Uutta konetta hankkimassa

Cirandel

Hobitti
Ensimmäistä kertaa olen itse hankkimassa tietokonetta, eikä virheisiin ole varaa. Kone tulisi pääasiassa pelikäyttöön ja budjetti olisi plusmiinus 1100€. Tiedän koneista perusasiat, mutta suokaa anteeksi, jos en ymmärrä jotain. Näyttö löytyy jo, mutta ei uusikaan olisi hassumpi. Siksi konepaketit kiinnostavat myös. Onko gigantin koneisiin luottaminen? En mielelläni alkaisi kokoamaan itse konetta. Tässä pari gigantin vaihtoehtoa. Toivoisin, että kerrotte, jos huomaatte jotain häikkää.

FUJITSU SIEMENS SCALP524
prossu: Intel Pentium IV 524 HT ,3,06GHz
muisti:1024MB DDR RAM
kiintolevy: 320GB
näyttis: Ati Radeon X700 256 MB PCIe
hinta: 999€

HEWLETT PACKARD PAW5151
prossu: Intel Pentium 4 640 HT
muisti: 2048MB DDR2 SDRAM
kiintolevy: 300GB
näyttis: ATI Radeon X600 256MB PCI
hinta: 1299€

Netistä löytyi myös tällaisia:

1535 AMD 64 3500+ Venice, 2Gt, 250Gt, DVD+/-RW, Ati Radeon X800GT IceQ 256Mt Turbo, 1170€
http://tietokonekauppa.kauppakulma.com/tuotetiedot.php?koodi=1535&pid=1&ryhma=152

5623 AMD Athlon™ 64 3500+ Venice, 1024 MB DDR 400, 250 GB, DVD+/-RW 16X Dual Layer, 999€
http://tietokonekauppa.kauppakulma.com/tuotetiedot.php?koodi=5623&pid=1&ryhma=152

1525 INTEL P4 630 3.0 GHz, 1Gt, 80 Gt, DVD+/-RW, 6600GT 256Mt, 825€
http://tietokonekauppa.kauppakulma.com/tuotetiedot.php?koodi=1525&pid=1&ryhma=153

Lupaava konepaketti:

1539 AMD ATHLON 64 3700+, 1GB, 300GB, 6600GT 128MB, 16XDVD+-RW DL, 17"TFT, Windows XP, 1260€
http://tietokonekauppa.kauppakulma.com/tuotetiedot.php?koodi=1539&pid=1&ryhma=151

Kiitos, jos jaksaisitte antaa vinkkiä, minkä tyylinen kokoonpano toimisi ja mikä ei. En ole välttämättä hankkimassa konetta ylläolevista paikoista. Haluan vain käsityksen hyvästä koneesta. Saa myös laittaa linkkiä/omia ehdotuksia.
 
Cirandel sanoi:
Siksi konepaketit kiinnostavat myös. Onko gigantin koneisiin luottaminen?

Nyrkkisääntö on, että markettien konepaketit eivät ole pelaajalle hyvä valinta. Usein kokoonpanot ovat komponenteiltaan epätasaisia ja vaikka ne olisivat kunnossa, puutteita on usein mm. jäähdytyksessä. Tietokoneliikkeiden paketit voivat sen sijaan olla tapauksesta riippumatta hyviä tai huonoja. Tässä tapauksessa suosittelisin kääntymään luotettavan erikoisliikkeen puoleen. Niiden löytäminen tosin voi olla myös oma ongelmansa. Koneen saa joka tapauksessa halutessaan kasattuna vaikka valmista pakettia ei ostaisikaan.

Tässä pari gigantin vaihtoehtoa. Toivoisin, että kerrotte, jos huomaatte jotain häikkää.

Lähinnä molemmissa huomiota kiinnittää Intelin prosessori. Tällä hetkellä AMD tuntuu olevan pelaajilla täysin säännönmukainen valinta, Intel-kokoonpanoja näkyy hyvin harvoin.
 
AMD:n prosessorien suosio pelaajien keskuudessa johtuu kolmesta merkittävästä syystä:
  • niillä on hyvä hinta/laatusuhde (eli tehokkaampi prosessori halvemmalla)
  • ne kuluttavat huomattavasti vähemmän virtaa kuin vastaavantehoiset Intelin prosessorit
  • vähempi virrankäyttö vaatii vähemmän jäähdytystä, joten kone ei vaadi yhtä jämerää jäähdytystä; tuloksena hiljaisempi kone

Merkittävin huomio kannattaa kiinnittää näytönohjaimeen. Kannattaa laittaa hakuun noita näytönohjaimia joiden nimiä vilisee ja etsiä tietoa niistä, etenkin vertailuja ja arviointeja (benchmark ja review). Jopa samaan piirisarjaan perustuvien korttien välillä voi olla merkittävä tehoero. Uudessa MikroBitissä on myös näytönohjaimien vertailuja.

