Yhdistymiskeskustelu ja -tiedotus: STS + Kontu = ?

Profiiliviesti
Keskustelu on suljettu.
Merrin kanta on imo tärkeä ottaa huomioon, koska ilman Merriä ei olisi Kontua. Minun kannaltani (molempien yhdistysten jäsen lähes alusta asti) on ihan sama, kumpi yhdistys loppujen lopuksi lakkautetaan, kunhan Kontu pyörii verkossa entiseen malliin, miitit järjestetään ja Legolas ja HobSan ilmestyvät säännöllisesti muodossa tai toisessa. Kiva bonus toki olisi, jos myös tammikuun kolmannen päivän vuosijuhlasta saataisiin taas oikea hilpeä juhla =)
 
Incánus sanoi:
Kolmanneksi, jos nyt käy niin, että päätätte lakkauttaa
VyK:n, tulee esiajateltu aikataulu venymään ja
paukkumaan ainakin vuodella. Ja minä kun luulin että
yhdistyminen pitäisi toteuttaa nopeasti...

Mistä tämä vuosi tulee?

Jos STS lakkautetaan, niin se tehdään Syystapaamisessa lokakuussa tai marraskuussa. STS:llä tarvitaan yksi kokous ja 3/4 enemmistö

Jos VYK, niin siitä äänestetään The miitissä ja syksyn toisessa miitissä. VYK vaatii kaksi tapaamista ja 3/4 enemmistön.

Eli joo, VYK on huimat yhden kokouksen vaikeampi. Säätämistähän molemmissa seuroissa on kokolailla saman verran meni se kumminpäin tahansa.

Nyt keväällä on yhteiskokous Helsingissä, jossa äänestetään laajemmalla porukalla siitä miten edetään. Sen päätöksen mukaan sitten edetään. Samalla on STS:n yleiskokous.

Suurta eroahan sillä ei ole kumpi seura ajetaan alas. Lopputulos on sama. Ennen toimimista kannattaa vain varmistaa, että jäsenistö on samaa mieltä hallituslaisten kanssa, että se menee läpi.

Vaikka pöytäkirjasta tuleekin sellainen kuva, niin mielipide ei ollut yksimielinen, mutta ei myöskään riitaisan erimielinen. Ainakin minulla on tunne, että monille sopii periaatteessa molemmat, mutta toinen tuntuu vähän paremmalta.

Itse ainakin olen mukana vaikka se olisi STS joka ajetaan alas, mutta mielummin toiste päin, niin jää pidempiaikainen elämään. Itse kun en tuota helppous mielipidettä purkamisessa jaa :)
 
Pakko muuten tuoda esiin näkökohta, jonka juuri
saunassa tajusin: Koska näyttää siltä, että ihmiset
kannattavat yhdistyneelle yhdistykselle nimeä Suomen
Tolkien-seura Kontu, pitää tämä ottaa huomioon
päätettäessä kumpi ajetaan alas VyK vai STs. Sillä PRH
ei tule hyväksymään sellaista muutosta, että STs
ajettaisiin alas ja VyKin nimi muutettaisiin STsK:si
koska se on aivan liian lähellä entistä STs:sää. Eli
nimiasia huomioiden, tulisi sitten VyK ajaa alas. Joo,
VyK tarvitsee sen kaksi kokousta ja molemmissa 3/4
kannatuksen, mutta se toinen kokous ei saa olla alle
kahden kuukauden päästä ensimmäisestä. Eli miittien
ajankohta pitää ottaa tässä kohtaa huomioon.

PRH:n kanta tuskin on muuttunut siitä kun asiaa
aikanaan selvitin kun VyKiä oltiin perustamassa, mutta
tämän voi joku ahkera tietenkin sieltä tarkistaa
soittamalla PRH:n lakimiehelle.

VyK säännöt sanoi:
"Päätös yhdistyksen purkamisesta on tehtävä vähintään kolmen neljäsosan (3/4) enemmistöllä annetuista äänistä kahdessa perättäisessä yhdistyksen kokouksessa, joiden välillä on oltava vähintään kaksi kuukautta ja jotka on järjestettävä eri paikkakunnilla."
 
