Yhdistyksen oma verkkojulkaisu

Pagba

Pronominit hän/hänen
Laitetaan jäseneduksi verkkolehti, Konnun vuosikirja.

Mietin tuossa eilen suihkussa, että Kontu on ottanut Suomen Tolkien-seuran paikan tolkienihmisten järjestönä kaikilla muilla alueilla paitsi lehtien julkaisemisessa (ja palkintojen jakajana). Miksi tyytyä tilanteeseen? Majatalon vieraiden seassa on valtavasti päteviä piirtäjiä, novellisteja ja kääntäjiä. Ardatietämyksen taso häikäisee. Tältä jengiltä pitäisi sähköisen lehden onnistua helposti, varsinkin jos pistäisi vain yhden numeron vuodessa verkkoon. Päätoimittaja vaihtuisi kokemuksen kierrättämiseksi vaikka toimituskunta pysyisikin melkein ennallaan. Jäsenet saisivat koko lehden ja ei-jäsenet rajoitetun eli käytännössä teaserin.

Lehden rakenne olisi perinteistä huttua eli kotimaisia ja käännösnovelleja, artikkeleita, piirroksia ja muuta grafiikkaa animaatioita unohtamatta, musiikkikappaleita, kirja- ja peliarvosteluita, juttuja ja vakipalstoja. Tekijät ja toimitus saisivat koko lehden jäsenyystilasta riippumatta.

Juu ei, en ilmoittaudu päätoimittajaksi tai edes toimituskuntaan. Luovassa työssä minua kiehtoo enemmän se yhden prosentin inspiraatio 99 prossan perspiraation sijaan. Alkuperäisidea on minun; muokatkaa sitä mieleiseksenne, oi raskaan työn tekijät.
 
Minusta Pagban ehdotus on hyvä! Idea lienee jossain vaiheessa ollut jo jossain muodossa esilläkin. Materiaalista ei olisi puutetta, kaikki tarvittava aineisto kontulaisten sukkien värikirjosta aina Tolkienin teosten syvälliseen analysointiin löytyy jo täältä Vihreästä Lohikäärmeestä sekä KontuWikistä. Suurin ja työläin homma olisikin vain varteenotettavan aineiston kerääminen, rajaaminen ja toimittaminen jonkinmoisiksi julkaisukelpoisiksi juttukokonaisuuksiksi... Huh huh. :D

Jos tällaista joskus oikeasti ryhdyttäisiin toteuttamaan, ilmoitan itseni vapaaehtoiseksi... ööh... toimituksen jäseneksi! Vaikkapa taittajaksi! ;)
 
Katsoin parhaaksi laittaa tämän omaksi keskustelukseen. Sillä olen
itsekin taipuvainen ajattelemaan positiivisesti tuosta verkkojulkaisusta.

Nyt kyselisinkin myös muiden ajatuksia asiaan. Ajattelin nimittäin viedä
tämän seuraavaan hallituksen kokouksen esiteltäväksi (seuraavaa
kokousta ei ole vielä päätetty).

Mitä haluatte lukea? Mitä haluatte tehdä?

Olen itse valmis toimituskuntaan, ainakin jutunkirjoittajaksi, ehkä
muuhunkin. Kuvankäsittely minulta tosin ei suju.

Otin yhteyttä Suomen Tolkien-seuran sihteeriin, joka tunnetaan
käärmeessä nickillä Mic. Hän oli sitä mieltä, että voisimme tehdä
tässä kohtaa yhteistyötä, sillä heillä on lehtijulkaisut aavistuksen
hiljenneet.

Ideoita, ehdotuksia, toimittajakuntaa. Kaikki on tervetullutta, myös
mielipiteet siitä, tarvitaanko tällaista, vai ollaanko haukkaamassa
liian isoa kakunpalaa.


Incánus
 
Yksi yhteistyön muoto olisi julkaista Konnun lehti ja Legolas yksissä kansissa yhden numeron verran. Se ei olisi tavatonta, sillä samanlaisen symbioottisen numeron Legolas on kokenut ainakin Larppaajan (LegoLarppaaja) ja muistaakseni myös Kosmoskynän kanssa. Aloitusviestissäni liputin sähköisen lehden perään, mutta sillä formaatilla on ongelmansa eikä niistä vähäisimpänä laiton kopiointi. Jos sitä julkaistaisiin kokonaisena vain jäsenille, niin olisi suhteellisen varmaa, että kuka tahansa haluava sen pian saisi jäsenmaksua maksamatta. Piratismi nyt vain on sellaista. Paperista lehteä olisi huomattavasti vaikeampi kopioida ja toimittaa halukkaille säästäväisille.

