Wiccalaisuus

Amethyst

Hobitti
En löytänyt mistään kohtaa, jonne olisin voinut sisällyttää oman viestini, joten aloitan uuden keskustelun.

Mitä tiedätte wiccalaisuudesta? Haluaisin kuulla kommentteja ihmisiltä
- jotka eivät ole pahemmin perehtyneet asiaan
- jotka ovat wiccaa vastaan
- jotka ovat wiccoja
ja sellaisilta, jotka ovat joskus olleet wiccoja (miksi ette enää ole?).

Tutustuin itse wiccalaisuuteen noin kuukausi sitten ja olen kahlannut kirjastoa läpi erittäin ahkerasti. En kutsu itseäni vielä wiccaksi, mutta eiköhän sekin päivä joskus koita... *hymy*

Mutta tosiaan. Olisin kiitollinen kommenteista!

//Amethyst
 
Olen hyvin kiinnostunut wiiccalaisuudesta, mutten ole asiaan sen kummemmin perehtynyt. Minulla ei ole siitä mitään varmaa tietoa, vain omia oletuksiani. Olisi mukavaa ajatella itseään joskus wiccana, mikäli se asia tuntuisi oikealta. Uskon kysymys on aika iso, enkä oikein tiedä mihin uskoa. Jotain olen wicoista kuullut ja lukenut, en huomattavasti kuitenkaan. Ennakkolulloja ihmisillä tuntuu olevan. Uskoisin, että mikäli jonakin päivänä kertoisin vanhemmilleni olevani wicca, he katsoisivat hieman ristiin ja ajattelisivat minun joko leikkivän, tai sitten he suhtautuisivat varauksella. Haluaisin oppia lisää wiccalaisuudesta, sitä vähää mitä tiedän en viitsi väärinkertomisen ja oikeiden wiccojen hyökkäyksien takia kertoa.
 
Shalalala sanoi:
. Haluaisin oppia lisää wiccalaisuudesta, sitä vähää mitä tiedän en viitsi väärinkertomisen ja oikeiden wiccojen hyökkäyksien takia kertoa.
Tai sitten sinun käsityksistäsi voitaisiin keskustella tai mahdollisesti jokin "oikea" wicca voisi "korjata" tai ainakin kertoa oman näkemyksensä.


Paljastuksia numero 1! Minä olen jopa opiskellut wiccapapittaren johdolla useita vuosia. Joskin lopetin. Muutamien fundamentaalisten erojen takia. Muummoassa tärkeä eroamiseeni liittyvä tekijä oli se että suurin osa kaikesta wicca-jutuista oli no, parhaimmillaankin roskaa. Wiccalaisuus on pirstoutunut miljoonan pikkulahkoon joitten uskomukset vaihtelevat puhtaasta hölynpölystä "olenwiccakoskaseonkooliaenkäainakaanhaluaollakristitty"asenteeseen.

Näen myöskin osittain wiccalaisuuden viehätyksen olevan ainakin jollain tasolla kiinni feminismissä. Eli mepäs ei ollakaan kristittyjä vaan me ollaa wiccoi ja me ei uskota miespuoliseen jumalaan vaan naispuoliseen. Ja koska jotkut lahkot vielä levittävät puhtaaksi propagandaksi rinnastettavaa "tarinaa" siitä kuinka joskus naiset johtivat ja olivat "noitia" mutta sitten miehet varastivat "magian" ja naisilta johtopaikan. Yhtä tervettä ajattelua tuohon haikailu edustaa kuin se että nainen nyrkin ja hellan väliin.

Sitten kun wicat käyttää pentagrammia joka on jostain syystä kaikkien lempikoru voi sitten pistää kaulaansa pentiksen ja julistaa itsensä "ohsocooliksiwicaksi". Goottipiireissä käsittääkseni ainakin jossain vaiheessa (ainakin silloin kun itse niissä roikuin) pidettiin wiccalaisuutta tosigoottijuttuna.

