VyK: Sinustako hallituslainen?

Samooja

Varapuheenjohtaja
Suomen Tolkien-seura
Kesä ja seuraava vuosikokous lähestyvät kovaa vauhtia. The Miitin yhteydessä pidettävässä vuosikokouksessa valitaan hallitus seuraavalle vuodelle ja uusia kasvoja tarvitaan. Jos haluamme pitää VyK:in elinvoimaisena ja toimivana tarvitsemme uusia, innokkaita aktiiveja. Tähän asti hallituksessa toimineet henkilöt eivät jaksa vetää Yhdistystä loputtomiin joten uusille kasvoille on tarvetta. Esim. Konnun miittitoiminta tarvitsee nykyään jo yhdistyksen taakseen jatkuakseen tulevaisuudessakin, kukaan yksittäinen henkilö tuskin enää lähtisi miittejä järjestämään ilman yhdistyksen tukea.

Joten, jotta saamme nauttia Konnusta, Käärmeestä ja miiteistä myös tulevaisuudessa nyt on aika alkaa pohtimaan olisiko juuri sinusta hallituslaiseksi? Kokemus yhdistystoiminnasta ei ole välttämätöntä - me opetamme kyllä. Mahdollisuus osallistua kokouksiin sekä pieni vapaa-ajan uhraus (tai miksei isompikin, riippuu tehtävästä) sen sijaan ovat suotavia. Aloita vaikka varajäsenenä jos muut pestit pelottavat. :)

Hallituksessahan toimivat tällä hetkellä:
- Puheenjohtaja
- Varapuheenjohtaja
- Rahastonhoitaja
- Tapahtuma- ja turvallisuusvastaava
- Sihteeri ja tarvikevastaava
- Sisältö- ja yhteysvastaava
- 3 varajäsentä
Hallituksen toimenkuvat Yhdistyksen sivuilla.

Jos jokin toimenkuva kiinnostaa tai on epäselvä, niin kysy toki tässä topikissa. Hallituslaiset kertovat mielellään mitä hallituksen jäsenenä olemiseen kuuluu ja mitä kukakin hallituksessa tekee. Uusia innokkaita todellakin tarvitaan jotta saamme pidettyä toiminnan pystyssä myös tulevaisuudessa.
 
Haluan myös lisätä, että hallitukseen voi myös pyrkiä henkilö, jolla on taitoja esimerkiksi HTML:n, CSS:n, JavaScriptin, PHP:n ja/tai MySQL:n osalta. Hallituksessa toimivan koodinikkarin tehtäviin kuuluisi hallituksen määrittämien jäsenetujen työstäminen. Hallituksen jäsenenä sinulla olisi myös mahdollisuus vaikuttaa siihen, millaisia ja mitä nämä jäsenedut olisivat. Roolissa on myös mahdollisuus toimia yhteyshenkilönä minun ja hallituksen välissä, tai vaihtoehtoisesti Dúnadanin alaisuudessa (tällä hetkellä Dúna on ainut ohjelmointitaitoinen hallituslainen).

Ymmärtääkseni yhdistyksen hyväksi tehdystä työstä on myös mahdollista antaa esim. todistus, jolloin on myös mahdollisuus saada jonkinlaista hyötyä ja näyttöä omaan työnhakuun.
 
Jos siis suinkin kiinnostusta löytyy niin nykäiskää toki hihasta vaikka miitissä, yksityisviestein tai kysykää tässä topikissa. Jos isompi homma pelottaa niin esim. varajäsenenähän on hyvä tilaisuus tarkkailla toimintaa ja tutustua siihen, mitä kenenkin työ pitää sisällään.

Ajatusta kannattaa alkaa hauduttelemaan hyvissä ajoin. Ehdokkaaksi voi ilmoittautua joko paikanpäällä The Miitin yhteydessä pidettävässä Vuosikokouksessa tai jos ei pääse itse paikanpäälle niin kirjallinen hakemus pj:lle (Incánus) ennen The Miitin alkua.
 
