Yökukkujien tunkio! ~klo 1.00 - 5.00

Eipä ole pitkiin aikoihin tullut valvottua näin myöhään - tai aikaiseen. Vaan nyt on tekeillä tekstaustyö, joka on edennyt todella hitaasti kuuman sään ja siitä johtuvan yleisen tahmeuden ja väsymyksen takia sekä myös siksi, ettei perheenjäseniltä yksinkertaisesti saa koskaan täyttä keskittymisrauhaa päiväsaikaan. Lopulta totesin, että on vain paras uskoa yön olevan edelleen itselleni paras aika tehdä keskittymistä ja tarkkuutta vaativia tehtäviä. Nyt on vihdoin valmiina ensimmäinen sen tasoinen versio pyydetystä tekstistä, että kehtaan lähettää kuvan siitä tilaajan arvioitavaksi.
 
Onko tämä sitten yökukkumista enemmän kuin varhaista heräämistä, mutta joka tapauksessa nousin hyvissä ajoin ennen herätystä, keitin kahvia ja pelailin kolmen ja viiden välillä Bannerlordia. Aamulla on lähtö onnibussin kyytiin ja minusta onkin mukavampi nukkua liian lyhyt yö, mutta omata sen jälkeen reilusti aikaa pakata ja valmistautua. Kahvi on loppu, voisin tiskata seuraavaksi - lauantain grillipileissä syntyi tiskivuorta, jota ei ole vieläkään täysin valloitettu.
 
Tämä ainakin on yökukkumista. Olen pysytellyt tahallani hereillä läpi yön, koska minun pitää harjoitella valvomista. Kello on nyt puoli viisi. Joskus kymmenen jälkeen minut haetaan pois tästä paikasta, jossa olen voinut valvoa muita häiritsemättä: appivanhempieni omistamasta siirtolapuutarhamökistä. Sitä ennen saan nukkua muutaman levottoman tunnin. Kill Bill Vol. 1 ei välttämättä ollut paras mahdollinen valinta Netflix-leffaksi aamuyöstä ensimmäistä kertaa katsottuna. Se voi tulla uniin.

Huomisiltana menen lähellä pidettävälle protuleirille vapaaehtoiseksi yövalvojaksi. Varsinainen, palkattu yövalvoja ehtii sinne vasta maanantaiksi muista protuhommista ja minä ryhdyin paikkaajaksi kun muitakaan ei ollut tarjolla. Tämä on hyvin erikoinen tapa aloittaa neljän viikon kesäloma. Saan pienen annoksen lähiprotuilua ja pääsen kekkaloimaan haltiaviitassa läpi yön.

Tavallisesti ei protuleireillä järjestetä yövalvontaa toisin kuin ripareilla, paitsi paloturvallisuusmääräysten vuoksi niin kuin nyt. Leiripaikkaa ei ole rakennettu yöpymistä ajatellen. Retkisänkyjä salin lattialla... jos yöllä leimahtaa, ei sieltä päästä ulos niin helposti ja nopeasti kuin varta vasten yöpymiseen suunnitelluista tiloista. Valpas yövalvoja voi toiminnallaan kääntää kuoleman elämäksi. Tällä hetkellä ei tosin olo tunnu erityisen valppaalta, mutta sen vuoksi harjoittelenkin nyt etukäteen. Vuorokauden päästä minulla on vielä reilut kolme tuntia pestiä jäljellä. Jaksaa, jaksaa!
 
Nukahdinko hetkeksi? Nyt olen kuitenkin hereillä. Ja ihmettelen. On helppo saada ystäviä, kun on hymy herkässä ja korvat tarkkana. Mutta uskallapa näyttää kyyneleitä... En ole kuulemma kärsinyt kuten tämä toinen henkilö. En olekaan. Anteeksi siitä. Paitsi että olen elänyt helpon elämän ja saanut vielä terapiaakin, kehtaan tuntea pahaa oloa. Olen siis kerta kaikkiaan epäkelpo yksilö. Sehän oloa helpottaakin.
Ja sitten vielä ihmetellään, että olen fantasiafriikki yms hörhö. Mun OC ei tosiaan itke, mutta lyö sitäkin lujempaa.
Totta puhuen itken nykyään todella harvoin, jos aikaisempaan vertaa. Note to self: jatkossa itkut bodypillowia vasten. Todellisuus on yliarvostettua.
 
Noniiiii. Jännittää paljon, koska tänään on tärkeä tapaaminen ja ensivaikutelmilla on väliä. Ja siksi heräsin kaksi ja puoli tuntia ennen herätyskellon sulosäveliä. Nyt sitten ihmettelen, mitä tässä pitäisi keksiä kun olo on virkeä.
 
