Vappu

Vappuun ei kuulu mikään muu kuin hyvät juomat ja seura :) Itse aattelin pientä juhlaa kavereiden kanssa. Grillissä paistettais jotakin hyvää ja olisi tietenkin jokin hyvä booli ^^ Niin jos vain sää olisi lämmin ni sitten :D
 
Jaahas. Kuulemma sima on pakko pullottaa. Jos sen jättää ämpäriin käymään, koko satsi maistuu hiivalle. Eli ei kun limupulloja pesemään.
 
Niinpä - ämpärissä säilytettäessä simasta karkaa käymisen aikana syntyvä hiilihappo helpommin kellarin tai muun säilytyspaikan ilmaan. Ämpäriä ei saa suljettua/peitettyä riittävän hyvin. Olen ostanut simaa/kotikaljaa varten viiden litran kierrettävällä korkilla varustetut kanisterit (muistaakseni Sarviksen valmistamat), joihin olen kaatanut juoman ämpäristä jatkosäilytystä ja käymistä varten. Viime vappuna tein niihin simaa ensimmäisen kerran ja hyvin toimivat. En kiertänyt korkkeja aivan tiukkaan, jolloin ylimääräinen hiilihappo pääsi pois ja simakanistereista ei siksi tullut mitään simapommeja, joiden räjähtäessä tai ylikuohuessa saa tuhottua puolet huushollista. Nuo kanisterit sopivat jääkaappiin kohtalaisen hyvin.

Muoks: korjasin yhden kirjoitusvirheen...)
 
Meni viime vappu vähän penkin alle kun olin 39 asteen kuumeessa ja oksentelin.. enkä edes päässyt maistelemaan simaakaan paljoa.. Noh, suurin osa simasta meni pieleen kuin se kävi liikaa ja maistu hirveältä.. :/ Siinä sitten pedin omana katselin kun naapurit loikkivat ikkunan alta juhlatunnelmissaan baariin.. :/
 
Ostin eilen sima-ainekset. Tänä vuonna teen tummaa simaa, koska kaikki sokeri on fariinisellaista. Voisin myös tehdä sen pidemmän kaavan mukaan eli viedä pullotetun siman käymään loppuun kylmäkellariin. Hiivaa kannattaa laittaa ohjeen mukaisesti eikä lisäillä mututuntumalla, jollei halua sankkaa hiivasakkaa käymisämpärin pohjalle. Ämpärin olen huuhdellut kiehahtaneella vedellä ennen prosessin alkua, eikä siitä ainakaan haittaa ole ollut. Voi olla, etteivät ronkelit lapset innostu simasta, joten joudun juomaan suurimman osan itse. Mikä harmi.
 
Minunkin täytyy varmaan kokeilla simantekoa tänä vuonna, ei ole niin väliä vaikka se ei ehtisikään vapuksi. Ja voisin tehdä aivan pienen annoksen, minulla on muutama muovipullokin jotka voisivat sopia tarkoitukseen. Toimisikohan fariinisokerin tilalla raakaruokosokeri?
 
Nyt on sima ämpärissä. Täytyy vain toivoa, että hiivaa tuli sopivasti. Tasan neljäsosateelusikallinen tuorehiivaa osoittautui nimittäin aika hankalaksi mitattavaksi.

Nyt jos jollakulla on vielä kertoa helppo munkkiresepti, niin pääsen kokeilemaan toisenkin vappuherkun tekemistä ekaa kertaa. Olen kyllä mussutellut muiden tekemiä munkkeja kerran jos toisenkin, mutta se uppopaistaminen on aina arveluttanut niin, etten ole itse uskaltanut kokeilla. Mutta tänä vuonna ajattelin rohkaista mieleni, kun on vielä vapaapäiväkin vapunaattona, ts. paljon aikaa kokeilla munkkien tekemistä ja tilanteen mahdollisesti niin vaatiessa laukata kauppaan ostamaan jotain korvikeherkkua, ennen kuin on aika hakea pikku-ukko päiväkodin vappuhulinoista kotiin.
 
Minunkin simani on nyt sangossa, laitoin joukkoon yhden luomusitruunan kuoret ja siivut ja yhden verigreipin ja appelsiinin mehut, saa nähdä mitä siitä tulee :) Ja sokeri oli suurimmaksi osaksi täysruokosokeria, siitä saattaa tulla hyvin tummaa.
Minä ostin joskus mittalusikkasarjan jossa oli mukana neljäsosateelusikkakin, sillä oli kätevää mitata.