Tiivistäen: Suurin osa wicaksi itseään kutsuvista tyypeistä on vain pintaliito "mäoonniinerilainen"ihmisiä ja wiccalaisuus käsitetään vain joksikin kivaksi jutuksi missä ollaan mukana.
 
Eräs parhaimmista ystävistäni on wicca ja olen lukenut joitain teoksia, ja siksi minulla on jonkinlaista näkemystä kyseiseen elämäntapaan. Uskonnoksikin monet kutsuvat sitä, vaikka toistaiseksi wicat eivät ole onnistuneet saamaan virallisen uskontokunnan statusta (tieto 3/2003).

Kun ystäväni aikoinaan ryhtyi wicaksi olin toisaalta onnellinen toisaalta kateellinen. Uskon perusteet vaikuttivat kestäviltä ja hyviltä, perinteet mukavilta. Pysyttelin kuitenkin oman uskontokuntani piirissä, koska lopulta koin sen sittenkin luontevammaksi.

Minun näkemykseni mukaan wicat palvelevat sekä mies- että naisjumaluutta, mutta tästä voi tietysti olla koulukuntaeroja. On toki niitä ihmisiä jotka kiinnostuvat wicasta lähinnä vaihtoehtona kristillisyydelle (tämä ei ole minusta mikään ihme) tai trendinä, mutta monia, jotka aivan "oikeasti" - mitä ikinä se tarkoittaakin - noudattavat wiccaa.

Wiccalaisuudessa näen paljon hyvää: sillä ei ole takanaan monituhatvuotisen uskon rasitteita, se on varsin luontoa ja ihmisyyttä kunnioittava ja vapaa noudattajilleen. Toisaalta, kuten minkä tahansa muunkin uskonnollisen yhteisön, yhtä lailla wiccojen piirissä on kuppikuntia, kiistelyä sanamuodoista ja eripuraa.

Wiccalaisuudessa myös joskus särähtää korvaan, jos tulee puhe "paluusta johonkin aikaisempaan pakanauskontoon". Wiccalaisuus on toki ottanut paljon vaikutteita esikristillisistä uskonnoista, mutta se on oman aikansa tuote mahdollisine feminismeineen kaikkineen, ei mikään "suoraan rautakaudelta" -juttu.

Mutta ei, Roark, wiccalaisuuden voi sanoa olevan roskaa, ellei sitten ole samaa mieltä kaikista maailman uskontokunnista.
 
Uinéniel sanoi:
Mutta ei, Roark, wiccalaisuuden voi sanoa olevan roskaa, ellei sitten ole samaa mieltä kaikista maailman uskontokunnista.

Ja minähän käytin termiä roskaa vain tässä:

Roark itse sanoi:
Muutamien fundamentaalisten erojen takia. Muummoassa tärkeä eroamiseeni liittyvä tekijä oli se että suurin osa kaikesta wicca-jutuista oli no, parhaimmillaankin roskaa.

Ja sillä vihjasin näihin moniin turhiin roskiin joita "wicat" tunkevat omaan juttuunsa. Sanotaan että suurinosa näistä "näkyvistä" jutuista ovat juuri tätä minun halveksimaani roskaa.

Ja olen tietoinen siitä että osa wicoista puhuu jumalasta ja jumalattaresta, mutta silti jumalattaren osuus on vähintäänkin korostettu.

Wiccalaisuuden ongelma on pienet teinigootit jotka haluavat olla popvampyyriwiccoja. Nimenomaan heitä minä halveksin. En aitoja. Mutta koska olen varma ettei kukaan tosi wicca ole näillä foorumeilla niin ei tarvitse minun pelätä heidän suuttuvan.

Ja miten niin ei ole näillä foorumeilla?

Jos joku näkee olevansa tosiwicca ja kuitenkin tietokoneen ääressä voisi olla aika tarkistaa uskomuksiaan. Minä en näe suurtakaan yhteyttä luontoon palaamisen ja tietokoneiden välillä.

