Uusi virallinen aamutopikki

Huomenta vaan, voisimme yrittää käynnistää jutustelua näin vuoden 2020 viimeiselle aamulle. Minulla ei ole kyllä mitään suunnitelmia uudenvuoden aatolle, eikä vissiin oikein mitään olla missään järjestämässäkään. Ehkä koiratkin saavat viettää poikkeuksellisen rauhallisen vuodenvaihteen?

Vähän tekisi mieleni kyllä käydä nyt päivällä ostoksilla Fantasiapeleissä, mutta ihan hyvin voisin odottaa lauantaihin, ensi viikkoon tai peräti vuoteen 2022, ei minulla oikeasti ole tavarasta pulaa. Jotenkin vaan postmodernina koalana uskon, että setelipinoa tai pankkikorttia vilauttamalla kaikki ongelmani ratkeavat.
 
Tuskin vaikuttaa koiriin ainakaan näin maaseudulla. Oletettavasti kaikki ketkä normaalistikin paukuttelevat ovat ostaneet raketteja.

Meillä on tänään ohjelmassa ainakin kirjastossa käynti (vain yksi aikuinen ja yksi lapsi, koska kirjasto toivoo vähän väkeä ja korkeintaan vartin vierailuja) kun lainat umpeutuvat tänään. Lisäksi minua alkaa vähän jo ahdistaa joulukoristeiden määrä, joten ainakin köynnöksiä keräillään pikkuhiljaa pois.
Tänään tehdään kalahamppareita (uudenvuoden aattona yleensä tehdään itse jotain hyvää kuten pannulla paistettua pitsaa, hamppareita, hodareita tms.) ja levitetään perinteinen siskonpeti olkkariin. Illalla laitetaan joku lapsiystävällinen leffa pyörimään ja lapset saavat nukahtaa kesken sen tai viimeistään leffan loputtua laitetaan naperot unille. Ja tietty leffanaposteltavat (mutta ei suklaakonvehteja :knockout:) kuuluu asiaan.
 
Plääh mikä aamu. Nukuin toista yötä surkeasti (siis tuskin mitään) ja olo on sen mukainen. Eilen olin jonkinlaisessa tokkurassa/koomassa koko päivän enkä odota tältä päivältä mitään sen mukavampaa. Kalenteri kertoo että eilen oli täysikuu. Se saattaa olla yksi selitys tällaisen kuuhullun elämään vaikuttavana ilmiönä. Mutta myös ihan silkkaa laiskuuttani en hakenut apteekista lisää taikanappeja joiden kanssa nukkuisi paremmin. Aina sitä sitkeästi yrittää joskos pärjäisi ilmankin. Saas nähdä jaksaako sitä valvoa vuoden vaihtumisen yli.
 
Minä olen itseasiassa nukkunut jo pidempään aika huonosti. Isoin syy on ihan kropan jumit. Pitäisi jaksaa jumpata, hieroa, venytellä ja heilutella. Jostain syystä vaan koneella istuminen on vienyt huomion loman aikana. Kun ei nuku kunnolla ei jotenkin jaksa tehdä taijitaan tai asahiaan ja se tietää lisää huonosti nukuttuja öitä kun koko ajan on kroppa jostain puutunut tai jumissa ja sitten löydän itseni vatsaltaan nukkumasta ja se taas on yksi isoimpia syitä siihen että hartiat ja niska kipeytyvät.
Kaiken alkulähde lienee tyyny jonka pesin vähän ennen joulua enkä ole sen jälkeen löytänyt oikein hyvää täytteiden tasapainoa.
 
Minäkin nukuin melko huonosti, ehkä reilut kuusi tuntia kunnollista unta ja sen jälkeen vajaa tunteroinen yritystä nukahtaa uudelleen. Viidestä asti olen ollut ylhäällä. Jouluna sukuloidessa nukuin enemmän, mutta toisaalta sänky ei ehkä ollut niin hyvä ja oli vähän kolhittu olo.

Ikuisuusprojektien pyörittelyä mielessä, mutta ihan mukavaa sellaista eikä painajaismaista itsesyyttelyä tekemättömistä töistä.
 
