Viiltäviä sitaatteja

Tik

Konnavahti
Vastuuhenkilö
Konnavahti
Mahtaisiko tällaiselle topiikille olla kysyntää?

Aina välillä kirjoja tai lehtiä lukiessaan - joskus jopa elokuvissa tai televisiota katsoessaan - tulee vastaan niin herkullinen, liikuttava, pähkähullu tai muuten vain muistamisen arvoinen sitaatti, että sen haluaisi tallettaa ja esittää ystävilleen (tai niiden puutteessa kaupan kassalle).

En tarkoita nyt lainkaan sellaisia todellisia mahtisitaatteja, kuten "Tulin, näin, voitin" tai "Jokainen on oman onnensa seppä" tai "Auch ich bin ein Berliner", vaan aivan vahingossa löytynyttä helmeä, joita muut kontulaiset tuskin koskaan saisivat ihailla ellet SInä sitä heidän kanssaan jaa.

Suotavaa olisi toki hieman perustella syytä sitaatin esittämiseen, mainita lähde mahdollisimman tarkkaan ja valottaa sitaatin löytymistilannetta, ettei tästä tulisi pelkkää luetteloa - sellaisiahan keskusteleva mielenlaatumme karttaa.

Pitemmittä puheitta, tiedä sitten onko tämä sellainen sitaatti, joita peräänkuulutin, mutta ajatuksen tämän topiikin perustamiseen sain juuri tästä. Olin näet lukemassa mainiota ja asiallista opusta H. Karttunen,...[et al.], Tähtitieteen perusteet (kolmas laitos, 2000) ja tarkemmin sanottuna perehtymässä mustan aukon (synkeään) olemukseen (sivu 418), kun vastaani käveli - matemaattisten kaavojen, kaarien ja suorien lomasta tämä lause, joka niin inhimillisellä ja yllättävällä tavalla kertoo siitä, mitä nuo mustat aukot parhaiten tekevät. Lopussa kiitos seisoo:

"Mustaa aukkoa kohti putoava havaitsija saavuttaa aukon keskipisteen omasta mielestään äärellisessä ajassa eikä tapahtumahorisontin ohittaessaan huomaa mitään erikoista, mitä nyt viimeistään silloin musertuu tohjoksi vuorovesivoimien vaikutuksesta."

(Ah ja voi! Pääsisinpä kirjoittamaan tästä tenttivastauksen, jossa voisin käyttää kerrankin sanoja "musertuu tohjoksi" luvan kanssa. )
 
Nyt en oikein hoksannut jutun juurta...
Siis pitääkö tässä topikissa laittaa jotain sanontoja niinkuin se "veni, vidi ,vici" vai jotain hienoja juttuja mitä on ledestä lukenut? :?:
Toivottavasti tämä ei ollut todella tyhmä kysymys... :?
 
Ajattelin lähinnä jotakin sen tapaista kuin Suomen kuvalehden Jyviä ja akanoita -palsta, ehkä enemmän olivat jyvät mielessäni kuin akanat. Toisin sanoen: mitä turhaa sitä kaikkien tuntemia viisauksia tänne lähettämään, ne löytyvät kirjoista ja niiden kansista. Mutta sattumalta vastaan tulevat älynväläykset hautautuvat saman tien, ellei niitä kirjoita muistiin ja lähetä muidenkin ihmeteltäväksi.

Tässä nyt yksi akana. En osaa sanoa kumpi on huvittavampi, alkuperäinen virhe (jota en edes huomannut) vai sen korjaus otsikolla OIKAISUJA viime sunnuntain Hesarissa:

Kuu syntyi meteoriitin törmätessä maahan 4500 miljoonaa vuotta sitten, ei 4500 vuotta sitten, niin kuin lauantaina 15. tammikuuta sivulla A 11 kirjoitettiin.
 
Kerran männä vuosina törmäsin kohtuulevikkisessä lappilaisessa päivälehdessä otsikkoon:

Egyptistä löytynyt muumio

Catchy otsikko.Itse artikkeli oli aika asiallinen.
 
"Trgaagista ei ole se, että kuolee vaan se, että kuolee turhaan."

Olin junamatkalla Tampereelta Helsinkiin kun luin Thomas Harrisin Hannibalia. Olin juuri vaipumassa suloiseen puolitajuttomuuteen kun kyseinen lause hypähti silmilleni. Kyseessä on siis muistaakseni itsensä tohtori Hannibal Lecterin (hirteen minut jos joku muu on sanonut jotain noin älykästä) lausahdus kuolemasta. Ja se lausahdus tosiaan kyllä sävähdytti minua, kirjoitin sen oitis ylös (puhelimeeni joo) ja siellä se on ollut siitä saakka.
 
"Ei säännöllisyys, vaan poikkeus ja oikku luovat naisen kasvojen viehätyksen."