Tuolla rahalla kyllä saa varsin tykin koneen, varsinkin jos osaa valita osat huolella. Itse ostin tässä vuodenvaihteessa reilun 1300 euron kannettavan, joka on sekin oikein etevä kapine. Nykyään kannettavienkin näytönohjaimet riittävät peleille, ATI Radeon X700 ja X800 ovat hyviä näytönohjaimia. X600 onkin sitten jo huomattavasti heikompi. Kannettavien puolella tosin prosessoritilanne menee Intelin eduksi jos alkaa miettimään akkukestoa. Tehoissa AMD on kuitenkin tietääkseni myös tällä puolen edellä.

Noista esitellyistä koneista halvempi vaikuttaisi jopa paremmalta pelikoneelta näytönohjaimen perusteella, mutta sehän ei kerro koko totuutta. Noista tiedoista ei vain oikein saa irti kaikkea. Nyrkkisääntö kuitenkin on, että näytönohjain on pelien kannalta tärkeämpi kuin prosessori. Ja toki keskusmuististakin on apua, riittävästi on tuo 1024 MB.

Hmm, tuo 1535 AMD 64 3500+ Venice, 2Gt, 250Gt, DVD+/-RW, Ati Radeon X800GT IceQ 256Mt Turbo, 1170€ näyttää tietojen valossa ihan pätevältä. En tunne nVidian näytönohjaimia, joten en tiedä miten hyvä tuo 6600GT on.
 
Suurkiitos teille, jo näillä nevoilla pääsee pitkälle. Uusimman Mikrobitin luinkin jo, mistä oli suuresti apua. Jatkan harkintaa.
 
Minäkin suosittelisin pelikonetta hankkiessa turvautumaan tietokoneliikkeen ammattitaitoon ja antaa heidän koota juuri sinulle sopiva kone. Markettien valmispaketit kun ovat vähän mitä sattuu. AMD:n prosessori on epäilemättä parempi vaihtoehto tällä hetkellä pelikoneeseen. Näytönohjaimista sen verran että 6600 GT kelpaa vielä jonkin aikaa, mutta jos haluaa että tulevatkin pelit vielä pyörivät hyvin niin kannattaa harkita astetta uudempaa mallia. Ja kanta pitää tietenkin olla PCI-E, tosin nykyään melkeinpä kaikissa myydyissä paketeissa on se. Ja keskusmuistia pitää olla vähintään se 1024 megaa.

tässä on linkki sivulle josta löytyy suuntaa antava näytönohjainten nopeusjärjestys tällä hetkellä. Samalta sivulta löytyy myös prosessoreille vastaava nopeusjärjestys.

Nuista annetuista vaihtoehdoista minä myös kallistuisin Merrin ehdottamaan pakettiin. :)
 
Kiitos linkistä.

Sattuisiko Oulussa olemaan jotain hyvää ja asiantuntevaa tietokoneliikettä? Toki kauempaakin hankinta onnistuu, mutta olisi kiva päästä paikanpäälle.
 
http://www.mbnet.fi/hintaseuranta/kaupat.aspx?seutu=8 <-- Tuolla pari putiikkia listattuna.
 
Outoa kyllä, mutta minun täytyy kerran elämässäni puolustaa Giganttia, ostin sieltä kannettavan tietokoneen marraskuussa. Tietty kannettava on hieman eri asia kuin pöytäkone, paitsi tietty jos ostaa jonkun "merkkivalmistajan" valmiin paketin. Silloinhan paketti on sama, ostaa sen sitten Gigantista tai vaikka PC-SuperStoresta. Mutta niin, siihen puolustamiseen. Itsellä ainakin kannettava pelaa hyvin, aspa on ystävällinen ja aina saa tukea ja turvaa. Laadussa ei ole mitään valittamista, hintakin oli kohdallaan. Toisaalta kyllä tämä on HP:n oma malli, ei Gigantin klooni-kannettava.

