Vuoden 2017 parhaat

Dracaena

Raseena
Vuosi 2017 lähestyy loppuaan ja on aika käydä läpi vuoden parhaat asiat. Tässä vielä perinteinen, Tikin näppäimistöltä alkunsa saanut ohjeistus topikkiin:

"Tarkoituksena on siis tehdä pieni yhteenveto kuluneesta vuodesta. Hyvään alkuun pääsee esimerkiksi vastaamalla perustelujen kera alla oleviin kysymyksiin. Toki myös laajemmin saa vuodestaan kertoilla (esim. toteutuivatko viimevuotiset lupaukset), mutta ketjun hengen mukaisesti tänäkin vuonna positiiviset asiat ovat pääosassa!"

1. Vuoden 2017 kirja?
2. Vuoden 2017 elokuva/TV-ohjelma?
3. Vuoden 2017 levy / bändi / uusi musiikkituttavuus?
4. Vuoden 2017 paras asia? (henkilökohtaisesti/yleisesti)
5. Vuoden 2017 suurin saavutus? (henkilökohtaisesti/yleisesti)
6. Lupaus vuodelle 2018!
7. Toteutitko vuodelle 2017 aiemmin asettamasi tavoitteen?


Edellisten vuosien ketjut: 2016, 2015, 2014, 2013, 2012, 2011, 2010, 2009, 2008, 2007, 2006, 2005 ja 2004.
 
Last edited:
  1. Vuoden 2017 kirja?
    Niin kirjat. Hmm.

  2. Vuoden 2017 elokuva/TV-ohjelma?
    Vastaan tähän Logan, koska se oli virkistävän synkkä ja pohdinnallinen veto supersankarigenressä.

  3. Vuoden 2017 levy / bändi / uusi musiikkituttavuus?
    Asunnossa on nykyään piano. Lainassa, mutta kuitenkin.

  4. Vuoden 2017 paras asia? (henkilökohtaisesti/yleisesti)
    Pianolla on myös soittaja.

    Yleisellä tasolla on hankalampi saada päähänsä mitään selkeää ajatusta siitä, mikä olisi mennyt parempaan. Ehkä AMD:n paluu prosessorimarkkinoilla Intelin vakavaksi haastajaksi on ollut oikein miellyttävä asia.

  5. Vuoden 2017 suurin saavutus? (henkilökohtaisesti/yleisesti)
    Työrintamalla tuli tehtyä tasaisesti hyvää jälkeä. Oman elämän puolella sain hiottua asennettani ja otettani siihen kuka olen ja toisaalta on tullut opittua aika paljon myös ilmaisun puolella. On aiempaa helpompi olla mitä on.

  6. Lupaus vuodelle 2018!
    Voisin ehkä tasapainoittaa työn osuutta elämässä vähän paremmin ja alkaa tahalteen varailla ajankohtia, jolloin en tee yhtä paljon tai ainakaan yhtä tiiviisti töitä, jotta voisin tehdä enemmän harrasteprojekteja tai antaa niille paremmin rakkautta.

  7. Toteutitko vuodelle 2017 aiemmin asettamasi tavoitteen?
    Toteutui.
 
Last edited:
1. Vuoden 2017 kirja?
Jotenkin ei ole tullut ihan hirveästi luettua tänä vuonna. Olen aloitellut kirjoja ja sitten en ole koskaan saanut niitä päätökseen. Sanoisin kuitenkin tähän Nicola Yoonin kirjan "The Sun is also a Star" sekä Game of Thronesin, vaikka olenkin vasta kakkoskirjan puolessa välissä.
2. Vuoden 2017 elokuva/TV-ohjelma?
Tiedän, ettei se tullut tänä vuonna, mutta La La Land. Oli hyvä, että päätin katsoa sen yksin, sillä itkin puolet elokuvasta. Eihän se mitenkään surullinen ole, mutta samaistun siihen erittäin kivuliaasti. Kakkospaikkaa elokuvissa pitää The Last Jedi (ja ihan sama mitä mieltä maailma on, mutta minä PIDIN siitä). Telkkaria en juuri katsele, mutta sarjoista Handmaid's tale (jos et ole nähnyt niin nyt on se hetki), Stranger things ja Game of Thrones.
3. Vuoden 2017 levy / bändi / uusi musiikkituttavuus?
Anastasia the Musical. Obsessio tuskin on liian vahva sana.
4. Vuoden 2017 paras asia? (henkilökohtaisesti/yleisesti)
New Yorkin matka, Broadway, musikaalit, musiikki, teatteri, tanssi, laulutunnit, kuoron matka Saksaan, tämä ei vain ikinä muutu. Olin viime vuonna vahvasti samoilla linjoilla.
5. Vuoden 2017 suurin saavutus? (henkilökohtaisesti/yleisesti)
Kun rupesin miettimään tätä, niin ajattelin ensiksi, että eipä sitä ole kummoisesti tullut saavutettua mitään tänä vuonna. Ja no, ehkä tänä vuonna on ollut tavallista vähemmän highlighteja tai onnistumisia, mutta olen ainakin koko ajan tehnyt hurjasti töitä. Kaikkein ilmiselvin kehitys on tapahtunut tanssissa. Olen tanssinut nyt vuoden. Sehän on mitättömän lyhyt aika. Tanssi on nykyään todella suuressa roolissa elämässäni ja olen siitä niin onnellinen. Vuosi sitten otin yhden tanssitunnin, syksyllä otin kaksi ja nyt juuri äsken ilmoittauduin vielä kahteen lisää. Olen tullut hulluksi. Mikä hulluus sai minut ilmoittautumaan keskitaso/edistyneet nykyjazz-ryhmään? No, mutta juuri tämänlaisen hulluuden ansiosta osaan edes jotain tanssista. Minusta on myös muovautunut "maailman epävenyvimmästä ihmisestä", joku joka vetelee spagaateja huvikseen käytävillä. Muutama hassu kuukausi lähes päivittäistä venyttelyä does the trick!
6. Lupaus vuodelle 2018!
Lupaan taas, etten luovuta viittä minuuttia pidemmäksi aikaa. Lupaan yrittää olla rehellisempi tunteistani muille ihmisille. Tämä tosin ei välttämättä tule tapahtumaan.
7. Toteutitko vuodelle 2017 aiemmin asettamasi tavoitteen?
Ensimmäisen lupaukseni taisin toteuttaa. Toista "en ole niin ankara itselleni" en sitten todellakaan toteuttanut, päinvastoin. Mutta ehkä... ensi vuonna? (Tuskin.)
 