Huonosti nukkuminen on ikävä asia. Se vaikuttaa vähän kaikkeen. Kun olen taas ollut tässä kotona viikko toisensa jälkeen ja nyt olisi tilaisuus taas mennä pariksi päiväksi mökille, nyt huomaankin ettei mökki houkuttelekaan niin paljon kuin aikaisempina kuukausina. Kaipa sinne tulee huomenna mentyä, suo se taas hiukan vaihtelua tähän yksitoikkoisuuteen. Tajusin etten eilenkään ollut ulkona kuin sen verran että laitoin lyhtyihin kynttilät. Pitäisi saada vähän enemmän raitista ilmaa.
 
Tein eilen rankan ja pitkän lenkin loskassa ja yöllä minua pitivät hereillä levottomat jalat. Olen huomannut saman ilmiön aiemminkin mm. vaelluksilla. Äärimmäisen kiusallista. Lopulta käärin jalat piikkimattoon ja onnistuin nukahtamaan. Jos jollain on hyviä vinkkejä levottomiin jalkoihin, niin otan erittäin mielelläni vastaan!
 
Oletko kokeillut jotain painoa jaloille tai vaikka lämmintä kauratyynyä?
 
Joku kehotti joskus kävelemään takaperin, että hermot oppii että ei tartte mennä enää, en sit tiiä tuon toimivuudesta.
 
Lunta on tullut melkoinen kinos tänne kotipihalle ja tuo talkkarivuorokin pukkaa just omalle kohdalle. Olen kyllä ehtinyt miettiä miksi lumi osaa sataa juuri niinä viikkoin kun on oma lumenluontivuoro. Ei tuo kyllä haittaa, mutta itse ehdin lumihommiin vasta iltapäivällä töiden jälkeen.
 
Meillä vasta alkoi aamulla tulla lunta, joten kun nousin parikymmentä minuuttia etuajassa siltä varalta että ajotie pitäisi kolata auki, mitään kolattavaa ei vielä ollutkaan. Vielä liikkeelle lähtiessäkin uutta lunta oli vasta pari senttiä, mutta veikkaan, että iltapäivällä kotiin palatessa edessä saattaa olla aimo rupeama lumitöitä ennen kuin auton saa edes pihaan.

Glitchyn luokalla pitäisi olla tänään luistelua liikuntatunnilla. Veikkaanpa, että jää kyllä luistelematta tällä kertaa, koska tunti on vasta kahdelta iltapäivällä ja siihen mennessä kenttä tuiskuaa todennäköisesti täysin umpeen. Aurauskalustoa kaupungilla tuskin on tällä kelillä irrottaa siihen, että jonkun kaupungin rajalla sijaitsevan pikkulähiön urheilukenttä pidettäisiin auki.
 
Syrjäisetkin kadut oli aurattu, mikä tosin johti siihen, että nyt on kovaksi pakkautunut ja liukas lumi paljaana. Meinasin pari kertaa liukastua koiraa ulkoiluttaessani. Jäinen viima puhalsi siihen malliin, että taisin ylipukeutua kun sitten lähdin pyöräilemään töihin. Miinusasteita oli noin seitsemän luokkaa. Loppuviikosta pitäisi tulla selvästi kylmempää, joten joudun hakemaan kellarista talvitakin, jota käytän vain paukkupakkasilla. Missäköhän paksummat toppahousuni ovat?
 
Pitkästä aikaa näkyy kinostamista talon tuulen suojan puolella, vielä en ole ehtinyt siihen saakka kolalla, mutta tuon vajaan 20 cm kerroksen perusteella siinä paikassa on ainakin 35 cm kasautunut. Kestää jonkin aikaa että pihalta pääsee pois.
 
Meillä tosin on sellainen yhteiskunta, että lumi vain vähän viivästyttää tekemisiä ja pihalta pois pääsyä. On vinkeää lukea muista maista, joissa jo 2 senttimetrin lumen tulo seisauttaa monia asioita. Erilaista varautumista asioihin tällainen. En kyllä voi olla miettimättä että Espanjaan satanut puolimetrinen olisi kuulunut sataa sille seuraavalle ilmastovyöhykkeelle, eli selvästi keskemmälle Eurooppaa tai vaikka ihan pohjoiseen saakka. Nämä vyöhykkeet ovat olleet jo pitempään "sekaisin."
 
