Venyttely – auttaako se?

Roark

Hobitti
Varmaankin kaikki jotka ovat missään hiemankaan ohjatussa liikunnassa olleet tietävät (?) niin ennen ja jälkeen urheilusuorituksen tulee venytellä jotta ehkäistään lihasjäykkyyttä ja lihaskipuja.

Noh, teitä (minuakin) on kusetettu! http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti/tk.koti?p_artikkeli=uut10824

Aloitin tämän keskustelun ajatuksissani sekä se että kun jotain juttua toistetaan tarpeeksi kauan siihen aletaan uskomaan ja toisaalta se että itse en koskaan (lähes) ole jaksanut/viitsinyt venytellä eikä se ole menoa haitannut ja silti minullekin on yritetty tunkea kurkusta alas venyttelyn autuallisuus.

(Huom! Lämmittely EI OLE sama asia kuin venyttely. Venyttely parantaa notkeutta ja liikkuvuutta, nyt puhuttiin lihasjäykkyydestä ja lihaskivuista. Lämmittelyn tarpeellisuutta en ole (vielä) kuullut kyseenalaistettavan.)
 
Roark sanoi:
Varmaankin kaikki jotka ovat missään hiemankaan ohjatussa liikunnassa olleet tietävät (?) niin ennen ja jälkeen urheilusuorituksen tulee venytellä jotta ehkäistään lihasjäykkyyttä ja lihaskipuja.

Noh, teitä (minuakin) on kusetettu! http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti/tk.koti?p_artikkeli=uut10824

Minulle on käynyt samoin! Kaikkea painettua sanaa ei pidä uskoa, sen siitä opin. Oikeastaan laajensin epäilyni vielä piirua pidemmälle: liikuntako terveellistä?! Hah. Sairaampia tyyppejä ei maa päällään kanna kuin urheilijat. Ainakin minun urheilevat läheiseni (ja tähän epäilyni perustan) ovat aina joko jäsenet tulehtuneina, ellei katkenneina peräti tai muuten liikuntaperäisen vaivan valtaamina.
Terveys-näkökohta on hämärän peitossa.
 
Venyttelyä on tuputettu minullekin, mutta aina ovat tuntuneet paikat yhtä kipeiltä kuin ilman venyttelyäkin.
Silloin tällöin, kun on tullut venyteltyä kunnolla jalkoja, ne ovat tulleet siitä vain kipeiksi.
Muistan miten kaverini jalat olivat kipeät itsepuolustustreenien jälkeen Häntä käskettiin venyttelemään ja sanottiin että se auttaa. Seuraavana päivänä kaverini tuli kouluun jalat entistä kipeämpinä. Hyvä että portaita sai kiivettyä. (Mikä on mukavaa, koska koulussani on neljä kerrosta.)
Voi venyttelystä olla hyötyäkin, mutta ainakaan liikunnan jälkeiseen lihaskipeytymiseen ei.
 
Jaa. Itse ainakin hyödyin selkeästi venyttelystä sekä miekkaillessani että ninjaillessani. Se vain piti muistaa tehdä oikein: nopeampi venyttely heti treenien jälkeen ja pidempi sessio noin puolen tunnin päästä. Arvatkaa kuinka usein muistin ;)

Lisäliikunta on myös hyvä apu. Joskus pikkukersana oli ratsastustunnin jälkeen jalkalihakset niin solmussa, etten uskonut pystyväni mihinkään seuraavan päivän rytmisen kilpavoimistelun harkoissa. Vaan kappas: voimistelu vetreytti kipeät lihakset, eivätkä ne tulleet enää uudelleen kipeiksi jumppatreenien jälkeenkään.
 
Isilmírë sanoi:
Jaa. Itse ainakin hyödyin selkeästi venyttelystä sekä miekkaillessani että ninjaillessani.

Hyvä esimerkki plaseboefektistä. :)

Tutkimukset sanoo että apu on jotain prosentin luokkaa, mutta silti jotkus saavat siitä "selkeää hyötyä".

