Voi saasta! Jätteet ja kierrätys

targuin

Hobitti
Kummalla tavalla aiheutan isomman ekogolisen jalanjäljen: Syöttämällä kissalleni annospusseihin (niihin folityyppisiin nyssäköihin) pakattua lihamössä vai säilykepurkkeihin pakattua lihamössöä?

Minua on alkanut ärsyttää triplaantunut säilykepurkkimäärä pienmetallilootassani, mutta pienmetallin saa sentään kierrätettyä. Voiko noita foliopusseja nakata mihinkään muualle kuin sekajätteisiin? Olisiva sikälikin kätevämpiä, että rakas kattini osaa ikävä kyllä murtautua elmukelmun läpi avattuun säilykepurkkiin... Hintaeroa on jonkinverran, muttei niin paljon, että se ratkaisisi asiaa.
 
targuin sanoi:
Kummalla tavalla aiheutan isomman ekogolisen jalanjäljen: Syöttämällä kissalleni annospusseihin (niihin folityyppisiin nyssäköihin) pakattua lihamössä vai säilykepurkkeihin pakattua lihamössöä?

Kokonaan folioiset pakkauksethan voi myös lykätä pienmetalleihin, jos niissä ei siis ole mitään typerää muovikerrosta jota ei saa irti tai sellaisia? Jos pussit kuitenkin joutuu laittamaan sekajätteeseen, on säilykepurkki ympäristölle mukavampi; sekajäte menee kaatopaikalle, sitä ei kierrätetä enää. Säilykepurkit keräykseen, eli jotain uusiokäyttöä niillekin keksitään.
 
Merri sanoi:
Hmm, minun käsittääkseni ainakin täällä sekajäte menee poltettavaksi, ts. energiajätteeksi, ettei se aivan hyödytöntä ole saati kaatopaikkatavaraa.

Miksi olen aina käsittänyt että energiajäte on jotenkin ihan erikseen vielä? :O
 
Minä olen ymmärtänyt että sekajätettä ei poltettaisi koska siellä voi olla kaikenlaista ei-palavaa kuten metallia ja sitten semmoisia joita ei saa polttaa kuten tiettyjä muoveja yms. Myöskään biojätteeseen ei suhtauduta oikein iloisesti. Ainakin nämä karsittiin aikanaan koulussa pois energiajätteestä, joka siis on koostumukseltaan sellaista, että ainakin koulumme jätteestä suurin osa saatiin ängettyä energiajakeeseen, mutta sen lisäksi on sekajäte, jota ei saisi polttaa. En kyllä sit myöskään tiedä Helsingin ulkopuolelta...
 
Eikös tähän liittynyt jonkinlaista kissanhännänvetoa siitä, voidaanko kaatopaikkaongelmia ratkoa rakentamalla uudenaikaisia jätteenpolttolaitoksia vai ei. Kun Vihreät eivät tykkää ajatuksesta, sillä heidän mielestään ihmiste eivät enää jaksa kierrättää ja miettiä kulutustottumustensa ympäristöystävällisyyttä, jos kerran sekajätteestäkin päästään kätevästi eroon polttamalla.
 
Voi olla sitäkin. Satuin vaan olemaan koulussa ympäristöryhmässä erinäisten sattumusten kautta ja siellä alettiin viime vuonna kierrättämään ja energiajakeen kanssa oli puhetta ainakin siitä, että sinne ei saa päätyä metallia, tiettyjä muoveja ja biojätettä. Jotenkin niin, että isompina määrinä ne haittaavat kovasti polttoprosessia.
 
Eli toisin sanoen ratkaistakseni tämän purkkiongelmani minun pitäisi mennä tenttaamaan isännöitsijältä, mitä millekin jätelaadulle tapahtuu. Meneepäs tämä hankalaksi... Miksei niitä lihamössöjä voida pakata samanlaisiin nestepakkauslootiin kuin tomaattisose tai papuseokset? Nuo säilykepurkit ovat jo niin tilaavieviäkin, etten meinaa saada niitä taiteiltua mihinkään koloon.
 
Isilmírë sanoi:
Kun Vihreät eivät tykkää ajatuksesta,.

Eihän tämä vain johdu mistään sellaisesta, että Saksan vihreät ovat Vihreän liiton "emäpuolue", ja että Saksassa tiedostavat ihmiset eivät historiallisista syistä tykkää minkäänlaisista polttolaitoksista? :p
 
targuin sanoi:
Eli toisin sanoen ratkaistakseni tämän purkkiongelmani minun pitäisi mennä tenttaamaan isännöitsijältä, mitä millekin jätelaadulle tapahtuu.

