Vuoden 2018 parhaat

Sidhiel

Rajatapaus
Vastuuhenkilö
Suomen Tolkien-seura
Turhia selittelemättä: asiaan.

1. Vuoden 2018 kirja?
Jaa-a. Ehkä Donna Tartin Jumalat juhlivat öisin.

2. Vuoden 2018 elokuva/TV-ohjelma?
Doctor who. Ei lisättävää. On se Jodie Whittaker aika uuh.

3. Vuoden 2018 levy / bändi / uusi musiikkituttavuus?
Spotifyn listauksen mukaan olen kuunnellut eniten Turmiön Kätilöitä, Meshuggahia, Rammsteinia, Princess Nokiaa, Sevdalizaa, Wynardtagea, She Past Awayta, Myrkuria, Wardrunaa ja Heilungia. Aika hyvä listaus, riittänee.

4. Vuoden 2018 paras asia? (henkilökohtaisesti/yleisesti)
Mielenterveyden paraneminen, yksiöön muuttaminen, ylenmääräinen sekoilu. On ollut kivaa mutta huhhuh, mikä kaaosvuosi. Benny Hillin tunnari vain soimaan niin saadaan hyvä ääniraita Sidhielin kootuille sähellyksille.

5. Vuoden 2018 suurin saavutus? (henkilökohtaisesti/yleisesti)
Kaikesta juhlinnasta ja säädöstä huolimatta olen saanut opiskeltua aika kiitettävän määrän opintopisteitä. Ehkä olen myös aikuistunut ja muuta sen suuntaista. Ahdistuksesta eroon pääseminen suurimmalta osin on kai kanssa aika moinen saavutus.

6. Lupaus vuodelle 2019!
Ole ystävällinen ja heittäydy.

7. Toteutitko vuodelle 2018 aiemmin asettamasi tavoitteen?
Lupasin seuraavaa: "Lupaan yrittää pyrkiä kohti sitä ideaaliminää. Olla enemmän Nienna. Tehdä sitä mitä rakastan." No jaa, kehitystä on tapahtunut mutta lähinnä pakon edessä. Tappeluita syntyi ja turhaa draamaa oli taas vainka kuinka... mutta ehkä niistäkin selvittiin. Tein kyllä sitä mitä rakastin lähestulkoon koko vuoden, paijasin paljon koiria ja luin ja kirjoitin ja tutustuin uusiin ihmisiin. Eli ehkä toteutui? Jotenkin? Ehkä?


TIK-EDIT: Laitetaanpa tähän vielä otsikot omaan viestiin helposti kopioitavaksi ynnä linkit aikaisempiin Vuoden parhaat -ketjuihin, jos joku tahtoo muistella menneitä:

1. Vuoden 2018 kirja?
2. Vuoden 2018 elokuva/TV-ohjelma?
3. Vuoden 2018 levy / bändi / uusi musiikkituttavuus?
4. Vuoden 2018 paras asia? (henkilökohtaisesti/yleisesti)
5. Vuoden 2018 suurin saavutus? (henkilökohtaisesti/yleisesti)
6. Lupaus vuodelle 2019!
7. Toteutitko vuodelle 2018 aiemmin asettamasi tavoitteen?


Edellisten vuosien ketjut: 2017, 2016, 2015, 2014, 2013, 2012, 2011, 2010, 2009, 2008, 2007, 2006, 2005 ja 2004.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon käyttäjä:
1. Vuoden 2018 kirja?
Puikoissa - 23 tietä huippukapellimestariksi. Sen lisäksi mm. Satsioppi ja Conducting Made Easy. Ja Sankaritarinoita tytöille!!

2. Vuoden 2018 elokuva/TV-ohjelma?
Mmm... Frendit? Frendit-neitsyys meni vihdoinkin menneenä vuonna.

3. Vuoden 2018 levy / bändi / uusi musiikkituttavuus?
Gustav Mahler [22]

4. Vuoden 2018 paras asia? (henkilökohtaisesti/yleisesti)
Minua kosittiin ja vastasin kyllä. Nyt mietin vain, pitäisikö oma nicki vaihtaa Estellaksi. :p

5. Vuoden 2018 suurin saavutus? (henkilökohtaisesti/yleisesti)
Päätös mennä takaisin opiskelupaikkaan, josta viimeksi lähdin aivan kappaleina ja mieli mustana pois. Sitkeä ja ahkera opiskelu. Hyvien tulosten saavuttaminen.

