Unista

Päätin herätellä topikin Unista henkiin.

Jukerin aloitusviesti tästä aiheesta vanhassa
Käärmeessä:

Unia ihmettelen.

Onko niillä jokin sanoma?
Nyt viime yönä näin aika tuhtia unta.
Maailma oli tuhoutuva tasan neljän päivän päästä. Taivas oli harmaa. Ympärillä oli jotenkin outo tunnelma, kuin kaikki olisi ollut jo valmiiksi kuollutta. Muistan, että aluksi vain minä tiesin tuhoutumisen uhkasta, mutta jotenkin lehdistö sai tietää ja ilmoitti - kai se oli asteroidi. Ihmiset lähtivät raketeilla kuuhun mutta nyt vasta tajusin että avaruuteen tarvittaisiin todella kova kunto.
Pääsimme kuitenkin jotenkin kuuhun. Maa kai räjähti. Kuu oli valkoinen ja siellä kasvoi kuusia. Keskellä kuuta oli hirsimökki, jossa asui Tolkienin Hurin. Hurin tiedättehän. No, näin Hurinin tulevan ulos mökistä. Tietä pitkin vilisti poika. Tajusin, että poika olikin kääpiö. Fili. Se, joka lähti Smaugin aarteita havittelemaan.
Filillä oli pitkä miekka, jolla hän löi Hurinia päähän, niin että tämä kuoli (?)
Kuitenkin huomasin Hurinin myöhemmin jahtaavan Filiä metsässä miehineen.

Outoa oli se, ettei Fili näyttänyt ollenkaan kääpiöltä, vaan pikemminkin pieneltä pojalta. En tiedä , mistä alitajunnasta nimi Fili tuli, mutta käsitin pojan heti täksi kääpiöksi.

Outoa. Jos tiedätte omia, outoja unianne, kertokaa vain. Toivottavasti tälläistä ei ole ollut lähiaikoina ainakaan tällä palstalla.

Ja sitten muiden kirjoittamia viestejä:

Línorë

Unethan kumpuavat alitajunnasta. Eli vaikka et kiinnittäisikään johonkin asiaan huomiota, muistat se kuitenkin, koska kaikki ihmisen kokema tallentuu alitajuntaan. Esim: Tulet koulusta kotiin ja näet matkalla vanhan miehen joka kerjää vaikkapa almuja. Et kiinnitä tähän mieheen huomiota. Yöllä näet unta että olet itse kerjäläinen.
Monet unet käsittelevät menneisyyttä tavalla tai aoisella. (en oikeen usko että tulevaisuutta voi ennustaa unista...)
Jos sinulle on tapahtunut vaikkapa jotain todella epämiellyttävää vuosia sitten, etkä mieluusti ajattele asiaa, työnnät muiston alitajuntaasi. Voit nähdä kamalia painajaisia, jotka loppuvat yleensä kun olet ajatellut "unohdettua" asiaa tai puhunut siitä jonkun kanssa.
Kiinnostavaa on, että ihmisen itselleen asettama sunsurointi säilyy unessakin. Silloin tarvitaan kyky tulkita erilaisia symboleita...
Luin jostain, että unet ilmaisevat ihmisen haluja (ja varmaankin pelkoja..)
Tässä on aika usein käytetty esimerkki: Nuorukainen näki unta, että sai serkultaan kaksi ilmapalloa....
Uni kuvaa nuorukaisen nolonsalaista toivetta. Alitajunta on sensuroinut itsensä... Tämä nuorukainen ei halunnut kahta ilmapalloa, vaan...
viitsisinkö nyt sanoa... serkkunsa. Niin.. mitäköhän ilmapallot olivat........
Unet saavat vaikutteita edellispäivän tapahtumista, ajatuksista.....
ja myös menneisyydestä.

Maailmanloppu-unet ovat kyllä aika suosittuja

Itse näin unta kerran, että tornado tuli kesken koulun diskoa ja kaikki kuoli... paitsi minä.
Olin paniikissa, koska painajainen toistu toistumistaan. Lopulta kysyin äidiltäni ja hän sanoi, että tunnen olevani aikuistumassa, ja että olisi aika ottaa vastuu itselleen (tai jotain). Kun ajattelin asiaa ja muistin, etten ollut tehnyt monia asioita, joita olisi pitänyt tehdä, uni ei enää palannut.



Meneldor

Minä rakastan unia, en osaa inhota painajaisiakaan enää nykyään. Sen takia kait että unissa aina tapahtuu jotain, kun taas hereillä ollessani elämä on vain sitä että teen jotain epämääräistä yöunien välissä. Unien tulkitsemisesta olen alkanut olla sitä mieltä että se on hyvin pitkälti mahdotonta. Koskaan ei tiedä kuvastavatko unessa nähdyt asiat symbolisesti jotain mennyttä tai tulevaa asiaa, omia tiedostamattomia tai tiedostettujakin tuntemuksia, vai ovatko ne vain yksinkertaisesti unelmointia. Ja unikirjoihin olen alkanut kyllästyä koska usein näen unta aivan tutuista asioista, enkä näin ollen voi katsoa niiden merkitystä unikirjasta. Tarkoitan siis, että jos näkee unessa esim. tutun hevosen jonka näkee usein elävässä elämässä, niin ei kai sen merkitystä unessa voi katsoa kirjasta kohdasta "hevonen".
Yritän siis parhaani mukaan olemaan ajattelematta unia kovin syvällisesti, vaan keskityn vain nauttimaan niistä. Unethan ovat kuin elokuvia joissa ei ole kehnoja näyttelijäsuorituksia. Ja pääset peräti itse mukaan!

Nyt itse unista:



--------------------------------------------------------------------------------
Pari yötä sitten näin unta, että pakenin. Joku jahtasi minua, ja juoksin kovaa jossain kaupan tyyppisessä... Menin jostain ovesta, ja huomasin olevani parkkihallissa. Tiesin sen olevan monikerroksinen ja sokkeloinen (sokkeloinen parkkihalli?) joten ajattelin, että voisin ehkä eksyttää takaa-ajajani täällä.
--------------------------------------------------------------------------------



Näin samantyyppistä unta joskus vuosi sitten: olin jossain supermarketissa ja Darth Vader jahtasi minua . Juoksin hyllyjen välissä yrittäen hämätä Vaderia, ja tiputtelin hyllyiltä roinaa hänen tielleen. Välillä syöksyin kaupan varastoon jossa yritin lattialla ryömien eksyttää takaa-ajajaa, joka kumminkin seurasi minua joka paikkaan. Ja tätä hippajuoksua jatkui kunnes heräsin. Kummaa että vihollinen oli Vader, jota koskaan en ole pitänyt kovin pahana. Keisarin ymmärtäisi paremmin. Sen jos tapaisin , olisin naapuripitäjässä alta aikayksikön.