Mahtaakohan isännöitsijä tietää? Paikallinen jätehuolto ja/tai jätefirma voisivat tietää paremmin.
 
targuin sanoi:
Eli toisin sanoen ratkaistakseni tämän purkkiongelmani minun pitäisi mennä tenttaamaan isännöitsijältä, mitä millekin jätelaadulle tapahtuu. Nuo säilykepurkit ovat jo niin tilaavieviäkin, etten meinaa saada niitä taiteiltua mihinkään koloon.

Ei tuo säilykepurkkien lajittelu ole ollenkaan vaikeaa...

Säilykepurkit laitetaan kaatopaikkajätteeseen, jos taloyhtiössä ei lajitella erikseen pienmetallia tai jos ei lähistöllä satu olemaan muuta pienmetallin keräyspistettä, johon ne voisi kiikuttaa.

Purkit saa pienempään tilaan seuraavasti: Avaa purkinavaajalla myös purkin pohja ja litistä purkki. Onnistuu naisenkin käsivoimin... Matalat tonnikalapurkit ovat pohjastaan pyöreäreunaisia, joten niiden pohjia ei saa avattua purkinavaajalla, mutta nuo purkit eivät vie kovin paljon tilaa muutenkaan.

Purkit kannattaa huuhtoa/pesaista ennen puristustoimepidettä, koska muuten ne rupeavat haisemaan pitempään säilytettäessä.
 
Oli niin monta viestiä jätteistä ja niiden kierrättämisestä, että ansaitsevat ehdottomasti oman keskustelun, vai mitä?

Olen itsekin miettinyt tuota aloitusviestin kysymystä: eläinten ruokia saa paitsi pusseissa, myös pienissä (epäekologisissa jo sinänsä) rasioissa, jotka tuntuvat olevan kokometallia, kansikin on samantapainen kuin esim. oivariini- yms. rasioiden pois repäistävä sisäkansi. Olen kuitenkin kuullut huhuja, että moiset rasiat eivät kelpaa pienmetallin keräykseen. Mahtaako pitää paikkansa? Entä sitten ne oivariinirasiaan tuutatut sisäkannet? Ja alumiinifolio (puhdas)? Ja hammastahnaputkilon päässä oleva pieni suojus? Ja niin edespäin. Onko jollakulla varmaa tietoa moisten ohuiden pakkausten kierrätettävyydestä?
 
Centaurea sanoi:
Ei tuo säilykepurkkien lajittelu ole ollenkaan vaikeaa...

Jep. Ja Suomi on tasavalta. :roll:

Eli ongelma ei suinkaan ole purkkien säilytys/kierrätys vaan se periaatteellinen kysymys, että niitä kertyy aivan julmettu määrä ja täysinä edullisissa pakkauksissa ostettuina vievät julmetusti tilaa jo muutenkin pienestä asunnostani. Näin ollen olisi miljoonakertaa helpompaa syöttää kisulle käteviä annospusseja, jotka kuitenkin auttamatta päätyvät sekajätteeseen. Lisäksi kissallani on paha tapa tunkea litskattujen säilykepurkkien täyttämään laatikkoon ja teloa itsensä siellä (peijooni osaa avata kaikki ovet paitsi lukittuja).

Tässä on siis ongelmani ydin. Jos joku tietää, voiko noita annospusseja pistää vaikka muovinkeräykseen/johonkin vastaavaan lokeron ongelmani olisi ratkaistu.
 
targuin sanoi:
Miksei niitä lihamössöjä voida pakata samanlaisiin nestepakkauslootiin kuin tomaattisose tai papuseokset?

Voi kyllä, ainakin <a>Mjau-merkkistä</a> kissanruokaa saa semmoisissa tetroissa. Se on tietysti tyyriimpää kuin perus pirkka purkkiruoka, mutta vastaavasti laadukkaampaa. Suurin osa eläinkaupoista myy sitä, ja jotkut marketitkin.

