VyK: Jäsenetukeskustelu

Alx sanoi:
Tämä ei ole yleinen käytäntö, ei ainakaan yhdessäkään yhdistyksessä jonka toiminnassa olen ollut mukana tai joiden toimintaa olen seurannut läheltä. Tapana on ollut, että yhdistys tukee tapaamisia, matkoja, leirejä jne omille jäsenilleen tietyllä summalla, josta alennus syntyy. Ymmärrän kyllä yhdistyksen varojen rajallisuuden, mutta silti tämä on minusta outo ratkaisumalli.

Minä taas tiedän moniakin esimerkkejä joissa näin toimitaan, esimerkiksi oma opiskelijajärjestöni. Yhdistysten lisäksi esimerkiksi leirikeskuksethan veloittavat enemmän ulkopaikkakuntalaisilta kuin muut.

Keskustelussa on tullut esille monia hyviä pointteja, kiitos niistä. Itse ajattelin tämän asian aina niin että Yhdistyksellä on jäseniä jotka ovat maksaneet jäsenmaksun ja näin tukeneet yhdistyksen toimintaa. Osittain yhdistyksenkin varoilla järjestetään jäsenille kaikkea kivaa. Jos ja kun ei-jäsenet haluavat mukaan toimintaan (mikä on tottakai sallittua ja suotavaa) niin hehän eivät ole tukeneet yhdistystä mitenkään mutta ottavat silti hyödyn irti toiminnasta. Niinpä on mielestäni erittäin loogista että heiltä peritään hieman isompaa miittimaksua kuin muilta.

Tässä on kuitenkin tullut esiin mainoita huomioita asian suhteen, tämä oli vain se ajatusmalli joka minulla oli päässäni aikaisemmin. Jatketaan toki asian puimista, sen takiahan nämä pöytäkirjat täällä ovat.

Edit. Äh, Inca kirjoitti melkein samaan aikaan.
 
Incánus sanoi:
Mikä yhdistys sellainen on, joka ottaa tasa-arvoisesti
huomioon myös ei-jäsenet? Pitäisikö meidän tarjota kaikille
kontulaisille samat edut, huolimatta siitä, onko kyseessä jäsen vaiko
ei-jäsen?

Sellaista en ole huomannut vielä kenenkään ehdottaneen?

Kuten jo aiemmin totesin, jos tämä ehdotus tulee voimaan päätöksenä, on myös ei-jäsenten sangen helppo olla osallistumatta miitteihin, jolloin ei tarvitse pohtia näitä asioita tarkemmin. Ei ole mikään pakko lähteä mukaan maksamaan ylimääräistä, jollei halua.

Vähintä mitä minä odottaisin yhdistykseltä, on kuitenkin selkeä ilmoitus miittimaksukäytänteiden yhteyteen, jossa todettaisiin ettei alennus muodostu yhdistyksen antamasta tuesta vaan ulkopuolisille hinta yksinkertaisesti on korkeampi.

Mitä Samoojan "hyöty irti ilman maksua" pointtiin tulee, moni (kuten allekirjoittanut) on esimerkiksi järjestämässä omalla vapaa-ajallaan toimintaa yhdistyksen tapahtumiin. En näe siis ainakaan henkilökohtaisesti, että olisin älytön loiseneläjä ja vapaamatkalainen, jollen innostu siitä että ei-jäsenenä minulta viedään vielä ylimääräistä miittimaksuissakin.
 
Alx, ei ole ehdotettu, mutta jotenkin minulle tuli sellainen olo. Tosin
minulla on muutenkin hieman..hm..omituinen päivä. Ja kärjistin aika
paljon, se on totta.

On totta, että meillä on ihmisiä, jotka antavat vapaa-aikaansa
yhdistykselle, vaikkeivat olekaan jäseniä. Tämä tuo esille sen
kysymyksen, että pitäisikö talkoolaisille olla sama miittimaksu, kuin
jäsenille, jos talkoolainen ei ole jäsen? Aika on rahaa, sanotaan.

Koska varsinaisia päätöksiä ei ole tehty, on hienoa että tämä
keskustelu on virinnyt. Tätä olen koittanut ajaa takaa koko ajan,
että keskusteluun ottaisivat osaa muutkin kuin hallulaiset.

Mikäli ei-jäseniltä päätetään pyytää isompi miittimaksu, ei tuo
korotus tule kuitenkaan olemaan kovinkaan iso, sillä emmehän me
halua karkottaa ihmisiä. Voisin kuvitella korotuksen olevan euron tai
puolentoista euron luokkaa. Ei kai se vielä ihmisten taloutta kaada,
jos miittiin tahtovat osallistua? Yhdistykselle tulisi kuitenkin jäämään
hyvin vähän käteen, joten kestää useamman miitin, että saadaan
vaikkapa sen muurikkapannun hinta kasaan.

