Usvajaisten kylä II: Miccohin paluu: Ilmoittautuminen &
Kevät koitti Suvannon kylään, mutta sitä ei sinä vuonna tervehditty kovinkaan suurella riemulla. Kimaltelevina helisevät purot saivat jatkaa matkaansa ilman lasten kömpelösti veistettyjä kaarnalaivoja, leskenlehdet talloutuivat kyläläisten kiireisten jalkojen alla ja auringon lempeä loistekaan ei saanut heitä hymyilemään.
Aamun sarastaessa kylän vanha tietäjä oli lähtenyt hakemaan vettä yhteisestä kaivosta aamuteetään varten ja törmännyt hämärässä johonkin. Iskettyään tulen soihtuun hän oli havainnut, että maassa makasi kylän kehrääjätär, Jarho nimeltään.
"Voi sentään, voi sentään", ehti mies soperrella. Tytön poskeen piirretty merkki ei tiennyt hyvää - karkeasti tuherrettu riimu oli näet sysisydänten symboli.
Vanhus kostutti hihansa kantamaansa vesiämpäriin ja pyyhki riimun lempeästi pois tytön poskesta. Sitten hän kohottautui seisomaan.
Vanhus ei ehtinyt kuitenkaan kertoa kenellekään tapahtuneesta, ennen kuin raastavan karha ääni pysäytti hänet. Sanoista ei saanut selvää - sysisydämet eivät vaivautuneet puhumaan uhreilleen näiden omalla kielellä - ja niinpä vanhuksen viimeiseksi muistikuvaksi jäivät hänen poskeaan lempeästi hipaisevat sormet, kylmät kuin talvinen viima.
***
Sysisydämet olivat siis Suvannon kylässä, ja koska heidän tiedettiin olevan hahmonvaihtajista taitavimpia, ei kukaan enää uskaltanut luottaa kehenkään. Jokainen lausuttu sana ja otettu askel merkitsi epäilyksiä, ja eripura valtasi alaa kylän yleensä hyväntuulisen väen keskuudessa. Ovia suljettiin ja salvattiin, kunnes Saraste, kylän tietäjän nuori vaimo, huomautti ovien sulkevan talojen asukkaat toki sisään, mutta samalla myös kuolemanloukkuun.
Saraste ehdotti, että joka ilta he äänestäisivät jonkun kuolemaan, ja ehdotukseen suostuttiinkin pitkin hampain - olihan sama murhenäytelmä esitetty voitokkaasti Suvannossa ennenkin. Kylän keskelle pystytettiin hirttolava ja sen varjo muistutti asukkaita siitä, ettei mikään ollut kuten ennen.
__________________
Usvajaisten kylä II on siis täällä, tervetuloa Konnun foorumiroolipelaamisen alkujuurille!
Pelin idea:
Koko juttu lähtee liikkeelle jo roolinvalinnasta. Jokainen ilmoittautuja valitsee kolme roolitoivetta listasta, joka löytyy myös tästä viestistä, ja sitten aikoinaan lähettää pj:lle roolitoiveensa. Rooleja voi saada myös useamman kuin yhden, eli esimerkiksi pahisnäkijä on täysin mahdollinen. PJ lähettää tiedot lopullisista viesteistä ilmoittautumisvaiheen jälkeen. Lopullista roolilistaa ei julkaista, mutta kuolleen rooli paljastetaan kyllä viesteissä. Sen jälkeen kyseessä on taas tavallinen yömurha/päivä-äänestyspeli, joskin muutamin yllätyksin.
Joka ilta joku kylän asukkaista äänestetään lynkattavaksi ++Vehka, noin niin kuin esimerkiksi. Ääntään ei yleensä saa vaihtaa, mutta pelissä saattaa myös tulla sellaisia päiviä, jolloin se on mahdollista - kannattaakin seurata pelinjohtajan aamuviestejä ja yöviestejä tarkasti, koska ne tuovat olennaista tietoa pelistä.
