Vuoden 2005 parhaat

Sillanrakentaja

Kontulainen
Yksi vuosi lähestyy jälleen loppuaan - Haltiamielikin on vaihtanut avansa joulunpunaiseksi - ja kaikkia tietenkin innostaa jatkaa perinnettä koota yhteen topikkiin kuluneen vuoden parhaat asiat. Ereinen aloittama topikki viime vuodelta löytyy yhä täältä, sieltä voi käydä tarkistamassa mitä mieltä olikin silloin ja mistä. Mutta pidemmittä puheitta: :)

1. Vuoden 2005 kirja
2. Vuoden 2005 elokuva / TV-ohjelma
3. Vuoden 2005 levy / bändi / uusi musiikkituttavuus
4. Vuoden 2005 paras asia (henkilökohtaisesti / yleisesti)
5. Vuoden 2005 suurin saavutus (henkilökohtaisesti / yleisesti)
6. Lupaus vuodelle 2006

Niin ja perustella tietenkin pitää.
 
1. Vuoden 2005 kirja
Luin tänä vuonna hirveän vähän. Syksyllä olen lueskellut tenttikirjoja mutta muuta en oikeastaan ole.. Hmm. Sanon Harry Potter & the Halfblood Prince, vaikken ole lukenutkaan sitä vielä kokonaan.
2. Vuoden 2005 elokuva / TV-ohjelma
Elokuva, no tuo Sin City oli kyllä aivan tajuttoman hieno, sekä visuaalisesti että fiilikseltään, mutta ykköseksi kapuaa ehkä sittenkin Crash. Se ravisutti minua ainakin kovasti, itku tuli.
3. Vuoden 2005 levy / bändi / uusi musiikkituttavuus
Hmm. Tämä on nyt vaikea. Mitähän kaikkia niitä edes on tullut tänä vuonna.. Ihan tässä loppuvuodesta Dredg on kolissut ja kovaa, alkuvuodesta Bleak hienon keikan jälkeen. Disco Ensembleen tutustuin myös paremmin tämän vuoden aikana, First Aid Kit -levyn merkeissä. Pakko mainita tässä kohdassa myös noita keikkoja, tämä on ollut ehkä maailmankaikkeuden paras keikkavuosi. The Ark x 3, Opeth, Anathema, Fantômas, niitä on vaikka millä mitalla. Mielettömän hienoja juttuja kaikki.
4. Vuoden 2005 paras asia (henkilökohtaisesti / yleisesti)
Oli tosi mahtavaa, kun paras kaverini pyysi minua bestmaniksi alkuvuodesta. Myös kunnolla juttelu samaisen kaverin kanssa keskeneräisistä asioista ja vielä useampaan otteeseen on tuntunut hienolta ja vaikuttanut meidän väleihin (positiivisesti) paljon. Älyttömän hyvä olo siitä. Henkilökohtaisen puolelle menee myös tuo Anatheman keikka, se oli hienoin asia koskaan. Niin mieletön tunnemyrsky ja kaunista musiikkia ja tärkeimmät ihmiset ja kaikki. Sitä en unohda ikinä, enkä usko, että moni asia voi sitä koskaan päihittää. Yleisellä tasolla hmm, kaikki festarit. Ja reissut ja kesä oikeastaan kokonaisuudessaan.
5. Vuoden 2005 suurin saavutus (henkilökohtaisesti / yleisesti)
Sain alkuvuodesta ylennyksen vaikken ollut ollut tuossa työpaikassa kuin pari kuukautta. Ja parhainta oli se, että tiesin ansaitsevani sen. Kouluun pääseminen (vaikkakin vain kansanopistoon) on hieno juttu, ja se, että olen menestynyt siellä ja osaan kirjoittaa. Mitähän muuta.. No se, että olen saanut niin paljon uusia ystäviä ja kavereita tämän vuoden aikana ja silti vanhatkin on tallella.
6. Lupaus vuodelle 2006
Olen huono näissä lupausjutuissa, koska en ikinä muista sitä. Mutta, voisin taas yrittää ainakin hillitä rahankäyttöä ja viisastua.
 
Vuoden 2005 kirja on kyllä HBP, vaikka hetken aikaa mietinkin Hobbin Shaman's Crossingia. Aika näyttää mitä siitä trilogiasta tulee, mutta HBP erottui heikkenevästä Potter-sarjasta Kalkaroksen takia. (Enkä tietenkään voi perustella paremmin kun se spoilaisi.)

Vuoden 2005 elokuva / TV-ohjelma... tv:tä en omista, ja leffassakin on tullut käytyä aika harvakseltaan. Ummpf. Wallace & Gromit? Ei tule nyt mitn mieleen - paitsi DVD-elämyksiä, mutta ne ovat edellisiltä vuosilta.

Vuoden 2005 levy on ehdottomasti the Corrsien Home. Jos kuulut niihin jotka eivät ota ko bändiä vakavasti, niin kuuntelepa tämä läpi ja ajattele sitten uudestaan.

Vuoden 2005 paras asia yleisesti oli ihmisissä herännyt auttamis- ja yhteisvastuuhalu, ainakin mitä tulee näiden suurten katastrofien suhteen.

//ETA: ja juu en lupaa mitään. Viimeksikin meni vajaat kaksi viikkoa tähän topikkiin vastaamisesta ja tulevaisuuden sisältö uusiksi. Ne tärkeimmät lupaukset on kuitenkin sisäisiä ja ikuisia eikä mitään vuositavoitteita. Sori, otin nyt tähän vähän tälläisen Elrond-asenteen. :wink:

//ETA 2: Tämä on viestini nro 444 uudessä Käärmeessä. Edellisen vuoden vastaavaan topikkiin kirjoittamani viesti oli numeroltaan 200.
 