Itse olen törmännyt tuohon käytäntöön, että jäseniltä peritään
omakustannushinta ja muilta pikkuisen enemmän. Tietenkin
käytännöt vaihtelevat paljon, eikä yhtä ainoaa selkeää ja
yleispätevää ohjetta taida meille löytyä.
 
Siinä olen Alxin kanssa samaa mieltä, että kannattaako miittialennuksia antaa, jos siihen ei muuten ole yksinkertaisesti vielä tällä pohjalla varaakaan.
Oletin pöytäkirjassa mainitun "hyvän rahatilanteen" pohjalta, että yhdistyksellä olisi varaa itsessään maksaa pieni erotus välistä miittaileville jäsenilleen, mutta näin ei ilmeisesti ole, vaan tilanne oli suhteellinen (toisin sanoen jäsenmaksuista saadut summat eivät riitä).

En silti itse hyväksy ajatusta siitä, että tukisin rahoillani yhdistystä, enkä vain miittiä johon haluaisin osallistua.

Onneksi asiasta kuitenkin voidaan keskustella järjen kanssa. Taitaa olla kyse vain perustavanlaatuisesta mielipide-erosta :) . Kuten Alx totesi, katsellaan miten asiassa käy ja halutessaan miitteihin ei tarvitse tulla maksukäytännön kyrsiessä.
 
Ymmärrän hyvin että tämä kohta herättää huomiota, ja osasin sitä odottaakin. Toivottavasti kukaan ei näe, että asiaa olisi pyritty piilottelemaan tai piilossa päättämään (vaikka niin kokouksessa vitsailtiinkin ;)). Aihe nousi nyt esiin tarkkaavaisen pöytäkirjanlukijan kautta, mutta näin merkittävä asia olisi kyllä nostettu kaikkien kommentoitavaksi muiden jäsenetua sivuavien asioiden ohella ennen lopullisia hallituksen päätöksiä jossain vaiheessa. Mutta ei ole taatusti ainakaan haitaksi jos voimme käydä tätä aihetta läpi jo nyt hyvissä ajoin. :) Niin ja toivottavasti kukaan ei näe, että edellisellä kommentilla yrittäisin väheksyä tai painaa maahan Alxin huomiota (á la "kyl me tiedetään paremmin, älkää te asiasta tietämättömät vinkuko"). Hienoa että pöytäkirjoja syynätään ja asioita kommentoidaan! (joo, Inca sanoi sen jo... kertaus on opintojen äiti)

Kuitenkaan maksujen pieni korottaminen ei-jäsenille ei ole minun mielestäni niin törkeä ajatus kuin miltä se ensin kuulostaa. Toivon kovasti, että pelottavasta byrokratiasta ja kaikesta muusta huolimatta voisimme rakentaa käyttäjäläheistä yhdistystä, joka ei ole mikään erillinen vieras mörkö joka syö voimavarojamme, vaan kiltti mörkö joka ei ole yhtä kuin Kontu mutta silti aina Konnun puolella - myös ei-jäsenten. Yhdistysmörkö on voittoa tavoittelematon, eli vaikka nyt ensialkuun mörön onkin tarpeen kartuttaa jonkinlaista kassaa itselleen, ei se tee sitä itsetarkoituksellisesti syödäkseen rahaa (vaikka valitettavasti joutuukin jonkinmoisin summin ruokkimaan Suurta Byrokratiahirviötä syntyäkseen ja pysyäkseen pystyssä) vaan kyetäkseen eri tavoin tukemaan Kontua, Käärmettä, miittejä jne. Näin ollen yhdistyksen rahat eivät mene mustaanaukkoon vaan tulevat niin lyhentymättöminä kuin mahdollista kaikkien hyödyksi.

Yksi hallituksen edellisen kokouksen tärkeinä pitämistä linjauksista oli, että ainakin nyt alkuun, kun yhdistyksen varat koostuvat käytännössä vain jäsenmaksuista (ei ole tukia eikä muuta), jäsenetuuksien tulisi olla joko ilmaisia tai hyyyvin halpoja toteuttaa - jotta rahaa säästyisi olennaiseen, siihen minkä takia yhdistys perustettiin. Ei se jäsenetuuksien takia elä, jäsenetuuksia koetetaan keksiä jotta saisimme jäseniä. Juurikin tästä syystä jäsenten miittialennukset nähtiin mahdottomiksi - jäsenmaksujen muodostaessa yhdistyksen kassavarat tämä vain tarkoittaisi, että jäsenet maksaisivat miittimaksun aleosuuden toiseen aikaan ja nimityksellä "jäsenmaksu". Se on sitä rahan turhaa eestaaspyörittelyä, joka saa Suuren Byrokratiahirviön mouruamaan mielissään.