1. Kirja: Marcus Aureliuksen Itsetutkiskeluja (suom. myös Itselleni)
2. Elokuva/TV-ohjelma: Baahubali 2 - the Conclusion (Kumara Varma <3)
3. Musiikki: Kolme sanaa: Zettai Unmei Mokushiroku
4. Paras asia: Lukuisat opettavaiset epäonnistumiseni
5. Suurin saavutus: Henkisen selkärangan kasvattaminen
6. Lupaus vuodelle 2018: Omistautuminen itseni kehittämisen jatkamiselle
7. Vuoden 2017 tavoite: Edistyminen valitsemallani polulla - välttävästi suoritettu
 
1. Vuoden 2017 kirja?

Sain luettua tänä vuonna mukavan paljon, mutta mikään kirja ei noussut mitenkään selkeästi muiden ylitse. Ehkä tähän voisi yleisemmällä tasolla mainita ilon siitä, että lukuharrastukseni on pikku hiljaa heräillyt vuosia jatkuneesta koomastaan.

2. Vuoden 2017 elokuva/TV-ohjelma?

Vuoden paras leffa oli ehdottomasti kauan odotettu Baahubali: The Conclusion. Myös joulukuuta piristänyt Star Wars: The Last Jedi ansaitsee maininnan.

Sarjoista Sense8 kakkostuokkarinsa myötä vei jälleen jalat alta aivan totaalisesti.

3. Vuoden 2017 levy/bändi/uusi musiikkituttavuus?

Tämän vuoden ehdottomasti paras uusi musiikkituttavuus oli säveltäjä Hans Abrahamsenin parin vuoden takainen let me tell you sopraanolle ja orkesterille. Aivan käsittämättömän upea teos, jota olen jaksanut kuunnella silmät pyöreinä kerta toisensa jälkeen. Virallinen levytys löytyy Spotifystä, mutta live-esityksen voi kuunnella myös Vimeosta jos kiinnostaa.

Säveltäjistä minua on perinteisten suosikkieni lisäksi kiehtonut aivan erityisesti Henri Dutilleux ja Witold Lutosławski. Elävistä säveltäjistä hurahdin György Kurtágin kummalliseen äänimaailmaan.

Konsertteja tuli nähtyä enemmän kuin jaksan muistaa, mutta kohohtia olivat esimerkiksi Messiaenin Turangalîla-Sinfonie, Mahlerin toinen sinfonia sekä Bartókin ooppera A kékszakállú herceg vára konserttiesityksenä.

4. Vuoden 2017 paras asia?

Parisuhde, opintojen (hidas) eteneminen sekä uuteen kivaan asuntoon muuttaminen.

5. Vuoden 2017 suurin saavutus?

Sain kandin valmiiksi.

6. Lupaus vuodelle 2018?

En lupaa mitään turhan dramaattista tänä vuonna. Yritän parhaani mukaan opiskella ahkerammin, hakea aktiivisemmin töitä, lukea enemmän ja kuunnella musiikkia vielä tarkkaavaisemmin ja keskittyneemmin.

7. Toteutitko vuodelle 2017 aiemmin asettamasi tavoitteen?

Joo.
 
1. Vuoden 2017 kirja?
Olen kyllä tänä vuonna lukenut kirjoja, mutta kun yritän miettiä jotain hyvää, tulee mieleen vain kesällä uusintaluvussa ollut Salamurhaajan oppipoika.

2. Vuoden 2017 elokuva/TV-ohjelma?
Kirsikkapuiden alla Kesäkino Engelissä. Täydellinen ilta ja haikea elokuva.
3. Vuoden 2017 levy / bändi / uusi musiikkituttavuus?
J. Karjalaista on tullut kyllä kuunneltua koko ikä, mutta tänä vuonna hänen uudempi materiaali avautui toden teolla.

