Wiccalaisuus

Niin. Totta se mitä Woodoo sanoi mutta haluaisin vielä lisätä että opettaja ei ole välttämätön. Jokainen voi olla oma opettanjsa jos niin tahtoo mutta jokainen voi myös mennä "opettajalle".

Ei se varsinaisesti nyt opettaja ole...mutta kuitenkin! :D
 
niin

minusta piti tulla wicca, ajattelin että käyn riparin ja sen jälkeen eroan kirkosta...mutta mutta, toisin kävi. Tulin niin sanotusti uskoon ( :D ) ja wiccalaisuus jäi. Ja tuo että "tulin uskoon" ei tarkoita sitä että olisin mikään himouskovainen, en todellakaan. :) Jokainen uskoo siihen mihin haluaa, ja miten haluaa. Mutta sehän on vain minun mielipiteeni.

(mitähän mä taas oikeen selitän?)
 
Castanedalaisena shamaanina en itse ole wiccaan ehtinyt liiemmin tutustua.
Tosin esim "Varjojen kirjaa" kävin läpi tässä äsken(kun näin aiheen)
Vaikuttaa kovasti siltä,että tekevät asiat vaikeimman kautta.
(En tiedä onko se paha)
Itse kyllä arvostan "Tehkää niinkuin teette,kunhan ette vahingoita muita"-aatetavasta.
Itse en kyllä sen mukaan elä.
Enkä usko,että moni muukaan,ettei sen puoleen.
(Kristinusko painottaa ainakin enemmän yksilön omaa pelastumista.
Toisaalta moni kristitty toimii tuon ohjenuoran mukaan olematta wicca.)
En siis laske Wiccaa vääräksi uskonnoksi.
[color=pink:4819240f86]
Koska mielestäni väärä uskonto on sellainen,joka sanoo:
"ME olemme ainoa oikea uskonto,kaikki muut uskonnot ovat vääriä"
Alla laajennettu "väärän uskonnon" periaate pähkinänkuoressa:
1=Me olemme oikeassa,kaikki muut ovat väärässä
2=Me olemme pyhät,kaikki muut ovat saastaisia
3=Tämä lista on Jumalan sanelema,meidän järjestömme kanavoi Jumalaa.
4=Älä polta tupakkaa
5=Älä tapa
6=koska kohta 4 on tieteellisesti oikeaksi todistettavaa ja kohta 5 on enemmistön mielestä oikein,niin kaikki muutkin kohdat ovat totta

Tuohan on kieltämättä 100% subjektiivinen näkemykseni.
Moni on taatusti eri mieltä.
[/color]

Wiccaa näyttää olevan niin monenlaista..
En itse usko rikastuvani toistelemalla loitsuja ja polttamalla kynttilää,
pikemminkin myymällä niitä kynttilöitä.
Ainut rikastumisloitsu,johon uskon,on Lottoon raapustamani mystisen myytilliset rastit,ja sekin on toiminut tosi huonosti...

En tiedä liittyvätkö ns.uuspakanat wiccaan.
Viitteitä ainakin on suuntaan.
En pidä uuspakanoista,jotka menevät esim. kirkkoon mellastamaan ja sen jälkeen valittavat,että kristityt eivät heitä hyväksy
(menee siis väärän uskonnon määritelmääni).
Muuten uuspakanuudessa ei ole mitään vikaa.