Tästä ihastumisesta unessa. Koskaan en ole varsinaisesti unessa kehenkään ihastunut, mutta kerran näin melkoisen seksuaalista unta eräästä tyypistä jonka näin koulussa joka päivä. Aiemmin en ollut kiinnittänyt tyyppiin paljoakaan huomiota, mutta tuon unen jälkeen "näin hänet aivan uusin silmin". Vuoden verran olin täydellisen lämässä häneen.
Kerran taas menin unessa vähän ihastumista pidemmälle tutun ihmisen kanssa. Toisin sanoen menetin unessa neitsyyteni parhaan ystäväni poikaystävälle. Seuraavana päivänä koulussa oli melkoisen epämukava olo . Tämä olikin ehkä ainut uni jonka mieluummin unohtaisin.

Huh. Jokohan tässä olisi tarpeeksi tästä aiheesta.



Ruby Sandybank


Quote:
--------------------------------------------------------------------------------

Juuri viime yönä oli,sitä aikaisemmasta on yli viikko(harjoittelen selkounitaitoa)
Unessa oli kaksi eri unta,joissa sitten hypin vuoron perään,haluni mukaan,koska kyseessä oli uni.
--
Toinen vaikea temppu on se,että katsoo käsiään.

--------------------------------------------------------------------------------




Olen joskus yrittänyt tuota, että vaikuttaisi tapahtumiin tietoisesti unessa. Mutta siinä vaiheessa kun tajuan että kyseessä on uni tai yrittää väkisin saada asiat menemään toisin, se ei onnistu enää millään vaan olen heräämäisillään. Olen aika kateellinen tuosta taidosta.
Käsien katsomista en ole myöskään koskaan ajatellut, mutta lentänyt olen monta kertaa. Tosin aikamoista matalalentoa, mutta kuitenkin..
Joskus kun näkee oikein vaikuttavaa unta, niin se jää kummittelemaan mieleen toisinaan moneksikin päiväksi. Tuollaisia ovat painajaisunet tai ihastumisunet mutta joskus myös unet joissa ei välttämättä tapahdu erityisemmin mitään, vaan pelkkä tunnelmakin voi jäädä mieleen.



Lana

Minä olen saanut monesti ratkaisun unessa johonkin pulmaan esim.
Edellisenä iltana olin kuumeisesti etsinyt lappua, jossa luki minkä numeron
olen saanut englannin kokeesta. Olin unohtanut sen jo viimekerralla ja opettaja uhkasi jälki-istunolla niitä, jotka unohtaisivat laput seuraavalla kerralla.
En löytänyt lappua mistään koluttuani englannin kirjan moneen kertaan läpi.
Päätin luopua toivosta. Sinä yönä näin unta siitä lapusta ja näin, että se oli tiukasti kiinni englannin kirjan viimeisten sivujen välissä, niin tiukasti, ettei se lähtenyt ravistamalla irti. Aamulla muistin uneni ja kappas kappas, mikäs se löytyikään englannin kirjan välistä...
 
Luettuani topikkia läpi, huomasin ihmisten antavan unikirjoille melko suuren painoarvon.
Lähtökohta unikirjassa on aivan väärä, kun ne yrittävät tehdä tietystä asiasta tai elementistä jonkinlaisen yleispätevän säännön unientulkintaan.
Jokaisen unia on tulkittava yksilöllisesti,ja paras unen tulkitsija on itse unen nähnyt henkilö.

Unet kumpuavat alitajunnastamme ja ne käsittelevät alitajunnassamme pohdittuja asioita.
Yöllä nimittäin alitajuntamme pystyy muodostamaan asiasta,joita emme välttämättä ole valveilla edes tiedostaneet, kuvia ja tuntemuksia, eli unia.
Ihmiset lähtevät aivan väärin perustein tulkitsemaan uniaan, jos jäävät tuijottamaan unen ilmiasuun ja ilmisisältöön,eli siihen mitä näemme unessa.Se ei ole tärkeintä,vaan merkitys ilmisisällön takana,eli piilosisältö.

Kuten joku jo aiemmin topikissa mainitsikin,että ihmisen nukkuessa toimii unissa sensuuri.Se pukee unemme joko 'harmittomalta' vaikuttavaan tai vaikka järjettömään ilmiasuun.Se estää meitä näkemästä unien todellista sisältöä,sitä mitä alitajunta yrittää saada näkyviin.
Siksi useimmat unet vaikuttavat kovinkin absurdeilta.

Freudin mukaan unet ovat toiveiden toteutumia.
Yksinkertaiseksi esimerkiksi voin ottaa erään kontulaisen mainitseman unen,jossa hän löytää ratkaisun päivällä pohdittuun asiaan.
Suurin osa unista ei kuitenkaan toteuta 'toiveidein toteutuma'-periaatetta näin näkyvästi ja yksinkertaisesti.

Nyt mietitte,että entäpä painajaiset,eli ahdistuneisuusunet,kuinka ne voivat olla toiveiden toteutumia?
Selitys ei ole täysin yksiselitteinen.
Ahdistuneisuus niissä unissa johtuu siitä,että uni aiheuttaa suuren ristiriidan unennäkijässä,kun sensuuri päästää jotain sellaista esiintymään unessa.Valveilla henkilö ei myönnä ajattelevansa mitään minkä ahdistuneisuusuni tuo esiin,vaikka piilotajuisesti tämä ahdistuneisuusuni voi olla mieluinenkin.Piilotajuisten ajatusten toiveiden toteutuma siis.