Hih, myös hobittimiehellä ja minulla on talonmiesvuoro, tosin minua ei haittaa joutua lumitöihin! Lumityöt on mahtavaa hyötyliikuntaa, ja samalla saa ihailla valkoista maisemaa.
Se pakkautunut, liukas lumi on kyllä todella vaarallista. Meidän pihaan johtaa sellainen jyrkkä, lyhyt liuska, ja se on talvella vaarallinen kaikille kulkumuodosta riippumatta.
Päällimmäinen tunteeni on silti ilo siitä, että parin vuoden jälkeen pimeä talvi on vaihtunut valoisaan. <3
 
Taidat Pagba pyöräillä ympäri vuoden ? Paljonko matkaa kertyy työmatkasta ja käytätkö nastoja?

Tapasin ennen kävellä talvisin työmatkat, mutta sitten jalkateräni alkoivat prakailla ja siirryin ympärivuotiseen pyöräilyyn. Yhteen suuntaan ei matkaa ole edes puoltatoista kilometriä ja kesärenkailla ja -keleillä ajaisin sen seitsemässä minuutissa, ellen pysähtelisi pelaamaan AR-pelejä. Nastarenkaat ovat välttämättömyys. Huomasin sen taas kun en ollut vielä vaih(dat)tanut renkaita ja ajelin mäkistä katua alas aikomuksenani kääntyä sivukadulle. Tienpinta ei ollut erityisen jäinen, mutta takapyöräni alkoi silti kääntyä poikittain kun jarrutin. Parin jarrutusyrityksen jälkeen ohjasin hiekoitetulle jalkakäytävälle, jolla sain jarrutettua ennen alhaalla odottavia liikennevaloja. Pelottava kokemus. Talvi yllätti pyöräilijän jälleen kerran.
 
Huomenta! Espoossa on herätty tänä aamuna täyteen kaaokseen. Keskimääräinen lumensyvyys on arviolta 20-30 cm. Ehkä lähempänä sitä kolmeakymmentä. Kinoksissa jopa 40 cm.
Hykertelen luonnolle ja sen tempuille. Lumesta valittavia ihmisiä kuunnellessa mieleeni tuli, että tämä on taivasteleville Etelä-Suomessa asuville ihan terve muistutus luonnon mahdista. Vaikka lumimyräkkä on totta kai myös esimerkiksi kriittisille palveluille huono ja vaarallinenkin asia.
Juoksin bussipysäkille auraamattomalla kevyen liikenteen väylällä, ja se oli kovaa kuntoilua. Kävellä ei voinut, koska muuten olisin myöhästynyt bussista.
Pitkää pinnaa ja sisukkuutta kaikille tarpojille pohjoisessa ja etelässä tänään!
 
Huomenta Raisiosta. Eilen tuota meidän pihaa piti kolata useamman kertaa, kolme kertaa yhteensä ja silti iltaa myöten satava lumi toi uuttaa kerrosta tänne. Eivät olisi naapurit päässeet töistään autoa parkkeeraamaan jos minulla ja puolisolla ei olisi ollut mahdollisuutta tehdä lumihommia ennen heidän tuloaan. Minä otin kaiken ilon irti oman pihan lumesta ja tein ison keon lumikammia varten. Tänään on vuorossa kovertaminen, kunhan töistä pääsen.

Juuri nyt lunta ei sada lisää, eikä tuota uutta kerrosta kerkiä nyt vielä kumpikaan useampaan tuntiin pois siivoamaan. Eipä ole aura-autoa näkynyt täällä syrjäkylillä, enkä yhtään ihmettele.
 
Huomenta huomenta. Meillä aamu alkoi samoin kuin ilta päättyi: kolaamalla lunta. Nyt ajotie toivottavasti pysyy auki iltapäivään asti, ettei tarvitse tehdä niin kuin eilen ja kotiin tullessa jättää autoa tienvarteen siksi aikaa, että sille saadaan raivattua tilaa omassa pihassa.

Työpaikalla pihasta huolehtiva yhtiö on ilmeisesti lähtenyt siitä ajatuksesta, että vain autot ovat tärkeitä. Jalankulkuportille ulkopuolelta vievä pieni silta, itse portin alue ja ja sen viereiseltä parkkipaikalta pääovelle tuova kävelytie olivat töihin tullessani kaikki nietosten peitossa, vaikka parkkipaikka oli aurattu kauniisti. Ilmeisesti jalankulkijoiden oletetaan kykenevän kahlaamaan ja tappelemaan muutenkin jäykkä portti auki sitä vasten kasaantuneesta lumesta huolimatta.
 
Ylös