Vuoden 2019 parhaat

Tik

Konnavahti
Vastuuhenkilö
Konnavahti
Kohta se loppuu, joten on jälleen, ties monennenko (kuudennentoista, jos tarkkoja ollaan) kerran, aika listata vuoden parhaat, eikö niin?

1. Vuoden 2019 kirja?
Olenpa häpeäkseni lukenut kovin vähän mitään. Mutta tartuinpa viimein Risto Isomäen Sarasvatin hiekkaa -romaaniin. Se oli hyvä, ainakin melkein.

2. Vuoden 2019 elokuva/TV-ohjelma?
His Dark Materials jaksaa innostaa ainakin vielä. Saapa nähdä, miten kauan. Lisäksi näin yhden hyvän elokuvan isolta kankaalta. Valitettavasti en muista sen nimeä tai mitään muutakaan siitä, mutta hyvä se oli.

3. Vuoden 2019 levy / bändi / uusi musiikkituttavuus?
Valitettavasti suurin osa musiikista kulkee pään läpi tuulta nopeammin. Suurin osa? Jokseenkin kaikki. Tylsää. Sanotaan kuitenkin, että Haloo Helsingin joululaulua (se jossa ollaan takki auki) kuuntelin mielikseni monta kertaa. (Eikä minua whammattu tänä vuonna, ihme!)

4. Vuoden 2019 paras asia? (henkilökohtaisesti/yleisesti)
Kopioin tähän viime vuodelta, koska hyvät asiat ovat vielä tylsempiä kuin radiosta valuva pop. "Yleisesti: Maapallo pyörii yhä. Henkilökohtaisesti: Minäkin pyörin pallon mukana!"

5. Vuoden 2019 suurin saavutus? (henkilökohtaisesti/yleisesti)
Tämänkin vastauksen kehitin täydelliseksi jo viime vuonna: "Saatoin sanoa 365 kertaa: I woke up this morning." En tosin sanonut niin varmaankaan yhtenäkään aamuna. Mutta olisin saattanut. Ja itse asiassa vielä on neljä aamua jäljellä. Miten käynee?

6. Vuoden 2019 peli (video- /lauta- /kortti- /mobiili- /rooli-...)

Mainio uusi kategoria Jaamarilta (ks. alla) jonka minäkin lisään jeremiadiini. Siis peli? Ah miten kaipaankaan aikoja, jolloin aikaa ja kavereita riitti lautapelien pelaamiseen! Tänä vuonna kuten edellisinäkin nämä onnelliset pelihetket ovat jääneet äärimmäisen vähiin. Kännykällä pelaan toki koko ajan mutta lautapeleistä – oikeista peleistä siis – olen tutustunut vain Aliakseen, viimein. Oli ihan hauska tuttavuus, aion kokeilla uudestaan.

7. Lupaus vuodelle 2020!
Taas kerran kopypastetus vuodelta 2018 (ja itse asiassa sekin on kopio vuodelta 2017): "Oi vuosi 2020, lupaan taistella sinua vastaan kukkuloilla, rannikoilla, merellä ja ilmassa. Pa kaikkes peliin, täältä pesee, perhana."

8. Toteutitko vuodelle 2019 aiemmin asettamasi tavoitteen?
Tietysti. Kuinka muutenkaan? Älkää laisinkaan epäilkö.

P. S.

Ken muistiaan tahtoo virkistää, tässä edelliset vuoden parhaat: 2018, 2017, 2016, 2015, 2014, 2013, 2012, 2011, 2010, 2009, 2008, 2007, 2006, 2005 ja 2004 (tai katso tagilista).
 
Last edited:
1. Vuoden 2019 kirja?
Minäkin olen lukenut hävettävän vähän joten nostan nyt esikoistyttäreni joululahjaksi saaman ja hänen kovasti pitämän kirjan Iltasatuja kapinallisille tytöille. Kirjassa on sivun mittaisia kertomuksia eläneistä ja elävistä vaikuttavista naisista. Ei varsinaisia satuja, mutta jostain syystä nämä pienet tietopätkät uppoavat tyttöön kuin sormus Tuomionrotkon laavaan. Ja minustakin ne ovat varsin mielenkiintoisia.

2. Vuoden 2019 elokuva/TV-ohjelma?
Noituri. Ehdottomasti. Tätä on parjattu ja myönnettävä on että visuaalisesti hirviöt aiheuttavat lähinnä huvittuneisuutta, mutta näyttelijät, tarinat eikä vähiten Geraldin silmiä hivelevä ulkomuoto ovat tehneet minuun vaikutuksen. Jossain kiellettiin vertaamasta kaikkea aina GOT:iin, mutta minun maailmassani nämä menevät samaan kategoriaan hyvinä, mutta todella väkivaltaisina fantasiatarinoina ja näistä kahdesta valiten ehdottomasti Noiturin niin kirjana kuin sarjanakin.

3. Vuoden 2019 levy / bändi / uusi musiikkituttavuus?
Aika vähän on tullut kuunneltua. Oikeastaan en keksi yhtään bändiä tai edes levyä jonka olisin löytänyt tänä vuonna, mutta heräsin kyllä tajuamaan Ismo Leikolan laulujen nerokkuuden. Voiko sen sanoa tässä?

4. Vuoden 2019 paras asia? (henkilökohtaisesti/yleisesti)
Tähän sitten taas löytyisi useampia, mutta ehkä mainitsen sen miten hyvin keikkalaisen työelämä hurahti käyntiin vanhempainvapaan jälkeen. Työn kautta on löytynyt paljon mukavia ihmisiä, olen saanut kiertää lähes kaikki tämän kunnan päivähoitoyksiköt ja ammatillisesti voin olla ylpeä, koska minua kysytään välitysfirman kautta suoraan (ei siis yleisesti vaan haeta jotakuta vaan juuri MINUA) säännöllisesti.

