Valkjärvimiitti 16.9.-18.9.2011

Otsalamput on pop. Päivittelen kyytilistaa viikonloppuna (viimeistään). Älkää siis huoliko jos ei ihan ajantasalla ole.
 
Näin unta tästä paikasta. Oli lämmin kesäinen viikonloppu ja päärakennuksessa suuri sali ja suuret makuuhuoneet täynnä kerrossänkyjä joiden alta sai vedettyä lisää sänkyjä. Sängyt olivat lyhyehköjä, mutta niissä ei ollut päätyjä joten oli Pagbaystävällinen paikka. Mökit olivat siistejä ja ruokailukatoksessa oli kunnon salonkisisustus. Pihalta löytyi keinuja ja saunatupa oli melkein päärakennusta tilavampi. Tyhmää oli se että paikanpäälle piti mennä laivalla ja bussilla ja Jasdril suuttui minulle kun otin valokuvan hänestä keinumassa. (Siellä oli myös sängyissä patjat joten oli ehkä sittenkin joku toinen paikka.)

Mutta siis tänään menen ihan oikeasti kuvaamaan noita tiloja ja toivottavasti saatte illalla jonkun käsityksen paikasta. Hahmotin eilen suunnilleen avainten sijainnin ja niiden haku haukkaa jonkinverran aikataulusta. Sain aamuvuoron joten lähdetään ajoissa (tarkan ajan tiedän vasta edellisen viikon tiistaina, mutta epäilisin että 13-15 välillä). Mutta siis noin tunttin verran siitä kun pääsen lähtemään Hikiältä jos ei tule odottelua esim. asemilla niin olen toivottavasti paikanpäällä.
 
Satkun kartasta saa vaikutelman, että mökit on siroteltu pitkin kannasta sadan metrin päähän päärakennuksesta. Lieköhän vaikutelma oikea?

Lahden suunnasta Riihimäentietä miittipaikalle päin ajavat voivat testata käytännössä, pitääkö paikkansa sananlasku "Oikotie matkan mutkistaa."
 
Rohkaistuin nyt ilmoittautumaan miittiin ja huristelen paikalle mitä todennäköisimmin autolla Lahdesta. Jos jostain syystä minulla ei olekaan autoa käytössä, huutelen hyvissä ajoin. Kyydissä tulee meppin, kyytiin mahtuu Lahdesta vielä kaksi mutta aikatauluista en osaa vielä sanoa.
 
Jee, pitkästä aikaa miittaamaan kontulaisia. ^_^ Helsingistä voisin kyytiä kaivata minäkin, mutta jos se ei onnistu, sitten seikkailen toki julkisilla.
 
Kuvia!!!

Nyt on käyty katsastamassa leirikeskus. Kuvia täällä.

Maisemat ovat hienot. Vesi näkyy leirikeskuksen molemminpuolin (olisiko niemessä, mutta ei ihan kärjessä kun kärkeä ei näkynyt?)

Ei pidä paikkaansa että mökit olisivat jossain sadan metrin päässä vaan ihan kohtalaisen lähellä päärakennuksen sivussa (keittiöstä otetusta valokuvasta voi vähän mallailla kuinka kaukana ikkunasta näkyvä mökki on). Huomattavasti lähempänä kuin Vallitussa oli. Mökkien luona maasto on valitettavasti hiukan Rismalahtimaisen kivikkoista, mutta päärakennuksen, saunan ja grillikatoksen välillä oikein hyvät kulkutiet. saunasta laiturille ja Grillikatokseen ihan puuaskelmilla tehdyt polut. Laverit mökkiehn mittaiset, mutta mökit aikas pieniä joten Pagba joutunee sisämajoitukseen.

Sauna aavistuksen pienempi kuin toivoin, mutta ehkä sillä pärjätään. Kiuas keskellä, lauteet kiukaan molemmin puolin ja molemmista pukuhuoneista ovi saunaan (sitä en huomannut katsoa oliko molemmista ovista käynti molemmille lauteille). Toisen pukuhuoneen voi kyllä helposti ottaa nukkumakäyttöön ja vaikka joutuisi kulkemaan sitä kautta saunaan niin jos yrittää pitää reitin mahdollisimman kuivana ja peseytyy toisella puolella. Juokseva vesi joka juoksee ihan suihkusta eikä pelkästään hartiavoimin ämpäreillä ;)

Keittiö on aika pieni ja monen hengen yhtäaikaiset kokkailut eivät ole mahdollisia. Posliiniastioita ja laseja löytyy, mutta tiskikonetta en ainakaan nähnyt. Eli jokainen taas tiskaa omansa samantien pois. Ruuanlaittoastioita kuulemma löytyy myös (pataa ja pannua), mutta en alkanut tonkia kun siellä oli juhlavalmistelut menossa. Kylmätilaa on ihan hyvin. Saunan pukuhuoneissa on molemmissa jääkaappi ja keittiön takana on pikkuhuone jossa jääkaappipakastin ja täyskorkea jääkaappi. Tässä huoneessa myös levitettävä vuodesohva (en alkanut nyt levitellä, mutta kuvista näkyy). Salin lattiallakin voi tosiaan nukkua, mutta tila on neliskanttisen mallinen joten omaa rauhaa ei valitettavasti oikein saa ja pöytien järjestelyssä pitää huonioida miten porukka tahtoo asettua makuulle. Parhaimman unirauhan saa ehdottomasti mökeissä.

