Viiltäviä sitaatteja

tienviitat pysyvät itse paikoillaan.
(Stanislaw Jerzy Lec?)

Mitä tuokin tarkoittanee. Palatakseni vielä Petersoniin, hän on viitoittanut mielestäni aika kammottavan tien, jota ovat lähteneet kulkemaan aivan liian monet sellaiset, joiden olisi ollut sekä itsensä että muiden vuoksi parempi pysyä kotona. Minun on vaikea uskoa, että Peterson uskoo itse puoleenkaan siitä, minkä puolesta (tai mitä vastaan) hän puhuu. Esimerkiksi kysymys ilmastonmuutoksesta. Ehkä hänelle tuottaa jonkinlaista nautintoa nähdä, miten hän saa joukot liikkeelle.

Tähän vielä sitaatti: "Me amerikkalaiset luotamme siihen, miten muuan jyrsijä ennustaa säätä, mutta emme siihen, mitä ilmastoa tutkiva tiedeyhteisö sanoo."
 
Mitä Jordan Petersoniin tulee, en ole täysin varma, pelaako "voluntary control" hänellä.

Vaikkei pelaisikaan, niin onhan myös kirjoitettu tienviitat pysyvät itse paikoillaan.

Mitä tuokin tarkoittanee.

Lecin alkuperäinen aforismi lienee tarkoitettu ironiseksi. Oletan sen tarkoittavan, ' katsokaa, poliittiset johtajat/ moraaliset tai filosofiset opettajat [kuvainnollisesti "tienviitat" ] eivät aina näytä itse seuraavan esittämiään kehotuksia', [vaikka he, toisin kuin kirjaimelliset tienviitat, pystyisivät siirtymään].

Itse tarkoitin lausuman tässä hiukan kirjaimellisemmin ymmärrettäväksi: tienviitan (tässä moraalisia oppeja jakavan self-help -gurun) jokin yksittäinen opetus voi olla täysin pätevä, vaikka hän ei itse sitä pystyisikään noudattamaan.

Oliko sinulla Tik sitten joitakin esimerkkejä siitä että Petersonin "voluntary control" [mitä se sitten tarkoittaneekin] ei pelaisi? Eikö hänen esiintymisensä nimenomaan ole varsin hallittua? Antamasi niin& näin -linkin mukaan ymmärtääkseni juuri joku Petersonin vastustaja oli jossain, sitten netissä levinneessä väittelyssä vaikuttanut kontrollinsa menettäneeltä, ja tehnyt siten Petersonista nettiuusoikeiston sankarin (ja vastaavasti vasemmistolaisten ja liberaalien inhokin).
 
Last edited:
Tämä viesti menee vähän offina mutta luen nimittäin juuri yhtä Petersonin kirjaa ja törmäsin tähän keskusteluun kun etsin onko foorumilla puhuttu aiheesta mitään.

Ellette hänestä mitään tiedä, esim. niin & näin -lehden artikkelissa on tietoa tyypistä.

On kyllä aivan pakko kritisoida tätä Panu Raatikaisen kirjoitusta. Olen lukenut tämän saman tekstin aikaisemminkin. Rönsyilevä ja vaikeaselkoinen sepustus josta puuttuu punainen lanka. Tekstistä paistaa virheiden lisäksi läpi myös asenteellisuus ja omahyväisyys, mikä ei koskaan auta (varsinkaan muutenkin huteraa) argumentointia. Tekstissä on useita pätkiä, jotka näyttäytyvät pikemminkin väsyttävänä ja masturbatorisena jaaritteluna kuin kritiikkinä. Joko Raatikainen ei ole hyvä esittämään ideoitaan selkeästi, tai hänen vaikeaselkoinen kritiikki on tarkoituksellinen kvasi-intellektuaalinen savuverho. Kumpikaan vaihtoehto ei vaikuta hyvältä filosofille, jonka olettaisi osaavan ajatella ja tästä johtuen kirjoittaa. Mielestäni siitäkin huolimatta, että kirjoitus on obskuurissa filosofisessa aikakauslehdessä.

Tarkastelun jälkeen Raatikaisen esittämät kritiikit vaikuttavat triviaaleilta ison kuvan kannalta kun ottaa huomioon, että hän toteaa tekstin alkupuolella jokseenkin mahtipontisesti näin: "hänen [Petersonin] kannanottonsa julkisena intellektuellina koskevat keskeisesti filosofisia kysymyksiä: todellisuuden luonnetta, tietoa, totuutta, moraalia ja ihmisluontoa. Siksi on asianmukaista ja tarpeellista arvioida hänen ajatteluaan erityisesti filosofian näkökulmasta." Raatikainen ei kohdista kritiikkiään mihinkään tällaiseen yleiseen vaan esittää väitteitään lähinnä postmodernismista. Tällä sopivasti sivuutetaan kaikki psykologinen materiaali, mitä Petersonin tuotanto pitkälti on, ja samalla suurin osa filosofisesta materiaalista, johon oltiin muka viittaamassa ja jota piti muka kritisoida.

Raatikainen puhuu salaliittoteorioista ja tarjoaa omat salaliittoteoriansa tilalle. Tekstin voisi tiivistää hänen omiin sanoihinsa: "sisältää hyvin kummallisia tulkintoja ja on vahvasti värittynyt". Myös osa lähteistä on vähintäänkin erikoisia. Itse suosittelisin mieluummin, jos ihmisiä kiinnostaa, lukemaan tekstiä Petersonilta häneltä itseltään sen sijaan, että muodostaisi mielipiteitä tällaisista hämmentävistä kirjoituksista.
 