Psykologiassa unilla on merkitystä.Usein ennen mielisairauden puhkeamista ((itseasiassa ko. henkilöllä on ollut jo skitsoideja piirteitä ja taipumuksia ennen kuin muut ovat sitä mitenkään tiedostaneet,kun skitsofrenia puhkeaa,silloin vain muut ihmiset saavat tietää sairaudesta,vaikka henkilö itse on jo aiemmin tiedostanut olevansa jollain tapaa sairas(ei liittynyt asiaan mitenkään :D)) henkilö näkee mielisairauden puhkeamiseen liittyvää unta.

Tässä (lyhennetty) esimerkki sellaisesta unesta:
Eräs nainen oli nähnyt unta jossa hänen perheensä muuttui kivipatsaiksi, he kaikki 'kivettyivät'.
Nainen näki unen neljä kertaa,ja kymmenentenä päivänä,nähtyään unen neljännen kerran,hän sairastui skitsofreniaan ja sai katatonisia piirteitä (katalepsia=mm. mielisairauksista aiheutuva tahdoton lihasjäykkyys) eli hän itse 'kivettyi'.

Voisin jatkaa listaa unista tai unientulkinnasta,mutta tuskin kukaan jaksaisi enää lukea. :D
Kaiken kaikkiaan,unet ovat mielestäni mielenkiintoinen aihe.
 
Jos unista on kiinnostunut, kannattaa etsiä käsiinsä Nerys Deen
"Unennäkijän käsikirja". Mä olen itse lukenut sen jo pariin kertaan ja siinä on kyllä kirja, josta löytyy kaikkea hyödyllistä ja mukavaa aiheeseen liittyvää juttua. :)
 
Hellas Platinum sanoi:
Näin samantyyppistä unta joskus vuosi sitten: olin jossain supermarketissa ja Darth Vader jahtasi minua . Juoksin hyllyjen välissä yrittäen hämätä Vaderia, ja tiputtelin hyllyiltä roinaa hänen tielleen. Välillä syöksyin kaupan varastoon jossa yritin lattialla ryömien eksyttää takaa-ajajaa, joka kumminkin seurasi minua joka paikkaan. Ja tätä hippajuoksua jatkui kunnes heräsin. Kummaa että vihollinen oli Vader, jota koskaan en ole pitänyt kovin pahana. Keisarin ymmärtäisi paremmin. Sen jos tapaisin , olisin naapuripitäjässä alta aikayksikön.
Voi luojavoiluojavoiluoja... Vader supermarketissa?*hähää* Kerran menin unessa Vaderin kanssa naimisiin :D Se oli hauskaa, varsinkin, kun olen aina halunnut halata Vaderia. Pari yötä sitten näin unen jossa kihlauduin Keanu Reevesin kanssa, ja sitä aiemmin aloin seurustella erään luokkalaiseni kanssa. En kylläkään vieläkään pidä hänestä :p (siis luokkalasestani).

joskus myös unet joissa ei välttämättä tapahdu erityisemmin mitään, vaan pelkkä tunnelmakin voi jäädä mieleen.
Ah, minä näin kerran unta, jossa oli kastanja pöydällä. Se vain oli ja oli, kunnes juuri ennen heräämistäni se vieri alas pöydältä. Jäi mieleen tunnelman vuoksi. :wink:
 
Joskus huomaan outoja asioita unissani...
Joskus unissani saan vastauksen johonkin kysymykseen, jota olen pohdiskellut kun olen ollut hereillä, ja johon en ole tiennyt vastausta.
Esim. olin joku vuosi sitten pohdiskellut, että onko Sonera Classic Duo se Soneran *yleinen* liittymä, jonka monet ottavat käyttöönsä. Unessani sain tietää, että se on. Seuraavana päivänä kun kysyin kaveriltani asiasta, hänkin sanoi, että se on se Duo. Ei hirveän selkeä selitys, mutta kuitenkin.
Ja vielä eräs toinen outo juttu...
Olin nähnyt ihan normaalia unta. Olin jossain paikassa ja katseskelin vinyylilevyjä, jotka olivat aseteltu kirjahyllyyn. Joku levy nojasi toiseensa jne. No ei siinä mitään.
Seuraavana päivänä menin jonkun sukulaiseni yo-juhliin. Kun menin heidän työhuoneeseensa, huomasin, että sielä oli paljon vinyylilevyjä. Käveleskelin ympäri huonetta ja katseeni osui kohtaan, jossa vinyylilevyt nojasivat toisiinsa aivan samalla tavalla kuin unessani. En ollut muistanut uneani, mutta kun näin levyt, muistin sen....
So strange......
 
Orkrist sanoi:
Hellas Platinum sanoi:
Näin samantyyppistä unta joskus vuosi sitten: olin jossain supermarketissa ja Darth Vader jahtasi minua . Juoksin hyllyjen välissä yrittäen hämätä Vaderia, ja tiputtelin hyllyiltä roinaa hänen tielleen. Välillä syöksyin kaupan varastoon jossa yritin lattialla ryömien eksyttää takaa-ajajaa, joka kumminkin seurasi minua joka paikkaan. Ja tätä hippajuoksua jatkui kunnes heräsin. Kummaa että vihollinen oli Vader, jota koskaan en ole pitänyt kovin pahana. Keisarin ymmärtäisi paremmin. Sen jos tapaisin , olisin naapuripitäjässä alta aikayksikön.

Valitettavasti minä en ole kirjoittanut tällaista. :D Tuo ei ole minun uneni,vaan Meneldorin.Orkrist,olet nyt hieman sekoittanut henkilöt. :)
 
Usein unissa tulee esiin myös ihmisen pahimmat pelot.Joku
voi pelätä esim.pimeää,silloin voi nähdä unta siitä,että kävelee
vaikka pimeässä käytävässä.
Itse pelkään eniten yksinoloa.
Pahin painajaiseni oli tällainen:
Kävelin kaupungilla ympäriinsä,minulla ei ollut harmainta aavistustakaan olinpaikastani,mutta en nähnyt ketään keneltä voisi kysyä suuntaa.Menin kauppaan ei ketään sielläkään huhuilin ja juoksentelin ympäriiinsä.
Lopulta lähdin ulos.Kävin koputtelemassa talojen ovia,mutta ketään ei tullut avaamaan.Lopulta kokeilin erästä ovea ja suureksi ihmetyksekseni huomasin sen olevan auki :o.
Kävelin sisään ,mutta talossa ei ollut ristinsielua.Menin paniikkiin ,kun tajusin olevani aivan yksin koko kaupungissa.Ryntäsin ulos talosta ja juoksin kuin hullu ympäri kaupunkia ja huusin kuin palosireeni.Sitten heräsin.Se uni vaivasi minua pitkään. :sanaton:
 
