Vuoden 2013 parhaat

Micco

Verkostelija
Suomen Tolkien-seura
Näyttäisi siltä, ettei kukaan ole vielä aloittanut tätä ketjua, vaikka viime vuonna tähän aikaan hurja listaaminen oli ollut käynnissä jo melkein kaksi viikkoa. Pistetätäänpä tämä siis taas alkuun. Nyt jo kymmenettä kertaa!

Tarkoituksena on siis tehdä pieni yhteenveto kuluneesta vuodesta. Hyvään alkuun pääsee esimerkiksi vastaamalla perustelujen kera alla oleviin kysymyksiin. Toki myös laajemmin saa vuodestaan kertoilla (esim. toteutuivatko viimevuotiset lupaukset), mutta topikin hengen mukaisesti tänäkin vuonna positiiviset asiat pääosassa.

(Edellisten vuosien ketjut: 2012, 2011, 2010, 2009, 2008, 2007, 2006, 2005 ja 2004.)

1. Vuoden 2013 kirja?
2. Vuoden 2013 elokuva/TV-ohjelma?
3. Vuoden 2013 levy / bändi / uusi musiikkituttavuus?
4. Vuoden 2013 paras asia? (henkilökohtaisesti/yleisesti)
5. Vuoden 2013 suurin saavutus? (henkilökohtaisesti/yleisesti)
6. Lupaus vuodelle 2014!
7. Toteutitko vuodelle 2013 aiemmin asettamasi tavoitteen?

No sori :D -Steel
Lisäsin ekstrakohdan. -Micco
 
Nyt taisi tulla kopio edellisvuotisesta listasta kun vuosiluvut on vanhaa mallia, mutta ei se listausta haitanne.

1. Minulle vuoden 2013 kirja oli Kristine Barnettin Ihmeellinen mieli. Autistisen pojan äiti kirjoittaa poikansa lapsuudesta. Oli aika täynnä pilvilinnoja ja hyvin paljon hehkutettu äidin omia saavutuksia muidenkin kehitysvammaisten tai muuten ongelmallisten lasten auttamisessa, mutta pääosin kirja oli lukemisen arvoinen. Ei ihan Torey Haydenia, mutta minusta ihan mainitsemisen arvoinen kirja jos aihe kiinnostaa. Ja niitä harvoja uusia kirjatuttavuuksiani tänä vuonna :p

2. Tekisi mieleni sano että Arman ja viimeinen ristiretki, mutta oikeasti tänä vuonna olen ensimmäistä kertaa seurannut alusta asti melkein joka jakson katsoen brittisarjaa Sydämen asialla ja sillä on paljon suurempi osa ollut vuoden kulussa kuin Armanilla. Eli Sydämen asialla.

3. Kuuntelen hyvin vähän musiikkia, mutta Kari Tapio on soinut autossa ahkeraan ja loppuvodesta innotuin uudelleen Irwinistä. En silti voi rehellisyyden nimissä sanoa tähän mitään.

4. Vuoden paras asia on nyt 16 viikkoa vanha. En ole sitä vielä koskaan tavannut, mutta jo nyt se vaikuttaa elämääni niin positiivisella kuin negatiivisellakin tavalla. Esimerkiksi en saanut graavikalaa joulupöydässä ja heräilen pitkin yötä, mutta on jotakin mitä odottaa ja suunnitella.

5. Yleisistä saavutuksista en tiedä, mutta sain aikaiseksi alkaa hoitaa mielenterveyttäni ammatti-ihmisen kanssa. Vaikka vielä ei mitään ihan ihmeitä tekevää vaikutusta ole tullut niin olen jo pirteämpi ja pitkällä aikavälillä muutos on varmasti suurempi.

6. Lupaan olosuhteista huolimatta tehdä kaikkeni päästäkseni The miittiin ja muutenkin jotenkin päin selviytyä vuodesta tulipa vastaan mitä vain.
 
Steelsheen sanoi:
6. Lupaus vuodelle 2013!
[...] Valmistun kandiksi.
hahahahah

1. Vuoden 2013 kirja?
Oon melkein lukenut tähän mennessä ilmestyneet Tulen ja jään laulun osat, viitosessa olen ollut nyt aika pitkään pysähdyksissä.

2. Vuoden 2013 elokuva / TV-ohjelma?
Toistan itseäni vuodesta toiseen, mutta Doctor Who on taaskin ollut Se Juttu, varsinkin nyt loppuvuodesta viiskymppisineen ja regeneraatioineen. Vuoden muita sarjoja olivat mm. Broadchurch, The Hour ja Endeavour.

3. Vuoden 2013 levy / bändi / uusi musiikkituttavuus?
Tänä vuonna oon näköjään kuunnellut Hurtsia (jonka näin myös livenä kivasti) ja leffa/sarjamusiikkia. Uusi tuttavuus ihana Laurence Fox.

4. Vuoden 2013 paras asia?
Olen taas kokenut kaikkea hienoa, kuten Libanonin toukokuussa ja Hobitti-jonotuksen marraskuussa. Pääsin muuttamaan yksiöön, mikä oli pitkän kämppisasumisen jälkeen aikamoinen helpotus. Sosiaalinen elämä on jotenkin muutenkin parantunut. Opettajaopinnot tekivät syksystä yllättävän mukavan.

5. Vuoden 2013 suurin saavutus?
Juoksin syksyllä yhden kympin kisan, mitä en pari vuotta sitten olisi todellakaan uskonut.

