Uusi virallinen aamutopikki

Ja vielä nyrjäyttävämpää olisi seistä kuopan pohjalla pohtimassa kestääkö seinät.
Saman kokemuksen saa luolakalliovarastosäiliön sisäpuolisella pumppaamolla, jossa ihmisen ja öljymeren välissä on metalliseinä.
Tälläisiä kohteita on Suomessakin.

Alla materiaalia ja kuvia yleisperiaatteista.
image1.png


image20.png


1-s2.0-S1674775516301019-gr1.jpg



"Design and operation problems related to water curtain system for underground water-sealed oil storage caverns":
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1674775516301019
 
Itse asiassa ei rakennettu meren vaan joen pohjaan: Pont Raymond Barre Lyonissa Rhône-joessa. Tässä silta valmiina (rakenteilla ollut arkku alhaalla vasemmalla):

maxresdefault.jpg


Ja vielä videotakin:
 
Huomenet Toivakasta. Nousin seitsemältä, minkä jälkeen olen istuskellut salissa ja kuunnellut musiikkia ynnä lueskellut materiaalia netistä ja tabletiltani. Muut ovat tehneet ohitseni vessamatkoja, mutta tyhjältä näyttää muuten. Tällaista se on aamu-unisten kontulaisten kanssa! Ja vaikka varhainen lintu nappaakin madon, en ole uskaltanut iskeä pöydälle unohtuneen suklaalevyn kimppuun.

Douvin mainitsema eilinen koiran kävelytys osoittautui kuolemanmarssiksi auraamattomalla tiellä. Puolet kantajistamme kuoli uupumukseen ja isä Cornelius joutui karhun kitaan. Jumalani, miksi minua näin koettelet!
 
Katsotaanpa, saisiko kirkkovapaa innoittamaan kontulaisia foorumihöpinöintiin. Pitkänäperjantaina ei taideta järjestää paljoa harrastustoimintaakaan. Vähän kyllä paheksun sitä, ettei koko Suomi ole enää kiinni niinkuin kolme vuosikymmentä sitten.

Olen herännyt liian aikaisin, mutta kahvi ilmeisesti potkii siihen malliin aineenvaihdunnassa, ettei uni paina. Tänään on toiveissa saada aikaiseksi jotain kulttuurillista toimintaa, kenties luovaakin. Pitää ainakin yrittää vältellä facebookia, hirveän usein täytän joutilaita päiviä vain syötteen kyyläämiseen sen sijaan, että tekisin jotain vähänkin järkevää.

Aurinkoista on luvattu koko päiväksi ja lunta riittää, mutta mitään talviurheiluvarusteita ei ole. Käveleminen on vähän hankalaa katujen paikoittaisen liukkauden ja vielä hivenen arastavan vasemman jalan takia, mutta kyllä kai ulkona pitää silti edes kerran käydä - vaikka roskat viemässä! :grin: Koululiikunta taitaa muuten tappaa hiihtoinnon nuoresta polvesta aina pitkäksi aikaa, mutta kenties vanhemmiten aika moni löytää lajin uudelleen. Itse en kyllä koskaan oppinut hiihtämään, luistelemaan tai laskettelemaan kunnolla, joten ehkä kehotan näitä ihmisiä leikkimään ilman minua.
 
Täydennän aamun postausputkeni tuplapostaamalla aamutopikkiin (toki edellinen on liki 8 kuukauden takaa). Eli jälleen herätty hyvissä ajoin aamuun, ja tällä kertaa roikuttu perusteellisesti Käärmeessä. Tavallaan vähän hassua, että varhain aamulla töihin menevät eivät malta käydä nukkumaan ajoissa, mutta minä menin nukkumaan ennen iltakahdeksaa vaikka ei tarvitsisi päästä keskustaan tänään kuin vasta yhdeksitoista. Sunnuntai-iltana tosin valvoin monta tuntia myöhempään, liki yhteentoista (OMG!), vaikka silloin minulla oli meno aamujunaan puoli yhdeksäksi. Selitykseksi tosin nousee liveseura tuolloin, ihmisten luona jaksan vähän kauemmin istua iltaa kuin itsekseni.

Tänään on tiedossa roolipeli-ilta Praedorin maailmassa, viimeksi kuolleen hahmoni korvaaja astuu kehiin. Sitä ennen olisi suotavaa hakea viimein kolmen blu-rayn paketti postista, samalla kertaa voisin käydä kaupassa. Olen vältellyt ruokakauppaa melko kauan pienen viikonloppureissun vielä pidentäessä tätä aikaa. Joka ei kaupassa käy, sen ei pidä kahviin tuoretta maitoa laittaman, kuten Raamatussa sanotaan.
 
Osallistunpa minäkin vaihteeksi aamujutusteluun toteamalla, että tänä aamuna oli harvinaisen vaikeaa päästä ylös sängystä. Ihmettelin kellon soidessa tovin, miksi olen niin jäykkä ja väsynyt, ennen kuin tajusin sen johtuvan eilisestä vyökokeesta. Meitä oli vain kaksi suorittajaa paikalla, joten hengähdystaukoja ei liiemmin ollut, ja nyt oli kyse jo sen verran korkeista kyu-arvoista, että meitä myös höykytettiin sen edestä.