Tuon kirjoitin ylös, kun se sattui silmiini lukiessani Turms, kuolematonta. Ei ole muistikuvaa, kuka tämän sanoi, mutta pitääpä minusta ainakin jossain määrin paikkansakin.
 
Kyllä se Nykäsen Matti osaa. Hänen riipaisevan tyhjentävät kommenttinsa sopivat tilanteeseen, kuin tilanteeseen:

"Kaikki on allright ainakin minulla. En tiedä, onko muilla."

"Se on ihan fifty-sixty miten käy."
 
Jos todella kaipaa jotakuta, jota siteerata, kannattaa tutustua kirjaan Sitaateista ilkeimmät. Ja vaikkei kaipaisikaan, tuo on mahtava tekele. Ainakin minulla oli hauskaa sen parissa, ja onpa jokunen lausahdus tarttunut omaan käyttöönkin. Samasta sarjasta on ilmestynyt kirja Sitaateista Typerimmät (tai tyhmimmät, en muista tarkkaan), jossa pikaisen vilkaisun perusteella oli paljon sitaatteja George W. Bushilta. Jos nyt muutaman esimerkin tuosta ensimmäisestä kirjasta pitää sanoa, niin

"Ennen avioliittoa naiset ovat onnettomia siitä että heidän elämässään ei ole miestä. Avioliitossa siitä että heidän miehessään ei ole elämää."

"En ole ikinä ottanut henkeä keneltäkään, mutta olen lukenut ihastuksella koko joukon kuolinilmooituksia."

"Joka minuutti syntyy joku nenästävedettävä."

"Puritanismi: kalvava pelko siitä että joku, jossakin olisi onnellinen."

"Kultaseni, näytteletköhän sinä hieman liian isoa roolia elämässäsi?"

Chesterton kohteena Shaw:
"Sinut kun näkee voisi luulla, että Englannissa on nälänhätä."
Shaw kohteena Chesterton:
"Ja kun näkee sinut voisi luulla, että sinä olet siihen syypää."

Ja vastaavaa muuta. Suosittelen!
 
Jostakin luin moisen:
Naisena oleminen on niin merkillistä, että vain nainen voi selvitä siitä.

Ja noista Suomen kuvalehden Jyvistä ja akanoista tuli mieleen ikimuistettava kuva lukiomme biologian kirjasarjan Geeni -kirjasta. Kyseisessä opuksessa oli artikkeli siitä, miten muinaista DNA:ta on käytetty evoluutiotutkimuksessa. Artikkelin alalaidassa oli kuva alan uranuurtajasta poseeraamassa samassa kuvassa kivisen faaraonkuvan kanssa. Kuvatekstiin oli joku nähnyt tarpeelliseksi erehtymisen vaaran pelossa sorvata seuraavaa:
"Muinaisen DNA:n tunnetuimpia tutkijoita on Münchenissä toimiva Svante Pääbo (kuvassa vasemmalla)"
 
Bragolroswen sanoi:
Jos todella kaipaa jotakuta, jota siteerata, kannattaa tutustua kirjaan...

...Bierce, Ambrose: "Saatanan sanakirja". Kyseinen tyyppi on käsittääkseni kirjoittanut myös kirjan "Kyynikon sanakirja" tjsp.

Voi kun muistaisinkin, mitä häijyyksiä kyseinen kirjailija luetteleekaan. Sen muistan, että hihitin tuntikausia putkeen, niin ilkiää panettelua tuo koko kirja oli.

Tämän muistan: "Filosofia. Filosofia on tie joka johtaa Ei-mistään Ei-mihinkään."
 
Bragolroswen sanoi:
Chesterton kohteena Shaw:
"Sinut kun näkee voisi luulla, että Englannissa on nälänhätä."
Shaw kohteena Chesterton:
"Ja kun näkee sinut voisi luulla, että sinä olet siihen syypää."
Tästä tuli mieleeni Shawn ja Churchillin välinen kommentointi. Shaw lähetti Churchillille kaksi lippua teatterikappaleensa ensi-iltaan. Viestissä luki: "Toinen lipuista on teille ja toinen ystävällenne - jos teillä sellainen sattuu olemaan."
Churchill lähetti viestin, jossa pahoitteli, ettei pääse katsomaan ensi-iltaa. Loppuun hän kuitenkin totesi: "Ottaisin mielelläni liput näytelmänne seuraavaan näytökseen - jos sellainen sattuu tulemaan."
 
Spykan tenttikirjassa tuli tämmöinen vastaan:

"This decentered reflex is one reason cockroaches are some of Earth's longest survivors, defeating even large-brained mammals who can wield both rolled-up newspaper and cans of pesticide."

Hähähä.
 
Tämä on yhdestä lasten laulusta, mutta sitaattina tämäkin menee... Ja ajattelin, että tällaista lyriikka ei voi olla jakamatta... :D


"Saahaaraa, siellä kamelinkakka kuivana törröttää..."
 