5. Vuoden 2019 suurin saavutus? (henkilökohtaisesti/yleisesti)
Olisin voinut oikeastaan sanoa tähän tuon saman kuin äskeiseen, mutta se tuli nyt jo sanottua. Sanotaan nyt sitten vaikka se miten olen mielestäni löytänyt hyvän ja omaan mielenrauhaani ja ajatusmaailmaani sopivan tasapainon syömisissäni. Olen oppinut valmistamaan hyviä kasvisruokia ja ajattelemaan asioita lihattomasti. Haaste vegaanisen jäkiruuan suunnittelusta miittiin ei pelota vaan kiinnostaa.
Hyvällä omallatunnolla käytän kotimaista lihaa, mutta en päivittäin ja näin en tunne huonoa omaatuntoa myöskään kotimaisen lihantuotannon alasajosta.

6. Vuoden 2019 peli (video- /lauta- /kortti- /mobiili- /rooli-...)
Lisään tähän nyt uuden kategorian, koska sitä jossain toivottiin.

Peli jonka tähän mainitsen on vanha ja olen pelannut sitä aikaisemminkin, mutta Stardew valleya olen pelannut mieheni kanssa aika paljon.
Mutta nyt tätä kirjoittaessani muistinkin että mies osti Codename duetin jota ollaan pelattu paljon kahdestaan, mutta myös tätini kanssa kahdestaan.

7. Lupaus vuodelle 2020!
Yritän entistä enemmä pitää huolen omasta psyykkisestä ja fyysisestä jaksamisestani. Tulevalla vuodella on hyvin suurella todennäköisyydellä tuomisinaan todella isoja elämänmuutoksia ja niiden kohtaamiseen tarvitaan voimia.

8. Toteutitko vuodelle 2019 aiemmin asettamasi tavoitteen?
Olen viimeksi näköjään osallistunut näihin pohdintoihin vuonna 2015 ja silloin en luvannut mitään. Mitenkähän nyt hairahduinkin moiseen :D
Jaamar 2015 sanoi:
Lupauksia en tee, koska tutkimukset osoittavat (älkää kysykö lähteitä, en muista) että lupausten tekeminen oikeastaan haittaa asioiden edistämistä. Lyhyellä aikavälillä se auttaa, mutta ensimmäisen lipsahduksen tai repsahduksen jälkeen todetaan että lupaus tuli rikottua eikä sen eteen enää tehdä mitään.
 
1. Vuoden 2019 kirja?
Mirkka Lappalaisen Pohjoisen noidat julkaistiin jo 2018 syksyllä, mutta luin sen vasta joululahjaksi saatuani. Eloisaa mikrohistoriaa.

2. Vuoden 2019 elokuva/TV-ohjelma?
Särkynyt enkeli oli mahdottoman hieno kuusiosainen BBC:n sarja, jossa Sean "Boromir" Bean esitti katolista pappia. Sarja valmistui tosin jo 2017, mutta se esitettiin Suomessa ensimmäistä kertaa ja vielä Ylellä ilman ärsyttäviä mainoksia.

3. Vuoden 2019 levy / bändi / uusi musiikkituttavuus?
Vuoden levy on Asagraumin Dawn of Infinite Fire, oikein tehokasta ja tunnelmallista black metalia. Vuoden bändi -arvonimen saa Myrkur kiertuetoiminnastaan - kyseessähän on sooloartisti, mutta myös kiertuemuusikot lasketaan tässä tapauksessa bändiksi. Vuoden uudeksi musiikkituttavuudeksi nousee puolestaan Maustetytyöt.

4. Vuoden 2019 paras asia? (henkilökohtaisesti/yleisesti)
Mielenterveyteni vahvistuminen ja siihen liittyvä antipsykoottisen lääkityksen vähennys positiivisine vaikutuksineen on henkilökohtaisesti parasta. Yleisellä tasolla parasta on Antti Rinteen syrjäyttäminen pääministerin paikalta.

5. Vuoden 2019 suurin saavutus? (henkilökohtaisesti/yleisesti)
Vuoden henkilökohtainen tapaus oli ryhtymiseni roolipeleissä pelinjohtajaksi 26 vuoden tauon jälkeen vuosien epäröinnin ja jahkailun jälkeen. Yleisesti suurin saavutus oli välirauha Trumpin ja Kiinan välisessä kauppakiistassa.

6. Lupaus vuodelle 2020!
Lupaan alkaa harrastaa säännöllisesti liikuntaa. Neljäkymmentä vuotta tulee täyteen kesäkuussa ja raihnainen vanhuus on uhkana ilman elämäntapamuutosta.

7. Toteutitko vuodelle 2019 aiemmin asettamasi tavoitteen?
En vastannut Vuoden 2018 parhaat -kyselyyn.
 
1. Vuoden 2019 kirja
Kirjallisuuden opintojen takia tulee luettua aika reippaasti kaikkea, mutta suurimman vaikutuksen tänä vuonna jätti kuitenkin Kazuo Ishiguron Haudattu jättiläinen.

2. Vuoden elokuva/tv-ohjelma
En varmaankaan käynyt kertaakaan leffassa tai katsellut edes tvtäkään juuri yhtään, mutta Chernobyl -minisarja oli kyllä hyvä.

3. Vuoden 2019 levy/bändi/uusi musiikkituttavuus
Tänä vuonna olen ilmeisesti luukuttanut menemään lähestulkoon pelkkää bläkkistä ja muuta death metal synkistelyä, mistäköhän tuokin johtunee. Vuoden levyksi valikoituu Heilungin "Futha", bändiksi tietenkin Rammstein koska olin keikalla ja uudeksi tuttavuudeksi Infected Rain. Toisaalta Behemothin eri levyt ovat pyörineet ahkerasti kuulokkeissa ja soittimessa. Futhan kanssa ykkössijasta tappelee aika tasaväkisesti Gaahls WYRDin Gastir - ghosts invited, nyt kun asiaa vähän miettii.
Lisäksi olen rampannut keikoilla ehkä enemmän kuin aikaisempina vuosina yhteensä, varsinkin Jykylän kummallinen, pieni black souls matter- järjestäjän kuukausittaiset metallibileet olivat kovassa huudossa. Kunniamainintana myös Helsingissä vaikuttava gootti-iltama, myöskin kuukausittainen "Club Anvil".