Incan viimeinen kommentti saa minutkin kääntymään sen kannalle että VyK purettaisiin. Nimi Suomen Tolkienseura Kontu on kuitenkin sellainen mistä vaikka onkin useita mielipiteitä puolesta tai vastaan niin tuntuu olevan yleisesti ihan ok hyväksytty ja minä kannatan tällä hetkellä sitä. Ja koska toiminnot pysyisivät samankaltaisina kumpi tahansa puretaan niin pelkästä periaatteesta en tappele. Mutta edelleen olen sitä mieltä että vuosikokous on The Miitin yhteydessä. Finnconissa on kuitenkin paljon enemmän liikkuvia osia jotka on huomioitava kuin miitissä, monet aktiivit ovat kiinni muissa töissä siinä tapahtumassa ja sitä paitsi The miitti on kuitenkin uudenkin yhdistyksen suurin oma tapahtuma. Eikä se välttämättä ole joka vuosi idässä vaikka sitä tietysti toivoisinkin jo aiemmin esittämistäni syistä (enkä edes itse enää asu idässä). Erillisenä tapahtumanaan kokousta nyt ei oikeasti missään nimessä kannata pitää jos halutaan osallistujia.

Mitä taas tulee sivuston erillistämiseen niin minusta voisi vain muuttaa linjaa joustavammaksi. Annetaan Merrin puuhata huomattavasti itsenäisemmin eikä odoteta hallituksen päätöksiä jokaisesta jutusta, mutta sivuston toimiminen yhdistyksen alaisena tuntuu turvallisemmalta koska yhden ihmisen takana ollessaan voi käydä mitä vaan. Toivottavasti mitään sellaista ei käy että Merri ei kykenisi jatkamaan työtään, mutta aina voi tulla jotain.
 
Vuosikokouksen suhteen on siis oikeastaan kolme mahdollisuutta:

1. The Miitti
2. Finncon
3. Erilliskokous

Vaihtoehto 1: Tämä suosii tietysti (ainakin aluksi) VyK:n aktiiveja, puhtaasti siitä syystä että tapahtuma periytyy siltä puolelta. STs:läisiltä vaaditaan siis selkeää lisäaktiivisuutta osallistumiseen. Toisaalta tapahtuma on puhtaasti myös yhdistyksen oma, joten aikataulutus ja sijaintipaikka ovat täysin yhdistyksen päätettävissä (vaikka toki leirikeskusten saatavuus, hinta ja sijainti vaikuttavat). Lisäksi näistä kolmesta vaihtoehdosta kokonaisosallistujamäärä on varmasti suurin.

Vaihtoehto 2: Tämä taas suosii (ainakin jossain määrin) STs:n aktiiveja, vaikka Kontulaisiakin varmasti osallistuu merkittävästi Finnconiin. Ajoitus ei ole meidän päätettävissä, tilat pitää vuokrata ja kokouksen pituus (helposti 2-3 tuntia) vie aikaa pois muulta Finncon-aktiviteetilta. Osallistuako kokoukseen ja missata mielenkiitoisia tapahtumia? Myös monet aktiivit ovat vänkäreinä/järjestäjinä, joten aikaa osallistumiseen ei välttämättä kuitenkaan ole.

Vaihtoehto 3: Tasapuolinen vaihtoehto, jossa aika ja paikka voidaan päättää vapaasti. Toisaalta myös osallistujamäärä lienee vähäisin, vaikka kokous olisi Helsingin ydinkeskustassa. Aina joillakin aktiiveilla on liian pitkä matka tai muuta tekemistä. Miitille tai Finnconille on helpompaa raivata tilaa kalenterista koska osallistumiseen on muutakin motivaatiota kuin hallitukseen pääseminen tai äänestäminen.
 
Voihan kokous olla Finnconin yhteydessä muttei sen aikana. Ennen tai jälkeen, ihan kumpi fiksummalta tuntuu.
 
Tai sitten syksyllä niin, että samana viikonloppuna on esim. Vesilahtimiitti ja sitten sunnuntaina olisi STS:n syystapaaminen Vuoltsulla. (Tai sitten syystapaaminen Vesilahdella ja kyyti hoidetaan ees taas lauantaina niille, jotka tulevat vain kokoukseen.) Silloin menisi sikälikin kauniisti, että kun tokan kerran äänestetään lakkauttamisesta, niin samalla muodostetaan uusi yhteinen hallitus :) Joka sitten olisi ensi the miittiin, joka olisi uuden seuran miitti eikä vain vykin ja siellä valittaisiin uusi ja siirryttäisiin vykin aikatauluun hallituskaudessa (eli kausi alkaa syksyllä).