  • Like
Reaktiot: Tik
Onhan noita kirjamaailma täynnä tuollaisia sitaatteja.

"Mitä olisikaan aamu ilman oluen ensipuraisua?" (J. Steinbeck)

Tuo tiivistää täysin yhdenlaisen elämäntavan. Mahtava.

Sitten onkin muuan kirja, joka onkin aivan pullollaan tuollaisia sitaatteja, ihan täynnä. Se on Richard Bachin maanmainio Illuusio eli Vastahakoisen messiaan seikkailut. Sieltä löytyvät nämä:

"Sitä, mitä toukka kutsuu maailmanlopuksi, mestari nimittää perhoseksi."

"Pilvi ei tiedä mihin suuntaan se liikkuu ja millä nopeudella."

"Omaan kuolemiseensa on kuitenkin syytä suhtautua kohtalaisen vakavasti. Vähemmän ylevät elämisen muodot eivät yleensä ymmärrä naureskelua teloituslavalle kävellessä. Siitä saa vain hullun maineen."

Noista varsinkin viimeinen on aivan lyömätön ja olen sitä niin kovin usein siteerannutkin...

Lisäksi eräästä laulusta:

"Intiaani ties eikä kirkonmies miten luotiin maamme tää, rajalinjoja vailla ja sillä lailla se ois pitänyt säilyttää." (Freud Marx Engels & Jung)

Tuokin on aivan loistava. Osuu naulan kantaan ja vielä niin hienolla tavalla...
 
Sokrates sanoi seuraavaa homoseksuaalisuudesta jotain seuraavaa:
(viiltävä suora lainaus puuttuu,kun hukkasin näköjään sen kirjan)
Anekdoottina vain,muistinvaraisesti,tosin luulen että Sokrateen lausuma on kirjassakin sellaisena,kun ei se kirjannut ylös sanomisiaan...

"Alussa ihmiset olivat pyöriä, kolme ruumista jotka olivat akselilla kiinni toisissaan. Jumala päätti erottaa ihmiset ja niin muodostui kolmenlaisia ihmisiä:miehiä(sai ilmeisesti akselin),naisia ja hermafrodiitteja.
Ihmiset halusivat taas tulla täydelliseksi ja niin ne etsivät puuttuvia kappaleitaan. Naisen ja miehen rakkaudessa päällimmäiseksi nousee lisääntyminen. Koska lisääntyminen on vaikutin,estää se todellisen ja puhtaan rakkauden. Homojen välillä tätä ei ollut,koska he eivät voi lisääntyä. Homoseksuaalisuudessa siis korostuu aito esteettinen kiinnostus ihmisruumiiseen,mikä on aidointa rakkautta."

Ne ei koulussa taida kertoa meille ihan kaikkea ns. eurooppalaisesta sivistyksestä... Tosin saman tekee enemmistö filosofiankirjoistakin.
Sokrateen kuolemasta kerrotaan enemmän kuin hänen elämästään...
 
"Saahaaraa, siellä kamelinkakka kuivana törröttää..."

kiitos. pelastit päiväni tuolla :D nauroin pitkästä aikaa ihan kunnolla.

löysin joskus netistä yhden tosi ihanan lausahduksen,se on vaan hävinnyt tiedostoista, joten yritän muistaa päästä: i'm so high that your kiss might kill me. so won't you kiss me so i die happy. tuo oli ihana.
 
Noh Terry Pratchetin kirjassa viikatemies:
"Olisihan se kurjaa jos ihmiset rupeaisivat heittämään henkensä kuolematta."

(En nyt ole aivan varma menikö tämä juuri näin mutta suunnilleen.)

Mielestäni aika hauska.
 
ssonja sanoi:
i'm so high that your kiss might kill me. so won't you kiss me so i die happy. tuo oli ihana.

Ja tämähän on Dashboard Confessional -bändin biisistä Hands down. Ja tarkalleen ottaen menee näin: "My hopes are so high that your kiss might
kill me. So won't you kill me, so I die happy." :)
 
Enpä ole varma, mistä tämä on alunperin, itse olen sen pikkuoravien kasetilta kuullut:

"Minulla oli kissa, mutta se kuoli, kun se heitti henkensä."

Ja minä olen taas kuullut tuon ihmisen alkuperäisen olemuksen osana kreikan mytologiaa, jossa ihmisellä oli neljä jalkaa, kuusi kättä ja kaksi päätä. Sukupuolia oli kolme: miesmies, nainennainen ja miesnainen. Jälkimmäisiä oli eniten.
Jakautessa hävisi yksi käsipari, mutta samalla syntyi tämä myytti Siitä Oikeasta. Eli siis tarkoitus on etsiä sitä kedonnutta toista puolta.
Mahtaakohan niille, jotka väittävän löytäneensä Sen Oikean, kasvaa ylimääräinen käsi...
 
Ylös