4. Vuoden paras asia
Muutto uuteen kämppään, joka ei ole homeessa!! Edellisessä kun kasvoi mystistä mustaa mönjää vessan kaakeleiden päällä, alla, väleissä ja vieressä.

5. Vuoden suurin saavutus
Opinnot etenevät.

6. Lupaus uudelle vuodelle
Voisin yrittää olla ostelematta turhaa roinaa, vaatteita ja sen sellaisia ja käyttää säästyneet rahat keikoilla ramppaamiseen. Lisäksi "ole ystävällinen ihminen ja älä unohda hymyillä."

7. Toteutitko tavoitteen vuodelle 2019?
Lupasin näköjään että "ole ystävällinen ja heittäydy", ja näköjään toteutui. Ainakin se heittäytyminen, koska liehuin vaikka missä, Tuskaankin uskalsin mennä yksin, ihan omin nokkineni, vaikka alkuun pelotti ihan kamalasti että ei ole ystävää mukana, jonka hihassa roikkua kun alkaa ahdistaa. Eikä edes ahdistanut!
 
1. Vuoden 2019 kirja?
Tänä vuonna on tullut luettua paljon historiaa. En osaa laittaa näitä järjestykseen, mutta...
Perttu Immonen: Suomen rahvaan historia
Herman Lindqvist: Villit Vaasat
Bergsveinn Birgisson: Musta viikinki

Ja kevyempää samaan aihepiiriin:
M&U Susimetsän "Kuninkaan rakuunat" -sarja

2. Vuoden 2019 elokuva/TV-ohjelma?
Chernobyl- sarja oli loistava. En olisi uskonut, että tuosta aiheesta saa niin kertakaikkiaan koukuttavan. Vaikka tiesin periaatteessa tapahtumat ja lopputuleman, niin tarinan inhimillistä puolta ei ole tullut paljon mietittyä ennen tätä.

Pidin myös todella paljon Chilen vallankaappauksesta kertovasta "Invisible Heroes" -sarjasta.

Pakko lisätä vielä jälkikäteen Noituri-The Witcher-Wiedzmin!!!

3. Vuoden 2019 levy / bändi / uusi musiikkituttavuus?
Keskiaikamusiikkia noin yleensäkin.

4. Vuoden 2019 paras asia? (henkilökohtaisesti/yleisesti)
Pietarin matkat. Yleisesti olen ilahtunut nuorten aktiivisuudesta esim. ilmastoasioissa.

5. Vuoden 2019 suurin saavutus? (henkilökohtaisesti/yleisesti)
Kaksien isojen juhlien järjestäminen putkeen. Olin kyllä aivan tyhjiin puristettu niiden jälkeen.

Jaa... yleisesti ehkä nykyinen hallitus. En olisi uskonut näkeväni sitä päivää, kun hallituksen ikä- ja sukupuolijakauma on tämä. Ei paha ollenkaan. Niiden pitää tehdä tulevaisuutta koskevat päätökset, keiden tulevaisuus on, ei meidän hautaan kallistuvien.

6. Lupaus vuodelle 2020!
Selvitä ensi vuodesta.

7. Toteutitko vuodelle 2019 aiemmin asettamasi tavoitteen?
Hyvä, että saan edes räpiköityä läpi tämän vuoden...
 
Last edited:
Minä en ilmeisesti vastannut -18, joten viime vuoteen liittyvät kysymykset täytän -17 antamieni vastausten perusteella, ja saatan sisällyttää muihin vastauksiin viime vuonna tekemiäni asioita.

1. Vuoden 2019 kirja?
Tähän minulla on monta vastausta; teeharrastukseni eteni tämän vuoden alkupuolella siihen pisteeseen, että aloin lukemaan aiheeseen liittyvää kirjallisuutta ja niistä suosikkini oli Pekka Nihtisen Kiinalainen teekirja. Aloin alkavien sarjojen takia lukemaan sekä Noituria että Universumien tomua, ja molemmat ovat olleet todella hyviä. Yllättävin todella paljon pitämäni kirja oli Takashi Hiraiden Kissavieras. Kuitenkin ylitse muiden kipusi Robin Hobbin Liveship Traders -sarja.

2. Vuoden 2019 elokuva/TV-ohjelma?
Masterchef Australian 11:sta ja ilmeisestikin viimeinen kausi alkuperäisellä tuomarikolmikolla.

3. Vuoden 2019 levy / bändi / uusi musiikkituttavuus?
King Crimson.

4. Vuoden 2019 paras asia? (henkilökohtaisesti/yleisesti)
&
5. Vuoden 2019 suurin saavutus? (henkilökohtaisesti/yleisesti)

Menin naimisiin.

6. Vuoden 2019 peli (video- /lauta- /kortti- /mobiili- /rooli-...)
Jalkapallo. Aloitin Dota 2:n pelaamisen ja siitä on tullut milteipä harrastus. Pelasin ensimmäistä kertaa elämässäni myös Dungens and Dragonsia ja se oli niin positiivinen kokemus, että aion pelata vast edeskin.

7. Lupaus vuodelle 2020!
Lupaan kääntää Sormuksen Ritarit stadin slangiksi. En kuitenkaan lupaa käännöksestä tulevan hyvää. :D

8. Toteutitko vuodelle 2018 aiemmin asettamasi tavoitteen?
Lupasin lukea Surkeiden sattumusten sarjan ja se onnistui! Saimme siitä tehdyn tv-sarjankin katsottua.
 
1. Vuoden 2019 kirja?
Luin tosi vähän kirjoja, joten parhaaksi täytyy varmaan valita William Shakespearen Titus Andronicus. Se oli kyllä ihan hyvä.