Vaihtoehtona luonnollisesti on se ettei fysiologiasi ole syystä tai toisesta sama kuin niitten jotka osallistuivat näihin tutkimuksiin tai tutkimuksissa tehtiin virheitä tai että tutkimus yksinkertaisesti on väärin.

Tietenkin ero voi olla juuri tuo venyttelyn ajankohta tms.
Lisäliikunta on myös hyvä apu. Joskus pikkukersana oli ratsastustunnin jälkeen jalkalihakset niin solmussa, etten uskonut pystyväni mihinkään seuraavan päivän rytmisen kilpavoimistelun harkoissa. Vaan kappas: voimistelu vetreytti kipeät lihakset, eivätkä ne tulleet enää uudelleen kipeiksi jumppatreenien jälkeenkään.

Lisäliikunta on loistava apu. Näinhän se on että sillä millä se tulee niin sillä se lähtee poiskin.
 
Roark sanoi:
Isilmírë sanoi:
Jaa. Itse ainakin hyödyin selkeästi venyttelystä sekä miekkaillessani että ninjaillessani.

Hyvä esimerkki plaseboefektistä. :)

Tai siitä, että kun oikein paneutuu venyttelyihin, se käy jo liikuntasuorituksesta --> lihakset vertyvät. Samasta syytä kai jooga on niin mainio laji: tunnin verrankin kun venytyksiä vääntää, niin liikeratojen laajenemisen lisäksi lihakset saavat kummasti liikuntaa.
 
Isilmírë sanoi:
Tai siitä, että kun oikein paneutuu venyttelyihin, se käy jo liikuntasuorituksesta --> lihakset vertyvät.

Ah, eli se ei enää ollutkaan venyttelyä. Eli venyttely ei edelleenkään auta, mutta liikuntasuoritus kylläkin.

Mutta joo, vaikuttaa hieman "norsu!" "eiku elefantti!" tyyppiseltä jo joten totean ettei liikunnanmaikkojen pakkosyöttämä kymmenen minuutin palauttava venyttely tosiaankaan auta. Se sitten miten PutkimiesPilates tai Kamasutrajooga auttaa lienisi tutkimuksen arvoinen asia, fiilispohjaisen "kyl maar mua on nääs jelppiny" sijaan. Fiilispohjaisen kokemuksen dissaaminen johtuu siitä että juuri samalla tavalla tuota liikunnanmaikan kymmenminuuttistakin on tuputettu ja lanseerattu.
 
Itseasiassa eräs liikunnanohjaaja juuri tuossa muutama päivä sitten totesi, ettei rankkaa liikuntasuoritusta ennen saa tehdä pitkäkestosia venytyksiä. Ne kun poistaa lihanjännitysta ja loukkaantumisenriski kasvaa. Pitäisi tehdä vain korkeintaan sellaiset lyhköset. Sama suorituksen jälkeen. Vain nopeat palauttavat, jossa lihas venyy normaaliin mittaan. Sitten pari tuntia urheilun jälkeen tulisi tehdä pitemmät venyttelyt.

Itse olen huomannut, että venyttely on ihan kuin muutkin kunnon osat (kestävyys, voima). Sitä pitää harjoittaa usean kerran viikossa ja kunnolla, että kehittyy. Ainakin kerran viikossa pitäisi yrittää tehdä pitkiä venytyksiä. Miellellään kaksi kertaa, kun vaan saisi aikaiseksi.

Edit.

Pilateksesta. Olen harrastanut sitä nyt useamman vuoden ja sanoisin että ei se oikein korvaa venyttelyä, eikä se ole sen ideakaan. Sen sijaan se on vaikuttanut todella paljon ryhtiin. Niska- ja hartiakivut ovat vähentyneet, kun osaset ovat oikeissa kohdissa. Se myös vahvistaa keskivartaloa. Juuri tämä "laihtumis-efekti" perustuu siihen, että ryhti paranee ja keskivartalolihakset vahvistuvat. Paino ei varmaankaan pelkällä pilateksella tipu.
 
