Usvajaisten kylä, offtopic

Fica, nuo oli päättelyiden tuloksia. Koska tiesimme kuitenkin lähes tulkoon kaikkien roolit lopussa niin oli helppo päätellä aikaisempien tekojen jne mukaan kuka kukin on. :)
 
Papa Legba sanoi:
Haltista ei oikein ollut nahistelukumppaniksi - liian mukava ihminen siviilissä. CAPS onneksi osoittautui mainioksi vastapelaajaksi.

Tästä voisi joku päätellä, että minä en ole siviilissä yhtään mukava, mikä on tietysti väärä päätelmä. ;) Olen mitä ihastuttavin persoona. :D :D

Tuo listaidea voisi toimia. Ja ymmärrän hyvin, että kuiskuttelu ärsyttää, etenkin jos ei itse ole siinä osallisena. Siihen voisi keksiä jotain sääntöjä tai rajoituksia? (en nyt itse keksi tähän hätään mitään toimivaa sääntöä..) Mutta ei ehkä kuitenkaan totaalikieltoa, se vie tietyt taktikoimismahdollisuudet kokonaan. (esim. näkijä ei pysty kertomaan toiselle henkilölle, että tietää tämän hahmon)
 
Kuiskuttelusta vielä sen verran, että en ajatellut sitä millään tapaa "laittomaksi" itse sen toisena aamuna aloittaessani. En keksinyt mitään parempaa keinoa ottaa yhteyttä Juspeen, jonka olin unessani todennut syyttömäksi ja tuntui pelillisestikin hieman oudolta, että en olisi edes yrittänyt luoda jonkinlaista liittolaisuutta häneen (eikä sitä missään kai oltu kiellettykään). Kirjoitin mielestäni pelitopikkiin vielä jotenkin "toisten epäluuloisista katseista välittämättä" ja ajattelin noin tarjoavani muille hieman aihetta epäluuloille ja kenties syytteille, kun moisella tavalla kuiskuttelemaan aloin. Moraalittomaksi homma muuttuisi mielestäni silloin, jos pelin ulkopuolella vaihdettaisiin viestejä muille pelaajille ilmoittamatta. Tosin hieman turhauttavaa moinen varmasti muiden pelaajien näkökulmasta oli, ja olipa tuo melkoinen sattumakin että moinen liittouma edes muodostui.

Fica, minä näin unissani kyllä jokaisen hahmon todellisen olemuksen, eli tarkat erikoiskyvyt. Siitä oli helppo päätellä jotakin :)
 
Lyhyesti ja ytimekkäästi: koulut/työt alkavat kohta ja ihmisillä on pitkät illat aikaa foorumiroolipelata. Milloin aloitetaan? :p
 
Ei ainakaan ennen ensi viikkoa, koska täytyy mennä viikonlopuksi maalle internetin ulottumattomiin sukulaisen 90v-juhlien takia. Mutta jos sillä aikaa aloitatte ilmoittautumiset, niin ottakaa toki minut mukaan! :p
 
Tässähän voisi alkaa valmistella "kampanjaa" hahmojen- ja maailman luomisen merkeissä. Oman hahmoni vuoksi toivoisin, että kylä sijaitsisi merkittävien liikenneyhteyksien varrella, vaikkapa kahden suuren tien risteyksessä. Jokin tekosyy pitäisi keksiä roikkua jossain kylässä ilman vakituista tointa. Kun hahmot ovat valmiit, voisimme pelata pari vuorokautta ilman tietoa rooleistamme varsinaisessa pelissä. Mielestäni peliasetelma saisi siten uutta värikkyyttä ja sisältöä.
 
Haluaako kukaan käyttää hyväkseen viimeksi luotua maailmaa, johon edellinen peli sijoittui? Siihen liittyy paljon muistoja, eikä oikein huvittaisi siirtää sitä kokonaan sivuun. Sopivat alkudramatiikat saadaan vaikka siitä, että puolet Suvannon kylän väestä kuoli usvajaisten takia. 8) Vai jatketaanko ollenkaan usvajaisteemaa? Ainahan voi keksiä jotain uutta. Taisin jo viime session loppuvaiheilla kertoa uudesta hahmostani historiaa, jos siis käytämme yhä tätä samaa maailmaa. Odottakaapas, niin kopioin sen tähän.. :p


No niin, se siis liittyi Haltiamielen aikaisemman hahmon, Halthmaelin eli Batavian Lihanleikkaajan, elämään aika paljonkin. Odotan innolla, että pääsen testaamaan hahmoani ihan käytännössä. Tämä siis ei enää ole mikään sellainen viaton kulkuri, kuten viimeksi. Pitää näet kokeilla uusiakin pelityylejä, eikä aina sitä samaa. Oletan, että tätä ei uskalleta jättää pois, jos tulee taas jotain keskustelua majatalon Takahuoneessa. :)
Michelotin urotyöt 06.05.2006 20:09

edit: Haltiamielen nimi oli kuulemma hänen syntyessään Jacco Markinpoika / Jacobur qu Marcas, joten muokkasin tähän tekstiinkin...