4. Vuoden 2017 paras asia? (henkilökohtaisesti/yleisesti)
Yleisesti lisääntynyt elämänhallinta.

5. Vuoden 2017 suurin saavutus? (henkilökohtaisesti/yleisesti)
Kiva vakituinen työ! Ihan huikea tunne, kun kädessä on vakituinen soppari. Elämäni ensimmäinen sellainen.

6. Lupaus vuodelle 2018!
Liikun enemmän.

7. Toteutitko vuodelle 2017 aiemmin asettamasi tavoitteen?
En nähtävästi vastannutkaan tähän viime vuonna enkö muista tehneeni mitään lupauksia. Vuoden 2016 lupausta en toteuttanut.
 
1. Vuoden 2017 kirja?
  • Olenkohan lukenut mitään? Kauhistus sentään!
2. Vuoden 2017 elokuva/TV-ohjelma?
  • Jumanji ja uusi Star Wars ovat vielä näkemättä mutta en usko että peittoavat uusinta Tuntematonta. Se oli mahtava.
  • ”Televisiosta” ehdottomasti Twin Peaks III ja hyvänä kakkosena Dirk Gently sulostuttivat vuottani.
3. Vuoden 2017 levy / bändi / uusi musiikkituttavuus?
  • Jenni Vartiaisen tulkitsema Mato.
4. Vuoden 2017 paras asia? (henkilökohtaisesti/yleisesti)
  • Höh. Yhdistän: Trump ei saanut aneyrusmaani räjähtämään. Kiva vuosi, oikein kiva.
5. Vuoden 2017 suurin saavutus? (henkilökohtaisesti/yleisesti)
  • Jää nähtäväksi.
6. Lupaus vuodelle 2018!
  • Oi vuosi 2018, lupaan taistella sinua vastaan kukkuloilla, rannikoilla, merellä ja ilmassa. Pa kaikkes peliin, täältä pesee, perhana.
7. Toteutitko vuodelle 2017 aiemmin asettamasi tavoitteen?
  • Ainahan minä. Ha. Ha. Ha.
 
1. Vuoden 2017 kirja?
Erkka Leppäsen Praedor-novellikokoelma Kirotun maan ritari on ollut varsin menevää miekka ja magia -viihdettä. Olen lukenut sitä hyvin hitaasti novelli kerrallaan, mikä on varmaankin ollut se paras tapa. Tämän lisäksi olen lukenut suurta määrää tietokirjoja osittain viikottaista vapaaehtoisduunia varten. Niistä ei ole jäänyt kuitenkaan mitään kärkinimeä mieleen.

2. Vuoden 2017 elokuva/TV-ohjelma?

Viikinkien kakkoskausi oli tämän vuoden ohjelmassa, ensi vuonna varmaankin sitten kausi nro 3. Olen kyllä tykännyt tästä modernisoidusta mutta historiasta ammentavasta machoilusta.

3. Vuoden 2017 levy / bändi / uusi musiikkituttavuus?

Ensilevyllään Potestas Magicum Diaboli räväyttänyt tyttöbändi Asagraum oli kuin raikas tuulahdus Angbandista black metalin kunniakkaassa hovissa. Valitettavasti kuulen uutisia yhtyeen kokoonpanomuutoksista, joten saas nähdä.

4. Vuoden 2017 paras asia? (henkilökohtaisesti/yleisesti)

Uusi asuntoni on varsin viihtyisä, hyvin positiivinen yllätys oli löytää noinkin messevä mesta. Yleisesti parasta on Suomi 2017 -juhlavuoden sujuminen näinkin leppoisissa merkeissä.

5. Vuoden 2017 suurin saavutus? (henkilökohtaisesti/yleisesti)

Kokemusasiantuntijahommat tuli hoidettua kunniakkaasti, vaikka niitä riittikin selvästi edellisvuotta enemmän. Myös muutosta selviytyminen nousee korkealle.

6. Lupaus vuodelle 2018!

Lisään liikunnan määrää viikko-ohjelmassani.

7. Toteutitko vuodelle 2017 aiemmin asettamasi tavoitteen?

Muutin asumisoikeusasuntoon suunnitellusti, eli tehtävä suoritettu!
 
1. Vuoden 2017 kirja?
Olen lukenut aiempaan verrattuna aika vähän ja vielä vähemmän uusia kirjoja. Hämmästyttävää, en osaa sanoa tähän mitään. Ilmeisesti mikään lukemani ei ole noussut yli muiden.

2. Vuoden 2017 elokuva/TV-ohjelma?
En juurikaan katso telkkaria (jota mulla ei ole, vaan katselen ohjelmia tietokoneen kautta ilmaispalveluista) ja leffassa olen käynyt viimeksi 2009 :o Onks mulla jotenkin tylsä elämä? Pitäisiköhän asialle tehdä jotain? Esim. hommata Finnkinon sarjalippu?

Sivupolkuna mainittakoon, että (näkemättä yhtään jaksoa) olen hämmästellyt Sohvaperunat -ohjelmaa. Olenko nyt ymmärtänyt oikein: ihmiset katsovat telkkarista ohjelmaa, jossa ihmiset katsovat telkkaria? Ei hele...

