Uusi Käärme, uudet kuje...käytännöt

Merri

Ylläpitäjä
Vastuuhenkilö
Ylläpitäjä
Kuten tässä on osa varmasti ehtinyt jo havaita, niin uusi Käärme tarjoaa uusia mahdollisuuksia toimia. Tässä on joitakin hajatelmia, joita voisi harkita.

Uusien toivottaminen tervetulleeksi ja synttäritoivotukset
Käyttäjän profiilisivulle voi käydä kirjoittamassa vaikka suoraan "Tervetuloa!". Ja seuraavana paikalle ehtivien jatkotoivotukset voi lisätä kommentteina ensimmäisen jatkeeksi. Kaikki kuitenkin tykkää huomiosta ja tämmöinen selvästi ihmisen tekemä toiminta on varmasti mieluisaa toimintaa lähes kaikille :)

Synttäritoivotusten siirtäminen profiilisivun viesteihin myös keventää älyttömän lyhyiden lähes sisällöttömien viestien määrää varsinaisilla keskustelufoorumeilla, mikä on hyvä asia.

Kummitoiminnan elvyttäminen
Yksittäisiä henkilöitä on nykyään mahdollista merkitä "vastuuhenkilöiksi". Tämä tarkoittaa sitä, että käyttäjä näkyy selvemmin muiden paikallaolijoiden yläpuolella, jolloin käyttäjän titteli on näkyvissä ja tähän on helpompi ottaa yhteyttä.

Täten pari halukasta henkilöä voisi alkaa kummiksi, joiden ainut tehtävä olisi olla valmiina vastaamaan muiden kysymyksiin silloin, jos jollakulla tulee ongelmia tai menee sormi suuhun ja tarvitsee apua. Vähän niinkuin asiakaspalvelua, mutta vapaaehtoisemmalta pohjalta.

Toki nyt on vielä aika varhainen vaihe eikä meistä oikein kukaan tunne asioita kovin syvällisesti, ja toisaalta tämä XenForo on monissa kohdin todella helppo ymmärtää, mutta jossain kohtaa kummit olisi tällä tavalla mahdollista ottaa todella näkyvästi käyttöön.

Konnavahtitoiminta
Vanhastaan meillä on olemassa ajan myötä syntynyt ongelma: meillä on ollut todella paljon valvojia, mutta tätä nykyä verrattain vähän valvottavaa. Kymmenen vuotta takaperin Sormusten Herra -huuma oli aivan järkyttävä ja suurelle joukkiolle valvojia riitti tekemistä. Nyt ehkä noin edelliset viisi vuotta meillä on kuitenkin ollut paljon vähemmän tarvetta valvonnalle. Edellisestä hirveän ongelmallisesta käyttäjästäkin on kai jo sellaiset yhdeksän vuotta aikaa, eikä spammikaan ole ollut aivan sietämätöntä kuin jokusen kuukauden aikoinaan MyBB:n käyttöönottamisen jälkeen.

Nyt olisi sitten sauma sille, että laitettaisiin oikeudet ehkä vain neljälle yleisvalvojalle, joista sitten halukkaat voitaisiin myös nostaa aavistuksen enemmän näkyville vastuuhenkilöinä. Isoin vastuu olisi lukea (lähes) kaikki uudet viestit läpi. Osalle henkilöistä tämä hirmulukeminen taisi olla luontaista, esim. @Ereine taitaa tehdä näin yhä edelleen? Tietty en voi olla varma kun ei olla vuosiin suoraan höpötelty. Kuitenkin vastaavanlaisesta kyvystä, sekä rehtiyden tajusta on etua valvomispuolella.


Mainittakoon vielä kertaalleen, että nämä ovat tässä kohtaa vain hajatelmia uusista tavoista toimia. En jaksa ihan kaikessa vetää diktaattorilinjaa ;) Pääasia olisi, että löydettäisiin kevyet ja selkeät tavat toimia plus jos löytyy ideoita kannustaville tavoille toimia ja pitää paikka mieluisana elää ja olla, niin niitä on hyvä tuoda tähän esille!
 
Pidän tervetulotoivotus ajatuksistasi. Tätä toimintoa vaan pitäisi ehkä vähän mainostaa ja tehdä näkyväksi että toivotuksia tulisi.