Mutta mikä lehden nimeksi? Otetaanko mallia Jehovan todistajien Sotahuudosta ja nimetäänkö lehti Bukinmaan Torvimerkiksi? Yhdistys voisi sitten palkita ansioituneita jäseniään kiinnittämällä heidän rintaansa Torvimerkin ja antamalla Torven arvonimen.
 
Kuulostaa hyvältä! Olenkin miettinyt, että jahka tuo Tolkienseuran jäsenyys taas vanhenee niin liittyisinkin Kontuun kun täällä kuitenkin vietän aikaani ja Tolkien seuran tapahtumista taas en tiedä yhtään mitään.
Ainut mikä Tolkien seuran poulesta on puhunut on pitkät juuret ja nuo lehdet jotka aina mielelläni selaan läpi. Eli jos olisi lehti joko verkossa tai paperilla niin sekin ongelma olisi ratkaistu :D
 
Lehdelle olisi taatusti kysyntää ja materiaalikin olisi pitkälti jo valmiina. Idea kuulostaa siis hyvältä, luulen että yhteistyö Tolkien seuran kanssa on fiksua, koska se hyödyttää näppärästi molempia osapuolia. Tarvitaan vain aktiivisia ihmisiä, jotka alkaisivat asiaa hoitamaan.
Voin samantien sanoa, että tässä asiassa minusta ei ole kovin paljon apua. Minkäänlaista tietoa/taitoa lehden teosta ei ole eikä tällä hetkellä aikaakaan. :wink:
 
Samooja sanoi:
Tarvitaan vain aktiivisia ihmisiä, jotka alkaisivat asiaa hoitamaan.
Tämä lienee se idean suuri kynnys. Tarvittaisiin tosiaan väkeä puuhaamaan lehden kanssa ihan todella paneutuen. Vaikka materiaalia periaatteessa onkin, sen hiominen ja ennen kaikkea valikointi ei olisi pieni työ. Ja sitten jos paperista lehteä vielä tehtäisiin, kohdattaisiin kaikki sen puolen kysymykset.
Yleensäkin lehden linjan ja konseptin määrittelyssä olisi tekemistä. Meitä on paljon ja tuotamme hurjasti tekstiä ynnä muuta, mikä olisi juuri sitä parasta timanttia jota lehdessä julkaista?

Mutta jos ilmoittautuu vapaaehtoisia toimittajia, idea on toki loistava. Ilman heitä asiaa on vaikea viedä juurikaan eteenpäin, muuten hahmottelemme vain pilvilinnoja. Tietysti ilman minkäänlaisia pilvilinnoja ei kukaan innostu toimittamisesta...
 
Kun mitään ei tunnu tapahtuvan, niin voisin kait ilmoittaa, että omaan
toimittajakokemusta ja tänäkin syksynä tehtäviini kuuluu mm.
partiolippukuntani lehteen juttujen hankkiminen ja laatiminen. Näinpä
siis voisin olla osa toimituskuntaa...jos joku kerää materiaalia, niin
minä voin sitten käydä sitä läpi ja olla yhteyshenkilönä Tolkien-seuran
suuntaan. (Eli epämääräinen päätoimittajaksi ilmoittautuminen)

Saisikos tänne vielä mielipiteitä ja ehdotuksia? Hobittilan sanomien
toimittajalta tuli viestiä, että yhteistyö olisi heidänkin puolestaan OK.
 
Toimittajakokemukset puuttuvat toistaiseksi, mutta olisi jännää päästä kokeilemaan edes jotain pientä, koska ideana tämä on ainakin mielenkiintoinen ja tuollaista olisi sitten hauska päästä lukemaan. Hmm, millaista materiaalia tällaisissa lehdissä yleensä on? Minä osaan vain piirtää Paintilla lohikäärmeitä. :p

Pagba sanoi:
Mutta mikä lehden nimeksi? Otetaanko mallia Jehovan todistajien Sotahuudosta ja nimetäänkö lehti Bukinmaan Torvimerkiksi? Yhdistys voisi sitten palkita ansioituneita jäseniään kiinnittämällä heidän rintaansa Torvimerkin ja antamalla Torven arvonimen.
Tämä on hieno ajatus.
 
Kuulostaa hauskalta! Itse en tosin tiedä kakkaakaan lehden toimittamisesta enkä ole järin lahjakas kirjoittajakaan, mutta jonkinlaisia kuvia voin kyllä piirtää jos tarvetta on.
 
Ylös