2. Vuoden 2019 elokuva/TV-ohjelma?
Tällä kertaa parasta oli korealainen I’m Not a Robot -sarja ja Ylen lähettämä uusinta vuoden 1969 Kuustudiosta. Vuoden leffaelämys oli nähdä Prabhas pahana poikana Saaho-elokuvan Bad Boy -kappaleessa Itiksen Imaxissa.

3. Vuoden 2019 levy / bändi / uusi musiikkituttavuus?
Ei ehkä uusi musiikkituttavuus, mutta kai se on uskottava, kun Spotifyn tilastojenkin mukaan vuoden kappale oli Frederikin Olen Dracula.

4. Vuoden 2019 paras asia? (henkilökohtaisesti/yleisesti)
Uusi asunto, jossa on oma huone harrastuksille.

5. Vuoden 2019 suurin saavutus? (henkilökohtaisesti/yleisesti)
Sain katkaistua määräaikaisuuksien ja työttömyyksien putken tältä erää.

6. Vuoden 2019 peli (video- /lauta- /kortti- /mobiili- /rooli-...)
Pelailin aika vähän, mutta Age of Empires II: Definitive Edition oli oikein positiivinen yllätys. Odotukset olivat matalalla, koska sarjan ekan osan DE-versio oli niin viimeistelemätön ja alkuperäistä versiotaan huonompi.

7. Lupaus vuodelle 2020!
Jatkan kielten opiskelua, luen enemmän kirjoja ja sarjakuvia, katson IMDb:n 250 parhaan elokuvan listan puoleenväliin, pelaan pari pitkään kesken ollutta peliä loppuun, rakennan jonkun hauskan härvelin ja käyn hammastarkastuksessa.

8. Toteutitko vuodelle 2018 aiemmin asettamasi tavoitteen?
En, mutta jatkan alkavana vuonna.
 
1. Vuoden 2019 kirja?
Mikään lukemistani kirjoista ei nouse selkeästi muiden yläpuolelle, mutta Brave New World oli aika (karmaisevalla tavalla) mainio. Lisäksi luin ensimmäistä kertaa elämässäni kokonaisen romaanin ruotsiksi, mikä oli aika hauskaa ja jännittävää. Kyseessä oli Kaj Korkea-ahon Se till mig som liten är.

2. Vuoden 2019 elokuva/TV-ohjelma?
Elokuvistakaan mikään ei jäänyt mieleen erityisen väkevänä kokemuksena. Näin alkuvuodesta The Favouriten, josta pidin kovasti - kuten kyseisen elokuvan ohjanneen Giorgo Lanthimoksen tuotannosta muutenkin. TV-sarjoista ehdottomasti BoJack Horseman, johon hurahdin pari viikkoa sitten aivan totaalisesti; parhaillaan katselen vitostuokkaria.

3. Vuoden 2019 levy / bändi / uusi musiikkituttavuus?
Livekokemuksista Schönbergin Gurre-Lieder tänä syksynä oli upea kokemus, mutta toki olen päässyt käymään muissakin mieleenpainuvissa konserteissa. Kotikuuntelussa monet projektit ovat edeneet. Sain käytyä läpi Haydnin pianotriot ja puolet sinfonioista, ja Bachin kantaatit ovat niin ikään työn alla. Kyllä tämä tästä...

4. Vuoden 2019 paras asia? (henkilökohtaisesti/yleisesti)
Alkuvuodesta saatu uusi ja isompi asunto on helpottanut arkielämää aika lailla.

5. Vuoden 2019 suurin saavutus? (henkilökohtaisesti/yleisesti)
Syksyinen raataminen yliopistolla on kantanut jo nyt hedelmää. Ainakin joissakin asioissa tuntuu edes vähän siltä, että omat taidot ovat kehittyneet!

6. Vuoden 2019 peli (video- /lauta- /kortti- /mobiili- /rooli-...)
Ei tule varsinaisesti mitään mieleen. Dungeons and Dragons oli ensikokeilun perusteella ihan hauska!

7. Lupaus vuodelle 2020!
Näin uuden vuosikymmenen kynnyksellä lupaan ainakin yrittää urheilla vähän enemmän! Lisäksi lupaan pyrkiä parempiin nukkumistottumuksiin.

8. Toteutitko vuodelle 2019 aiemmin asettamasi tavoitteen?
Itse asiassa kyllä! Olen jatkanut aiempia kieliopintojani enemmän tai vähemmän menestyksekkäästi, ja tänä syksynä lisäsin vielä muutaman kielen lukujärjestykseeni. Tästä on hyvä jatkaa!
 
1. Vuoden 2019 kirja?
Luin vähän mutta kuuntelin paljon äänikirjoja. Huomasin pitäväni erityisesti "ammatillisista muistelmista" ja eksyin kuuntelemaan useamman kirjan kuolemasta ja sen syitä tutkivista ihmisistä. Niistä paras oli Sue Blackin All That Remains. Fiktion puolella paras löytö oli Charles Toddin Bess Crawford- ja Ian Rutledge -sarjat, rikostutkimuksia ensimmäisen maailmansodan loppuessa ja jälkeen.

2. Vuoden 2019 elokuva/TV-ohjelma?
Ehkä Captain Marvel, joka sai aikaan sen, että ensimmäistä kertaa menin kampaajalle julkkiksen kuvan kanssa.

3. Vuoden 2019 levy / bändi / uusi musiikkituttavuus?
Cleaning Women. Näin heidät ensimmäisen kerran festareilla joskus 2000-luvun alussa ja siitä asti muistellut yhtä parhaista ikinä näkemistäni keikoista ja ajatellut että olisi kiva taas joskus päästä heidän keikoilleen. Tänä vuonna se onnistui kolme kertaa.