Mutta koska wicat on niin mielettömän hajaantuneet saan kuitenkin kimppuuni jonkin cyberwikkojen alalahkon.
 
Omat käsitykseni voidaan rajoittaa tähän netissä pyörineeseen huumoripätkään:

teininoituus

Moi mä oon Silja 13vee ja mun uskonto on WIGGA! Meiän pyhä kirja on
"WIGGAKSI 3 PÄIVÄSSÄ" ja kaikkien wiggojen pitää lukee sen arvostelu
intternetistä ja tehä sit sellane rituaali nii sit Jumalatar tekee
niist wiggoi! Meil on kaikkii sääntöi et ei sais niinku
vahingoittaa eläimii ja niinku sillee, ja sit on pakko tehä
sellanen kynttilä taikuus rituaali juttu aina neljä kertaa kuussa!
Mä en oo viel kexiny miten sen steariinin hajun saa pois rituaalin
jälkeen ku se haisee pahalta ja äiti luulee et mä oon polttanu
hassista vaikkei wiggat ees saa tehdä semmosta kotona! Mun mielestä
kristityt on hirveen pahoi kun ne joskus keskiajalla poltti ainaki
miljaardi wiggaa ja sit ne kuoli sukupuuttoon, ja six kaikki
kristityt pitäs mun mielest käännyttää wiggoiks ettei ne
tekis enää mitää ilkeit juttui!

Toki myönnän, että on olemassa varmasti myös "oikeita" wiccoja, jotka toimivat täysin oikein noudattaen ikivanhaa sännöstöä tms. En voi paljon kommentoida, koska en ole asiaan perehtynyt. Mutta usein näkee, että nuo Roarkin mainitsemat "pintaliito "mäoonniinerilainen"ihmisiä" ovat eritoten näitä wIGg0j4.
 
oon lukenut wiccalaisuudesta aika paljon, mutta en kuitenkaan ole wicca.Kaverin kanssa piti 'noidiksi' ryhtyä...x).....mutta kun ei enää kavereita olla.... :sanaton:
Voi olla että joskus myöhemmässä elämänvaiheessa kiinnostun taas wiccalaisuudesta...
 
Itse luin aiheesta jonkun kirjan, kun eräs kaverini sen mulle kiikutti. Tiedän siis aiheesta ainakin kaikki perusasiat (tai luulisin niin).
Itse voisin ryhtyä wicaksi, mutta en ehkä tässä vaiheessa...
Mutta kiinnostaa kyllä.
 
Elioclya sanoi:
Itse luin aiheesta jonkun kirjan, kun eräs kaverini sen mulle kiikutti. Tiedän siis aiheesta ainakin kaikki perusasiat (tai luulisin niin).
Itse voisin ryhtyä wicaksi, mutta en ehkä tässä vaiheessa...
Mutta kiinnostaa kyllä.

Kuvaa oikein hyvin koko "uskontoa". Joku lukee jonkun kirjan ja toteaa että voisi "ruveta" semmoiseksi. :1420: Mutta jos se sinua lohduttaa niin semmoisia ne muutkin suurimmaksi osaksi ovat.
 
Roark sanoi:
Kuvaa oikein hyvin koko "uskontoa". Joku lukee jonkun kirjan ja toteaa että voisi "ruveta" semmoiseksi.

Jotkut todellakin ryhtyvät ns. teiniwiccoiksi, mutta tässä vaiheessa ei pidä kyseenalaistaa niitä, jotka on ihan tosissaan aiheen suhteen. Ja kyllä tälläisillä keskustelupalstoilla pyörii "ihan oikeitakin wiccoja", jotka kaikessa hiljaisuudessa etsivät tietoa asiasta. Tai haluavat kuulla muiden mielipiteitä, mitä itse teen.

