Virpomaan?

Noldo

Hobitti
Elikkäs, näin Palmusunnuntaina tuli mieleeni, että monikohan meistä mahtaa käydä virpomassa? :D (erittäin harva, luulen) tai milloin olet ollut virpomassa, minkä ikäisenä loppui pokka ja lopetit?

Minä, viisitoista vee, olisin ajatellut nyt viiden vuoden tauon jälkeen lähteä ihan läpällä kokeilemaan, josko minulle mitään tuolta lähitaloista irtoaisi... :oops: Valitettavasti en ole saanut ketään kaverikseni, kun kaikilla on jotain muuta menoa ja pokka ei riitä... :x

Elämä on epäreilua.


Merri siirsi Majataloon
 
Minulla kyllä pokkaa riittää, mutta on niin äärettömän typerää mennä ovelta ovelle kerjäämään suklaamunia.


Ja vitsojen tekeminn on työlästä.
 
Ei ei ei... ei palmusunnuntaina lähdetä virpomaan, vaan ensi viikonloppuna. Meillä Pohjanmaalla virpominen ei liity Jeesuksen ratsastamiseen Jerusalemiin ja palmunlehviin, vaan pohjalaistrullit virpovat vasta ensi viikonloppuna, kun noitakokkojakin poltetaan.

Eräs työkaverini oli muuttanut Helsingistä Kokkolaan ja lähettänyt lapsensa trulleiksi jo palmusunnuntaina. Hämmentyneet lapset olivat tulleet itkien kotiin ja valittaneet äidilleen, ettei kukaan antanut karkkia, koska he olivat väärään aikaan liikkeellä. Lapsiparat oppivat pohjalaisperinteen vähän ikävällä tavalla. :)
 
En enää 6. luokalla virponut, sillä koulussa ei enää tehty virpomavitsoja. Siellä niitä oli hauska tehdä, kun oli tarvikkeita, mutta nykyään, kun kotona ei ole mitään askartelutarvikkeita, en ole virponut kuin pakolla.
 
Viimeisin virpomiskeikkani oli 5.-6. luokkalaisena kaverin ja hänen pikkusiskonsa kanssa. Hauskaa se oli. Vieraiden talon kohdalla oli aina kauhee palaveri, että voiko sinne mennä virpomaan vai ei. Enää en virvo, meinasin lähteä kaverin luo virpomaan, mutta olisin palkaksi saanut kuulemma sitruunamehua... :)
 
Itse kävin viimeksi virpomassa pari vuotta sitten. Ja silloinkin vain aivan lähinaapurit, laiska kun olen. Vitsojen tekeminen tuntuu liian suurelta vaivalta palkkoihin nähden.
Tänään heräillessäni ihmettelin aluksi miksi ovikello soi kokoajan. Sitten muistin.
Aluksi säälin pieniä lapsosia, jotka tulivat turhaan rimputtamaan meidän ovelle (kukaan ei ollut muistanut ostaa mitään lahjuksia ja rahanantaminen tuntui kornilta).
Sitten näin miten pikkuwananbenoidat kipittivät autoon, joka oli täynnä vitsoja ja lähtivät seuraavaan kohteeseen.
Miten virpomisestakin on tullut noin kovaa bisnestä?
Ennen vanhaan sentään käveltiin. :roll:
Whii. Minusta tulee tätimäinen.
 
Jaa-ah. On siitä vuosia kun itse kävin virpomassa, enkä ujona poikaparkana koskaan tainnut kehdata kiertää kuin tuttujen luona.
Meidän asuinalueemme on tällainen hiljakseen vanheneva, ja vuosi vuodelta virpojat vähenevät. Nyt on yksi virpojapari käynyt, nekin äidin työkaverin lapsi kaverinsa kanssa. Tuskin enempää tuleekaan. Noh, se hyvä puoli että jää sitten itselle popsittavaksi muutama kinder-muna, kyllä nuo vanhemmat niitä taas tusinan ostivat varmuuden vuoksi. [15]

Mitenkäs muuten suhtaudutte virpojien pukeutumiseen? Tänään Kymen Sanomissa oli artikkeli, jossa joku ortodoksisen kirkon edustaja päivitteli noita-asuja. En ollut asiaa koskaan osannut näin ajatellakaan, minulle on ollut itsestäänselvää, että kunnon virpoja on nähnyt vähän vaivaa pukeutuen noidaksi (noh, itse en kyllä koskaan pukeutunut :p). Mutta tämä onkin sitten vain varsin tuore eri perinteiden ristikeitos. Noh, ateistina minulle tokikaan noidat eivät ole mitään pahuuden sanansaattajia vaan hauskoja satuhahmoja - jos uskoisin toisin, varmasti se minustakin tuntuisi vähän omituiselta, että paholaisenpalvojat käyvät toivottelemassa pitkää ikää.
 
Autolla?

