Uutta konetta hankkimassa

Yleistettynä, HP:n koneet on suunnattu niille jotka ei osaa, ja jotka ei välitä siitä että tarvitsee maksaa.
 
Itse pidän HP:n tuotteista kyllä ja suosin HP:ta monestakin syystä, mutta totta on, että viksusti eivät ole hoitaneet esimerkkinä juuri tuota asennuslevy asiaa. Eipä minua innostaisi ajuri-cd:tä tilata 15 euron hinnalla.
 
>:/

Nyt pitäisi olla ihan tehdasasetukset ja sen jälkeen Windows asentui nätisti. Normikäyttäjä olisi varmasti tyytyväinen, mutta minä huomasin, että minulla on käytössä vain noin 60 / 300 GB. C: on noin 50 ja D: 10 (joku recovery+boot-osio?), loput on osioimatonta eikä näy missään. Lisäksi joku "Monitoring processes..." on meneillään 15 tuntia ekan käynnistyksen jälkeen eikä konetta saa sulkea / nukuttaa tuona aikana. WTF?
Partition Magic sanoi:
Error #105: Partition didn't begin on head boundary.
ucBeginHead expected to be 0 or 1, not 116.
Error #106: Partition didn't begin on head boundary.
ucBeginSector expected to be 1, not 53.
Tässähän tämä kaikki ilo sitten meneekin kun muut ei osaa tehdä hommiansa kunnolla niin minun sitten pitää kaikki tehdä myöhemmin.. Pitääkö hommata Debianin asennuslevy partioimaan tuo oikein? :p (siinä on yleensä paras partitiointieditori mitä olen koskaan käyttänyt, tekstipohjainen) Pitänee odotella tuon Loggerin lopetusta (10,75 tuntia jäljellä), ja kokeilla sitten uudelleen jos vaikka toimisi tuolla PM8:lla paremmin.

Lopputulos kokonaisuudesta: HP + Anttila petti minut ensimmäistä kertaa näin pahasti. En tosiaankaan luottaisi heti uudelleen noihin kahteen enää kaiken tämän jälkeen. Mutta kone on onneksi kokonaisena Lontoossa kuten pitääkin ja toimii kohtuu hyvin vaikka tuossa kiintolevyn osioinnissa onkin jotain hämyä..
 
Jos sinulla on toimiva Windows-asennus ja osioimatonta tilaa niin osiointi onnistuu ihan Windowsin omilla työkaluillakin.
 
^_^

Fdisk on ainoa Windows-työkalu mitä olen noihin käyttänyt, siis osioimiseen (poislukien tietty asennuslevyjen osiointisysteemit). Nykyään vain noissa ei ainakaan enää Dos-komentona moista löydy. Tosin Googlasin vähäsen noita ja löysinkin perin helpon systeemin ja ihan Wintoosan oman. :p Kaikille muillekkin miettiville voisin ehdottaa käymistä täällä.

Onpas hienoa, että Microsoft on panostanut meihin vähäsen. :)
 
Onhan Windowsissa ollut jo pitkään tuo oma levyn hallintansa millä voi osioida kiintolevyjä ja muutella niiden kirjaimia ja kaikkea sellaista.
 
Jeps, kaksitonninen taisi olla se missä tuli Valvontatyökalut ja Levynhallinta mukaan kuvioihin, elikkä noin suurinpiirtein tuo on ollut olemassa vuodesta 1999 lähtien (2000 julkaistiin ennen vuosituhannen vaihdetta jos en ihan väärin muista).
 
Voi olla, mutta en ole itse normisti moista tarvinnut koskaan, koska aina asennuksen aikana tietty osioin kaiken kuntoon ja sitten ei tarvitse kuin formatoida osiot kuntoon kunhan Wintoosa on pystyssä. En ole käyttänyt noiden levynhallinta-ohjelmia, koska kaikki on paljon helpompaa tehdä kerralla kuntoon. Tosin helpottaahan tuo elämää jos sattuu ostamaan uuden kovalevyn myöhemmin.. Olettaen, että Wintoosa edes löytää sitä vaikka BIOS löytäisikin. Joskus tullut tuommoinenkin ongelma vastaan.. Heh.
 
Päivitetään ketjua ja kysytään, millaiset härvelit ihmisillä pitäisi nykyään olla? Riittääkö (älyllinen) kännykkä kaikkeen, vai tarvitaanko vielä läppäri lisäksi? Entä ovatko tabletit ja PC:t jääneet jo historian havinaan? Mitenkäs sitten konsolien laita?