6. Lupaus vuodelle 2014!
Opettelen sitä asennetta etten ainoastaan suunnittele vaan myös teen. Myös sen kandin.
 
1. Vuoden 2013 kirja?
Conn Igguldenin Julius Caesarista kertovan Keisari-sarjan päättävä Jumalten veri. Caesar on kuollut, mutta murhaajat elävät. Mikä on murhaajien kohtalo?
2. Vuoden 2013 elokuva/TV-ohjelma?
Ainoa v. 2013 teatterissa näkemäni leffa oli vuodelta 2012, eli Odottamaton matka. Olen käynyt hävyttömän vähän leffassa ja telkkarikin on jäänyt hirmu vähälle huomiolle. En voi vastata tähän.
3. Vuoden 2013 levy / bändi / uusi musiikkituttavuus?
Aino Venna.
4. Vuoden 2013 paras asia? (henkilökohtaisesti/yleisesti)
Jos lähdetään tässä ihan puhtaasti hauskuuden kautta hakemaan, niin Sauna Open Air 2013.
5. Vuoden 2013 suurin saavutus? (henkilökohtaisesti/yleisesti)
Jätin firman perustamisilmoituksen Kaupparekisteriin.
6. Lupaus vuodelle 2014!
Ainakin kaksille festareille on päästävä!

Edit. Minäkin vastaan Jasdrilin extraan:
7. Ekstrakohta! Tarttukaa muutkin! Toteutitko vuodelle 2013 aiemmin asettamasi tavoitteen?
Viime vuonna päätin uutenavuotena antaa yhden mikrolainan kehitysmaihin kiva.orgin kautta joka kuukausi vuonna 2012 ja sen olen pitänyt. Lupaan että jatkan samaan tahtiin myös ensi vuoden. Lupaan myös alkaa taas rämpytellä kitaraa ja pelata salibandya.
Olen vuonna 2013 edelleen antanut yhden mikrolainan kuussa. Lisäksi olen soitellut kitaraa melko säännöllisen epäsäännöllisesti. Salibandya pelailin alkuvuoden ja päädyin sitten valmentamaan.
 
Onnea Jaamar :heart:

1. Vuoden 2013 kirja?
Ya-dystopioiden lukeminen jatkui tänäkin vuonna, niinpä vuoden odotetuin kirja olikin Veronica Rothin Allegiant ja hyvähän se myös oli. Myös rakkauteni virsikirjaan ja kirkkokäsikirjaan kasvoi :D

2. Vuoden 2013 elokuva/TV-ohjelma?
Once Upon a Time on edelleen kova juttu. Ja ennen äitiysvapaalla ennen jakautumista katsoin dvd:ltä Everwoodia ja rakastuin taas. (Tällä foorumilla pakko mainita että Hobitista odotan levyjulkaisua, ks. kohta 5)

3. Vuoden 2013 levy / bändi / uusi musiikkituttavuus?
Amorphiksen Circle taitaa olla vuoden levy. Uusia tuttavuuksia ei taida tänä vuonna olla.

4. Vuoden 2013 paras asia? (henkilökohtaisesti/yleisesti)
Syyskuussa syntynyt vauva tietenkin oli ja on parasta :)
Oli myös ihan mukavaa tulla valituksi virkaan raskaana ollessa, eli tietää minne palaa vapaiden jälkeen.

5. Vuoden 2013 suurin saavutus? (henkilökohtaisesti/yleisesti)
Vaikka työt alkoivat jo viime vuoden puolella, tapahtui varmaan suurin kasvu ammatissa tämän vuoden puolella, kun ei enää ollut niin kauhuissaan ihan koko ajan.

6. Lupaus vuodelle 2014!
Nauti vauvavuodesta. Tähän mennessä ei ole ollut vaikea toteuttaa, toivottavasti ei ensi vuonnakaan.

Muoks., Tartun Jasdrilin seiskakohtaan!
7. Ekstrakohta! Tarttukaa muutkin! Toteutitko vuodelle 2013 aiemmin asettamasi tavoitteen?
En tiedä lupauksesta, mutta ainakin yritys saada elämä järjestykseen siinä mielessä, että oppisi työn ja vapaa-ajan suhteen työajattomassa työssä. En kyllä tiedä onko se edes mahdollista ekan työvuoden aikana, mutta aina voi yrittää.
Noo, onnistui se ihan kivasti, kun mä olin Pohjanmaalla ja mies vielä Helsingissä ennen kuin sai töitä täältä :D Työpäivinä tein töitä ja valmistelin hommia niin, että vapaapäivinä ei tarvinnut töitä miettiä juuri ollenkaan. Sitten kun töihin palaan, onkin varmaan uusi opettelu maanantai-perjantai-rytmissä elävän perheen ja pääosin keskiviikko-sunnuntai-rytmisen työn yhteensovittamisessa. Asia, jonka pohtimisen tarvetta en osannut aavistakaan kirjoittaessani listaa viime vuonna... :)
 
1. Salla Simukan Lumikki-trilogian osat 1 ja 2. (kolmas ei ole vielä ilmestynyt)
2. Doctor Who, Sherlock ja tietysti Hobitti 2
3. Florence and the Machine on ihan uusi tuttavuus.
4. kesän matkailut
5. Minulle kelpaava keskiarvo koulusta. (9,6 wihii:D)
6. Ainakin kerran ulkomaille.
 
1. Vuoden 2013 kirja?
Hevosesta - Käytännön psykologiaa arkeen. Siksi että siinä on hienoja asioita sekä siksi, että se on ensimmäinen kirja vuosiin, jonka sain luettua muutamassa päivässä. Olkoonkin lyhyt kirja. Saan olla siitä silti onnellinen >: (

2. Vuoden 2013 elokuva/TV-ohjelma?
LOL Hobitti ofc !!!

3. Vuoden 2013 levy / bändi / uusi musiikkituttavuus?
Tykkään tällä hetkellä ihan hävyttömän paljon radiossakin jatkuvasti popitetusta Martin Garrixin Animals-renkutuksesta, mutta ei se ehkä vuoden biisi ole, koska radiorenkutuksiin kyllästyy pisemmän päälle.