Jos venyttelystä tahtoo saada oikeasti irti jotain, niin pitäisi venytellä säännöllisesti ja oikealla tavalla. Tämäkin on tavan taitolaji. Ennen harjoitusta lyhyitä, aktivoivia venytyksiä, heti treenin jälkeen ravisteluja ja lyhyitä venytyksiä, ja noin ½-2h kuluttua harjoitusten lopusta pidemmät venytykset. Venyttelystä voi oikeasti saada mukavaa puuhaa, ja pidemmällä tähtäimellä se estää pahojakin vammoja ja parantaa liikkuvuutta, jolloin liikuntakin on mukavampaa, koska joka paikkaa ei kiristä.

Yksi hyvä tapa estää lihasten jumiutumista on tehdä loppujäähdyttely, jossa varsinaisen suorituksen jälkeen pitää hyvän verenkierron lihaksissa yllä kevyellä hölköttelyllä ja ravisteluilla, jolloin maitohapot ja muut kuona-aineet poistuvat lihaksistosta nopeasti.

Itse olen sitä mieltä, että venyttely on turhaa, jollei venyttele säännöllisesti, eikä pidä lihaksistosta huolta ennen ja jälkeen harjoituksen. (Esim. harjoituksen aikana lihakseen muodostuu minimaalisia repeämiä, ja proteiinipitoinen ruoka heti harjoitusten jälkeen auttaa lihasta palautumaan normaalitilaan.)

Ja yksi perustelu joka kumoaa väitteen, ettei liikunta ole terveellistä. Kannattaa erottaa liikkuja ja urheilija. Urheilijoiden "jatkuvat vammat" voivat osin johtua siitä, että urheilijat harjoittelevat huomattavasti enemmän ja kovemmin kuin tavallinen omaa terveyttä ylläpitävä lenkkeilijä. Ja jos urheilija on jatkuvasti loukkaantunut, niin on mahdollisesti unohtanut huoltavan harjoittelun kokonaan...
 
Öm no. En nyt oikein tiedä tuollaisesta tutkimuksesta jossa mitataan jäykkyyttä tai kipua, koska varsinkin jälkimmäinen on niin suhteellista ja kokemusperäistä. Lisäksi lopputulokseen vaikuttaa sekin, että mitä (muuta) liikuntaa sinä päivänä on harrastettu, eli ovatko tulokset keskenän vertailukelpoisia jos lihasten jäykkyyteen ja kipeyteen vaikuttaa muukin kuin (testiin kuulunut?) liikunta.

Minulle riittää kokemusperäinen tieto siitä, että venyttelyn jälkeen on parempi olo. :)
 
Nerwen sanoi:
Öm no. En nyt oikein tiedä tuollaisesta tutkimuksesta jossa mitataan jäykkyyttä tai kipua, koska varsinkin jälkimmäinen on niin suhteellista ja kokemusperäistä.

"Just because it's in your head doesn't make it any less real"
Minulle riittää kokemusperäinen tieto siitä, että venyttelyn jälkeen on parempi olo. :)

Minulle tuli myös loistava fiilis kun sain tupakkaa silloin kun olin siitä riippuvainen, ergo tupakan on oltava hyvä juttu sanoi tutkimukset mitä sanoi.

Hassua muuten se että ensin väheksyt kokemusperäisyyttä mutta sitten perään vannot sen _oman kokemusperäsi_ nimeen. Ristiriita vai oman kokemusperäisyyden ylivertaisuus muihin nähden?


Minusta sikäli mielenkiintoista että joku tutkii jotain ja tulee johonkin tulokseen, mutta koska tulos oli erilainen kun mihin tulokseen oltiin alunperin uskottu, nousee muutosvastarinta. Tai no, ei siinä mitään mielenkiintoista ole, höpsöä lähinnä.
 