Vuoden 2005 kirja
Yritän muistella mitä sitä on tänä vuonna tullut luettua, mutta mitään ei oikein tule koulukirjojen lisäksi mieleen, paitsi tietenkin tuo Potter. Että varmaankin se tarkoittaa sitä että ainakaan kovin hyvää kirjaa ei ole tullut luettua :grin: Eli sanon Half Blood Prince:n, vaikkakin olen kyllä aloittanut taas pitkästä aikaa lukemaan syksynmittaan tuota Narnia-sarjaakin, ja onhan se yliveto. Vaikea kaksinkamppailu.
Vuoden 2005 elokuva / TV-ohjelma
Kamalasti on jäänyt leffoja katsomatta ja vielä olisi pari tänä vuonna jäljellä, mm. Velho ja Leijona, King Kong ja Corpse Bride, mutta kyllä se on Sin City.
Vuoden 2005 levy / bändi / uusi musiikkituttavuus
Ehdottomasti Stam1na. Levyn ja kolmen keikan huudatusta. Levystä tulee aina mieleen onnellinen kesä 2005. pa-ha-ark-ki-teh-ti-huu-taa! :grin:
Vuoden 2005 paras asia (henkilökohtaisesti / yleisesti)
En tiedä onko sitä kukaan muu huomannut, mutta itsellä on ainakin hyvä fiilis siitä, että on ehkä hieman vuoden aikana henkisesti kasvanut. Osin se varmaan liittyy tuohon täysi-ikäisyyden saavuttamiseen, joka sekin on yksi vuoden henkilökohtaisesti parhaista asioista, mutta luulisin että on siihen joku muukin vaikuttanut. Yleisesti ottaen on ollut hyvä vuosi, ei suuria aallon pohjia. Toivottavasti ei ensikään vuonna.
Vuoden 2005 suurin saavutus (henkilökohtaisesti / yleisesti)
Suurin saavutus, no täysi-ikäisyys, ajokortti, ruotsista M. No en tiedä millä mittapuulla nuo ovat suuria saavutuksia mutta ei kai tässä mitään muuta ihmeellistä ole tänä vuonna saavutettu, joten nuo nousevat päällimäisiksi.
Lupaus vuodelle 2006
Ei tähän uskalla mitään kirjoittaa kun sitten on vähän niin kuin mustaa valkoisella, mutta ainakin lupaan äänestää presidentin vaaleissa, tulla ylioppilaaksi ja tehdä jotain hyödyllistä lakin saannin jälkeen. En jää vanhempien nurkkiin loikoilemaan työttömänä lurjuksena. Jotain pitää tehdä. En lupaa vielä että mitä, mutta jotain.
 
1. Vuoden 2005 kirja
- Harry Potter & the Halfblood Prince. Lähinnä sen vuoksi, että olen taas ihan säälittävän vähän ehtinyt lukea tänä vuonna, enkä keksi mitään muuta. Sinisalon Ennen päivänlaskua ei voi oli myös mielenkiintoinen lukukokemus, vaikka itse kirja onkin ilmestynyt jo muutama vuosi takaperin.

2. Vuoden 2005 elokuva / TV-ohjelma
- Ehkäpä Jali ja Suklaatehdas. Pidän edelleenkin Tim Burtonin tyylistä ja Depp teki taas ihan mukiinmenevän näyttelijäntyön. Ainiin, Kanin kirous oli myös varsin sympaattinen - Wallace ja Gromit ovat muutenkin olleet aina lähellä sydäntä. :p Ja oho, tärkein meinasi unohtua - Star Wreck! Epämääräisestä juonesta huolimatta ihan huikea saavutus harrastelijaporukalta.

3. Vuoden 2005 levy / bändi / uusi musiikkituttavuus
- Hmm... vaikka CMX:stä pidänkin, ei Pedot taida yltää ihan suosikiksi asti. Aion kolahti paljon paremmin. Sen sijaan Opethin Ghost Reveries oli mielestäni yllättävän hyvä ja leyä tulikin kuunneltua sen ilmestymisen jälkeen todella paljon.

Uusi mielenkiintoinen tuttavuus oli mm. In Flames. Sekä myös Switchblade Symphony, London After Midnight sun muu epämääräinen goottipoppi. En olisi kyllä uskonut, että moisesta goottibassohumpasta opin pitämään.

4. Vuoden 2005 paras asia (henkilökohtaisesti / yleisesti)
- muutamat uudet ja nyt jo hyvin tärkeät ihmissuhteet. Pari tapahtumaa pitää myös mainita, kuten teh Miitti (muistelen vieläkin lämmöllä), sekä Opethin keikka.

5. Vuoden 2005 suurin saavutus (henkilökohtaisesti / yleisesti)
- Noh, olen selviytynyt kirjoituksista ihan kiitettävästi tähän mennessä. Saavutus sekin. Ja ehkä myös se, että olen viime vuoden vastoinkäymisistä ja isoista muutoksista huolimatta pysynyt ainakin jotenkin kasassa.

6. Lupaus vuodelle 2006
- Kaikkein realistisinta olisi kai luvata, että yritän selvitä kirjoituksista kunnialla keväälläkin ja lukea pääsykokeisiin. Ensi vuotta odotellessa siis...
 