Mitä poltettavaan jätteeseen tulee, omastamielestäni se on ihan ok niin kauan kun ei olla keksitty parempaa tapaa kierrättää muoveja. Muovihan on monilta ominaisuuksiltaa mainio materiaali, onglema on vain siinä että jo kuluttajakäytössä on niin monta muovilajia, että että ihmiset pitävät niitten kierrätystä hankalana. Muovit kun olisi paras kierrättää siten että yhtä laatua saataisiin yhteen paikkaan, jolloin ko. mouvinlaadun vois vain murskata rouheeksi ja sulattaa uudeksi muoviksi. Muovin valmistaminen uudeksi muoviksi vie vielä kaiken kukkuraksi vähemmän energiaa kuin paperin valmistaminen uudeksi paperiksi (ainakin jos on meidän mouvi-kurssin opettajaa uskominen).
 
En käsitä, miksei muovia kierrätetä enemmänkin. Satuin joskus asumaan Kajaanissa muutaman kuukauden ja siellä paikallisen Citymarketin pihalla oli muovinkierrätysloota - sinne sai siis viedä kaikki shampoopullot ja margariinirasiat. En yhtään tiedä, kuinka hyvin ne käytetään hyväksi, mutta olisi kyllä tervetullutta, että nykyisten patteri- ja metallinkeräystötsien vieressä olisi muissakin kaupungeissa muovinkeräysastiat.

Sekajätettä tulee ainakin meikäläisellä ihan törkeästi. Olen nyt siirtynyt kankaisiin hedelmäpusseihin ja käytän muovisiakin uudestaan, mutta ei se hirveästi auta...
 
Minäkin siirryin kankaisiin hedelmäpusseihin, mutta jouduin palaamaan muoviin erään yllättävän ongelman vuoksi: Kissanhiekka könttiä ei viitsi paiskata ihan perusroskapussiin muhimaan. Niinpä siivoan hiekan aamulla ja kannan ex-hedelmäpussissa köntät roskikseen.

Tässä on muuten toinen kissatalouden ongelma: järkevä jätteiden käsittely. Pelletithän voi pistää biojätteeseen ja ne pitävät hajuakin paremmin kuin perushiekka. Ikävä kyllä kastunut pelletti hajoaa puuhipuiksi, jotka tarttuvat kisun tassuihin ja päätyvät edelleen ympäri taloa.
 
Mitä ne kankaiset hedelmäpussit käytännössä tarkoittavat? Saako semmoisia jostain ja hyväksyykö kaupatkin ne? Kuulostaa nimittäin mielenkiintoiselta :)
 
Shailin sanoi:
Muovit kun olisi paras kierrättää siten että yhtä laatua saataisiin yhteen paikkaan, jolloin ko. mouvinlaadun vois vain murskata rouheeksi ja sulattaa uudeksi muoviksi. Muovin valmistaminen uudeksi muoviksi vie vielä kaiken kukkuraksi vähemmän energiaa kuin paperin valmistaminen uudeksi paperiksi (ainakin jos on meidän mouvi-kurssin opettajaa uskominen).

Mielenkiintoista. Ehkä siksi Suomessa ei muovia kierrätetä... Mitäköhän Saksassa tehdään? Ainakin Berliinin tienoilla jossa vierailin, kaikki pakkausjäte (maitopurkit, muovikääreet, muovirasiat jne.) laitettiin samaan kierrätysastiaan. Amerikassa samaan astiaan laitetaan kaiken lisäksi myös paperi, pahvi ja pienmetalli! Siellä ainakin sanotaan, että ne lajitellaan sitten jätekeskuksessa.

Tik sanoi:
Entä sitten ne oivariinirasiaan tuutatut sisäkannet? Ja alumiinifolio (puhdas)? Ja hammastahnaputkilon päässä oleva pieni suojus? Ja niin edespäin. Onko jollakulla varmaa tietoa moisten ohuiden pakkausten kierrätettävyydestä?

Minä olen vailla mitään varmaa tietoa ja silkan luuloni perusteella lajitellut ylläolevat pienmetalliin. :urg: Toivottavasti jollain löytyy asiasta tieto. Paitsi hammastahnaputkilon päässä oleva suojus: Ainakin minun tahnamerkissäni siinä näyttää olevan yhtä paljon muovia kuin metallia.
 