3. Vuoden 2017 levy / bändi / uusi musiikkituttavuus?
Nostan esiin Maija Vilkkumaan uuden julkaisun Joku muu, mikä, joka on julkaistu ainoastaan digitaalisesti.

4. Vuoden 2017 paras asia? (henkilökohtaisesti/yleisesti)

Firma alkoi viimein kantaa.

5. Vuoden 2017 suurin saavutus? (henkilökohtaisesti/yleisesti)

Jos kohdan 4 jättää huomiotta, niin ei tule mitään erityistä mieleen. Olen tyytyväinen että saan tällä hetkellä elää pitkälti kuten haluan.

6. Lupaus vuodelle 2018!
Kolme asiaa, jotka haluan toteuttaa ensi vuonna:
- pidän fyysisestä kunnostani parempaa huolta (tämä on aloitettu jo)
- pyrin minimoimaan ruokahävikin
- opettelen kalastamaan

7. Toteutitko vuodelle 2017 aiemmin asettamasi tavoitteen?
50-prosenttisesti. Lupasin että "teen enemmän töitä ja käyn enemmän treeneissä." Ensimmäinen toteutui vähän liiankin kanssa, jälkimmäinen romahti täysin.
 
1. Vuoden 2017 kirja?
Alkuvuodesta tuli luettua turhan monta ihan kivaa tai suorastaan epäkivaa kirjaa, minkä takia lukeminen jäi sitten kokonaan melkein puoleksi vuodeksi, kun liian moni suuresti suositeltu kirja osoittautui pettymykseksi. Ainoa kunnolla päräyttävä lukukokemus fiktion puolelta oli John Williamsin Stoner, joka on jäänyt kummittelemaan mieleen. Hyviä tietokirjoja olen lukenut useammankin, päällimmäisinä mieleen tulevat sisällämme asustavista mikrobeista kertova Alanna Collenin 10% Human sekä Britannian sisäoppilaitosten synkkiä puolia avaava Alex Rentonin Stiff Upper Lip.

2. Vuoden 2017 elokuva/TV-ohjelma?
Tuoreena on mielessä eilen toista kertaa näkemäni The Last Jedi, joka onnistui jollain tavalla olemaan ihan uudenlainen Star Wars -elokuva, vaikka nojasikin vahvasti aiemmin nähtyyn. Tänä vuonna tuli kyllä monia muitakin hyviä leffoja. Thor: Ragnarök oli poskettoman hyvä ja uusi Tuntematon yllätti harvinaisen positiivisesti. En ole vieläkään päässyt yli siitä, miten huikea Eero Ahon Rokka-tulkinta oli. Ai niin ja Logan tuli myös tänä vuonna! Huh, mikä leffavuosi.

3. Vuoden 2017 levy / bändi / uusi musiikkituttavuus?

Olavi Uusivirtaa ja hänen uusinta Olavi-levyään tuli kuunneltua eniten ja pääsin viimein näkemään hänet myös livenä useampaankin kertaan.

4. Vuoden 2017 paras asia? (henkilökohtaisesti/yleisesti)

Iskin kesällä vihdoin elämäni miehen, johon olen ollut ihastunut jo pitemmän aikaa, ja olen ihan tolkuttoman rakastunut sekä onnellinen.

5. Vuoden 2017 suurin saavutus? (henkilökohtaisesti/yleisesti)

Olen päässyt vihdoin kunnolla kiinni työelämään ja saanut paljon arvokasta kokemusta ja uusia taitoja.

6. Lupaus vuodelle 2018!
Yritän tehdä vähemmän jätettä tuottavia kulutusvalintoja.

7. Toteutitko vuodelle 2017 aiemmin asettamasi tavoitteen?

Tavoitteeni oli hengittää rauhallisesti ja luottaa siihen, että asiat järjestyvät. Yllättävää kyllä olen enimmäkseen tässä onnistunutkin.
 
Last edited:
1. Vuoden 2017 kirja?
Innostuin äänikirjoista niin paljon, että jopa maksan kuukausimaksullisesta palvelusta ja äänikirjat ovat korvanneet podcastit elämässäni aika täysin. Parasta siellä tähän mennessä on ehkä ollut Terry Pratchett, olen kuunnellut loppupäästä alkaen kirjoja, joita en ole lukenut. Palvelussa parasta on ehkä että sieltä löytyy paljon englanninkielistäkin materiaalia.

2. Vuoden 2017 elokuva/TV-ohjelma?

Kävin taas aika huonosti elokuvissa. Hidden Figures oli hieno, samoin taiteellisemmalta puolelta Manifesto, jonka näin kyllä teatterin sijaan taidegalleriassa. Guardians of the Galaxyn kakksoosan näin kaksi kertaa teatterissa (kun piti käyttää vanhenevia lippuja), se oli viihdyttävä.

3. Vuoden 2017 levy / bändi / uusi musiikkituttavuus?

Onnistuin välttelemään musiikkia niin etten tainnut käydä yhdelläkään keikalla edes. Ehkä sitten paras musiikkielämys oli Lucian päivä Porvoossa.

4. Vuoden 2017 paras asia? (henkilökohtaisesti/yleisesti)

Muutto kivaan asuntoon ja erityisesti sen parveke. Työpaikka, joka oli harmillisen väliaikainen mutta mielenkiintoinen ja ainakin ehkä laajensi verkostojani.