4. Vuoden 2013 paras asia? (henkilökohtaisesti/yleisesti)
Työharjoittelu tallilla. Valaissut asioita ihan uudella tavalla monessakin suhteessa. Muuttanut urahaaveita, antanut suuntaa elämälle ja hirveästi kivoja työkavereita.

5. Vuoden 2013 suurin saavutus? (henkilökohtaisesti/yleisesti)
Lopetimme murun kanssa mehunjuonnin käytännössä kokonaan, mikä kyllä näin jälkikäteen ajateltuna tuntuu aika isolta. Siinä missä ennen meni tuore- tai sokerilitkumehua helposti litroja päivässä, ostamme sitä nykyisin vain todella harvoin ja yleensä "erityistilaisuuksiin", kuten sunnuntain ekstrapitkiin ja hyviin aamiaisiin.

6. Lupaus vuodelle 2014!
Lisää elintapojen parantamista. Pikkuhiljaa vähentää herkuttelukin vain erityistilaisuuksiin ja saada vakituinen paino nykyistä reilusti alemmas.

7. Ekstrakohta! Tarttukaa muutkin! Toteutitko vuodelle 2013 aiemmin asettamasi tavoitteen?
En pelkää epäonnistumisia niin paljon kuin ennen, nautin hevosista ja ammennan niistä elämäniloa kuten tähänkin asti ja olen oma itseni enkä elä muiden kautta.
Painiskelen edelleen vahvasti epäonnistumisten kanssa ja ehkä innostun helposti asioista joista kaverinikin ovat innostuneita, mutta hevoskohdan olen kyllä toteuttanut sitäkin paremmin tekemällä työkseni ilon ammentamista. Hyvä minä!
 
1. Vuoden 2013 kirja?
Kuvastaja-palkinnonkin voittanut Jenny Kangasvuon Sudenveri, joka toimi toisellakin lukemisella mainiosti.
Ulkomaisista voisin mainita Sergei Lukjanenkon Yöpartion: venäläistä spefiä! Molemmat ovat vuonna 2012 ilmestyneitä, mutta olen lukenut ne vasta tänä vuonna.
2. Vuoden 2013 elokuva/TV-ohjelma?
Ainoa leffateatterissa nähty fiktiivinen leffa oli Hobitti. Telkkarista nähtynä vuoden parhaita leffoja olivat Kovasikajuttu, Winter's Bone, The Fall, Nälkä. TV-sarjoja tietenkin Game of Thrones, Downton Abbey... Jotain erityisesti tältä vuodelta oli Sodan vangit, Treme, Newsroom, Silta, Broadchurch.
Edit: Täytyypä lisätä tähän tänään (29.12) telkkarista näkemäni dokumenttielokuva Searching for Sugar Man.
3. Vuoden 2013 levy / bändi / uusi musiikkituttavuus?
Vuokko Hovatan uusin levy Minä rakastan ikuisesti.
4. Vuoden 2013 paras asia? (henkilökohtaisesti/yleisesti)
hmm... kun en jaksa ajatella enempää, niin se on tuo seuraava
5. Vuoden 2013 suurin saavutus? (henkilökohtaisesti/yleisesti)
Työkokeilupaikan saaminen omalta alalta ja sitä kautta oikean työpaikan saaminen vuoden -14 alusta. Pitkäaikainen työttömyyteni siis päättyy viimein :)
6. Lupaus vuodelle 2014!
Lupaan ottaa yhteyttä Konnun ulkopuolisiinkin ystäviini. (Tänä vuonna olen ollut surkea sillä saralla.)
 
1. Vuoden 2013 kirja?
Luin aika paljon mutta aika vähän mitään mieleenpainunutta. Iloinen yllätys oli spefilukupiiri, joka sai lukemaan kirjoja, joita en olisi muuten lukenut. Tänä vuonna taisin lukea ensimmäisen kerran enemmän e-kirjoja kuin paperisia, kiitos ilmaisten Kindle-kirjojen. Löysin pari uutta kirjailijaa, parhaimpina Courtney Milan ja Nalini Singh, jos on kiinnostunut laadukkaasta romantiikasta.

2. Vuoden 2013 elokuva/TV-ohjelma?
Kävin todella vähän elokuvissa, paras taisi olla pitkään odottamani Cloud Atlas. TV-ohjelmista löysin Soldidanin.

3. Vuoden 2013 levy / bändi / uusi musiikkituttavuus?
Kreikan euroviisoedustaja Koza Mostra iski sen verran että hankin heidän levynsäkin.

4. Vuoden 2013 paras asia? (henkilökohtaisesti/yleisesti)
Työväenopiston grafiikankurssi, olen oppinut valtavasti ja päässyt taas kiinni taiteentekemiseen. Pääsin taas kokopäivätöihin toistaiseksi, mikä on aika kivaa ja muutenkin töitä on riittänyt vaihteeksi hyvin.

5. Vuoden 2013 suurin saavutus? (henkilökohtaisesti/yleisesti)
Pääsin hyvin lähelle normaalipainoa ja liikuin kohtalaisesti. Pääsin mukaan kolmeen isohkoon kirjaprojektiin, jotka kaikki menivät aika hyvin.

6. Lupaus vuodelle 2014!
Pääsen taas normaalipainoon ja aloitan liikunnan aktiivisesti uudestaan... Ja teen enemmän luovia juttuja.
 
