XXI kansainvälinen Tolkien-lukupäivä 25.3.2023

Tik

Konnavahti
Vastuuhenkilö
Konnavahti
Tolkien Society on antanut päivän teemaksi Travel and Adventure eli "matkustaminen ja seikkailu".

Miten itse kukin aikoo tai haluaisi päivää viettää? Vielä ei ole tiedossa(mme) kotimaista ohjelmaa mutta jos joku sellaista aikoo tai haluaa järjestää, täällä sopii kertoa suunitelmistaan, pyytää apua, ilmoittaa tapahtumista ynnä muuten vain keskustella lukupäivästä.

Eikä tietysti ole tarpeen osallistua mihinkään julkiseen tai edes puolijulkiseen tilaisuuteen tai sellaista olla panemassa pystyyn. Tolkien-lukupäivästä voi nauttia myös yksityisesti pienessä piirissä tai vaikka ihan itsekseen Tolkienia lukemalla.

P.S. Tikkua silmäänsä kaipaaville vanhoja muisteltavaksi:

uploads_d08fee9f-5517-430c-9698-135855d7b943-the-hobbit-there-and-back-again.jpeg
 
Helsingin seuraava kuukausitapaaminen järjestetään lukupäivän takia poikkeuksellisesti sunnuntain sijaan lauantaina 25.3., jolloin keskustakirjasto Oodin ryhmätila 3 on varattuna tätä tarkoitusta varten klo 16 - 19. Todennäköisesti tapaamisessa sivutaan päivän teemaakin yleisen juttelun ja nyyttikestieväiden syömisen lomassa, ja jos jotakuta innostaa valmistella varsinaista ohjelmaa tapaamiseen, se käy myös mainiosti.

Oodin puolesta ei tänä vuonna ole lukupäivän tapahtumaa, joten tolkienisoimme ihan omalla porukalla.
 
Toinen live-mahdollisuus osallistua Tolkien-lukupäivään on tuolloin lauantaina 25.3. Tampereella Tampere Kuplii -tapahtumassa, jossa Tolkien-seura järjestää kaikille avoimen lukupiirin / keskustelutilaisuuden. Aikataulu ei ole vielä selvillä, mutta ilmoittelemme heti, kun Kupliin ohjelma julkistetaan.
 
Tampere Kuplii on julkaissut ohjelmansa: https://kompassi.eu/events/kuplii2023/programme

Ja siellä on tällaista(kin) lauantain osalta (paikka on siis Tampere-talon 2. kerroksessa sijaitseva tila Opus 3):

Lukupiiri: Tolkien-lukupäivä

Opus 3 la 25.3. 12.00–13.00 Suomen Tolkien-seura Kontu ry.​

Tolkien-lukupäivä (engl. Tolkien Reading Day) on The Tolkien Societyn aloitteesta syntynyt perinne, jonka idea on rohkaista ihmisiä kokoontumaan yhteen tutkimaan Tolkienin tarinoita. Päivää vietetään 25. maaliskuuta.

Tänä vuonna aiheena on matkustus ja seikkailu (Travel and Adventure). Tervetuloa lukemaan Suomen Tolkien-seuran Kontu ry:n kanssa aiheeseen liittyviä katkelmia ja tutustumaan niihin liittyvään kuvitukseen. Voit myös itse ehdottaa aiheeseen liittyviä katkelmia!


Kuten tuossa sanotaan, itsekin voi ehdottaa katkelmia luettavaksi. Miksipä niitä ei alettaisi ehdotella jo tässä ketjussa, jotta löytyisi luettavaa niin Tampereelle kuin muuallekin?
 
Erinomaisen hyvää Tolkien-lukupäivää kaikille!

Itse aion juhlistaa päivää kertaamalla Hobitin ensimmäisen luvun ja Sormusten herran ensimmäisen kirjan kolmannen luvun. Ja ehkä vielä Tuorin matkan vaikkapa Gondolinin tuhosta.
 
Tolkien-lukupäivä quenyaksi:

Aurë hentā̆lëa/tengwā̆lëa Arcastarwa

ā̆
= Omasta lámatyávesta riippuen joko lyhyt tai pitkä /a/; sanapaino eli aksentti on yhtäkaikki tällä kirjaimella. Toimintasubstantiivista johdetun adjektiivin pääte -ā̆lëa = -andëa.
 
Last edited:
Itse olin töissä lukupäivänä, mutta ei hätää, toteutin sitä silti! Valikoin jotain runoja ja luin niitä töissä vanhuksille päiväsalissa sekä kävin huoneissa lukemassa heille, jotka eivät päässeet päiväsaliin. :heart:
 
Ylös