Tämäkin sen verran syvällinen, että voisi Pyöreään Pöytään suoraa laittaa. Mutta uniin, en lukenut kaikkea läpi, mutta näin aika monta alitajuntaan viittaavaa kommenttia. Unet ovat kiinnostaneet minua jo pitkään, ja psykologiaa opiskellessa tullut törmättyä näihin lukuisia kertoja. Vieläkään emme tiedä unista kaikkea, mutta joitain suhteellisen varmoja tuloksia on saatu. Kolme eri tyyppistä unta: kevyt uni, syvä uni ja REM-uni(rapid eye movement, vilkas silmänliike tjms. ei osaa Suomea). Kevyestä unesta herää helposti, silloin nähdyt unet ovat tylsiä. Syvästä unesta ei herää, tämä on vaihe jolloin ruumiintoiminnot ovat alhaiset ja ruumis lepää. Unet nähtyinä tässä vaiheessa ovat vielä tylsempiä kuin kevyessä unessa nähdyt. REM-uni on sitten se kiinnostavin näistä, REM-unen aikana nähdyt unet ovat ne kaikkein mielenkiintoisimmat, ja onkin pohdittu, että juuri REM-unen aikana aikaisempien tapahtumien psyykkinen työstäminen tapahtuu, näin luoden unia. Evolutiivisesti ajateltuna nämä ovat uhkasimulaatioita, joita näkemällä ihminen valmistautuu jo etukäteen mahdollisia uhkia vastaan ja oppii selviytymään paremmin. Freud (psykoanalyysin kehittäjä) ajatteli, että unet (nyttemmin lähinnä REM-uni) myös purkavat ihmisen viettipainetta, josta esimerkiksi "märät unet" johtuvat, nyttemmin myös biologinen selitys (kivespussien liikatäyttyminen) löytyy, mutta on tuokin hyvin mahdollista, ja ainakin jälkimmäistä tehostava. Unien tulkintaan on ainakin kaksi hyvää tekniikkaa: symbolisointi yleisellä tasolla, ja Freudin symboliikka. Yleinen symbolisointi on etsiä asioita unista ja sitten verrata niitä samankaltaisiin symboleihin. Freudin tulkinta on etsiä kolmea eri tekijää unista, jotka sitten ilmenevät eri muodoissa: 1)Id, alitajunnan moraaliton temmeltäjä, 2)superego, joka pitää yllä erittäin tiukkaa moraalia, ja 3)ego, se välimuoto. Nämä kaikki eivät myöskään välttämättä esiinny samaan aikaan. Sitten on vielä iloinen REM-unen tila, lucid-uni, jossa ihminen on kaikkivaltias (suhteellisesti katsottuna) ja pystyy tekemään mitä tahansa, nämä ovat usein niitä unia, joissa lentää tai muuten tekee hulluja asioita.
Toivottavasti tämä selvensi unia hieman, kaikki tieto tosiaan ei ole varmaa, mutta pohdinta yleisesti on menossa kohti näitä suuntauksia.
 
Minulla on nykyään tullut ongelmia nukkumiseeni:
Harrastanut shamaanioppeja nukkumiseen hieman liian intensiivisesti ja liian kauan.
Uneni ovat kuin nykytietokonegrafiikka.
Pintapuolisesti näyttää täydelliseltä,mutta jokin vain mättää-ja pahasti...
Eli en nuku paljoa normaaleja unia,vaan tiedän,että nukun.
(tyyliin-olen kentällä pelaamassa krikettiä:
Enhän minä tiedä sääntöjä ja kuitenkin pelaan=tiedostus
tai sitten viimeöinen "hiihtohissi menee tunneliin,
tunneli on umpinainen.
Kun olen törmäämässä seinään,niin se räjähtää.
Köysi jää ehjäksi,eikä minua satu".Eihän sellaista oikeasti tapahdu...)
 
Vaikuttavat squirrel erittäin mielenkiintoisilta unilta, epäilemättä REM-unia, ja luultavasti myös osittain lucid-unia (katso viime postaukseni tänne jos hämää). Varsinkin tuo hiihtohissi-uni, jotain sääntöjen taivuttelua/rikkomista, auktoriteetin vastustamista, kenties? :)
 
Hellas Platinum sanoi:
Valitettavasti minä en ole kirjoittanut tällaista. :D Tuo ei ole minun uneni,vaan Meneldorin.Orkrist,olet nyt hieman sekoittanut henkilöt. :)

Voi anteeksi Meneldor! :oops: Sori, olisi pitänyt tajuta.
 
Tätä lukiessa tuli mieleen, että näin yksi yö unta, jossa kynäni hävisi(en kyllä muista miten) ja seuraavana päivänä sitten koulussa huomasin, ettei kynääni ollut penaalissa, vaikka sen vielä muistin eilen laittaneeni takaisin penaaliin. Hassua, mutta olen joskus aikaisemminkin nähnyt enneunia, osaako kukaan kertoa miten ne sitten syntyvät??
Unet ovat kyllä mielenkiintoisia ja minua harmittaa se, että usein unohdan aina unet, joten en ehdi miettimään niitä edes aamulla :roll: .
 
Kyllähän niissä minunkin unissani kaikenlaista tapahtuu, toisinaan enemmän toisinaan vähemmän. Tästä on jo jokunen vuosi aikaa, kun heräsin aamuyöstä siihen, että huidoin hämähäkinseittiä pois kasvoiltani. Pitkät hiukseni olivat nukkuessani ikäänkuin levinneet päin näköäni ja ne muuttuivat unessani hämähäkinseitiksi. Hyi olkoon, ajatelkaa jos ihan oikeasti - en saata edes ajatella loppuun saakka.

