Uutisissa nyt


Tuota öh... voiko maisemista enää nauttia, jos vihreänruskealla pellolla on yhtäkkiä vaaleanpunaista muovia? Kukkaset (vaaleanpunaiset maitohorsmat) ja keltainen rypsipelto ovat luonnon omia värejä. En ole kyllä niistä valkoisista muoveistakaan pitänyt. Äitini nimittää peikon hampaiksi valkoisia pellolla lojuvia möttejä. Olipa siellä viime vuonna vaaleanvihreää, eli märäntyneitäkin peikon hampaita.

Pitääpä kai ajatella niin, että rahaa menee siinä hyvään tarkoitukseen. Syöpäasioihin ja viljelijä tarvitsee sen muovin kuitenkin vaikka minkä värisenä sitten.
 
Oih, TAHTOO! Meille vaaleanpunaisia rehupaaleja hevosille, kyllä kiitos! :grin:
Tähän asti ne on olleet meilläkin niitä valkoisia ja vaaleanvihreitä, mutta Ruotsissa ja Norjassa olen nähnyt mustia rehupaaleja.. Se on minusta kaikista ihmeellisintä! Eikö musta rehupaali todellakaan kärsi mitenkään kuumassa auringonpaahteessa!? :wtf:
 
Eikö täälläkään vielä tiedetä, että pelloilla näkyvät valkoiset mollukat ovat oikeasti traktorinmunia. Aluksi niistä kuoriutuu pikku-valmetteja, zetoreita ja muita retrotyylisiä ajopelejä, mutta aikuisena kaikista kasvaa isoja nykyajan nelivetotraktoreita. :D
 
Ärsytystopikissa jo vauhkosin asiasta, mutta vauhkoan lisää. Jyväskylän yliopistossa suunnitellaan kirjallisuuden oppiaineen pääainestatuksesta luopumista, eli sitä voisi jatkossa opiskella vain sivuaineena. Toivoisin, että mahdollisimman moni kävisi allekirjoittamassa tämän adressin. Adressissa on hyviä perusteluita sille, miksi tuo olisi todella huono päätös, ja lisää tietoa löytyy kirjallisuuden, taidehistorian, taidekasvatuksen ainejärjestö Corpuksen nettisivuilta kootusti.
 
Aikomukseni oli ensin postata ärsyttää-topikkiin, mutta sopii tämä tännekin, jos ei uutisesta ärsyyntymistä oteta huomioon.

http://yle.fi/uutiset/mansikkapanii...lkaa_olla_todella_kiire/9021633?ref=leiki-uup

Näin sitä Suomessa uutisoidaan ja annetaan kansalaistamme typerä kuva. Käytetään sanoja:
"Mansikkapaniikki" ja "soittelevat hädissään"

Eipä anna kovinkaan imartelevaa kuvaa kenestäkään meistä. Keitä nämä paniikin saaneet oikein ovat? Ja kuinka moni on soitellut mansikkatiloille hädissään?
Minua eivät mansikat kiinnosta, enkä ole niitä pakastamassa. Olen saanut syödä niitä tuoreeltaan suoraan maasta poimittuna ja pakastaminen ei niitä paranna.
Ihmisiä pitäisi informoida, että jos ollaan hädissään, niin soitetaan muualle kuin mansikkatiloille. Tämä viimeinen lause kuvaa ärtymystäni ja typerää tapaa uutisoida asioita. Hohhoijakkaa...
 
"Jälkitotuudellinen yhteiskunta" on nyt muotia, joten linkataanpa tähän asiaan liittyvä psykologian tutkijan haastattelu. Kyseinen haastateltava, Johanna Kaakinen oli mainio tyyppi, opetti meitä Tampereella; alunperin kotoisin Oulusta, kalvollakin luki käppyrän yllä "Polliisit". :)

Tutkimuksesta on pääteltävistä, että tyhmyys ei ole yhteiskunnallisista asioista väitellessä pakollista, mutta hyödyllistä kuitenkin. Tieto johtaa vain toimintakyvyn lamaantumiseen.
 
Ihan hulvaton juttu :D Samalla huolestuttaa että maailmassa IHAN OIKEASTI on ihmisiä joille tällaiset teoriat voivat mennä läpi.
Joidenkin mielestä Suomen täytyy olla keksitty maa. Maa joka on oikeasti vain japanilaisten kalastusaluetta, mutta sitä on myös käytetty kannustimena muulle maailmalle kun on keksitty maa jossa on huomat pisa-tulokset yms.
Tästä pääsee HS:n sivuilla olevaan juttuun.
 