Jos Lihanleikkaajan elämästä ja urotöistä on kirjoitettu kronikoita, todennäköisesti, eikä niissä mainita hänen vanhempansa, mutta ritari Michelotin urotöissä heistä mainitaan.

Kerrotaan, että muinoin ritari Michelot saapui Huippuvuorille noutamaan Batavian Lihanleikkaajaa tämän ollessa nuori, koska joku Beronnan seudun korkea hallitsija huomasi pojassa piilevät kyvyt ja halusi ottaa tämän huostaansa ennen kuin muut lordit ehtisivät yrittää samaa, ja ritari Michelot lähetettiin suorittamaan tehtävää. Huippuvuorilla Michelot etsi kauan ja tarkasti ja lopulta hän löysi etsimiensä vuohenkasvattajien tilukset. Kun kukaan ei ollut pihalla, hän koputti lahonneeseen tammipuusta valmistettuun oveen, jossa kasvoi sammalta siellä täällä.

"Kuka siellä?" kuului vanhan miehen ääni oven takaa ränsistyneen mökin sisältä.

"Olen ritari Michelot Beronnan ruhtinashuoneelta", ritari vastasi. "Tulin noutamaan Jacoburin."

"Ei, me emme luovuta Jaccoa!" mies uhosi.

"Säästytte verilöylyltä, jos luovutatte hänet", Michelot sanoi.

Mökin sisältä ei kuulunut vastausta, joten Michelot tönäisi huonotekoista ovea hiukan, jolloin sen saranat eivät enää kestäneet ja ovi kaatui pieneen huoneeseen, jonka seinien vieressä oli pöytä, kaappi, muutama tuoli ja oljista tehtyjä nukkuma-alustoja. "Jacco, tule Michelot-sedän luo", ritari kehotti. Pieni takan ääressä seisova poika säpsähti pelosta ja hänen jo vanha isänsä astui hänen eteensä suojellakseen poikaansa. Michelot vei kätensä miekan kahvalle ja veti esiin maailmankuulun miekkansa, joka oli tehty doletolaisesta teräksestä ja sen kahvaan oli upotettu timantti. Michelot oli miekastaan hyvin ylpeä, vaikka olikin aina toivonut parempaa. Isännän vaimo kirkaisi, ja sitten ritari iski tiellensä käynyttä miestä johonkin kyljen kohdalle ja samalla iskulla katkesi myös sauva, jota vanhus käytti tukenaan.

Pikkuinen Jacco oli kuitenkin kaksintaistelun tiimellyksessä paennut takaovesta, eikä Beronnan ruhtinas saanut poikaa. Mitä Michelot teki vuohenkasvattajan vaimolle, sitä kronikat eivät kerro, mutta hän tyhjensi heidän ruokakomerostansa kaikki vuohenjuustot, astui ulos, ja herrasmiehenä asetti kaatamansa oven oviaukon viereen nojaamaan seinää vasten.
Muokkasin siitä pari kohtaa, jotka olivat jääneet väärin alkuperäisessä tekstissä esiintyvien virheiden vuoksi.
 
Tässä olisi scifiversio, ihan näin heittona. Ja haluaako joku muu olla PJ, vai kokeilenko minä taas? Tähän nämä ohjeet scifiversiosta, aikalailla kertausta, mutta...

Taustatarinaa (kömpelöhköä):

Urhea siirtokunta lähetetään Samurax 1 -nimiselle planeetalle. Alus matkaa valonnopeudella vuosia, ja viimein he saapuvat perille rehevälle, mutta oudolle planeetalle. Aluksi tutkimukset sujuvat hyvin, mutta sitten kaikki alkaakin muuttua. Ilmeisesti osan aluksen miehistöstä ovat korvanneet planeetan alkuasukkaat, jotka osaavat muuttaa muotoa. Eikä heillä ole muuta tavoitetta kuin tuhota retkikunta ja palauttaa oma planeettansa kokonaan itselleen...