Ajatusten virtaa konnavahtiudesta.
Konnavahtiudesta ehkä enemmän rajattu ja selkeä vapaaehtoinen velvollisuus.
Pari-kolme yleisvalvojaa joille on luontaista silmäillä vähän koko Käärmeen sisältöä säännöllisesti. Pääpukarit hommassa.
Vilkkaimmille alueille ehkä yksi oma aluevalvojansa joka säännöllisesti lukisi kyseisen alueen viestit läpi. Ehkä lähinnä majataloa tai sen tiettyjä huoneita koskeva. Mahdollisesti ehkä Kotikoloa.
Jonkunlainen kasa (4-5) kummia tai sanotaanko vaikka opasvelhoa tms. joilla periaatteessa konniksen oikeudet tai rajoitetut konnisten oikeudet, mutta työnkuvaan ei kuuluisi varsinainen keskustelujen valvonta vaan enemmänkin lukijoiden kysymyksiin ja yksityisviesteihin vastaaminen ja käyttäjien pikkupulmien hoitaminen. Heillä konnisoikeudet siksi että voivat pyydettäessä esimerkiksi siirtää keskusteluja tai tehdä muita tällaisia pieniä toimia ja huomatessaan toki hoitaa akuutteja väärinkäytöstapauksia.

Konniksilla ja kummeilla velvoite ilmoittaa mikäli mielenkiinto hommaa kohtaan hiipuu että mahdollista paikkaustarvetta voidaan pohtia. Ettei väkeä unohdu roikkumaan tittelin alle.
Tavoitteena selkeästi rajattu aktiivinen joukko joka sitoutuu tehtäväänsä kunnes hän itse tai korkeammat voimat toisin ilmoittavat.

Itse kokisin (mikäli palveluksiani edelleen kaivataan) paikakseni enemmän kummin roolin kuin varsinaisen keskusteluja valvovan konnavahdin. Se vastaisi myös enemmän sitä mitä olen viimeiset vuodet tehnyt.

Tässä minun tajunnan virtaani aiheesta.
 
Last edited:
Jos konniksia vähennetään niin minun nimeni voi pudottaa listalta pois. :) Luen Käärmettä nykyään taas aktiivisesti, mutta en ole tainnut tehdä juurikaan mitään hyödyllistä sen jälkeen kuin huonekohtaisesta valvojuudesta luovuttiin. Mikäli jostain syystä päädytään taas huonekohtaisiin valvojiin yleisvalvojien sijaan, niin olen innokas jatkamaan. :) Tuo kummitoiminnan ja varsinaisen valvonnan erottaminen kuulostaisi mielestäni tosi järkevältä idealta.
 
Olen käytettävissä vahtimiseen (ja sivujen siirtelyyn) niin paljon kuin tarvitaan.

Erityisesti haluaisin muokata Tolkien-huonetta. Siellä lienee viestejä jotka eivät aivan sinne kuulu ja kaksinkertaisia ketjuja (kuten varmaan muissakin huoneissa).
 
Onneksi en antanut oikeutta poistaa ainuttakaan viestiä tai keskustelua pysyvästi! Kyllähän tässä tietää jo vuosien kokemuksella, että rotta on tuhoeläin. Vaikka onkin tämä tapaus poikkeuksellisen rakentava sellainen.
 
Näytän roikkuvan nykyisellään täällä melko usein, joten voin jelppiä jos apua tarvitaan. Taisin ilmoittautua joskus muinoin kummiksi aiemmallakin foorumipohjalla, tosin juuri siinä vaiheessa kummin tarvitsijoita taisi olla melko vähän.
 
Luen nykyään aika satunnaisesti viestejä. Konnavahtien määrää voi minunkin mielestäni pudottaa, vahtimistyötä on aika vähän. Ainoastaan ajattelen niitä 4-5 henkilöä, joiden oletetaan lukevan aivan kaikki. Se ei varmaan ole täysin mahdollista niin olisiko parempi että on vähän enemmän valvojia, jotka lukevat vähän vähemmän? Minusta myös parhaiten toimi vastuualuemalli, mutta se on ehkä vähän vanhainaikaista nykyään kun niitä ongelmia ei niin ole. Siinä oli minusta se hyvä puoli että valvojat olivat kiinnostuneet juuri siitä alueesta, jota vahtivat ja se johti myös muunlaiseen huolenpitoon kuin pelkkään kurinpitoon. Toisaalta mikään ei tietysti estä olemasta aktiivinen jossain huoneessa muutenkaan.
 
Siksipä ehdotinkin että jos pari-kolme yleisvalvojaa löytyisi ja heidän taakkaansa helpottamaan vilkkaimmille alueille ne aluevalvojat. Nykyisellään varmasti kaksikin yleisvalvojaa voisi riittää ihan hyvin kun vaan täydentäisi noilla aluevalvojilla. Kaikille alueille oman valvojan nimeämistä en näe tässä kohtaa järkevänä. Ei liene kovin motivoivaa eikä edes järkevää erikseen valvoa aluetta jolle tulee parhaimmillaankin pari viestiä viikossa.
 
Minusta tuo malli parista yleisvalvojasta (Tik + joku?) ja vilkkaimpien alueiden aluevalvojista kuulostaa toimivalta mallilta. Aluevalvojan hommasta olisin kiinnostunut, luen Käärmettä tosiaan taas päivittäin ja olen vihdoin myös päässyt sisään mobiilikäyttöön. :) Varsinaisten valvojien lisäksi voisi tosiaan olla vielä muutama kummi, ja siihen hommaanhan sopisivat juuri ystävälliset, helpostilähetystyttävät ja jollain tasolla kai myös kärsivälliset ihmiset (itseäni en laske tähän sakkiin).