Mökkien luona on ulkohuussit. Ihan siistin ja miellyttävän oloiset, mutta saunan pukuhuoneissa myös ihan sisävessat.

Pienempi grillikotakin löytyy, mutta se on aika syrjässä tien oikealla puolella. Uskon että pärjäämme yhdellä suurella ihan hyvin. Myös ruokailukatoksen vieressä näytti olevan jonkinlainen tulisija. Näiden käyttö riippuu tietysti ihan ilmoista.

Leirikeskukselle johtaa tieltä 54 käytännössä kaksi reittiä. Oitin kohdalta kääntyvä ja toisen Hikiän risteyksen kohdalta kääntyvä (Kyltti Puujaa). Ensin mainuttu mutkaista pikkutietä (ajoin poispäin vsitä joten en tullut niin kiinnittäneeksi huomiota tien nimikointiin yms.).
Jälkimmäinen ensin huonohkoa asfalttia ja sitten pientä hiekkatietä. Näyttää kuin ajaisi jonkun pihaan, mutta tie vain tekee mutkia. Tällä reitillä aika selkeät kyltit Valkjärvelle ja sitten Hausjärven uimarannalle ja virkistysalueelle sekä Tulikallointielle.
Kun pääsee leirikeskuksen lähelle niin ensin on uimarannan parkki jossa pari vessaa ja ilmeisesti pukukoppeja toisella puolella. Siinä kyltti jossa kielletään ajo muilta kuin leirivuoron varanneilta, mutta siitä vaan reilusti ajaa läpi (meillähän on varattu vuoro) ja sieltä löytyy lähempää parkkipaikka.
 
RE: Kuvia!!!

Jasdril sanoi:
Jaamar sanoi:
Juokseva vesi joka juoksee ihan suihkusta eikä pelkästään hartiavoimin ämpäreillä ;)


:(

Majava hei, älä sure, voihan suihkun hanankin kääntää kaakkoon!

PS. Tiedättekö sanontaa: Missä olit kun kuulit lentokoneen lentäneen WTC:n kaksoistorneihin? Tai jotain vastaavaa. Kontulaisten sanonta: Missä olit, kun Jasdril kaatoi kuumaa vettä päälleen?

Minä olin saunassa, melkein todistin tapahtuman...

PS 2. Anteeksi Jasdril, sä provosoit mut :D
 
May, tuo nyt oli ihan liian laimea. "Missä olit, kun Jasdril uhrasi päänahkansa vain marttyyrimaisesti havainnoidakseen käytännössä huolimattoman saunakäyttäytymisen vaarat?"
Tai, ihan vain, "Missä olit kun se idiootti Jasdril kaatoi kiehuvaa vettä päähänsä?" ;)

Minulla muuten on outo tapa käydä hämmästyttävän kuumassa suihkussa. Minulla oli vähän aikaa ko. haaverin jälkeen pieni kuuman veden kammo, mutta oikeasti olen tosi herkkähipiäinen enkä pidä lainkaan, jos suihkuvesi on yhtään liian kylmää.
 
Paikka näyttää oikein kivalta.

Jaamar, mitä luulet, mahtuisikohan 160cm leveä ilmapatja tuonne saunan pukuhuoneeseen? Jos mahtuu, joku onnekas pääsee mun viereen nukkumaan pehmeälle patjalle. Jos ei, joudun ostamaan uuden vähän pienemmän patjan.

Kuinka leveitä nuo mökkien "laverit" ovat? 80cm vai kapeampia?
 
Veikkaan että laverit on sen 80cm. Ilmapatja ei ehkä ihan pukutilaan mahdu, mutta tuonne suihkunpuolelle missä ei ole penkkejä se saattaisi mennä jos ei ota suihkun seinä sitten vastaan. Jos haluat peleta varmanpäälle niin osta pienempi. Ainahan tuonne tupaan iso mahtuu, mutta et ilmeisesti halua yöpyä siellä. Kummastakaan en pistä päätäni pantiksi. Olen todella surkea arvioimaan mittoja ja etäisyyksiä. Varsinkin näin ulkomuistista.
 
