Kokenut on kohdallani luultavasti väärä sana, ja jokaisella on oma tapansa johtaa peliä, mutta yritetään.
Omissa piireissä pelinjohtaja laatii yleensä pelin, jota salaa sydämessään haluaisi itse pelata, eli oma innostus tukee pelinrakennusta. Jos sinulla on jokin osaamisalue, tiedät esim. keskiajasta, hiukkaskiihdyttimistä tai Sisiliasta mahdollisesti enemmän kuin pelaajasi, niin pyri käyttämään näitä lahjojasi mahdollisimman paljon hyväksi. Pelin tarina voi tietenkin sijoittua eri ympäristöön kuin harrastuksesi, mutta tietotaitojen soveltaminen elävöittää. Pyri tekemään hyvä taustatyö olennaisista asioista ja mieti pelin runko valmiiksi ideakartan avulla.
Älä pety, mikäli pelaajat käyttäytyvät eri tavalla kuin olit ennakoinut. Pelinjohtajan on yritettävä antaa pelaajille illuusio vapaasti toimivasta maailmasta, mikä tarkoittaa varautumista vaihtoehtoisiin polkuihin. Älä yritä keksiä kaikkea itse, vaan tutki pelejä, elokuvia, sarjakuvia ja inhimillistä toimintaa yleensä. Kaikkialta on mahdollisuus saada ideoita ja vaikutteita, jotka ovat kierrätettävissä roolipelaamisen muodossa. Mikäli tahdot luoda vaikuttavan NPC:n, laadi hänen toiminnalleen motiivit ja yritä kirjoittaa edes pari lausetta tämän käyttämiä vuorosanoja valmiiksi.
Tutki kuinka kirjoitetaan novelli, tai miten näytelmä pyrkii vaikuttamaan katsojaan. Älä tee pelistäsi koko pituudeltaan samanlaista, vaan yritä mahduttaa mukaan kohtauksia joissa on erilainen tunnelma. Taistelun vastapainoksi voi laittaa vaikkapa ongelmanratkaisua tai taustatietojen keräämistä. Uhraa aikaa ympäristön kuvailuun. Älä myöskään toista samaa kaavaa pelikerrasta toiseen.