Ehkä se varsinainen epäselvyys tässä on, että pöytäkirjassa ei-jäsenten korkeampi miittimaksu mainitaan jäsenetuuksia käsittelevässä kohdassa, koska idea tuon keskustelun lomassa tuli julki. Ideassa on kuitenkin tosiaan kyse oikeammin yhdistyksen varainkeruusta eikä jäsenedusta (vaikka sen toki voi kääntäen sellaisenakin nähdä). On sitten tosiaan näkemyksestä kiinni, nähdäänkö tällainen kaksinaisuus eli käänteisetu moraalittomana.

Tavallansa valitettavaa on, että jos miittaava ei-jäsen ei halua faktisen miittimaksunsa ohella tukea Kontua (yhdistyksen jäsenhän on tukensa osoittanut jo jäsenyydellään, ja minun mielestäni miittimaksujen hintaero tulisi tasapainottaa niin, että kaikissa yhdistyksen vuodessa järjestämissä miiteissä käymälläkään jäsen ei jäisi aivan voitolle rahallisesti), hän jää käytännössä ainakin tällä hetkellä paitsi kaikista suuremmista ja pidemmistä miiteistä (eli Vesilahdista ja The Miiteistä). Onneksi sentään erilaisia ilmaisia paikkakuntamiittejä riittää, viikonlopun mittaisiakin aina välillä, eikä yhdistys aio suinkaan niitä kaikkia riistää omiin nimiinsä.
 
Incánus sanoi:
Alx, ei ole ehdotettu, mutta jotenkin minulle tuli sellainen olo.

Ja tahtoisin vielä tähdentää, etten minä ainakaan kirjoittelullani ole pyrkinyt mitenkään jäsenten asemaa heikentämään. Minusta heille kuuluu tietyt, hallituksen sopimat jäsenedut nautittaviksi, eikä siinä pitäisi olla ihmisillä ihmeemmin valittamista.

Incánus sanoi:
Mikäli ei-jäseniltä päätetään pyytää isompi miittimaksu, ei tuo
korotus tule kuitenkaan olemaan kovinkaan iso, sillä emmehän me
halua karkottaa ihmisiä. Voisin kuvitella korotuksen olevan euron tai
puolentoista euron luokkaa. Ei kai se vielä ihmisten taloutta kaada,
jos miittiin tahtovat osallistua? Yhdistykselle tulisi kuitenkin jäämään
hyvin vähän käteen, joten kestää useamman miitin, että saadaan
vaikkapa sen muurikkapannun hinta kasaan.

Minulle pääpointtina ei olekaan summan suuruus, vaan periaate. Ehkäpä juuri siksi, että olen tottunut nimenomaan siihen käytäntöön, että yhdistys ensijaisesti sponssaa jäseniään. Minusta kun on selkeä merkitysero siinä, antaako yhdistys tukea miitin pitämiseen rahallisesti (jolloin jäsenten miittimaksu pienenee) vai otetaanko raha ei-jäseniltä. Ensimmäisessä yhdistys tukee jäseniään, toisessa sakottaa ei-jäseniä siitä etteivät nämä ole jäseniä. Minulle tämä kertoo jotakin koko yhdistyksestä sekä sen linjanvedoista.

Ehkä tämä ero on merkityksetön muille, mutta minua se häiritsee periaatteen tasolla melkoisen paljon. Siksi otinkin sen esille. Etenkin jos, kuten sanottua, summa olisi hyvin pieni. Yhdistys ei siitä paljoa hyötyisi eikä näin ollen paljoa menettäisi jos sen sijaan saman summan verran jäsenten miittailua tuettaisiin.
Jos yhdistys saa myöhemmin taloutensa parempaan jamaan (esimerkiksi avustusten, jäsenmaksujen, tuotemyynnin tms avulla), tuntuu vain hieman merkilliseltä kerätä rahaa tätä kautta, etenkin jos summat ovat niin pieniä kuin on puhetta ollut.

En siis pyri kritisoimaan sitä, että jäsenillä on etuja, päinvastoin. Minähän nimenomaan olen kannattanut etuja jäsenille. Kritisoin sitä, mitä kautta nämä edut tulevat. Saman miittimaksujen alennussysteemin kun voisi toteuttaa kahdella eri tavalla, joista toinen on minusta periaatteen vuoksi paljon toista arvokkaampi. Saman euron tai pari minä joutuisin ei-jäsenenä miittiin tullessani maksamaan lisää molemmissa systeemeissä, mutta ehdotetussa tavassa se ottaisi jopa niin paljon päähän periaatteen tasolla, että jäisi miitti todennäköisesti väliin.