Last edited:
"...the relatively unconscious man driven by his natural impulses because, imprisoned in his familiar world, he clings to the commonplace, the obvious, the probable, the collectively valid, using for his motto: 'Thinking is difficult. Therefore, let the herd pronounce judgement.' "
-Carl Jung

Palatakseni vielä Petersoniin, hän on viitoittanut mielestäni aika kammottavan tien, jota ovat lähteneet kulkemaan aivan liian monet sellaiset, joiden olisi ollut sekä itsensä että muiden vuoksi parempi pysyä kotona.
Anteeksi nyt vain mutta tähän minun täytyy puuttua. Tällaisen mielipiteen täytyy johtua silkasta tietämättömyydestä koska en halua uskoa, että tällä foorumilla kukaan olisi halveksuva sellaisia ihmisiä kohtaan, joilla on ollut lievästi sanottuna hankalaa ja ovat sitten saaneet siihen apua ja elämänsä takaisin raiteille.

Minun on vaikea uskoa, että Peterson uskoo itse puoleenkaan siitä, minkä puolesta (tai mitä vastaan) hän puhuu. Esimerkiksi kysymys ilmastonmuutoksesta. Ehkä hänelle tuottaa jonkinlaista nautintoa nähdä, miten hän saa joukot liikkeelle.

On vaikea käsittää mihin tällaisella viitataan. Jordan Peterson ei ole poliitikko eikä ilmastoaktivisti, vaan kliininen psykologi. Ja myöskin aika ansioitunut sellainen, jos sillä on jollekulle jotakin merkitystä.
 
Eräästä kirja-arvostelusta:

Mr. Wedemeyer seems to enjoy using the words "clear" and "clearly." One of the first lessons I have learned from law school is when such words are used, the subject matter is always unclear.

[Eli että jos joku sanoo jonkin asian olevan "selvästikin" tietyllä tavalla, niin tämä on merkki siitä, että asia on mitä suurimmassa määrin epäselvä.]
 
Last edited:
Tuplapostaus ei ehkä ole suositeltavaa, mutta onhan ketjun edellisestä viestistä kuitenkin jo aikaa. Reddit-sivustolla nimimerkki baseball_mickey luonnehtii itseapukirjallisuutta (ainakin sen elämässä menestymiseen painottuvaa alalajia):

Lots of self-help books are sales people selling sales techniques to other sales people. Those skills do not translate to other professions.
 
Vanha, mutta erittäin toimiva. Valitin Kitille siitä miten kaikki on raskasta ja hankalaa, ja pieni koira totesi siihen että:
"Vähh."
Aika tyhjentävä lausunto minun mielestäni. Selvästi artikuloitu, ja hyvin painokkaasti sanottu.
Kaveri ulkona vallitsevasta säästä: "Tuolla on kunnon Siperian sää ja kuten mummoni, en mene sinne vapaaehtoisesti."
 
Last edited:
Pakistanilainen poliisipäällikkö kuvailee eettisiä toimintaperiaatteitaan toimittaja Anatol Lievenille:

I try to stop my boys raping women and torturing people to death. Beyond that, you have to be realistic. Anyway, we need to raise more money from to people just to do our job half-way properly.

Lievenin kirjassa Pakistan - A Hard Country, s. 25. (Penguin Books, 2011). Lieven perustelee kirjassaan objektiivisen tuntuisesti, että Pakistan ei suinkaan ole niin paha maa kuin lännessä usein ajatellaan, ja että Pakistania koskevat stereotypiat johtuvat monesti siitä, että useimmat tutkijat ja toimittajat eivät uskalla matkustaa sinne, vaikka (Afghanistanin rajaseutua lukuunottamatta) suurimman vaaran matkailijoille aiheuttaa paikallinen liikennekulttuuri.
 
Last edited:
"Tässä ylhäällä nähdään enkeli, joka kertoo paimenille, että kannattaisi rientää sinne Betlehemiin varsin äkkiä."
- kristillisen taiteen professori luennolla
 
"Okakura Kazuko (Tenshin) kutsuu teetaidetta mielestäni osuvasti 'siivouksen taiteeksi': hänen mielestään teetaiteen harjoittajan tärkein ominaisuus on oppia tomuttamaan, lakaisemaan ja pesemään kunnolla."

- Minna Eväsoja: Teetaide ja runous

Ei ehkä niinkään viiltävää, mutta ainakin minulle, teeseremonian tarkkaa rituaalia useamman kerran ruudulta seuranneelle, aiheutti miellyttävän näkökulman keikautuksen.
 
Last edited:
"Joskus veetuttaa filmauksissa, mutta, kun rikon varpaani, veetuttaa kympillä"
Viggo Mortensen
 
Runoilija W. H. Auden (1907-1973) kritisoi edellisen vuosisadan surumielistä suosikkirunoilijaa Alfred Tennysonia (1809-1892), "typerintä englantilaisista runoilijoista" (englanninkielisen Tennyson-wikipedia-artikkelin mukaan):

"There was little about melancholia he didn't know; there was little else that he did."
 
Muuan Ilkka Vikström Facebookissa:

"Voitaisko me vaikka valaista Finlandia-talon seinä kaikkien hoitajalakosta ahdistuvien muistamiseksi?

Ja lähetettäisiin heille myös itsetulostettavia tsemppikortteja?"
 
Ylös