Uusi virallinen aamutopikki

Tälle päivälle tuli pitkästä aikaa tuurausvuoro yhteen lempikohteistani. Ikävä kyllä en muistanut, että kesän lämmön hellitettyä täällä on aina kylmä, enkä tullut ottaneeksi työtakkia mukaan. Tämä päivä on siis värjöteltävä 3/4-hihaisessa paidassa ja liivissä. Kädet ovat jo ihan kohmeessa...
 
Vielä huomisaamu, jonka jälkeen saan nukkua kaikki univelat pois. Olen viikon sinnitellyt 5-6 tunnin yöunilla työvuorojen takia ja tänään sorruin juomaan kupillisen kahvia. Puoli tuntia sen kupin tyhjentämiseen meni, mutta piristi sen verran että kyllä tässä loppupäivän jaksaa(kahvi on muuten aivan uskomattoman pahaa, miten ihmiset voi juoda sitä?). Ensiviikolla alkaa kovasti odotettu syysloma, aijaijai :)
 
Neljältä heräilin luonnon kutsumana, enkä saanut enää unta. Tulin sitten keittiöön datailemaan. Minecraft pyörii taustalla ja vilja kasvaa leijuvissa viljapelloissa. Tähän tapaan:

[img=512x268]http://i10.aijaa.com/b/00676/8919416.png[/img]

Viisainta varmaan olisi mennä takaisin nukkumaan.
 
Pläääh, itsehän kotiuduin vasta 04.00 aamuyöllä tosta naapurista. Soittivat mulle että voisinko mennä lapsenvahdiksi että pääsevät käymään lasillisilla. No ei ne sitte lähtenykkää ihan heti, ni vietin siinä iltaa sitte oluen merkeissä. Oli kivaa ku näki semmosii kavereit joita ei ollu vähää aikaa nähny, jeez. No kyllähän ne sitte lähtivät sinne baariin ja mie jäin vahtii lasta. Mentii sinne "äitin ja isin" sänkyy pötköttämää ja tää lapsi sano mulle että: "nyt nukutaa tässä, nuku sä mun vieressä" Aamulla sitte tossa 4 aikaa havahduin hereille ja katoin et missä mie oikeen oon. No sit huomasin et nää kaverit oli tullu baarista jo ni mie hiippailin sitte himaa.
Kerkesin nukkuu omas sängys varmaa 2 tuntii ku sitte tuli hälytys ja mie jouduin lähtee paloasemalle. Päätin mennä skootterilla ja se oli huono idea. Tiet oli täynnä mustaa jäätä.

Mutta joo, nyt jos menis vähän nukkumaa ni sais tän päivän mukavammin käyntiin...
 
Huomenta Suomi.
Kirjoittelen vaihteeksi tälle palstalle, kun kouluun pitää mennä vasta yhdeksään. Ensimmäinen kouluaamu syysloman jälkeen, ja olen kuin zombie. Vannotan aina itseäni, että sitten menen lomalla hyvissä ajoin nukkumaan, ja herään aikaisin tekemään terveellisen aamupalan. Mutta yllätys yllätys, sitten kun on loma, valvon puoleenyöhön, herään aamulla vasta klo12, ja unirytmi siirtyy niin kätevästi pois paikoiltaan...
 
Kohteen keittiö siistitty ja järjestetty, neuvotteluhuoneet tarkastettu (ilmeisesti melkein jokaisessa on ollut valot ja koneet päällä viikonlopun yli; mikä näitä ihmisiä oikein vaivaa?), iso neukkari jaettu kahteen osaan (se on ihan oma operaationsa, äänitiivis väliseinä kun koostuu monesta osasta ja sen paikalleen saamisessa on vähän askarreltavaa), elektroninen infotaulu päivitetty ja kaksi neukkaria laitettu valmiiksi päivän ensimmäisiä tapaamisia varten. Nyt ehtii hetken hengähtää koneen ääressä ennen kuin vieraiden vastaanotto alkaa.

