Uusi virallinen aamutopikki

En sentään onneksi ihan työtön, kyllä noissa mainituissa tehtävissä riittää puuhaa suurimmaksi osaksi päivää. Muutenhan täällä alkaisivat aivot sulaa tylsyydestä, ja sanon tämän kokemuksesta, koska ihka ensimmäinen "oma" aulani oli juuri sellainen paikka. Siellä pidin lopulta DS-konsolia mukana ja pelasin suurimman osan päivästä, koska "työ" oli sitä, että ehkä kerran tai kaksi päivässä ilmoitin jonkun vierasryhmän saapumisesta vastaanottajalleen, muuten olin lähinnä vain osa aulan kalustusta.

Mutta tässä nykyisessä aulassakin saattaa usein olla vartinkin verran ihan hiljaista, kukaan ei tule eikä mene, ei tule sähköpostia eikä puheluita eikä ole mitään tehtävää hoidettavana. Silloin voi rauhassa puuhailla omiaan.
 
Huonosti nukuttu yö, ja aamulla olen miettinyt mitä yrittäisin tehdä tänään. Tietokonepelit tuntuivat houkuttelevilta pitkästä aikaa, mutta niistä on melkoinen runsaudenpula. Lisäksi tuntuu, että olisin innoissani enemmän joistain niiden ydinideoista kuin viikkokausien grindaamisesta. Mutta voisihan niistäkin jotain ideoita saada. Olisi luettavana paljon kirjallista materiaalia pöytäroolipeleihin ja sitten ihan yleisempää kauno- ja tietokirjallisuutta sekä sarjakuvia. Kontuhommista sain aloitettua eilen Tolkienin maailmat -kirjaan tutustumisen, siihen varmaan kannataisi nyt panostaa, kun etäpiireily on kuitenkin jo ylihuomenna. Kuitenkin on rasittavaa, kun samalla mietin, mitä kaikkea muuta pitäisi tehdä.

Olen tällä hetkellä työkyvyttömyyseläkkeellä, mutta pitäisiköhän hakea yleistä kyvyttömyyseläkettä? Kai sellainenkin on olemassa?
 
Heräsin viideltä, johtuen siitä että join eilen liian myöhään kahvia. Klo 15 näyttää olevan ehdoton takaraja kahvinjuonnille, muuten yöunet lähtevät seikkailuretkelle.
Olen miettinyt nyt aamulla paljon Kitiä ja sen höpsötyksiä, hassu pikkurakki, on vähän ikävä :heart:
 
Esteet murtuu, kun seura yhdistyy taistelemaan yhden ainoan voiman, yhden ainoan tahdon ja yhden ainoan johtajan eteen, joka on tällä hetkellä meille ei enempää tai vähempää kuin Olli Pitkänen!

Me ei anneta periksi ikinä. Ei antauduta koskaan. Meissä on uskoa, voimaa ja rohkeutta... nousta tuhkasta ja raunioista.

Hyvää loppiaista kaikille!
 
Chilen kansa juuri torjuikin vasemmistolaisten absurdin perustuslakiuudistusehdotuksen, joka olisi uhannut Kenraalin (joidenkin yksityiskohtien suhteen toki kritisoitavissa olevan) elämäntyön chileläisille tuomia pidempiaikaisia etuja.
 
Täällä Norjanmaalla on vielä kello 11 eli voin tulla tänne höpisemään. Heräsin kuudelta ja nukahdin ysiltä uudestaan. Nukuin ilman painajaisia jostain syystä, oikein mukavaa. Sade on lakannut ainakin hetkeksi ja voisin mennä kävelylle. Lehdet ovat tippuneet käytännössä kaikkialta, lunta odotellessa voisi alkaa pakata selviä kesävaatteita takaisin matkalaukkuun. Viereisillä vuorilla on jo uutta lunta huipuilla, mutta täällä alempana lähes merenpinnan tasossa on vaan tullut vettä.
 
Tälle viikolle on oikein spesiaali vapaaehtoishomma: olen vanhuskeskuksella ma-pe klo 10-12 esittelemässä kiinnostuneille Laitelaukkua. Siinä on Tampereen Kotitorin valitsemia digitaalisia laitteita, joita voi käyttää terveyden ja toimintakyvyn tehostamiseen. Saapa nähdä miten sitten tämä luonnistuu... Olen kyllä vetänyt vanhuksille keskustelupiiriä ja digiapua vuosien ajan, ja minut sitä kautta tunnetaan melko hyvin tuolla keskuksella. Jospa tämäkin onnistuisi.
 