Incánus sanoi:
Koska varsinaisia päätöksiä ei ole tehty, on hienoa että tämä
keskustelu on virinnyt. Tätä olen koittanut ajaa takaa koko ajan,
että keskusteluun ottaisivat osaa muutkin kuin hallulaiset.

Minusta on myös mukavaa nähdä, ettei hallitus ole hermostunut ihmeemmin siitä, että olen tullut kritisoimaan, vaan olemme voineet keskustella järkevästi. Itse olen hivenen arka aloittamaan keskustelua tällaisissa asioissa, mutta onneksi ilmapiiri on koko ajan pysynyt hyvänä niin ei ole tarvinnut stressata :)
 
Itse olen vähän kahden vaiheilla yhdistykseen liittymisen suhteen ja keskustelu jäseneduista ei ole tehnyt liittymistä yhtään houkuttelevammaksi. Jotenkin aikoinaan kuvittelin, että yhdistystä ollaan perustamassa nimenomaan miittitoiminnan tukemiseksi. Ilmeisesti Konnun ylläpitokustannukset eivät ole enää se, johon rahoja ensisijaisesti tarvitaan. Ainakin näin olen ymmärtänyt. Korjatkaa, jos olen väärässä.

Nyt kuitenkin miittitoiminta on yhdistyksen vähäisiäkin varoja suunnatessa jäänyt jonnekin viimeisen ja toiseksi viimeisen sijan tienoille. Sen sijaan varoja ollaan suuntaamassa esimerkiksi Kontu-aiheiseen krääsään, joka ei ainakaan minua innosta yhtään. Toki ymmärrän, että yhdistyksen pitää ensin kerätä alkupääomaa, eikä kaikkea haluttua voida saada aikaan heti, mutta jäseneduissa ei tällä hetkellä ole mitään, joka innostaisi minua liittymään. Pallojen, pannujen ja ruuan hankkimisesta miitteihin on puhuttu, mutta ensin mainittuja en minä ole tähänkään mennessä tarvinnut enkä olisi ollenkaan varma, että on miitteihin hankittu ruoka lainkaan sopivaa omaan vaateliaaseen makuuni. :)

Jotenkin koen, että yhdistyksen kannattaisi panostaa enemmän siihen, että tekisivät yhdistykseen liittymisestä houkuttelevampaa. Toki jotkut liittymistä harkitsevat osaavat olla pitkänäköisiä tai vähemmän itsekkäitä kuin minä, mutta tällä hetkellä en koe, että yhdistys tarjoaisi minulle mitään syytä liittymiseen. Uusista jäsenistähän niitä varoja saisitte, omasta mielestäni jopa paljon paremmin kuin krääsästä tai korotetuista miittimaksuista.

Mitä taas tulee näihin korkeampiin miittimaksuihin ei-jäsenille, koen, että yhdistyksellä on oikeus pyytää järjestämistään tapahtumista mitä hintaa haluaa. Mutta tärkeintä lienee, ettei osallistujia maksuilla karkoteta, koska se on yhdistyksen jäsentenkin edun vastaista. Itse näkisin mieluummin niitä aitoja miittialennuksia, kuin tuollaista käänteistä ei-jäsenten rankaisua.
 
Jossei aiemmasta käynyt selväksi olen jäseneduista kaikkein eniten miittialennusten kannalla. Toki erinäinen yhteinen tekeminenkin miiteissä on plussaa, mutten koe, että tavaroiden (esimerkiksi pallojen) hankkiminen on mitenkään välttämätöntä, koska niitä on ihmisillä muutenkin kaapit väärällään, eivätkä ne käytöstä kulu. Vesilahdessakin on jo muurikka, vai tuoko joku sen paikalle muualta? Jotkin spesifisemmät hyödykkeet yhteiseen tekemiseen, esimerkiksi tarpeet vaikkapa boffri-mailoihin olisivat omasta sen sijaan mukava saada yhdistyksen varoista.
 
Minusta tässä täytyisi muistaa se, että vaikka joissain yhdistyksessä jäsenet saavat juttuja alehintaan, ja ei-jäsenetkin omakustannehintaan, on näillä yhdistyksillä usein jokin merkittävä rahanlähde, kuten valtiollinen / kunnallinen tuki tai voittoa tuottava yritys tai taustaorganisaatio. Esimerkiksi tiedän opiskelijajärjestöjä, joissa tyyliin neljän euron vuotuisella jäsenmaksulla saa kaikista maksullisista tapahtumista vaikka 2-5 euron alennuksen. Tällöin takana on rahaa takova ylioppilaskunta, joka tukee taloudellisesti jäsenjärjestöjään ja mahdollistaa siten moiset alennukset jäsenille.