Olen lievässä flunssassa, mutta töissä saa sentään levättyä paremmin kuin kotona, jossa Pichu on isänsä huomassa edelleen räkäisenä, rohisevana ja kiukkuisena toipumassa keuhkoputkentulehduksesta. Nyt kun itsekin toipuisin tästä puolikuntoisesta tilasta niin ehkä jaksaisin nähdä elämän ylipäätään vähän aurinkoisempana. Tällä hetkellä se näyttää kaikin puolin ankealta. Pieni mahdollisuus, että pääsisin kuin pääsisinkin pikkujoulumiittiin, on tällä hetkellä se valopilkku, johon takerrun. En vain oikein jaksa luottaa siihen, että se todella toteutuisi. Miehellä kun on koko seuraava viikko vapaata omaa Korean matkaansa varten, niin viikonloppuvapaa vielä siihen lisäksi saattaa hyvinkin olla poissuljettu vaihtoehto. Enkä jaksa enää järjestää lapsille hoitopaikkoja ja ajella pitkin Uuttamaata heitä viemässä ja hakemassa; varsinkaan, kun Pichu saattaa koska tahansa saada jonkin räkätaudin ja vetää hengitystiet tukkoon ja joutua sairaalaan, ja silloin jomman kumman meistä vanhemmista pitää kuitenkin olla paikalla.
 
Syysloman jälkeinen aamu on täälläkin. Ja totta kai väsyttää. Loma oli onneksi tosi rentouttava: tein paljon asioita, ja sen ansiosta loma tuntui paljon pidemmältä, kuin miltä pelkästään kotona makaaminen olisi tuntunut (outoa, mutta totta).

Nyt pitäisi alkaa oikeasti käynnistellä työpäivää. Paljon tekemistä, huomenna alkaa opetus (sellainen "perinteinen", jossa ollaan luokassa opiskelijoiden kanssa, siis). Vähän jännittää: tällä viikolla alkaa 3 ryhmää ja kaikilla on opetusta tässä periodissa todella paljon (vietän siis luokassa opiskelijoiden kanssa n. 20h/viikko, mikä on todella paljon). Mutta kaipa tämä taas tästä käynnistyy.
 
Minulla taas alkaa syysloma toivottavasti huomisesta, mutta viimeistään perjantai on vapaa. Tosin ei se loma ole kuin pitkän viikonlopun mittainen, mutta onpahan nyt kuitenkin. Huominen olisi kyllä palkatonta ja tämä kuu on ollut aika rahaton, mutta uskoisin että vähän pidempi vapaa tekee henkisesti sen verran hyvää että olen valmis katselemaan tyhjempää tiliäni. Säästöön ei vaan ole laitettavaksi ja autolainen lyhennys saattaa tässä kuussa jäädä, mutta onneksi olen edellä aikataulusta sen maksujen kanssa. Töissäkin on hiljaista. Menen iltavuoroon ja ensimmäiset lapset saapuvat minun jälkeeni. Voisin mennä myöhemminkin, mutta en haluaisi tehdä miinuksia kun sitten ne pitää tehdä takaisin. Vietän siis aikani laittamalla lakanoita, pyykkäämällä ja siivoamalla. Pitää katsoa pesisikö vähän jotain lelujakin. 45 minuutissa nyt ei ihmeitä ehdi, mutta yllättävän paljon kumminkin. Ajattelin oikeasti saada tänään paljon aikaan siellä päässä. Alkuviikko on siirrelty sänkyjä. Uskomatonta että pinnasänky tuntuu painavammalta kuin kerrossänky. Nyt on isot siirretty pienempään nukkariin ja pienet isompaan.

Sain nukuttuakin ihan hyvin. Kerran heräsin yöllä vessaan ja nukahdin sitten heti uudestaan. Ihan hyvä kun toissailtana katsoin Matin ja olinkin eilen ihan nukuksissa iltapäivään asti.

Pagba, mitä materiaalia nuo yksittäiset palikat tuossa ovat? Vääristääkö kuva hiekkakiven tuon näköiseksi vai onko kyseessä joku minulle tuntematon aine?

Nyt pitää kyllä suunnata vessaan että ei tule liian kiire lähteä. Puoli tuntia olen kuluttanut pelkästään siihen että sain vaatteet päälle ja istuin koneella. Mutta kiva joskus että on tällaisiakin aamuja :)
Sitä lomaa niin hartaasti toivoessa.
 
Tänä aamuna tuli taas tilattua nettikaupasta leluja varastoon. Niitä voi sitten lahjoitella kummitytölle sitä mukaa kun nimipäiviä, syntymäpäiviä ja jouluja koittaa, eikä sovi myöskään unohtaa tuliaislahjoja... Valitettavasti tyttö on vasta vajaan vuoden ikäinen, ja näitä tilaamiani hienoja figuureita voi antaa vasta kolmevuotiaalle, mutta mitä pienistä. Äkkiä se aika kuluu. Siihen asti pitää sitten ostella tyhmiä nalleja ja muita ärsyttäviä pehmoleluja.