Minusta jatkossa vaalikokous on järkevää pitää the miitissä, jossa on paljon porukkaa, mutta ensimäisen hallituksen muodostamisen pitäisi olla mahdollisimman neutraali :)
 
Jos multa kysyttäisiin niin kokoustaisin mieluummin The Miitissä kuin Finnconissa, lähinnä koska Finncon on mulle se tapahtuma johon lähteminen on epätodennäköisempää, olen niin pihalla koko spefi-kentästä että pelkän ohjelman (ja kokouksen) takia tuskin tulen lähteneeksi. Viime kesänä olin vänkärinä ja se oli kivaa, mutta kivaa oli myös se että pääsin päivän päätteeksi kotiin enkä joutunut miettimään jonkun puolitutun asunnolla että miksiköhän en taaskaan jaksa olla sosiaalinen ja tutustua. Tämä on tietty tällaista henkilökohtaista angstia ja kokoukset varmaan pärjäävät ilman minuakin, vaikka haaveilen toki aina että sitten kun olen iso ja rohkea ja aloitteellinen, rupean hallituslaiseksi [22] The Miitti on paljon "helpompi" tapahtuma itselleni (en tiedä kuinka epäjohdonmukainen olen, mutta sittenpä olen :p)

Nimeksi kannatan Suomen Tolkien-seura Kontua, tunnen itseni aika vahvasti kontulaiseksi, STs:ään en koskaan saanut aikaiseksi edes liittyä.
 
Mitäpä siihen liittymäänkään, kituvaan seuraan jonka lehdet ovat lähes poikkeuksetta myöhässä ja kokoukset lievästi sanottuna puisevia (ja tämä niiden vuosi"juhlien" perusteella, joihin olen saanut aikaiseksi osallistua aktiiviaikojeni jälkeen) pienen sisäpiirin istujaisia =D
 
Eipä sitten muuta kuin kunnon Tolkien-fandomin aktivointi käyntiin.



Suurin muutos Suomen Tolkien-fandomissa sitten Konnun perustamisen:


Suomen Tolkien-seura ry

ja

Verkkoyhteisö Kontu ry



YHDISTYVÄT


Tule paikalle vuosikymmenen suurimpaan mullistukseen!


Kyllä mää voisin olla tässä jo sitä mieltä, että tämä tulee tapahtumaan. Ei ole enää muuta suuntaa. Nyt tärkeintä on saada VyKin ja STs:n hyvät puolet yhteen ja nitoa niistä sellainen vastustamaton paketti, että aiemmin kumpaankaan yhdistykseen kuulumattomat innostuvat touhusta. Uusi yhdistys tulee olemaan nähdäkseni ensisijaisesti kirjallisuusseura, joka järjestää useita aktiivisia miittejä vuodessa sekä tukee Tolkienin tunnettavuutta monin tavoin. Konnun välityksella kuka tahansa pääsee halutessaan yhdistystouhusta jyvälle, jolloin yhdistyksen tulevaisuus on turvattu ja vastaavasti yhdistys tukee Kontua rahallisesti olemalla tukena miiteissä.

Tällä tapaa ajatellen uudella yhdistyksellä tulee olemaan täysin erilainen imago kuin Suomen Tolkien-seura ry:llä tai Verkkoyhteisö Kontu ry:llä. Vanhaa STs:ää on aina vaivannut etäisyys, sen toimintaa on ollut vaikea lähestyä, VyKillä taas on ollut vaikeaa löytää Sitä Juttua, joka tekee yhdistykseen kuulumisesta jonkin arvoista niillekin, jotka eivät miittaa.
 
Itse olen sitä mieltä, että seurojen yhdistäminen on - vihdoinkin - hyvä idea. Olen aikoinaan ollut tätä vastaan, mutta aika on sille sopiva nyt. Sen sijaan mielestäni on aivan kuolleena syntynyt ajatus, että Tolkien-seura lakkautettaisiin ja jäätäisiin odottelemaan, että koska se voitaisiin "perustaa uudestaan" Vykin osaksi eli koska rekisterisuoja olisi päättynyt.