Näyttää, ettei yli kuusi vuotta vanha tablettini suostu enää yhdistymään itseään nettiin, saako sen korjattua purkalla ja jeesusteipillä?
 
Pöytäkoneesta en luovu, alun perin 1998 kasaamani kone on edelleen aktiivikäytössä (jokainen osa on toki päivitetty vuosien varrella, mutta eri ajankohtina joten samana koneena se on tietenkin pysynyt). Roolipeli-illoissa tabletti on näppärä sääntökirjojen lukulaite, jos johtaisin peliä niin läppäri olisi ehkä siihen parempi. Mutta muuten päivittäiseen uutistenlukuun androidpuhelin on kätevä ja aina mukana.

Millä yhteydellä yrität verkkoon, wifillä vai mobiilidatalla?
 
Tällä hetkellä minulla on pöytäkone, läppäri, tabletti ja älykännykkä. Pöytäkone on kaapelilla laajakaistamodeemissa ja läppäri hyödyntää sen wifiyhteyttä. Kännykässä on oma 4G-hässäkkänsä, jota voi jakaa tarvittaessa läppärillekin. Tabletti ei kuitenkaan enää löydä verkkoyhteyttä, enkä saa soitettua sille tallennettua musiikkiakaan, kun musiikkiohjelma lakkasi toimimasta ja uutta ei voi imuttaa netistä. Se on siis melko turha laite elinkaarensa tässä pisteessä. Mutta tarvitsenko uuden tabletin? Täytyykö läppäri tai pöytäkone tempoa naulapesarilla tuhannen pallon päreiksi? Mikä nyt auttaa?

Ja älykännykässä on se huono puoli että se on Huawein Honor 7 eli siinä on ajatustenhallintajärjestelmä, ja lisäksi se ei osaa yhdistää itseään tietokoneeseen vaikka siihen on ladattu sitä varten sovelluksia.
 
Mahdollisesti uuden pöytäkoneen hankintaan menee täällä kun ei suostunut laite hyväksymään sille tarjoamiani apuja suoraan, likimain joka toinen kerta tätä tehdessä tullut ongelmaa eikä oikein jaksaisi selvittää mistä tällä kertaa on kyse. Suuttui joku ohjelma kuitenkin jostain, lieneekö BIOS hermostunut ihmistoiminnasta?. Pöytäkoneelle on ollut pari melkoisen välttämätömtä käyttöä vaikka useimmat asiat pystyy nykyään hoitamaan kännyllä. Sillä ei kuitenkaan laadita pitkiä tekstejä eikä säädetä kuvia kunnolla, videoista puhumattakaan. Tablettia ei oo mutta kai tuo e-kirjojen lukemiseen kävisi, tai pdf:ien. Ne on hankalia kännyllä.
 
Kenties emolevyn ylikuumeneminen, nettiyhteyden katkeaminen tai huonosti kiinni ollut kakkosmonitorin piuha aiheutti sitten sydämen tykytyksiä. Tuorein silmin kaikki irti ja uudestaan varmasti kiinni, ja masiina käynnistyi. Ehkä täytyy ruveta keräämään varoja uuteen laitteeseen silti.
 
Vanha läppärini on... no, vanha. Minecraft lakkasi pyörimästä sillä muutama päivitys sitten, eikä Skype tai muutkaan etäkokousohjelmat pelitä. Toisinaan sen joutuu ottamaan reissuun mukaan ja sen akuttomuus (akku simahti kerran, eikä koko kone käynnistynyt ennen kuin akku irrotettiin) ja pitkä käynnistysaika ärsyttävät niin kuin koko ja painokin. Aloin haaveilla nykyaikaisemmasta läppäristä, jolla ei ehkä pyörittäisi pelejä, mutta joka suoriutuisi etäkokouksista.

Selailin Fesen kirpputori-ilmoituksia kun äkkäsin ilmon neljä vuotta vanhasta peliläppäristä, jonka hinnasta oli pudonnut ajan myötä tonni pois. Neljä vuotta vanhan koneen ostamalla saa neljä vuotta vanhan koneen, mutta aikoinaan se oli tosi tehokas laite ja peittoaa vieläkin uudet läppärit, joissa ei ole erillistä näytönohjainta. Tällainen vehje se on sillä erotuksella, että kovalevyä ei ole, vaan pelkkä 256 Gt SSD-asema ja muistia on enemmän eli 16 gigaa. Edellinen omistaja siis halusi laitteesta puhtaan pelikoneen, jolla pyörittää muutamaa harvaa peliä kerrallaan. Voin elää sen kanssa. Hänen kanteen liimaamiensa tarrojen kanssa en välttämättä voi, sillä niiden sanoma jää minulle vieraaksi.