Pitänee myös paljastaa salainen toiveeni, että kyseisen kummitytön vanhemmat tekaisisivat vielä lisää lapsia, jotta voisin ostella lisää hienoja figuureita! Varsinkin poika olisi loistava lisä sukuun, voi että tämä saisikin tuliaislahjoiksi ritareita. :D

Tosin on sanottava, että kummitytön kasvatus on suunniteltu suhteellisen sukupuolineutraaliksi, ja kummeille on annettu vapaat kädet lahjojen ostolle... Lisäksi ritareilla on hevosia, ja hevoset on ihquja... Puhumattakaan siitä tosiasiasta, että turnajaiset ovat pelkkää hevosurheilua, eivät laillistettua väkivaltaa - siksipä turnajaisritarit lohikäärmekuosein ja häränsarvin koristettuna ovat aina hieno vaihtoehto. ;)
 
Kointähti, alle kolmevuotiaille on kyllä olemassa ihan kivoja ja mielenkiintoisia lelujakin, ällöttäviin nalleihin ei tarvitse turvautua eikä muutenkaan kiristää kummitytön perheen pinnaa kerryttämällä heidän huusholliinsa hirveää läjää pehmoleluja. Henkilökohtaisesti pidin ritareista (ja länkkäreistä ja neppareista ja muovisotilaista ja leikkiautoista etc.) pienenä, enkä näe mitään syytä, miksei niitä voisi antaa pienelle tytölle siinä kuin pojallekin.

Minulla on tänä aamuna lievästi pökkyräinen olo. Nuhan, kurkkukivun ja päänsäryn lisäksi viimeöiset unet jäivät ihan liian lyhyiksi, kun odottelin melkein yhteen kuullakseni, miten isänsä kanssa päivystykseen lähteneen Pichun käy, ja heräsin sitten taas torkuksista vähän ennen kahta kun he kotiutuivat. Tällä kertaa ei onneksi tullut sairaalakeikkaa, kaksi uutta antibioottikuuria vain.
 
Mitä muuten ovat nepparit? Neuvostoliittolaisia? Nepalilaisia?

Joka tapauksessa jos ritarit hevosten selässä menevät läpi, voin sitten testata ritareita ilman hevosia. Ja jos ritarit ilman hevosia menevät läpi, voin kokeilla myös muita soturifiguureja. Ehkä jopa linnoja ja katapultteja. :grin:

Jos en ole jo asiaa maininnut, on salainen tavoitteeni houutella kummityttö keskiajantutkimuksen pariin. Tai sotahistorian. Tai jos kaikki menee nappiin, niin keskiajan sotahistorian. :p
 
Argh, tänään on inssi.

Olisipa minulla sellainen mystinen kyky, jonka avulla voisin poistaa hermostuneisuuden ja jännityksen kokonaan. Tai vielä paremmin, ajaa inssissä virheettömästi... :D

Eniten tässä ärsyttää se, että reputtamisella on hyvin hintavat seuraukset, sillä lisätunnit + uusi inssi ovat aika rahasyöppöjä. Muutenkin haluaisin jo tuntea autokoulukiven vierähtävän sydämeltä!
 
Neppari on yhtä kuin neppis eli sellainen hiekkalaatikolle vedetyllä ralliradalla nepattava pieni leluauto. Myönnettäköön, että neppari on aika vähän käytetty ja lisäksi hämäävä nimitys, se kun voi tarkoittaa myös vaatteessa olevaa painonappia tai mikä ikinä sen kiinnitysmetodin virallinen nimitys onkaan.