Olen myös sitä mieltä, että vaikka on helppo ajatella että "no jäähän ne kontaktit ja historia" eivät ne jää, jos seura lakkautetaan. Kontaktit ovat (niin Tolkien-seurassa kuin esim. yritysmaailmassakin) liian usein yhden tai kahden henkilön varassa. Seuran kontakteista iso osa oli varmasti jo hukkunut hallitusvaihdosten aikana siinä vaiheessa, kun itse päädyin hallitukseen 90-luvun lopussa. Historia sen sijaan loppuisi siihen, kun yhdistys lakkautettaisiin. Siis virallisesti näin. Perustamispäivä ei olisi se 1992, vaikka olisi kiva niin ajatella. Perustamispäivähän olisi silloin Vykin perustamispäivä...

Itse olen sitä mieltä, että Finncon olisi kokoukselle sen puoleen paras, että sieltä saisi tilat maksutta esim. perjantaiksi, kun con alkaa lauantaina. Toimin tällä hetkellä Finncon-yhdistyksen puheenjohtajana ja olen yksi 2012 Finnconin pääjärjestäjistä ja voin näiden takia sanoa, että tämä on aivan päivänselvä asia. Eli käytännössä kokousta ei tarvitsisi pitää minkään ohjelmanumeron kanssa päällekäin eikä esim. myyntipöytää tarvitsisi sen takia sulkea. Finncon on kuitenkin kirjallisuustapahtuma ja koko Tolkien-fandom pohjaa kirjallisuudelle (ihan vain jos joku ei tiennyt, hehe). Lisäksi yhteistyö Finnconin kanssa ei tee pahaa ylipäätänsä ja kokous Finnconissa saattaisi tuoda jäseniä myös Finnconiin tapaamaan huikeita kunniavieraita ja muita genreharrastajia!

Olen myös samaa mieltä siitä, että kiertävä paikkakunta lisäisi nimenomaan tasa-arvoa siinä, että suuremmalla osalla jäsenistöä olisi mahdollisuus osallistua. Itse en usko, että lähtisin viikonloppumiittiin edes vuosikokouksen takia ellei olisi mahdollisuutta päästä kotiin yöksi, mikä käytännöss tarkoittaisi alle puolen tunnin ajomatkaa kotiin. Joo, olen mukavuudenhaluinen. Lisäksi kiertävä kokous olisi hyvää vaihtelua sekä STs:lle, että Vykille! Käytäntöähän voisi muuttaa mikäli siltä tuntuu, ei ainakaan Tolkien-seuran säännöissä ole mainittuna paikkaa, ainoastaan suurinpiirteinen aika vuosikokoukselle.

Itse epäilisin, etten koskaan tulisi liittymään uuteen yhdistykseen ellei se olisi edes jollain tavalla automatisoitu esim. sähköposti tai palautuskuorella varustettu lomake, johon voisi suoraan ruksata, että haluaa siirtyä toisen yhdistyksen jäseneksi ja antaa luvan yhteystietojen siirtämiseen toiseen yhdistykseen. Paljon työtä, mutta toisaalta saattaisi tarkoittaa lisää siirtyviä jäseniä. Tämä on ihan henkilökohtaista aikaansaamattomuutta ja uskoisin sitä esiintyvän molemmilla puolilla.

Kuinka monta jäsentä yhdistetty yhdistys tarvitsisi, jotta toiminta olisi kannattavaa? Mikä on siis vähimmäismäärä, joka on saatava? Riittäisikö esim. Vykin jäsenpohja tähän (epäilen, että ei, koska aktiviteetteja tulee lisää)? Millaisista luvuista puhutaan, kun toiminta kuitenkin tavallaan laajenee? Minkäkokoisella budjetilla yhdistynyt seura pyörisi noin muuten? Nämä ovat kohtuullisen oleellisia kysymyksiä kuitenkin :)

Olisi myös kiva tietää lisää tuosta, että miten Vykin lopettaminen on sen hankalampaa kuin Tolkien-seuran jos tuota yhtä kokousta enemmän ei oteta huomioon? Käytännössähän ensimmäisen (ylimääräisen) yleiskokouksen voi pitää vaikka jo keväällä ja jälkimmäisen The Miitin yhteydessä. Ei se nyt niin suuri vaiva mielestäni ole. Ylimääräisiä yleiskokouksia on Tolkien-seurassakin pidetty tarpeen vaatiessa silloin tällöin (minunkin hallituskaudellani vissiin pari-kolme kertaa), en usko sen olevan mahdotonta Vykillekään. Yleisesti ottaen PRH-byrokratia, jonka kanssa olen aika paljon viime aikoina paininut, on melko samanlaista kaikille. Teoriassa on tietysti mahdollista, että ehdotus ei saa sitä tarvittavaa 3/4 äänimäärää, mutta käytännössä näin voi käydä kummassa seurassa tahansa. Hommahan on pitkälti kiinni siitä, miten yhdistysmisasian esittää. Ilman kunnon valmistautumista ja selkeää esitystä kokouksessa on tietysti läpimenokin epävarmaa :)