Vuoden kirja ei kyllä ole tänä vuonna ilmestynyt, tarkemmin sanottuna siitä taitaa olla jo useampi vuosi, kun se ilmestyi, mutta minä löysin sen tänä syksynä. Ja kyseessä on siis G. R. R. Martinin Tulen ja jään laulu osa 1 Valtaistuinpeli. Jonkin aikaa minusta tuntui, ettei fantasiakirjat enää vain kiinnosta. Satuin sitten voittamaan tuon arvalla ja olihan se sitten luettava. Jäin heti koukkuun. Uutuskirjoja en ole tainnut lukea kuin HBP:n, mutta sitä en kyllä sanoisi vuoden kirjaksi.

Elokuvaa on vaikeampi sanoa. Se taitaa olla tuo Herra Ibrahim ja Koraanin kukkaset. Se teki minuun suurimman vaikutuksen ja vaikka katsoin sen alkuvuoden puolella, se on edelleen vahvoina mielikuvina mielessäni. Omar Shafirin silmät säihkyvät edelleen. Elokuva oli melko lyhyt ja teatteri pieni, mutta paremmin se on jäänyt mieleen kuin moni muu vuoden aikana nähdyistä elokuvista. Toinen pieni elokuva Så som i himmlen oli myös hyvin vaikuttava, mutta taas aivan eri tavalla ja toisaalta tarina oli hyvin samanlainen.

Vuoden uusi musiikkituttavuus onkin helppo sanoa. Se on unkarilainen Doom metallia soittava bändi nimeltä Öröm, mikä muuten tarkoittaa riemua. Toistaiseksi olen ollut riippuvainen mp3:sta, mutta toivon saavani heiltä myös levyjä jahka pääsen Unkariin niitä hakemaan. Ah sitä riemua, kun vasta pari viikkoa unkaria luettuani ymmärsin sieltä jopa kaksi sanaa! (sötét=pimeä ja semmi=ei mitään) En ennen Örömiä voinut edes kuvitella, millaisat synkkyyttä musiikkiin vo saada. Kappaleet ovat pitkiä ja jollain tavalla todella hypnotisoivia. Kuuntelua ei voi lopettaa kesken.

Vuoden paras asia taitaa olla muutto isompaan ja mukavampaan asuntoon paremmalle paikalle ja heti perään matka Budapestiin. Ja siihen menikin koko heinäkuu eli vuoden parhaaksi asiaksi voisi yksinkertaisesti sanoa heinäkuu. Meidän perhe asui vanhassa talossamme kauan ja jo hyvän aikaa tuntui siltä, että pitäisi siirtyä eteenpäin. Sitten löysimme nykyisen asuntomme ja kaikille oli heti selvää, että tämä on meidän. Muutton jälkeen Budapest virkisti ja palattuamme takaisin Suomeen todella tuntui, että nyt olemme vihdoin siirtyneet eteenpäin.

Paras saavutus on ehdottomasti pääsy yliopistoon. Ensimmäinen syksy on sujunut hyvin ja kurssit ovat olleet todella mielenkiintoisia ja ihmiset mukavia. En olisi uskonut, että neljässä kuukaudessa pystyy oppimaan täysin vierasta kieltä näin paljon.

Lupausta vuodelle 2006 en aio tehdä, koska sitä en kuitenkaan muista tai pidä. Sanotaan kuitenkin, että aion yrittää lukea enemmän... Niin ja kuten Danyan aion yrittää hillitä rahan käyttöä. :wink:
 
Luin tänä vuonna järkyttävän vähän, ja toisaalta kirjavalikoima tuntui olevan harvinaisen nihkeä. Jos tänä vuonna julkaistuista pitäisi valita, sanoisin Neil Gaimanin the Anansi boys.

Vuoden elokuvasta ei ole fanittajana epäilystäkään, Star Wars: Episode III pelasti saagan Prequel-trilogian yllättämällä jokaikisen Jar Jar -vihaajan positiivisesti. Vaikka Sin City oli myös täyden viiden tähden elokuva, Star Wars on aina enemmän kuin tavallinen elokuvakokemus; se on kokemus.

Sensientin Pressure Optimal ruletti musiikkilinjamalla. Miten kukaan voi tehdä kokonaisen levyn musiikkia, jossa ei ole yhtään tylsää kohtaa, huonoa samplea tai korvaa raiskaavaa soundia. Enkelten laulua alusta loppuun.

Vuosi 2005 on rullannut ihan mukavasti; pääsin arvostettuun ja mukavaan kouluun, muutettua viimein oman katon alle ja matkailtua. Usein suurimmat saavutukset ja parhaimmat asiat kulkevat käsi kädessä. Noin yleisesti olen huomannut, että ihmiset ovat alkaneet miettiä ympäristöasioita tänä vuonna edellisiä enemmän. Tiedä sitten, etteikö olla jo myöhässä.

Uudenvuodenlupauksia en tee.
 
1. Vuoden 2005 kirja
China Miévillen Scar. Hyviä hahmoja, outoja ölliäisiä, jumalattoman hienoja ideoita ja ambivalentti loppu. Tykkään miehen tyylistä tosi paljon, ja tämä kirja oli sellaista kokonaisvaltaista senseofwonder-trippailua.