Minä sain pienenä "poikien leluja" lähinnä perinnöksi, mutta kun on kaksi isoveljeä ja vielä iso ikäero heihin (tämä on merkityksellistä siksi, että nuorempikin isoveikoistani oli aina jo ehtinyt hyvin "kasvaa ohi" milloin mistäkin minun ikäiselleni sopivista leluista), niin käyttökelpoisia leluja kyllä jäi ihan riittämiin minunkin kätösilleni käpisteltäviksi. Ja olihan se paljon hienompaa nepata taitavan isoveljen omina neppisaikoinaan tuunaamilla hienoilla autoilla kuin suoraan kaupasta kannetuilla tusinatuotteilla. Ja ennen kaikkea oli hienoa, kun oli monenlaisia leluja joilla leikkiä. Myös omia muovisotilaita, joille rakentaa linnoja hiekkalaatikolla ja kivittää niitä sitten mäsäksi samalla tavalla kuin isot pojat ;)
 
Huomenta aamu ja kontulaiset. Syysloma takana, mutta viikonloppu edessä. ja syys miksi olen hereillä jo tähän aikaan on että tunnin päästä lähtee juna kohti Helsinkiä ja kirjamessuja. Ensimmäistä kertaa. Jännitän vähän miten jaksan ihmisten pajoutta, mutta muuten ihan kiva päästä istumaan junassa pitkästä aikaa (olen ihan kuin pikkulapsi :p ) ja ehkä sieltä messuiltakin löytyy jotain kivaa. Tai jos törmäisi tuttuihin. Olen ihan ulkona siitä onko sinne yleensä tulossa tänään kontulaisia, mutta ainakin yksi huomattavasti vanhempi tuttu on varmasti paikalla. Mutta nyt vaatetta päälle ja puuron keittoon ja eväsleipiä laittamaan. Hauskaa lauantaita kaikille!
 
Taas on aamu käynnistynyt katsellen netistä erilaisia figuureja. Ritareita, keijuja, fantasiaeläimiä, normieläimiä, eläintenhoitajia, linnoja, talleja... Kaikkea löytyy, ja vielä suurin piirtein samassa mittakaavassa. Jotenkin minua viehättää ajatus siitä, että kummitytöllä olisi varttuessaan joka suuntaan laajeneva tarinoiden universumi, jossa palaset olisivat keskenään vaihdettavissa ja täydennettävissä. Esimerkiksi keijut, ritarit sekä koti- ja villieläimet sopivat aukottomasti samaan maailmaan, jossa voisi olla niin keijumetsiä kuin ihmisten kyliäkin. Jotenkin tekisi mieli alkaa kehitellä itse näihin hahmoihin pohjautuvaa satumaailmaa. Kirjoittaa tarinoita, piirtää karttoja... Ja kenties jonain päivänä kertoa niistä.

Jostain syystä tämä paluu lapsuuteen tuntuu tällä hetkellä paljon mielenkiintoisemmalta kuin LotRO:n peluu, Ars Magican kampanjan suunnittelu tai lukeminen. Ehkä paneudun tänään tähän.
 
Elä Kointähti sitten pahasti pety, jos kummityttösi parin vuoden päästä tuskin vilkaiseekaan vaivalla haalimiasi figuureja ennen kuin rutistaa toiselta lahjaksi saamansa mollamaijan syliinsä. Lasten mieltymyksiä ei voi mitenkään ennakoida, puhumattakaan niihin vaikuttamisesta. He muovaavat oman elämänsä siinä missä me muutkin.

Kuvantamislaitteet ovat niin vaikeasti liikuteltavia, etten ole aiemmin vienyt töitä kotiini, mutta tänään pitäisi väsätä TYKY-suunnitelmaa ensi vuodeksi. Mielenkiintoista katsella aiempien vuosien suunnitelmia. Kymmenisen vuotta sitten ensimmäisenä periaatteena suunnitelmassa oli se, ettei saisi puhua pahaa toisten työntekijöiden selän takana. Silloin töissä oli ihmisiä, jotka tarjosivat yllin kyllin puheenaiheita. Minä olin hiljattain vähällä saada työkaverikseni sellaisen. Pikaisesti aamuyön tunteina kehitettyjä pahoja flunssia keskellä työviikkoa jne. Plagioisin nyt varmaan vanhaa suunnitelmaa.
 
Nyt on sitten se aamu kun kello onkin vähemmän. Nyt kun vihdoinkin on päästy taas normaaliinaikaan niin eikö sitä nyt jo voisi vaan jäädä tähän ja lopettaa tuon typerän hyppimisen joka pistää niin eläimet kuin ihmisetkin sekaisin? On se kumma...
 
Pagba sanoi:
Elä Kointähti sitten pahasti pety, jos kummityttösi parin vuoden päästä tuskin vilkaiseekaan vaivalla haalimiasi figuureja ennen kuin rutistaa toiselta lahjaksi saamansa mollamaijan syliinsä. Lasten mieltymyksiä ei voi mitenkään ennakoida, puhumattakaan niihin vaikuttamisesta. He muovaavat oman elämänsä siinä missä me muutkin.