Roark, taisit ymmärtää viestini väärin? En tarkoittanut etteikö kipua olisi tai etteikö tutkimustulos välttämättä olisi oikea. Tarkoitin, että kivun/jäykkyyden määrää on mielestäni vaikea/mahdoton mitata tarkasti, koska se on kokemusperäistä eli sitä pitää kysyä koehenkilöltä itseltään eikä se siten ole vertailukelpoista. Jos rehkin rankan liikuntasuorituksen kahtena päivänä peräkkäin, on minun vaikea sanoa kumman jälkeen olen enemmän kipeämpi, ja johtuuko toisen päivän jälkikipu/jäykkyys vain jälkimmäisestä suorituksesta vai onko siinä osana vielä vanhaa jäykkyyttä toissapäivältä. Jos koehenkilö a) sanoo liikunnan + venyttelyn jälkeen että "on aika jäykkä ja sattuu kovasti" ja koehenkilö b) sanoo pelkän liikunnan jälkeen että "on lihakset jäykkinä ja sattuukin" niin miten noita voi vertailla keskenään?

Lisäksi.... en tiedä onko lajikohtaista, mutta niinä vuosina kun harrastin aktiivisemmin ratsastusta, oli kouluratsastusrääkkien jälkeen lihaskipu pahimmillaan kolme päivää jälkikäteen (ne pari päivää siinä välissä olivat oikeastaan aika kivuttomat). Tälläisetkin asias pitäisi ottaa tutkimuksessa huomioon - koska kipu tulee, koska pitäisi venytellä ettei se ilmaantuisi jne.

Öh, tupakka/venyttely-rinnastukseesi en edes viitsi puuttua, sorry. ;)
 
Olen aina luullut että vika on minussa ja yliliikkuvissa nivelissäni, kun venyttely ei ole auttanut. No, nyt selvisi sekin asia.
Minua on itse asiassa käsketty kehittämään eneemmän lihaksia ja vähentämään venyttelemistä juuri noiden nivelten takia. Tai mutkan kautta, äiti oli kuntoutuksessa ja hänelle sanottiin, että parempi kun unohdat sen päivittäisen venyttelysi ja alta käydä kuntosalilla, ennenkuin menet keskeltä kahtia. Ja sano lapsillesikin, se periytyy. Siis suunnilleen niin, ei sanatarkkaan.
Siis verryttelykö ennen ja jälkeen sen sijaan auttaa? Pitää kokeilla. Itse ratsastan toisinaan, seuraavana ja sitäseuraavana päivänä en pääse portaita ylös koulussa. Mutta tosiaan, en ole koskaan kulkenut tallille muuten kuin autolla, ja olen vain kaatunut suoraan sänkyyni sen jälkeen. Ei siis minkänlaista toimintaa lihaksille sen jälkeen.
 
Nerwen sanoi:
En tarkoittanut etteikö kipua olisi tai etteikö tutkimustulos välttämättä olisi oikea. Tarkoitin, että kivun/jäykkyyden määrää on mielestäni vaikea/mahdoton mitata tarkasti, koska se on kokemusperäistä eli sitä pitää kysyä koehenkilöltä itseltään eikä se siten ole vertailukelpoista. Jos rehkin rankan liikuntasuorituksen kahtena päivänä peräkkäin, on minun vaikea sanoa kumman jälkeen olen enemmän kipeämpi, ja johtuuko toisen päivän jälkikipu/jäykkyys vain jälkimmäisestä suorituksesta vai onko siinä osana vielä vanhaa jäykkyyttä toissapäivältä. Jos koehenkilö a) sanoo liikunnan + venyttelyn jälkeen että "on aika jäykkä ja sattuu kovasti" ja koehenkilö b) sanoo pelkän liikunnan jälkeen että "on lihakset jäykkinä ja sattuukin" niin miten noita voi vertailla keskenään?

Luithan tuon linkittämäni lyhennelmän?

"Liikunnanjälkeistä kankeutta arvioitiin asteikolla 1–100. " Ei siis 'kuvaile vapaasti mikä on meininki'.