*Lisäys* Niin ja tosiaan jos aluevalvojia tarvitaan niin olisin kiinnostunut Kotikolon valvojan pestistä. Elokuvateatterin valvojana alunperin aloitinkin ja se tuntui mielekkäältä kun sitä aluetta tuli eniten luettua muutenkin.
 
En minäkään noilla kriteereillä itseäni olisi heti kummin rooliin laittanut, mutta käytäntö on osoittanut että olen siinä (ainakin omasta mielestäni) hyvä ja jostain syystä minua on lähestytty viime vuosina useamman kerran jonkun asian tai ongelman vuoksi. Ehkä sitten vaan olen niin näkyvä persoona täällä tai jotain. Keskustelujen valvojana olen ehkä liian kärkäs huomauttamaan pikku asioista ja toisaalta vähän laiska lukemaan keskusteluja jotka eivät muutenkin kiinnosta.
 
Kummeiksi varmaan kannattaakin ottaa siinä jo aiemmin kunnostautuneita (jos olette kiinnostuneita), minusta sinä ainakin olet helposti lähestyttävä ja ystävällinen. :) Ja toki näkyvyydestä ei ole ainakaan mitään haittaa, ainakin uusillekin käyttäjille tulee nicki ja avatar nopeasti tutuksi. Silloin kun itse liityin Käärmeeseen, olisi jonkinlainen kummitoiminta voinut olla hyväksi, tosin silloin valvontakin oli (mielestäni) etäisempää ja tosi tiukkaa nykyiseen verrattuna. Nykyään käytetään ehkä enemmän porkkanaa kuin keppiä. Samaan tapaan kuin vaikkapa uudessa koulussa on tutorit, joilta tietää että voi ainakin aina kysyä "tyhmiäkin" kysymyksiä.
 
Nonnih, kävin nyt vihdoin säätämässä käyttäjäryhmiä kun tässä kummisäätöjä tehdessä tuli kaikkea hassua lopputulosta (esmes kaikki joilla joskus oli ollut valvojanoikeuksia muuttui kummeiksi).

Jaamar on nyt meidän ensimmäinen kummi, jolla on Ilmoitustaululle lähes täydet oikeudet kuin myös mahdollisuus muokata joitakin käyttäjän perustietoja. Katsotaan sitten tarpeen mukaan onko enemmille oikeuksille tarvetta.

Alueellinen valvonta on varmaan ihan toimiva ratkaisu. Säätelen varmaan oikeuksia lisää jahka tässä saa taukoa tästä edellisestä häsläämisestä.

Valvojat voisi jakautua varmaan näin, yksi kuhunkin:
  • J. R. R. Tolkien
  • Majatalo + Pöytä
  • Kotikolo
Muut huoneet hoitunevat yleisvalvonnalla. Lopullinen kokoonpano tähän hetkeen alkaisi siten näyttää tältä:
  • Kaksi ylläpitäjää (Merri, Dúnadan)
  • Kaksi yleisvalvojaa (Tik)
  • Kolme aluevalvojaa
  • Yksi huonevalvoja
  • Kaksi kummia (Jaamar)
  • Tolkien-seuran hallitus vastuussa omista huoneistaan
Ehkä tarpeeksi vähän, että pysyy tällä hyvää vauhtia kypsyvälläkin iällä kärryillä siitä, ketkä kaikki ovat valvojia :D
 
Minä jatkaisin mielelläni Pöydän valvojana, kun se on ollut jo vuosia minulle se kotoisin huone Käärmeessä ja sitä luen aktiivisesti silloinkin, kun Käärmeessä en juuri muuta lue. (Toisaalta siellä ei hirveästi mitään akuuttia tapahdu, lähinnä aina välillä jotain höpsähdyksiä, venkoilevaa huumoria ja muuta sellaista.) Koen olevani aika hyvä niissä neuvonta- ja konfliktitilanteissa, koska yleensä osaan sanoa asioista ystävällisesti. :)

Kumminakin toimin silloin Muinaisina Aikoina ja siitä silloin tykkäsin hirveästi. Olen siis tosi iloinen siitä, että kummijärjestelmä ollaan taas ottamassa käyttöön. Toivottavasti tulee paljon uusia käyttäjiä!
 
Anewielh on nyt Majatalon konnavahti.
Vimes on nyt Kotikolon konnavahti.
Vehka on nyt Pöydän konnavahti ja kummi.

Kertoilkaa jos oikeudet ei toimi; pitäisi näkyä Poista- ja Muokkaus-nappuloita muiden viesteissä kun on lukemassa oman alueensa keskusteluja.
 
Ylös