6. Lupaus vuodelle 2019!
Enemmän aikaa rakkaille ihmisille. Ja goddamnit se opiskelupaikka!

7. Toteutitko vuodelle 2018 aiemmin asettamasi tavoitteen?
En muista eikä ole väliäkään. Tällä hetkellä on hienoa kun saa elää hetkessä opiskelusta ja elämästä nauttien eikä tarvitse muistella menneitä.
 
Vuoden 2018 kirja?
Luin viime vuoden aikana huomattavasti enemmän kuin aikaisempina vuosina, mikä on tietysti iloinen asia. Mikään yksittäinen kirja ei varsinaisesti herättänyt suuria tunteita, mutta parin kaverin kanssa perustettu Shakespeare-lukupiiri on tuonut iloa ja yleissivistystä elämään.

Vuoden 2018 tv-sarja / elokuva?
The Haunting of Hill House säväytti. Katsoin myös ensimmäistä kertaa Avatar: The Last Airbenderin sekä The Legend of Korran, jotka nousivat heti lempisarjojeni joukkoon. Elokuvien puolelta kauhuelokuva Hereditary vei jalat alta.

Vuoden 2018 bändi / levy / uusi musiikkituttavuus?
Pitkään odotettu Mahlerin 8. sinfonia livenä kuultuna sykähdytti elokuussa. Myös keväällä koettu Wagnerin Parsifal jäi mieleen erittäin väkevänä kokemuksena. Ylipäätään onnistuin kuulemaan paljon minulle rakasta musiikkia livenä viime vuoden puolella, enkä edes viitsi luetella kaikkia kohokohtia tähän.

Uusi musiikkituttavuus oli Bernd Alois Zimmermannin ooppera Die Soldaten, josta pääsinkin kuulemaan lyhennetyn konserttiversion syksyllä. Kyseinen teos osui ja upposi ensikuulemalta, ja kuuntelin kyseisen säveltäjän tuotantoa muutenkin laajasti.

Vuoden 2018 paras asia?
Hain keväällä uuteen opiskelupaikkaan ja pääsin sisälle! Enemmän "omalta jutulta" tuntuvan alan parissa opiskelu on tuonut elämään hämmästyttävän paljon positiivista energiaa, ja olen saanut tehtyä huomattavasti enemmän opintoja kuin monena aikaisempana vuonna.

Myös parisuhteen siirtyminen kokonaisvaltaisesti Suomen puolelle oli aika mainio juttu, samoin kuin uutiset yhteisen asunnon saamisesta alkuvuodesta 2019.

Vuoden 2018 suurin saavutus?
Varmaankin yllä mainittu opiskelupaikan saaminen. Olen myös aika ylpeä siitä, että saanut opiskeltua venäjää melko ahkerasti ja sama homma jatkuu myös vuoden 2019 puolella.

Lupaus vuodelle 2019?
En tee mitään isoja lupauksia, mutta yritän ylläpitää kielitaitoani eri kielissä aiempaa ahkerammin!

Toteutitko vuodelle 2018 asettamasi tavoitteen?

Kyllä, tein kaikkia mainitsemiani asioita. Jee!
 
1. Vuoden 2018 kirja?
Eric Flint: 1632 Vaihtoehtohistoria, jonka lähtökohta on aika hulvaton: moderni amerikkalainen pikkukaupunki siirtyy asukkaineen ja rakennuksineen kaikkineen vuoteen 1632 Saksaan eli keskelle 30-vuotista sotaa. Hurahdin tähän enemmän kuin mihinkään pitkiin aikoihin, mikä yllätti.

2. Vuoden 2018 elokuva/TV-ohjelma?
Blade Runner 2049. Tämä olisi voinut mennä niin monella tavalla pieleen varsinkin suuriin odotuksiin nähden, mutta lopputulos onkin ihan hyvä ja onnistuu tavoittamaan alkuperäisen elokuva tunnelman vaikka kehittääkin myös omaa uuttajuttuaan. Ja puhutaanhan siinä vähän suomeakin ;-)

3. Vuoden 2018 levy / bändi / uusi musiikkituttavuus?
-

4. Vuoden 2018 paras asia? (henkilökohtaisesti/yleisesti)
Lämmin kesä

5. Vuoden 2018 suurin saavutus? (henkilökohtaisesti/yleisesti)
Nimi ovessa (vaikkei se siinä pitkään pysynytkään)

6. Lupaus vuodelle 2019!
Keksiä jotain, mitä itse oikeasti haluan tehdä, liikkua säännöllisesti.

7. Toteutitko vuodelle 2018 aiemmin asettamasi tavoitteen?
Hetken näytti siltä, että olisin onnistunut, mutta lopulta homma kaatui kuitenkin.
 