5. Vuoden 2017 suurin saavutus? (henkilökohtaisesti/yleisesti)

Olemme onnistuneet asumaan aika hyvin yhdessä vuoden ajan puolisoni kanssa.

6. Lupaus vuodelle 2018!

Haen opiskelemaan.

7. Toteutitko vuodelle 2017 aiemmin asettamasi tavoitteen?

Olin viime vuodenvaihteessa niin syvässä muuttostressissä etten tainnut luvata muuta kuin selviytyä jotenkin tästä vuodesta. Siinä ainakin onnistuin.
 
1. Vuoden 2017 kirja?
Kirjaharrastuksen elpyminen jatkui jo toista vuotta peräkkäin, enimmäkseen ehkä äänikirjojen kuuntelun mahdollistaneen työn takia. Vuoden kirjasarja oli Harry Potter, jonka sain ensimmäistä kertaa loppuun asti. Muita ihan kivoja kirjoja olivat Gilgameš ja Robinson Crusoe (jonka toinen osa jäi tosin vielä lukematta, koska se on ilmeisesti suomennettu vasta melko äskettäin, enkä tiennyt sellaisen olemassaolosta ennen ensimmäisen osan viimeisiä sivuja).

2. Vuoden 2017 elokuva/TV-ohjelma?
Vuoden elokuva oli kuudesti teatterissa ja pari kertaa myöhemminkin nähty Baahubali 2: The Conclusion, mutta erityismaininnan antsaisee myös Godzilla hirviökavereineen, joiden elokuvia aloin katsoa hirviöittäin ilmestymisjärjestyksessä.

3. Vuoden 2017 levy / bändi / uusi musiikkituttavuus?
Ehkä kaikkein pahimmin jäi mieleen pari biisiä Khaidi No. 150:stä. Muuta kuin elokuvamusiikkia en kamalasti tullut tänä vuonna omasta aloitteestani kuunnelleeksi.

4–5A. Vuoden 2017 paras asia tai suurin saavutus? (henkilökohtaisesti)
Kodin järjestämisprojekti edistyi taas, vaikka se ei siltä välttämättä ulkoisesti näytäkään. :D

4–5B. Vuoden 2017 paras asia tai suurin saavutus? (yleisesti)
Varmaan jokin tältä Ylen keräämäältä listalta. https://yle.fi/uutiset/3-9995521

6. Lupaus vuodelle 2018!
Jatkan vahingossa aloittamaani japanin opiskelua ja laajennan kanjivarastoni kahdeksaansataan. Yritän edistyä merkittävästi muissakin kesken olevissa kieliprojekteissa.

7. Toteutitko vuodelle 2017 aiemmin asettamasi tavoitteen?
En, mutta jatkan vuonna 2018.
 
1. Vuoden 2017 kirja?
–Aivotaidot-niminen opus. Mielenkiintoista luettavaa ja käytännön vinkkejä oman hyvinvoinnin parantamiseksi, ei niin perinteisellä tavalla kerrottuna. Kerrontaa siitä, mitä aivoissa tapahtuu neurologisella tasolla, kun ihminen huoltaa sosiaalisia suhteitaan, lepää, oppii, tai muuten vaan touhuaa menemään.

2. Vuoden 2017 elokuva/TV-ohjelma?

–Ei mitään käsitystä. En ole kertaakaan käynyt tänä vuonna leffassa. Ja uusia TV-sarjoja ei ole tullut katsottua.

3. Vuoden 2017 levy / bändi / uusi musiikkituttavuus?
Alan Walker. Vaikka Faded-kappale onkin ollut olemassa jo useamman vuoden, olen hiljattain tutustunut tähän itseäni vuoden nuorempaan musiikintekijään. En voi kuin ihailla hänen omistautuneisuuttaan. Kaveri on opetellut biisien tuottamista Youtube apunaan, ja nyt hän on maailmankuulu elektronisen musiikin tuottaja. Walkerin musiikissa on hienoa, että hän tuo elektronisen musiikin skeneen takaisin melodisuutta. Kappaleet koostuvat jostain muusta kuin selkäydintä riipivästä dropista ja melodittomasta jumputuksesta. Upeaa musiikkia.

4. Vuoden 2017 paras asia? (henkilökohtaisesti/yleisesti)

–Saan soittaa nättiä Fasun akustista pianoa Kalliossa.

5. Vuoden 2017 suurin saavutus? (henkilökohtaisesti/yleisesti)

–Ystävieni ja terapeuttini avulla olen noussut siitä suosta, mihin olin pudonnut. Masennus ja paniikkikohtaukset ovat opettaneet sellaisia tärkeitä asioita, kuin perusasioista liikkeelle lähteminen, (en näytä peikolta ja hengitän, siispä olen ihminen ja elossa) ja tällaiset pienet ja hupaisat huomiot ovat auttaneet minua elämään päivä kerrallaan. En uskalla luvata edes itselleni, että pahin on jo jätetty taakse, mutta ainakin haluan elää. Ja sen lisäksi, en anna kenenkään muun koskea musiikkiini. Haluan levittää sitä ihmisille ihan ite. Matkaa on edelleen hyvin pitkästi jäljellä, mutta suhtaudun siihen suurella uteliaisuudella pelon sijaan.