Mutta onpahan suoritettu nyt. Henkilökohtaisesti en välitä niinkään siitä, että oikeasti läpäisin kokeen ja sain pykälää korkeamman kyun, vaan taputtelen itseäni selkään, koska sain ylipäätään mentyä kokeeseen. Ihmisten edessä esiintyminen on ahdistavaa, ja vyökokeissa ei edes koskaan tiedä, mitä pyydetään suorittamaan, joten mukana on aina melkoinen lisäpaniikkielementti. Mutta menin silti ja sinnittelin alusta loppuun.
 
Last edited:
Eilinen Iltalehti kertoo viemärinkanteen juuttuneen rotan pelastusoperaatiosta Saksassa. Kyllä ovat sakemannit suuria eläinystäviä nykyisin!

Pitkäaikainen ropekilvoitteluni päättyy langettuani jälleen kirjaostoksiin, toisaalta taistelin urhoollisesti vastaan 105 kunnian päivää. Haen tänään eräältä (sivutoimiselta) kotimaiselta roolipelisuunnittelijalta käytetyn Genesys-pelin ja mahdollisesti myös Fantasiapelien liikkeestä varaamani kirjat Runequest: Roleplaying in Glorantha ja Warhammer Fantasy Roleplay. Myöhemmin liikkeeseen tulee vielä erikoisvalmisteinen noppasetti Genesykseen.

Vapriikissa on tänään opastettu kierros Vampyyrit-näyttelyyn, sekä Tuomas Hovin luento vampyyreistä. Hovi piti jo viime viikolla esityksen Dracula-lempinimen omaavasta Vlad Tepesistä (1431-1476), mikä oli varsin piristävä lisä päivään. Odotan hyvää luentoa myös tänään. Sitten on vielä vapaaehtoisena vetämäni keskusteluryhmä aiheenaan "Naisliike Suomessa"; Wikipediassa tunnutaan käyvän sotaa aihepiiristä, erityisesti feminismi-sivu näyttää olevan useammalla varoituslaatikolla kehystetty.
 
Päivärytmini alkaa selvästi korjaantua, koska nyt heräsin ihan itse ilman kelloa kasilta enkä kahdeltatoista. Tai kahdelta. Voisin käyttää aamun hyödyksi ja mennä pyykkäämään, pyykkituvassa johon ei tarvitse varausta ei ole yleensä ollenkaan ruuhkaa arkiaamuisin. Varattavat pyykkituvan koneet ovat jatkuvasti viikon jonon päässä joten helpompaa vain mennä kärkkymään niitä "jos on tyhjä, sitä saa käyttää" -koneita.
Tekisi mieli mennä hiihtämään, mutta viikon plussakelin jälkeen ladut ovat niin surkeassa kunnossa, että en taida.
 
16. maaliskuuta on historiallisesti merkittävä pahojen enteiden päivä.

16.3.1918: Valkoisten hyökkäys kohti Tamperetta alkaa Länkipohjan taistelulla Suomen sisällissodassa.
16.3.1935: Adolf Hitler määrää Saksan sotavarustelut käyntiin Versaillesin rauhansopimuksen vastaisesti.
16.3.2014: Krimin kansanäänestys, jonka jälkeen Putin liittää niemimaan Venäjään.
16.3.2019: @Arwen Undomiel Iltatähti täyttää Smial Morelin jäsenyysiän.
 
Kaunis aurinkoinen aamu, jollaisina on erityisen helppo rakastaa tätä metsä- ja järvimaisemaista kämppää. Tylsempää on se, että pitäisi suunnata johonkin työkkärin hommaan, jonka aavistan olevan melko teennäistä ajankäyttöä, jossa lähinnä leikitään, että ollaan aktiivisia. No, termariin teetä ja ehkä sukkaneulomus mukaan.
 
Täällä on vähemmän aurinkoinen aamu, mutta otin itseäni niskasta kiinni (miten se onnistuu?) ja kävelin töihin. Kävely tuntui olevan vähintäänkin hieman hoippuvaa, oletan saaneeni kerralla raitista ilmaa vähän liikaa. Sitä se teettää kun on "karhuillut talvipesässä" kokonaiset 7kk tekemättä mitään järkevää ja ulkoillut olen kamalan vähän. Sain sukkaani reiän, kantapään ihon rullalle ja fleesestäni hajosi vetoketju. Olen silti melko positiivisella mielellä vaikka on maanantai ja viikko alkoi näin. Järkevänä hobittina minun täytyy hakea kaupasta rakkolaastareja ja suojata kantapäät kotimatkan kävelyä varten. Ehkäpä tämä tästä? Itseasiassa hobitin paksunahkaiset anturat olisivat nyt kenkiä kätevämmät.

Niin ja tänään on Sormuksen tuhoamisen vuosipäivä (ja Tolkien lukupäivä).
 
