Vesilahtimiitti #10 (22. - 24.2.2008)

Hmm, minä kyllä tykkään siitä, että kaikki valvoo ja nukkuu samassa tilassa, esim. kuskeja lukuun ottamatta. Ei synny yksinjäämistilanteita niin paljon tai sisäpiiriytymistä.
 
Tuohan näyttää mielenkiintoiselta. (Yhdistyksen kotipaikan vaihtamisella melko edulliseltakin. ;)) Voisi olla jännää kokeilla tuotakin vaihteeksi, mutta sieltä tosin olisi todennäköisesti pidempi matka Vesilahteen pizzalle.
 
Fica sanoi:
Vehkan ehdotus siivoustehtävien etukäteen jakamisesta on aika hyvä, onko tällaista joskus pohdittu? Toisaalta se taas aiheuttaa lisää järkkäämistä sellaisen asian eteen jonka pitäisi hoitua vapaaehtoisestikin (anteeksi etten mennyt tiskaamaan ennen ku Halti nätisti pyysi ;)).

Eipä ole taidettu ennen pohtia tuota ehdotusta. Ja älä suotta pyydä anteeksi ettet heti mennyt tiskaamaan, tiskasit kuitenkin saunatuvassa jo meidän astiat vapaaehtoisesti. :)
Kiitos siitä!

CAPS totesikin myös tuossa ensimmäisenä, että ongelma on lähinnä järjestelyistä. Eli eikö helpointa olisi sopia kellonaika jolloin kaikki heräävät? Tyyliin että klo 9 kaikki hereille. Klo 10 kaikkien tavarat kasassa. Klo 11 Kämpät siivottu jne. Ja tällöin voisi helposti sopia, että kaikki kuskit lähtevät samaan aikaan tyyliin klo 11 paikalta.

Saunatuvan siivoamisesta sen verran, että se on tosiaan kohtalaisen pieni alue siivota, mutta tähän asti saunatuvan väki on hoitanut aina sekä saunatuvan, pukuhuoneen, pesuhuoneen ja saunan sekä sen lisäksi vielä grillipaikan siivouksenkin. Itselläni on ollut aina periaatteena, että en koska päärakennuksen astioihin ja muihin tarvikkeisiin niin, että sotkisin siellä. Näin ollen olemme siivonneet kaikki omat jälkemme.

Sen verran tosiaan vielä huomautuksia tuosta siivoamisesta, että jos ja kun yhdistyksen (tai vaikka leiripaikan) muurikoita, grilliaseita tai mitä tahansa käytetään, EI JÄTETÄ NIITÄ TARVIKKEITA YÖKSI LOJUMAAN TAIVASALLE!
Perjantaina illalla minun, Samin ja Heikin tehtyä ensin tulet grillille ja sen jälkeen pekonit paistettuamme luovutimme aseet eteenpäin kun oli paikalla halukkaita ihmisiä grillaamaan. Aamulla kun heräsin noin klo 7:45 ja kurkistin pihalle niin grillillä oli 2 kpl tyhjiä pekonipakettien käärepapereita MAASSA. Kuten myös maassa mullan joukossa oli grillilasta. Muurikka oli paikallaan grillissä ja grillitarvikkeiden laatikko oli raiskattu. EI NÄIN! :x

Yksi syy miksi olin jättää jo tulematta tähänkin miittiin oli se, että varsinkin minä olen lopen kyllästynyt hoitamaan aina tietyt perusasiat. Yleensä kaikki puut liiteristä saunalle ja grillille olen hoitanut kahdestaan Samin kanssa. Novakin tähän toki osallistunut toisinaan. Jos me emme sytytä grillille tulia niin kukaan ei sytytä, ja kun me sytytämme niin noin 30min päästä grillillä kuhisee korppikotkia pyytämässä lihaa tai pekonia itselleen. Hankkikaa omat sapuskat! Ja ei, en vihaa teitä kaikkia, on kivaa kun grillille tulee väkeä ettei tarvitse yksin olla, mutta ymmärtäkää nyt että jos hoidat vuodesta toiseen kaikki polttopuiden haut, grillien ja saunan lämmittämiset jne jne niin se alkaa... no en sano sitä sanaa tähän mutta voitte varmasti arvata. Olen edelleen epävarma haluanko tulla seuraavaan miittiin syksyllä, mutta katsotaan sitä sitten.
Ja juu, tässä miitissä onneksi puita haki muutkin (Merri hoiti perjantaina yksin kaiken) ja saunaa oli lämmittämässä nyt muitakin kuin me. Kiitos siis osallisille tästä.