"Venyttelyn vaikutukset olivat hyvin vaatimattomia, ja parhaimmillaankin venyttely johti jäykkyyden vähenemiseen alle yhdellä yksiköllä. "

Ei suinkaan kahden lauseen vertailu keskenään, kerää noita lauseita vaikka kolmekymmentä lisää niin aletaan tutkimaan, pyydä vielä vapaan sanallisen kuvauksen lisäksi heitä antamaan numeerinen arvio 0 ja 100 väliltä (0 ei satu yhtään, 100 massiivisin lihaskipu mitä he voivat kuvitella). Kerää noita henkilöiltä niin että he venyttelevät ja niin etteivät he venyttele ja tarpeeksi monta kertaa ja tarpeeksi monelta.

Lisäksi.... en tiedä onko lajikohtaista, mutta niinä vuosina kun harrastin aktiivisemmin ratsastusta, oli kouluratsastusrääkkien jälkeen lihaskipu pahimmillaan kolme päivää jälkikäteen (ne pari päivää siinä välissä olivat oikeastaan aika kivuttomat). Tälläisetkin asias pitäisi ottaa tutkimuksessa huomioon - koska kipu tulee, koska pitäisi venytellä ettei se ilmaantuisi jne.

Miksipäs ei. Ei muuta kuin tutkimusta pukkaamaan! Kerro ihmeessä mikä on tuloksesi. Tuo linkittämäni tutkimus näyttäisi antavan ennakko-oletukseksi ettei juuri vaikutusta mutta ei se estä sinua tutkimasta asiaa. Todistuisipa parhaimmillaan edellinen tutkimus vääräksi tai jotain.

Omakohtaiset kokemukseni ovat myös yhteneväiset tuon "lihaskipu tulee pari päivää jäljessä".

Öh, tupakka/venyttely-rinnastukseesi en edes viitsi puuttua, sorry. ;)

Sinä sanoit: "omakohtainen mielihyvään perustuva kokemukseni ohittaa tutkimuksen", minä väänsin siitä sitten olkinuken (ja nyt sitten toisen).


Ah, tämä on mukavan merkityksetön aihe mistä voi vääntää väittelyä. Ihmisillä jotka venyttelevät (syystä tai toisesta) on voimakas käsitys siitä että he venyttelevät oikein, kun taas muut venyttelevät väärin. "My kung-fu is strong! Your kung-fu is pig dung!"

Tulee mieleen eräs tutkimus (johon ei ole linkkiä joten menköön nyt sitten anekdootin piikkiin) jossa kerrottiin että miehet lukevat autoarvosteluja avoimesti ennen kuin ovat päättäneet oman lempiautomerkkinsä, lempiautomerkin löydyttyä he lukevat vain juttuja jotka tukevat heidän mielipiteitään ja jättävät huomioitta jutut joissa heidän lempiautomerkkiään esitellään huonossa valossa tai sen puutteihin kiinnitetään huomiota.

Minun lempiautomerkiäni on nyt tukemassa tämä tutkimus, onko teidän lempiautomerkillenne tutkimusta joka tukee sitä tai vielä parempaa kiistää tämän tutkimuksen tuloksen?
 
Riippuu myös kuinka venyttelee, ennen kisoja/ rankkaa suoritusta kannattaa venyttää vain noin 5 sek/ lihas vähän rajummin.
Ja sitten lopuksi venytellään kevyesti noin 30-60 sek/ lihas ,että se tuntuu vain vähän.
 
Luin viimein tuon artikkelin ihan ajatuksella. Mikäli oikein käsitin, niin siinä tutkittiin vain vähentääkö venyttely suorituksen aiheuttamaa kipua. Eli ehkäiseekö venyttely kipua, ei sitä poistaako venyttely kipua. Kivun poistamiseen se ei ota kantaa.
Tutkijat pitävät silti mahdollisena, että venyttely vähentää erittäin kankeiden henkilöiden lihaskolotuksia tai jo syntynyttä lihasten kipuilua.