1. Vuoden 2013 kirja?
Tämän vuoden paras kirja taitaa äkkimuistamalla olla Peter Wattsin Sokeanäkö. Kiitos Finncon, tämähän olisi mennyt multa muuten ihan ohi.

2. Vuoden 2013 elokuva/TV-ohjelma?
Leffoista parhaaksi jäi ehdottomasti Rush. Ehdottoman kiinnostava ainakin tällaisen vanhan formula-lapsen mielestä, todella hyvät roolisuoritukset (etenkin Daniel Brühlin Niki Lauda) ja erinomainen ohjaus ja toteutus kokonaisuutena.

Telkkarista (ja "telkkarista") on tullut katseltua aika lailla niitä muutamia samoja vanhoja juttuja. Uutuuksista positiivisimpana on jäänyt mieleen tammikuussa Subillakin alkava Viikingit, siitä kammottavasta "puhutaan huonoa englantia niin ollaan uskottavampia" -ratkaisusta huolimatta.

3. Vuoden 2013 levy / bändi / uusi musiikkituttavuus?
Mitään mullistavia uusia tuttavuuksia ei taaskaan ole tullut vastaan, lähinnä viime vuoden tapaan Spotifyn ehdottelemia lisäyksiä avaruusmusiikkikategoriaan lukemisen seuraksi (diatonis, Circular, Robert Rich, Netherworld...) Poppispuolelta ehkä London Grammar (eli se, mitä Birdysta olisi vanhetessaan pitänyt tulla) sekä Sin Cos Tanin ja White Liesin uutuuslevyt. No okei, Active Childin EP:kin on alkanut lämmittää ajan kanssa.

4. Vuoden 2013 paras asia? (henkilökohtaisesti/yleisesti)
5. Vuoden 2013 suurin saavutus? (henkilökohtaisesti/yleisesti)
Sain edes sen alemman tutkinnon kasaan, eikä enää tartte vaivautua yliopistolle leikkimään, että muka kiinnostaa. Muuten vähän vetkutteluksi ja ämpyilyksi menneen vuoden loppua kohden olen myös mystisesti alkanut saada ajatuksiani kasaan sen suhteen, mihin jatkossa oikeastaan haluankaan olla menossa.

6. Lupaus vuodelle 2014!
Teen siistejä juttuja! Kaikenlaisia mukavia juttuja! Otan itseäni niskasta kiinni ja saan edes jotain tulevaisuushyödyllistä aikaan. Alan edes pikkuisen paremmaksi ja tolkumman ihmiseksi kuin nyt. Yritän jatkossakin olla mukava muille, mutta myös itselleni.
 
1. Vuoden 2013 kirja?
En edes muista mitä kaikkea luin. Tosin ehkä ne, joita en muista, eivät ansaitse mainintaa vuoden kirja. Valkataan siis Brandagamban lukupiirissä luettu Keskeneräisten tarujen kirja. Erityismaininnat Turinin seikkailuille ja Rohanin Markin Ratsastajien järjestäytymiselle. :grin:

2. Vuoden 2013 elokuva/TV-ohjelma?
Ohjelmista tänä vuonna parhaat oli ehkä The Big Bang Theory ja Hyvät ja Huonot uutiset. Myös Lehtiksen mainitsemat dekkarit Silta ja Broadchurch olivat hyviä. Niin ja tietysti GoT. En käy hirveästi leffoja katsomassa. Sanotaan niistä kuitenkin Hobitti kakkonen.

3. Vuoden 2013 levy / bändi / uusi musiikkituttavuus?
J. Karjalaisen albumi Et ole yksin.

4. Vuoden 2013 paras asia? (henkilökohtaisesti/yleisesti)
En muista, että olisin ollut päivääkään sairaana koko vuonna. Ensimmäinen lajissaan minulle. Vielähän sitä tosin ehtii.

5. Vuoden 2013 suurin saavutus? (henkilökohtaisesti/yleisesti)
Muutin pois vanhempien hoteista ja olen selvinnyt nälkiintymättä ja hautautumatta pölyyn, rojuun, likapyykkiin ja likaisiin astioihin.

6. Lupaus vuodelle 2014!
Sain joululahjaksi Ukulelen. Aion opetella soittamaan sitä edes jollain tasolla.

7. Ekstrakohta! Tarttukaa muutkin! Toteutitko vuodelle 2013 aiemmin asettamasi tavoitteen?
Atheon sanoi:
Vielä ei ole tullut mieleen mitään sellaista, joka tuntuisi omalta uuden vuoden lupaukselta, mutta ehkä päivitän sen tänne, jos sellaisen vielä keksin.

E. Nyt tiedän. En lupaa sitä valmiiksi saada, koska mulla ei ole mitään käryä, kauan sellasen tekemiseen menee, enkä ole kovin kätevä käsistäni, mutta aion aloittaa rakentamaan kitaraa.

En aloittanut, enkä aloita. Luin pari aiheeseen liittyvää kirjaa ja selailin internetin ihmeellistä maailmaa asian tiimoilta ja totesin, etteivät rahkeet yksinkertaisesti riitä.
 
Vuoden 2013 parhaat Tikin horisontista

1. Vuoden 2013 kirja?
G.R.R. Martin, Tulen ja jään laulu - en osaa erottaa osia toisistaan, tuskin tarvitseekaan. (Oli niin ihanata uppoutua siihen maailmaan, ah)

2. Vuoden 2013 elokuva/TV-ohjelma?
Josko sitten olisi tylsä ja jatkaisi samalla linjalla: Game of Thrones, ensimmäinen tuotantokausi, jonka ansiosta ryhdyin lukemaan ed. momentissa mainittua kirja(sarja)a.