Keittiön takaisesta huoneesta voi yöksi viedä vuodesohvan tuvan puolelle (ja päiväksikin niille, jotka haluavat istuskella selkänojatonta puupenkkiä mukavammalla istuimella siellä missä on muitakin ihmisiä) ja roudata pöydän tilalle öisiä peliaktiviteetteja varten. Vastaavasti voitaisiin sopia, milloin valot sammutetaan salista yöksi. Käytännössä se lienee viimeisen Trivial Pursuit -erän jälkeen. Päivisin keittiön takainen huone voitaisiin pyhittää torkkuja varten. Sinne varmaan saadaan lattialle riittävästi pehmeyttä.
 
Tuossa voisi olla ideaa. Tosin pöytien ja sohvien edestkainen kuljettaminen useita kertoja kapean keittiön kautta voi osoittautua aika hankalaksi. Mutta jos sohvan saisi nostettua salin puolelle alkumiitistä niin voisi kyllä lisätä sali mukavuutta. Se pitää katsoa miten sen saa taipumaan tuon keittiön kautta. Torkkuhuoneen huonopuoli on se että päärakennuksen jääkaapit ovat siellä ja se lisää kulkua huoneessa. Yöaikaan taas pelien siirtäminen tuonne on hyvä idea ja kannatan ehdottomasti joustavaa sopimusta valojen sammuttamisen ajankohdasta.
 
Vuodesohvan saa yleensä kuljetettua useammassa palassa ja jotenkinhan se on sinne saatu, ellei sitä sitten ole koottu Ikean pakkauksista paikan päällä tai tuotu ennen katon rakentamista. Edestakaisin roudaamisesta ei tosiaan olisi vastaavaa hyötyä ja se kannattaa raijata sinne takaisin sitten kun pikkuhuone on siivottu miitin päätteeksi. Keittiön pöydän pikkuhuoneeseen varmaankin saisi helpohkosti, jolloin siitä tulisi ruokasali.
 
Miten tällaisissa miiteissä on ollut tapana jakaa mökkipaikat? Mietin vain, kun olen onnettoman herkkäuninen niin nukkuisin mielelläni mökissä salin sijasta. Jos kyytiläisiä ei kyydissäni tule enempää, saan rahdattua paikalle "oikean" patjan, mutta jos kyytiläisiä tulee niin hankkinen tuollaiselle laverille sopivan ilmapatjan. Ainiin, voisin ottaa mukaani Carcassonnen (+ Lohikäärme ja linnanneito & Kirjurit ja kauppiaat) sekä Menolipun (Pohjoismaat-versio). :)
 
Eiköhän rauhallista yöunta haluavat ole etusijalla mökkien suhteen. Eikä tilasta näytä vielä olevan pulaakaan: laveripaikkoja 4 X 5.

Itse vielä pallottelen osallistumistani. Riippuu mm. auton saannista. Lisäksi vilukissa huono nukkuja ei hirveästi riemastu kylmistä tuvista. Olen puhunut alustavasti Riihimäellä asuvan ystäväni kanssa, että tunkisin heille yökylään. Voisin myös tuoda tuon ystäväni miittiin pelaamaan lautapelejä lauantaina. Palaan asiaan lähempänä miittiä.
 
Okei, näyttää siltä, että tulen junalla. En vielä ole päättänyt, millä junalla tulen. Junia Oittiin saapuu puoli viideltä, puoli kuudelta ja puoli kahdeksalta. Jompaan kumpaan aiempaan pyrin, jos ehdin vain Jykylästä lähteä, en tiedä vielä ollenkaan minkälainen aikataulu elämälläni on tuolloin. Yritän tehdä tämän vaikean päätökseni pian.
Olisi suotavaa, jos joku sitten voisi hakea tai noukkia minut kyytiin sieltä asemalta. :)
Iik en ole ikinä matkustanut junassa yksin.

Ärsyttää, että joudun nukkumaan makuupussissa, tuossa kammottavassa kuolonkäärössä, mutta koska palelin The Miitissäkin peiton alla eikä minulla ole mammutintaljaa joka ehkä pitäisi lämmön niin hyvin kuin makuupussi, se lienee fiksumpaa. Voin tietysti olla nukkumatta koko miitissä tai nukkua saunassa jälkilämmöillä, tai sitten nielen inhoni makuupusseja kohtaan kahdeksi yöksi.
 
Voisit Dracaena harkita myös bussilla Heinolaan reissaamista, jotta Shetai voisi napata meidät molemmat kyytiin. Hän taitaa tulla sitä kautta.
 
Oho, minä muistelin, että se kyyti oli täynnä. Juu, voisin oikeastaan tulla sinnekin, ei olisi vaihtojakaan. Varmaankin jokin noista busseista tulisi sopivaan aikaan sinne. Yksäröin Shetaita asiasta.
 
Ylös