Unitulkinta

Profiiliviesti
Keskustelu on suljettu.

Creamy

Hobitti
Tämä viesti on suora kopio majatalo.orgin foorumilta, kirjoittajana Trixie.

Enneunet ketjussa mainitsinkin koukuttuneeni tällä hetkellä erääseen mainioon unitulkintakirjaan, joka pesee mielestäni Freudin ja Jungin kaavamaiset tulkinnat mennen tullen.

Pääajatuksena on, että unet ovat heijastumaa edellispäivien (tai pidemmänkin ajan) tapahtumista ja mieltä askarruttaneista asioista sekä omasta sen hetkisestä elämäntilanteesta, joka sitten unissa ilmenee metaforien avulla. Kirjassa ei viitata uniin niinkään ongelmien ratkaisijana tms. mutta painotetaan sitä, että unien kautta voi kenties oppia tuntemaan itsestään alueita, joita hereillä ollessa peittää tai ei vain yksinkertaisesti huomaa. Unet voivat myös tuoda uusia näkökulmia johonkin aiempaan ongelmaan tai muuhun seikkaan.

Kirjassa kerrotaan myös paljon uniryhmätoiminnasta (jotenkin tulee heti mieleen jenkkilän leffoista tutut terapiapiirit; "Päivää, olen neiti Suutari ja minulla on ongelma." No, yrittäkäämme välttää tätä mielikuvaa, sillä siitä ei ole kyse). Siinä siis pieni ryhmä kokoontuu säännöllisin väliajoin ja yksi ryhmäläinen vuorollaan kertoo jonkin unensa. Kaikki perustuu vapaaehtoisuuteen ja luottamukseen; mitään ei siis ole pakko kertoa, mikäli ei tahdo. Muu ryhmä ei pyri suoraan tulkitsemaan unta, vaan auttamaan unennäkijää selvittämään yhteyden unensa ja elämänsä välillä - esittämään kysymyksiä ja ehdottamaan asioita. Unen kertoja itse päättää, miten unensa tulkitsee. Hän voi myös milloin tahansa päättää lopettavansa käsittelyn, mikäli niin tahtoo.

Ja sitten, miksi minä tätä tänne tarinoin? No, itse mielelläni perustaisin edellämainitun kaltaisen uniryhmän, vaan ystävistäni en usko halukkaita löytyvän (ja jotkut heistä saattaisivat olla liian läheisiä, jotta uskaltaisi itseä koskevia henk. koht. asioita kertoa) ja tuttujani tuskin uskallan kysyäkään. Mietin kuitenkin, että kenties kyseinen ryhmä voisi toimia myös internetissä messengerin, mailien tai vastaavan välityksellä. Näin ollen: mikäli jotakuta edellisen kaltainen uniryhmätoiminta netin välityksellä kiinnostaisi, otan mielelläni vastaan yksityisviestejä aiheesta.

Eli, jos koet olevasi kiinnostunut, yksityisviestiä allekirjoittaneelle.

Edit: Ilmaisen itseäni melkoisen epäselvästi. Tiedustelu majatalo.org:n foorumeilla ei tuottanut tyydyttävää tulosta, joten siirryimme etsimään halukkaita muualta.
 
Kun unista on jo olemassa yksi topikki, niin jatketaan keskustelua unista ja uniryhmistä siellä. :)

http://kontu.merri.net/keskustelu/viewtopic.php?t=261
 
Profiiliviesti
Keskustelu on suljettu.
Ylös