Kirjoitellaan tänne kun en oikein muutakaan ketjua keksinyt. Ja tapahtuihan tämä tänä aamuna klo: 06:17, joten kai se aamutopikin alle kuulunee.

Heräsin mainittuun aikaan hälytyssireenien ääneen. Ääni tuli koko ajan kovemmaksi ja kun se loppui, tuntuivat hälytysajoneuvot olevan hyvin lähellä. Samalla hetkellä alkoi kaihtimien takaa näkyä myös hälytysvalojen välkettä. Sen verran asia kiinnosti, että piti nousta vuoteesta ylös tarkastamaan onko oma talo tulessa vai mitä. No, vielä ei ollut tarvetta hyppiä parvekkeelta mutta naapuritalon pihassa oli ihan suht. iso roihu. Sen verran kumminkin oli pimeää etten tarkasti nähnyt mikä oli tulessa. Ajattelin sen olevan roskakatos, kun roihu suurinpiirtein niillä tienoilla oli. Palo saatiin kyllä sammutettua nopeasti. Nyttemmin sitten selvisi, ettei se ollut katos vaan auto, joka siellä paloi.
 
...naapuritalon pihassa oli ihan suht. iso roihu. Sen verran kumminkin oli pimeää etten tarkasti nähnyt mikä oli tulessa.
Olen itsekin joskus seurannut naapuritalon paloa. Liekkejä en nähnyt, mutta savua oli reilusti. Kyseessä oli rivitalo ja asunnostani oli suuret ikkunat juuri siihen suuntaan. On se aina jännää.
 
Huomenta. Ei ole selvinnyt sen yöllisen palovaroittimen hälytyksen syy (viittaus Yökukkumis-ketjuun). Aamulehden nettisivultakaan en löytänyt mitään viittausta yöllisiin tulipaloihin Tampereella. Ehkä joku oli kokkaillut baarista tullessaan pientä hiukopalaa ja savu oli pyörinyt ilmastointikanavia pitkin minunkin asuntooni? En kyllä missään vaiheessa haistanut savua asunnossani, käytävässä tai pihamaalla. Hälyttimen pariston vaihtamista voisi tietysti harkita.
 
Oliko sinulla ikkunoita auki yöllä? Täälläpäin ainakin oli aika paljon sumua aamulla, joten ilmankosteus voisi mahdollisesti selittää palohälyttimen laukeamisen.
 
Minulla oli aikanaan palovaroitin, joka laukesi kun tulin märän koiran kanssa sisälle. Kiinteistöstä vastaava ihminen ei uskonut, että voi olla niin herkkä, mutta haki varoittimen kuitenkin pois tarkistaakseen asian. Hän jätti sen autoon, kävi salilla ja tuli sieltä suihkun jälkeen tukka märkänä autoon ja varoitin huusi koko kotimatkan 😅 Sen jälkeen kaikkiin asuntoihin vaihdettiin toisenlaiset palovaroittimet.
 
Vaikka toissapäivänä iloitsinkin omistusteni metsätuhosta ja roolipelikirjojen ostosta, tuon esiin nyt jälkiviisaasti mustan perjantain/viikon/kuukauden toisen puolen: ylikuluttaminen sen kun jatkuu, ja luonnon kannalta kestävään talouteen tarvittaisiin tälläkin tahdilla jo 1,7 maapallon resurssit. Tässä linkkinä WWF:n muistutus asiasta.

https://wwf.fi/uutiset/2023/11/black-week-on-ylikuluttavan-yhteiskunnan-jaavuoren-huippu/

WWF suositteleekin antamaan lahjakortin luonnolle turhien ostosten sijaan. Annoin juuri kaksikymppiä, enemmänkin olisin voinut, mutta olen jo nyt vuosilahjoittaja.

lahjakortti_blackweek_oranki.jpg
 
Minäkin oikeen yritin keksimällä keksiä ostettavaa. Tyyliin uuden läppärin, mutta kun nykyinenkin toimii, ja on vain neljä vuotta vanha, niin miksi vaivautua.

Kiitoksia esimerkistä. Lahjoitin 30 euroa luonnolle, sillä en ole vuosilahjoittaja. Vegaani sen sijaan olen ollut reilu vuoden. Jännä huomata, miten arvot ovat viime aikoina elämän kulkua muovanneet.

Jospa tähän väliin kupponen kahvia. ☕
 
Ylös