Last edited:
1. Vuoden 2018 kirja?
Juuri aloitin: Fire and Blood. Josko lukisin kokonaan? Saatan jopa lukea.
2. Vuoden 2018 elokuva/TV-ohjelma?
Elokuvissakäynti ja television katsominen ovat yllättävästi hiipuneet. Eikä ole edes ikävä.
3. Vuoden 2018 levy / bändi / uusi musiikkituttavuus?
Levyjä en ole edes nähnyt, uudet bändit ovat kuraa, uuden musiikin kanssa en ole tehnyt tuttavuutta. Vanhassa vara parempi, radiosta tulee mitä tulee, jos ei tule urheilua, plaah.
4. Vuoden 2018 paras asia? (henkilökohtaisesti/yleisesti)
Yleisesti: Maapallo pyörii yhä. Henkilökohtaisesti: Minäkin pyörin pallon mukana!
5. Vuoden 2018 suurin saavutus? (henkilökohtaisesti/yleisesti)
Saatoin sanoa 365 kertaa: I woke up this morning.
6. Lupaus vuodelle 2019!
Kopioin tämän viime vuodelta, koska olen päässyt lupauksissani täydellisyyden asteelle -- niin, että siitä on tullut elämänohjeeni: Oi vuosi 2019, lupaan taistella sinua vastaan kukkuloilla, rannikoilla, merellä ja ilmassa. Pa kaikkes peliin, täältä pesee, perhana.
7. Toteutitko vuodelle 2018 aiemmin asettamasi tavoitteen?
Mitä luulette? Minä en luule mitään. Luulot on poissa pysyvästi.
 
1. Vuoden 2018 kirja?
Neil Gaimanin Trigger Warning.

2. Vuoden 2018 elokuva/TV-ohjelma?
(Näissä kaikissa saattaa nyt olla yksi yhteinen näyttelijä. Tseh.) Sarjana Westworld, monikerroksinen, äärimmäisen filosofinen ja kiinnostava, suosittelen. Elokuvina sellaiset keskenään hyvin erilaiset leffat kuin Thirteen, Allure ja Whatever works.

3. Vuoden 2018 levy / bändi / uusi musiikkituttavuus?
Tämä nyt ei varsinaisesti uusi musiikkituttavuus ole, mutta Queen. On tullut kuunneltua ehdottomasti laajemmin bändin tuotantoa ja olen oppinut tänä vuonna arvostamaan rock-musiikkia enemmän noin ylipäätäänkin. Queenin biisit ovat rohkeita, uniikkeja, musiikillisesti loistavia ja niin monivärisiä.

4. Vuoden 2018 paras asia? (henkilökohtaisesti/yleisesti)
Musiikki, teatteri ja tanssi, sekä niiden kautta eletyt upeat hetket, konsertit, esiintymiset ja kokemukset, ja tietysti kaikki ihanat ja mahdottoman lahjakkaat ihmiset, joihin on ollut kunnia tutustua.

5. Vuoden 2018 suurin saavutus? (henkilökohtaisesti/yleisesti)
Kai se nyt on oltava musikaalin säveltäminen ja sanoittaminen. Ja sitten se että ammattilaisetkin kehuivat tätä musiikkia. Ja se myös, että teen nyt uutta musikaalia, koska en osaa lopettaa ajoissa.

6. Lupaus vuodelle 2019!
Yrittää olla yrittämättä niin kovasti.

7. Toteutitko vuodelle 2018 aiemmin asettamasi tavoitteen?
Tavallaan. Osittain. Jotenkin. Kenties.
 
1. Vuoden 2018 kirja?
Silmarillion.

2. Vuoden 2018 elokuva/TV-ohjelma?
Black Mirror.

Teatteriesitystä ei kysytä, mutta oli se Turun kaupunginteatterin Taru Sormusten Herrasta vaan upea!

