Uusi virallinen aamutopikki

Kesärenkaat vaiko eikö? Tähän asti aina ollut pakkasta aamulla lähtiessä ja nytkin sataa työpaikan ikkunasta katsellessa lunta. Aika vetistä lunta, mutta kuitenkin. Sitten pitäisi tehdä tulli-ilmoitus yhdestä mitättömästä korttipakasta, jonka tilasin Australiasta. Todennäköisesti saa maksaa itsensä kipeäksi.
 
Kansallinen veteraanipäivä tänään. Iltalehti haastatteli tämän päivän lehteen neljää veteraania, joilla on selvät syyt nykypäivän rappioon: sosiaaliavun helppous, tietämättömyys yhteiskunnallisista asioista, vääränlainen kasvatus ja tekniset vempeleet. Allekirjoitan kaikki kohdat. Työkyvyttömyyseläkkeen sain sitä hakematta, kuntavaaleissa äänestin vihreiden ehdokasta, minua ei hakattu lapsena ja tietokoneelle tulee välillä noustua öisin. Tulisi edes sota ja tappaisi kaltaiseni joutoväen.
 
Huaah. Nyt on vähän väsy olo, kun takana on vajaat neljä tuntia unta. Eipä yöllä Marion Illidan-cossia vääntäessä tullut mieleen, että olisin kerrankin voinut tulla yötopickiin huutelemaan hereilläoloani. Toisaalta hyvä niin, muuten puvun valmistuminen olisi varmaan vienyt koko yön, kun olisin unohtunut välillä koneen äärelle.
 
Vaiva kannatti. Mitä sosiaalisen median ihmemaailmassa kävin, Marion puku oli näyttävän ja huolella tehdyn oloinen. Upeaa työtä!
Minä viettelen kolmanneksi viimeistä työpäivää henkilökohtaisena avustajana, kun avustettavallani on työharjoittelu. Haikein mielin lähden täältä ensi viikolla pois. Työyhteisö ei ole erityisen kultainen tai sopiva minulle (eikä tarvitsekaan, kun elän omassa pienessä avustajakuplassani), mutta on haikeaa lähteä taas omalle polulleni ja erota ihmisestä, josta on tullut minulle niin läheinen. Mutta toisaalta, työsuhteen loputtua kaveruussuhde voi alkaa, eli parhaat asiat jää elämääni.
 
Hyvää vappuaamua. Juhlapuun kuvahaasteen rajapyykki on tullut kohdalle jälleen, joten joku voisi valita uuden aiheen. Toki osallistuminen on ollut vähäistä, eli pitäisikö kesän ajan pitää taukoa tai kiihdyttää tahtia? Päivän huomioiden aiheeksi sopisi Konnun taisteleva proletariaatti, mutta innoittaisiko se piirtäjiä, se onkin toinen juttu.

Sääli, että vaan muutamat aiheet ovat saaneet kansan syvät rivit liikkeelle. Eihän kuvahaasteeseen tietenkään mitään viimeisen päälle valmista työtä tarvittaisi, luonnokset tai harjoitelmat kävisivät yhtä hyvin. Ajan ja innon puuteko muita estelee toimeen ryhtymästä, vaiko liiallinen itsekriittisyys?
 
Huomenta. Hermoilin muuttoasioita alkuyön, mutta sain kuitenkin ennenpitkää nukutuksi. Kahdeksan tuntia ei tullut täyteen, mutta ei se varmaan aina niin nuukaa ole. Poikkeuksellisen leppoisa olo jostain syystä, vaikka tiedänkin, että pitäisi saada tänään paljon aikaiseksi. En kuitenkaan kehtaa alkaa vielä tähän aikaan myllertää asuntoani, antaa kunnon ihmisten nukkua! Siispä on hyvää aikaa ottaa lokoisasti.
 
Huomenta huomenta. Minä olen ehtinyt jo työpöydän ääreen. Koska tänään on May the 4th ja tänä vuonna kunnioitetaan Carrie Fisherin muistoa, minulla on glitteriä tukassani. Ainakaan toistaiseksi kukaan ei ole nyrpistellyt sille, että aulavartija kimaltelee tänään, ja toivon asiaintilan jatkuvan samanlaisena.
 
Huomenta huomenta. Minä olen ehtinyt jo työpöydän ääreen. Koska tänään on May the 4th ja tänä vuonna kunnioitetaan Carrie Fisherin muistoa, minulla on glitteriä tukassani. Ainakaan toistaiseksi kukaan ei ole nyrpistellyt sille, että aulavartija kimaltelee tänään, ja toivon asiaintilan jatkuvan samanlaisena.

Varo silti ettet kuristu rintaliiveihin.
 