2. Vuoden 2005 elokuva / TV-ohjelma
Battlestar Galactica-sarja. Kiinnyn harvoin sarjoihin niin, että jaksaisin katsoa ne loppuun, mutta tähän jäin lievästi koukkuun. On kiehtova tunne oikeasti jännätä niiden tyyppien puolesta ja koko ajan toivoa, ettei kellekään kävisi liian pahasti. Juoni on jatkuva ja kantava, yhtään turhaa täytejaksoa ei ole vielä tullut vastaan. Avaruusasemat ja laivuelento ovat melkein aina sangen pop.

3. Vuoden 2005 levy / bändi / uusi musiikkituttavuus
Uutena tuli norjalainen Gåte kaverin suosituksesta. Solmii yhteen kansanmusiikkia, metallia ja hienoa naisääntä. Sanoituksista en ymmärrä juuri mitään, mutta kerrankin se ei haittaa. Vanhoista rakkaista CMX teki aika hyvän levyn, taas.

4. Vuoden 2005 paras asia (henkilökohtaisesti / yleisesti)
Runonkirjoittamiseni elpyi. Tätä ennen kirjoitin hyvin harvakseltaan, mutta tänä syksynä olen kirjoittanut jotain melkein joka viikko. Kun pistän säkeitä paperille, pääsen jonkinlaiseen instant flow-tilaan, jota kestää vain sen hetken, mutta se on todellista euforiaa.

5. Vuoden 2005 suurin saavutus (henkilökohtaisesti / yleisesti)
Pääsin Neurotieteiden tutkijakouluun. Sain siis rahoituksen väitöskirjani jatkamiseen neljäksi vuodeksi. Pistin hakemuksen vailla suurempaa toivoa onnistumisesta, tuonne kuitenkin hakee aika paljon aika hyvää porukkaa, mutta ihmeekseni pääsin sittenkin sisään. Nyt ei tarvitse tuskailla lyhyiden apurahojen kanssa enää.
6. Lupaus vuodelle 2006
Yritän olla ahkerampi kaikilla elämäni osa-alueilla: parisuhteessa, töissä, aikidossa ja itseni kirjallisessa ilmaisussa.
 
1. Vuoden 2005 kirja
Minolen lukenut aika monta kirjaa tänä vuonna, niin että on suhteellisen vaikea sanoa. Itse asiassa, nyt kun listaani selailen, huomaan siellä olevan kirjoja, joiden lukemista en muista lainkaan...

Waltarin Sinuhe, egyptiläinen oli tänäkin vuonna mahtava, samoin Kira Poutasen Ihana meri. Cristopher Paolinin Eragon oli positiivinen yllätys, mutta vuoden kirjan tittelin taitaa kuitenkin ansaita Robert McLiam Wilson ja Eureka Street, Belfast.

2. Vuoden 2005 elokuva
Sin City.

3. Vuoden 2005 levy
The Rain - Ellipsis

4. Vuoden 2005 paras asia (henkilökohtaisesti / yleisesti)
Sormus vasemmassa nimettömässäni.

5. Vuoden 2005 suurin saavutus (henkilökohtaisesti / yleisesti)
Hissaesseestä 11 pistettä. Ja effortiksi A.

6. Lupaus vuodelle 2006
Tänäkin vuonna lupaan laihtua, nyt vihdoin niin että sen huomaa. Tärkeimpänä tavoitteena kuitenkin kirjoitukset läpi ja jonkunasteinen opiskelupaikka...ja pois kuopiosta, kävi miten kävi.
 
1. Vuoden 2005 kirja

Ihan jo senkin takia, ettei HBP:iä sanota viittäsataa kertaa (ja myös siksi, että minulle ko. kirja oli jonkinasteinen pettymys), mainitsen Douglas Adamsin Maailmanlopun ravintolan, Charles Dickensin Kaksi kaupunkia ja John Steinbeckin Hiiriä ja ihmisiä. Yksikään ei nyt ihan tältä vuodelta, mutta otsikko sallinee sen. :)

2. Vuoden 2005 elokuva / tv-sarja

Elokuvista Sideways ja Broken Flowers: ihanan indietä! Vaikka kyllä nämä blockbusteritkin, kuten Episodi III ja Chocolate Factory, mukavasti viihdyttivät. Tv-sarjojen puolelta törmäsin kahteen ihanaan tuttavuuteen: Ögonaböj ja Green Wing, joissa molemmissa näin jälkikäteen ajatellen löytyy samantyyppisesti latvalahoa meininkiä. Tulikos se Arrested Developmentkin tänä vuonna...?

3. Vuoden 2005 levy / bändi / uusi musiikkituttavuus

Kerkko Koskisen Lolita oli odotetun loistava, mutta Coldplayn X&Y sekä Green Dayn American Idiot yllättivät positiivisesti. Mainiota.

4. Vuoden 2005 paras asia (henkilökohtaisesti / yleisesti)

Monta jännää asiaa onnistuneesti ohitettu: wanhojen tansseissa ei läsähdetty pärstöilleen, ajokortti ajettiin ja kirjoituksiin saatiin luettua tarpeeksi. Sain vihdoin hankittua kauan himoitsemiani tv-sarja-bokseja ja näin liudan hienoja elokuvia. Pikkuveljeni on alkanut sopeutua koulunkäyntiin ja häneen kohdistuneet autismi- ja asperger-epäilyt osoittautuivat vääriksi.

5. Vuoden 2005 suurin saavutus (henkilökohtaisesti / yleisesti )

En oikein osannut erottaa näitä 4.&5.-kohtia järkevällä tavalla toisistaan, mutta juuri tuo ajokortti ja yo-kirjoitusten 3 L:ää nousevat ensimmäisinä mieleen.