Sitten vielä viimeiseen asiaan. Eli uuteen miittipaikkaan. Itse en oikein suosi tuollaista paikkaa missä on 10 koppia ja 4 sänkyä per tupa. Joukko jakaantuu liikaa erilleen tällaisissa. Mielestäni aiemmissa Vesilahti-miiteissä on toiminut hyvin se, että kun yöllä halutaan valvoa, niin valvovat lukittautuvat sinne keittiöön ja muut tilat ovat rauhoitettuja nukkuville.
Tämä tietenkin vain minun mielipiteeni, minulla ei tarkempaa tietoa millaista teillä siellä päärakennuksessa yleensä on, minä kun aina nukun yöt saunarakennuksessa.
 
Kiitos kaikille, oli hirmu kiva miitti. :) Päätin jo etukäteen että tässä miitissä aion ensisijassa pelata ja saunoa, kun kerran ne ovat minulle mukavinta miittiajanvietettä ja samalla saa hyvin juteltua ihmisten kanssa. Tuli oltua monien ihmisten eikä klikkiydyttyä turhaan ja pelaamisseuraa löytyi aina. Jopa saunatuvan puolella pistäydyin ensimmäistä kertaa oleilemassa. Oli kiva olla teidän kanssa, tutustua paremmin sekä vanhoihin naamoihin että ihka uusiinkin ihmisiin.

Lappuleikissä sain ensimmäiseksi tehtäväksi pyytää Jaamaria iltakävelylle, jonka jälkeen piti saada Penegrine nauramaan, tai vähintäänkin hymyilemään. Peneltä sain kaksi lappua, toisessa piti kutittaa Meppiniä ja suoritetavakseni aika haastavan tehtävän "Pyydä Freyjaa kertomaan sinulle tarina, jonka täytyy olla itse keksitty." mutta sekin toki onnistui. Viimeisessä lapussa piti saada Juspe laulamaan, mutta siihen tehtäävään en ehtinyt enää paneutua. Siis, lappuleikki on kivaa, kiitos Vehka. Ja kiitos kiitoksista, vaikka söpöydestä nyt tiedä, mehän söpöiltiin vähemmän kuin koskaan ennen. ;)

Kiitos myös kasvisruuanlaitosta Shailille ja muille, oli hyvää. Anteeksi että mun osallistuminen valmistukseen jäi vähän vähäiseksi, kun aina oli joku peli kesken, vaikka jälkiä sit siivoilinkin tiskikonetta täyttämällä ja muuten.

Siivoamisesta yms. varmaan löytyy parannettavaa, vaikka missään en olekaan niin tehokkaita miitin viimeisiä aamuja nähnyt kuin kontumiiteissä. Vaikka olemmekin aikuisia ihmisiä, sen verran tahtoisin huomauttaa, että on myös meitä jotka hämmentyvät joka puolella hääräävistä ihmisistä eivätkä oikein tiedä mihin ryhtyä kaiken tohinan keskellä ja hukkaavat vähäisenkin käytännöllisen järkensä. Nakittaa siis saa, jos se näyttää tarpeelliselta, minua ainakin! Sinänsä siivousvuorot ovat hyvä idea, ettei kukaan jää epätietoisena haahuilemaan, jos nykyinen käytäntö ei ota toimiakseen.

Kyytiasiat olisi tosiaan hyvä hoitaa ajoissa. Omasta puolestani suur kiitos Dinkerille ja Micille hyvin sujuneista automatkoista. :) Ja vr:lle aikataulussa pysyneestä ja täydeksi hiihtolomajunaksi yllättävän miellyttävästä junamatkasta sekä Freyjalle seurasta, eväiden jakamisesta ja hiusten huovutuksesta ja murrekeskusteluista ja ja..

Ainoa miinus, flunssaa on ilmeisesti liikeellä ja tuollaisessa tiiviissä yhteisolossa se leviää, nyt kipeänä siis.
 
Se, ovatko erilliset majoitustilat hyvä vai huono juttu, tulee varmaan aina jakamaan mielipiteitä. Veikkaisin kuitenkin, että osallistujamäärä kasvaa (ja sitä myötä hinta per pää putoaa) jos tarjolla on oikeita sänkyjä (tai edes patjoja) nukkumista varten.

Hei, koska saadaan tauluseinälle kuvia? Useammallakin miittaajalla oli mielestäni kamera käytössä.
 
Nerwen sanoi:
Hei, koska saadaan tauluseinälle kuvia? Useammallakin miittaajalla oli mielestäni kamera käytössä.