Sellanen pitäis kieltää lailla! Mä lopetin joskus ala-asteen lopulla. Kerran tulin sopivasti kipeeksi ja siihen se sitten jäi. Tai vaihtoehtoisesti en halunnut alkaa väsää vitsoja. Tänään en oo avannu niille söpöille pikku trulleille ovea, koska mulla ei yksinkertaisesti ole mitään. toki olis tullu hankittua jotain, ellen olis tullut asiasta tietoiseksi vasta eilen klo 21.

Se on kumma ku kaikki juhlapyhät yllättää. Noh, ainakaan ei tarvitse tulevaisuudessa teeskennellä, ettei hokannut äitienpäivän tuleen!
 
Kyllähän sitä käytiin aina joka vuosi lapsena virpomassa. En tosin muista, milloin sen perinteen jätin pois. Nykyään olen siinä toisessa osassa, eli "palkan" antajana. Töissä oli hauska, kun lapset kertailivat perjantaina virpomislorua ja sanoivat lopuksi "vitsa mulle, palkka sulle." :D

Ennenhän käytiin virpomassa palmusunnuntaina ja palkka saatiin vasta viikon päästä pääsiäisenä. Nykyään ajattelutapa tuntuu olevan kaikki-minulle-heti-nyt, eikä monikaan lapsi jaksa palkkaa hakea enää viikon päästä jos heitä niin pyydetään tekemään.

Kyllä minun mielestäni pikku virpojien kuuluu pukeutua noidiksi. Hauska näky, kun joukko pikku noitia kiertää helmat hulmuten virpomassa. Itsekin lapsena maalasimme kasvot ja pukeuduimme oikein kunnolla. Eiköhän se ole palkan antajastakin mukavampaa antaa palkka pikku noidalle, kuin tenavalle jolla on vain muovipussi ojossa kun ovi avataan. Ennenhän noitia pidettiin jonkinlaisina pahan lähetteinä, mutta aika on muuttunut. Tuskin kovinkaan moni päivittelee asiaa nykyisin.
 
Asustellessani Raumalla ei virpomisesta ollut puhettakaan! Siellä suunnalla kun on tapana 13.1. Nuutinpäivänä pukeutua nuuttipukiksi ja käydä laulamassa joululauluja, vähän niinku joulun lopuksi. Ja samalla tietty saatiin karkkia.
Sainkin olla varpaillani ensimmäisenä palmusunnuntaina, jolloin muksut tuli oven taakse. Eka vuonna en muistanut koko virpomista. Seuraavina vuosina varauduin jotain karkkia antamaankin. Eihän ole kiva olla "kiukkuinen akka", joka ei ymmärrä lasten ilojen päälle. :wink:
 
Ehkä ortodoksisuus vaikuttaa minuunkin mummoni kautta ja minä lähden ehdottomasti siitä liikkeelle että virpomaan tullaan pyhävaatteissa ja palkinto saadaan viikon päästä. Mutta koska tuota on niin vaikea saada uppoamaan trölleihin joita täällä huitelee olen päättänyt ottaa pahan sedän maineen enkä avaa ovea.

Itse silloin muinoin kun vanhemmat vielä kunnioittivat lapsiaan kävin veljeni kanssa kiertämässä lähialueet. Virpoja tehtiin vimmalla pari kolme päivää ja hauskaa oli.

Itseäni aina harmittavat tälläiset umpifuusio-jutut joista kellään ei ole mitään havaintoa. Eli onko virpominen kristillistä, pakanallista vai vain kaupallista/perinteistä? Minä lähdin aina siitä liikkeelle että virpomisen suoritin kristillisistä lähteistä.

Nykyään lähinnä ärsyttävää.
 
Jaiks, enhän minä muistanut, että TÄNÄÄN virvotaan.
Mummoni sattui soittamaan n.klo. 12 ja kyseli "ollaankos sitä tulossa virpomaan?"
Olin täysin unohtanut, että tänään piti virpoa! Etsin jostain kaapista vanhan vitsan ja lähdin pyörän kanssa virpomaan :roll: .
Ensi vuonna muistetaan paremmin (toivottavasti.)
 
Roark, minun tietojeni mukaan koko nykyinen trulliperinne on syntynyt vähän kaikkien yhteisvaikutuksesta. Alunperin Karjalassa Venäjän ortodokseilta omaksuttiin virpominen. Sana virba on lainaa venäjänkielen sanasta verba eli paju. Pajunoksilla toivoteltiin taloon karjaonnea ja muuta menestystä, ja liikkeelle lähdettiin heti aamusta, etteivät pahat henget ehdi vahingoittaa karjaa tai muuta omaisuutta.

Pääsiäisnoidiksi pukeutuminen ja noitia karkoittavat kokot ovat taas ruotsalaista vaikutusta, kun varsinkin Pohjanmaan rannikkoseuduilla olivat noitavainotkin hieman yleisempiä kuin muualla Suomessa.

Nämä kaksi tapaa sitten sekoittuvat ja levisivät koko maahan. Nykyään kaupallisuus on tietty tullut mukaan, kun kaupoissa myydään jo valmiita "trullimakeissekoituksia".

