Warden

Lathron

Kontulainen
Ajattelin kirjoitella pikkuisen kokemuksistani wardenin, eli vartijan pelaamisesta.

Olen tällä hetkellä Avanierilla 45 tasolla, eli en pysty ihan end-gamen jutuista puhumaan kokemuksen puuttuessa.

Kyseessä on siis tankki-hahmoluokka, joka käyttää medium-panssareita ja on erikoistunut kilpi & keihäs -yhdistelmään. Wardenin suurin erikoisuus on sen tekemät gambiitit. Sanotaan että Tekken on ollut tärkeä innoittaja tässä pelimekaniikassa. Wardenilla on siis kolme perushyökkäystä: lyönti, kilpi-taklaus ja huuto. Näitä erilaissa järjestyksissä tekemällä muodostetaan gambiitti. Gambiitit jaetaan spear, shield ja fist gambiitteihin. Keihäsgambiitit ovat etupäässä tehokkaita tappamiseen, kilpigambiiteilla sekä parannetaan itseä, että korotetaan suojauksia (ja on muuten tosi kovia buffeja mitä niistä tulee) ja nyrkki-gambiitit ovat sitten hieman erikoisempia. Niillä voidaan tehdä Dotteja ja Hotteja (damage over time ja heal over time) toimintoja useita kohteita vastaan yhtäaikaisesti ja generoimaan korotettua threatia. Ne ovat siis "tankkauksen" kannalta erittäin tärkeitä. (Tänne voisi nitoa pysyväksi vaikka jonkunlaisen MMO-sanaston muuten.)

Itse olen tykännyt wardenista tosi paljon. Tässä hieman syitä:
1. Pysyy verrattain hyvin hengissä, kun osalla taidoista voi parantaa itseä, tai leechata vastustajilta
2. pystyy tekemään ihan kivaa dps:ää
3. Lisätaidot - pääsee pikana ost guruthiin, esteldiniin, rivendelliin ja evendimiin

Nyt levelillä 45 olen tykännyt todella paljon Resolution-gambiitista, joka imaisee max. 10 mobilta noin 130 moralea kultakin minulle ja luo threatia. Tällä saa pidettyä tosi kivasti aggroja, kun muut mäiskii niitä yksitellen alas. Kohta pääsen käsiksi legendary-skilleihin, jotka vaikuttaa ihan mielenkiintoisilta.

Mutta tässä näin alustavasti vähän omia kokemuksia Wardenista. Millaisia kokemuksia teillä on ollut tästä hahmoluokasta?
 
Itselläni on lvl 75 warden alttina, ja on muuten aivan mainio class! Yllätyin suuresti, kun tykästyin tuohon tankkiclassiin aivan mielettömästi. Resolution on vain yksi niistä DoT/HoT-tuotteista joita warden tulee omaamaan vielä jatkossa, muistaakseni niitä kompilaatioita on jopa 5 tai 6? En nyt muista ihan tarkkaan. :D Warden on tankkina kätevä, koska se pystyy luomaan buffeja (mm. shield, damage, healing buffit) ja healaamaan itseään. Vaikka olisi millainen kasa mobeja, kyllä oma tiukka hobittitätini pistää tuulemaan. ;)

Depsi on kuitenkin aika heikohkoa johtuen sen tankkimaisuudesta, kuten vertaa vaikkapa überdps hunteriin (main hahmoni). Mutta toisaalta, depsin ei tarvitsekaan olla loistavaa, kun kestävyyttä ja self healeja löytyy. Pelaa vain ahkerasti pidemmälle ja tulet lisäskillien avulla huomaamaan tuon classin loistavuuden aina vain uudestaan ja uudestaan.
 
Ylös