3. Vuoden 2018 levy / bändi / uusi musiikkituttavuus?
Olosuhteiden pakosta Witcher Wild Hunt -pelin musiikit :urg: Niistä on kuulemma julkaistu levykin, voi kauhea!

Kuuntelen aika vähän musiikkia, mutta lenkillä on tullut nyt kuunneltua paljon mm. Radioheadia (vuosien tauon jälkeen), joten kyllä se aika tuoreelta tuntuu. Alan näköjään olla siinä iässä jossa todetaan, ettei nykyään enää tehdä kunnon musiikkia :grin:

4. Vuoden 2018 paras asia?
Mennyt vuosi oli monella tapaa hyvä, itseasiassa paras aikoihin. Elämä ja olotila on ollut (alkuvuoden jälkeen) tasapainoista. Muutimme uuteen asuntoon, joka on osoittautunut kaikin puolin hyväksi. Sain uuden mielekkään työn.

5. Vuoden 2018 suurin saavutus?
Mielenrauha.

6. Lupaus vuodelle 2019!
Yritän nukkua enemmän!

7. Toteutitko vuodelle 2018 aiemmin asettamasi tavoitteen?
Minulla oli kolme tavoitetta: lukea enemmän kirjoja, opetella menemään ajoissa nukkumaan ja päästä eroon turhanpäiväisestä syyllisyydestä. Nyt voin todeta, että luin enemmän kuin edellisvuonna enkä kuunnellut niin herkällä korvalla nalkuttavaa omaatuntoani. Nukkumaanmenon suhteen tilanne on valitettavasti mennyt huonompaan suuntaan.
 
1. Vuoden 2018 kirja?
Juha Hurmeen Niemi, jonka kuuntelin äänikirjana. Minulle poikkeuksellista, liian harvoin tulee kuunneltua tai luettua suomeksi enkä kauheasti lue miesten kirjoittamia kirjojakaan. Enkä ns. taidekirjallisuuttakaan, tosin tuo ei ollut erityisen vakavahenkinen.

2. Vuoden 2018 elokuva/TV-ohjelma?

Kävin katsomassa enemmän elokuvia kuin useana muuna vuonna, ehkä se on vuoden elokuvatapaus. Laadukkain taisi olla Blackkklansman, muuten mieleen jäivät uusin Thor (muistaakseni näin sen alkuvuodesta) ja Crazy Rich Asians.

3. Vuoden 2018 levy / bändi / uusi musiikkituttavuus?

Musiikkia tuli kuunneltua suunnilleen yhtä vähän kuin muinakin vuosina mutta kävin sentään yhdellä keikalla, nuoruuteni suosikkibändi Manic Street Preachers hämmentävästi pienessä kotikaupungissani. Innostuin myös kuuntelemaan heidän aiempia levyjään joksikin aikaa.

4. Vuoden 2018 paras asia? (henkilökohtaisesti/yleisesti)

Ehkä parveke, josta nautin järkyttävistä helteistä huolimatta. Vuosi oli vähän tasaisen huono eikä mitään erityistä tunnu tulevan mieleen, ellei se että sain tietää mahdollisesta/aika todennäköisestä tulevasta kokopäiväisestä työstä.

5. Vuoden 2018 suurin saavutus? (henkilökohtaisesti/yleisesti)

Tasaisesta ankeudesta ja työttömyydestä huolimatta jaksoin tehdä ja kokeilla kaikenlaista. Opiskelin uusia asioita ja mietin vähän alanvaihtoakin. Kävin museoissa ja tein vähän itsekin taidetta. Aloitin liikuntaharrastuksen ja olen sinnitellyt sen kanssa tähän asti, huonommin kyllä kuin toivoin.

6. Lupaus vuodelle 2019!

Jatkaa samalla linjalla, erityisen liikunnan kanssa.

7. Toteutitko vuodelle 2018 aiemmin asettamasi tavoitteen?

Tavoitteeni oli hakea opiskelemaan, toteutinkin sen mutta en päässyt sisään.
 
1. Vuoden 2018 kirja?
En ole lukenut yhtään vuonna 2018 ilmestynyttä kirjaa :o Vanhojakin vielä lukematta... Nostetaan tähän vuonna 2017 ilmestynyt Satu Hovin Luonnonyrtit.