3. Vuoden 2013 levy / bändi / uusi musiikkituttavuus?
Radiohead, joka jostakin käsittämättömästä syystä on mennyt ohi tähän asti. Mutta sattumalta kuultu OK Computer avasi viimein yhtyeen reippaan ja elämäniloisen musiikin minullekin.

4. Vuoden 2013 paras asia? (henkilökohtaisesti/yleisesti)
Liian suuri kysymys. Mutta vastataan sitten yhtä suuresti: taas on saatu vuosi armonaikaa muuttua paremmaksi. Miten se aika sitten on käytetty (henkilökohtaisesti/yleisesti) onkin toinen juttu, mutta sitähän sä et kysynyt.

5. Vuoden 2013 suurin saavutus? (henkilökohtaisesti/yleisesti)

Vrt. ed. Vastaan kuitenkin pienesti: onnistuin muutaman kerran laittamaan ihan oikeasti hyvää ruokaa tuijottamatta mitään reseptiä. Toivoa siis ehkä tälläkin rintamalla, mutta paino sanoilla "muutaman kerran".

6. Lupaus vuodelle 2014!
Alan pitää päiväkirjaa lukemistani kirjoista, katsomistani elokuvista ja kuuntelemistani levyistä ettei tarvitse näin kovasti arpoa jos vielä saan tilaisuuden vastata tähän kysymykseen vuoden kuluttua. (Tiedän kyllä jo nyt, etten pysty pitämään tätä lupausta, mutta yritän kuitenkin.)

7. Ekstrakohta! Tarttukaa muutkin! Toteutitko vuodelle 2013 aiemmin asettamasi tavoitteen?
Tik (31.12.2011) sanoi:
En ole koskaan pitänyt uudenvuodenlupauksista. Itse asiassa en voi sietää niitä. Ennemmin pistelen parsinneuloja kynsien alle
Okei, tämä ekstrakohta on hyvä idea, tartun. Mutta valitettavasti en löytänyt omaa viestiäni viimekertaisista vuoden parhaista. Miten liekin jäänyt väliin, mutta vuoden 2011 lopussa kirjoittamani on varmasti pätenyt silloikin. Ja annettuani juuri lupauksen vuodelle 2014 voin vain todeta, että en ole järin johdonmukainen enkä vakaa mielipiteissäni. Siinä nyt ei ole mitään uutta eikä mullistavaa.
 
Jospas minäkin taas...

1. Vuoden 2013 kirja?

Tämä on vaikea, luin paljon hyviä kirjoja. Mutta nostetaan nyt esiin Karen Tidbeckin Jagannath (englanniksi, valitettavasti, eikä siis alkuperäiskielellä ruotsiksi). Loistavan kieroutuneita novelleja, suosittelen! Myös Jo Waltonin Tooth and Claw sekä saman kirjailijan Among Others olivat mahtavia! Ja tietenkin jo aiemminkin täällä mainittu Jenny Kangasvuon Sudenveri.

2. Vuoden 2013 elokuva/TV-ohjelma?

En nähnyt ainuttakaan hyvää elokuvaa koko vuoden aikana, mutta mainitaan tässä teatteriesitys, eli Les Miserables Tampereen teatterissa. Uskomattoman hieno esitys! TV-ohjelmista Broadchurch vetosi, ja tietenkin samat vanhat (Big Bang Theory, Dr Who jne.)

3. Vuoden 2013 levy / bändi / uusi musiikkituttavuus?

Ohi. Tai no, uusi kuunneltava tuttavuus oli podcast-sarja Welcome to Nightvale. Musiikkia siinä on, mutta ei se musiikkituttavuus ole.

4. Vuoden 2013 paras asia? (henkilökohtaisesti/yleisesti)

Henkilökohtaisesti? Sain lehden Repunpään päällä kasvavasta puusta!! Ja koko viime vuodenvaihteen reissu toiselle puolelle maailmaa yleensäkin. Myös kesän matka Walesiin oli mahtava. Olen myös tyytyväinen siihen, etten missään vaiheessa lopettanut liikuntaa ihan täysin, vaikken tavoitteisiini päässytkään.

Yleisesti haluaisin mainita loistavan Finncon 2013-tapahtuman! Siellä oli kivaa!

5. Vuoden 2013 suurin saavutus? (henkilökohtaisesti/yleisesti)

Henkilökohtaisesti ehkä juuri tuo liikunnan jatkaminen. Ja jatkoin aiemmin lupaamaani veden juomista! Åcon oli sekin kaiketi saavutus, ja Traconin kunniavierasvastaavuus toki myös!

Yleisesti ehdottomasti Suomen Worldcon 2015-haku. Vaikka vastustin hanketta, nosti se Suomen fandomin maailmankartalle ihan uudella tavalla (oikeasti: häviö tuli 34 äänellä n. 1400 äänestä)! 2017 haku tuntuukin nyt järkevältä ja siihen lähden mielelläni mukaan auttamaan.

6. Lupaus vuodelle 2014!

Pakko luvata uudestaan liikuntaa... mutta haluaisin opetella ensi vuonna jonkun uuden taidon. Ehkä virkkaamisen? Ehkä jonkun soittimen soittamisen? Ehkä jonkun ruoanlaittokonstin? Saapa nähdä. Kesäkuussa järjestämäni konferenssi stressaa nyt niin paljon, että pitäisi keksiä jotain kivaakin keväälle!

7. Pidinkö viime vuoden lupauksen?

En. En saanut jatkettua kuntosalilla käymistä niin säännöllisesti kuin olisin halunnut. Kevään aikataulut sotkivat elämäni aika pahasti (=liikaa töitä vääriin aikoihin). Mutta ehkä ensi kevät on parempi?
 