Täytyy myöntää, etten itse kyllä ikinä pöytäkonetta ostaisi, vaan kokoaisin sen. Hyvä vaihtoehto itse kokoamiselle on myöskin komponenttien ostaminen ja sen koottaminen jollain toisella (mie toimin kympillä), ja ainakin osa liikkeistä kokoaa koneen ilmaiseksi, tai korkeintaan parin kympin hintaan. Siinä kohtaa tosin kannattaa laskea, mikä tulee halvemmaksi, pakettikoneessa kun tulee ohjelmistot yleensä kaupanpäälle, ja nehän ne hunajaa maksavat.

Jos sitten päätyy ostamaan paketin, mistä tahansa, kannattaa aina panostaa laatuun. Vaikka ostaisi sen tietokoneliikkeestä, niin itse en ainakaan ostaisi liikkeen omaa koontisarjaa, ellen tietäisi komponenteista jotain (erään liikkeen X sarjassa oli mm. väylänopeudet miten sattuu ja kone laukesi kovin nopeasti). Tällöinkin kannattaa panostaa ehkä merkkiin, vaikka se onkin hieman hintavampaa, tai vaihtoehtoisesti ottaa koneen tiedot ylös ja tarkistaa yhteensopivuudet.
 
Dinker puhuu asiaa. Vaikka Giganttia on paljon parjattu, on heidänkin valikoimansa kuitenkin kohtalaisen kattava, hinnat edulliset ja itse olen myös saanut aina sieltä ihan hyvää palvelua.

Itse ostin myös HP:n kannettavan hetki sitten, en tosin Gigantista, mutta kuitenkin. Läppäriä valitessa kannattaa aina miettiä merkki tarkoin.

Pöytäkonetta ostaessa kannattaa melkein koota kone itse jos osaa. Tällöin saa varmasti tehokkaimman myllyn edullisimpaan hintaan. Pitää vain tietää mitä osia tarvii, mihin panostaa ja mistä voi tinkiä. Sitten pitää tietää hieman osien valmistajista, että mitkä ovat luotettavia ja tehokkaita ja mitkä pintaliitäjiä normihinnoin.

Toki kaikki eivät voi tietää ja olla yhtä hyvin perillä kaikesta kuin alan ihmiset, mutta kannattaa selailla netissäkin foorumeita ja kysellä mahdollisilta tuttavilta jotka tietävät asioita.
 
Minulle luvattiin lakkiaislahjaksi oma kannettava tietokone. Nyt sen osto on tullut ajankohtaiseksi ja vanhemmat käskivät minun kierrellä kaupoissa ja ilmoittaa sitten minkä koneen haluan. Hinta saa kuulemma olla korkeintaan 1000€. Ongelmana on vain, etten oikein tiedä kannettavista koneista paljoa. Tulen todennäköisesti tekemään opiskeluun liittyviä kirjoitustöitä, surffailemaan paljon netissä, katsomaan dvd:itä ja myös pelaamaan jonkin verran. Olen kuullut, että kannettavien ongelmana on usein huono näyttö. Osaisiko joku antaa vinkkejä, mitä minun kannattaisi ottaa huomioon kannettavaa tietokonetta ostaessa?
 
Kannettavien näytöt ovat parantuneet huimasti parin viime vuoden aikana ja hinnat ovat pudonneet sellaista tahtia kannettavien osalta, että parempilaatuisia näyttöjä saa varmaan jo alle tonninkin hintaluokassa. Nappasin tässä Jimm's PC-storesta muutaman alle tonnin koneen:

AMILO M6450G-10
AMILO L1310G-14
AMILO L1310G-13
Pavilion dv5132eu

Asioita joihin kannattaa kiinnittää huomiota:
- Näytön tarkkuus: ruudulle mahtuu enemmän, mitä enemmän pikseleitä.
- Näytön koko: fyysisesti suuremman kokoinen näyttö kuluttaa akun nopeammin.
- Keskusmuistin määrä: 512 Mt on ehdoton minimi, 1024 Mt pärjää loistavasti.
- Näytönohjain: onko omaa muistia vaiko ei. Mikäli ei ole omaa muistia, käytetään koneen keskusmuistia. Tässä tapauksessa näytönohjain on huomattavasti hitaampi, siksi oma muisti näytönohjaimessa on hyvä juttu.
- Takuuaika: mitä pidempi, sen parempi. Jos kone menee rikki takuun aikana, niin takuu on korvaamaton. Kannettavien korjaaminen on kalliihkoa (koneiden korjauttaminen ammattilaisten käsissä ylipäätään on hintavaa, mutta kannettavien osalta on harvoin vaihtoehtoa).
- USB-porttien määrä: joskus sitä tahtoo yhden enemmän kuin on saatavilla...
- Wifi/WLAN voi olla erittäin kätevä; mahdollistaa langattoman internetin, jos WLAN-tukiasema löytyy läheltä tai sellaisen pystyttää kotiin, niin konetta voi pitää missä vaan tukiaseman lähettyvillä eikä tarvitse nettikaapelin kanssa pelleillä.
- Akkukesto: jos meinaat konetta käyttää pois verkkovirrasta. Yleensä valmistajat ilmoittavat keston hieman yläkanttiin. Vähemmän yllättäen kalliimmilla koneilla on pidempi kestoaika.