//Amethysty
 
Amethyst sanoi:
Ja kyllä tälläisillä keskustelupalstoilla pyörii "ihan oikeitakin wiccoja", jotka kaikessa hiljaisuudessa etsivät tietoa asiasta. Tai haluavat kuulla muiden mielipiteitä, mitä itse teen.

Heh. Tainnut muutamaankin kertaan mainita etten väheksy oikeita wiccoja mutta myöskin sen että mitenkäs se nyt wiccalaisuus ja tietokoneet natsaavat keskenään? Ainakin minusta on kornia asustella kerrostalossa, räplätä tietokonetta ja sitten vaan sapatteina mennä kummalliseen tuntemattomaan metsään. Nykyään voi tehdä mitä vain ja edelleen sanoa olevansa wicca.

Mutta olisi sinällään ihan kiva kuulla tosiaan joiltain semmoisilta jotka "wiccuutta" harrastavat vähän heidän uskomuksistaan ja käsityksistään. Sitten naureskella kaikkein hauskimmille jutuille ja toisaalta huomata että jollain olisi ihan oikea asennekin asiaan (jota epäilen netistä löytyvän).
 
Jos jotakuta kiinnostaa niin wiccoista löytyy tietoa sivuilta www.geocities.com/eyrishon/sisalto.htm ja www.funet.fi/~magi/metsola/esittely.html
Itse en ole wicca, mutta harkitsin liittymistä joskus.
 
Kun liittyy johonkin uskontokuntaan, eikö perusajatuksena ole uskoa <b>ihan oikeasti</b> sen opetuksiin? Eikä vain sen vuoksi, että se kuulostaa niin coolilta.
 
Wiccalaisuus... hmm.. olenkin jo salaa toivonut tätä aihetta.

Hmm, no minusta se on niin hauskaa, kun monet pitävät sitä lähes samanlaisena kuin satanismia. Jotkut ovat lukeneet mm. tästä jumalasta, jota kutsutaan sarvipääksi ja siis yhdistävät sen heti piruun ja saatanaan.Ja kun heillä on tämä pentagrammi (ns. oikeinpäin) niin monethan ajattelevat senkin saatananpalvontaan kuuluvaksi...

Itsekin olen ahminut muutamia kirjoja aiheesta ja netistä paljon tietoa hankkinut. Paljon samaa löytyy kuin minun maailmankatsomuksestani, mutta wicca en siis vielä kuitenkaan ole. Minua erityisesti viehättää ajatus luonnon läheisyydestä.

(jatkan vielä viestiä, mutta nyt on niin kiire pois, etten ehtinyt kirjoittaa kokonaan loppuun ajatustani...)
 
Itse olen ateisti-wicca. Ja kyllä, sekin on mahdollista. Eli en suoranaisesti usko yleisesti wiccalaisuudessa esiintyvii mies- ja naisjumaliin, mutta uskon luonnon voimaan ja ns. henkiin. On todella vaikeaa selittää, että mitä nyt oiekastaan uskon, mutta ei sitä nyt oikeastaan tarvitsekaan selitellä. Omapahan on asiani.
 
En ole aivan wicca, mutta tahtoisin ainakin kutsua itseäni sellaisena..
Omistan Varjojen kirjan, siellä minulla on loitsuista, rituaaleista ym..
Olen myös tehnyt muutamia taikoja...
Voisin suositella yhtä sivustoa niille jotka ovat kiinnostuneet wiccalaisuudesta.. Sivusto ei ole omani..
www.angelfire.com/emo/varjojenkirja/valikko.htm
Sieltä löytyy kaikkea kiinnostavaa ja hyödyllistä tietoa..
Ja tietysti minulta voi kysyä.. :D
 
Tinu sanoi:
Itse olen ateisti-wicca. Ja kyllä, sekin on mahdollista. Eli en suoranaisesti usko yleisesti wiccalaisuudessa esiintyvii mies- ja naisjumaliin, mutta uskon luonnon voimaan ja ns. henkiin. On todella vaikeaa selittää, että mitä nyt oiekastaan uskon, mutta ei sitä nyt oikeastaan tarvitsekaan selitellä. Omapahan on asiani.