Logoasiasta sen verran, että itse olen aina rakastanut Toven tekemää logoa ja toivoisin sen säilyvän tulevassa yhdistyksessä ainakin jossain käytössä. Mielestäni logossa yhdistyy samaan aikaan kaksi Tolkien-seuran oleellista osaa: Tolkien ja suomalaisuus. Tolkien-seuran tarkoituksena on toimia Tolkien-harrastuksen näyteikkunana maailmalle, joten mikä sen parempi tapa kuin se, että logossa on yhden ehkä maailman tunnetuimmista suomalaisista kirjailijoista piirtämä Tolkien-kuva!

Lopuksi vielä, että mielestäni Merrin ehdotukset ovat kuulostaneet sikäli parhaimmilta, että siinä tosiaan saisi kahden yhdistyksen parhaat puolet. On totta, että Tolkien-seura ei ole enää suoranaisesti kovin eloisa ollut useampaan vuoteen, mutta mielestäni se ei tarkoita, etteikö seuraa voisi silti säilyttää. Itse toki toivoisin, että säilytettävä seura olisi se, johon kuulun...
 
Micin viimeisin ehdotus voisi olla ihan ok. En varsinaisesti kannata, mutta en vastustakaan. Syksyn miitti tosin on Rismalahti, mutta siellä on paremmin tilaakin kokoustaa kuin Lammasniemessä ja sinne voi ottaa enemmän miittaajia, joten parempi jopa niin. Jos se madaltaa seuralaisten kynnystä tulla mukaan alkuun niin mikäs siinä. Mutta tosiaan vakituiseksi kokouspaikaksi nuo pienet leirikeskukset eivät sovi. Se voi jo karkottaa muuta osallistujakuntaa jos vuodesta toiseen ajetaan muutamaksi tunniksi pieniin tiloihin kokouksen alta. Mutta uskoisin että yksi kerta aina menee jos siihen nyt on tarvetta.

Jokainen puolustaa "omaa tapahtumaansa" vuosikokouksen pitopaikaksi, mutta joka tapauksessa sen pitäisi minusta sisältyä kunnolla viikonlopulle. Olin sitä mieltä jo silloin kun kokousta puuhattiin The Miittiin perjantaiksi ja aion tänäkin vuonna puhua lauantain puolesta kun The Miitin ohjelmaa aletaan miettiä. Silloin pidempimatkalaiset töissäkäyvät pääsevät helpommin kulkemaan (esim. Duna ei tullutkaan kokoukseen sen jälkeen kun se oli lauantain sijasta perjantaina). Ei perjantai- tai sunnuntai-iltoja (sanoo hän jolla on tulevana maanantainakin kuuteen asti töitä ja maanantaisin saattaa helposti vuoro alkaa kuudelta aamulla). Toki on myös viikonlopputyöläisiä joiden olemassaolo tavallaan kumoaa tätä ajatusta, mutta valtaosa väestä on kuitenkin opiskelijoita (jotka jaksavat valvoa maailmantappiin ja joille siis perjantailla ei ole väliä) tai normaalissa päivätyössäkäyviä tai perheellisiä (joista ainakin osa on ihan puolikuollut työviikon päälle eikä millään jaksa pysyä enää perjantain-iltana kyllin skarppina kokouksessa). Eikä noin isoa kokousta oikein teoriassa pysty viikolla aloittamaan ennen kahdeksaa illalla tai se ainakin varmasti suosii vain lyhyenmatkalaisia. Ja silloin voi venyä kymmeneen tai yhteentoista yöllä mikä ei palvele enää ketään.
Kiertävyys on toki hyvä juttu ja lisää tasapuolisuutta. Mutta The miitissä niille jotka oikeasti tulevat kaukaa eivätkä ole ihan niin mukavuuden haluisia on mahdollisuus yöpyä jopa kohtalaisen halvalla (riippuen toki miittipaikan hinnasta). Kyllä minä ainakin mieluummin maksan miittimaksun ja nukun jonkinlaisessa sängyssä kuin joko maksan kalliin hotellin tai nukun jonkun puolitutun vaivoina lattialla tai sohvalla huonojen hartioideni ja niskani kanssa. Ajatuksena hieno pitää suuren kirjallisuustapahtuman yhteydessä, mutta siinä on hirveästi mutkia matkassa.
Toki sekin olisi vaihtoehto että pitäisi vuorovuosina The Miitissä ja Finnconissa. Mutta onko se taas liian sekavaa? Se kohtaisi tasapuolisesti kaksi erilaista jäsenryhmää. Mutta silti vastassa olisi jokatoinen vuosi tuo aikataulu. Onhan siinä toki säätämistä miitissäkin, mutta siellä se on helpompaa kun liikkuvia osia on vähemmän ja tapahtuma voidaan aikatauluttaa kokouksen tarpeisiin (toki huomioiden myös kokoukseen osallistumattomia) eikä kokousta tapahtuman tarpeisiin.