Nyt ihan lähiaikoina, viime viikolla itse asiassa, sattui aika kumma juttu. Minä heräsin herätyskellon ääneen ja sammutin sen. Sitten puin päälleni ja menin kahvinkeittoon keittiöön. Jonkun ajan kuluttua mieheni tulee makuuhuoneen ovelle herättämään minua kahville. Olin ikään kuin hieman hölmistynyt, johan minä kertaalleen heräsin. Paitsi, etten ollut herännyt. Kyllähän minä sen kellon olin sammuttanut ja kenties ajatellut meneväni pukemaan ja kahvinkeittoon, vaan kuitenkin jatkanut uniani. Aika vinha kokemus sinänsä, vaikka looginen selitys olisikin tuo yllä mainitsemani seikka, että olin vain ajatellut, mitä minun seuraavaksi pitäisi tehdä. Tiedä sitten. Olin nimittäin aivan varma, että istun jo keittiössä täysissä pukeissa, kun minut sitten kahville sinne pyydettiin.

Hampaanlähdön unessa sanotaan ainakin yhden teorian mukaan merkitsevän kuolemaa. Vuosia sitten näin unta, että suurin osa hampaistani lähti tavallaan väkivalloin. Piti aamulla (vai liekö aamuyötä ollut) mennä peilin eteen tarkistamaan, että kalusto on tallella. Meni viikko, vähän toista, kun sain kuulla yhden sukulaispojan äkillisestä ja luultavasti tapaturmaisesta poismenosta. Toinen juttu oli, kun silloin taas lähti yksi hammas unessa ja siitä meni tuo toista viikkoa, niin mummoni kuoli. Sattumaa vai jotain muuta, en tiedä. Mieluiten kuitenkin pitäisin unissani hampaani suussa, nimittäin sanontahan kuuluu, että ei kahta ilman kolmatta.

Minun uneni tuntuvat toisinaan olevan melkoista näytöstä. Varsinkin silloin, jos mieltäni sattuu askarruttamaan jokin tarinani käänne. Joskus taas en muista unistani mitään. Jäljellä on vain sellainen tunne, että jotain on nähnyt. Unesta saattaa olla tunnelma jäljellä eikä mitään muuta.

Unikirjojen selityksiin / tulkintoihin minä en usko. Yleensä ne ovat aivan täältä tuonne päin, siis päin honkia tai pikemminkin niin, että ne eivät vain tunnu omalle kohdalle sattuessaan mitenkään uskottavilta. Yleensä unille kuitenkin löytyy 'järkevä' selitys. Harvoin olen alkanut uniani tulkita millään tavalla.

Vielä tuli eräs juttu mieleen. Siitäkin on vuosia. Ja kyseessä on siis uni. Olin jossakin suuressa kivisessä tilassa, luola tai linna tai jotain. Makasin jollain pöydän tapaisella. Ylläni taisi olla jokin valkea vaate (en muista). Kyseessä oli rituaali. Sitten siihen tuli pappi, pyöveli what ever ja heräsin siihen, kun kahdenkäden miekka iskettiin rintaani (Ei, minä en ollut siihen mennessä lukenut mitään fantasiaa) Ai niin, ja tuo uni ei ollut painajainen. Minulla on sille selitys. Olin juuri eronnut ja muuttanut asumaan pienempään asuntoon. Tavallaan siis kuolin entiselle elämälleni päästäkseni aloittamaan alusta ja puhtaalta pöydältä entiseen nähden.
 
Náryáviel sanoi:
Nyt ihan lähiaikoina, viime viikolla itse asiassa, sattui aika kumma juttu. Minä heräsin herätyskellon ääneen ja sammutin sen. Sitten puin päälleni ja menin kahvinkeittoon keittiöön. Jonkun ajan kuluttua mieheni tulee makuuhuoneen ovelle herättämään minua kahville. Olin ikään kuin hieman hölmistynyt, johan minä kertaalleen heräsin. Paitsi, etten ollut herännyt. Kyllähän minä sen kellon olin sammuttanut ja kenties ajatellut meneväni pukemaan ja kahvinkeittoon, vaan kuitenkin jatkanut uniani. Aika vinha kokemus sinänsä, vaikka looginen selitys olisikin tuo yllä mainitsemani seikka, että olin vain ajatellut, mitä minun seuraavaksi pitäisi tehdä. Tiedä sitten. Olin nimittäin aivan varma, että istun jo keittiössä täysissä pukeissa, kun minut sitten kahville sinne pyydettiin.
Ž
Minä olen nähnyt tuollaisia unia paljon. Ja joskus jopa valveilla :p . Ymmärrän todellakin millaista hölmistynyttä tunnetta tarkoitat.

En kyllä tiedä kuuluuko tämä ihan tuohon kategoriaan, mutta silti..
Yhtenä yönä heräsin ja vastasin puhelimeen, tosin en ehtinyt ja ajattelin aamulla katsoa kuka soitti. Sitten kun aamulla heräsin ja katsoin puhelinta, ei siellä ollut mitään merkkiä puheluista. Ja se tuntui todella aidolta, kun muka heräsin yöllä ja vastasin puhelimeen :lol: . Hassua, mutta totta...
 
Unet... Ne ovat todella mielenkiintoisia. Olen nähnyt kamalasti unia ja kävelen lähes jatkuvasti unissani. Joskus vanhempani ovat kuuleet kun lauleskelen, huudan tai puhun unissani.

Kerran kun menimme Italiaan kävelin unissani, kerron sen nyt teille. Hotellilla meillä oli kaksi huoneistoa (meitä oli neljä) toisessa nukkui minä&siskoni ja toisessa vanhempani. Olikohan se 3. yö kun kävelin luultavammin vanhempien hotelli huoneeseen käytävää pitkin. Olin koputtannut heidän oveen ja menin suoraan heidän sänkyyn nukkumaan. Pilasin heidän yö unet, nimittäin toinen joutui mennä siskoni kanssa samaan huoneeseen nukkumaan. Aamulla ihmettelin ja kyselin miten tänne olen joutunnut ja sain kuulla koko tarina. (Vielläkin naurattaa :D )
Joskus mökilläkin kävelin unissani kaverin sänkyyn, joka joutui mennä minun paikalle. Ennen sänkynsä luovuttamista hän yritti potkia minut pois (raakaa). Olen myös kerros-sängystä kiivennyt tai tippunnut ja mennyt olohuoneeseen.

Sitten en koskaan herää herätyskelloon. Minut on pakko ravistaa hereille, ellen herää itsestään.

