Valar ja maiar

Valië Nienna sanoi:
Sen sijaan JRRT suhtautui seksiin hyvin raskaasti , ja täytyy muistaa sekin että hän mielsi Lúthienin Edithiksi. Varmaan Tolkienille olisi ollut mustaakin mustempi rikos jos joku niljake olisi raiskannut Edithin :x

Niimpä kai,mutta en silti ajattelisi että Melkor olisi raiskannut Lúthienin. Luulenpa että todennäköisempää olisi ollut se kidutus. Mutta jokainen muodostaa omat käsityksensä. Tämä on mielipideasia.
 
Valië Nienna sanoi:
Minä pikkuinen olen aina elänyt siinä käsityksessä että Melkor nimenomaan aikoi raiskata Lúthienin. Jotenkin se vain on niin ilmeistä etten ymmärrä miksi sen pitäisi olla toisin. Täytyy muistaa, että Tolkienin eepoksessa kauniita valtakuntia on mätkitty ja kauneutta tuhottu alusta asti. Tuskinpa Lúthienin/Doriathin kauneuden tuhoaminen olisi sen suurempi juttu kuin Valinorin Puiden tuhoaminen tai varsinkaan örkkien luominen, joka siis on se jota Eru Melkorin töistä eniten vihaa. Sen sijaan JRRT suhtautui seksiin hyvin raskaasti , ja täytyy muistaa sekin että hän mielsi Lúthienin Edithiksi. Varmaan Tolkienille olisi ollut mustaakin mustempi rikos jos joku niljake olisi raiskannut Edithin :x

Melkorin kuvittelisi kuitenkin olevan tällaisen yläpuolella(tai ulottumattomissa), vaikka Berenin & Lúthienin jutussa tietysti on erilaista henkeä kuin monaalla muualla. Puhut toki asiaa, mutta Lúthien olisi aika mojova piste i:n päälle yksittäisenä tekona. Puiden tuhoaminen ja örkkien luominen ovat niitä merkittävimpiä hirveyksiä, mutta Lúthien on vielä puiden ja kaiken tällaisen viimeinen ruumiillistuma ja eniten rakastettu kaikista.
Nih! On se semmonen tytsy! :D <--- keventävä loppuheitto.
 
Kaikenlainen väkivalta, joko Morgothin itsensä toteuttamana tai hänen lukemattomien palvelijoidensa vastuulle annettuna, olisi varmaan kuulunut Lúthienille varattuun käsittelyyn, mutta ymmärtääkseni väkivalta ei ollut Morgothille milloinkaan itsessään päämäärä, vaan keino suuremman pahan aikaansaamiseksi: turmelemisen, kierouttamisen, alistamisen. Vasta sitten hän olisi ollut tyytyväinen, kun olisi saanut muokattua Lúthienista irvikuvan entisestä itsestään, uutta herraansa tottelevan ja tämän pahuutta edelleen jakavan olennon, joka kuitenkin kärsisi suunnattomasti joka hetki. Örkit olisivat olleet pientä sen rinnalla, mikä Lúthienista olisi tullut.

Mutta jokin Silmarillionin sanamuodoissa viittaa myös Morgothin libidon heräämiseen - Lúthienin flirttailun ansiosta: "Lúthien -- tarjosi palvelustaan ja lupasi laulaa hänelle ja viihdyttää häntä. Silloin Morgothin valtasi ilkeä halu kun hän katseli Lúthienia" (Silm. 225).

Vaikka "hänen sydämensä täytti aie jota mustempaa hän ei ollut hautonut Valinorista paettuaan", tämä halu petti hänet (niin kuin Silmarillionissakin sanotaan), eikä hän ryhtynyt heti toimiin (alistamaan, turmelemaan, kierouttamaan - ja kaikkein ensimmäiseksi, riisumaan aseista ja kahlehtimaan) vaan "hän katseli Lúthienia ja antoi hänen olla, ja nautti mielessään." - Mahtoiko sekä nauttia tulevaa operaatiota suunnitellessaan että muistellessaan kaunista nuoruuttaan Ajattomissa Saleissa, missä ainur lauloivat?
 
"MorgothŽs Ring"-teoksen mukaan (HoME X, 381) Morgoth raiskasi ainakin Aurinkoa valvoneen maian, Áriën.

...he spoke to Árië, saying: "I have chosen thee, and thou shalt be my spouse, even as Varda is to Manwë..." [ ... ]
But Árië rejected Melkor and rebuked him [ ... ]
Melkor did not heed her warning, but cried in his wrath: "The gift which is withheld I take!", and he ravished Árië, desiring both to abase her and to take himself her powers.


"Silmarillioniin" Christopher Tolkien valitsi version, jonka mukaan "Arienia Morgoth pelkäsi suuresti, eikä uskaltanut mennä häntä lähellekään." :grin:
(Silmarillion, WSOY 1979, 122.)

Ehkä J. R. R. Tolkien siis pystyi kuvittelemaan Morgothin raiskaamassa myös Luthienia. Mutta kaikkeahan ei tarvitse niin eksplisiittisesti sanoa.
Mutta jos Morgoth olisi suoralta kädeltä raiskannut Luthienin, niin hän ei ehkä olisi pystynyt sen jälkeen turmelemaan tätä "puolisokseen". Tolkien nimittäin kirjoitti, että jos joku haltianainen olisi raiskattu, niin tämä olisi hylännyt ruumiinsa ja livistänyt Mandokseen. (Aiemmin mainitussa tarinassa Árië hylkäsi "ruumiinsa" ja poistui saman tien koko Ardasta.)

" ...there is no record of any among the Elves that took anotherŽs spouse by force...and one so forced would have rejected bodily life and passed to Mandos" (HoME X, 228).

No, itse asiassa tässä sanottiin, että jonkun vihitty puoliso olisi raiskattuna häipynyt Mandokseen, ehkä naimattomat eivät olisi ottaneet asiaa niin raskaasti?

Kiinnostavaa, että Morgothin orjiksi joutuneet haltiat eivät hylänneet ruumistaan, hehän olisivat voineet sitten turvallisesti jälleensyntyä Amanissa. Mutta vain yksi kohtalo on siis orjuutta ja kuolemaakin pahempi...

Jos Morgoth ajatteli Luthienin pitkän tähtäimen turmelemista, niin menetelmien olisi pitänyt olla hitaampia ja pehmeämpiä. Mutta Morgoth ei välttämättä olisi voinut uskoa onnistuvansa jonkun, varsinkaan maia-syntyisen vapaan persoonan turmelemisessa vastoin tämän tahtoa.
 
Itse ajattelen että Melkorin turmeleminen olisi kiduttamista jne, eikä raiskausta. Tämä on jo edellä sanottu, mutta toistan sen koska olen sitä mieltä: ajattelisin siis että Melkor olisi tällaisen ns. yläpuolella. Ja muutenkin, en itse pystyisi ajattelemaan Tolkienin teoksiin(puhun tässä nyt lähinnä Silmarillionista) raiskaamista yms. Itse ainakin olen tyytyväinen että Christopher valitsi Silmaan juuri tuon version, jossa Melkor perää Arienia.Sillä minusta on vastenmielistä kuulla tai lukea raiskaamisesta.Vähän offia:raiskaaminen on hullujen hommaa
 
Ylös