Vanhasta läppäristä en ole vielä luopumassa. Ensikseen se kelpaisi vain Kusarille (paikallinen elektroniikkajätteen keräilypaikka) ja toisekseen tarvitsen sitä yhä toisinaan. Toisin kuin uudemmassa laitteessa siinä on optinen asema, joten sillä saa CD:t ripattua. Yksi vanhempi suosikkipelinikin pyörii siinä paremmin.

Vuoden 2018 iPadia käytän lähinnä Netflixin katsomiseen ja e-kirjojen lukemiseen. Hyllyssä tarpeettomana on kolmannen sukupolven iPad, joka nykyään kelpaa pelkästään raskaahkoksi e-kirjojen lukulaitteeksi. Kuorina sillä on BookBook, joka tekee siitä vanhan ja kulahtaneen nahkakantisen kirjan näköisen.
 
Sain joululahjaksi pyytämäni viime vuoden mallia olevan Samsungin tabletin, joka on tuntunut varsin ketterältä edelliseen verrattuna, ja tärkein eli nettiyhteys toimii jälleen niinkuin pitääkin. Kuulokemikrofonini on kuitenkin melko pahan näköinen, kun sen pehmustintyynyt ovat päässeet repeytymään kiinnityskohdasta. Toki teipillä saa vähän piiloteltua, mutta eihän se nätti ole niin. Kun teen vielä näitä kokemusasiantuntijakeikkojakin etänä, olisi siistimpi yksilö tarpeen. Kovasti on vaan erilaisia malleja ja hinnatkin vaihtelevat normaaliin tapaan edullisista järjettömän kalliisiin. Mihinköhän sitä sijoittaisi rahansa...
 
Jos entinen kuulokemikrofoni on muuten hyvässä kunnossa eikä halvimmasta päästä, niin lienee hyvä tietää, että moniin niistä saa uusia pehmusteita varaosina. Esim. täällä on aika iso valikoima, mutta myös ihan tavallisissa elektroniikkaliikkeissä on usein muutaman mallin varaosapehmusteita. Kuulokkeet ovat sen verran saman muotoisia, että jotkut pehmusteista käyvät muihinkin malleihin. Itse onnistuin nettiä tarpeeksi tutkimalla vaihtamaan "väärän merkkiset" varaosapehmusteet omiin vanhoihin kuulokkeisiini: joku nettisivu kertoi, mikä varaosa kannattaa ostaa. Tosin nuo varaosat maksavat kuitenkin sen verran, että halvempiin kuulokkeisiin niitä ei kannattane vaihtaa.
 
Vohobitti ei hankkinut uutta kannettavaa, van kävi asennuttamassa tänään vanhaan koneeseen uuden akun. Iloinen asia oli se, että se kävi noin tunnissa. Tyhmää oli se, että yhdessä koneen puhdistuksen kanssa maksoi monta rahaa, ja kone oli ollut käytössä vasta 3,5 vuotta. Tosin kyseessä oli vuoden 2017 malli, eli valmistettu tuolloin, mutta silti.

Tällä hobitilla on menossa kolmas Macbook air, olen käyttänyt tällaisia samanlaisia koneita loppvuodesta 2011, eli kohta 12 vuotta. Se puolet siitä
kun olen omistanut oman tietokoneen, ja kolmannes kun olen ollut lapsuudenperheen koneella (ensin oli Commodore 64 ja sitte PC 386).

Mäkeistä yhden näyttö hajosi vesivahinkooon, toista kolhasin (onneksi vakuutus korvasi kummatkin), edellisestäkin hyytyi niin ikään akku, viiden vuoden jälkeen, nyt ajattelin, että vaihdan mieluummin akun kun ostan uuden, koska vaihtaminen tulisi vielä kalliimmaksi ja sitä paitsi näitä ”klassisesti muotoiltuja” intellin prossseorilla varustettuja mäkkejä ei enää valmisteta, toivottavasti tämä nyt kestää vielä useamman vuoden.
 
Ylös