Tampereella Mielen Ry järjestää maanantaisin klo 14-15:30 Mielenterveyskahvila-nimistä toimintaa, joka on lähinnä mielenterveysteemaista luennointia ja jutustelua vaihtuvasta aiheesta. Tänään olisi vuorossa "Pois reunalta - Onko tyhjyydessä merkityksiä? Ahdingon sietämisen arkifilosofiaa. Aksu Piippo / Mielen ry."

Tolkien lukupäivä, saisinkohan ujutettua jonkun lyhyen otteen tähän saumaan... Ainakin aihe olisi sopivan hämärä. :)
 
Olen matkalla kouluun, ja äsken satoi rakeista lunta, vaikka lähtiessä tarvitsi jopa aurinkolaseja. Kävelymatka pysäkille vei 20 minuuttia vaikka matka on vain 700 metriä. Pitää antaa jalan levätä, että voi taas pian kirmata matkan seitsemässä minuutissa.
Vai Tolkien-lukupäivä? Kaipa sitä voisi Sepän ja satumaan hotkaista iltapalaksi. Onnea ja menestystä sekä pitkää pinnaa varsinkin @Dracaena n ja @Fairy tale n päiviin! <3
 
No tänään paistaa täälläkin aurinko ja koska sain koipeni sen verran kuntoon niin kävelin tänään jo toistamiseen töihin - toisilla kengillä, jotka toimivat hieman paremmin mutta eivät täydellisesti. Olen soimannut itseäni koko viikon, sillä unohdin lukea maanantaina edes pientä pätkää jotain Tolkienin tuotantoa. Syy siihen oli niinkin karu, että löysin kotiin tullessani postilaatikosta odottamani Game of Thronesin 7. tuotankauden ja uppouduin siihen. Aloin katsoa sarjaa uudelleen jouluna ja eilen sain sen päätökseen, joten nyt vain finaalikautta odotellessa. :)

Minulla tuntuu juuri nyt olevan liikaa energiaa. Riittäköön sitä koko tulevalle kesäkaudelle ja vaikka talveksikin. Viikonloppua varten minulla on kasa Diana Gabaldonin kirjoja, sillä osallistun lukumaratoniin ja katson kuinka monta sivua saan viikonlopun aikana luettua. Eniten näppejä tuntuu polttavan kirja Skottilainen vanki.
 
Heräsin tänään neljältä omituiseen, hieman huonovointiseen oloon. En osannut nukkua, kun oli niin levoton mieli. Kolmen vartin sängyssä pyörimisen ja vessakäynnin jälkeen pelasin tetristä. :p
Tänään olisi Fly In Malmin lentoasemalla, mutta saa nähdä, tuleeko siitä mitään surkean sään takia. Fly In on tapahtuma, jossa pienkoneet Suomen, pohjoismaiden ja Baltian sekä jopa Keski-Euroopan puolelta vierailevat kentällä viikonlopun ajan. Puoli seitsemän aikaan alkoi Espoon puolella sade, joten kauaa siinä ei mene, että rintama on Koillis-Helsingissä. Toivottavasti sää kirkastuu päiväksi. Tosin ei se menoa haittaa, kun päivälle on muutakin mukavaa: menen sushille parhaan ystäväni kanssa. <3
 
Jostain syystä heräsin viideltä. Nukkumaan menin puoli yhdentoista aikaan, ja yleensä olen herännyt seitsemän maissa, mutta nyt jostain syystä uni loppui kymmentä vaille viisi. Vartin pyörimisen jälkeen hain muistikirjani ja kuvailin unessa näkemääni polkuvoimalla toimivaa joukkoliikennevälinettä, siltä varalta, että haluan kehittää ideaa ja käyttää sitä vaikkapa fiktiossani.

Puoli kuudelta tein päätöksen nousta virallisesti ja mennä ulos vaihtamaan polkupyörääni uusi satula. Hetki oli oikeastaan erinomainen, koska pelkäsin kamalasti, että joku nihkeä naapuri näkisi minut evottamassa. Nyt ei kukaan todistanut sitä, kun jakoavain kerran lipesi kädestäni ja putosi maahan.

Vaan mitäs sitten nyt... Vielä ei kehtaa alkaa imuroida tai soittaa, vaikka virallisesti hiljaisuus onkin päättynyt. Eikä nukutakaan, tietenkään.
 
Iisalmeen matkalla, huomenna jatko kotikonnuille. Kesäloma on mennyt varsin mukavasti, grillailua olen harrastanut selvästi viimevuotista enemmän ja käynyt myös kirjastossa ahkerammin. Matkakirjana on Kersti Juvan Finnconissa suosittelema Tristram Shandy! On minulla kyllä vähän Harn-matskua myös ja lainaksi tarkoitettu uusi Sami Makkosen Kalevala-sarjakuva.
 
Heräsin ajoissa! Tämä on varsinainen ihme koska olen nukkunut pommiin vähän joka paikasta viime viikolla. Ehtii kerrankin juoda aamuteensä rauhassa.
 
Ylös