Last edited:
On olemassa eräs ohjelmalepyskä, jonka monipuuhakiireeni on pitänyt itselleni yllättävän tuoreena ja koskemattomana tänä vuonna. Kohta sitä pitää toki kuitenkin vilkaista ennen mustan nahkasijan unosia, jotta osaa tehdä ajankohtaisen päätöksen. Ties vaikka muistan taas vaihteeksi heivauttaa kulmahampaisiini näykkäiltäväksi hieman lisämagnesiumiakin siinä samalla.
 
Koneen ruudulla pyörii parhaillaan Jäämeri 30 päivässä -sarjan vitosjakso. Ihailtavan periksiantamattomien nenetsien elämäntyylissä tuntuu olevan siellä täällä tuttuja aspekteja kun sitä vertaa omaan suunniteltuun lähitulevaisuuteen. Löytäisipä omalle matkalle mukaan jossain vaiheessa jostain vielä tuommoisen nelijalkaisen leirivahdin, joita Pohjois-Siperian nomadileiritalouksiin näyttää kuuluvan parhaassa tapauksessa useampikin.
 
Last edited:
Heräsin kahdelta vessaan, enkä enää saanut unta. On tapaninpäivän vastainen yö neljän jälkeen. Vuorokauden päästä herään viittä vaille viideltä töiden takia ja luultavasti juuri ne stressaavat minua niin paljon, etten viikonloppunakaan pysty nukkumaan levollisesti. Elämä on.

Alkuun nukun vasemmalla kyljelläni ja kun se kipeytyy, niin sitten oikealla. Nyt ei mikään asento ole hyvä. Siksi lojun paraikaa piikkimatolla, jotta tuhansien piikkien aiheuttaman kivun vapauttamat endorfiinit sallisivat minun maata haluamassani asennossa tuntematta epämukavuutta.

En ole vielä kokeillut mitään mielikuvaharjoitusta unta saadakseni, vaan mietin niitä näitä. Viimeksi unettomana kuvittelin leijailevani avaruudessa myriadien tähtien loistaessa kaikkialla ympärilläni. Sitten katselinkin ohjelmaa rantavuoristosta, jota ruotsalaiset käyttivät uskaliaissa basehypyissä. Mitä helkkaria? Aivoni loivat näyn, jolla ei ollut mitään tekemistä aiemman kuvitelman kanssa. Siitä tiesin, että olin nukahtamassa. Kokeilen samaa sitten kun pääsen piikkimatolta pois. Ei sentään tarvitse herätä 20 minuutin kuluttua, toisin kuin vuorokauden päästä. Sen stressaamisella etukäteen varmistaa, että niin tulee myös tapahtumaan, mutta miten olla vain stressaamatta kun yrittämisen ajatteleminenkin stressaa? En enää ihmettele nukahtamislääkkeisiin turvautumista. Olisihan tuolla kaapissa melatoniinia, mutta tähän aikaan yöstä tai aamusta sen nappaaminen merkitsisi vain aamu-uneliaisuutta ja vielä heikompia unia ensi yönä. Placebopilleristä voisi olla jotain hyötyä, mutta sitä ei kaapista löydy.

Tarvitsen varmaan jonkin tekosyyn olla jaksamatta töissä. Unettomuus käy sellaisesta. Olen vasta koeajalla, eli puolin ja toisin herkemmin palautettavissa aiempiin hommiini, joista olen virkavapaalla. Eipä silti, että ne vähemmän stressaavia olisivat. Osaan ne liian hyvin ja työkaverini alkaisi taas suunnitella työtaakkansa keventämistä minun kustannuksellani. Se oli yksi syy lähtööni, vaikken kertonut siitä kenellekään. Hän alkaisi olla yhä enemmän poissa työpaikalta, jossa on liikaa hommia yhdelle. Sijainen heltiäisi vain kriittisille päiville. Muulloin sekä työt että niiden ainoa tekijä kärsisivät, eikä ylimääräinen työtaakka tietenkään näkyisi palkassa. Tätä jatkuisi toisen eläköitymiseen saakka. Sen kun lisää yleiseen kyllästymiseen vähä vähältä yksitoikkoistuneempaan työhön, saa tulokseksi homman, jota tekee enää rahan takia. Joillekin asetelma käy, mutta minä olen liian ronkeli. Haluan merkityksellisen työn ja nykyinen on sellainen, mutta perehtymättömyydestä johtuva kädettömyyteni siinä stressaa. Harmittaa kun ei vielä osaa. Elämä on.
 
