Uutisissa nyt

Nyt on ollut uutisissa juttua maailman ylikulutuspäivästä, eli päivästä, jolloin maapallon tämän vuoden luonnonvarat on kulutettu loppuun. Esimerkiksi MTV:n nettisivuilla asiasta uutisoitiin eilen sanoin "Maailma elää tästä päivästä lähtien yli varojensa – suomalaisten raja ylittyi jo huhtikuussa". Artikkelissa (ja pikaselailulla aika monessa muussakin jutussa) unohtui mainita, että maailma on elänyt 70-luvulta lähtien yli varojensa. Ei se varmaankaan ole kaikille pitkäaikaisessa muistissa oleva fakta, joten kai sitä voisi korostaa? Että ylikulutuspäivä on jo kesällä? Suomessa jopa ennen vuoden puoltaväliä.

Onneksi sentään asiasta uutisoidaan ja vieläpä aika voimakkain otsikoin. Tässä asiassa jopa minä hyväksyn liioittelevat ja paniikkia lietsovat klikkiotsikot, jos se on tapa, jolla ihmisten kaaleihin saadaan uppoamaan, että maapallolla menee melko huonosti ja jokainen voisi tehdä asialle jotain. Jos siis viitsisi huolestua muusta kuin omasta mukavuudesta.

Olen nyt törmännyt tosi paljon uutisiin esimerkiksi merien jätemääristä ja muusta todella ahdistavasta. Minua se huolettaa enemmän kuin sotien ja nälänhätien kaltaiset humanitaariset kriisit. Nyt mietin, minne kaikkialle voisi ja kannattaisi lahjoittaa rahaa asian hyväksi.
 
Last edited:
Itse lahjoitan 150 euroa vuodessa WWF:lle, se ei ole käsittääkseni pahimmanlaatuinen huijausorganisaatio. Kuitenkin myös ihmiset pitää huomioida, sillä sorretut sortavat puolestaan luontoa. Siksi rahaa myös SPR:lle ja Amnestylle. Lisäksi tarvitaan uskoa tulevaisuuteen, jota edustaa Vapaa-ajattelijoiden liitto ja Suomalaisuuden liitto.

Toinen vaihtoehto on linkolalaisen terrosrismijärjestön perustaminen ja ihmiskunnan apuharvennus, mikä helpottaisi henkiinjääneiden oloja.
 
Ylikulutuspäivänä voinemme muistaa suomen soita, jotka ovat syntyneet viimeisen 12000 vuoden aikana ja varastoineet energiaa turpeeseensa. Totta toisaalta on varmasti se että alkuunsa jäätikön vetäytyessä maan päältä luonnon tuotanto vuosittain oli paljon pienempää kuin nykyään, mutta on jääkauden jälkeen suomessa ollut likimain yhtä lämminkin kausi. Kaverilla (Rovaniemellä) kasvaa kuulemma tammi pihassa. Eteläseinän edessä toki mutta silti. Enpä ollut moista ennen kuullut.
 
Hyviä uutisia asemaailmasta. Kauko-ohjattaviin lennokkeihin on nyt saatu tehokkaita rekyylinhallintajärjestelmiä, mikä tarkoittaa käytännössä mahdollisuutta varustaa lennokki rynnäkkökiväärillä tai jopa kranaatinheittimellä. Kovia jamppoja tarvitaan tulevaisuuden sodissa entistä vähemmän, ja nopeat näppäimistösormet yhdistettynä narukäsiin ja kynäniskaan muodostavatkin pian inhimillisen tappokoneen ulkoiset piirteet.
 
Ihan pakko tulla tännekin mäkättämään. Oikeistolaisesti ajattelevat eivät ehkä ole kanssani samaa mieltä, mutta olen tyytyväinen kun "aktiivisaisse" saa osakseen pahaa silmää ja luista sormea.
https://yle.fi/uutiset/3-10114956

Ohjeistusta raavitaan kasaan aivan työttömyysturvan rivityöntekijöiden palaverimuistioihin muistiin merkityistä haparoivista havainnoista miten homma ehkä alkaa mennä. Eli pers edellä puuhun.
 
"Älä onnittele" – Trump jätti huomioimatta viestin soittaessaan Putinille
Yle uutiset sanoi:
Puhelusta uupuivat vaikeat aiheet
Puhelun aikana presidentit keskustelivat Korean niemimaan jännitteistä ja kriisin rauhanomaisesta ratkaisusta. He puhuivat myös Syyriasta, Ukrainasta sekä yhteistyöstä kilpavarustelun hillitsemisessä ja terrorismin vastaisessa taistelussa. Puheissa oli myös presidenttien mahdollinen tapaaminen.

Kremlin mukaan presidentit keskustelivat tavoitteista asevarustelun rajoittamiseksi ja taloudellisen yhteistyön lisäämiseksi.
Vaikeilla aiheilla tarkoitettiin ilmeisesti uusia pakotteita ja agentin myrkytystä.
 