Säännöt (kertausta): Siirtokunnassa on x-jäsentä. Jäsenet puhuvat Päivän aikana topikissa epäilyksistään soluttautujien, eli muukalaisten suhteen, ja heidän on joka Päivä äänestettävä, kuka vaikuttaa muukalaiselta -> eniten ääniä saanut jäsen lynkataan. Äänestys muodossa ++ Nimi

Kun olet kerran äänestänyt, et saa enää vaihtaa, ja kahta ei myöskään lynkata saman päivän aikana. Jos useampi saa
saman verran ääniä, ensimmäisenä äänensä saanut lynkataan.
Kuolleiden on pysyttävä kuolleina; ei kommentointia topikissa tai yksitysviesteillä. Spekuloida voidaan sitten pelin päätyttyä

Jäsenten joukossa on myös...

2-3 soluttautujaa, jotka Yön aikana sopivat yksityisviesteillä, kenet tukikohdasta surmaavat sinä Yönä. Valittu uhri ilmoitetaan yksityisviestinä pelinjohtajalle (=minulle, ellei kukaan muu tahdo?), ja pelinjohtaja ilmoittaa Päivän koittaessa topikissa, kuka on kuollut. Soluttautujat yrittävät äänestää mahdollisimman monta viatonta kyläläistä lynkattavaksi. Myöskin kuolintapaa saa ehdottaa.

1 luopio, joka kuuluu retkueen jäsenten joukkoon. Ainoa poikkeus on, että Uhrautuja toivoo soluttautujien voittoa, ja on valmis menemään jopa niin pitkälle, että äänestää itsensä lynkattavaksi, mikäli siitä on apua näille. Pelin alussa ilmoitetaan uhrautujalle yhden soluttautujan nimen, joka saa päättää, kertooko myös muista.

2 jediritaria/agenttia/avaruusjääkäriä (keksikää jotain?). Kuten kaikki muut, jedi on tavallinen retkueen jäsem. Hän elää Päivisin tavallista elämää, mutta Yöllä hän suojelee jotakuta. Mikäli soluttautujat valitsevat jedin suojeleman henkilön uhrikseen, tämä ei kuole (ainakaan sinä Yönä); soluttautujat eivät rohkene vastustaa jediä. Jedi lähettää joka Päivän aikana yksityisviestin pelinjohtajalle, ketä suojelee seuraavana Yönä. Jedi ei kuitenkaan voi suojella samaa henkilöä useampaa Yötä peräkkäin. Valosapelinkin saa, jos tahtoo.

1 meedio/telepaatikko, kyläläinen, joka omaa kyvyn nähdä unia henkilöiden todellisesta olemuksesta. Telepaatikko ilmoittaa pelinjohtajalle yksityisviestillä Päivän aikana, kenestä tahtoo nähdä unta seuraavana Yönä -> saa tietää, onko henkilöllä suurempi rooli vai onko tämä vain tavallinen kyläläinen.

1 käännynnäinen, joka ei itse tiedä olevansa sellainen - vain pelinjohtaja tietää. Mikäli soluttatujat valitsevat hänet uhrikseen, tämä ei kuole, vaan muuttuu myös soluttautujaksi ja on siitä eteenpäin liitossa muiden kanssa. Tässä vaiheessa käännynnäinen sekä soluttatujat saavat tietää uudesta jäsenestä, mutta muuten asia paljastuu vasta pelin lopussa.

1 androidi, joka ei voi kuolla soluttautujien toimesta.

2 kloonia, jotka kulkevat aina kaksittain. Muut eivät tiedä, keitä nämä ovat, mutta he tuntevat toisensa.

1 palkkamurhaaja. Kuollessaan valitsee yhden henkilön kuolemaan mukanaan - soluttautujaksi epäiltynä. Ilmoittaa joka Yö privalla PJ:lle, kenet valitsee (saa valita joka Yö saman tai eri, ihan miten tahtoo), mikäli kuolee sinä Yönä. Jos palkkamurhaaja kuolee Päivällä, edellisenä Yönä valittu henkilö lähtee mukana

1 morfari, joka saa pelin aikana kopioitua jonkun toisen pelaajan kyvyn. Hän ilmoittaa päätöksestään PJ:lle. Vain kerran, kuitenkin, joten harkitkoon tarkkaan.

1 nekromantikko, joka saa joku päivä/yö päättää, että sinä päivänä soluttautujien valitsema/äänestetty ei kuolekaan.

Rooleista ilmoitetaan yksärillä. Hahmon kuollessa ei paljastetakaan roolia, mutta PJ voi antaa siitä vihjeitä. Ja omaa rooliaan ei tulisi paljastaa muille, se nimittäin aiheuttaa liittoutumia, ja niillä on turhankin helppo voittaa peli.