Ylempänä ihmeteltiin,kuinka wiccoilla näyttää olevan hatara,ristiriitainen ja lyhyt oppi.
Myös se,että "emmeoleniitäkristittyjäainakaan"-tyylisiä heppuleita on.
Monen Wiccalaisten käsitykset uskonnostaan ovat huteralla pohjalla.
Mutta eikö sama päde "kristinuskoonkin"?
(Raamatussa painotetaan jumalan rakkautta,mutta monessa kohdassa JHVH mm.käskee tappamaan,kivittämään jne.
Kristittyjen oppi on myös todella pitkä,mikä vaikeuttaa sen opin omaksumista.
Wiccojen tiivis oppi saattaa siis olla jopa parempi tältä kantilta killistäen.
Moni passiivisluterilainen ei osaa kuin pari mallirukousta,sen että Jouluna oli Jeesuksen syntymäpäivä ja on nähnyt muutaman goren jeesuselokuvan.)
En näe syytä sille,miksei wiccalaisuutta hyväksytty uskonnoksi,kai sitä nyt 20 täysi-ikäistä wiccaa,jotka uskovat suunnilleen samalla tavoin löytyy?
Wiccat eivät tietääkseni uhraa lapsia tai lisää väkivaltaisuuksia tms.
joten sitäkään ei voi käyttää perusteluna.
Joka siis wiccoille ei uskonoikeutta myönnä rikkoo Suomen uskonnonvapauslakia vastaan....
 
Uhhuh. Koko keskustelu on nyt luettu läpi ja pää alkaa olla jo sekaisin. :)
Itse kuulun luterilaiseen kirkkoon ja vielä sen sisällä herätysliikkeeseen joka jopa melkein täyttää nuo ”väärän uskon” kriteerit. No vaikka tottapuhuakseni olin jo jättäytymästä pois uskosta ennen rippikoulua, mutta niin se vaan ripari kirkasti silmäni (HAHAA AIVOPESUA!) ehkä niinkin, mutta ei sillä minulle ole merkitystä, pääasia, että olen (melkein) sinut itseni kanssa eikä tartte kauheasti yön pimeinä tunteina pelätä kuolemaa, mutta nyt AIHEESEEN.

En itse lukenut noita wicca sivuja, joskus kuudennella yritin etsiä tietoa wiccoista, mutta sivut eivät toimineet ja ajattelin, että ehkä oppia ei ole minulle tarkoitettu. Minusta olisi tietysti todella hienoa, jos olisi velhoja ja magiaa, mutta toisaalta se valta mitä suuri taikuus toisi jollekin/joillekin ihmisille olisi ihmisen heikolle luonteelle liikaa, ja jossain vaiheessa sitä alkaisi käyttää väärin. Minun puolestani wiccalaisuus voitaisiin hyväksyä uskonnoksi, tuskin se minun elämääni vaikuttaisi mitenkään. Toisaalta on hyväkin, että wiccat eivät ole järjestäytynyt uskonto, sillä aivopesulle alttiit nuoret (minä :p ) voisivat helposti sotkeentua liian syvälle uskontoon ja joskus aikuisena, kun huomaisi, että ei haluakkaan enää, ei pääsisi irti. Sitäpaitsi wiccalaisuuden perusluonteeseen kuuluu ehkä tietty ei järjestyneisyys (mitä nyt olen näitä juttuja lueskellut).

Toivottavasti saitte joitain selvää epäselvistä ajatuksistani. :lol:
 
Pratchet on itseasiassa sanonut noidista melko hyvin kirjoissaan:
"Toisin,kuin velhot,joille mikään ei ole niin tärkeää,kuin monimutkainen hierarkia,noidat eivät juurikaan pyri järjestelmälliseen urakehitykseen.
Jokainen yksityinen noita valitsee tytön,joka ottaa alueen hoitoonsa hänen kuolemansa jälkeen.
Noidat eivät ole seuraa rakastavia,eivät ainakaan toistensa seuraa.
Eikä heillä tietenkään ole johtajia.
Muori Säävirkku oli kunnioitetuin johtajisa,joita heillä ei ollut"

Mitä niitä wiccojen tekstejä olen lueskellut,niin tuntuu,että tämä on melkoisen täsmällinen kuvaus nykynoitienkin järjestelmällekin.
 