Kirottu olkoon tuo vapaa tahto, joka tekee tyhjiksi hyvää tarkoittavien kummisetien suunnitelmat! No pitänee yrittää hillitä itseään pari vuotta ja tarkkailla, miten figuurit otetaan vastaan. Sitten voi tarkistaa lahjalinjaansa kummitytön suosion varmistamiseksi.

Ikävä puoli leluissa on se, että lapset taitavat aina himoita uusia leluja itselleen, ja vanhat lelut jäävät helposti pimentoon. Käykö niin, että jos tietty lelu ei ole lahjoitushetkellä mieluinen, ei se tule koskaan saamaan toista mahdollisuutta? Joten pitäisikö leluja säilöä varastossa siihen asti, kunnes intuitio kertoo, että niillä voisi olla läpilyönnin mahdollisuus?
 
Olen samaa mieltä Jaamarin kanssa näistä kellojen siirtämisistä. Talviaika on oikea aika meille suomalaisille ja siihen se voisi jäädäkin, ainakin minusta.

Viimeinen päivää viettää syyslomaa, eli huomenna taas kouluun. Onhan sitä käynyt jo peräti neljä kokonaista päivää koulussa tämän lukukauden aikana ;) Mutta todella rentouttava ja mukava loma on ollut!
Tein myös viime yönä päätöksen erota Facebookista, kun en saanut unta. Ajatus tuntui hyvältä näin aamullakin ja perjantaina suljen sitten tilini. Annoin kuitenkin ensiviikon aikaa ihmisille ottaa sähköpostin talteen jne. Nyt sitten näkee, ketkä haluaa oikeastikin pitää yhteyttä ;) Mutta jo tuo naamakirjan poistuminen elämästä tuo lisää aikaa elämään. Sitä tahtoi aina jäädä roikkumaan sinne ja kyyläämään ihmisiä.

Seuraavaksi ajattelin suunnitella joululahjalistaa :)
 
Kointähti sanoi:
Ikävä puoli leluissa on se, että lapset taitavat aina himoita uusia leluja itselleen, ja vanhat lelut jäävät helposti pimentoon.

Väittäisin, että lapset kaipaavat pikemminkin vaihtelua. Vanhat lelut ovat usein tosi kivoja, kun niillä ei ole leikkinyt vähään aikaan.

Isomman kummityttömme äidillä (joka on lastentarhanopettaja) oli kuulemma lastensa ollessa pieniä tapana pitää vain osaa heidän leluistaan saatavilla kerrallaan. Muut olivat pakattuina vintille. Kun käytössä olevat lelut alkoivat kyllästyttää lapsia, ne pakattiin vuorostaan pois ja vintiltä haettiin uusi satsi tilalle. Vanhat lelut olivat lapsille kuin uusia, kun ne olivat olleet muutaman kuukauden poissa ulottuvilta.

Käykö niin, että jos tietty lelu ei ole lahjoitushetkellä mieluinen, ei se tule koskaan saamaan toista mahdollisuutta?

Ei minun kokemukseni mukaan. Toki asia riippuu myös lapsen vanhemmista ja siitä, onko annettu lelu heidän mielestään sellainen, joka kannattaa laittaa talteen toista mahdollisuutta odottamaan.

Joten pitäisikö leluja säilöä varastossa siihen asti, kunnes intuitio kertoo, että niillä voisi olla läpilyönnin mahdollisuus?

Ihan hyvä idea imo. Tai sitten ne voi antaa lapselle lahjoiksi ja pyytää vanhempia säilyttämään ne tulevaisuutta silmällä pitäen, jos ne eivät juuri nyt kelpaa.

Tulipa tuosta mieleen, että taitaisi olla aika luovuttaa kummitytölle vuonna 2002 häntä varten Firenzestä ostamamme korttikokoinen maalauskopio. Kuvassa hänen apokryfinen kaimansa on juuri hivauttamassa mieheltä päätä irti veren roiskuessa ympäriinsä. Olimme silloin lapsen vanhempien kanssa yhtä mieltä siitä, ettei kuva, niin upea kuin se sinällään onkin, ollut ihan passeli 5-vuotiaan silmille. Mutta 14-vuotias ehkä osaisi suhtautua siihen jo ihan asiallisesti.
 
Ylös