Fujitsu-Siemesin koneissa on yleensä vähän höntelömpi näppis kuin HP:n koneissa, tuntuu vähän siltä kuin naputtelisi irtonaista muovilätyskää. Kuuluu semmoinen kumiseva ääni. HP:n näppis tuntuu jämäkämmältä. Toisaalta noin yleiskokemuksena Fujitsu-Siemens on minusta parempi. Muitakin valmistajia on, mutta kun minulla ei niistä ole kokemuksia, niin en ala arpomaan.

Valitsin Jimm's PC-storen kun tiedän sen sijaitsevan Turussa; voit käydä paikan päällä kokeilemassa koneita ja kyselemässä :) Jos tahdot vielä tietää jostain lisää, niin eiköhän noita teknisiä asioita voida selvitellä tarkemmin ja selittää niiden merkitystä.
 
Vielä yksi asia johon kannattaa kiinnittää huomiota on paino. Mikäli halutaan kone joka on enimmäkseen paikallaan mutta tarvittaessa siirrettävissä niin sillä ei ole juurikaan väliä. Mutta mikäli halutaan oikeasti kannettava eikä raahattava kone niin painoakin pitää katsoa.
 
Itsekin olen miettinyt kannettavan ostoa. Se sopisi elämäntyyliini parhaiten. Lähden usein käymään viikonloppuna vanhempieni luona ja oma kone on aina oma, joten olisi kiva kun se kulkisi mukana. Hinnaksi olen ajatellut sellaiset 1500 euroa. Käyttäisin kannettavaa myös jonkin verran pelaamiseen, joten olisi hyvä, että se jaksaisi pyörittää pelejä. Tiedän kyllä, että pöytäkone on pelaajalle parempi ratkaisu. Nyt vain ongelmana on se, ettei sopivaa kannettavaa tunnu löytyvän. Joskus löytää jonkun hienon kokonaisuuden, joka on sitten loppujen lopuksi pilattu huonolla näytönohjaimella. Nyt pitää vain odotella sopivaa kannettavaa, koska en halua tehdä hätiköityä ostosta. :)
 
Minkä tuomitset huonoksi näytönohjaimeksi? Ainakin oman koneeni ostin juuri vuodenvaihteessa sellaiseen vajaan 1400 euron hintaan, näytönohjaimena ATI Radeon X700 tai jotain sinne päin, ja se kyllä on pyörittänyt ainakin minun tarpeisiini pelejä vallan mainiosti (Civ 4 on ihan sujuvaa pelattavaa). Kannettavien näytönohjaimet ovat kehittyneet kummasti viimeisten parin vuoden aikana, että niiltä voi jopa odottaa jotakin. X800 taisi olla paras saatavilla oleva kannettavan näytönohjain konetta ostaessani.

Teho vaatii myös hieman kokoa ja painoa, että joudut tinkimään koko ja paino vs. teho -linjalla. 1500 euroa kuitenkin takaa aika varmasti hyvän koneen :)



Ai joo, ja nyt on kokemusta uudesta kannettavavalmistajasta: siskolle hankittiin Acer, koska se oli tarjouksen takia edullinen ja tarvetta oli. Koneen outouksiin kuuluu ohjelmiston pienet ongelmat, kaikennäköistä pikkuvikaa löytyy ja kone tuntuu hitaammalta kuin sen pitäisi kaiken järjen mukaan olla. Toinen outous on se, että koneen vasen puoli on kuuma, oikea puoli taas kylmä. Toisaalta kone on hiljainen, kevyempi kuin oma koneeni ja näppis vaikutti ihan pätevältä. Liitännät hieman vähäiset, mutta kaikki olennaisin kuitenkin löytyy. Hintaansa nähden ihan hyvä kone.
 