2. Vuoden 2018 elokuva/TV-ohjelma?

Mulla ei edelleenkään ole telkkaria joten tv-sarjojen katselu jää Yle Areenan varaan (Katsomo ja Ruutu ovat toki ilmaisia mutta nykyään käyttäjätunnuksen takana, mur). Sarjoista Arne Dahlin uusinnat upposivat kyllä. Leffat... no tänä eiku viime vuonna ylitin itseni, kävin KAHDESTI elokuvissa! Mainitaan ne molemmat tasapuolisuuden nimissä, eli Kirjallinen piiri perunankuoripaistoksen ystäville (hauska) ja Juice-elokuva (nostalginen).

3. Vuoden 2018 levy / bändi / uusi musiikkituttavuus?

Ei kahta sanaa: vuoden levy on Judas Priestin Firepower.

4. Vuoden 2018 paras asia? (henkilökohtaisesti/yleisesti)

Aloitin retkeilyharrastuksen.

5. Vuoden 2018 suurin saavutus? (henkilökohtaisesti/yleisesti)

Töitä oli paljon (välillä suoraan sanottuna aivan liikaa), mutta selvisin. Erityisen ylpeä olen siitä, että osasin tarvittaessa sanoa, etten pysty ottamaan enää enempää duunia.

6. Lupaus vuodelle 2019!

Se kalastuksen opettelu jäi viime vuonna tekemättä, se on sitten tämän vuoden tavoite. Tammikuun (!!!) tavoite on lisäksi poistaa asunnosta 1000 esinettä (jo cd- ja dvd-levyjä menee poistoon vähintäänkin useita kymmeniä, toim. huom.). Mulla on ihan liikaa tavaraa, enkä kestä enää sitä ettei mitään löydä edes silloin, kun paikat ovat mukamas järjestyksessä. (Kellarissa on muuten mm. Legolas- ja HobSan -lehdet suunnilleen aikojen alusta jonnekin ehkä vuoteen 2012 asti, katsotaan jos malttaisin jo luopua niistä...)

7. Toteutitko vuodelle 2018 aiemmin asettamasi tavoitteen?

2/3, ks. kohta 6.
 
1. Vuoden 2018 kirja?
Tämän vuoden luetuista kirjoista mikään yksittäinen kirja ei nouse selvästi ylitse muiden, mutta mainitaanpa Jessica Townsendin Morriganin koetukset. Täytyy myöntää, että myös John Greenen Tähtiin kirjoitettu virhe teki minuun paljon isomman vaikutuksen kuin olin odottanut.

2. Vuoden 2018 elokuva/TV-ohjelma?

TV-sarja Sekasin.

3. Vuoden 2018 levy / bändi / uusi musiikkituttavuus?

Jaa... Pitäisi pitää näistä listaa kuten kirjoista pidän. Ehkäpä impressionismin tyylisuuntaus? Tyylisuunnan edustajista esimerkiksi Charles Tomlinson Griffes, jonka teokset lumosivat minut useaan otteeseen.

4. Vuoden 2018 paras asia? (henkilökohtaisesti/yleisesti)

Henkilökohtaisesti: Olen saanut uusia ystäviä ja tavannut paria vanhempaa pitkästä aikaa.
Yleisesti: Ainakin tuntuu, että moni hyvä ja kannattamani kansalaisaloite on kerännyt vaadittavat allekirjoitukset.

5. Vuoden 2018 suurin saavutus? (henkilökohtaisesti/yleisesti)

Henkilökohtaisesti: Kirjoitin romaanikäsikirjoituksen, jota pääsin tarjoamaan kustantamoille.
Yleisesti: Hmm... No, ainakaan maailma ei ole luisunut peruuttamattomaan kaaokseen ja tuhon kierteeseen.

6. Lupaus vuodelle 2019!

En lupaa mitään.

7. Toteutitko vuodelle 2018 aiemmin asettamasi tavoitteen?

Taisin epämääräisesti luvata joogata säännöllisesti. Toteutuihan se melko hyvin.
 