6. Lupaus vuodelle 2006

Yritän lukea ahkerasti myös kevään kirjoituksiin sekä pääsykokeisiin. Minun pitäisi kaikin puolin pyrkiä itsenäistymään ja ottamaan vastuuta elämästäni.
 
1. Vuoden 2005 kirja
Keväällä ja kesällä tuli luettua Hobbia oikein urakalla. The Liveship Traders Trilogy ja The Tawny Man Trilogy olivat molemmat upeita, etenkin viimeksi mainittu itketti, nauratti, kosketti ja piti otteessaan. Olihan se uusin Potterkin ihan kiva ja sai kyyneliin, mutta tänä vuonna mikään ei pärjää Hobbille. We are whole.
2. Vuoden 2005 elokuva / TV-ohjelma
Mitäköhän elokuvia tänä vuonna on tullut nähtyä... Olihan noita ihan kivoja, mutta ehkä Finding Neverland vetosi eniten. Johnny Depp ja skottiaksentti, need I say more?
3. Vuoden 2005 levy / bändi / uusi musiikkituttavuus
Parhaaksi levyksi nousee Maija Vilkkumaan uusin, Se ei olekaan niin. Maija tietää, mikä tätä tyttöä koskettaa. Parhaan bändin tittelin jakaa kaksi, Egotrippi ja Anathema. Egotrippiin olen rakastunut tänä vuonna vain lisää, ja Anatheman keikka (kuten Danyan jo mainitsikin) oli ehkä paras ikinä. Ja tänä vuonna löysin vihdoin Zen Cafén!
4. Vuoden 2005 paras asia (henkilökohtaisesti / yleisesti)
Siirappista, mutta totta: parasta tänä vuonna on ollut rakastua ja tulla rakastetuksi.
5. Vuoden 2005 suurin saavutus (henkilökohtaisesti / yleisesti)
Ylioppilaaksi pääsy oli ihan kiva juttu, tosin ei mitenkään kauhean yllättävä. Oikeasti suurin saavutukseni oli muuttaa pois kotoa Helsinkiin. Tätä oli odotettu!
6. Lupaus vuodelle 2006
Tällä kertaa luen pääsykokeisiin ihan aikuisten oikeasti.
 
1. Vuoden 2005 kirja

Olen tylsä ja laitan saman kuin moni muukin eli Harry ja puoliverinen rinssi englanniksi. Kyllä se vaan niin jännäksi veti ja itku tuli.

2. Vuoden 2005 elokuva / TV-ohjelma

En ole aivan varma, että onko juuri tältä vuodelta mutta tänä vuonna tähän ihastuin eli Lentävien tikareiden talo. En yleensä katso paljoakaan telkkaria, mutta CSI ja CSI Miamin aikana minut takuuvarmasti löytää telkkarin äärestä jos vain mahdollista.

3. Vuoden 2005 levy / bändi / uusi musiikkituttavuus

Coldplay. Uusi vanha tuttavuus, johon ihastuin.

4. Vuoden 2005 paras asia (henkilökohtaisesti / yleisesti)

Minulle merkitsi paljon, että olin kaasona ja best manina ystävieni häissä sekä häät Unkarissa. En tiennyt, että olisi mahdollista tulla vielä läheisimmiksi heidän kanssaan. Sekä sain kesällä aivan lutuisen kummipojan.
Olen saanut mahdollisuuden tutustua moneen mielenkiintoiseen ja hienoon ihmiseen.

5. Vuoden 2005 suurin saavutus (henkilökohtaisesti / yleisesti)

Olen onnellinen.

6. Lupaus vuodelle 2006

Yritän lähentää suhteitani äitini kanssa ja viettää enemmän aikaa kaikkien tärkeiden ihmisten kanssa.
 
Merrikin antautuu hömppätopikille! Nyt on piru Merrissä!

1. Vuoden 2005 kirja
En kaiketi tunnetusti ole kovin paljoa kirjoja lukeva ihminen, mutta olen taittunut mangan lukijaksi. Valinta on vaikea, pitäisi valita Genshikenin ja Yotsuba&!:n väliltä. Taidan päätyä Yotsubaan, koska se on vain niin loistava kuvaus siitä, millaista on olla lapsi. Ja se esittää ne tyhmät jutut mitä lapsi voi tehdä erittäin hauskalla tavalla. Laatutyötä jälleen Azuma Kiyohikolta.

2. Vuoden 2005 elokuva / TV-ohjelma
Tuota. En ole vieläkään nähnyt Miyazakin uusinta, joten en voi viitata siihen. Telkkarista en katso kuin dokumentteja ja niitä tulee paljon ja ne ovat varsin hyviä. Jätän ainakin toistaiseksi tämän siis avoimeksi.

3. Vuoden 2005 levy / bändi / uusi musiikkituttavuus
The Brilliant Green. Vaikka tuotannossa on sellaista mistä en pidä (= pois soittolistalta ärsyttävyyden takia), on monet lauluista varsin hyviä. Sanoitukset tosin täytyy jättää omaan arvoonsa, mutta musiikillisesti bändi on varsin hyvä. Ja viimeinkin löysin Maayan ja Björn Lynnen lisäksi jotakin kestävää soittolistalle.