Minulta leikattiin viime vuorokauden puolella kielijänne. Sen leikkaamista tiedusteltiin jo elämäni ensimmäisessä hammastarkastuksessa kun olin lapsi.
Pääsin kuitenkin aina laulutaustani takia artikulaatiotesteistä läpi, ja asiaa ei helpottanut että kielen liikkuvuutta testattiin usein myös d-kirjaimen lausumisella. Siviilinimessäni on d, joten ihan varmasti harjoittelu on korvannut luontaista lahjakkuutta. Siban aikana siitä tuli kuitenkin rasite ja este kehittymiselle joten päätin uskaltaa napsaista sen pois.
Leikkaukseen meneminen jännitti hurjasti ja itkin aika paljon. Kärsin jonkinlaisesta sairaalafobiasta, joka on kyllä helpottunut vuosien aikana, mutta toimenpiteet saavat minut todella hermostuneeksi. Törmäsin onneksi kahteen ystävääni, jotka saattoivat minut sairaalaan. Itse sairaalan väki oli hurjan ystävällistä ja empaattista. He kertoivat koko toimenpiteen pikkutarkasti ja kyselivät lempeästi vointiani. Kun aloin puuskuttaa niin minulle ohjeistettiin kaikki hengittämisestä ja nielemisestä lähtien. Oli todella outo tunne, kun kieli irtosi suun pohjasta. Haavasta tuli jonkun verran verta, joten se vielä poltettiin sellaisilla polttopihdeillä kiinni. Paraneminen kestää viikon, mutta tästä lähin jännityspäänsäryt toivottavasti helpottavat, kun leualla ei tarvitse kompensoida kielen huonoa liikkuvuutta.
Leikkauksen jälkeen minulla on ollut hieman etova olo. Onneksi hoito on helppo ja normaalit särkylääkkeet tepsivät.
Iltapäivällä menetin hermoni minulle rakkaaseen ihmiseen, joka on tutustunut minuun elämäni synkimmässä vaiheessa. Välillä tuntuu että hän haluaa pitää kiinni kynsin ja hampain siitä surkeasta ja sääliä herättävästä ihmisestä joka silloin olin. Aiheuttaa hankaluuksia, kun hän keksimällä keksii dramatiikkaa aiheisiin, jotka eivät sisällä sitä. On myös ongelmallista, että neutraaleista asioista (otin jälleen käyttööni aktiivisuusrannekkeen) seuraa automaattisesti kummaa holhousta (muista sit levätä ja pitää aktiivisuus alle 300%:n). Miksei toinen voi sanoa mitään positiivista..
Minä en halua nolata ystäviäni seurassa, joten kun useat yritykset kääntää keskustelua muualle eivät tepsineet, lähdin pois paikalta. Se tuntui niin hyvältä!! Olen yhä rohkeampi pitämään rajojani, mutta varsinkin läheisten kanssa se on edelleen vaikeaa. En halunnut huutaa, ja olin liian kiihtynyt puhumaan mitään järkevää. Oli niin vapauttava ja upea tunne, kun pystyi rehellisesti suuttumaan ja kävelemään tilanteesta ulos!
Myöhemmin juttelin kodin isännän kanssa, joka on tuntenut pelkästään aurinkoisen ja hyvinvoivan minut. Hän sanoi ihmetelleensä, että jaksoin kuunnella sitä niinkin paljon, eikä hän pitänyt reaktiotani yhtään ylimitoitettuna. He kuulemma olivat myös keskustelleet lähdettyäni, ja rakkain kaverini sai jotain uutta perspektiiviä asiaan. Minäkin sain noottia siitä, että muistutin innostunutta papupataa kun en malttanut vielä puudutusaineissa pitää kieltä paikallaan. Ymmärrän että ystäväni ovat minusta huolissaan, ja ymmärrän ettei asiaa edesauta se, että vitsailen terveysasioista. Mutta luulen, että meidän kaveripiiristä minä olen se, joka miettii ylivoimaisesti eniten kehonsa hyvinvointia, koska laulamiseen liittyy niiin paljon muuttujia. Terveysasiat ovat kuitenkin yksityisasioitani, joten seurassa en todellakaan halua velloa niissä. Silloin mieluummin puhun niistä kepeästi, jos mitään pitää puhua.
 
Koneen ruudulla pyörii parhaillaan Jäämeri 30 päivässä -sarjan vitosjakso. Ihailtavan periksiantamattomien nenetsien elämäntyylissä tuntuu olevan siellä täällä tuttuja aspekteja kun sitä vertaa omaan suunniteltuun lähitulevaisuuteen. Löytäisipä omalle matkalle mukaan jossain vaiheessa jostain vielä tuommoisen nelijalkaisen leirivahdin, joita Pohjois-Siperian nomadileiritalouksiin näyttää kuuluvan parhaassa tapauksessa useampikin.
Säilyttäväthän nuo ihmiskuntaa, eivät järin kehitä toki. Mutta arvokasta kyllä.
 
