Väittely

Merri

Ylläpitäjä
Vastuuhenkilö
Ylläpitäjä
Käydyt väittelyt:
  • 3.10. klo 18:00 - 4.10.2006, "Onko Jumalaa olemassa?"


Alkuperäinen viesti

Ihmisellä on luontainen tarve olla oikeassa tai osoittaa olevansa oikeassa. Siispä miksei kokeiltaisi todellista väittelyä? Väittelyn voisi ajaa vaikka kaksi kertaa viikossa ja se kestäisi yhden päivän ajan, esim. kello 18.00 seuraavaan päivään kello 18.00.

Ajattelin tätä formaattia siten, että väittelijät etukäteen ilmoittautuvat väittelyyn ja tämän jälkeen väittelijöille kerrotaan, tuleeko heidän puolustaa väitettä tai olla sitä vastaan. Lopulta voittaja ratkaistaan äänestyksellä (jonka pystyy varmaankin toteuttamaan ihan foorumin omalla systeemillä). Väittelyn aihe toki päätetään etukäteen niinä välipäivinä, mitä väittelyiden välille jää.

Kiinnostaako? Lisäideoita? Hiottavaa? Mikä on hyvä aihe?
 
Hyvä ensimmäinen aihe olisi sellainen, jonka kannattajat ja vastustajat on jo tiedossa. Sitten käännettäisiin roolit ympäri. Minua ainakin kutkuttaisi leikkiä teistiä väittelyaiheessa "Jumalan olemassaolo".
 
Totta, olin juuri sanomassa ennen kuin Legba ehti, että esimerkiksi Vohis kristinuskoa puolustamassa olisi huvittava näky. Hauskaa tietenkin on, jos juuri tällaisia tilanteita syntyy, ne vaivaavat aivosoluja vielä enemmän kuin normaalissa väittelytilanteessa puolustusfaktojen esittäminen.
 
Selevä, siinäpä siis klassinen ensimmäinen väittelyaiheemme. Nyt kun aihe on tiedossa, niin ajankohdankin voi sitten jo sopia: kelpaako kaikille jo niin aikaisin kuin tiistaina kello 18 eteenpäin? Sitten emme oikeastaan kaipaa nyt muuta kuin osanottajia. Pagba näemmä tahtoo jo mukaan, Vehkasta emme sitten tiedäkään... eikä Vohista viitsi pakottaa mukaan. Minä en tiedäkään ketkä kontulaisista ovat uskossa, osaan arvata vain sen verran että meillä taitaa olla enemmän Jumalan olemassaolon kyseenalaistavia.

Otammeko väittelyyn vielä kolmannen osapuolen, eli monijumalaisuuteen uskovat? Esim. hindulaisuudessa ja shintolaisuudessa palvotaan useampia jumalia, tosin molemmissa tietääkseni eri syistä. Siinä on varmasti jo haastavampi puolustettava, en itse muista nähneeni koskaan väittelyä jossa tämä elementti on mukana. Tai olisiko hullua, jos yksi henkilö puolustaakin tietyn uskonnon jumalakäsitystä? Se voisi vaatia jo vähän enemmän valmistautumisaikaa. Lisäksi siinä saataisiin anarkistille todella tukalat paikat, koska tiedenäkemys olisi kontrastissa kaikkia uskontoja vastaan.
 
Olisivatko lähtökohdat siis nämä:

A: "Ei ole mitään jumalaa"
B: "On yksi jumala" (pitäisikö lisätä: "kaikkivaltias ja kaikkivoiva"? - entä vielä: "hyvä"?)
C: "On monta jumalaa"

Sekoittaisiko neljäs osanottaja liikaa?

D: "Emme voi tietää, onko jumalaa/jumalia olemassa"
 
Jos innokkaat osallistujat löytyvät joilla on myös tarpeeksi aikaa, niin voidaan tuo tänäänkin jo aloittaa. Ajattelin kuitenkin huomisesta ylihuomiseen, ihan vain sen takia että ihmisillä olisi aikaa valmistautua.
 