Konnun ainoa tulonlähde ovat nyt jäsenmaksut, ja ne eivät nykyisellään mahdollista kovin kummoisia taloudellisia etuja. Tulevaisuudessa kenties tuotemyynnistä saadaan jonkinlaisia tuloja, mutta sekin edellyttää pientä alkupääomaa. Tässä tilanteessa en näe korotettua miittimaksua ei-jäsenille minään törkeänä riistona, kunhan puhutaan korkeintaan muutamasta eurosta.
 
Dunadanille vastaukseksi, että minä en ainakaan toiste maksa jäsenmaksua yhdistykselle joka rokottaa ei-jäseniä.

Yhdistyksen ei pitänyt muuttaa asioita, ainakaan huonompaan suuntaan Konnussa. Nyt Käärmeessä on tehty ihan selkeä kahtia jako, on yhdistysläiset ja ei-jäsenet.
Tai no, itseasiassa täällä on nyt kolme eri kastia. Hallulailet eli yhdistyksen hallituksessa olevat, jäsenet ja ei-jäsenet.

Ja jos meno jatkuu samanlaisena kuin nyt näyttää niin minusta tulee varmasti ei-jäsen ja ex-ylläpitäjä.

Niin joo, ja Vanamolla oli hyvä pointti. Eli ei niitä muurikoita jne tarvitse yhdistykselle mielestäni ostaa. Tähänkin asti on pärjätty hienosti ainakin Vesilahdella ja Laukaalla.
 
Miten tästä nyt tuli näin sotainen asia. Tuohan on vain ehdotusasteella oleva asia, ja mielipiteitä siihen kaivataan. Asiaa tullaan käsittelemään hallituksessa vielä toisenkin kerran tai tarvittaessa useammankin kerran ja mielipiteenne tullaan ottamaan huomioon.

Juspe, vastaat minulle mihin asiaan? EDIT: Äh, lukeehan se tuossa
 
Jäitä hattuun, Juspe, uhkavaatimusten esittäminen jo tässä vaiheessa on menemistä asioiden edelle.

Ei-jäseniltä on maailman sivu peritty enemmän palveluista. Kirkkokin rokotti siihen kuulumattomia vainajia paljon korkeammilla hautausmaksuilla ja rokottaisi vieläkin, ellei sitä lainsäädännöllisesti olisi estetty. Ja tämä siitä huolimatta, että yhteisöjen maksamaa kirkollisveroa on perusteltu nimenomaan hautausmaiden ylläpidolla. Ulkokuntalaiset maksavat edelleen enemmän leposijoistaan. En nyt sano että VYKin pitäisi apinoida ev.lut.kirkkoa, mutta jos mainittua yhdistystä pidetään moraalisena suunnannäyttäjänä, niin VYKikään ei olisi huonossa seurassa rahastaessaan ei-jäseniä.
 
Palatakseni tähän jäsenetu asiaan; Täällä on ehdotettu jäseneduiksi miittialennuksia, joka on toki hyvä ehdotus ja saadaan toivottavasti joskus toteutettua niin, että se tuntuu ja näkyy oikeasti. Kuten täällä on jo joka käänteessä tullut esiin, yhdistyksellä ei kuitenkaan ole vielä varoja toteuttaa käytännössä muita jäsenetuja kuin, sellaisia jotka ovat ilmaisia tai maksavat minimaalisen vähän. Lisää käyttäjien mielipiteitä kaivattaisiin siitä, mikä saisi juuri sinut liittymään yhdistykseen?

Jos ette kerro mielipidettänne emme saa jäsenetuja muokattua sellaisiksi, että ne saisivat ihmiset liittymään emmekä näin saa lisää jäseniä, emmekä varoja, ja silloin emme ikinä voi toteuttaa näitä kaavailtuja jäsenetuja, jotka maksavat jotain. Joten avatkaapas sanaiset arkkunne. :wink:
 
Minusta on yhdentekevää, kuinka moni klubi käyttää samaa alennusmenetelmää. Jos se toteutetaan täsmälleen samalla logiikalla kuin täällä, se tarkoittaa vain monta eri yhdistystä käyttämässä huonoa menetelmää. Minäpä kokeilen kiepauttaa koko jutun toisinpäin: Jos ennen kaikki maksoivat omakustannehinnan ja nykyisin ainoa ero on se, että ei-jäsenille mätetään hintaa lisää, eihän se oikeastaan ole mikään alennus jäsenillekään? Samanhintaisesta miitistä maksetaan ihan sama summa kuin ennen yhdistystä, nyt ainut ero on että ei-jäsenille mätetään lisää hintaa? Mikä jää tällöin ainoaksi jäseneduksi? Vahingonilo siitä, että muut joutuvat maksamaan enemmän? Tämä on siis minusta se, mikä tekee koko touhusta arveluttavaa. Se, että tahdotaanko siihen lähteä, on tietenkin hallituksen asia.