Päivällä voivat toimia enemmän palkkamurhaaja, nekromantikko ja morfari. Yöllä taas PJ haluaa yksäriä meediolta, jedeiltä ja soluttautujilta.

(Tämä on siis vainen ehdotus.)

Peli päättyy, kun usvajaisia on yhtä paljon kuin kyläläisiä tai kun kaikki usvajaiset ovat kuolleet.
 
Tuo viimeinen lause tiivistää koko suunnitelman. :p

Mutta joo, ihan hyvältä kuulostaa, olen mukana jos peli alkaa. Mieluummin joku muu PJ kuin Vehka niin Vehka voisi itsekin pelata. Ja mielellään 2 PJ:tä.
 
Minä voisin kyllä pelinjohtajaksi ilmoittautua (Vehkan aisapariksi tai miten vain), jos väelle vain sopii. Scifimaailma kuulostaa kutkuttavalta ja haluaisin välillä vilkuilla pelejä pelinjohdonkin näkökulmasta..
 
Tietysti sopii, Tix, ja jos joku muukin haluaa PJ:ksi, vetäydyn mieluusti. *wirn* Pääsisi pelaamaan ja verryttelemään vanhoja taitoja, josko ne olisivat yhä tallella.
 
No hyvä. Elieli, muokatkaa vapaasti peliä mieleiseksenne ja perustakaa sille vaikka uusi topic, niin uudetkin hoksaa ilmoittautua. Kunhan saa ilmoittautua, ilmoittakaa siitä ja kunhan pelaajia on tarpeeksi... No joo, nyt touhotan kuin paraskin kanaemo. Kyllä te osaatte. Mutta jos haluatte apua, olen täällä.
 
Siltä varalta, että Tix ja Aada olisivat kiinnostuneet lisäämään uusia rooleja peliin, niin Princetonin yliopiston Mafiakerhon sivuilta niitä löytyy melkoinen määrä, jotka saa helposti muokattua sopiviksi mihin peliympäristöön hyvänsä. Esimerkkeinä Hullu, joka tappaa ihmisiä omaan laskuunsa, Kuolemansyyntutkija, joka voi ottaa selville, kuka uhrin on tappanut (mutta samalla hän joutuu paljastamaan itsensä kaikille) Pikkurikollinen, joka on sen verran likainen tyyppi, että Näkijä pitää häntä rikollisena, Kuvernööri, joka voi armahtaa lynkattavan henkilön sekä paras kaikista, Dementikko, joka tultuaan tapetuksi unohtaa koko jutun ja jatkaa elämäänsä normaalisti seuraavan päivän, kunnes vuorokauden kuluttua muistaa olevansa kuollut ja heittää henkensä. :D
 
Oi, nuo Ereinionin ehdotelmat kuulostavat hauskoilta! Otetaan muutama peliin, jooko? Tuo dementikko olisi ihana, ja samaten hullu ja pikkurikollinen. Mahtavaa, kiitos sivusta, Ereinion. *menee merkitsemään sen tarkasti muistiin*
 
Siirtokunnaksi pelaajajoukko olisi aika pieni. Geneettistä vaihtelua olisi ihan liian vähän ja jo parin sukupolven jälkeen syntyisi runsaasti idiootteja. Pitäisi keksiä parempi syy tunkeutua planeetalle näin pienellä porukalla. Arkeologinen tutkimusryhmä? Siirtokunnan etujoukko? Terää tekisi pääporukan uhkaus pommittaa koko joukko hiljaisiksi jolleivät soluttautujat pian löytyisi. Aiheesta on ainakin yksi elokuva tai sarja, muistaakseni ranskalainen.

Telepaatikon kaveriksi olisi kiva saada pseudotelepaatti - hahmo, joka luulee aavistavansa toisen hahmon roolin mutta erehtyykin pahan kerran.
 
Ja pseudotelepaatille PJ sanoisi, että tämä on telepaatikko, eli kumpikaan ei tietäisi, onko aito?

Papa on oikeassa tuon koon suhteen. En taas miettinyt ideaani loppuun.
 
Liikaa hahmoja on turha luoda, kuitenkaan en usko että pelaajia riittää ihan hirveästi joten pitäisi eka saada porukka kasaan ja katsoa sitten kuinka paljon rooleja pitää olla.
 
Aadaan on otettu yhteyttä ja jahka olemme lyöneet päitämme yhteen tarpeeksi kauan (oman pääni koon ottaen siihen ei kauan mene), ilmestynee ilmoittautumistopikki varsin nopeasti tänne. Saaneekohan Vehkan taustaidean kopsata rungoksi, jottei tarvitse toistamiseen meidän kirjoitella?

:)
 
Ylös