Normaalien sääntöjen lisäksi pelissä on muutama erikoisempi sääntö:
Kaksi kiertävää esinettä
Pelissä kiertää öisin kaksi esinettä. Toinen niistä on loitsukirja, josta kerrotaan enemmän siinä vaiheessa, kun se osuu pelaajan kohdalle. Osa loitsukirjan loitsujen toteuttamisesta vaatii kuitenkin liittolaisia, osa onnistuu ilmankin, osa saattaa olla pelaajalle itselleen vaarallisia.
Toinen kiertävä esine on hunajamarjoja sisältävä pussukka. Marjat ovat hyvin energiapitoisia ja niitä syönyt henkilö saakin seuraavana päivänä käyttöönsä ylimääräisen äänen.
Loitsukirja saattaa vaikuttaa peliin radikaalistikin, mutta marjat ovat lähinnä... no, olemassa. Molemmat lähtevät arvotusti eteenpäin, eli niiden etenemiseen ei voi vaikuttaa.
Roolin valitseminen
Jokainen peliin ilmoittautunut lähettää pelinjohtajalle viestin, jossa on kolme hänen hahmotoiveistaan, miellyttävyysjärjestyksessä. Yritän sitten sumplia niistä edes jossain määrin järkevän kokonaisuuden. Omien roolien keksiminen on ehdottomasti sallittua ja toivottavaakin. Lopullista roolilistaa ei julkaista, mutta kuolleiden roolit paljastetaan, ja päivittäin saattaa tulla vihjeitä siitä, mitä rooleja pelissä on.
Sysisydämet, joita on 3-4, eli pelin pahikset. Lähettävät joka yö pj:lle nimen siitä, kenet haluavat tappaa. Saavat myös pelin aikana kerran käännyttää jonkun puolelleen joukkona.
Uhrautuja, sysisydänten liittolainen, joka pyrkii edistämään näiden voittoa ja vaikka äänestää itse itseään jos se auttaa.
Kirottu, ei tiedä olevan kirottu mutta muuttuu ihmissudeksi, mikäli sysisydämet yrittävät nistiä hänet ja kääntyy heidän puolelleen
Näkijä, näkee yöllä unia kyläläisten olemuksesta. Saa ingamekuvauksen, josta voi päätellä roolin.
Samooja, suojelee joka yö haluamaansa kohdetta yömurhilta. Ei saa suojella itseään eikä samaa henkilöä kahta yötä peräkkäin
Arkkienkeli, valitsee pelin alussa jonkun suojeltavakseen ja mikäli tähän osutaan, kuolee itse suojeltavansa puolesta
Metsästäjä, saa kuollessaan valita jonkun kuolemaan mukanaan
Ryövääjä, saa kerran pelin aikana varastaa jonkun muun kyvyn
Oppipoika, mikäli häneen osutaan jonkin kyvyn toimesta, saa hän sen itselleen
Sydämenkylmettäjä, häntä äänestänyt tai se, joka yritti häntä tappaa, kuolee myös
Rakastavaiset, saavat kommunikoida keskenään mutta toisen kuollessa toinenkin kuolee, vieden kuitenkin jonkun mukanaan
Vapaamuurarit, tuntevat toisensa, voittavat jos ovat molemmat hengissä pelin lopussa
Sooloilija, pelaa yksin ja voittaa yksin, saaden tavoitteensa pj:ltä
Parantaja, saa kerran pelin aikana estää yömurhan/päivälynkkauksen
Haudantakainen, saa pelistä tietoa kuoltuaan ja voi sen jälkeen kertoa valitsemalleen henkilölle siitä niinä öinä, kun kylässä kuolee joku
Syvästi rakastettu kyläläinen, jos kuolee äänestyksessä, kylä ei äänestä seuraavana päivänä laisin - jos taas yöllä, he lynkkaavat seuraavana päivänä kaksi eniten ääniä saanutta.