Ja mitä taas seuran lakkauttamiseen liittyviin päivämäärien häviämisiin tulee niin mikään ei estä säilyttämästä elossa noita päiviä. En edelleenkään usko hetkeäkään että jos se olisi VyK joka laukkautettaisiin niin alettaisiin juhlia VyK:in vuosipäivää ja seuran vuosipäivä jäisi pois. Sillä on käytännönmerkitystä vain paperilla. Mutta kuten sanoin, en enää ala tapella tästä asiasta koska nimipointti puhuu sen puolesta että VyK ajetaan alas.
 
Piti aamulla pelata hieman Minecraftia ennen töihin lähtöä, mutta päädyinkin lukemaan tätä topikkia. En silti syytä teitä viime tipassa töihin ehtimisestä, sillä niin olisi kaikella todennäköisyydellä tapahtunut, vaikka olisin pelannutkin.

Ihan käytännön yhdistyslakiteknisistä syistä vaaka näyttää kallistuneen VyKin lakkauttamisen puolelle. Kahden kokouksen järjestäminen ei liene ongelma, sillä väellä tuskin on mitään tiuhaa miittaamista vastaan ja miiteissähän nämä kokoukset on käytännöllisintä järjestää. Mikäli taas on tarkoitus houkutella vanhoja STs:n dinosauruksia mukaan toimintaan, niin ensimmäistä vuosikokousta ei pidä järjestää missään miitissä porkkanana "tule joko viettämään pitkäveteistä viikonloppua tuikituntemattomien ihmisten kanssa tai käväisemään jossain Erun selän takana tuntitolkulla autossa istuen", vaan juurikin FinnConin yhteydessä. Se voidaan järjestää ennen tai jälkeen varsinaisen conin tai sitten siitä voidaan tehdä virallinen ohjelmanumero, johon vänkärit ja järjestäjät ilmoittautuvat etukäteen osallistuvansa. Silloin Maailmanlopun FinnConissa alkaisi jotain uutta ja toivoa herättävää.

Ugh, olen puhunut.