The Miitti ja vuosikokous lähestyvät huimaa vauhtia ja muistuttelenkin nyt tästä hallitus asiasta. Ja todellakaan ei haittaa yhtään vaikka ei olisi minkäänlaista kokemusta tai ymmärrystä näistä asioista. Minäkin aloitin täysin nyypiönä varajäsenen paikalla vuosi sitten. Ja ihan hyvin olen pärjäillyt. Uskokaa pois se ei vie niin paljon aikaa ja vaadi sen enempää vaivaa kuin mihin itse on valmis lupautumaan. Muutamia kokouksia vuodessa. Ja niistäkin monet IRCissä. Ei siis vaadi edes kotoaan poistumista.
Tämä on ihanteellinen tilaisuus päästä tutustumaan yhdistyksen pyörittämiseen. Ja jo vain varajäsenenä pääsee hyvin seuraamaan sivusta, mutta myös vaikuttamaan asioihin ja tekemään sen mikä itsestä tuntuu omien voimien ja taitojen mukaiselta. Ja haluammehan taata yhdistyksen jatkuvuuden. Ilman teitä/meitä yhdistystä ei ole olemassa. Ja vaikka tämän vuoden hallituksessa istuukin monia vanhojapartoja niin kaikki uudemman polven kontulaisetkin ovat enemmän kuin tervetulleita (ei toki mitään vanhojakaan vastaan :wink:). Tämä on hyvä tilaisuus päästä vaikuttamaan koko konnun tulevaisuuteen, ei pelkästään yhdistyksen tulevaisuuteen. Vakuutan että hallituslaiset ovat oikeasti mukavaa porukkaa ja heidän kanssaan tulee hyvin toimeen.
Jos siis edes pienoinen kiinnostuksen kipinä löytyy niin älä haudo sitä kunnes se sammuu vaan tule rohkeasti tutustumaan. Kyse ei kuitenkaan ole mistään avioliitosta, vaan jos homma ei tunnukaan sopivan sinulle niin seuraavana vuonna ei tarvitse tulla mukaan. Mutta kannustaisin teitä ainakin kokeilemaan ja asettumaan ehdolle. Ei tässä ole kyse mistään eduskunnasta ja jos kävisi niin onnellisesti että saataisiin jopa äänestys aikaan tänä vuonna :wink:
 
Yksi nuori ilmoittautuu.
Minulla olisi kiinnostusta ja halua olla yksi näistä "uusista naamoista", joita hallitukseen kovin kaipaillaan. Mielelläni toki jättäydyn suosiolla aluksi vaikka varajäseneksi, jotta opin Yhdistyksen käytännöt ja tavat. Sinänsä omaan kokemusta jonkinlaisesta hallitustoiminnasta oltuani lähes koko yläasteen oppilaskunnan hallituksesta ja kaksi vuotta siinäkin sihteerinä, enkä kokenut sitä lainkaan huonona juttuna, jonka vuoksi olisi kiinnostavaa ja mukavaa kuulua tulevaisuudessa Verkkoyhteisö Konnun hallitukseenkin :)
 
Minäkin voisin ilmottautua, mikäli vaan innoikkaita edelleen kaivataan. =)
Jasdrilin~ kanssa hetken juteltuani ajattelin, että voisin yrittää tätä. Enemmän kuin mielelläni olisin mukana Yhdistyksen asioissa vaikuttamassa, mielellään ehkä ensin varajäsenenä, että pääsisi vähän vilkuilemaan ympärilleni. Kokemusta löytyy sen verran, että olen toiminut Kajaanin Nuorisovaltuustossa jonkin aikaa ja sitä kautta tutustunut myös kaupunginvaltuuston ja maakuntavaltuuston toimintaan; eli en ihan vieraalla maaperällä ole. Eli jos porukkaa tarvitaan niin olen kyllä innolla mukana. :)
 
Ja jälleen kerran kevät tulee ja uusia aktiiveja kaivataan. Meillä on vanhoja jättäytymässä pois hallituksesta ja varsinkin täysi-ikäisistä hallituksen pyörittämisestä kiinnostuneista on pulaa, mutta kaikki kiinnostuneet ovat tietysti tervetulleita jälleen ilmoittautumaan ehdolle. Rahastonhoitajan paikka on ainakin aukeamassa, mahdollisesti tapahtumavastaavan. Ja käytännössähän kaikki paikat ovat auki siinä vaiheessa kun hallituksesta aletaan äänestää. Eli jälleen jos yhtään intoa ja energiaa löytyy niin mukaan vain. Kyllä vanhat opastavat sen minkä tarvitsee.
 
Mietin asiaa tässä yhdellä junamatkalla, ja ajattelin että nyt kun asumisjärjestelytkin ovat kontusuotuisia eli Tampereen aktiivit ovat tarpeeksi lähellä potkimassa minua hommiin, niin voisin olla kiinnostunut hallitushommasta. Kuulin nimittäin huolestuttavaa huhua, että VyKin hallituksen tulevaisuus on varsin epävakaa, ja en millään tahtoisi luopua rakkaasta miittitoiminnasta.