1. Vuoden 2013 kirja?
Robert Jordanin ja Brandon Sandersonin A Memory of Light, Ajan Pyörä -sarjan viimeinen osa. Tiedättehän te, millainen vaikutus kirjasarjojen viimeisillä osilla tuppaa olemaan. ;)

2. Vuoden 2013 elokuva/TV-ohjelma?
En keksi muuta kuin Hobitti – Smaugin autioittama maa. Muutamat etelä-intialaiset elokuvat olivat myös hienoja kokemuksia, mutten osaa panna niitä paremmuusjärjestykseen. Jos radio-ohjelman saa sanoa, niin Aristoteleen kantapää on viihdyttänyt ja sivistänyt minua pitkin vuotta.

3. Vuoden 2013 levy / bändi / uusi musiikkituttavuus?
Tällä rintamalla ei mitään erikoista tai raportoimisen arvoista.

4. Vuoden 2013 paras asia? (henkilökohtaisesti/yleisesti)
Ostin kesällä käyrätorveeni viimein uuden suukappaleen. Valinta oli vaikea ja epätietoisuutta ja epäröintiä täynnä, mutta lopulta sain valittua itselleni hyvän suukappaleen, joka paransi sointiani huimasti. Olen saanut koko syksyn kuulla hyvää palautetta soitostani, vaikka itse soittotaidoissa varsinaisesti ei suurta edistymistä olekaan tapahtunut – suukappaleen ansiosta soundini on vain paljon syvempi ja kauniimpi. Soitannollinen itseluottamus on kuitenkin kohonnut paljon, kun omastakin mielestäni kuulostan niin hitsin hyvältä. Samalla ihmettelen, miksi soitin yli kymmenen vuotta huonommalla suukappaleella.

5. Vuoden 2013 suurin saavutus? (henkilökohtaisesti/yleisesti)
Oman alan kesätyön saaminen. Onnistuin pääsemään todella hienoon työhön ja uskalsin muuttaa reiluksi kolmeksi kuukaudeksi Helsinkiin. Sekä paikan saaminen että Helsinkiin lähteminen olivat isoja saavutuksia, jotka opettivat minulle paljon niin töistä, alasta kuin itsestänikin.

6. Lupaus vuodelle 2014!
Tällä kertaa teen kolme lupausta.
1. Kehitän tietoteknisiä taitojani
2. Kehitän kielitaitoani joko herättelemällä aiemmin opiskelemiani ruostuneita kieliä tai opiskelemalla täysin uutta kieltä
3. Pidän huolta terveydestäni ja syön hyvin ja riittävästi.

7. Toteutitko vuodelle 2013 aiemmin asettamasi tavoitteen?
Dracaena vuonna 2012 sanoi:
Vuodeksi 2013 lupaan, että yritän päästä negatiivisesta ja passiivisesta asenteestani eroon, en eristäydy vaan yritän tehdä jotain ihmisten kanssa juttelemisen vaikeudelle. En tee elämästäni suotta vaikeampaa.
Sekä onnistuin että epäonnistuin tavoitteessani. On tapahtunut paljon kaikenlaista vaihtelevalla menestyksellä, enkä tiedä, onko lopputilanne enemmän voiton vai tappion puolella. Elämä ei tunnu yhtään vähemmän vaikealta, päin vastoin, mutta olen tietoisempi heikkouksistani ja kohtaan ne säännöllisesti. Tiedän siis ainakin työstäneeni asiaa.
 
1. Vuoden 2013 kirja?
Täälläkin jo pari kertaa mainittu Martinin Tulen ja jään laulu-sarja, erityisesti Miekkamyrskyn molemmat osat olivat omaan mieleeni. Luin myös vihdoinkin isäni kirjahyllyssä pölyttyneet Täällä pohjantähden alla-trilogian osat, ja liityn kyllä kaikkien kehujien joukkoon!

2. Vuoden 2013 elokuva / TV-ohjelma?
TV-sarjoista mieleen tulee Breaking Bad ja Downton Abbey, vuoden elokuva (tittidiii) Hobitti- Smaugin autioittama maa. Kunniamaininta myös Martin Scorsesen Shutter Islandille.

3. Vuoden 2013 levy / bändi / uusi musiikkituttavuus?
Lana del Reyn Born to Die albumi on ylivoimaisesti kuunnelluin. Myös Hans Zimmeriin olen koukuttunut.

4. Vuoden 2013 paras asia?
2013 jäi mieleen vuotena joka sujahti ohi. Ihan kuin en olisi tehnyt mitään, äh. Sanotaan nyt toukokuun Lontoon matka, ja syksyllä puheterapian aloitus.

5. Vuoden 2013 suurin saavutus?
Rapakunnosta nouseminen, aerobinen kuntoni parani huomattavasti ystäväni (personal trainer) tekemän ohjelman avulla. Voin jopa sanoa jääneeni vähän koukkuun liikuntaan, ainakin pitkiin kävelylenkkeihin.

6. Lupaus vuodelle 2014!
En anna kunnon enää romahtaa, opiskelupaikka olisi hyvä saada ja siihen rinnalle uusi osa-aikainen työpaikka. Kehitän myös saksan kielen taitoani, tällä hetkellä menee pahaa alamäkeä...

7. Toteutitko vuodelle 2013 aiemmin asettamasi tavoitteen?
Lupasin vuonna 2012 aloittaa uuden liikuntaharrastuksen, käydä puheterapeutilla, käydä maassa missä en vielä ole ollut, käydä ahkerammin keikoilla ja ehkä tärkein, saada sen opiskelupaikan. Nooh, kunto parani, aloitin puheterapian mutta uudessa maassa en käynyt enkä opiskelupaikkaa saanut. Tavoitteet otetaan siis uudelleen kehiin :p
 
Kontuileminen on vähän osaltani hiljentynyt, mutta eipäs katkaista ainakaan vielä tätä perinnettä.