Enneunista. Kerran isäni näki unen jossa meidän viinilasi meni rikki. Viikon kuluttua äiti rikko sen. Olisikohan tämä enneuni? (Sattuma sanon minä.)

Minua ärsyttää kun en aina muista uniani! Siis herään muistan vähän aikaa ja sitten unohdan! Olen nähnyt monta piru-unta jossa pelastan luokkani/kaverini/tuttujani karaten avulla! :D
Omistan onnekseni unikirjan. Mukava sitä on selata vaikka en kyllä paljon uniin uskokkaan.
Eikös muuten unissa kävely johdu siitä että kun on mennyt nukkumaan on ollut rättiväsynnyt? Jostain olisin kuullut mutta en ole varma.
Tässähän alkaa jo nukuttaa..
 
Näin tässä pari viikkoa sitten unta.
Makasin kadulla ja nousin ylös, kun kuulin puhelimeni soivan.
Se oli Ulla, joka sanoi: "Tule Muumimaailmaan." "Selvä, olen siellä ihan just." Muumimaailma ei suinkaan sijainnut Naantalissa aan kesäisessä Päiviönsaaressa, Varkauden kaupunginosassa, joka oli muuttanut ulkomuotoaan rajusti sitten viime näkemän. Lähdin matkaan pyörällä ja kohta olin saapunut Päiviönsaaren koululle. Koulun edessä oli pitkä kapea tunneli josta oppilaat pääsivät kotiin. Päätin mennä sisään. Otin pyöräni mukaan, asetin sen pienen pulpetin taakse ja istuin pulpetin ääreen. Pulpetilla oli kyniä joilla aloin koristella pulpetin kantta.

Kohta tunnelin päästä alkoi kuulua puhetta ja nousin seisomaan. Huomatessaan minut, tunnelista tulevien ihmisten kasvot muuttuivat inhoaviksi ja halveksiviksi ja ne nauroivat minulle. Joku puolituttu tyttö yritti varastaa kynät, jotka olivat pöydällä, jolloin minä hätäännyin ja huusin: "Et voi viedä niitä, ne ovat minun!" vaikka ne eivät edes olleet minun. Samalla tyttö naurahti ilkeästi, toisti sanani ivaavaan sävyyn ja heitti kynät syliini.

Hetken kuluttua taas joku puolituttu lähestyi. Tällä kertaa minulta yritettiin ottaa minun pyöräni. Huusin samat sanat kuin edellisellä kerralla, mutta itkin tällä kertaa. Nyt koko tunneli rähähti nauruun ja minua matkittiin taas.

Sain pyöräni itselleni ja koko tunneli tyhjeni oppilaista. Lähdin paniikissa pois ja pyöräilin itseni läkähdyksiin kunnes yhtäkkiä huomasin saapuneeni syrjäiselle kadulle. Näin etäällä kaljun lenkkeilypukuisen nuoren miehen, joka oli koiransa kanssa lenkillä. Hän näytti ystävälliseltä, joten päätin kysyä häneltä neuvoa, kuinka pääsisin Päiviönsaaren sillalle. "Voi nyt en kyllä osaa oikein neuvoa, katsos kun miä olen näitä pappismiehiä. Jos kuitenkin koettaisit kääntyä tuosta vasemmalla ja sitten oikealle", hän sanoi. "Selvä", vastasin ja lähdin polkemaan.

Saavuin sillalle, jonka päässä näkyi valtaisa autiomaan näköinen hiekkadyyni. Poljin sillan yli ja tulin hiekkadyynien reunalle. "Ei tästä voi pyörällä selvitä", ajattelin mutta lähdin silti taas polkemaan. Yllätyin, kun huomasin pystyväni polkemaan täysin normaalisti hiekalla. Kohta ponnahdin korkealle ja pitkälle ilmaan ja tömähdin hetken kuluttua takaisin maahan. Pyöräiltyäni taas jonkin aikaa näin pieniä poikia laskemassa hiekkamäkeä pitkin uimapatjoilla. He huomasivat minut ja ryntäsivät kohti minua patjat uhkaavasti ilmaan kohotettuna. He löivät minua patjoillaan, ja minä lähdin karkuun.

--

Puhelin soi ja herään. Se on ystäväni Jenni. Sovimme päivän menoista ja suljen luurin. Minua harmittaa hirveästi kun uni loppui kesken, vaikka en muumimaailmaan kerennytkään. Jään pohtimaan unen merkitystä. Miksi juuri muumimaailmaan? Siihen löytyisi vastaus helposti: olimme naantalissa ollessamme aikoneet mennä muumimaailmaan, ehkäpä Ulla halusi käydä siellä nyt.

Entäpä miksi uni sijoittui juuri Päiviönsaareen? Paha sanoa, mutta olin kuitenkin edellisenä iltana viettänyt aikaani siellä.

Miksi joku halusi varastaa pyöräni ja kynäni? Pyöräni on varastettu ennenenkin ja ehkä tämä oli pelkoa siitä, että juuri kun olin saanut pyöräni takaisin, joku ottaisi sen taas. Kynistä sen verran, että kynät ovat piirustusharrastukseni kautta tärkeät minulle, eli joku olisi varastanut jotain minulle oleellista.

Papista minulla ei ole hajuakaan, eikä liiemmin hiekasta tai lapsista.

--

Pari yötä sitten näin painajaista; Olin mökillä ja huomasin karhun tulevan kohti. Juoksin ulkovessaan piiloon, ja karhu työnsi päänsä vessan oven ikkunasta sisään enkä päässyt karkuun, vaan karhu kaatoi huussin. Hirveää. Onneksi heräsin ajoissa.
 