6. Lupaus vuodelle 2018!
–Opiskelupaikan saaminen. Loppuisi K-Kaupassa nyhjääminen ja pääsisi tekemään sitä mitä rakastaa.

7. Toteutitko vuodelle 2017 aiemmin asettamasi tavoitteen?

–Sain terapeutin, en ilmailulääkärin terveystodistusta. Mutta en ole harmissani, koska olen matkalla tavoitettani kohti.
 
1. Vuoden 2017 kirja?
Tänä vuonna tuli luettua paljon enemmän kuin aiempina vuosina, joten valinnanvaraa olisi. Sanon Siri Pettersenin Korpinkehät -sarja ja Yaa Gyasin Matkalla kotiin.
2. Vuoden 2017 elokuva/TV-ohjelma?
Elokuvissa kävin kerran, katsomassa Autot 3 esikoisen kanssa, mutta en ehkä sano sitä. Sanon ehkä Handmaid's tale ja tylsästi Game of Thrones, jonka kesällä urakoin kakkoskauden lopusta (minne olin vuosia sitten jäänyt, kun sarja vastasi liian hyvin kirjamielikuviani ja se häiritsi :D) uusimman kauden loppuun.
3. Vuoden 2017 levy / bändi / uusi musiikkituttavuus?
Uutena bändinä löysin Spotifyn suosittelemana Huldren (folkmetallia naislaulajalla). Loppuvuodelta jäi mieleen Maria Ylipään Aasi ja timpurin muija.
4. Vuoden 2017 paras asia? (henkilökohtaisesti/yleisesti)
Töihin paluu, kaikessa ihanuudessa ja kamaluudessaan.
5. Vuoden 2017 suurin saavutus? (henkilökohtaisesti/yleisesti)
Ks. yllä :D Neljän kotiäitivuoden jälkeen olen melko kivuttomasti saanut kammettua itseni töihin, lapset hoitoon ja kotona aloitettiin remppa (viimeisimmästä suurin vastuu ja kunnia tosin menee puoliskolle).
6. Lupaus vuodelle 2018!
Löytää päivittäin aikaa rukoukselle/mietiskelylle.
7. Toteutitko vuodelle 2017 aiemmin asettamasi tavoitteen?
En tainnut tehdä tätä viime vuonna ollenkaan :knockout:
 
1. Vuoden 2017 kirja?
Mustan tornin sain luettua loppuun ja se oli yhdessä Vanhuksen ja meren kanssa vuoden paras.
2. Vuoden 2017 elokuva/TV-ohjelma?
Leffoista Baahubali 2. Sarjoista Brooklyn 99 ja Stranger Things.
3. Vuoden 2017 levy / bändi / uusi musiikkituttavuus?
Yksi kaveri vinkkasi ruotsalaisen progemetallibändin, Opethin, ja se osoittautui hyväksi. Myös Matkan maailman ympäri musiikinteon jatkuminen loppuvuodesta, hieman uudistuneella kokoonpanolla, oli hyvä juttu, vaikka en vielä mahdottomasti olekaan kuuntelemaan ehtinyt.
4. Vuoden 2017 paras asia? (henkilökohtaisesti/yleisesti)
Muutto yhteen entisen tyttöystävän, nykyisen avovaimon kanssa.
5. Vuoden 2017 suurin saavutus? (henkilökohtaisesti/yleisesti)
Suomen satavuotinen itsenäisyys on ehkä vuoden suurin saavutus, vaikka se onkin saavutettu pidemmällä aikavälillä.
6. Lupaus vuodelle 2018!
Lukea Surkeiden sattumusten sarja loppuun, että pääsen katsomaan siitä tehtyä sarjaa. Luin melko tiheään tahtiin neljä ensimmäistä osaa, mutta jostain syystä sen jälkeen on ollut jo hieman pidempään taukoa.
7. Toteutitko vuodelle 2017 aiemmin asettamasi tavoitteen?
En saanut kymppikiloista haukea. En edes lähelle. Kalastuksellisesti vuosi oli itse asiassa tavallista kehnompi. Kesälläkin jouduin kärsien kuulemaan faijan ensimmäisestä Lapin kalareissusta täältä etelästä käsin.
 
1. Vuoden 2017 kirja?
Saako sanoa kirjasarjan? Brandon Sanderson: Mistborn-trilogia. Jos niistä pitää valita vain yksi, niin ensimmäinen, The Final Empire, koska se muistutti, millaista on hurahtaa hyvään korkeafantasiaan ja uppoutua kirjasarjoihin. Se herättää myös halun joskus itsekin kirjoittaa ja julkaista hyvää kirjallisuutta, joka herättää muissa samoja tunteita.

2. Vuoden 2017 elokuva/TV-ohjelma?

Baahubali 2: The Conclusion.

3. Vuoden 2017 levy / bändi / uusi musiikkituttavuus?

Tuula Amberlan musiikki. Alkuvuodesta tykästyin Leonard Bernsteinin operettiin Candide.