1. Vuoden 2013 kirja?
- Ilkka Auerin Lumen ja jään maa-sarjan löysin alkuvuodesta ja talvi-ihmisenä ihastuin kovasti. Kristiina Vuoren kirjat olivat myös positiivinen tuttavuus. Niin ja Eowyn Iveyn Lumilapsi jäi myös mieleen.

2. Vuoden 2013 elokuva / TV-ohjelma?
- The Big Bang Theory jäi päällimmäisenä mieleen tv-sarjoista, kun siitä tuli ahmittua kaikki ilmestyneet kaudet. Samoin Olipa kerran- sarja ja True Blood. Elokuvista Kuninkaan puhe ja Lentävien tikarien talo tekivät suuret vaikutukset ja jäivät mieleen.

3. Vuoden 2013 levy / bändi / uusi musiikkituttavuus?
- Musiikkia tuli kuunneltua taas aika vähän, lukuunottamatta radion yleistä tarjontaa.

4. Vuoden 2013 paras asia? (henkilökohtaisesti / yleisesti)
- Uusi lauman jäsen. Kaikki pysyivät terveinä. Selvisin.

5. Vuoden 2013 suurin saavutus? (henkilökohtaisesti / yleisesti)
- Toteutin pitkäaikaisen haaveeni. Lisäksi pääsin opiskelemaan (jei, täältä tullaan tulevaisuus!).

6. Lupaus vuodelle 2014!
- No se hiusten kasvattaminen ei onnistunut, ei sitten ollenkaan. Mutta ensi vuodeksi voisin luvata tehdä kuvataiteita ja kirjoittaa paljon enemmän. Niin ja lukea! Lisäksi koetan pysyä järjissäni. Ja hankkia ystäviä. Sekä harrastaa koirien kanssa.

Olen myös jo useampana vuonna pitänyt tavoitteena, että käyn joka vuosi jossain sellaisessa paikassa missä en ole ennen käynyt. Tänäkin vuonna tämä toteutui, vaikka olikin hieman hilkulla ja meni loppuvuoden puolelle. Toivottavasti tämä vielä jatkuu :)
 
1. Vuoden 2013 kirja?
Tämä on hankala, koska olen lukenut aivan liian vähän enkä edes muista mitä olen lukenut. Mutta hyviä ainakin Forrest Gump ja Gump & co. ja Edgar Rice Burroughsin Mars-sarjan kolme osaa jotka sain syntymäpäivälahjaksi.

2. Vuoden 2013 elokuva/TV-ohjelma?

TVstä ehdottomasti uusi Hannibal sarja (vaikkeivat Borgiat kauas jääkään) ja elokuvista mieleen jäi parhaiten Black Swan, jonka sain viimein aikaiseksi katsoa.. Tosin em. tv-sarja innoitti myös katsomaan aiheeseen liittyvät elokuvat uudelleen ja loistaviahan ne ovat.

3. Vuoden 2013 levy / bändi / uusi musiikkituttavuus?
Vuoden levynä Viikatteen Tervaskanto, ihan vain koska Viikate nyt ylipäätään.

4. Vuoden 2013 paras asia? (henkilökohtaisesti/yleisesti)

Humm.... Sanoisin että työssäoppiminen ihanalla tallilla jossa opin äärettömän paljon ja josta on tullut kuin toinen viides koti.

5. Vuoden 2013 suurin saavutus? (henkilökohtaisesti/yleisesti)
Koska vuoden jälkimmäinen puolisko toi tullessaan kaikkea vähemmän mukavaa sanoisin suureksi saavutukseksi jo sen, että olen edelleen ihan suhteellisen järjissäni, en ole ainakaan tietääkseni hajottanut yhtään ihmissuhdetta jolla olisi merkitystä, olen noussut joka ikinen aamu sängystä ylös ja saanut asioita aikaiseksi. Ja tietysti pitää muistaa hieno Bjarki-poni, josta on kasvanut mukava, toimiva ratsu minun ansiostani.

6. Lupaus vuodelle 2014!

Moni on lupaillut liikuntaan liittyvää ja jatkan samoilla linjoilla, lupaan treenata enemmän. Ja maalata! Ja soittaa pianoa ja tanssia.
 
1. Vuoden 2013 kirja?
Luin vuoden alussa vihdoin pari vuotta hyllyssä pölyttyneen Húrinin lasten tarinan. Motivaationi tarttua kirjaan oli alhainen, koska en aikoinaan Silmarillionissa tykännyt Túrinista tippaakaan, mutta kirjan lukemisen myötä päädyin pyörtämään mielipiteeni hänestä ja fanittamaan lähes kaikkia muitakin tarinan keskeisiä henkilöitä.

Tänä vuonna sain pitkästä aikaa luettua useammankin ennenlukemattoman romskun, mikä on aiempiin vuosiin nähden hyvä saavutus. Maininnan arvoisia lukukokemuksia ovat Mark Haddonin The Curious Incident of the Dog in the Night-Time sekä vuosia lukulistallani roikkunut ja vihdoin eilen yhdessä päivässä ahmimani Ennen päivänlaskua ei voi.

2. Vuoden 2013 elokuva/TV-ohjelma?
Thor: The Dark World täytynee mainita ihan ensimmäisenä, koska se oli niin viihdyttävä, että jouduin käymään katsomassa sen teatterissa kolmeen kertaan. Tarantinon Django Unchainedkin ansaitsee toki maininnan. Ja olihan se Smaugin autioittama maakin ihan kiva, vaikka en siitä yhtä paljon tykännytkään kuin Odottamattomasta matkasta.