4. Vuoden 2005 paras asia (henkilökohtaisesti / yleisesti)
Pääsin viimeinkin masennuksesta eroon.

5. Vuoden 2005 suurin saavutus (henkilökohtaisesti / yleisesti)
Pääsin masennuksesta eroon omin voimin.

6. Lupaus vuodelle 2006
Olla masentumatta uudestaan.
 
Mie se niin rakastan kaikkia kyselyitä ja listauksia. :grin:

1. Vuoden 2005 kirja:
Hmm.. tälle vuodelle kirjoja on tähän mennessä kertynyt 82, mutta mikään ei ole ollut ylivoimaisesti paras. Olen aikas vaativa lukija. Mutta erinomaisia lukukokemuksia kuitenkin: Johanna Sinisalo - Sankarit (niin outo ja mielikuvituksellinen), Jeditehtävä-kirjat (SW vain kiinnostaa), Karen Kingston - Paikat kuntoon feng shuin avulla (huh huijaa, pääsin kaikesta turhasta rojusta eroon kämpästäni, vaikken ideologiaa ihan niellytkään, suosittelen!), Matthew Stover - Star Wars Episodi III: Sithin kosto (Onko pakko perustella? Syvensi elokuvan tapahtumia haluamallani tavalla, koskettava.), Dan Brown - Enkelit ja demonit, Ilkka Remes - Nimessä ja veressä, Robin Hobb - Salamurhaajan oppipoika. Uusia juttuja, vanhoja tuttuja. Älä päästä kirjafriikkiä listaamaan vuoden _parasta_ kirjaa, saat listan. ;) Mainittakoon myöskin, etten ole vieläkään aloittanut Half-Blood Princea, muutoin se varmaan olisi paras vuoden tulokkaista.

2. Vuoden 2005 elokuva / TV-ohjelma:
Star Wars Episodi III: Sithin kosto
, myöskin Harry Potter ja liekehtivä pikari upeiden kaksosveljesten takia!

3. Vuoden 2005 levy / bändi / uusi musiikkituttavuus:
Mie oon liian paljon kuunnellut vain radiota, ei ole mitään erikoista. Joitain erinomaisia tanssibiisejä on ilmaantunut.

4. Vuoden 2005 paras asia (henkilökohtaisesti / yleisesti):
Rakkaus voittaa jälleen, vaikka alamäkiäkin on ollut (mutta nehän kuuluvat asiaan). Kirjojen lukeminen. Mössykkä armeijasta sivariin (näkyilee enemmän, vähemmän stressiä ja kinastelua).

5. Vuoden 2005 suurin saavutus (henkilökohtaisesti /yleisesti):
Ylioppilaaksi erinomaisin arvosanoin. Haluavat miut työpaikassa yhä uudelleen sinne töihin (kesätyö, ens vuoden alun työ...). Näinkin vähän poissaoloja noinkin typerässä, aivoja lamauttavassa koulussa!

6. Lupaus vuodelle 2006:
Lupaan yrittää parhaani pääsykokeiden kanssa (tai ainakin niin paljon kuin silloin jaksan ;)). Yritän olla vieläkin parempi kumppani ja edistää parisuhdetta. Pidän painoni tarkkailun alaisena ja liikuskelen & syön sen mukaan (niin kuin aina :p).

Kiitos teille tästä vuodesta ja erinomaista vuotta 2006!


muoks. HBP-lisäyksen tein.
 
Taidanpa listailla minäkin, vaikka vuoden parhaani ovat kuitenkin vain tämän hetken fiilistelyjä

Vuoden 2005 kirja: En muista olenko lukenut yhtään tänä vuonna julkaistua teosta (paitsi jostain syystä suomalaista skifiä :)), mutta tuon Yann Martelin Piin elämän luin alkuvuodesta ja kesällä vielä uudestaan. Englanninkielinen versio oli kyllä parempi, kirjan huumori oli hieman karsiutunut käännettäessä (ja se kuitenkin on aika tärkeä tasapainottava osa niinkin inhorealistisessa kirjassa, vaikka siis kirja ei nyt realismin perinteeseen kuulu..). Piin elämän rakenteessa oli jotain hyvin samankaltaista Italo Calvinon Paroni puussa-teoksen kanssa, joka myöskin oli loistava opus :)
En ole laajalti lukenut, mutta nämä teokset, olkoonkin, että toinen on ilmestynyt jo 60/70-luvulla, ovat erittäin raikkaita ja erottuvat kyllä edukseen.

Vuoden 2005 elokuva/tv-ohjelma... Yksikään tänä vuonna näkemistäni ei ole rokannut maailmaani, mutta History of Violence pysähdytti. Se oli sopivan psykologinen femmen makuun, oiva pätkä kaiken kaikkiaan, vaikka Arag.. Viggo niin kovin väkivaltaiseen rooliin olikin päätynyt. Tai paatunut.

Vuoden 2005 levy / bändi / uusi musiikkituttavuus
Paras levy on varmaan Rufus Wainwrightin Want Two, eipä muuta sanottavaa kuin että eheä kokonaisuus ja herran tyyli muutenkin puree :) Tietty tämä oli eka levy, johon häneltä tutustuin, joten sekin aina vaikuttaa...
Vuoden 2005 paras bändi.. äh jätän väliin kun en osaa arvioida bändejä :/
ja parasta musiikkituttavuuttakin pitää vielä jonkun aikaa miettiä kun niitä on tullut tänä vuonna niin paljon :) Ehkä Goodnight Monsters.. Tai sit Ken Stringfellow, vaikka sen uusinkin levy on kyllä vuodelta 2004.. vaikeat rajaukset

Vuoden 2005 paras asia (henkilökohtaisesti / yleisesti):
Tein (ainakin itselleni) rohkean päätöksen ja jätin koulun kesken aloittaakseni opinnot avoimessa yliopistossa. Saas nähdä mitä tästä vielä tulee, mutta eipä ainakaan vielä kaduta!