4. Vuoden 2017 paras asia? (henkilökohtaisesti/yleisesti)

Hyvän psykoterapeutin löytäminen. Taloudellinen tilannekin on ollut sen verran parempi, ettei ole tarvinnut surra hänen palveluidensa kuluttamista.

5. Vuoden 2017 suurin saavutus? (henkilökohtaisesti/yleisesti)
Eräästä rankasta kirjaprojektista selviäminen ja sen myötä mm. debytoiminen sarjakuvan tekstaajana. Ehkä vielä joskus pääsen yli projektin aiheuttamista traumoista ja uskon, että se on oikeasti ohi ja valmis, ja uskallan olla ylpeä siitä, mitä saatiin aikaan.

6. Lupaus vuodelle 2018!

Jatkan joogan harrastamista säännöllisesti. Muutakin melkein tekisi mieli luvata, mutta enpäs lupaa, ainakaan julkisesti. Alun perin ajattelin olla tänäkin vuonna lupaamatta mitään, mutta menköön tuo yksi.

7. Toteutitko vuodelle 2017 aiemmin asettamasi tavoitteen?

En luvannut mitään.
 
1. Vuoden 2017 kirja?
Tänä vuonna pidin lukupäiväkirjaa, joten kysymykseen vastaaminen on aiempaa helpompaa. :) Hobbin Assassin's Fate, jota viime vuonna odottelin, lunasti odotukset täysin. Faktapuolelta kiinnostavia olivat etenkin Kalle Kniivilän Venäjä-aiheiset teokset ja Jane Jacobsin klassikko The Death and Life of Great American Cities (vaikka en aivan kokonaan sitä vielä lukenutkaan).

2. Vuoden 2017 elokuva/TV-ohjelma?
Elokuvista kovina mieleen jäivät Wonder Woman ja loppuvuoden Last Jedi. TV-ohjelmista Handmaid's tale, the Crownin kakkoskausi ja hulvaton Crazy Ex-girlfriend.

3. Vuoden 2017
levy / bändi / uusi musiikkituttavuus?

En tutustunut juuri uusiin bändeihin, joten vuoden bändin kunnian kerää Ultra Bra, jonka comeback-festarikeikka oli no, ikimuistoinen.

4. Vuoden 2017 paras asia? (henkilökohtaisesti/yleisesti)

Ostin avomussun kanssa yhteisen omistusasunnon. Odotettavissa on myös, että avomussuun lisätään taktinen i-kirjain.

5. Vuoden 2017 suurin saavutus? (henkilökohtaisesti/yleisesti)

Kirjoitin keväällä 2017 hallintotieteiden kandidaatin tutkielman suunnitellussa aikataulussa osa-aikatöistä huolimatta. Loppuvuodesta sain töitä, vakituisia töitä. Huhhuh.

6. Lupaus vuodelle 2018!

Lukea enemmän kuin vuonna 2017, ehkäpä ainakin 24 kirjaa uskaltaisin luvata, nyt kun opiskelutkin jäävät joksikin aikaa vähän pienempään rooliin.

7. Toteutitko vuodelle 2017 aiemmin asettamasi tavoitteen?
Olin luvannut hakea reippaammin työpaikkoja, vaikken kokisi täyttäväni vaatimuksia. Tätä on harjoitettu jossain määrin, kuten kohdasta 5 voi huomata. :) Leuanvedon harjoitteluakin on tapahtunut, vaikka en vieläkään saa leukaa tankoon ilman kuminauha-apua. Ehkä tulevana vuonna?
 
1. Vuoden 2017 kirja?
Pikemminkin kirjasarja: sain loppuvuodesta vihdoin aikaiseksi kokeilla Noituri-kirjoja ja ihastuin ikihyväksi. Tämä on sellaista oikeasti "realistista" fantasiaa, joka vetoaa minuun hyvin vahvasti: tapahtuu kauheita, mutta tapahtuu myös kivoja asioita, on kaikenlaisia fantasiaotuksia, legendoja, ennustuksia jne, mutta niihin ei suhtauduta ryppyotsaisen vakavasti vaan välillä hyvinkin ivallisesti, on paljon huumoria ja ennen kaikkea on kasoittain hyvin kirjoitettuja, persoonallisia, uskottavia, inhimillisiä hahmoja hyvine, huonoine ja siltä väliltä olevine ominaisuuksineen ja luonteenpiirteineen.

2. Vuoden 2017 elokuva/TV-ohjelma?
Elokuvista ykkössijalla on kaikkine hassuuksineen ja heikkouksineenkin The Last Jedi. Siinä on tällaiselle vanhalle StaWa-fanille passelissa suhteessa jotain vanhaa ja jotain uutta ja lisäksi sopivan hellää huumoria vanhan kustannuksella. Osuutensa asiaan on myös sillä, että Mark Hamill Luke Skywalkerin roolissa oli ihka ensimmäinen leffanäyttelijä, jota pienenä fanitin.

Hyvänä kakkosena tulee Baahubali 2, joka oli mahtava spektaakkeli jylhine musiikkeineen ja loisteliaine visuaalisine toteutuksineen.