Minäkin rohkaistuin tuosta siman teosta niin että ehkä minäkin uskallan kokeilla uppopaistettua herkkua, minä ajattelin tosin tippaleipiä. Rosetteja olen joskus tehnytkin mutta niissä oli liikaa vaivaa lopputulokseen nähden ja rosettirautani taitaa olla äidin luona. Mutta tippaleivät ovat vappuherkkuani ja ne ovat aika kalliita kaupassa siihen verrattuna mitä itsetekeminen maksaisi. Pelkään vain kuumaa öljyä :)
 
Olen aika usein tehnyt munkkeja vappuna jonkun kanssa. Pienenä sain tosin lähinnä katsoa vierestä, kun muut toimivat kuuman öljyn lähellä, mutta sainpahan sokeroida ja sekin oli kivaa. Uppopaistaminen ei minua pelota, mutta kannattaahan se tietty pitää kantta ulottuvilla, että voi tukahduttaa liekit jos niitä tulee. Eipä mulla ole kyllä koskaan tullut mitään uhkaavaa tilannetta. Jollei uhkaavaksi lasketa sitä, että munkit tuppaavat aina jäämään joko liian raaoiksi tai paistuvat liikaa. Munkkien tekeminen on tosi hauskaa puuhaa joka tapauksessa, ja niiden syöminen eritoten.

Joskus kokeilin tehdä donitseja munkkien sijaan. Erona siis se, että käytetään kakkutaikinan tyyppistä taikinaa pullataikinan sijaan. Yleensä leivonnainen kuin leivonnainen on minusta parempi, mikäli siinä on kakkutaikinaa pullataikinan sijaan, mutta uppopaistamisessa munkit vetävät kyllä pidemmän korren, vaikka taikinan tekemisessä kauemmin kestääkin.

Olisi joskus kiva ehkä tehdä tippaleipiäkin. Onko niiden tekeminen kovin vaikeaa? Lähinnä se muotoilupuoli oudoksuttaa. Eikös niitä jotenkin pursoteta?
 
Tuon ohjeen mukaan kattilaan laitetaan säilyketölkki (josta on leikattu pois päällykset) tai muu rinkula ja sitten taikina pursotetaan siihen. En tiedä voisiko sen pursottaa myös vapaasti, siitä voisi tulla hauskoja muotoja.
 
Nyt on sima pullotettuna kellarissa kypsymässä. Toivottavasti tulee hyvää. Ainakin se vähä mitä suuhuni sain imaistessani nesteen liikkeelle lappoa pitkin maistui ihan lupaavalle, mutta eihän se takaa, etteikö kellarista viikon kuluttua nouse ylikäynyttä kammotusta tai käymisen kesken lopettanutta litkua. Tai etteivätkö limupullot päätä haljeta, vaikken kiertänytkään korkkeja ihan tiukkaan.

Löysin myös ihan hyvältä - ja aloittelijalle tarpeeksi yksityiskohtaiselta - vaikuttavan munkkireseptin netistä. Kattilakin on jo katsottuna ja sammutuspeite valmiina. Vähänkö olisi hienoa, jos voisi viettää ekaa kertaa vappua itse tehdystä simasta ja itse paistetuista munkeista nauttien =)
 
Minullakin on vähän samanlaisia epäilyksiä, pullotettaessa sima maistui minusta simamaiselta mutta ehtiihän se mennä vielä pilalle. Minulla oli vähän hankaluuksia pullottamisen kanssa, kolmesta lähikaupastani mikään ei myynyt suppiloita joten jouduin vähän improvisoimaan ja lopulta käytin sitruspuristimen kannua jossa oli sopivan kapea nokka, kun pullon laittoi seisomaan kulhoon ei simaakaan mennyt hukkaan :)

Päätin että en ehkä teekään tippaleipiä vaan churroja, niistä oli juttua eilisessä Hesarissakin ja ne vaikuttavat yksinkertaisemmilta kuin tippaleivät.
 
Vai säilyketölkkiin? Kuulostaa tosi omituiselta :o Nuo churrothan näyttävät muuten myös aika kiinnostavilta, varsinkin suklaadippiosuus.

Vappu on kyllä tosi kiva juhla. Se on niin vapaamuotoinen. Itse ainakin esim. jouluna ja pääsiäisenä olen aika kiintynyt tiettyihin perinneruokiin, kuten lanttulaatikkoihin ja pashaan, mutta vappuna mulla ei ole mitään tiettyä ruokaa mitä olisi "pakko" tehdä/syödä. Eikä vappuna ole mitään pakollisia ohjelmanumeroitakaan, vappua voi viettää suurin piirtein niin kuin itse minäkin vuonna sitä haluaa viettää. On jotain sellaisia juttuja, joita voi tehdä jos sattuu huvittamaan - kuten piknikki - mutta ei mitään ehdotonta, mikä on hauskaa. Tässäkin topikissa ihmisillä tuntuu olevan aika kirjavia vappumenoja.
 