Lupaus vuodelle 2006
Minäkin lupaan yrittää parhaani pääsykokeiden kanssa, ihan oikeasti. Lupaan myös pinnistellä ensi kevään joutilaisuutta vastaan, mutta silti olla ajamatta itseäni väsymykseen tai hermoraunioksi, koska se haittaisi lupaukseni ensimmäistä osaa.
Voisin myös asettaa tavoitteeksi uusien ihmisten tapaamisen, tänä syksynä on ollut vähän turhan hiljaista.

/muokkasi viimeksi femme, kun vaihtoi vuoden elokuvan wallace&gromitista..
 
1. Vuoden 2005 kirja
Sanon että Taru Sormusten Herrasta, ja "oheistuotteet". :p En ole ihan varma luinko koko opusta tänä vuonna, mutta On Fairy-stories -essee kolahteli hienosti alkuvuodesta, ja Tom Shippeyn Road to Middle-earth vuoden loppupuoliskolla, vaikken sitä olekaan vielä läheskään kokonaan lukenut. Eli uusia näkökulmia TSH:aan, etenkin Birminghamin Tolkien-konferenssin ansiosta. Oli muuten myös TSH:n 50-vuotisjuhlavuosi.

2. Vuoden 2005 elokuva / TV-ohjelma
Tämä on todella vaikea, koska mitään ylitse muiden ei ainakaan vielä ole ollut. Crash on kuitenkin minunkin listallani korkealla. Mukava kollaasi, elämänmakuinen, melkein realistinen, minun makuuni. Ja, yllätys, Cinderella Man. Aub... eiku, Crowe on mielenkiintoinen näyttelijä siinä, että en pidä henkilöstä yhtään, mutten voi olla pitämättä suunnilleen jokaisesta hänen hahmostaan.

3. Vuoden 2005 levy / bändi / uusi musiikkituttavuus
Toistoa tulee, mutta tulkoon: Coldplayn X&Y. Kuuntelin kesällä uudestaan ja uudestaan töihin ja töistä polkiessa, ja hyppäsin yli What ifin, koska se oli liian ahdistava, ja riipaistuin aina kuunnellessani Fix youta. Itse asiassa hyvin monet vuoden uutuksista yhdistyvät työmatkoihin... Rajattoman Kevät oli hoilottelutyömatkoille. Alamäkeen ilman käsiä hoilottaen Sydän ei vastaan hediijadeijadiiadeijadaata. Loppuvuodesta en ole tietenkään voinut kuunnella levyä nimeltä Kevät... Maija Vilkkumaan Se ei olekaan niin sopi paremmin autoon hoilattavaksi kun siihen tarvii keuhkoja! Kato mua kun mä villinä värisen enkä surua pelkää kun tunne en.

4. Vuoden 2005 paras asia (henkilökohtaisesti / yleisesti)
Rakastuin. Live 8 ainakin yritti tehdä jotain suurta, ehkä onnistuikin.

5. Vuoden 2005 suurin saavutus (henkilökohtaisesti / yleisesti)
Minusta tuli hyvä opiskelija. Opin myös tekemään töitä uskottavasti. Aloitettiin Changemaker-toimintaa täällä.

6. Lupaus vuodelle 2006
Lupaan panostaa syventäviin opintoihin eli siihen artikkeliin ja sitä ennen tilastohässäkkään. *huoh* No joskus sekin on tehtävä!
 
1. Ehkä menen massan mukana ja sanon myös tuon HBP:n. Saaminen oli kiven alla, ei me nyt sellaiseen kuin varaaminen alennuta, mutta riemu oli suuri kun lukemaan pääsin, se oli ainakin odotettu. Yksi parhaista myös vaikka muutakin on tullut luettua. Toinen jonka ainakin muistan on Robert Holdstockin Alkumetsä, jostain vuodelta Ž85.. Kiehtova.
2. Elokuva: Sithin kosto. Kun tykkää niin tykkää. Uuden trilogian ehdoton ykkönen.
3. Hyvin on tullut musiikkimaailmaa seurattua (olisko muka pitäny?). Vedetään sitten tätä vanhaa, mutta minun vuotta 2005 ja sanotaan se Moulin Rougen soundtrack. Olen ehkä jälkeenjäänyt juu mutta asun tynnyrissä :) Se iski kovaa kun sen sain.
4. Muisti on hyvä mutta lyhyt.. Ainakin kesän leirit, ja suhteen korjaantuminen bestikseeni. Ja tietysti oman kunnan musiikkitoimen myöntämä stipendi.
5. Menestyminen pianokatselmuksessa ja stipendi siellä. Sen eteen tehtiin töitä ja se työ palkittiin. Tuntuu hyvältä.
6. Voisi vaikka yrittää tehdä enemmän kotitöitä. Ja olla ahkerampi kärmesläinen ja parempi ystävä.
 
1. Vuoden kirja
Robin Hobbin Narrin palvelija. Odotin sen tuloa kuin kuuta nousevaa ja sitten sen julkaisu meni ohi. Huomasin viikon-parin päästä Suomalaisessa kääntyessäni sen uutuuksien hyllyssä. Juoksin heti ulos pankkiautomaatille ja sen jälkeen takaisin sisään käyttämään 40 euroani. Hobb on mahtava kirjailija ja Narrin palvelija iski syvälle taas. :)

2. Vuoden elokuva:
Tähtien Sota episodi 3 oli senhetkisessä tilanteessani kamalan vaikuttava huolimatta kaikesta kökköydestä näyttelemisessä jms. Ahdisti ja itketti hirveästi katsoessani, mutta helpottavaa oli olla ahdistunut ja itkevä täysin kuvitteellisen asian takia. Ja kyllä oli upeaa nähdä taas yhden trilogian viimeinen osa.