Hmmh, oma maailmankatsomukseni on melko samanlainen. Luonnon voimaan uskon, mutta en jumaliin.
 
Oon kyllä lukenu jotain wiccalaisuudesta netistä, mutta valitettavasti hukkasin sivuston... Mun mielestä on vaan hyvä jos joku haluaa ryhtyä Wiccaksi... Aion kyllä hyökkiä aineiston kimppuun heti kun löytyy taas... *silmät alkoivat taas kiilua* Se on todellakin mielenkiintoista luettavaa!
 
Tinu sanoi:
Itse olen ateisti-wicca. Eli en suoranaisesti usko yleisesti wiccalaisuudessa esiintyvii mies- ja naisjumaliin, mutta uskon luonnon voimaan ja ns. henkiin.

Hih, aina törmää uusiin "lahkoihin", mutta nyt alan jo oikeasti suosittelemaan että jättäisi tuon wicca termin pois. Katsos kun wiccalaisuudesta ei jää paljon mitään jäljelle jos jumalat ja jumalattaret jättää pois.

Etkö voisi olla vaikka jonkinlainen pakana? Onhan wicca tietenkin trendikkäämpi ilmaisu. Panteistikin olisi varmaan mahdollinen.

Lähinnä siis taas kerran hyökkään sen naurettavan piirteen kimppuun että voi olla mitä vain ja silti muka wiGCa. Jos ei ole wicca niin sitten hemmetti ei ole wicca. Ei kenenkään ole pakko olla wicca.

Minä olen sitten demokraatti-kokoomuslainen-kaikenkieltävä-omnimaaninen-ateisti-kristitty-wicca.

(P.S. Minä uskon vahvasti luonnon voimaan, mutten tarvitse mihinkään kohtaan wicca tai pakana termiä. )
 
Roark sanoi:
Sanotaan että suurinosa näistä "näkyvistä" jutuista ovat juuri tätä minun halveksimaani roskaa.

Wiccalaisuuden ongelma on pienet teinigootit jotka haluavat olla popvampyyriwiccoja. Nimenomaan heitä minä halveksin. En aitoja. Mutta koska olen varma ettei kukaan tosi wicca ole näillä foorumeilla niin ei tarvitse minun pelätä heidän suuttuvan.


Miksi ylipäätään pitää halveksua jotain? Live and let die...

Itse en tiedä juuri tuon taivaallista wiccalaisuudesta, mutta eräs tuttavani on siitä hyvinkin kiinnostunut ja olemmekin jutelleet hänen kanssaan jonkin verran aiheesta ja päädyimme siihen mihin melkein aina päädymme eri uskonnoista puhuttaessa: wiccalaisuuskin, kristinuskon ja buddhalaisuuden sun muiden rinnalla, on vain toinen "tie aurinkoon". Nothing more, nothing less. Mielestäni kuitenkin monet tekevät uskonnostaan riippumatta sen virheen, että paneutuvat aivan liiaksi kaikkiin rituaaleihin sun muuhun käytännössä hyödyttömään sälään sen sijaan (hyödyttömään siinä mielessä, ettei niistä ole mitään käytännön apua kenellekään toisin kuin esim. suoranaisesta muiden auttamisesta on), että itseasiassa eläisivät uskonnon periaatteiden mukaan. On parempi olla käymättä kirkossa, rukoilematta, osallistumatta seremonioihin jne. jne. ja toimia silti annettujen hyvien oppien mukaan kuin vain sählätä kaiken maailman seremonioiden parissa unohtaen uskonnon perimmäisen tarkoituksen. Ihmiset keskittyvät liiaksi kuuta osoittavaan sormeen sen sijaan, että keskittyisivät itse kuuhun.
 
Ylös