4. Vuoden 2019 paras asia? (henkilökohtaisesti/yleisesti)
Sain olla melkein koko vuoden töissä.

5. Vuoden 2019 suurin saavutus? (henkilökohtaisesti/yleisesti)
Opiskelin keväällä töiden ohella koodausta Helsingin yliopiston MOOCissa ja onnistuin saamaan molemmista osioista parhaan arvosanan. Olen tainnut unohtaa kaiken oppimani mutta olen iloinen, että se onnistui kokopäivätöiden ja sivutöiden ohella.

6. Vuoden 2019 peli (video- /lauta- /kortti- /mobiili- /rooli-...)
Sain viimein uuden tietokoneen ja olen viime viikkoina pelannut Pillars of Eternityn kakkososaa.


7. Lupaus vuodelle 2020!
Tulla pirteämmäksi.

8. Toteutitko vuodelle 2019 aiemmin asettamasi tavoitteen?
Olin näköjään luvannut liikkua samaan malliin ja tavallaan saavutinkin tavoitteen, tosin en huomaa mitään erityistä paranemista kunnossa.
 
1. Vuoden 2019 kirja
Luin tänä vuonna ihan hävyttömän vähän kirjoja. Uutuuskirjoista en varmaan edes tunne yhtäkään. Ei vastausta.

2. Vuoden elokuva/tv-ohjelma
Mulla ei ole televisiota, ja läppärin pikkuruudulta ei hirveästi jaksa töllöä katsella, varsinkaan kun lähes kaikkiin palveluihin pitää nykyään kirjautua. Pääasiassa olen katsellut Yle Areenan antia. Nimetään tähän vaikkapa vuoden alussa Yleltä tullut Sergio Leone -elokuvasarja, jota en ollut ennen nähnyt ja josta Huuliharppukostaja oli ehkä vaikuttavin.

3. Vuoden 2019 levy/bändi/uusi musiikkituttavuus
Stereo Terror Dj's. Kaksi kertaa nähnyt tänä vuonna ja aivan hillittömät tamppausbileet ovat saaneet aikaan. En olis uskonut ennen kuin koin.

4. Vuoden paras asia
Juhannusvaellus Repovedellä

5. Vuoden suurin saavutus
Lopetin yritystoiminnan monen kuukauden pohtimisen ja tuskailun jälkeen ja sain kohtuullisen pian töitä ja selvisin suhtkoht täysijärkisenä siitä myllytyksestä. Oli sen verran sekopäinen vuosi kaikenkaikkiaan että jossain vaiheessa kaikki energia meni päivästä seuraavaan selviämiseen.

6. Lupaus uudelle vuodelle
Lupaan vihdoin ottaa museokortin käyttöön.

7. Toteutitko tavoitteen vuodelle 2019?
Luultavasti en, en kylläkään muista mitä lupasin enkä jaksa käydä katsomassa. En ole tänä vuonna saanut oikeastaan mitään ns. ylimääräistä aikaisiksi.
 
1. Vuoden 2019 kirja?
En ole lukenut oikein mitään, paitsi nuotteja. Lempikirjani on oikeastaan solfaopettajani jokaiselle väsäämä solfan tehtäväkirja. Se on aika ihana pedagogin rakkaudenosoitus oppilaita kohtaan.

2. Vuoden 2019 elokuva/TV-ohjelma?
Tapitin tänä vuonna useampaakin TV-sarjaa systemaattisesti aivojen nollaamisen takia. Sydämen asialla, Isä Matteon tutkimuksia, Rantavahdit.. Ei näissä ole mitään logiikkaa mutta omalla tavallaan ihan viihdyttäviä kaikki.

3. Vuoden 2019 levy / bändi / uusi musiikkituttavuus?
En harrasta näitä enää vapaa-ajallani, koska tästä on tullut työtä. Uusia musiikkituttavuuksia mm. Syvällisempi perehtyminen Sibeliukseen ja Beethoveniin.

4. Vuoden 2019 paras asia? (henkilökohtaisesti/yleisesti)
Voisin ehkä tiivistää, että tämä vuosi on ollut tähänastisen elämäni onnellisin ja tasapainoisin.

Yleisesti on ollut hienoa seurata jo aiemmin mainittuja asioita politiikassa ja ihmisten kansalaisaktiivisuudessa.

5. Vuoden 2019 suurin saavutus? (henkilökohtaisesti/yleisesti)
Pyytelen edelleen liikaa anteeksi milloin mistäkin asioista ja välillä olemassaolostanikin, mutta tänä vuonna se on hiljalleen osoittanut väistymisen merkkejä. Olen uskaltanut suuttua jos minua on loukattu. Olen uskaltanut avata suuni ja puolustaa toisia.

Ehkä muille näkyvimmät saavutukset olivat tosiaan opiskelupaikka ja päätös sitoutua.

6. Vuoden 2019 peli (video- /lauta- /kortti- /mobiili- /rooli-...)
Switch on ollut tänä vuonna kovassa käytössä, ja Civilization VI on ehkä paras peli. Olen myös iloinen, että sain viimeinkin yleissivistyksessäni olleen pokemon-aukon korjattua, ja pystyn Let's go Eeveen ansiosta jopa ymmärtämään, miksi pokemonit ovat olleet silloin 90-luvulla ja edelleen niin suosittuja.

7. Lupaus vuodelle 2020!
Ehkä sellainen kattava terveystarkastuksen tekeminen itselleen: viisureiden poisto, hammaslääkäri, fysioterapiassa (ja vielä puoli vuotta psykoterapiassa) käyminen, ja liikunnan lisääminen ja rutinoituminen. Olen parikymppiseksi aika kankea tapaus, kun lantio on epätasapainossa ja lukossa, sekä alaselän nikamat ovat lukossa.