Mitä tulee yhdistykseen liittymiseen, ne yhdistykset joissa olen ollut elinaikanani jäsenenä, ovat aina olleet sellaisia, että olen ollut yhdistyksessä aktiivisena toimijana tavalla tai toisella. Tällöin jäsenyys on ollut hyvin luonteva ajatus. Minun on vaikea kuvitella kuuluvani mihinkään yhdistykseen vain kuulumisen riemusta tai tukeakseni jotakin toimintaa rahallisesti. Ehkä sitten, kun minusta tulee iso ja saan työpaikan, jolloin yhdistysten jäsenyys ei ole mikään miettimistä vaativa juttu sen suhteen, kykenenkö maksamaan jäsemaksut. Tällöin voisin kuvitella ehkä harkitsevani joihinkin tärkeäksi kokemiini yhdistyksiin kannattajaksi liittymisen.

Tällä hetkellä kuitenkin tilanne tosiaan on se, etten koe tämän nimenomaisen yhdistyksen oikeastaan olevan millään lailla minun yhdistykseni. Se on miltei kokonaan irrallaan minun elämästäni, eikä se kosketa minua juuri lainkaan. Minusta tuntuu, että tämä on ongelma monen muunkin kohdalla. Meillä on olemassa yhdistys, mutta sillä ei tunnu ainakaan toistaiseksi olevan kovinkaan paljon yhteistä rajapintaa keskivertokäyttäjän kanssa. En tarkoita tällä nyt etuja, vaan lähinnä aatetta, tunnetta ja toimintaa. Yhdistys koskettaa vain hyvin harvoja Käärmeen käyttäjistä.
En osaa sanoa äkkiseltään, miten tilannetta voisi parantaa, mutta tämän minä olen henkilökohtaisesti nähnyt yhdistyksen isoimmaksi ongelmaksi.
 
Miittimaksukeskustelu tuntuu osin saavan aivan suhteettomia
mittoja ja minun on myönnettävä, että olen hieman yllättynyt.
Mielenkiintoisinta minusta on se, että ei-jäsenten korkeampi maksu
koetaan rangaistukseksi. Mutta ehkä se kuuluu niihin asioihin, joita
minun vain pitää koittaa ymmärtää.

Kuten Halti sanoi, olemme voittoa tavoittelematon yhdistys, eikä
rahan kerääminen ole päätarkoituksemme, vaan käärmeen ja koko
Konnun kehittäminen suuntaan, joka koetaan parhaaksi käyttäjien
kannalta. Viime kokouksessa asetettiinkin työryhmä pohtimaan ja
tekemään päätöksiä siitä, miten sivustoamme kehitetään. Kontuhan
kuitenkin on kaikkien kontulaisten paikka, eikä vain yhdistyksen
jäsenten.

Juspe sanoi, että on tapahtunut kolmijakauma jäseniin, ei-jäseniin
ja hallituslaisiin. On kovin ikävää, jos tämä jakauma tuntuu pahalta,
mutta jäsenen ja ei-jäsenen ero ei kuitenkaan ainakaan nykyisin
ole kovinkaan suuri. Joitain käärmeeseen liittyviä jäsenetuja on
tulossa ja niistä saavat kaikki tiedon. On jokaisen oma asia,
haluaako jäseneksi vaiko eikö.

On kovin ikävää, että täällä jo uhkaillaan eroamista yhdistyksestä
ja käärmeen tehtävistä. Mitään päätöksiähän ei olla vielä tehty,
joten tuollainen on minusta täysin turhaa ja ylidramatisoitua
käytöstä. Ja toivon totisesti, ettei kukaan koe asiaa niin, että
hallitus pyrkisi salassa päättämään asioita. Kaiken aikaa on
peräänkuulutettu avoimuutta ja minun silmissäni olemmekin tehneet
kaiken niin avoimesti kuin mahdollista. Mutta pitääkö jokaikinen
hiuksenhieno yksityiskohtakin tuoda tänne ja vaatia viikkojen
keskustelua aiheesta. Jos päätän ostaa yhdistyksen varoilla
yhdistyksen käyttöön kansion, jotta kaikki oleelliset paperit voidaan
asiallisesti arkistoida ja säilyttää, niin teetänkö asiasta
äänestyksen?

Voi olla, että nyt kun domainmaksut eivät olekaan suurin kulu, niin
ajatellaan ettei yhdistys tarvitse muuhun rahaa. Tietyllä tapaa se
on tottakin. Nykyisillä jäsenmaksuilla, jotka kassassa ovat, saamme
maksettua yhdistyksen velan Merrille sekä tämän vuoden laskut.
Kovin moneen muuhun meillä ei sitten enää ole varaa, mutta eräs
ajatus on ollut, että yhdistys ostaisi jotakin perusmateriaalia The
Miittiin. Tällä tarkoitan esim. boffotarvikkeita, jos sellaisia tehdään.