Minä en valitettavasti oikein täysin ymmärrä, miksi olisi kovin ristiriitaista, jos ja kun netissä on tietoa wiccalaisuudesta. Tietenkin siinä mielessä, jos ajattelee wiccalaisuuden olevan luonnonuskonto tai sen tyyppinen, voisi tuntua oudolta - ainakin äkkiseltään - jos wicat käyttäisivät nettiä uskonnostaan kertomiseen.

Toisaalta, onko netin käyttä wiccalaisuudesta kertomiseen todella jotenkin ristiriitaista, tai peräti jotenkin 'väärin'? Vaikka wicat eivät teekään aktiivista käännytystyötä, kuitenkin jostakin kai sitä tietoa on kuitenkin etsittävä ja löydettävä, vai kuinka? Nettiä kun on niin helppo käyttää, ja ainakin heti alkuun sieltä löytää edes jotain tietoa. Ei kai kaikki tieto netissä wicoista ole kuitenkaan täyttä roskaa tai täysin epäluotettavaa? Olisi ainakin minun mielestäni vain hyvä, jos tietoa etsittäessä saisi jonkinlaisen kuvan wiccalaisuudesta netistä, että tietäisi, kiinnostaako itseä sellainen ollenkaan. Sitten etsisi kirjallisuudesta ja mahdollisesti asiaan oikeasti ja perusteellisesti perehtyneiltä ihmisiltä tarkempaa tietoa. Näin minä itse ainakin tekisin. Miten ihmeessä sitä muuten mitään oikeaa tietoa voisi saada wiccalaisuudesta, jos on oikein todella siitä kiinnostunut ja haluaa perehtyä siihen tarkemmin?

Ja vielä yksi asia: Mitä nämä 'nettiwicat' oikein ovat, mitä tällä nimityksellä oikein tarkoitetaan?
 
Giliel sanoi:
Minä en valitettavasti oikein täysin ymmärrä, miksi olisi kovin ristiriitaista, jos ja kun netissä on tietoa wiccalaisuudesta.

Ongelmahan on se että netissä on ristiriitaista tietoa wicoista. Sinun tai kenenkään muunkaan ei kannata etsiä tietoa netistä koska löydät sata saittia jotka väittävät että A on totuus, ja kolmesataa saittia väittää että A ei missään tapauksessa ole totuus vaan kala.

Tietenkin siinä mielessä, jos ajattelee wiccalaisuuden olevan luonnonuskonto tai sen tyyppinen, voisi tuntua oudolta - ainakin äkkiseltään - jos wicat käyttäisivät nettiä uskonnostaan kertomiseen.

Sitäpaitsi wicat EIVÄT harrasta käännytystä saatikaan levittele loitsujaan netissä. Loistava nyrkkisääntö jonka opetin jo aiemmin: Jos joku sanoo olevansa wicca ja osaavansa loitsia, hän ei tosiaankaan ole wicca eikä osaa loitsia.

Vaikka wicat eivät teekään aktiivista käännytystyötä, kuitenkin jostakin kai sitä tietoa on kuitenkin etsittävä ja löydettävä, vai kuinka?

Miksi tietoa pitäisi levittää? Varsinkaan netissä.

Wiccat uskovat sisäiseen heräämiseen. Ei tarvitse kertoa missään netissä salaisuuksia koska ne jotka ovat "arvoisia" löytävät kumminkin oikeaan paikkaan ja saavat opetusta.


Ei kai kaikki tieto netissä wicoista ole kuitenkaan täyttä roskaa tai täysin epäluotettavaa?

Ikävä kyllä on. :)

Miten ihmeessä sitä muuten mitään oikeaa tietoa voisi saada wiccalaisuudesta, jos on oikein todella siitä kiinnostunut ja haluaa perehtyä siihen tarkemmin?

Hankkii opettajan. Jollei löydä, ei tuskin ole tarkoituskaan löytää.

Ja vielä yksi asia: Mitä nämä 'nettiwicat' oikein ovat, mitä tällä nimityksellä oikein tarkoitetaan?