Ilkiö, jota näkijä pitää pahiksena, vaikkei hän sellainen ole
Dementikko, joka unohtaa tapetuksi tultuaan olevansa kuollut, ja kuoleekin vasta seuraavan päivän iltana
Filosofi, kiertää iltaisin haastamassa ihmisiä pohtimaan syntyjä syviä – filosofin valitsema henkilö ei voi käyttää kykyään sinä yönä
Tavallinen kyläläinen
Ja erityisesti, olisi kivaa jos keksisitte omia rooleja ja ehdottaisitte niitä. ^_^
Muuta olennaista
Tätä topikkia voi vapaasti käyttää suunnitteluun, offtopikkiin yms. Ilmoittautumisaikaa on kaksi viikkoa, jonka jälkeen peli käynnistyy, kunhan olen saanut hahmoviestit valmiiksi ja järkevän pelikokonaisuuden keksittyä. Jokaisen olisi toivottavaa kirjoittaa edes jonkinlainen ingameselostus siitä, millaisella hahmolla pelaa.
Huomautuksena vielä sen verran, että pelin säännöissä ja rakenteessa voi tapahtua variaatioita koko pelin ajan - ei kuitenkaan mitään sellaista, joka olisi toiselle puolelle erityisen epäreilua.
Ilmoittautukaa topikkiin, mutta muistakaa lähettää roolitoiveenne yksällä.
Metsään tahtovat mennä nyt
Ereinion - Ereinion, inkvisiittori
Pagba - Pagba, seppä
Hathaldir - Igor, traumainen saunatonttu
Tik - Alice, kalpea ja terävähampainen muukalainen
Miccoh - Miccoliina, nuori neitonen
Pikku Myy - Benjamin MacKenzie, kirjuri
Saladin - Saladin, apteekkari
Jasdril - Mike, tärähtänyt 16-vuotias, epästereotypinen majavahahmo
Deepdelver - Delvin, metsästäjä
Vampirelady - Morwen, pienviljelijänainen
Cirindë - Cirindë, käsityöläinen
Samooja - Lulu, majatalon emäntä
Círdan - Theodore Vulpert, puunhakkaaja
douv - Riepu, palvelustyttö
CAPS - Hans, hevosmies
Haltiamieli - Kauppi Maranpoika Haltiamieli, vanhan mahtisuvun viimeinen vesa
Tuhka - Viima, mustiin pukeutunut nuorukainen & draakkinsa Cida
Jaamar - muukalainen
Herugrim - kovaotteinen parantajanainen, Melcairiel
Kevät koitti Suvannon kylään, mutta sitä ei sinä vuonna tervehditty kovinkaan suurella riemulla. Kimaltelevina helisevät purot saivat jatkaa matkaansa ilman lasten kömpelösti veistettyjä kaarnalaivoja, leskenlehdet talloutuivat kyläläisten kiireisten jalkojen alla ja auringon lempeä loistekaan ei saanut heitä hymyilemään.
Aamun sarastaessa kylän vanha tietäjä oli lähtenyt hakemaan vettä yhteisestä kaivosta aamuteetään varten ja törmännyt hämärässä johonkin. Iskettyään tulen soihtuun hän oli havainnut, että maassa makasi kylän kehrääjätär, Jarho nimeltään.
"Voi sentään, voi sentään", ehti mies soperrella. Tytön poskeen piirretty merkki ei tiennyt hyvää - karkeasti tuherrettu riimu oli näet sysisydänten symboli.
Vanhus kostutti hihansa kantamaansa vesiämpäriin ja pyyhki riimun lempeästi pois tytön poskesta. Sitten hän kohottautui seisomaan.
Vanhus ei ehtinyt kuitenkaan kertoa kenellekään tapahtuneesta, ennen kuin raastavan karha ääni pysäytti hänet. Sanoista ei saanut selvää - sysisydämet eivät vaivautuneet puhumaan uhreilleen näiden omalla kielellä - ja niinpä vanhuksen viimeiseksi muistikuvaksi jäivät hänen poskeaan lempeästi hipaisevat sormet, kylmät kuin talvinen viima.
***
Sysisydämet olivat siis Suvannon kylässä, ja koska heidän tiedettiin olevan hahmonvaihtajista taitavimpia, ei kukaan enää uskaltanut luottaa kehenkään. Jokainen lausuttu sana ja otettu askel merkitsi epäilyksiä, ja eripura valtasi alaa kylän yleensä hyväntuulisen väen keskuudessa. Ovia suljettiin ja salvattiin, kunnes Saraste, kylän tietäjän nuori vaimo, huomautti ovien sulkevan talojen asukkaat toki sisään, mutta samalla myös kuolemanloukkuun.