8. Toteutitko vuodelle 2019 aiemmin asettamasi tavoitteen?
Se oli lisätä yhteistä aikaa läheisten kanssa. Rima oli vuosi sitten tipahtanut johonkin lattian rakoon, joten tavoite oli helpohko toteuttaa opiskelupaikan saamisen takia. Vietin koko kesän sukuloiden ja nähden heitä, joita en ole nähnyt pariin vuoteen. Olen sopinut tiukkoina aikoina kalenteriin treffejä hobittimiehelleni, ja toistaiseksi asiat näyttävät lutviutuvan sillä saralla.
 
1. Vuoden 2019 kirja?
John Wayne Janusekin kirjoittama Ancient Tiwanaku. Kirja tarjoaa mielenkiintoisen katsauksen Bolivian alueella ennen inkakulttuuria kukoistaneeseen sivilisaatioon monesta eri näkökulmasta, ja lisäksi sen parissa tuli pitkästä aikaa harjoitettua opiskelua eikä vain omaksi huviksi lukemista.

2. Vuoden 2019 elokuva/TV-ohjelma?
Jos olisin ehtinyt käydä katsomassa uusimman Star Warsin, olisin varmaan kirjoittanut sen tähän. Koska en ehtinyt, sanon She-Ra, koska se on niitä harvoja elokuvia tai sarjoja, joita olen ylipäätään menneenä vuonna jaksanut katsoa.

3. Vuoden 2019 levy / bändi / uusi musiikkituttavuus?
Ei uusi tuttavuus, mutta avasi uusia uria kuluneena vuonna. Nimittäin maanmainio kuoromme Another Castle, joka teki ensimmäisen ulkomaankeikkansa Dublinin Worldconissa ja sai paljon positiivista palautetta.

4. Vuoden 2019 paras asia? (henkilökohtaisesti/yleisesti)
Henkilökohtaisesti se, että omalla perheellä on edelleen kaikki perusasiat hyvin. Yleisesti Suomen hallituksen vaihtuminen.

5. Vuoden 2019 suurin saavutus? (henkilökohtaisesti/yleisesti)
Henkilökohtaisesti aikoinaan roikkumaan jääneiden yliopisto-opintojen suorittaminen vihdoin edes kandiin asti (todistusta en tosin ehtinyt saada, mutta se on sivuseikka). Yleisesti ilmastonmuutostietoisuuden ainakin jonkinasteinen lisääntyminen ja ainakin joidenkin hallitusten herääminen siihen, että jotain pitäisi ehkä viimein tehdäkin sen asian tiimoilta.

6. Vuoden 2019 peli (video- /lauta- /kortti- /mobiili- /rooli-...)
Pokémon Sword. En tosin itse pelaa, mutta istun tämän tästä katsomassa lapsen pelaamista ja keskustelemassa samalla pelimaailmasta, pelimekaniikoista ja eri poksujen ominaisuuksista. Rakastan Pokémon-maailmaa, joten seuraan tapahtumia kuin parastakin piirrosanimaatiotarinaa.

7. Lupaus vuodelle 2020!
En halua luvata mitään, mutta ainakin omaa terveyttäni ja hyvinvointiani aion edelleen yrittää kohentaa. Vähitellen on käynyt selväksi, että avainkysymys tässä on riittävä uni, koska väsyneenä kaikki muu kuten liikunta, ulkoilu ja järkevä syöminen menevät plörinäksi. Lisäksi en ole jatkuvasti lopen väsyneenä ja kärttynä kivaa seuraa perheelleni tai kellekään muullekaan. Siispä tähtään nyt alkuun ainakin siihen, että saisin arkisinkin varattua itselleni vähintään seitsemän tuntia lepoaikaa vuorokaudessa.

Myös omien kulutustottumusten ja elämäntapojen kehittäminen eettisempään suuntaan niin ympäristön, ihmisten kuin eläintenkin hyvinvoinnin osalta on agendalla. Konkreettisia suunnitelmia ei tämän suhteen tosin ole vielä sen enempää kuin että jatkan realististen korvikkeiden etsimistä perheeni käyttämille eläinperäisille tuotteille, vältän ostamasta asioita jotka eivät oikeasti ole tarpeellisia ja tuen omalta pieneltä osaltani ympäristöjärjestöjen toimintaa. Tulevana vuonna kun ei taida päästä pudottamaan uurnaan äänestyslipuketta kertomaan, millaista politiikkaa haluan valtaapitävien näiden asioiden tiimoilta tekevän.

8. Toteutitko vuodelle 2019 aiemmin asettamasi tavoitteen?
En asettanut sellaista täällä, mutta yritin kyllä elää edes vähän terveemmin ja eettisemmin, joskin menestys oli vaihtelevaa. Samoilla linjoilla jatketaan.
 
Enpä ole muutamiin vuosiin tainnut tähän vastata joten kokeillaanpas pitkästä aikaa:

1. Vuoden 2019 kirja
Luin jälleen hävyttömän vähän, arjessa tulee luettua niin paljon sähköpostia yms ettei vapaa-ajalla enää oikein jaksa lukea. Luin kesällä kuitenkin Silmarillionin uudelleen ja se oli edelleen yhtä hyvä kuin kaikkina aikaisempinakin kertoina. :)

2. Vuoden elokuva/tv-ohjelma
Mieleenpäinuvia elokuvia ei ollut kovinkaan montaa, mutta tv-sarjoja löytyy kyllä. GoT:n viimeinen kausi oli tottakai kevään tärkein juttu, HBO:lta löytyi myös pari muutakin kelpo sarjaa jotka katsoin. Chernobyl oli hieno ja aivan loppuvuodesta katsoin sarjan nimeltä Years and Years joka oli kiehtova ja mielenkiintoinen. Noituri lienee myös mainitsemisen arvoinen sarja tässä kohden, samaten His Dark Materials yllätti positiivisesti.

3. Vuoden 2019 levy/bändi/uusi musiikkituttavuus
En tiedä oliko tänä vuonna varsinaisia uusia musiikkituttavuuksia, lähinnä on tullut kuunneltua Spotifystä kaikkea sekalaista. Eniten kuunelluimmat kappaleet Spotifyssä ovat olleet suomalaisten naisartistien kappaleita, etenkin Vesalan uusimmasta tuotannosta olen pitänyt kovasti.