Vehka voi nyt lähteä vaikkea ateistiksi, sen verran vahenmpien painostuksesta on tullut kristinuskoa puolustettua että mikäpä jottei sillä toisella kannalla sitten väiteltäisi. ;) Mutta jos joku vielä minua kristitympi yksilö haluaa ottaa tehtävän kantaakseen, niin tervetuloa.

Monijumalaisuuttakin olisi toisaalta kiva puoltaa...
 
Minun osallistumiseni on heikonlaista alussa, koska iltaisin on lapsiperheessä muutakin tekemistä kuin roikkua netissä. Otan sen kyllä takaisin aamulla.

Keskustelijat ovat sikäli epätasa-arvoisessa asemassa, että ateismin ja agnostismin kannattajien on melkeinpä pakko perustella väitteensä rationalistisesti ja järkipuhe on tylsän kuuloista. Teismin puolestapuhujilla ei puolestaan ole järjen aiheuttamia rajoitteita vaan he voivat rakentaa väitteistään niin viihdyttäviä kuin haluavat. Lukeehan se Sanassakin: Autuaita ovat puupäät, sillä he kelluvat pinnalla.
 
Olen myös joskus kiinnostunut osallistumaan, vaikka ehkä olen väitellyt uskontokeskustelussa jo ihan tarpeeksi. [22] Ehkä siihen seuraavaan väittelyaiheeseen sitten, tai jos välttämättä haluatte, niin voisinhan minä leikkiä järjestäytyneitä uskontoja vastustavaa voltairelaista deistiä.
 
Miltä kuulostaisi väittelyyn mausteena, jos pakotetaan vaikka Tik esiintymään kiihkotolkienistina, joka uskoo Eruun? :D
 
Merri hei, mitä järkeä tuossa olisi? Eikös ajatus ollut se, että osanottajat joutuisivat argumentoimaan nimenomaan sen kannan puolesta, johon itse <i>eivät</i> usko? ;) Kiihkotolkienistiksi pitäisi saada se jamppa, joka TORnissa syytti Tolkienia koko fantasiagenren perustavanlaatuisesta ja ikuisesta pilaamisesta. :p

Erun siunausta vaan kaikille. :viggo:
 
Erein-ionin roolinmäärityksen sietäisi levitä laajemmallekin eli ihmiset voisivat tarkemmin määritellä edustamansa kannan. Minen vielä tiedä minkä sortin teisti olisin. Jonain joogalentäjä-animistina saisin ehkä aikaiseksi tarpeeksi tyhjäkatseisia kommentteja.
 
Minä voisin tarvittaessa puolustaa esimerkiksi kaikkia jumalisuuden muotoja ja agnostismia. Illalla en ehdi osallistumaan.
 
Periaatteessa voisin osallistua väittelyyn, mutta kun en ole itsekään omasta jumalnäkemyksestäni varma. (Ei yhtä ainoaa oikeaa jumalaa, ei jumalattomuutta, ei montaa samanarvoista jumalaa, ei ihmisten palvontaa, ei esineiden palvontaa, ei luonnosta löytyviä useita jumalia. Ehkäpä maailma jumalana on lähinnä kantaani.) Mihin sitten tässä käänteisrumbassa sijoittuisin? Kehittäkää minulle sopiva kanta,niin tulen ilomielin mukaan! Siis huomenna.
 
Miten niin virheellisiä argumentteja? Eikö "Se on totta koska minä uskon niin" ole yleispätevä argumentti joka on kelvannut lukemattomille ihmisille koko historian ajan?
 
Hathaldir sanoi:
Kiihkotolkienistiksi pitäisi saada se jamppa, joka TORnissa syytti Tolkienia koko fantasiagenren perustavanlaatuisesta ja ikuisesta pilaamisesta. :p
Olisiko tämä mitään? ;)
Telimektar olisi muuten mukava nähdä vaikka jonkun sortin kirkkoinstituutiota ja teologiaa vihaavana vapaakristittynä :D
 
Ylös