Saraste ehdotti, että joka ilta he äänestäisivät jonkun kuolemaan, ja ehdotukseen suostuttiinkin pitkin hampain - olihan sama murhenäytelmä esitetty voitokkaasti Suvannossa ennenkin. Kylän keskelle pystytettiin hirttolava ja sen varjo muistutti asukkaita siitä, ettei mikään ollut kuten ennen.
__________________
Usvajaisten kylä II on siis täällä, tervetuloa Konnun foorumiroolipelaamisen alkujuurille!
Pelin idea:
Koko juttu lähtee liikkeelle jo roolinvalinnasta. Jokainen ilmoittautuja valitsee kolme roolitoivetta listasta, joka löytyy myös tästä viestistä, ja sitten aikoinaan lähettää pj:lle roolitoiveensa. Rooleja voi saada myös useamman kuin yhden, eli esimerkiksi pahisnäkijä on täysin mahdollinen. PJ lähettää tiedot lopullisista viesteistä ilmoittautumisvaiheen jälkeen. Lopullista roolilistaa ei julkaista, mutta kuolleen rooli paljastetaan kyllä viesteissä. Sen jälkeen kyseessä on taas tavallinen yömurha/päivä-äänestyspeli, joskin muutamin yllätyksin.
Joka ilta joku kylän asukkaista äänestetään lynkattavaksi ++Vehka, noin niin kuin esimerkiksi. Ääntään ei yleensä saa vaihtaa, mutta pelissä saattaa myös tulla sellaisia päiviä, jolloin se on mahdollista - kannattaakin seurata pelinjohtajan aamuviestejä ja yöviestejä tarkasti, koska ne tuovat olennaista tietoa pelistä.
Normaalien sääntöjen lisäksi pelissä on muutama erikoisempi sääntö:
Kaksi kiertävää esinettä
Pelissä kiertää öisin kaksi esinettä. Toinen niistä on loitsukirja, josta kerrotaan enemmän siinä vaiheessa, kun se osuu pelaajan kohdalle. Osa loitsukirjan loitsujen toteuttamisesta vaatii kuitenkin liittolaisia, osa onnistuu ilmankin, osa saattaa olla pelaajalle itselleen vaarallisia.
Toinen kiertävä esine on hunajamarjoja sisältävä pussukka. Marjat ovat hyvin energiapitoisia ja niitä syönyt henkilö saakin seuraavana päivänä käyttöönsä ylimääräisen äänen.
Loitsukirja saattaa vaikuttaa peliin radikaalistikin, mutta marjat ovat lähinnä... no, olemassa. Molemmat lähtevät arvotusti eteenpäin, eli niiden etenemiseen ei voi vaikuttaa.
Roolin valitseminen
Jokainen peliin ilmoittautunut lähettää pelinjohtajalle viestin, jossa on kolme hänen hahmotoiveistaan, miellyttävyysjärjestyksessä. Yritän sitten sumplia niistä edes jossain määrin järkevän kokonaisuuden. Omien roolien keksiminen on ehdottomasti sallittua ja toivottavaakin. Lopullista roolilistaa ei julkaista, mutta kuolleiden roolit paljastetaan, ja päivittäin saattaa tulla vihjeitä siitä, mitä rooleja pelissä on.
Sysisydämet, joita on 3-4, eli pelin pahikset. Lähettävät joka yö pj:lle nimen siitä, kenet haluavat tappaa. Saavat myös pelin aikana kerran käännyttää jonkun puolelleen joukkona.
Uhrautuja, sysisydänten liittolainen, joka pyrkii edistämään näiden voittoa ja vaikka äänestää itse itseään jos se auttaa.
Kirottu, ei tiedä olevan kirottu mutta muuttuu ihmissudeksi, mikäli sysisydämet yrittävät nistiä hänet ja kääntyy heidän puolelleen
Näkijä, näkee yöllä unia kyläläisten olemuksesta. Saa ingamekuvauksen, josta voi päätellä roolin.