Näen tunnetusti todella tapahtumarikkaita unia, ja monesti muistan ne aamulla herättyäni. En kylläkään usein viitsi jäädä etsimään niille selityksiä.Tässä pari melko tuoretta:

Olin jossain hotellissa parin henkilön kanssa (en tuntenut heitä oikeasti mutta unessa he olivat ystäviäni). Oli syttynyt jonkinlainen sota, jossa oli vastakkain tämä klassinen hyvä ja paha. Lisäksi oli suuri joukko puolueettomia jotka sitten olivat niinkuin mitään sotaa ei olisikaan. Unessa oli paljon sormusten herran henkilöitä, outoa oli että Galadriel oli näiden pahisten puolella (muita pahoja tyyppejä olivat ainakin Saruman ja muutama örkki). Olin liittynyt näiden hyvien puolelle, (unessa heihin kuuluivat mm. Gandalf, Aragorn, ne kaverit unessani sekä isoveljeni.)Sanoin sitten tälle veljelleni että olisi niin paljon helpompaa olla puolueeton, kukaan ei vainoisi ja saisi edes hetken olla rauhassa. Veljeni vastasi että kyllä hänkin välillä ajatteli niin. Lopuksi vielä sanoin,että en kuitenkaan aio erota hyvistä, sillä en halunnut olla samanlainen pelkuri kuin puolueettomat,jotka kyllä tiesivät mikä on oikein ja mikä väärin, mutta eivät uskaltaneet taistella sen hyvän puolesta, vaan mieluummin olivat puolueettomia ja säästivät oman nahkansa. Uni loppui ennen kun sain tietää kummat voittivat, mutta mielessäni oli koko ajan että ainahan saduissakin se hyvä voittaa.

Aivan, tässä siis oli yksi niistä miljoonista sotaunista jossa tunnen itseni sankariksi, (näen paljon unia jossa taistelen milloin mitäkin "pahaa" vastaan) Mutta vielä toinen uni joka ei ihme kyllä liity mihinkään sotaan.

Olin kotona kahden ystäväni kanssa, ja puhelin heille yhtä ja toista. Nämä ystäväni vaikuttivat kuitenkin harvinaisen synkiltä ja hiljaisilta ja pulisin siinä aikaslailla itsekseni.Äkkiä he poistuivat jonnekkin ja oletin heidän lähteneen kotiin. Samassa kuitenkin tajusin, (en muista kertoiko joku minulle siitä mutta joka tapauksessa), että ystäväni olivatkin meidän ulkosaunassamme tekemässä itsemurhaa nielemällä syanidi kapseleita. (Älkää kysykö mistä repäsin juuri tuon syanidin, kaipa jostain natsi dokumentista, mutta noi kapselit) Ryntäsin hullunlailla saunalle kirkuen ystävieni nimiä minkä keuhkoista lähti. He olivat lukinneet oven, ja samassa kuulin sieltä pari tukahtunutta kirkaisua ja päättelin tulleeni liian myöhään.Pian isoveljeni asteli ulos saunasta, ja tajusin että hänkin oli syönyt sitä myrkkyä, mutta se ei vain vielä ollut ehtinyt tehota.Veljeni myönsi tyynesti tehneensä niin. Aloin parkua täyttä kurkkua, tarrasin veljeäni käsivarresta ja hoin minkä itkultani sain "miksi?miksi?" ja selitin epätoivoisesti kuinka paljon rakastin häntä, tiesinhän että hän kuolee millä hetkellä hyvänsä. (näin jälkeenpäin ajateltua aika kamala tapa kuolla kun pikkusisko roikkuu kaulassa ja vollottaa :roll: ). Sitten vanhempani tulivat kotiin ja juoksin vuorostani nyyhkimään äitini käsivarteen ja selittämään mitä oli tapahtunut, olin täysin hysteerinen. Äiti sitten tyynnytteli minua ja sanoi ettei se syanidi ollut toimivaa, velipoika olisi kuollut jo aikoja sitten jos niin olisi. Ymmärsin sitten että ystävänikin olivat elossa. Minä jopa lopetin sen rääkymisen, mutta vielä herättyänikin silmäni olivat ihan kosteat. :oops:
 
Unet ovat kovin outoja. Jotkut unet ovat pelottaviakin, ehkä siitä syystä ,jonka Elanor Kultainen mainitsikin, eli niistä tulevat ihmisten pahimmat pelot esille.

Olen viime aikoina nähnyt paljon unia, joissa olen seikkaillut mm. kontulaisten kanssa ankkuroidussa laivassa, Välimeren hotellissa(jossa oli paljon torakoita :o ) sekä eräässä supermarketissa.

Kerron nyt erään unen, jonka näin vähän aikaa sitten. Siinä tapahtuu omituisia asioita, todella outo uni. Olin jonkun hotellin katolla. Katselin alas ja tunsin omituisen tunteen sydämmessäni. Astelin lähemmäs reunaa ja hetken mielijohteesta hyppäsin alas. Putosin kamalaa vauhtia alas ja töksähdin maahan. Uni keskeytyi ja luulin hetken oikeasti kuolleeni. Ehdin ajatella "Kuolen nyt, hyvästi maailma". Sitten jäin vain makaamaan maahan ja hetken kuluttua nousin pystyyn. Olin elossa ja en ollut edes vahingoittunut. Myöhemmin unessa sain selville, että pudotuksesta selviää, jos ajattelee hypyn aikana onnellisia asioita. Uni loppui kesken, sillä siskoni laittoi radion päälle ja heräsin siihen.
 
hmm...Tuo hyppy-uni toi mieleeni erään samantapaisen unen parin vuoden takaa. Helsingissä oli järjestetty jonkinlainen sirkus, joka puolella pyöri klovneja ja trapetsitaiteilijoita, jonglöörejä ynnä muita, jossain pasahti tykki ja elävä tykinkuula lensi ilman halki verkkoon... Kiertelin siellä juhlahumussa ja joku huusi kovaäänisellä tiedoituksen pian seuraavasta illan erikoistempusta. Yhtäkkiä olin lumihuippuisen vuoren laella, jonka tajusin olleen festivaalialueen taustalla. :?

(Suomessahan ei tunnetusti ole yhtään "oikeaa" vuorta, varsinkaan helsingin lähistöllä)

Siellä minä kuitenkin nyt olin ja tiesin mikä oli tämä illan erikoisnäytös, ja että olin sen suorittaja. Jostain selkääni ilmestyi laskuvarjo ja sitten hyppäsin. Nyt minulla ei ollut laskuvarjoa (?). Tipuin pitkän aikaa ja hirmu nopeasti ja sitten laskeuduin asfalttiaukiolle jonka ympärille ihmiset olivat kerääntyneet. Minun ei käynyt kuinkaan. Sitten tulivat tiedotusvälineet, ja kerroin että kun hallitsee sen oikean laskeutumisasennon, ei vain käy kuinkaan.
:? Uni päättyi...