Nukuin kolmen tunnin päikkärit välillä 17-20. Ei ihme että ei nukuta. Vähän levoton olo.
 
Viime aikoina olen ottanut iltaisin pientä annosta ketipinoria (12,5-25 mg) unilääkkeenä, mutta tänä yönä päätin yrittää luonnollista unta. Menin viisi tuntia sitten nukkumaan, mutta en ole vielä saanut unta. Kolmen tunnin päästä alkaisi Suomen välieräpeli Slovakiaa vastaan miesten jääkiekossa. Olen myös sopinut kaverini kanssa lounaasta yhden maissa. Nyt olisikin päätöksen paikka: otanko ketipinoria ja nukun todennäköisesti pitkälle iltapäivään, vai yritänkö selvitä tästä yhdestä yöstä käytännössä ilman unta ja nukun vasta seuraavan yön unilääkkein tuettuna?
 
Unipulmia täälläkin. Tosin Panadolin voimin olen onnistunut nukkumaan tänä yönä jo 4,5 tuntia. Paremmin siis kuin viime yönä. Koronan takia olo on varsin epämiellyttävä. Tai mikä lieneekään.

Vahvasta altistuksesta ja oireista huolimatta testit näyttävät edelleen negatiivista. Vaikea kyllä kuvitella, että olisin saanut jotain muuta 2 vrk sen jälkeen, kun perheenjäsen sairastui.
 
En saa nukuttua - tai oikeammin en saa edes mentyä nukkumaan Ukrainan tilanteen takia. Ei siksi että ahdistaisi tai pelottaisi vaan siksi että olen niin kertakaikkisen vihainen ja turhautunut. On niin vähän mitään mitä voi tehdä, en ainakaan toistaiseksi ole keksinyt muuta kuin poliitikkoihin vetoamisen ja rahan lahjoittamisen Ukrainassa tehtävään avustustyöhön, ja koko ajan suututtaa aivan valtavasti se, että joku KEHTAA aloittaa TAAS yhden järjettömän sodan, ihan kuin maailman asiat eivät olisi kylliksi päin seiniä jo muutenkin.
 
Vähän sama, jumituin lukemaan uutisia ja sitten olin hetken taas niin kiukkuinen että oli pakko katsoa yksi kehno girl power merirosvoleffa (kurkunleikkaajien saari vuodelta 95), ja nyt kello on jo kolme. Ajankulku on mystistä.
 
Itse olen tyytyväinen, ettei noita nukahtamisongelmia suuremmin ole. Aikaisheräämisongelmia joskus. Vapaapäivinä kykenen kyllä ottamaan siestatorkut iltapäivällä. Onneksi on turhapurogeeni, että kykenee päivisinkin joskus torkut ottamaan... Toki teen osin vuorotöitä, joten elimistö on tottunut siihen, että uni ei ole aivan säännöllistä. Joskus toki pitää yrittää palauttaa kroppa siihen normirytmiin.
 
Hereillä taas. Nukahdin illalla ilman sen suurempia vaikeuksia mutta heräsinkin jo vähän ennen keskiyötä, jonka jälkeen nukkumisesta ei ole tullut mitään. Nyt kello on jo puoli kolme. Pilkin töissä jo eilen, joten mitä se mahtaa olla tänään? Mielessä pyörii se, missä seuraavaksi asutaan. Naantalissa vai Raisiossa? Tänään iltapäivällä käyn katsomassa kolmea asuntoa, joista yksi on asumisoikeusasunto ja muut kaksi vuokra-asuntoja. Naantali vetäisi puoleensa, tulihan siellä asuttua 15 vuotta. Se on tosin huonetta pienempi kuin nykyinen ja tulee haasteita saada 3 huoneen tavarat 2 huoneeseen. Sohva toki on lentämässä kaatopaikalle. En ole siinä halunnut istua siinä enää kolmeen vuoteen joten joutakoon pois silmistä. Mutta kertokaas, mihin mahtuu jätesäkillinen pehmo-oravia.
 
Ei tekosyitä. Unirytmini on pilalla. Kirjoitin runoa pitkälle yöhön ja kun lopulta päätin päiväni (heh), niin jatkoin kuitenkin puhelimen räpläämistä. Sitten yhtäkkiä aivoni päättivät muistuttaa minua sävellyshommista repäisemällä jostain minulle pätkän uutta musiikkia. Noh, aikani makusteltua tätä aivojeni tuotosta totesin ääneen, että en ole kyllä tuon takia enää nousemassa ylös. En ollut varmaan vielä tarpeeksi väsynyt, koska silloin ideat ovat usein parhaimmillaan. Ja kyllä, olen joskus noussut keskellä yötä väsyneenä tallentamaan niitä ideoita.
 
Ylös