Kontu Se on hyvä paikka elää ja olla!

Uusin kirjasi

Keskustelu huoneessa 'Kirjasto', aloittanut Merri, 15.06.2014.

1. Laichalaf

Laichalaf ben enyd

joku tuttu saattaa kauhistua, mutta marketin alehyllystä tarttui mukaan nälkäpelin kakkososa. Ihan vaan siksi kun nälkäpeli ykkösestä tehty leffa oli vallan mainiosti toteutettu tapaus. saatan toki tuupata tuon kiertoon välittömästi lukemisen jälkeen kun kirjastoissa on noita 'ota ja jätä'-hyllyjä.

2. Pagba

Pagba Hyvienkin vitsien kertoja

Olen lukenut Nälkäpelit. Ihan OK, ellei piinallisen yksityiskohtainen pukeutumisen ja meikkaamisen kuvailu ärsytä. Itse nälkäpeli kerrottiin ykkösosassa hyvin kiehtovasti.

Jack Campbell: Courageous. Lost Fleet -sarjan toinen osa. Juonikuvio, jolla on saatu aikaan kuusi kirjaa ja lauma spin-offeja on tämä: kaksi sivilisaatiota on käynyt tuhoisaa avaruussotaa keskenään jo yli sadan vuoden ajan. Toinen käynnistää all-in-offensiivin toisen kotimaailmaa vastaan ja matkalla sinne laivasto löytää sata vuotta sitten tuhoutuneesta aluksesta paenneen ja sittemmin legendaksi kohonneen kapteenin pelastuskapselin, josta kapteeni saadaan sulatettua takaisin henkiin. Mitä hän ajattelee legendaarisesta maineestaan? Onko aika ajanut pahan kerran hänen ohitseen? Pystyykö hän auttamaan maataan nyt kun se häntä kipeimmin tarvitsee? Onko hän itse pahin uhka maalleen? Pystyykö hän johtamaan laivaston takaisin kotiin ohi ylivoimaisen vihollisen? Ykkösosa on suomennettu ja se tuntui sujuvalta, joskin ajoittain jäykähköltä lukukokemukselta. Tämän toisen osan ostin iPadille sähköisenä iBooksista.

3. masamune

masamune Kontulainen

Empä muista milloin olen viimeksi ostanut muita kirjoja ku Tolkien aiheisia, mutta nytpä ostin yhden. Eli ihka ensimmäisen lintukirjan sain vihdoin ja viimein hommattua ja se on Lasse J. Laineen Suomalainen Lintuopas vuodelta 2004. Käytettynä ostin netistä, mutta kunto on uuden veroinen, lienekkö juuri aukaistukaan kun on niin jämäkkä. Uskomattoman kauan sitä on ilman ollut ja lähinnä netin varassa menty, vaikka keväisin olen kohtalaisen aktiivinen bongailija. Mutta nytpä on ja saakin työrepussa kulkea taas pitkälle kesään (tai pitempäänki) mukana kiikarin kera.

4. Sidhiel

Sidhiel Rajatapaus

Itse ostin Terhi Törmälehdon kirjan Vaikka vuoret järkkyisivät suoraan kirjailijalta ja jonka takia sain myös reippaasti "kaverialennusta", joten lisää omistuskirjoituksellisia kirjoja taloudessa.:) Pidin myös kirjasta suuresti, ehkä hieman melankolinen lukukokemus tosin, mutta mikäs sen parempaa..:p

eowynofmay tykkää tästä.
  5. Ankeuttaja

Ankeuttaja Vieras

Taas tuli tuhlattua rahaa, mutta uunituore William Shirerin "Kolmannen valtakunnan nousu ja tuho" hintaan 9,90 per kirja oli liian kova kiusaus vastustettavaksi.

6. Constantine

Constantine trenDsetter

Jukka Korpelan Itä-Euroopan historia keskiajalta 1700-luvulle. Poliittissävyinen, nopeatahtinen tiivistelmä aiheesta (lyhyen alueviipymisen lauseilla) reiluun 230 sivuun. Väestöryhmien alkujuuria ei juuri yritetä teorisoida ennen näiden ilmestymistä mukaan kurinalaiseen substantiivimarssitukseen ja shakkiselosteeseen. Oppikirjan tekstistä löytyy sentään jokunen pitemmällekin kiinnostava maininta, esittämä ja jatkolukuvinkki — esim. siitä, millaisia keskiaikaiset yhteisöt olivat todellisuudessa (hallinnollisesti). Viikingeistä löytyy asiaa ainakin kahdesta kappaleesta ja myös suurpeluri Hansaa käsitellään.