Muoks
 
Pagba sanoi:
Mikäli taas on tarkoitus houkutella vanhoja STs:n dinosauruksia mukaan toimintaan, niin vuosikokousta ei pidä järjestää missään miitissä porkkanana "tule joko viettämään pitkäveteistä viikonloppua tuikituntemattomien ihmisten kanssa tai käväisemään jossain Erun selän takana tuntitolkulla autossa istuen"
Miksi viikonloppu olisi pitkäveteinen? Käsi ylös sellainen kontulainen joka on ensimmäisen miitin jälkeen (varsinkin jos se on The Miitti) ollut sitä mieltä että miitti oli pitkäveteinen ja tylsä kun sieltä ei tuntenut ketään.
Miitti on se missä paljon helpommin tulee ajateltua että istunpa kokousta seuraamassa ihan vaan mielenkiinnosta ja sitten saattaa tulla lähdettyä mukaan. Toki Finnconissa jäsenistö sekoittuu hiukan paremmin, mutta ajatellaan edelleen seurojen yhteen laittamista. Kun The Miitti on tulevan seuran suurin ihan oma tapahtuma niin se on pelkästään luonnollisin kokouksen pitopaikka ja edelleen niille dinosauruksillekin (kaikella kunnioituksella heitä kohtaan) tekisi ihan hyvää kurkistaa meidän tapahtumiamme jos haluavat edelleen olla perillä myös uuden yhdistyksen toiminnasta. Tuntuu että nyt ajatellaan koko ajan vain sitä miten vanhat STs:n jäsenet saadaan roipotettua mukana ja nuorempi VyK joustaa eikä sitä että ehkä se olisi vanhoille parroillekin virkistävää vähän vilkaista uusia tuulia. Vai onko tarkoitus oikeasti vain virkistää seuraa VyK:in kustannuksella? Saakoon seura pitää seuransa ja annetaan VyK:in pitää kokouksensa. Tiedän että seuralla on pidemmät perinteet, mutta varsinkin Merrin puheenvuoroista (ja välillä muidenkin) tulee se kuva ettei VyK:illä ole mitään arvoa. Joo se on nuorempi seura jolla ei ole niin pitkiä perinteitä ja taustaa ja historiaa ja sen toimintakenttä on enemmän netissä ja ehkä homma ei siinä suunnassa ole toiminut kaikin puolin hyvin, mutta koko ajan yrittänyt ajatella sivuston parasta kuitenkin. Mitä jos Merri saa perheen tms. eikä häntä meinaa sen jälkeen saada kiinni millään ja kaikki seisoo sen takia? Kun yhdistys on taustalla niin hommat saadaan tarvittaessa jotenkin rullaamaan ilman Merriäkin jos on ihan pakko. Edelleen pitäisi vain muuttaa ajattelutapaa siihen suuntaan että Merri tekee ja yhdistys tukee, mutta saa samalla jonkinlaisen selvityksen missä mennään, mutta ei hidasta Merrin työtä kuten on tähän asti tehnyt. Eikä seurakaan ole kovin aktiivisesti ja hyvin toiminut viime aikoina. Meilläkin on jäseniä jotka arvostavat yhdistystään ja haluavat toimia sen parhaaksi. VyK on nuori ja virkeä ja Seura taas vanha ja hiljainen. Tasapuolisesti yhdistämällä siitä varmasti saataisiin toimiva kokonaisuus, mutta harmittaa kun VyK asetetaan tässä keskustelussa toistuvasti lyhyen historiansa ja toimintakenttänsä takia toisarvoiseen asemaan. Seuralla on historia ja yhdistyksellä aktiiviset toimijat. Molemmat voivat hyötyä toisestaan, mutta sen on oltava symbioosi eikä kumpikaan saa olla loinen joka syövyttää toista hiljaa kunnes se kuolee pois. VyK:in eteenkin on tehty paljon töitä ja tehdään edelleen yhdistymiseen asti. Kurjaa että sillä työllä ei ole samanlaista arvoa kuin kauan sitten tehdyllä työllä. Historia on arvokasta, mutta myös uudempi työ voi olla arvokasta. Mutta niinpä kai antiikkikorujakin arvostetaan enemmän kuin uusia ja niistä maksetaan moninkertainen hinta. Surullista ja kurjaa. Puhutaan jatkuvasti vaan siitä miten saadaan vanhat seuralaiset mukaan toimintaan, mutta on se vähän heistäkin kiinni miten aktiivisesti tahtovat oikeasti osallistua. Olen minäkin mukavuudenhaluinen, mutta kun on "pakko" niin revin itseni liikkeelle. Vaikka sitten sinne Erun hylkäämäänloukkoon tai Tampereelle tai Helsinkiin (joihin minulla on paljon suurempi kynnsy lähteä). Samalla tavalla VyK menettää mahdollisia kokoukseen osallistujia jos kokous on conissa.

Niin joo ja periaatteessa ajatus lakkautettavan yhdistyksen jäsenille lähetettävästä rastiruutuun lapusta on hyvä jos vaan vapaaehtoisia tekijöitä löytyy.

Edit kirjoitusvirheitä
 
Kontulaisilla on hieman eri lähtökohta ensimmäiseen miittiin lähtiessään kuin pelkillä seuralaisilla. "Ai tuo on Merri, onpas vaatimattoman oloinen kaveri... Jaamar on luonnossa yhtä pippurinen kuin netissäkin... eikö tuo Pagba osaa mitään muuta tehdä kuin pelata lautapelejä?" Heille sana tulee lihaksi, kun taas seuralaisilla ei ole juuri mitään ennakkokäsityksiä porukasta. Sama kuin jos minä menisin Risingin miittiin. Suokissakin oli riittävän pitkäveteistä, kun en tuntenut väestä juuri ketään. Petri Hiltusen bongasin ja pari muuta kuuluisuutta ja juttelin hetken Jukkahoon kanssa. Siinä se. Jos olisin joutunut viettämään kokonaisen viikonlopun heidän kanssaan, niin olisi kyllä ollut suru puserossa ja olisin tuntenut itseni oikein kunnolla ulkopuoliseksi.