Samooja, suojelee joka yö haluamaansa kohdetta yömurhilta. Ei saa suojella itseään eikä samaa henkilöä kahta yötä peräkkäin
Arkkienkeli, valitsee pelin alussa jonkun suojeltavakseen ja mikäli tähän osutaan, kuolee itse suojeltavansa puolesta
Metsästäjä, saa kuollessaan valita jonkun kuolemaan mukanaan
Ryövääjä, saa kerran pelin aikana varastaa jonkun muun kyvyn
Oppipoika, mikäli häneen osutaan jonkin kyvyn toimesta, saa hän sen itselleen
Sydämenkylmettäjä, häntä äänestänyt tai se, joka yritti häntä tappaa, kuolee myös
Rakastavaiset, saavat kommunikoida keskenään mutta toisen kuollessa toinenkin kuolee, vieden kuitenkin jonkun mukanaan
Vapaamuurarit, tuntevat toisensa, voittavat jos ovat molemmat hengissä pelin lopussa
Sooloilija, pelaa yksin ja voittaa yksin, saaden tavoitteensa pj:ltä
Parantaja, saa kerran pelin aikana estää yömurhan/päivälynkkauksen
Haudantakainen, saa pelistä tietoa kuoltuaan ja voi sen jälkeen kertoa valitsemalleen henkilölle siitä niinä öinä, kun kylässä kuolee joku
Syvästi rakastettu kyläläinen, jos kuolee äänestyksessä, kylä ei äänestä seuraavana päivänä laisin - jos taas yöllä, he lynkkaavat seuraavana päivänä kaksi eniten ääniä saanutta.
Ilkiö, jota näkijä pitää pahiksena, vaikkei hän sellainen ole
Dementikko, joka unohtaa tapetuksi tultuaan olevansa kuollut, ja kuoleekin vasta seuraavan päivän iltana
Filosofi, kiertää iltaisin haastamassa ihmisiä pohtimaan syntyjä syviä – filosofin valitsema henkilö ei voi käyttää kykyään sinä yönä
Tavallinen kyläläinen
Ja erityisesti, olisi kivaa jos keksisitte omia rooleja ja ehdottaisitte niitä. ^_^
Muuta olennaista
Tätä topikkia voi vapaasti käyttää suunnitteluun, offtopikkiin yms. Ilmoittautumisaikaa on kaksi viikkoa, jonka jälkeen peli käynnistyy, kunhan olen saanut hahmoviestit valmiiksi ja järkevän pelikokonaisuuden keksittyä. Jokaisen olisi toivottavaa kirjoittaa edes jonkinlainen ingameselostus siitä, millaisella hahmolla pelaa.
Huomautuksena vielä sen verran, että pelin säännöissä ja rakenteessa voi tapahtua variaatioita koko pelin ajan - ei kuitenkaan mitään sellaista, joka olisi toiselle puolelle erityisen epäreilua.
Ilmoittautukaa topikkiin, mutta muistakaa lähettää roolitoiveenne yksällä.
Metsään tahtovat mennä nyt
Ereinion - Ereinion, inkvisiittori
Pagba - Pagba, seppä
Hathaldir - Igor, traumainen saunatonttu
Tik - Alice, kalpea ja terävähampainen muukalainen
Miccoh - Miccoliina, nuori neitonen
Pikku Myy - Benjamin MacKenzie, kirjuri
Saladin - Saladin, apteekkari
Jasdril - Mike, tärähtänyt 16-vuotias, epästereotypinen majavahahmo
Deepdelver - Delvin, metsästäjä
Vampirelady - Morwen, pienviljelijänainen
Cirindë - Cirindë, käsityöläinen
Samooja - Lulu, majatalon emäntä
Círdan - Theodore Vulpert, puunhakkaaja
douv - Riepu, palvelustyttö
CAPS - Hans, hevosmies
Haltiamieli - Kauppi Maranpoika Haltiamieli, vanhan mahtisuvun viimeinen vesa
Tuhka - Viima, mustiin pukeutunut nuorukainen & draakkinsa Cida
Jaamar - muukalainen
Herugrim - kovaotteinen parantajanainen, Melcairiel