4. Vuoden paras asia
Vuoden paras asia sekä suurin saavutus ovat sama asia. Uusi työpaikka johon siirryin 1,5v sitten jatkaa olemalla mahtava. Olen vihdoinkin alalla joka tuntuu omalta ja jossa viihdyn. Lähden aamulla töihin mielelläni eikä sunnuntaina tai loman loppuessa ole epätoivon tunteita. Työ on mielenkiintoista ja motivoivaa, mutta ei niin raskasta tai hetkistä etteikö jaksaisi tehdä vapaa-ajallakin jotain. Etätyöt ja liukuva työaika ovat parhautta eikä parempi palkkakaan yhtään haittaa. Ihmiset ovat kivoja ja olen saanut monta uutta ystävää.
Ja mikä kaikkien parasta: koko työpaikka on täynnä samanalaisia nörttejä. Kukaan ei katso pahalla jos on Worldcon/Tolkien/muu fantasia t-paita päällä tai juo vettä GoT-juomapullosta. Kaikki muutkin lukee/katsoo/seuraa fantasia-scifi genreä ja kahvitauoilla voi puhua vaikkapa Doctor Who:n uusimmasta jaksosta. Voi avoimesti kertoa olevansa menossa kontumiittiin viikonloppuna eikä kukaan pidä sitä omituisena. Vapaus olla oma hörhö itsensä on hieno ja vapauttava asia. En ehkä ikinä lähde tästä työpaikasta pois.

5. Toteutitko tavoitteen vuodelle 2019?
En tainnut luvata mitään erityistä viime vuoden lopulla tai asettaa sen kummempia tavoitteita enkä aio tehdä niin tänäkään vuonna.
 
1. Vuoden 2019 kirja?
Jane Austenin Ylpeys ja ennakkoluulo.

2. Vuoden 2019 elokuva/TV-ohjelma?
Tähän kohtaan en valitettavasti keksi mitään. Vietin yhdeksän kuukautta työttömänä, ja silloin kieltämättä tuli katsottua todella paljon telkkaria, mutta en osaa nimetään mitään yksittäistä katselukokemusta, joka olisi noussut ylitse muiden.

3. Vuoden 2019 levy / bändi / uusi musiikkituttavuus?
Uusia ja mieluisia musiikkituttavuuksia olivat tänä vuonna kevyen musiikin puolelta Diablo Swing Orchestra ja klassisen musiikin puolelta Ethel Smyth (miettikää nyt, etsin huvikseni naissäveltäjiä sivistystä laajentaakseni, ja tämä ensimmäisenä vastaan tullut oli naisasianainen, väitteiden mukaan biseksuaali, koiraihminen ja sävelsi ihanan kaksoinkonserton viululle ja omalle soittimelleni käyrätorvelle!).

4. Vuoden 2019 paras asia? (henkilökohtaisesti/yleisesti)
Henkilökohtaisesti ehkä se, että viiden kuuden vuoden jälkeen diagnoosista löytyi viimein vaivaani hoito, joka toimii minulla.
Yleisesti ehkä päätös aktiivimallista luopumisesta.

5. Vuoden 2019 suurin saavutus? (henkilökohtaisesti/yleisesti)
Henkilökohtaisesti se, että harjoittelin itselleni todella vaikean käyrätorviteoksen ja menin koesoittoon. Mokailin siellä aika isosti ja nolosti, enkä luonnollisestikaan päässyt jatkoon, mutta olen silti ylpeä, että yritin, eikä se mennyt ainakaan tuota huonommin. Oman läppärin käyttöjärjestelmän vaihtaminen Windowsista Linuxiin oli aika iso saavutus myös.
Yleisesti... No, ehkä se, ettei ainakaan mitään sen kamalampaa ole tapahtunut kuin mitä on tapahtunut?

6. Vuoden 2019 peli (video- /lauta- /kortti- /mobiili- /rooli-...)
Videopelien puolelta suosikiksi nousi The Talos Principle. Olen aika satunnainen pelaaja, ja harvoin yhtä peliä tulee pelattua useampaa tuntia, mutta tämän ääressä viihdyin varsin pitkään ja aion jatkossakin viihtyä.
Noihin muihin kategorioihin taas ei oikein sovi eräs tämän vuoden erityisyyksistä, hauska sanapeli Bananagrams!

7. Lupaus vuodelle 2020!
En lupaa mitään.

8. Toteutitko vuodelle 2019 aiemmin asettamasi tavoitteen?
En luvannut mitään.
 
1. Vuoden 2019 kirja?
Tänä vuonna luin paljon. Ehkä liikaakin, koska mikään yksittäinen kirja ei jäänyt erityisesti mieleen, höh.

2. Vuoden 2019 elokuva/TV-ohjelma?
Tsernobyl.

3. Vuoden 2019 levy / bändi / uusi musiikkituttavuus?
Tämä on helppo: Cantiga. Mahtaako kyseinen ryhmä olla enää kasassa?

4. Vuoden 2019 paras asia? (henkilökohtaisesti/yleisesti)
Henk.koht. oman yrityksen pyörittäminen. Minä osaan!

5. Vuoden 2019 suurin saavutus? (henkilökohtaisesti/yleisesti)
Edellisessä suht koht onnistuminen ? Edit. ja se kun opin tekemään kenkiä.

6. Vuoden 2019 peli (video- /lauta- /kortti- /mobiili- /rooli-...)

Pandemia ja Blokus Trigon

7. Lupaus vuodelle 2020!
En lupaa mitään, mutta jatkan edelleen harjoituksia nukkumaanmenon ja aamuheräämisten aikaistamisen suhteen.

8. Toteutitko vuodelle 2019 aiemmin asettamasi tavoitteen?
No tavallaan. Nukuin enemmän, mutta lähinnä myöhempään aamuisin (yrittäjyyden hyviä puolia on se, että saa määrätä itse työaikansa).
 