Tietoni pohjaavat Virtual.finlandin teksteihin ja omiin tietoihin, joten korjatakin saa, jos olen ihan hakoteillä. :)
 
Etelässähän ja kai muuallakin virvotaan Palmusunnuntaina ja Pohjanmaalla sitten viikon päästä.
Itse kävin viimeksi virpomassa kun oli 7.luokalla. Ei siinä sillai mitään tyhmää ole jos on perso makeisille :p
Tänä ja viime vuonna kävin pikkusiskon kanssa. Tai oikeestaan olin vain mukana vahtimassa ja hän virpoi. Saaliista sain tietenki osan :lol:
Oksien tekeminen on kyl ihanaa. Näen yleensä hirveesti vaivaa niiden väsäämisessä, mut kiva on silti kuulla kun muut on tykänny niistä :)

Ja sitten taas ensi vuonna
 
Jyväskylässä ei ollut mitään pitkäaikaisia vaikuttavia perinteitä joten siellä virvoimme palmusunnuntaina ja palkan saimme heti emmekä juuri kohdanneet paheksuntaa. Olimme ehkä kuuden noidan joukolla liikkeellä ja keräsimme palkat yhteiseen koriin ja jaoimme ne lopuksi. Palkat eivät kyllä olleet tärkeintä touhussa, meistä se oli vain todella hauskaa. Varsinkin vitsojen tekeminen, loppuvaiheessa ne olivat vähän turhan taiteellisia (pelkkiä sinisiä juttuja esimerkiksi). pidin palkkojen antamisestakin, tosin monena vuonna meillä ei käynyt ketään (sainpa ainakin syödä karkit itse). Nyt asun talossa, jossa ei asu yhtään lapsia ja jonka ulko-ovet ovat lukossa, ei tänne kukaan löydä.
 
Siitä onkin aikaa kun minä olen viimeksi ollut virpomassa. Joskus ala-asteella kaverin kanssa olin. Ehkä neljännellä tai viidennellä. Olin joskus ihmeissäni kun kaverini oli menossa jo palmusunnuntaina virpomaan, sillä meillä se juuri on viikkoa myöhemmin. Ehkä tapauksen selittää se, ettei hän ole paljasjalkainen etelä-pohjanmaalainen. Täällä päin tuo perinne näyttää olevan katoamassa. Jos virpojia tulee niin kaikki eivät ole paneutuneet siihen kunnolla. Vitsa saattaa olla pajunkissaton tynkä, jossa on yksi sulka tms. Minun mielestäni silloin ei tarvitse lähteä virpomaan, jos ei ole jaksanut nähdä vaivaa ja kuljetaan lähinnä makean perässä. Tosin tänä vuonna saatamme jäädä ilman virpojia, koska muutimme hieman syrjempään eikä lähettyvillä ole lapsiperheitä, joissa lapset olisivat pieniä.
 
Minä en ole koskaan virponut, täällä päin se ei ole tapana.

Fairy tale sanoi:
Asustellessani Raumalla ei virpomisesta ollut puhettakaan! Siellä suunnalla kun on tapana 13.1. Nuutinpäivänä pukeutua nuuttipukiksi ja käydä laulamassa joululauluja, vähän niinku joulun lopuksi. Ja samalla tietty saatiin karkkia.

Jep, täällä lauleskellaan Nuutinpäivänä ja saadaan karkkia. En ole koskaan edes kuullut, että kukaan kaverini olisi virponut. Jos joku tulisi soittamaan ovikelloa ja haluaisi virpoa, niin olisin kyllä todella ihmeissäni. Miettisin ensin varmaankin viisi minuuttia että onko tämä joku Piilokamera... :roll:
 
En ole käynyt virpomassa vuoteen.
Availin tänään ovia pikkutrolleille. "Saako virpoo?"
Sitten oli loppua makeiset kesken.
Iski paniikki. :D
Itse olen ortodoksi, enkä pahemmin paheksu sitä, että noidiksi pukeudutaan. Itse pukeuduin aina lapsena. Eihän sitä sopinut lähteä virpomaan ilman vaatteita. Vai sopiiko?
Yksi kaverini kävi tänään virpomassa meillä. Naurettiin, mutta annoin silti vähän mässyä matkaan.
 
Virpominen on kyllä ihan mahtavaa puuhaa, mutta en enää viitsi kuitenkaan mennä. En usko, että kukaan tämän ikäiselle palkkoja enää anna.. :roll: Virvoin viimeisen kerran seiskaluokalla. Silloinkin kaverit katsoivat vähän ihmeissään touhujani, mutta mitä pienistä. Jokaisessa meissäkun asuu se pieni lapsi. Minussa kylläkin melko suuri.. :D
 
Kävin viimeksi virpomassa seitsemännellä luokalla muistaakseni. Saimme mielettömästi karkkia ja varmaan sadan markan edestä rahaa. Hih.

Pienen kokoni puolesta voisin mennä virpomaan vaikka vielä ensi vuonnakin, mutta ei ole ketään, kenen kanssa menisin, kaverini ovat liian pitkiä eivätkä he ehkä enää kehtaisikaan. Tylsimykset.
 
Ylös