Last edited: 27.02.2017
  7. Kointähti

Kointähti Parannuksen tehnyt trolli

Mistäs @Constantine tuon löysit, omaksiko vai lainaan? Itse nimittäin lainasin moisen Tampereen pääkirjaston varastosta. Alun dynastiaselvitykset ovat kuin Raamatun sukuluetteloja!

8. Laichalaf

Laichalaf ben enyd

Ylitäyteen hyllyyn tuli täydennystä ruotsalaisen faksimile-painoksen muodossa. Täytyy kohta taas miettiä mitä sieltä voi poistaa. Ja kirjan nimi? 'Dyalogus creaturarum moralizatus' eli 'Opettavaisia tarinoita luonnosta'. Alkuperäisen painopaikka on Tukholma ja vuosi 1483. Tämä faksimile eli näköispainos on v.1983 ja sisältää ruotsinnoksen. En osaa kaikkea lukea mutta pikkukuvat on kivoja, voisi sanoa näin ensi tuntumalta.

Kointähti tykkää tästä.
  9. Kointähti

Kointähti Parannuksen tehnyt trolli

^ Malleus maleficarum eli Noitavasara julkaistiin 1486... Liekö Laichalafin kirjassa tarinoita noidutuista eläimistä?

Laichalaf tykkää tästä.
  10. Laichalaf

Laichalaf ben enyd

:) Ruotsalaiset munkit ovat jo varhain tienneet miten sarvikuono kesytetään?

sarvikuononkesyttäjä.

Isilmírë ja Kointähti tykkäävät tästä.
  11. Constantine

Constantine trenDsetter

Lisa Kahlenin Teach Yourself Essential German Vocabulary (2010) on (sekä nimestä että parista ei-aivan-preussilaisen tarkistajan näemmä missaamasta virheestä huolimatta) nykyajan kielimatskutarjonnan / TY-sarjan tuotteeksi ihmeellisen kattava, monipuolinen ja sivutilaa tuhlaamaton esitys. . . jopa siinä määrin, että en jättänyt taannoin viimeistä kappaletta Helsingin Akateemiseen Kirjakauppaan, vaan maksoin riihikuivaa rahaa vielä yhdestä lisäyksestä saksan-oppimateriaalien kokoelmaani. Tämänkin verevän ja mukaansatempaavan yölukemiston sisältöä ja sen käytännöllisyyden astetta voi käydä arvioimassa etukäteen (tai käyttämässä muuten hyödyksi) ilmaiseksi Google Booksin kautta.

Last edited: 30.07.2017
  12. Walkinet

Walkinet One of the Valar

Sain juuri hankittua Hobitin. Sain isoäidiltäni kun siivosimme hänen ulkovarastoaan. Löytyi monta muutakin kirjaa mutta minä Tolkien-fanina otin vain sen yhden koska muut olivat jotain rakkaus- ja rikoskirjoja eli ei minua kiinnostavia.
    Kaikeksi harmiksi olin viikkoa ennen lainannut kaveriltani Hobitin, lukenut sen kolmessa päivässä ja nyt tämä uusi hobitti ei siis kauheasti kiinnosta kun on juuri tullut luettua :D
    Olen myös harkinnut Silmarillionin kovakantisen painoksen hankkimista, jotta omassa kirjahyllyssä olisivat ainakin Tolkienin "tärkeimmät ja suurimmat" teokset.

13. Laichalaf

Laichalaf ben enyd

Farmer Giles of Ham ja The Adventures of Tom Bombadil Unwinin niteenä englanniksi. Oon kyllä lukenut ainakin Seppä ja Satumaan... hups. Siis Maamies ja Lohikäärmeen joskus mutta Bombadilia en muista. Sehän on käännetty kyllä myös. Ehkä jätin sen silloin lukematta jonkun tylsemmän syyn, kuten opiskelun lopputyö, takia.

Last edited: 08.08.2017

Jaa somessa