TV-ohjelmien sarjaan kuuluva helmi menneltä vuodelta on kaikkea muuta kuin uusi, mutta minä löysin sen vasta nyt: Star Trek Voyager. Olen Trekin suhteen suunnilleen yhtä kranttu kuin StaWan, eikä mikään TOSin jälkeinen ole hirveästi miellyttänyt, mutta nyt löytyi "uusi" Trekki, jota katson ilomielin. Kesken se tosin on edelleen, kun aikaa pällistelyyn ei hirveän usein ole.

3. Vuoden 2017 levy / bändi / uusi musiikkituttavuus?
Rajaton. Törmäsin yhtyeeseen äidiltä lainaamallani levyllä Jouluyö, joka sai korvat totisesti hörölleen ja tunteet liikkeelle. Varsinkin laulu Lullay osoittautui kyynelhanat herkästi avaavaksi materiaaliksi.

4. Vuoden 2017 paras asia?
Ei syttynyt uutta maailmansotaa, vaikka Trump ja hengenheimolaisensa sellaista käytöksestään päätellen haikailevat.

5. Vuoden 2017 suurin saavutus?
Maailmanlaajuisesti on taas saavutettu vaikka mitä, joten valinta on liian vaikea. Oman elämäni pienistä saavutuksista itselleni merkittävin on ehkä se, että sain kalligrafioida muutaman rivin tekstiä erääseen keväällä ilmestyvään kirjaan.

6. Lupaus vuodelle 2018!
Nämä eivät ole lupauksia vaan tavoitteita: ensinnäkin pyrin huolehtimaan terveydestäni ja hyvinvoinnistani menneitä vuosia paremmin, ja toiseksi pyrin harjoittelemaan huilunsoittoa säännöllisesti ja tavoitteellisesti tähänastisen satunnaissoittelun sijasta.

7. Toteutitko vuodelle 2017 aiemmin asettamasi tavoitteen?
Enpä tainnut moista edes asettaa.
 
Last edited:
1. Vuoden 2017 kirja?
Saavutus jo sinänsä, että tänä vuonna en joudu vastaamaan tähän etten lukenut mitään! Vetävin lukuelämys oli Adamsin Ruohometsän kansa, muuten vaan vaikuttava Atwoodin The Handmaid's Tale.

2. Vuoden 2017 elokuva/TV-ohjelma?
Leffapuolelta The Last Jedi. Omg. Sarjoista uutena tuttavuutena suosikiksi nousi Brooklyn Nine-Nine, vanhoista mainittakoon GoTin ja The Crownin uudet kaudet.

Tälle ei oikein ole sopivaa kategoriaa, mutta haluan yhtenä vuoden tärkeimpänä ja hauskimpana löytönäni mainita podcastin No Such Thing As A Fish, ja menköön se sarjasta :D

3. Vuoden 2017 levy / bändi / uusi musiikkituttavuus?
Kuuntelin leffamusiikin ohella kohtalaisen paljon Epican The Holographic Principle ja Dark Sarahin The Puzzle -levyjä, mutta mikään yksittäinen ei taida kohota kirkkaasti yli muiden. Kuoropuolella Brittenin Saint Nicolas oli vaikuttava ja tavallisesta poikkeava uusi tuttavuus.

4&5. Vuoden 2017 paras asia?
Pääsin uuteen kuoroon ja olen saanut hienoja tilaisuuksia kehittyä laulajana. Sain erinomaisen kivan työharjoittelupaikan.

6. Lupaus vuodelle 2018!
Suoritan tutkinnon tai pari :p

7. Toteutitko vuodelle 2017 aiemmin asettamasi tavoitteen?
Lupaus oli epämääräisesti selvitä uusista jutuista ja pitää huolta itsestäni. Paremminkin olisi voinut varmasti onnistua varsinkin jälkimmäisessä, mutta ihan kohtalaisesti kuitenkin.
 
1. Vuoden 2017 kirja?
Minä luin paljon kirjoja, mutta mieleen on jäänyt erityisesti kepler62-kirjasarja. Muistaakseni myös joku Star Warsiin liittyvä kirja oli suuri suosikkini keväällä.

2. Vuoden 2017 elokuva/TV-ohjelma?
Rogue One. En ole ehtinyt vielä katsoa uusinta Star Warsia, mutta Rogue One oli minulle positiivinen yllätys.

3. Vuoden 2017 levy/bändi/uusi musiikkituttavuus?
Mietin tätä pitkään ja tulin siihen tulokseen, että en ole tainnut kuunnella juuri mitään uutta musiikkia koko vuonna.:o

4. Vuoden 2017 paras asia?
Sain apua moniin ongelmiini ja luokkamme muuttui osittain paremmaksi.

5. Vuoden 2017 suurin saavutus?
Pääsin osittain irti muutamista peloistani ja hieman jopa ujoudestani. Kävelin 20km lenkin ja yövyin metsässä hetken mielijohteesta, eli opin olemaan harkitsematta kaikkea niin tarkkaan.

6. Lupaus vuodelle 2018!
Tuskin tulee onnistumaan, mutta jossain vaiheessa kuukauden herkkulakko, joka muuten epäonnistui viimeksi.

7. Toteutitko vuodelle 2017 aiemmin asettamasi tavoitteen?
En enää muista sitä, mutta muistan epäonnistuneeni.:grin:
 
Ylös