Jostain lehdestä tulin lukeneeksi että unet koostuvat usein päivän tapahtumista ja että mieli pyrkii ratkomaan ongelmia jotka ovat jääneet hereillä auki. Itse olen huomannut että unen tapahtumat liittyvät, minun tapauksessani ainakin, asiaan jota olen pohtinut illalla ennen nukahtamista.

En kuitenkaan näe kaikissa unissani päätä enkä häntää. Yhdessäkin, koulustani oli tullut isäni omistaman parfyymiyhtiön pääkonttori. Isä oli unessa täysin tunteeton tyyppi ja Alussa hän tokaisi jotain, minkä sitten unen lopussa sanoin itsekin. Silloin siinäkin letkauksessa tuntui olleen järkeä, kun heräsin, muistin sen ja se oli aivan päätön, ja nyt en muista sitä vaikka kuinka mietin. :lol: (Tässä kohdassa unesta tuli todella outo...)

Joka tapauksessa eräs luokkalaiseni oli sihteerini, vaikken ollut töissäkään tässä perheyrityksessä. Jouduimme samassa sotaan (keskiaikaiseen, örkkejä vastaan käytyyn) ja isä sai kuolettavan iskun miekasta. Siinä samassa taistelu ja sota loppui ja kaikki muut olivat kuolleita paitsi minä ja kaverini ja isä. Isä makasi punaisessa kivikossa. Oli yö, mutta aurinko paistoi (??). Jostain syystä oli kuitenkin yö, ei voinut olla päiväkään.. Noh, hänen viimeinen toiveensa oli että sahaisin hänen kätensä irti tammen kyljestä, joka oli siinä kohtaa maata kai koko ajan kasvanutkin..
No minäpä sahasin, jostain ihmeestä käteeni aineellistuneella sahalla ilmeisesti, ja sitten oltiin taas koulun aulassa. Sihteerini (se sama tyttö)tuli luokseni ja kysyi jotain, ja minä sanoin sen mitä isäni oli minulle joskus unen alkumetreillä neuvonut sanomaan.
Muistan ihmetelleeni tätä suuresti ja hävenneeni sitä, sillä se oli jotenkin törkeää.

Sitten heräsin herätyskelloon ja olin todella ärtynyt, koska olisin halunnut nähdä miten uni jatkuu.

Jostain syystä parhaat ja mielenkiintoisimmat unet keskeytyvät aina tai ne keskeytetään. Esimerkiksi haluaisin kovasti nähdä mitä tapahtuisi, jos minua jahdannut murhaaja,dinosaurus,peikko tai jokin muu hirmu tekisi saatuaan minut kiinni, mutta säpsähdän aina hereille! :x
 
näin tässä viikko takaperin aika oudon unen:
Minä ja paraskaverini Terhi olimme menneet erään tien yli, joka kulki talomme takana, ja kävelleet tien toisella puolella olevaan metsään. Siinä samassa, kun astuimme metsään, metsä muuttui viidakoksi. Ilma oli oudon kostea ja kaikki alla oli vihreitä ja suuria kasveja (esim. outoja jättisaniaisia). Kuljimme kapeaa polkua kohti metsää ja polulla oli käärmeiden nahkoja minä ajattelin, että "ehkäpä näen täällä elävän käärmeen, kun olen aikaisemmin niitä nähnyt vain kaksi kuollutta." Ja siinä samassa saniaisten ja muiden kasvien seasta hyppäsi musta käärme ja minä hyppäsin siitä kauemmas. Käärme vetäytyi takaisin pöpelikköön ikäänkuin jonkinlainen vieterilelu. Sitten käärmeitä pongahteli joka paikasta ja me lähdettiin juoksemaan niitä karkuun. Juoksimme oikealle viettävää polkua pitkin vain vähän aikaa, kunnes eteemme ilmestyi vanha ja rähjäinen autotalli. Menimme hädissämme talliin sisään ja pönkitimme oven kunnolla. Yht'äkkiä koko metsässä ei olisi saanut edes olla ja minä ja Terhi tiesimme, että kohta joku aikoo rynnätä talliin sisään. Me kasasimme kaiken maailman tavaroita autotallin takaseinää vasten, sillä siellä sijaitsi kaksi pientä ikkunaa, joissa oli muovipressu päällä. Kiipesimme tavaroiden päälle ja minä revin ikkunasta pressun irti ja aloin kömpiä ikkunasta ulos. Ulkona oli hämärää, sillä oli tullut ilta ja minä ihastelin sekunnin murto-osan kaunista iltamaisemaa, kunnes tajusin, etten mahtunutkaan ikkunasta ulos. Terhi työnsi minua takapuolesta, mutta ei, minä en mahtunut. Seuraavaksi autotallin ovista ryntäsi nuori mies sisään ja alkoi kovaan ääneen ihmetellä, että mitä me tehtiin metsässä ja vielä tähän aikaan. Me änkytettiin jotain outoa, mutta sitten mies sanoi äkisti, että "Tulkaa! Aikaa ei ole hukattavana, nyt on kiire!" Ja me lähdettiin kiiresti pois tallista. Minulla eikä Terhillä ollut kenkiä, joten meitä pelotti hirveästi ne käärmeet. Silloin minua puraisi yksi käärme ja minä otin jalastani kiinni ja aloin pomppia yhdellä jalalla vimmatusti huutaen: "Aiii! Sattuu, sattuu! Au, au au, au AU!" Silloin mies hurjistui ja (ihme ja kumma) kuiskasi äkäisesti: "hemmetin kakara! Miksi sun piti huutaa? Arvaa tuleeko Se nyt! Se on varmasti kuullut kaikki sun mölyämiset. Senkin... senkin...ääliö!" Ja sitten puskista hyppäsi pantteri, jolla oli leijonan harja se laittoi kaikkien meidän mieliin lauseen: "Minä olen Se. Ja minä kuulin kaikki sinun mölyämiset!" Sitten miekkonen nappasi maasta ison kepin ja huitoi sillä kummallista petoa. Eläin hyppäsi miehen kimppuun ja raateli hänet. Minä ja kaverini juostiin äkkiä pois metsästä ja kun olimme metsän ulkopuolella se näytti aivan tavalliselta metsältä. Sitten heräsin.
Vaikka uni oli pelottava, silloin kun näin sen, niin se ei ollut painajainen.
 
Ylös