Itelläni oli kamera mukana mutta se unohtu laukun pohjalle koko miitin ajaksi, omasta mielestäni kuvaajia ei tälläkertaa ollut niin paljon liikkeellä kuin viime miitissä mutta saatan olla väärässäkin. Toivottavasti niitä kuvia saadaan. =D
 
Juspe sanoi:
Sen verran tosiaan vielä huomautuksia tuosta siivoamisesta, että jos ja kun yhdistyksen (tai vaikka leiripaikan) muurikoita, grilliaseita tai mitä tahansa käytetään, EI JÄTETÄ NIITÄ TARVIKKEITA YÖKSI LOJUMAAN TAIVASALLE!
------------------------------------------
Yksi syy miksi olin jättää jo tulematta tähänkin miittiin oli se, että varsinkin minä olen lopen kyllästynyt hoitamaan aina tietyt perusasiat. Yleensä kaikki puut liiteristä saunalle ja grillille olen hoitanut kahdestaan Samin kanssa. Novakin tähän toki osallistunut toisinaan. Jos me emme sytytä grillille tulia niin kukaan ei sytytä, ja kun me sytytämme niin noin 30min päästä grillillä kuhisee korppikotkia pyytämässä lihaa tai pekonia itselleen.

Asiaa tämäkin. Yhdistyksen ja leiripaikan omaisuus on kaikkien vastuulla ja maalaisjärjen käyttö sallittua. Jos omaisuutta tärvellään niin uusien hankkiminen ei ole ilmaista. Omat jäljet tulisi aina siivota ja tavarat hoitaa asianmukaisille paikoilleen sekä mieluusti katsoa että esim. saunassa on valmiiksi puita seuraavillekin tulijoille. Jos järjestäjä sanoo että nyt kamat kasaan ja siivoamaan niin silloin pitäisi alkaa välittömästi tapahtumaan, järjestäjien nakkeja totellaan aina nurisematta (ellei järjestäjä sitten epähuomiossa nakita samaa tyyppiä viidettä kertaa peräkkäin tai muuten toimi epäreilusti).

Lähes kaikkien tässä topikissa esille tulleiden asioiden tulisi hoitua automaattisesti, ilman että näistä tarvitsee edes keskustella. Ette te varmaan kotonakaan jätä tiskejä lojumaan, roskia viemättä ja grillivälineitä taivasalle. Ihan perusasioita tässä peräänkuulutetaan, ne vain tuppaavat usein unohtumaan miiteissä. :roll:
 
Samooja sanoi:
Ette te varmaan kotonakaan jätä tiskejä lojumaan, roskia viemättä ---

Täysin off-topic, mutta minä kyllä jätän. :D Mutta kotona saakin olla miten tykkää, miitissä pelataan yhteisten sääntöjen mukaan. No, toivotaan ja uskotaan, että jatkossa tavarat löytävät paikalleen ja ihmiset ovat oma-aloitteisempia siivouksen suhteen, niin järjestäjien ei tarvitse karjua ohjeita pähkinä punaisena. :wink:

Kuvia olisi tosiaan kiva nähdä, kun ei tajunnut omaa kameraa ottaa mukaan.
 
Juspe sanoi:
Yksi syy miksi olin jättää jo tulematta tähänkin miittiin oli se, että varsinkin minä olen lopen kyllästynyt hoitamaan aina tietyt perusasiat. Yleensä kaikki puut liiteristä saunalle ja grillille olen hoitanut kahdestaan Samin kanssa.
Tämäkin on niitä asioita, joihin ainakin minun henk. koht. tuntumani mukaan on "ulkopuolisen" hirmu vaikea tunkea nokkaansa. Kun teidän äijäköörinne on asiaa kerrasta toiseen tehoisasti suorittanut ja vaikuttanut tuntevan siitä tiettyä tekemisen ylpeyttäkin, on vaikea arvioida kaivataanko kuvioita sotkemaan uusia naamoja. En muista pahemmin koskaan kuulleeni ison tuvan ovelta huudahduksia "hei ollaan viemässä saunalle halkoja, haluaisiko joku tulla avittamaan?".
Mutta mikäli oikein ymmärsin, tällä kertaa entistä selvästi useampi uskaltautui myös saunatuvan tiiviimpään tunnelmaan piipahtelemaan, joten kehitystä tapahtunee puolin ja toisin. Ehkä sen ja viestisi vuoksi useampi keksii taas ensi miitissä noissakin järjestelypuuhissa auttelun.

Omien jälkien siivoaminen ja puiden lisääminen kiukaaseen saunoessaan ovat toki sitten eri asioita, jotka kuuluisivat luonnollisesti jokaisen hommiin. Näiltä osin en voi itsekään väittää olleeni tällä kertaa suinkaan puhdas pulmunen, valitettavasti; saunaan jäi lisäämättä puita ja astioita tiskaamatta.
 
No tuo on tietty totta. Ei olla huudeltu perään, mutta se johtunee ihan siitäkin että kun ollaan niin totuttu jo se hoitamaan niin ollaan todettu että on helpompaa hakea ne puut vain itse kuin alkaa nakittamaan porukkaa.