3. Vuoden uusi musiikkituttavuus:
Juha Tapio lauloi Turussa suoraan sydämeeni. Tavattoman kauniita lyriikoita ja säveliäkin. Mieslaulajat sitäpaitsi ylipäätään on aika usein mun mieleen.

4. Vuoden paras asia:
Elämänmuutos Porvoossa äitin ja isin luona asuvasta lukiolaisesta Kaisaniemessä asuvaksi työntekijäksi, joka selviää yksin. Huippua saada rahaa jota saa käyttää miten haluaa ja tehdä kaikkea siihen aikaan kun tuntuu vain omaan harkintaansa luottaen.

5. Vuoden suurin saavutus:
Termi "henkinen kasvu" on mielestäni tylsä, mutta käytän sitä silti tässä yhteydessä, koska se on aika kuvaava. Tekee hyvää käsittää taas oma arvonsa ja oikeutensa suhteessa muihin. Kyllä sitä saa olla vihainen, loukkaantunut ja pahalla tuulella eikä tarvitse koko ajan pelätä loukkaavasa muita. Olen hyvä vaikka huutaisinkin muille.

6. Lupaus vuodelle 2006
Jatkan viimeisten kuukausien aikana löytämälläni linjalla ja yritän olla ja tehdä niin kuin tuntuu oikealta koska niin on kaikkein parasta. On helpompi sekä mun että muiden kun ne tietää, mitä oikeasti ajattelen ja haluan.
 
1. Vuoden 2005 kirja
Niin kovasti kun haluaisinkin antaa itsestäni omaperäisen vaikutelman vastaamalla Victoria Finlayn Värimatka, Jonathan Gloverin Ihmisyys tai edes Neil Gaimanin Anansi Boys, tämä olisi kuitenkin valhetta, koska sydämeni valinta on HBP, eikä sille mitään voi.

2. Vuoden 2005 elokuva / TV-ohjelma
En tutustunut mihinkään erityiseen elokuvaan tänä vuonna.

3. Vuoden 2005 levy / bändi / uusi musiikkituttavuus
Pari viikkoa sitten ihastuin Jenny Wilsonin Summertime - The Roughest Time kappaleeseen, mutta en oikein osaa sanoa kuinka pitkäaikaista tämä tunne on. Kansanmusiikkifriikit siskoni saivat myös osittain aivopestyä minut vuoden kuluessa, eli mainitsen myös siskoni ex-yhtyeen Sohvapelimannit.

4. Vuoden 2005 paras asia (henkilökohtaisesti / yleisesti)
Paras tapahtuma viime vuodelta oli, kun sain sellaisen hienon valtakunnallisen stipendin, jonka jakotilaisuus oli myös aika upea.

5. Vuoden 2005 suurin saavutus (henkilökohtaisesti / yleisesti)
Nyt syksyn kuluessa olen oppinut selviämään stressistä, siten etten vain muserru kaikkien kiireiden alle, ja anna tekemättömien asioiden kasaantua ennestään, vaan oikeasti yritän saada asioita pikkuhiljaa tehtyä ja järjestettyä.

6. Lupaus vuodelle 2006
Yritän selvitä järjissäni keväästä ulkomailla ja yritän liikkua enemmän ja syödä terveellisemmin ja olla kiltimpi silloin kun pitää ja opetella olemaan olematta liian kiltti, ja yritän löytää oikean paikkani maailmassa ja yritän osata olla onnellinen vaikken onnistuisi missään edellisistä.
 
Näitä saa kyllä vähän aikaa miettiä... Tai ehkä pitää vaan kirjoittaa se, mikä tulee ensimmäisenä mieleen.

1. Vuoden 2005 kirja
Eniten odotin Half-blood Princeä, mutta se oli niin pettymys, ettei sitä voi tähän laittaa... Ehkäpä vuoden kirja on siis Patrick O'Brianin Lohduttomuuden saari. Sitä odotin oikeastaan yhtä paljon kuin tuota potteriakin, ja siitä jopa pidin. :)

2. Vuoden 2005 elokuva / TV-ohjelma
Aagh, nyt en osaa päättää. Laitetaan sitten kummatkin. Vaikuttavin elokuva tänä vuonna on tuo Ghost in the Shell: Innocence, tv-sarjoista taas BBC:n minisarja Pride and Prejucide. :3

3. Vuoden 2005 levy
Helppo! Kate Bushin uusi levy Aerial. Olin hyvin innoissani kun kuulin, että Bushilta tulee uusi levy, ja se ylitti sitten odotukset mukavasti. <3

4. Vuoden 2005 paras asia
Ehkäpä se, että Sain Töitä! Aloin jo menettää toivoni työn saamisen suhteen.

5. Vuoden 2005 suurin saavutus
Pääsin ylioppilaaksi nyt syksyllä. Tuon työjutun olisi myös voinut laittaa tähän... Noh!

6. Lupaus vuodelle 2006
En harrasta lupauksia... Mutta ehkä voisin itselleni luvata, että ensi vuonna alan oikeasti harjoitella piirtämistä ihan kunnolla.
 
Ylös