Kuitenkin yhdistyksen toimintaa on hankala laajentaa, jos emme
saa myös rahaa tilille. Ajatus Hobittitapahtumasta lapsille on mainio,
mutta ei sitäkään täysin tyhjästä voida luoda. Tai ainakaan minun
mielikuvitukseni ei riitä siihen. Jos luetaan yhdistyksen säännöt
tarkoin, voitte huomata, että siellä tarkoitukseksi ja toiminnaksi
määritellään verkkosivuston ylläpitämisen ja kehittämisen lisäksi
myös kokoontumis- ja harrastustoiminnan kehittäminen. Miten tätä
kohtaa voidaan toteuttaa ilman rahaa? Voimme toki pyrkiä
aktivoimaan eri paikkakuntien miittaajia, mutta vaikuttaa siltä, että
tarvitaan jokin huokutin saamaan ihmiset paikalle.

Vaikka tämä ei ole varsinainen rahankeruuideakeskustelu, niin laitan
http://www.effi.org/julkaisut/tiedotteet/lehdistotiedote-2007-01-31.html
tämän linkin kuitenkin tänne. Siinä Effi tiedottaa tuomiosta, joka
mahdollistaa sen, että voimme laittaa verkkoyhteisön sivujen alle
lahjoitussivun. Suosittelen lukemaan. Jos minusta on kiinni, niin
tuollainen sivu tulee myös meillä olemaan, vaikkakaan en olisi valmis
odottamaan sitä kautta paljoakaan rahaa.

Jäseneduista vielä. Ilman jäsenetuja on hankalaa yrittää houkutella
uusia jäseniä kontulaisten joukosta. Vielä hankalampaa se on, jos
asioihin ei mitään sanota, vaan odotetaan hallituksen päätöstä ja
sitten aletaan haukkumaan. Se ei ainakaan paranna keskustelun
tasoa. Kaikille ei kuitenkaan ole sydämenasia vain tukea Kontua
rahallisesti, ilman että saa vastineeksi mitään. Näin aluksi edut
ovat sähköisiä, mutta heti kun tilanne sallii, tullaan saamaan myös
muita etuisuuksia. En tiedä mitä mieltä ihmiset ovat tuosta kontu-
tuotteiden myynnistä, mutta minusta se olisi hyvä keino tulla
tulevaisuudessa esille esimerkiksi erilaisissa coneissa, mikäli
pääsemme niihin mukaan. Tiedän, että kontulaisissa on innokkaita
coneissa kävijöitä.

Raha on aina ikävä asia puhua ja siihen liittyviä mielipiteitä on
varmastikin yhtä paljon kuin on puhujia. Tahdon tehdä kaikille
selväksi sen, mitä jo aiemmin sanoin: Rahan kerääminen ei ole SE
asia yhdistykselle, vaan sivuston ylläpito ja kehittäminen.
 
Yhdistyksemme ongelma on selkeästi se, että se kuuntelee mielipiteitä ja nostaa keskustelua niin paljon, että kaikenlaisten satunnaistenkin ehdotusten luomat negatiiviset huurut aiheuttavat vääränlaisen kuvan saamista yhdistyksestä. Poikkean kuitenkin tähän miittimaksuun pistämällä vähän realistista ja järkevää näkökulmaa asiaan.


Välitättekö te kahvilaan mennessänne paljonko se kahvikuppi todellisuudessa maksaa? Oikeasti kaikki kulut siinä kahvikupissa ovat korkeintaan luokkaa 10 senttiä. Silti niistä maksetaan euroa, puoltatoista, kahta, enemmänkin. Ja nyt kun ajatellaan mitä kaikkea miitit tarjoavat: eikö se ole sen kahvikupin hinnan arvoista, että yhdistys on pykännyt miitin kokoon, on mahdollistanut miittipaikan hankkimisen ylipäätään ja luo vielä kaiken lisäksi turvaverkon, että jos lisää kuluja tulee miittiin niin sitä ei enää käydä kerjäilemässä miittaajien pussista? Yhdistyksen jäsenet ovat jo tukeneet yhdistyksen toimintaa maksamalla vuosimaksun. Muut tulevat miittiin paikalle saaden nämä samat edut kuin yhdistyksen jäsenet, joten eikö se kahvikupin hinta ole erittäin kohtuullinen lisä?