Nettiwicca on jotain muuta kuin wicca. Yleensä esiteini pikkutyttö joka lukee Pottereita ja haluaisi olla erilainen. Joissain harvoissa tapauksissa nettiwicca on jokin harhainen uuspakana jonka mielestä on hauskempaa väittää olevansa wicca kuin uuspakana.
 
kaikella kunnioituksella mahdollisia "truewiccoja" kohtaan, mutta voi ----- mitä roskaa! :D (En tue liiemmin mitään uskontoja, joten en nyt mene ihan wiccalaisuutta haukkumaan.. yrittäkää ymmärtää ateistia. :roll: ) tiedän muutaman wican ja suurin osa heistäkin on juuri näitä "cool-olen-wicca-kavahtakaa-minua" -porukkaa. Tämä ei ole nyt mitään herjaamista, voihan olla, että jotkut oikeasti uskovatkin tähän, itse en kykene ymmärtämään miksi pitäisi olla joitain korkeampia voimia. :boring:
 
On totta,että enemmistö "wiccoista" ei wiccoja ole.
On niitä nuoria,jotka kuvitelevat olevansa tosi cool kun ovat pakanoita:
Ensin mennään kirkkoihin pentagrammit kaulassa(Ei wiccaa) ja sitten valitetaan,että luterilaiset eivät anna heidän uskoa.
Ehkä tämä osa on juuri se,joka estää wiccaa saamasta virallisen uskonnon oikeuksia Suomessa:

Muta on otettava huomioon,että osa on ihan "kunnon wiccoja" (luonnon monimuotoisuuksineen ja hengellisyyksineen) Tosin tuntuu,että he eivät itsestään sitä elämää sitten pidäkkään.
(Vähän niinkuin uskovaisista näkyy se fundamentalistipuoli helposti,ja tuloksena on usein vastareaktiona kaltaisiani yliampujia,jotka yleistävät vähintäänkin alitajuisesti kaikki uskovat fundamentalisteihin...Ne normaaliuskovat,jotka eivät ravaa käännyttämässä sitten kärsivät osansa siinä sivussa.)
 
hjälp.

No niin, eli lupauduin koulussa pitämään esitelmän wiccalaisuudesta. :roll:
Olen aika ahkerasti yrittänyt hankkia tietoa,mutta kaipailen vielä täydennystä
juttuun! :? Eli kaikki joilla on syvempää tietämystä, laittakaa mailia osoon blue.dragon@jippii.fi !
:)
 
Täytyy myöntää etten jaksanut lukea kaikkia edellisiä viestejä, mutta kerronpa oman näkemykseni wiccasta.

Asenteeni kristinukoa kohtaan on jo kauan ollut vastenmielinen. Minut on toki kastettu kristityksi, mutta olen suunnitellut eroavani kirkosta tulevaisuudessa. Syitä, miksi koen kristinuskon vastenmieliseksi en tässä ala luettelemaan, mutta koen sen liianki ristiriitaisena uskontona ja en pidä sen periaatteista.

Kiinnostuin wiccasta kun törmäsin netissä erääseen kiinnostavaan sivustoon. Olen kyllä kuullut, että wiccalaisuudesta liikkuu hieman vääriä tietoja netissä, mutta kyseisen sivuston perustajat todella näyttivät perehtyneen aiheeseen.
Luin wiccan periaatteista ja ominaisuuksista ja sen ajattelutapa tuntui sopivan juuri minulle. Yksi wiccan kiinnostavimmista piirteistä oli se, että jumaluus on läsnä kaikkialla ja se on jokaisessa, pienessäkin yksityiskohdassa. Se ei ilmene siis vain yhdessä paikassa, kuten kirkossa. Minun ei tarvitse siis käydä tietyssä paikassa ollakseni omistautunut wiccalainen.

Luontoa kunnioittavana ihmisenä arvostan wiccassa sen suhtautumista luontoa kohtaan. En koe sitä kuitenkaan minään "kiihkouskontona", joka tekee kaikkensa tavoittaakseen tietyn päämäärän. Teen oman osani luonnon eteen.