Television puolelta Breaking Bad on selkeä ykkönen. Harvoin olen hepuloinut minkään sarjan päätöskaudesta näin paljon. Annoin vuoden aikana myös periksi ympäristön paineille ja aloin katsoa Doctor Whota.

3. Vuoden 2013 levy / bändi / uusi musiikkituttavuus?
Ellie Gouldingin Halcyon -levy on soinut uusista tuttavuuksista eniten. Kotimaisista täytyy mainita Hyyrysen veljesten WÖYH!:n Ikkillyk-levy.

4. Vuoden 2013 paras asia? (henkilökohtaisesti/yleisesti)
Paras ystäväni palasi Suomeen, hankimme yhteisen kämpän ja olemme siten saaneet fanityttöillä ja pöljäillä yhdessä 24/7. <3

5. Vuoden 2013 suurin saavutus? (henkilökohtaisesti/yleisesti)
Jokin epämääräinen itsevarmuuden ja itsetunnon parantuminen; on pitkästä aikaa hyvä olla omassa kropassa ja välitän koko ajan vähemmän siitä, mitä satunnaiset ihmiset minusta, ulkonäöstäni tai tekemisistäni mahtavat ajatella.

6. Lupaus vuodelle 2014!
Voisin yrittää jatkaa lukuharrastuksen elvyttämistä ja vaikkapa saada pikku hiljaa opintoni loppuun.
 
1. Vuoden 2013 kirja?
Luin tänä vuonna kaikki John Greenin kirjat, jotka olivat aivan loistavia. Lisäksi aloitin A Song of Ice and Firen lukemisen ja olenkin jo (lukemisajan puutteesta huolimatta) peräti kolmannessa osassa.

2. Vuoden 2013 elokuva/TV-ohjelma?
Vuoden leffa hmmm... No The Desolation of Smaug tietysti. Sen lisäksi Catching Fire oli todella eeppinen. Sekä Thor The Dark World.
Vuoden tv-ohjelmaksi on pakko sanoa Supernatural, koska aloitin sen katsomisen vasta viime vuonna. Uuh Crowley<3

3. Vuoden 2013 levy / bändi / uusi musiikkituttavuus?
Ei varsinaisesti musiikkituttavuus, mutta podcast Welcome to Night Vale on aivan loistava. Samoin Cabin Pressure.

4. Vuoden 2013 paras asia? (henkilökohtaisesti/yleisesti)
Pääsin opiskelemaan matkailualaa! Kesällä oli tosi hienoa käydä Steelilässä Helsingissä.

5. Vuoden 2013 suurin saavutus? (henkilökohtaisesti/yleisesti)
Opiskelupaikka! Matkailuala! Hieno ala!

6. Lupaus vuodelle 2014!
Rupean juoksemaan. Olen tulevan vuoden lopussa superkuntoVamperi
ja nappaan Tohtorin kiinni ja juoksen Winchestereiden kanssa kilpaa. Tämän vannon byhästi, byhähähä.

7. Ekstrakohta! Tarttukaa muutkin! Toteutitko vuodelle 2013 aiemmin asettamasi tavoitteen?

Vampirelad vuonna 2012 sanoi:
6. Lupaus vuodelle 2013!
Vannon pyhästi että minulla on vain pahat mielessäni...eikun siis, yritän oikein kovasti päästä jonnekin opiskelemaan ja pyrkiä jatkamaan taekwondoa.

Sain opiskelupaikan, mutta taekwondoa en saanut mahdutettua opiskelujen saatikka töiden ohelle. Ehkä vielä joskus...
 
Onnea oikein kovasti Jaamar! :heart:

1. Vuoden 2013 kirja? Divergent. Kirja ei ehkä mikään päätä huimaavin, mutta sen vaikutus minuun oli valtava.

2. Vuoden 2013 elokuva/TV-ohjelma? Elokuvista The Desolation of Smaug ehdottomasti ja Thor The Dark World, sarjoista without a question Game of Thrones.

3. Vuoden 2013 levy / bändi / uusi musiikkituttavuus? Hmm. Ei uusi tuttavuus, mutta uudelleen löydetty tuttavuus Kings of Leon, soi suunnilleen koko ajan.

4. Vuoden 2013 paras asia? (henkilökohtaisesti/yleisesti) Kuulostaa taas tyhmälle useimpien mielestä, mutta tämän vuoden tärkein asia on ollut nyt 9kk vanha faaraokoira poikani. En ole höperökoiratäti, ja silti olen juurikin sitä :D Zuko on tuonut itsensä lisäksi mun elämään aivan äärettömän paljon rakkautta ja uusia ihmisiä. Kaikki tämän vuoden hyvä kiteytyy tuohon koiraan, elämäni suurin rakkaus. (Lapset tulee sit joskus kyllä menemään ohi, et no hätä ;) )

5. Vuoden 2013 suurin saavutus? (henkilökohtaisesti/yleisesti)*muoks* Oho, meinas unohtua tämä kohta. Suurin saavutus on varmasti elämään saavutettu tasapaino noin niin kuin normaali arjen suhteen. Kun arjessa jokin hiertää vastaan se tekee kaikesta kovin raskasta, vaikka sinällään kaikki olisikin hyvin.

6. Lupaus vuodelle 2014! Lupaan koettaa parhaani päästä vihdoin opiskelemaan unelma-ammattiini..

7. Toteutitko vuodelle 2013 aiemmin asettamasi tavoitteen? En luvannu mitään varmaan? :(

Parempaa uutta vuotta 2014 teille kaikille, mitä ikinä se teille henkilökohtaisesti tarkoittaakaan :heart:
 
Ylös