Ultra Bra tekee kesällä come-backin! En ole ikinä halunnut festareille, mutta nyt melkein tekisi mieli tehdä yhden keikan mittainen poikkeus. On harmittanut olla vähän liian nuori kokemaan UB:ta livenä (ja vaikka toisaalta alle 10-vuotiaana pääsisikin keikalle, en minä silloin vielä tiennyt kyseisestä yhtyeestä mitään). Onneksi meillä on Jyväskylässä Ultra Brata soittava cover-bändi, jota olen kuullut livenä parikin kertaa. :)
 
Uutiset ahdistaa nykyään melko lailla. Koko ajan joutuu taistelemaan sen ristiriitaisen tunteen kanssa, että toisaalta koen olevani velvollinen olemaan maailman menosta ainakin jossakin määrin perillä, mutta toisaalta taas liiallinen syventyminen uutisten tarjontaan pistää mielen ajoittain niin matalaksi etten oikein jaksa tehdä mitään. Miten toimia? Minkälaisen ajattelumallin avulla asioita osaisi käsitellä objektiivisesti (tai vähintään niin, että asioiden puimisen osaisi tarvittaessa lopettaa) jolloin ei tarvitsisi koko ajan stressata semmoisiakin uutisia, joille ei voi yhtään mitään?
 
Itse ainakin luen pelkän ylen etusivun ja lehdestä kulttuurisivut ilman mielipiteitä. Ehkä olen tästä maininnut täällä aikaisemminkin, mutta täten minua ahdistaa aamuisin vähemmän kun kaikki maailman paha ei ihan heti ensimmäisenä hyppää naamalle. Tietysti jään uutispimentoon jutuista, mutta ainakin itseäni ei enää jaksa kiinnostaa kaikki kolaroinnit ja pörssiheilunnat ja naanaat, joten pimento on tällä kertaa ihan ehkä hyväkin olotila.
 
Minusta on täysin ookoo ottaa etäisyyttä uutisiin jos ne aiheuttaa stressiä; ottaahan nuo jotkut etäisyyttä ihan yhteiskuntaan ja muuttavat syrjäseudulle, koska ihmiset ja heidän touhunsa ovat typeriä. Yleisellä tasolla elämässä hankalaa on päästä irti itselleen hankalista tavoista - esimerkiksi liika Facebookin tai uutisten seuraaminen voivat olla tuollaisia (Facebook kun on turhan usein vaan semmoinen VMP-tason asioiden dumppauspaikka).

Hyviin uutisiin ei myöskään kiinnitä riittävästi huomiota, ja toisaalta asiat jotka ovat hyvällä tolalla eivät ylittele uutiskynnyksiä. Esimerkiksi maailmanlaajuisesti katsoen äärimmäinen köyhyys on jatkanut merkittävästi harvinaistumistaan, mutta helposti tuollainen asia menee vaan olankohautuksella; jos taas homma menisi päinvastoin, niin tunne olisi huomattavasti vahvempi ja väki alkaisi vaatia muutosta. Mutta joo. On hankala saada itsensä sekä ajattelemaan asioista toisin että saatua itsensä sellaiseen yleistilanteeseen, että jokaista huonoa eteen tulevaa asiaa kohden tapahtuisi kymmenen hyvää.
 
Mää harrastelen silloin tällöin 'roska päivässä'-tyyliin palloilemista turku-kityssä kun uutiset alkaa ahistaa. Roskis ei yleensä ole kovin kaukana. Mutta eihän tuo täysin työkykyisille töissä oleville ja perheellisille oikein helposti sovi.
 
Hyviin uutisiin ei myöskään kiinnitä riittävästi huomiota, ja toisaalta asiat jotka ovat hyvällä tolalla eivät ylittele uutiskynnyksiä. Esimerkiksi maailmanlaajuisesti katsoen äärimmäinen köyhyys on jatkanut merkittävästi harvinaistumistaan, mutta helposti tuollainen asia menee vaan olankohautuksella

Hyviä, tylsään tilastotietoon ja pitkän ajan analyysiin perustuvia, merkityksellisiä, hauskasti esitettyjä, rautalangasta väännettyjä, uutisia voi lukea (tai oikeammin katsoa) täältä:
http://www.gapminder.org/
 
Minä olen sellainen perillä olemisen velvollisuutta täyttämätön paha ihminen, joka ei ole katsonut uutisia pitkään aikaan. Lopetin juuri siitä syystä, että nimeksi olisi voinut hyvin laittaa "Huonot uutiset", hyviä kun siellä ei koskaan ollut. Tosin seuraan kyllä sekalaisia kanavia sieltä täältä ja sein riittää alavireisyyteen.

J.K. Mark Twain totesi aikoinaan jotenkin näin:"Those who don't read newspapers are uninformed. Those who do are misinformed." Notta nihil novum sub sole ja silleen.
 
Jostain syystä Suomen Tolkien-seura Kontu ry. ei ole päässyt Saarakkalan listalle homorummuttajien joukkoon, vaikka niin moni muu yhdistys onkin.
 
Asiaan täytyy tulla muutos. Miten olisi seuran edustajisto tämän vuoden Helsinki Prideen? Voisimme marssiessa kajauttaa kuuluville When there's a whip, there's a way, ja piknikille voisi pystyttää vaikka jonkinlaisen shippaustyöpajan. Samalla ratkeaa parhaillaan keskustelua herättävät seuran näkyvyysongelmat!
 
Ylös