Pikku Myy sanoi:
Mitä ne kankaiset hedelmäpussit käytännössä tarkoittavat? Saako semmoisia jostain ja hyväksyykö kaupatkin ne? Kuulostaa nimittäin mielenkiintoiselta :)

Netistä löytyy ainakin Vegaaniliitolta ja Luontokaupalta ja sitten joiltain äitiystarvikekaupoilta. Luontokaupalta tilasin itse ja maksoivat 3,90 euroa kappale (eli aika paljon). Ne ovat semmoista läpikuultavaa valkoista kangasta, vähän turhan isoja meikäläisen makuun, mutta kun pyöräyttää pussinsuun solmuun, niin sujuu kyllä. Kaupassa eivät ole sanoneet mitään, hedelmät näkyvät läpi ja tarra pysyy pussissa kiinni. Noitahan voi itsekin ommella vaikka jostain harsokankaasta, jos sattuu sellaisia taitoja olemaan.

Liian helppoahan tämä olisi, jos kaupat ihan itse myisivät noita pusseja - luulisi, että tulisi halvemmaksi kuin muovipussien jakelu ilmaiseksi.
 
Tuollaiset pussit tuovat mieleen pesupussit, joihin voi sujauttaa rintaliivejä ja muita herkästi pesukoneen sisäosiin takertuvia vaatekappaleita. Vesi ja pesuaineet pääsevät niiden lävitse. Pussit sulkeutuvat kätevästi vetoketjulla. Jos ne ovat olennaisesti hedelmäpusseja halvempia, niin pari voisi pyhittää siihen käyttöön. Kuitti vain mukaan lompakkoon pusseista, jotta kassa ei epäile niiden tarttuneen mukaan juuri sillä kauppareissulla.
 
Kotitalousmuovin keräystä kokeiltiin 90-luvulla mm. Turun alueella, mutta kokeilu ei oikein onnistunut, koska kerätty muovijäte oli sekalaista ja likaista. Siksi sitä ei voitu käyttää uusioraaka-aineena, vaan kerätty muovi päätyi lopulta polttolaitokselle ja/tai kaatopaikalle.

Muovia toki kerätään edelleenkin, mutta vain teollisuudelta ja kaupan ym. toimipisteistä, jolloin talteen otetaan mm. puhdasta kutiste-/pakkausmuovia. Jossakin vaiheessa maaseudulla 4H-kerholaiset keräsivät tyhjiä lannoitesäkkejä muoviraaka-aineeksi, mutta ei niitä taideta enää kerätä. Myös styrox kelpaisi uusioraaka-aineeksi, mutta senkin pitäisi olla puhdasta. Styroxin keräämistä kokeiltiin 90-luvun alkupuolella (mm. pääkaupunkiseudulla), mutta siitäkin luovuttiin. Ongelmat olivat osin samoja kuin kotitalousmuovin keräämisessä.

Muovit lajitellaan joko energiajätteeseen, jos sitä paikkakunnalla kerätään, tai sekajätteeseen. PVC-muovia ei saa laittaa energiajätteeseen tai polttaa, vaan se lajitellaan esim. kaatopaikkajätteeseen tai sekajätteeseen.

Oman kotikunnan www-sivuilta löytyy jätteiden käsittelyohjeet tai ainakin pitäisi löytyä. Kävin kurkistamassa Turun Seudun Jätehuolto Oy:n (http://www.tsj.fi) sivustolla ja sieltä löytyy selkeät ohjeet eri jätejakeiden lajittelusta, kierrätyksestä ja käsittelystä. Turussa on jätteiden polttolaitos, joten energiajäte ja kaatopaikkajäte voidaan/pitäisi lajitella erikseen.

Olen n. 20 vuoden ajan seurannut kotini lähellä olevan keräyspisteen tilannetta. Siinä on keräysastia pienmetallille, lasille ja kotikeräyspaperille. Lähes joka kerta vedän vähintään säkillisen herneitä nenääni (nenä on iso), kun vien sinne keräyspaperit, -metallit ja -lasin. Aina löytyyy muutama ääliö, joka viis veisaa lajitteluohjeista: keräysastioihin sullotaan roskapussikaupalla sekalaista ryönää, polkupyörän kumeja, auton osia ja oli pienmetalliastiassa kerran kokonainen auton moottorikin, akkuja, loisteputkia, kokonaisia pahvilaatikoita, lumppupusseja ym. roinaa. Jos niitä ei saada sopimaan astioihin, niin ne heitetään astioiden viereen. Tosi ympäristöystävällistä touhua :x. Olen välillä kiikuttanut keräysastioihin kuulumatonta roinaa omaan roskikseen tai kaatopaikkakuormaamme.
 
Ylös