Mutta kuten todettu, tässä miitissä asiat olivat jo muuttumassa monilta osin. Toivoisinkin, että jatkossakin porukka ymmärtäisi että kaikki ihmiset (jopa järjestäjät) tulevat miittiin pitämään hauskaa, eli kukaan ei ole siellä palkattuna vain tekemään tiettyjä hommia että muillakin olisi hauskaa. :)

Mutta eiköhän tässä nyt tullut viesti selville varmasti kaikille, eli ei muuta kuin toivotaan hienoa seuraavaa miittiä myös. Kaikesta risumäärästä huolimatta, miitti meni loisteliaasti ja oli mukavaa. :)
 
Miitin "kirjoittamattomista säännöistä" voisi hyvä olla puhua ennen miittiä. Tuo Juspenkin juttu tuli hieman yllätyksenä. Vaikka oman järjen pitäisi riittää hommaan tarttumiseen, niin muiden laiskotellessa ei nyyppä välttämättä tiedä, miten tämä homma kulkee. Tämä pointti taisi tullakin jo Minyalta. Kokemus kasvaa, omatoimisuus kasvaa.
Enkä tosiaankaan tullut edes ajatelleeksi tuota puunkantohässäkkää, sillä jotenkin oletin, että homma on joko sovittu tai sitten muuten vain heille mieluisa. Minulle tulee huono olo vätystelystäni, mutta toisaalta myös näiden uljaiden raatajien olisi hyvä saada äänensä kuuluville.

Ja nakittaa saa olan takaa! Pienet ja herkkäuskoiset on helppo pistää vaikka kuinka hölmöihin hommiin! :grin:
 
Eli:

1. Jos syöt, huuhtelet astiasi ja laitat ne tiskikoneeseen. Koneen ollessa täynnä, käynnistät sen. Kun pesu on hoitunut, voit myös omatoimisesta olla sitä tyhjentämässä ja pyytää apua.

2. Roskat viedään niille tarkoitettuihin astioihin, biojätteet erikseen. Niitä ei jätetä lojumaan mihinkään.

3. Puita nuotioon ja saunaan saa ja pitääkin hakea. Jos huomaat, että puita tarvitaan, kysy vaikka joku avuksi ja tee homma ilman, että odotat muiden tekevän sen. Sama saunan kanssa, lisää halkoja kun lähdet ja hanki lisää puita, jos niitä kaivataan.

4. Jos pukuhuoneen tai pesuhuoneen lattia likaantuu, sen voi pestä. Ei tarvitse odottaa miitin loppuun asti - on mukavampaa saunoa, jos on puhdasta.

5. Viimeisenä aamuna kaikkien tulee herätä ajoissa, jotta siivoaminen ehditään aloittaa. Jokainen osallistuu siivoukseen, koska jokainen on osallistunut miittiinkin. Eri asia sitten millä tavoin, mutta kaikkien tulisi tehdä edes jotain.

Unohdinko jotain?
 
Kyllähän tuossa on jo aika hyvät yleisohjeet kaikkien muiden sääntöjen ja ohjeiden ohelle. :)
 
Laitetaan nyt sitten vielä nämä.

6. Jos käytät muurikkaa tai grillausvälineitä viimeisenä, älä jätä niitä yöksi taivasalle. Muurikasta pyyhitään ylimääräiset rasvat ja muu lika talouspaperilla (älä polta sormia, käytä lastaa/pihtejä). Grillausvälineet tiskataan.

7. Jos tarvitset autokyytiä johonkin, ilmoita siitä hyvissä ajoin. Kuskille ei ole kiellettyä maksaa pientä korvausta.
 
Vaikka asioita on puitu aika paljon ja en ihan jokaisen viestin joka lausetta jaksanut ajatuksella lukea niin pistän nenäni tähän soppaan sen verran että nyt tiskin määrä oli mielestäni su aamuna hieman siedettävämpi kun jo lauantaina pestiin koneellinen.
Ja Juspelle sen verran että olin ihan vähällä tarjoutua mukaan puiden hakuun, mutta sitten ajattelin että kun kerran erikseen pyysit Samia lähtemään niin haluat varmaan nimenomaan Samin kanssa lähteä ja olisin vain tiellä (joo välillä epäilys tarpeellisuudestani hiipii edelleen esille. Syyttäkäämme sitä tästä asiasta tällä kertaa).
Tunsin itseni vähän turhaksi tällä kertaa jälkisiivouksissa ja siitä jäi vähän huono omatunto, mutta ensikerralla sitten taas aktiivisempi niin ehkä se sillä korjaantuu :)
 
Ylös