En ole vielä tutustunut kovinkaan moneen wiccalaisuudesta kertovaan teokseen, mutta kertokaapa te, jotka olette enemmän asiaan perehtyneet, mistä voisin saada oikeaa ja hyvää tietoa. Kirjastot eivät nimittäin oikein näytä suosivan tämmöisiä kirjoja.
 
Culgrodiel sanoi:
En ole vielä tutustunut kovinkaan moneen wiccalaisuudesta kertovaan teokseen, mutta kertokaapa te, jotka olette enemmän asiaan perehtyneet, mistä voisin saada oikeaa ja hyvää tietoa. Kirjastot eivät nimittäin oikein näytä suosivan tämmöisiä kirjoja.

Äskettäin on ilmestynyt uskontotieteilijä Titus Hjelmin kirja Mitä wicca on?

http://www.likekustannus.fi/kirjakeko/tiedot.php?id=3342
 
Saatan saada mm. Roarkin ja muiden haukut/vihat jne päälleni mutta päätinpä kuitenkin kirjoittaa. säälikää vasta kohta 15 täyttävää tyttöä joka yrittää ymmärtää asioita Wiccalaisuus herätti kiinnostukseni vähän aikaa sitten ja olen nyt yrittänyt etsiä NETISTÄ tietoa siitä. http://www.varjojenkirja.com/ on sivu jota olen eniten selannut. Sivut tuntuvat aika kattavilta mutta samalla harhaanjohtavilta ainakin näin tämän topicin viestit luettuani. Sivut antavat kuvan että koko uskonto on aikamoista "välineurheilua". jos haluat suorittaa tämän riitin/loitsun sinulla täytyy olla hopeainen, kultainen, punainen, sininen, okra, purppura, harmaansinipunakeltaoranssi kynttilä, athame, malja, sauva, kangas. kuppi jne. muuten ole ystävällinen sulje koneesi ja ala painua pikkulikka luuseri. tietysti voit myös ostaa nämä tarvikkeet meiltä jäkäjäkäjää. Toinen asia joka alkoi mietityttää on se että tämän topicin viesteistä tuli sellainen ajatus että jos haluaa olla wicca täytyy palata rautakaudelle jolloin ei minkäänlaisia koneita ja kunnon taloja ollut. eikö voi olla wicca vaikka asuu kerrostalossa ja käyttää joitan koneita, mutta uskoo kuitenkin tosissaan wiccan sääntöihin (huono sana mutta tuli oikosulku enkä muista sitä kunnon sanaa.) ja haluaa elää sen mukaisesti. Pitääkö muuttaa maalle ja tehdä ruokaa nuotiolla että voi olla wicca?! Pidän kuitenkin ns. ihkupihkuteinixpissiswiccoja melkeinpä naurettavina. Joidenkin (varsinkin Roarkin tuomitsevuus on kyllä vähän yliampuvaa. Heti leimataan netti/ihkupihkuteinixpissiswiccoihin kun on kiinostunut wiccalaisuudesta ja etsii netistä tietoa aiheesta tai kokeilee jonkinlaista rituaalia. Nuoriahan tässä ollaan ja pieni kokeileminen on normaalia kun etsitään omaa identiteettiä. On eri asia etsiä puhdistautumisriitin kaava, suorittaa se puolihuolimattomasti ja ruveta kutsumaan itseään wiccaksi. Nuo teinixwicat eivät ilmeisesti ole pilanneet ainoastaan kunnon wiccojen mainetta vaan myös aiheesta kiinnostuneiden maineen. voisin kirjoittaa vielä pitkän pätkän lisää mutta sallin teille tauon ennen kuin jatkan. toivoisin kommenttia ajatuksiini mutta kiltit (kröhöm Roark) välttääkää suoraa hyökkäystä. :cry:
 
