Viimeiset kaksi viikkoa on ollut täydellistä painajaista. Studio meni rikki, kone meni jäkkiin, oli kaikenmaailman ahdisteluita ja itsetuhoisen ihmisen auttamisia. Koulussa tuli koronarypäs laulumusiikin osastolla ja on stressiä laulututkinnosta ja siihen valmistautumisesta, eikä se helpota asiaa että valmistautuminen tapahtuu zoomin kautta.
Kouluhommat ovat jääneet tekemättä ja minulla on 20-kohtainen tehtävälista, jossa yksi tehtävä on melkeinpä yksi aine, jotten masentuisi tehtävien kokonaismäärästä.
Ja se tutkinto. En ollut tähän päivään mennessä antanut sen kokoonpanolle muuta ajatusta kuin neljän tyypin verran, ja meitä pitäisi olla 15. Illalla ahdistus alkoi laukata niin pahasti, etten saanut unta. Laitoin viestiä yhdelle sellistille, ja sitten alkoi tapahtua. Puoli yhteen mennessä minulla oli sitovasti rekryttynä jo kahdeksan tyyppiä.
En tiedä, miksi viivyttelin tätä asiaa näin pitkään. Ihmiset olivat otettuja siitä, että kysyin heitä. Vain kaksi kahdeksasta ihmisestä alkoi kysellä tarkempia juttuja tutkintoon liittyen, kuten vaikka miten monet treenit ja mikä aikataulu jne. Kaikki muut ilmoittivat että "pääsen, ihanaa että kysyit mua!"
Luin juuri artikkelin laiskuudesta ja viivyttelystä. Oikeasti laiskuus on melko huonosti tunnistettava ilmiö, ja viivyttelyssäkin on yleensä kyse siitä, että mitä tärkeämpi asia, sitä enemmän sen haluaa onnistuvan ja sitä pidempään sitä lykkää.
Kyllä minua pelotti, kiinnostaako musiikkini ja tekemiseni toisia ihmisiä. Ja siis tämähän on oikeasti tarkasteltuna aivan naurettavaa ja absurdia: miten sibalaisia ei voisi kiinnostaa musiikki?

Sen lisäksi tosin koko projekti oli aivan hirvittävä möykky vatsassani, koska en yhtään tiennyt, miten siballa tutkintotreenejä kannattaa järjestää tehokkaasti. Onneksi se sellisti selitti, että yhdet treenit per sektio ja sitten koko porukalle yhteinen treeni. Siis kahdet, maksimissaan kolmet. Minä olen tietysti kaikissa treeneissä mukana, mutta minullakin on niitä vain neljät kokonaisuudessaan. Olen häkeltynyt tästä ammattimaisuudesta, vaikka senkään ei pitäisi olla mikään yllätys.
Seuraavaksi tekemään sovituksia jousille, blokkailemaan sooloja saksofonille ja nuotintamaan lauluosuuksia. Pianolle pitää hommata jostain nuotit, ja niistä voisi jopa maksaa. Bändille teen sointulaput.
Onneksi tulee syysloma! Ihmiset katsovat minua kieroon, kun sanon että lomalla tekeminen on mukavaa. Mutta se on, koska silloin ei ole kiirettä mihinkään muualle. Toki se ei ole loman tarkoitus, mutta todennäköisesti en pystyisi lomailemaan ollenkaan jos jättäisin asioita roikkumaan. Silloin tulisi vain syyllinen viivyttelijän olo.
Mutta päivä alkaa vihdoin paistaa risukasaani. Jotenkin kummallisesti äänikortin volumeongelmat hävisivät. Sen sijaan ykköskanavan RCA-narttu oli oikeasti fyysisesti rikki. Hobittimies ratkaisi ongelman laittamalla jakopalan balansoituun lähtöön, ja nyt studio toimii taas ja pääsen omien projektien ja tilaustöiden kimppuun. Ihanaa kun kaikki solmut aukeavat ja isot möykyt sulavat sellaisiksi pieniksi ja käteen sopiviksi paloiksi.