Last edited:
1. Vuoden 2019 kirja?

Jonathan Stroudin Lockwood- sarja oli varsin viihdyttävä.

2. Vuoden 2019 elokuva/TV-ohjelma?

Ehdottomasti paras pitkään aikaan katsomani sarja oli Bojack Horseman.
Aivan uskomattoman nokkelaa kirjoitusta ja riipaisevia
juonikuvioita.

3. Vuoden 2019 levy / bändi / uusi musiikkituttavuus?

K-pop ylipäänsä. Paras biisi oli ehdottomasti oli KDA:n Pop/Stars.

4. Vuoden 2019 paras asia? (henkilökohtaisesti/yleisesti)
Sain uuden, ihanan työpaikan. Pääsin mukaan pelaamaan DnD:tä.
Menin kihloihin.

5. Vuoden 2019 suurin saavutus? (henkilökohtaisesti/yleisesti)
Selvisin paniikkiahdistushelvetistä ja otin lääkityksen takaisin. Pääsin psykoterapiaan ja nyt
käyn psykologilla.

6. Vuoden 2019 peli (video- /lauta- /kortti- /mobiili- /rooli-...)

Untitled Goose Game. HONK! Sen lisäksi pelasin Pathfinder: Kingmakerin läpi ja se oli todella hyvä.
Hurahdin myös Love Nikkiin

7. Lupaus vuodelle 2020!

Lupaan olla vähemmän itsekriittinen ja harjoitella piirtämistä ahkerasti.

8. Toteutitko vuodelle 2019 aiemmin asettamasi tavoitteen?

En asettanut tavoitetta.
 
1. Vuoden 2019 kirja?

Anni Nupposen Valkoinen kaupunki tai Robin Hobbin Assassin's Fate. Valkoisen kaupungin luin yhdeltä istumalta, mutta Hobbin saagan päätös sai itkemään. Vaikea valinta, jota en aio tehdä. Luin lopulta ihan mukavasti vuoden aikana ja enemmänkin olisin voinut nostaa esiin.
*Kappas. Valitsin Nupposen kirjan viime vuonnakin vuoden kirjaksi. Hyvä Anni!

2. Vuoden 2019 elokuva/TV-ohjelma?

Nuoren naisen muotokuva iski R&A:ssa ja kovaa. Mieleenjäävä oli myös The Lighthouse, mutta valitsen mielummin naisten tekemän elokuvan naisista. / Television puolella olen katsellut kaikenlaista, mutta en mitään kauhean säväyttävää.

3. Vuoden 2019 levy / bändi / uusi musiikkituttavuus?

Pyhimyksen ja Saimaan yhteislevy Olisinpa täällä. Kumpikaan ei erityisesti iske yksinään, mutta tämä yhteislevy on ihan syksyn kuunnelluimpia. Työkaverit nauroivat, kun hehkutin tällaista uutta artistia kuin Pyhimys, josta en ollut ennen kuullut. Musiikin sokeat pisteet jaksavat yllättää.

4. Vuoden 2019 paras asia? (henkilökohtaisesti/yleisesti)

Työpaikka pysyi YT-neuvotteluiden päätteeksi. / Asuinalueelleni tuotu kattava muovinkeräys, vihdoinkin...

5. Vuoden 2019 suurin saavutus? (henkilökohtaisesti/yleisesti)

Tavoitteellisen salitreenauksen aloittaminen, ylläpitäminen ja kehittyminen. Ostin myös minimaalisen vähän uusia vaatteita, mistä olen ylpeä.

6. Vuoden 2019 peli (video- /lauta- /kortti- /mobiili- /rooli-...)

Puhtaasti volyymilla menee kärkeen mökki- ja retkipelien klassikko Yatzy.

7. Lupaus vuodelle 2020!

Yritän olla oma itseni enkä rajoittaa elämääni sellaiseksi, mitä muut odottavat sen olevan.

8. Toteutitko vuodelle 2019 aiemmin asettamasi tavoitteen?

Teimme mieheni kanssa yhteisen lupauksen syödä useammin yhdessä, mutta se jäi kyllä kesän ja syksyn aikana.
 
Oli tarkoitus osallistua tähän listaamiseen ensimmäistä kertaa, mutta sitten lykkäsin ja lykkäsin ja... onhan maaliskuu vielä alkuvuotta? :D

1. Vuoden 2019 kirja?
En tainnut kauheasti saada luetuksi kaunokirjallisuutta. Opinnoissa ja töissä tärkeänä tukena oli kuitenkin Ison suomen kieliopin verkkoversio.

2. Vuoden 2019 elokuva/TV-ohjelma?
I'm Not a Robot oli minulle(kin) hauska tuttavuus; loppuvuodesta myös His Dark Materials jäi mieleen varsin onnistuneena adaptaationa.

3. Vuoden 2019 levy / bändi / uusi musiikkituttavuus?
Jumitin suurimmaksi osaksi tuttujen J-pop-biisien parissa. :D Ehkä Miyano Mamorun single Encore oli pisimpään loopilla!

4. Vuoden 2019 peli (video- /lauta- /kortti- /mobiili- /rooli-...)
Haluaisin vastata Pokémon Shieldin, mutta jostain syystä sen pelaaminen on vieläkin ihan kesken; ainakin pelaamismäärältään rehellisempi vastaus on mobiilirytmipeli Uta no Prince-sama Shining Live.

5. Vuoden 2019 paras asia? (henkilökohtaisesti/yleisesti)
Taitoluisteluharrastuksen aloittaminen.

6. Vuoden 2019 suurin saavutus? (henkilökohtaisesti/yleisesti)
Gradu!

7. Lupaus vuodelle 2020!
En harrasta tällaisia.

8. Toteutitko vuodelle 2019 aiemmin asettamasi tavoitteen?
-
 
Ylös