Ensimmäistä kertaa vein pullot kellariin käymään. Tähän asti olen tyytynyt pikasimaan. Havaitsin hyvän tiukkuusasteen korkeille sattumalta. Väänsin ne kiinni kuljetuksen ajaksi ja kun höllensin korkkeja kylmäkellarissa, pullot sihahtivat tietyssä pisteessä. Se on hyvä tiukkuusaste. Silloin kaasut pääsevät ulos ilman että kellarin pahalta haiseva ilma pääsee pulloihin. Tykkäisin silti vesilukoista juuri sen ilman vuoksi. Pullot ovat nyt isossa kassissa, jotta ne eivät haisisi niin pahalta kellarikomennuksen jäljiltä.
 
Ereine sanoi:
Tuon ohjeen mukaan kattilaan laitetaan säilyketölkki (josta on leikattu pois päällykset) tai muu rinkula ja sitten taikina pursotetaan siihen. En tiedä voisiko sen pursottaa myös vapaasti, siitä voisi tulla hauskoja muotoja.

Vapaa pursottaminen onnistuu. Tosin säilyketölkkipursottamisen perusidea on, että tölkki estää taikinaa/uppopaistettavaa leviämästä liikaa paistorasvassa. Olen tehnyt aiemmin tippaleipiä säilyketölkkimenetelmällä ja vapaasti pursottamalla. Vapaasti pursotetut tippaleivät muistuttivat ulkonäöltään alienia: isohkoja möykkyjä, josta erkani eri paksuisia ja pituisia ulokkeita kaikkiin mahdollisiin suuntiin. Säilyketölkkiin pursotetut tippaleivät puolestaan muistuttivat ulkonäöltään alienia: isohkoja möykkyjä, josta erkani eri paksuisia ja pituisia ulokkeita kaikkiin mahdollisiin suuntiin. Kaikki alientippaleivät olivat hyvän makuisia, joten siltä osin ne onnistuivat hyvin. Minulle on edelleenkin suuri mysteeri, miten ihmeessä leipomot (tippaleipätehtaat?) onnistuvat saamaan aikaan ulkonäöltään niin kauniita tippaleipiä.
 
Minun simani on nyt valmista. Ja hyvää :) Nyt vielä kun churrot onnistuisivat niin olisi aika mukava vappu. Vappupäivänä olen ilmeisesti menossa marssimaankin.
 
Meidänkin simamme alkaa valmistua! Pullotin sitä kolmen eri koon pulloihin, ja isoimmissa rusinat ovat jo pinnalla. Nyt pitää vain hankkia vielä alkoholimittari sen varmistamiseksi, ettei juoma ole liian tujua pikku-ukolle tarjottavaksi. Ja vasta eilen napsahti tajuntaan, etten minäkään voi nykyisessä tilassani juoda kovin vahvaa tavaraa. Tosin mitään takeita ei vielä ole siitäkään, että kellarissa pulloissaan edelleen kököttävä sima on edes juomakelpoista, saati sitten hyvää.

Tämän päivän vappuinen ohjelmanumero on se, että ajamme pikku-ukon kanssa Ilmapallokeskukseen valitsemaan hänelle vappupallon. Ja kauppareissulla pitää muistaa pistäytyä myös Tiimarissa tjsp etsimässä punaista suihkehiusväriä, sillä pikku-ukko haluaa mennä päiväkodin huomisiin vappujuhliin irokeesi punaisena (mielessäni heräsi heti epäilys, että jollain pokémonilla on varmaan punainen pystyharjas päässään).
 
Minun simassani rusinat nousivat pintaan toisena päivänä, joten ne eivät taida olla kauhean luotettavia.
 
Testasin siman: hyvää on. Nyt pitää vain vahtia (= pitää muut perheen jäsenet kaukana kellarista!), jotta sitä ei juoda ennen aikojaan. Ajattelin tehdä munkkeja tai donitseja ja churrojakin voisi kokeilla. Jos on kaunis ja lämmin ilma, voimme nautiskella atimista ulkona, kun mies kaivoi viime pyhänä kesäkalusteet esille pressun alta ja laittoi puulaatatkin paikoilleen.
 
Todennäköisesti vappuna käy nyt niin, että minä ja Nemo valloitamme kotoani löytyvän sohvan. Asiaan liittyy tietenkin herkuttelua ja kunnon ruokaa, mutta ehdottomasti(!) myös PS2:n pelaamista yömyöhään asti tai elokuvista nauttiessa :D

Vappuuni on joka vuosi kuulunut mummini tekemät munkit sekä pullo simaa. Tämä vuosi ei toivottavasti jää välistä.

Nostin kaupassa sellaisen hassun ilmapallon, joka ei ole ilmapallo ja mietin, että olen joka vuosi tulee näitä ilmapallokauppiaita kaupunkeihin. Todennäköisesti kaupungissa pidetään taas jotakin vappuriehaa tai jotakin muuta perheohjelmaa kaikenikäisille, joten voisin käydä piipahtamassa ja katsomassa mitä sieltä löytyy :)
 
Ylös