Minulle kävisi periaattessa mikä tahansa pesti, johon minut katsotaan soveliaaksi. :p Täysi-ikäisyys ja ajokortti löytyy, lisäksi pidän taulukoista, lomakkeista, aikatauluista ja listojen laatimisesta. Olen aika diplomaattinen luonne ja päädyn usein sovittelijan tai kokoajan rooliin. Tykkään asioista, joita voi tehdä yksin ja itse päättämällään ajalla, mutten myöskään pelkää pyytää apua ongelmien ilmaantuessa. Olen helposti tavoitettavissa irkissä. Kokemusta varsinaisesta hallitustoiminnasta ei ole, mutta vapaaehtoishommia on tullut tehtyä muunmuassa monenlaisten tapahtumien järjestämisessä.

Yksi kaikkien, ja kaikki miittien puolesta!
 
Mmm.

No, voisin itsekin ilmoittautua. Vaikka elämäni onkin viimeisen vuoden ajan ollut kiireistä, yliopiston (toivottavasti) alkamisen jälkeen minulla lienee enemmän aikaa ja energiaa taas.

Olen ollut aiemmin oppilaskunnan hallituksen sihteeri ja rahastonhoitaja, samoin partiolippukuntani sihteeri, joten kokemusta hallitustoiminnasta löytyy. Lisäksi toimin keväällä 2009 eräänlaisena potkijana ja aktiivihahmona myös harrastelijataiteilijaseurassa. Olen aika idearikas ja innostunut ihminen, osaan kehitellä uusia juttuja ja tulen keskimäärin nykyään vallan hyvin toimeenkin ihmisten kanssa. Lisäksi tunnen myös omat rajani ja heikkouteni. Pidän suunnittelemisesta ja toteuttamisesta, mutta kasaan itselleni helposti liikaakin vastuutehtäviä - pyrin siitä eroon ja sanonkin siksi heti kärkeen, että rahastonhoitajan pesti ei ole missään mielessä hyvä minulle. Tapahtumavastaavaksi sen sijaan voisin pyrkiäkin, ja varajäseneksi tai miksi nyt tarvitaankaan.

Minuun saa yhteyden montaa eri kautta, viihdyn koneella melko paljon ja matkustelenkin kiitettävästi. Olen peruspositiivinen ja aktiivinen otus, vaikka välillä ailahtelenkin. Otan vastuuni vakavasti ja varsinkin pienellä potkimisella myös hoidan tehtäväni loppuun silloinkin, kun ei huvittaisi. Koen Konnun sen verran tärkeäksi yhteisöksi, että sen eteen mielelläni työtäkin tekisin.

Kaiken kaikkiaan uskon, että minusta voisi olla ihan apua hallituksessa ja että voisin omalla työlläni rikastuttaa sen toimintaa.

(Ja um, tämän lähettäminen oli kyllä hassua, en ole edes pohtinut hallitukseen hakemista sitten sen ensimmäisen muodostamiskerran.)
 
Tämä viesti tulee hiukan viime tipassa, mutta asiaa olen pohdiskellut jo jonkin aikaa.

Olen toiminut partiolippukunnan sihteerinä ja nuorisovaltuustossa kotipaikkakunnalla, yliopistossakin päätynyt tuutoriksi ja useampaan pieneen projektiin pääpyörittäjäksi. Heikkouteni on selvästikin se, etten uskalla antaa muille kovin paljon tehtävää, koska pelkään, että he unohtavat sen tai tekevät huonosti. Siksipä kahmin itselleni liian paljon töitä ja päädyn itse tekemään osan niistä huonommin kuin olisi tarve - tai ylistressaamaan. Kontulaisten kanssa uskoisin luottamuksen olevan kuitenkin korkealla kaikkien osapuolien hommansa hoitamiseen. :)

Pidän järjestyksestä, listoista ja puhtaaksikirjoittamisesta. Irkkaus aktivoituu syksyllä taas Venäjänreissun ja kesäilyn jälkeen. En pelkää soittaa vieraille ihmisille puhelimella, enää. :p

Minulla ei ole suuria visioita VyKin tulevaisuuteen, mutta jos tarvitaan vaikkapa sihteeriä tai varajäsentä, olisi kunnia ottaa tehtävä vastaan. Tapahtumavastaavaksi en usko minusta olevan, se kai edellyttäisi ihan jokaiseen yhteisön miittiin osallistumista.
 
Ehei, jokaiseeen miittiin ei tarvitse osallistua eikä
jokaiseen tapahtumaan. Riittää, kun nakitat jonkun
tapahtumaan osallistujan tekemään raportin.

Siis jos olisit tapahtumavastaava.

T. Ex-PJ
 
Ylös