Pyörä on keskustassa talven jäljiltä, minä asustelen nyt vähän kauempana. Pitäisi joka tapauksessa käydä bussilla aamupäivällä niillä main, joten taidan ottaa työvälineet matkaan ja laittaa pyörän kesäkuntoon. Mutta sitten seuraa pahin, eli munamankeli pitäisi polkea nykyisen asuntoni pyöräkellarin ovelle asti, ja matkaa on kuitenkin kymmenen kilsaa... Vaikka kuinka ajaisi hiljaa, niin kyllä se tottumattomissa jaloissa tuntuu. Onneksi keli on viileä mutta aurinkoinen, eli paras pyöräilykeli!
 
Koin tähdelle onnea koitokseen. Ota suklaata ja juomista mukaan :)

Minulla on vapaapäivä keskellä viikkoa. Ihan kiva. Tuossa vieressä odottelee uudet autonpesuvälineet, mutta tajusin just että pesuaine puuttuu... Se påitäisi vielä hankkia. Toinen kauppa mistä katsottiin myö vaahdottimen mukana kanisterillisen pesuainetta ja siitä jäi jotenkin ajatus ettei sitä erikseen tarvita. Voihan kikkare. No en minä tänään tuota autoa ajatellut pestä. Otan vaan rennosti, käytän tytön puhetertapiassa ja pesen vähän pyykkiä. Toistaiseksi sääkin näyttää kauniilta, mutta olen oppinut olemaan luottamatta siihen.
 
Lähtiessä kaunis suomalainen kesäkeli -7C. Onneksi tien pinta kuiva, muuten olisi mennyt lujaa kesärenkailla. Minä ihan kuvittelin, että tulossa on kesäloma eikä hiihtoloma.
 
Näin alkaa klo 5.30 heräämisten kesä. Kesätyöpaikka sijaitsee 50 min. ajomatkan päässä ja töitä on elokuun loppuun. Onneksi olen aamuvirkku, joten enemmän ärsyttää se neljän jälkeen koittava paluuajo kuin tämä hetki, koska silloin minua iltapäiväkoomattaa, nyt lähinnä jännittää uusi ajoreitti ja se, olenko pakannut riittävästi evästä lounaaksi, ja etenkin kuinka ulospäinsuuntautunutta pitää kohta esittää.
 
Last edited:
Näin alkaa klo 5.30 heräämisten kesä
Korjaan... klo 5.00 tai 4.30 heräämisten kesä. Jos menen kimppakyydillä töihin, lähtö on jo ennen kello kuutta, jos taas menen omalla autolla töihin ja haluan ehtiä viideksi johonkin menoon takaisin, lähden puoli seitsemän. Mutta luultavasti tämä on ihan OK, kunhan tottuu unirytmiin. Ainoastaan harmittaa, että vietän aamun tunkkaisessa autossa enkä ulkona, koska rakastan varhaisia kesä- ja syysaamuja. Onneksi aamiaisen voi syödä parvekkeella auringon noustessa vastapäisten talojen ylle.
 
Kirkkoisa (ei siis kirkkoisä) päivä tulossa: keskustelupiirissä aiheena kirkot Suomessa, jonka jälkeen kaupunkipyhiinvaellus Pispalan kirkolta Aleksanterin kirkolle. Kannattanee laittaa ennakoivat läskilaastarit kantapäihin, sillä niissä on ollut hiertymää.

Taidan mennä hetkeksi parvekkeelle linnunlaulua kuuntelemaan, sitten netistä kaivamaan lisätietoa kirkkoja koskien.
 
Anteeksi tuplapostaus, mutta ehkä näin yhdeksän kuukauden jälkeen voisi palata ketjuun. Olen alkanut syödä aamupuuroa, ja vaikka kaurapuuro ei mitään suurta herkkua olekaan edes voisilmän kanssa, pitäisi sen olla terveellistä. Painoa on pudonnut 5-7 kiloa samoihin aikoihin kaurapuurokuurin kanssa, eikä ole tarvinnut muutenkaan nähdä kauheasti nälkää. Verensokereidenkin kannalta tämä on varmaankin hyväksi.

Aamupala on tottumiskysymys, mutta en ole kyllä osannut kaivata sitä suurimman osan aikaa elämästäni.
 
Edellisen viestin innoittamana päätin että menen tämän viestin lähettämisen jälkeen tekemään itselleni aamupalaksi lautasellisen kaurapuuroa.

Puuroa syödessä aion edelleen hämmästellä seuraavaa valokuvaa:
t0xS34Y.png
 
Mitä tuossa kuvassa kaivetaan? Vähän nyrjäyttävää katsella moista. Ja vielä nyrjäyttävämpää olisi seistä kuopan pohjalla pohtimassa kestääkö seinät.
 
Kuvassa on arkkupato, josta löytyy kuvauksia paremmin englanninkielisellä termillä cofferdam.
https://en.wikipedia.org/wiki/Cofferdam

Kuvassa ollaan ilmeisesti tekemässä rakenteiden perustuksia merenpohjaan.
Halpoja tavanomaisia työvälineitä ja menetelmiä voidaan käyttää rakentamisessa jos työkohde on ensin saatettu työkuntoon kalliilla ja epätavanomaisella työvälineellä ja työmenetelmällä.
 
Ylös