No lähinnä olen ajatellut täältä: http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=70254 noita mid-high tai high end -luokan näytönohjaimia. Minulle ei kannettavan koko/paino ole mikään älyttömän tärkeä asia, koska en aio sitä kuitenkaan koskaan kouluun ottaa. Tosin en nyt mitään mielettömän suurtakaan halua, jota olisi hankala pitää sylissä. :)

Meilläkin on jo yksi Acerin kannettava. On ollut hieman yli vuoden ja on ollut kaksi kertaa korjauksessa. Kuumeni ja sammuili jatkuvasti, eivätkä pelit toimineet. Nyt tosin on kunnossa ja on kelpo kannettava. Tosin Acerin takuukorjaus kestää kauan.


Edit: Nyt on lähtenyt tilaukseen Fujitsu Siemensin Amilo XI 1546-24. Toivottavasti täyttää odotukset. :)
 
Uusi pöytäkone...

Olisin nyt sitten uutta pöytäkonetta hankkimassa. Pelailen satunnaisesti esim. Civilization nelosta, The battle for middle-earthia ja lentosimulaattoreita, mutten ole mikään himopelaaja, joten pelitehoa ei tarvitse mitään hirveitä määriä. Hyötyohjelmatehoa (ei vaan apua, mikä se sana on) jonkin verran, väännän silloin tällöin Powerpoint-esityksiä tai tekstitiedostoja. Netissä surffaan paljon.

Vinkkaisiko joku, minkälainen olisi minun käyttööni hyvä. Ja aika halvalla pitäisi selvitä, onkohan ominaisuuksiltaan sopivaa konetta mahdollista saada alle 700 euron?
 
Hankin juuri reilun 800 euron koneen, jossa panostin edullisuuteen, tehoon, hiljaisuuteen ja energiatehokkuuteen. Näihin kahteen jälkimmäiseen vähemmän panostamalla saat helposti pudotettua hinnan alemmas. Et ehkä ole itse rakentamassa, mutta kirjoitanpahan kuitenkin siitä näkökulmasta katsoen...

Ehdottomasti järkevin prosessori tällä hetkellä on Intel Core Duo 2 E4300. Vaikka sillä onkin hintaa päälle sadan euron, niin se sitten myös kellottuu helposti vaikka miten paljon heti kun lisätehoa kaipaa. Emoksi valitsin rinnalle monien suositteleman Abit AB9:n. Se on hyvä valinta siksi, että se on vakaa ja se sallii kelvollisesti ylikellottamista. Muistia suosittelen vähintään gigan: hankkimalla kaksi 512 Mt kampaa saat ne Dual Channeliksi ja siten lisävauhtia muistin toimintaan.

Noihin mennee jotain about 350-400 euroa, joten kotelolle, virtalähteelle, kovalevylle, DVD-asemalle, käyttikselle, näytölle ja muulle tilpehöörille jäisi semmoiset 300 euroa käyttövaraa tuohon alle 700 euron budjettiin. Pitäisi jokseenkin riittää, varsinkin jos jotain vanhaa on mitä käyttää.

Jos et itse rakenna vaan etsit valmista pakettiratkaisua, niin sitten tuosta pitäisi kyllä saada vähän vinkkiä sen suhteen, mihin panostaa. Core Duo 2 -prosessorit kuitenkin rokkaavat tällä hetkellä markkinoilla. Tosin, siitä johtuen AMD on aika rankalla kädellä alentanut prosessoriensa hintoja, että prosessoririntamalta tinkimällä kyllä saa jo reippaasti hintaa alaspäin. Tehot tietty putoavat, mutta toisaalta melkein kaikki nykyprosessorit ovat riittäviä. Kunhan et missään nimessä mistään Celeronia mene hankkimaan.
 
Kiitos Merri, tuossa olikin hyvin vinkkejä. Ja voin sen myös itse koota, jos tarpeen. Mitenkäs on näiden tuplaydinprosessorien tehojen kanssa, näissä ah-niin-luotettavissa mainoslehtisissä on ilmoitettu näiden tuplaydinprossujen kellotaajuudeksi joskus 1,8 ghz. Onko prosessori tosiaan tuon tehoinen, vai voiko näitä verrata "tavallisiin" prosessoreihin, esim. Pentium neloseen? En tahdo pysyä kärryillä näiden uusien prossujen kanssa. :roll:
 
Ylös