Ja näin minäkin sen olen aina kyllä mieltänyt. Ennen ei kannata juurikaan venytellä (korkeintaan nopeasti) ja suorituksen jälkeen vain lihaksen pituus palautetaan, mutta ei varsinaisesti venytellä. Ja sitten tunteja suorituksen jälkeen venytellään kunnolla, jolloin syntynyt kipu pienenee ja venyvyys paranee.

Lisäksi.... en tiedä onko lajikohtaista, mutta niinä vuosina kun harrastin aktiivisemmin ratsastusta, oli kouluratsastusrääkkien jälkeen lihaskipu pahimmillaan kolme päivää jälkikäteen (ne pari päivää siinä välissä olivat oikeastaan aika kivuttomat). Tälläisetkin asias pitäisi ottaa tutkimuksessa huomioon - koska kipu tulee, koska pitäisi venytellä ettei se ilmaantuisi jne.

Se saatta myös olla yksilökohtaista. Itsellä ainakin, kun aloitin pumpin ja spinningin oli pahin kipu juurikin parin päivän päässä. Nyt kun liikkuu enemmän lihakset kipeytyvät vähemmän, mutta se tulee nopeammin, jopa samana päivänä ja menee ohi yleensä päivässä. Keho tottuu =)
 
Venyttelyhän ei muuten ole mikään ihmisten keksimä luonnoton kidutusmuoto. Esim. koirat venyttelevät pitkin päivää (tai doogaavat, niinkuin eräs hauska kirja asian esittää) ja monia hevosia on ihan mahdoton saada aamulla ulos käytävälle edes metriä ennen kuin ne ovat ojennelleet hetken kaulaansa ja jalkojaan. Koska eläinkunta hyvin harvoin tekee mitään ilman järkevää syytä, täytyy venyttelystä <i>jotain</i> hyötyä olla. ;)
 
Ja varmasti onkin jotain hyötyä. Käsittääkseni aika paljonkin (lisää liikkuvuutta, tuntuu sopivina annoksina hyvältä tms), ja varsinkin jos jokin verryttely/lämmittely vielä liitetään mukaan niin päästään jo pitkälle.

Minun kissanikin herättyään ensin venyttelee kaksi-neljä sekunttia peffa pystyssä etukäpälät mahdollisimman edessä, ja sitten kummankin takajalan vuorotellen taaksepäin. Toisaalta se tilaisuuden saatuaan syö huonekasveja, joten eiköhän siitäkin ole pakko olla jokin hyöty kun kerran elukatkin sitä tekevät. Syökää siis tekin huonekasvejanne. Eläimet eivät myöskään käytä tietokoneita eivätkä väittele internetissä. Nyt on jo pakko laittaa hymiö. :)

Mutta eihän tästä ollut kysymys! Kysymys oli siitä että liikunnan _jälkeisellä_ venyttelyllä ei ole vaikutusta lihasjäykkyyteen tai kipuun. Älkää nyt sekoittako raflaavaa otsikkoa itse sisältöön.
 
Ostin fyssarin neuvosta sellaisen tuplahierontapallon ja tuntuu että olen ihan viety. Jalkojen lihaskalvot ovat olleet vuosia kipeät ja jumiset, mutta tuolla irtoaa. Työpäivän aikana tuo rulla on jalanpohjan alla. Pitäisi rullailla kaikki kireydet pois, mitä ei hierontapöydällä saa avattua. Sitä paitsi tässä voi itse säädellä kuinka kovaa rullaa, sillä tuo tekee riivatun kipeää. Pari kuukautta aikaa rullailla paikat auki ja toivoa että alkaa olla patikkakunnossa. Vielä kun pääsis pyöräilemään (lumet hoi - aika väistyä).

Otsikko voisi olla yleisemmin venyttely??? Koska toisinaan se auttaakin.
 
Last edited:
Ylös