Yle uutiset sanoi: Puhelusta uupuivat vaikeat aiheet
Puhelun aikana presidentit keskustelivat Korean niemimaan jännitteistä ja kriisin rauhanomaisesta ratkaisusta. He puhuivat myös Syyriasta, Ukrainasta sekä yhteistyöstä kilpavarustelun hillitsemisessä ja terrorismin vastaisessa taistelussa

Tosiaan ilo huomata mitkä kaikki asiat ovat loppujen lopuksi helppoja.
 
En oikein tiedä, mihin topikkiin pitäisi mennä, koska tämä on todella surullista ja järkyttävää... mutta menköön tänne. Brasiliassa Rio de Janeirossa kansallismuseo on eilen illalla (paikallista aikaa) syttynyt palamaan ja ilmeisesti tuhoutunut todella pahoin.

Minua ei yleensä onnettomuusuutiset kosketa henkilökohtaisella tasolla kovin pahasti, mutta nyt olen poissa tolaltani. Siinä museossa oli niin paljon historiaa, tietoa, tiedettä ja taidetta.

Kaiken lisäksi olen jo ehtinyt lukea uutisista juttuja, joissa kritisoidaan kyseisen museon huonoa rahoitustilannetta, joka olisi vaikuttanut siihen, että esimerkiksi museon sammutusjärjestelmät eivät olisi olleet aivan huipputerässä. Uusiin museoihin on muka ollut varaa, mutta tämän ylläpitämiseen ei olisi löytynyt kunnolla rahaa? Toivottavasti se oli kontekstin liioittelua. :cry:
 
Mitä itse aiheesta lukaisin hyvin lyhyestä tiedonannosta, museo olisi juuri saanut rahoituksen uuteen sammutusjärjestelmään, mutta sitä ei oltu ehditty vielä hankkia ja asentaa. Lisäksi museota lähimmät palopostit olivat kuivuuden takia tyhjät, joten palokuntakäyttöön piti hakea vettä kauempaa.

Tämä on kyllä ihan käsittämätön katastrofi tutkimuksen ja tiedon kannalta. Tulee mieleen Aleksandrian kirjaston palo aikoinaan, vaikka nykyaikana tällaisenkin tuhon jälkeen jää jäljelle sentään jonkin verran tietoa, kuvia ja kopioita tuhoutuneesta materiaalista.
 
Notre Damen kirkko on ilmiliekeissä. Palo syttyi kahdeksan jälkeen Suomen aikaa ja sitä on yritetty nyt tunnin verran sammuttaa.
Tämä on valtava katastrofi taide- ja kulttuurimaailmalle.
 
Notre Dame palaa edelleenkin noin kuuden tunnin sammutuksen jälkeen. Toistaisiksi ainakin katto ja korkein torni ovat romahtaneet, mutta kellotornit ovat pystyssä. Koska vettä on suihkutettu sisään 400 sammuttajan voimin kuutisen tuntia niin jotain sekin kai sisustukselle tekee tulen sammuttamisen lisäksi. Palo alkoi mahdollisesti onnettomuudesta korjaustöissä. Tuntia ennen tulipalon alkua loppui messu ja toivottavasti kaikki kerkesivät ulos.
 
Kaikki ehtivät ulos. Jo yöllä yhden aikaan palomestarilta tuli ilmoitus siitä, että neliönmalliset kellotornit ja seinät on pystytty säästämään. Toistaiseksi vain yhden henkilön tiedetään saaneen vakavat vammat, ja hän on palomies.
Lähes kaikki taide-esineet ja reliikit saatiin ajoissa ulos. Sen lisäksi ranskalainen miljardööri on luvannut lahjoittaa korjaustöihin sata miljoonaa euroa. Toinen miljardööri on sanonut vain että hänen sukunsa kustantaa korjaustyöt, maksoi mitä maksoi.
Se mistä ei vielä ole uutisoitu, on, että säästyivätkö kallisarvoiset urut. Minua pelottaa että pillit ovat sulaneet siinä kuumuudessa. Joka tapauksessa yhdeksän sekunnin jälkikaikua ei enää ole, sillä akustiikka on tuhoutunut täysin.

Edit: tämä tapahtuma on kyllä täynnä pieniä onnekkaita sattumia, tai ihmeitä, miten niitä haluaa kutsua. Alkuperäinen alttari on säästynyt hämmästyttävän hyvin, kukaan ei ole kuollut, mikään muu rakennus ei vaurioitunut katedraalin sortuessa, yksi alkuperäinen ruusuikkuna on säilynyt. Korjauksiin on lahjoitettu jo useampi sata miljoonaa, ja pariisilainen puuyritys lupasi lahjoittaa parhaimmat mahdolliset tammikattoparrut, mitä sillä on antaa. Upeaa havaita, että kulttuuriaarteista puhuttaessa kansalliset ja uskonnolliset rajat häviävät ihmisten väliltä, ja ihmiset haluavat auttaa.

Edit 2: URUT OVAT SÄILYNEET!!! Käsittämätöntä!!
 
Last edited:
Ylös