:D Eksyin tähän aiheeseen aivan muuta kautta. Sain kaverilta ircissä linkin tänne foorumille erääseen kohtaan jossa neuvottiin flunssan karkoituksessa koiruohon käytöstä(myrkyllistä muuten väärin käytettynä). No luin sitten tämän wicca-keskustelun, kun wicca kiinnostaa lähinnä uteliaisuudesta. No kun luin tämän kaiken läpi(hyviä pointteja mm. castaneda-shamaanilla ja tällä juuri minua ennen kirjoittaneella) niin täytyypä minunkin sanoa jotakin, vaikka tuskin mitään erikoista sanonkaan...

KESKUSTELUSTA HUOMASIN:
a) turhanpäiväinen väittely = Roarkki ja kumppanit pyrkivät tuomaan on mielipiteensä(mieli pitää kiinni jstkn) melko päällekäyvästi. Turhaa touhua vaikka ymmärränkin miksi niin teette: kirjoittelu ja kannanotto foorumeilla on erittäin mieltä kiihoittavaa. Tuntuu kivalta väitellä ja jankuttaa monenmoisesta. Siitä mieleni nytkin tykkää(en siis minä, vain mieleni joka on eri asia).

Valitettavasti lukemattomat foorumit ovat täynnä ihmisiä, joiden on aivan välttämättömän pakko tuoda esille mielipiteensä ja sanoa jokaiseen käsitykseen painava sanansa. Itse joskus olin kovinkin koukussa erääseen foorumiin, kunnes tajusin(läheisten myötävaikutuksesta) että "mitä oikeastaa hyödyn tästä?". En sitten yhtään mitään. Silloin päädyin johtopäätökseen: internetin keskustelufoorumeilla, tai yleensäkään elämässä, kukaan ei koskaan voi muuttaa kenenkään toisen mielipidettä ja vaikka voisikin siitä ei ole mitään hyötyä. Muiden käännytys on turhaa, käännyttäkäämme itsemme. Aivan turhaan tässäkin suutani pieksen!! :grin:

b) vastauksia jotka eivät sano mitään tai jotka toistavat edellisiä - muutamat kirjoittavat: "oon samaa mieltä", "joo määkin olin wicca" tai vastaavaa, jotka eivät kerro kenellekään mitään. liekö tarpeellista? anteeksi nyt kun sanon näin, mutta keskustelunlukuaika lyhenisi tavattomasti jos..

c) persoonallista tekstiä - muutamat kirjoittavat ihan mukavaakin tekstiä, joka poikkeaa valtavirrasta.

TURINOINTIA:

Jeesus oli hyvä tyyppi ja sillä oli OIKEASTI hyviä opetuksia. Harmi että kirkonisät keskittyy enemmän hokemaan "usko karitsan vereen niin pääset taivaaseen", kuin funtsimaan mitä Jeesus oikeasti sanoi.

Uskon Jeesukseen, en kirkonisien tulkintaan Jeesuksesta.

Uskon että Jeesus oli Jumalan poika. Niinhän me kaikki ollaan Jumalan poikia ja tyttäriä ja niitä jotka ei oo kumpaakaan.

Wicca on jees. Samoin teiniwicat. Älkää entiset teiniwicat ja muutkaan "hairahdin joskus teininä..." hävetkö "hairahdustanne", se kuuluu asiaan. Monet kun on antautuneet johonkin aidolla sydämmellä pettyvät ja sulkevat sen ikiajoiksi ja tulevat kyynisiksi rorkeloiksi. On ihan tervettä hairahdella varsinkin sitten kun muista-ihmisistä-riippumaton-minuus on löydetty. Sitten se vasta hauskaa onkin!

Kiitoksia kun annoitte kirjoittaa tänne tämän tyhjänpäiväisen pölpötyksen! Minulle tämä oli antoisa tapa oppia uutta itsestäni. *ajattelen: hohhoijaa lopettaisi jo pälätyksensä*

Kurre Orava
 
Ylös