1. Vuoden 2018 kirja?
En ihan kauhean paljoa lukenut viime vuonna. VähidtV kirjoista minulla on vaikeuksia päättää Kirsi Kunnaksen erinomaisen elämäkerran ja Anni Nupposen Kauheat lapset -romaanin välillä. Kunnaksen elämäkerta oli todella raskas lukuinen, mutta erittäin mielenkiintoinen, tyylillisesti lähempänä kirjallisuuden tutkimuksen väitöskirjaa kuin perinteistä elämäkertaa. Kauheat lapset taas oli erittäin mukaansa tempaava ja hyvin mieleen jäävä teos. Valitsen tällä kertaa pitsan nostattama saa kapinamielialassa molemmat.
2. Vuoden 2018 elokuva/TV-ohjelma?
Kokonaiskokemuksena tähän on pakko valita visiitti Sodankylän elokuvajuhlilla. Elokuvia oli laidasta laitaan ja tunnelma aivan äärettömän hieno. Tunsin löytäneeni paikkani. Jos vain saan vapaata, menen tänäkin vuonna.
3. Vuoden 2018 levy / bändi / uusi musiikkituttavuus?
Spotify-kuuntelun perusteella ehdottomasti eniten kuuntelussa on ollut unkarilainen Punnany Massif.
4. Vuoden 2018 paras asia? (henkilökohtaisesti/yleisesti)
Täyspitkä kesäloma! / Erinomaiset kaurapohjaiset tuotteet.
5. Vuoden 2018 suurin saavutus? (henkilökohtaisesti/yleisesti)
Työssä kehittyminen. / Saimaan norppien määrän kasvu.
6. Lupaus vuodelle 2019!
Teimme jo mieheni kanssa yhteisen lupauksen syödä useammin yhdessä. Tämä riittäköön.
7. Toteutitko vuodelle 2018 aiemmin asettamasi tavoitteen?
Lupaus oli liikkua enemmän ja kevät lähtikin kuntonyrkkeilyn ja Savaten parissa hyvin liikkeelle, mutta kolmen antibiootti kuurin jälkeen homma lopahti loppuvuodeksi. Nyrkkeilystä jäi kuitenkin pieni kipinä ja palaan sen pariin varmasti tulevaisuudessa.
 
1. Vuoden 2018 kirja?
Tässä täytyy varmaan mainita William Shakespearen Henrik VI:sta ja Rikhard III:sta kertovat näytelmät, jotka odotetustikin osoittautuivat aika kivoiksi. Vuoden yllättäjä oli Rudyard Kiplingin Viidakkopoika, jonka olikin kirjana paljon parempi kuin osasin kuvitella!

2. Vuoden 2018 elokuva/TV-ohjelma?
Elokuvista todennäköisesti Padmaavat, mutta myös The Calamari Wrestleristä olen muistiinpanojeni mukaan pitänyt enemmän kuin muistin. Sarjoja en katsonut kovin montaa, joten varmaan Death Note, vaikka se olisikin ehkä toiminut paremmin puolet lyhyempänä.

3. Vuoden 2018 levy / bändi / uusi musiikkituttavuus?
En keksinyt mitään, joten Círdan käski mainitsemaan tämän, koska se ei kehdannut mainita sitä itse :grin::

4. Vuoden 2018 paras asia? (henkilökohtaisesti/yleisesti)

Vuonna 2018 minulla oli keskimääräistä vuotta enemmän aikaa perehtyä elokuviin, kirjoihin ja peleihin. Toivottavasti taas joskus ehtisi jatkamaan.

5. Vuoden 2018 suurin saavutus? (henkilökohtaisesti/yleisesti)

Varmaan aiempaa kiinnostavampiin työtehtäviin pääseminen tulevaksi (tai nyt jo alkaneeksi) vuodeksi, vaikka se tarkoittaakin, että jatkossa ei pysty samalla tavalla keskittymään äänikirjoihin. Myös japanin ja hindin opintopiirit ovat alkaneet lupaavasti, ja pidän hyvänä saavutuksena, että en ole vielä jäänyt niiden tahdista jälkeen. Erityismaininnan saa astianpesukoneen huollon tilaaminen puolen vuoden käsintiskaamisjakson jälkeen.

6. Lupaus vuodelle 2019!

Toteutan osan aiemmille vuosille tekemistäni lupauksista.

7. Toteutitko vuodelle 2018 aiemmin asettamasi tavoitteen?

En vielä, mutta jatkan ensi vuonna.
 
Ylös