En minä näe ainakaan mitään järkeä siinä, että yhdistyksen jäsenet maksavat muidenkin edestä siitä, että he saavat samat edut jotka yhdistys on mahdollistanut. Ja pitää muistaa, että yhdistyksellä on kuitenkin väistämättä myös niitä muita kuluja kuin pelkät miittien järjestämisistä aiheutuvat kulut. Pankkitilikin aiheuttaa enemmän kuluja kuin uskoisikaan.
 
Merri-hyvä, tähänkö asti keskustelunaiheet ovat kummuneet irrationaalisuudesta sekä epärealistisuudesta? Ja silloinko yhdistys olisi vasta hyvä ja toimiva, kun se lakkaisi kuuntelemasta mielipiteitä turhina ja lopettaisi ylimääräisen keskustelun? Tämäkö on siis yhdistyksen suurin ongelma, että se herättää keskustelua ja saa ihmiset osallistumaan ja ehkä sitä kautta kiinnostumaan, vaikka välillä keskustelu kävisi sellaisillakin poluilla, jotka eivät olisi niin toivottavia? Toivon, että ymmärsin sanasi väärin ja kovasti sillä tavalla.

Ylipäätään tässä nyt vain tilanne on se, että meillä on kaksi vastakkaista kantaa, joissa kummassakin on puolensa ja myöskin ne huonommat puolensa. En näe enää syytä jauhaa näitä asioita ees taas ja samalla kiihtyä sekä mahdollisesti myös osittain pahoittaa toisten mieliä taikka pahoittaa omaansa. Kuten jo aiemmin sanoin, ainakin minä ymmärrän mitä te koetatte sanoa. Olen saanut myös sen tyylisiä ilmauksia, että voisin olettaa että ainakin osa hallituksesta ymmärtää (hyväksyminen on eri asia) minun mielipiteeni.

Asian voisi varmaan jättää vähäksi aikaa hautumaan ainakin nykyisten keskustelukumppaneiden osalta, jollei tietysti jollakin ole oikeasti lisätä jotakin uutta ja oleellista. Minun tarkoitukseni ei ole ollut vaikeuttaa yhdistyksen toimintaa, vaikka ilmeisimmin minut nyt ainakin osittain nähdään ”negatiivisten huurujen aiheuttajana”. Lupaan jatkossa pyhästi olla enää lukematta pöytäkirjoja ;)
 
Noh, noh kaikki kiitos ja kunnia Alxille mielipiteiden esiin nostamisesta. Jos kaikki olisivat aina samaa mieltä kaikesta ei yhdistyskään kehittyisi mihinkään. Syynää jatkossakin pöytäkirjat tarkasti. :wink:

Juolahtipa tässä mieleeni, että käyttäjät eivät välttämättä uskalla kritisoida Yhdistyksen toimintaa. Miettikää nyt; hallituslaisista valtaosa on joko ylläpitäjiä tai konnavahteja, aktiivisia kirjoittajia sekä "vanhoja" jäseniä. Kuten tuolla Kulmikaan "uusien käyttäjien sopeutumisesta"-topikissakin on tullut esille, tällaisten käyttäjien sanalle tunnutaan antava enemmän painoarvoa kuin haluaisimme. Käyttäjät eivät siis välttämättä uskalla kritisoida yhdistystä, kun vastassa on heti hallituslaisten ärhäkkä rintama. Tarvitsemme palautelaatikon johon kuka tahansa voi vaikka anonyymisti lähettää kommenttinsa, jotka sitten tuodaan tänne esille. :p
 
Samooja sanoi:
Juolahtipa tässä mieleeni, että käyttäjät eivät välttämättä uskalla kritisoida Yhdistyksen toimintaa. Miettikää nyt; hallituslaisista valtaosa on joko ylläpitäjiä tai konnavahteja, aktiivisia kirjoittajia sekä "vanhoja" jäseniä. Kuten tuolla Kulmikaan "uusien käyttäjien sopeutumisesta"-topikissakin on tullut esille, tällaisten käyttäjien sanalle tunnutaan antava enemmän painoarvoa kuin haluaisimme. Käyttäjät eivät siis välttämättä uskalla kritisoida yhdistystä, kun vastassa on heti hallituslaisten ärhäkkä rintama. Tarvitsemme palautelaatikon johon kuka tahansa voi vaikka anonyymisti lähettää kommenttinsa, jotka sitten tuodaan tänne esille. :p

Tämä vaikuttaisi hyvältä ja toimivalta idealta. Aiemmin keskusteluissa o tullut esille, että uudet saattavat pelätä konnavahtien ja ylläpitäjien viestien kommentoimista tai eri mieltä olemista, ja etenkin kun sitten tämän lisäksi yhdistyksen aiheissa perässä on vielä yhdistyksen titteleitä ja yhdistyksen valta, niin en ujostelua lainkaan ihmettelisi. Palautelaatikko on pop :)
 
Ylös