Onko olemassa vain nuo kaksi vaihtoehtoa? Joko on olemassa hallitus, joka sanelee Merrille mitä pitää tehdä, jos muistaa sanella, tai sitten Merri päättää kaikesta itsenäisesti ja tekee kaiken työn itse. Legolaksella ainakin joskus oli toimituskunta, josta oli päätoimittajalle suurta apua lehden teossa. Onko Merri koonnut ympärilleen nörttiporukan samassa tarkoituksessa? Onko hallitus yrittänyt koota hänelle sellaisen?
 
Hallitus on yrittänyt ja käsittääkseni Merrikin on yrittänyt kasata työryhmää, mutta syystä tai toisesta vähän heikoin tuloksin. Sehän se ihanneratkaisu olisi.

Mitä taas tulee siihen että seuran puolelta tulevat eivät tunne millään tasolla ketään niin onhan Mic, Haltiamieli, Nerwende, douv, Pagba jne. Kyllä näistä molemmissa yhdistyksissä pyörivistä tyypeistäkin aina joku on paikalla. Ja aina voi lähteä vaikka kahdestaan liikkeelle. Tai pienessä porukassa jos tuntuu ettei halua yksin reissata. Kimppakyydillä kulkiessa ehtii saada jo matkalla vähän uusia tuttavuuksia. Ja aina on uudet miittaajat otettu avosylin vastaan vaikka onkin vähän omia juttuja vanhoilla tutuilla.
 
Vaikeaa, hyvin vaikeaa on saada dinosauruksia erikseen liikkeelle. On perhettä, on työtä, on etukäteen sovittuja juttuja, sää on kehno ja selkäkin vaivaa. Parempi on mennä sinne, missä he joka tapauksessa kokoontuvat. Jukkahoo, Jossu, Teemu, Ksu, Kro, Tino, Pali, Päivi, Mikael, Ylva, Maria... ei heitä nykyään juuri muualla näy kuin FinnConissa, jota he eivät voi jättää väliin, varsinkaan tätä viimeistä ennen maailmanloppua. Miksi sitten vaivautua tapaamaan heitä, kun heistä ei kaikella todennäköisyydellä kuitenkaan tule aktiivisia uuden yhdistyksen jäseniä? Historian vuoksi. He tietävät paljon ja muistavat paljon. He eivät vielä ole harmaatukkaisia keinutuolilaisia, mutta näissä ympyröissä heitä voi pitää antiikkisina. Kulttuuriperinnön siirtämisen vuoksi heitä kannattaa kuunnella.
 
Paljon keskustelua asiasta, mutta sehän on vain hyvä asia. (Voisin yrittää koostaa jonkinmoisen taulukon, johon kokoaisi taulukkomuotoon sopivia mielipiteitä, esim nimeä tai logoa koskevia. Jos joku muu innostuu niin siitä vaan)

Se helpoin asia eli nimi: Suomen Tolkien-seura Kontu (ry?)

Ja näköjään nimien kannalta VyK olisi parempi lakkauttaa. Minulle ei muutenkaan kyllä ole suurta merkitystä sille kumpi seura virallisesti lakkautetaan. Tällä hetkellä olen vain VyKin jäsen, mutta mukana STS:n paikallistoiminnassa, joskus pikkujunnuna olin STS:n jäsen, mutta lähinnä lehtien takia. Ja selvennyksen vuoksi täytyy mainita, että tunnen hyvin vähän STS:läisiä, jotka eivät olisi myöskin Konnussa. :p

Sellaista kokouspaikkaa, joka olisi kaikille sopiva, tuskin löytyykään, Suomi on iso maa. Kimppakyytejä on kyllä aina järjestynyt, mutta minusta olisi mukavaa ja helpottavaa, jos paikalle pääsisi mahdollisimman hyvin julkisilla. Paljolti riippuen The Miitin pitopaikasta kannattaisin kuitenkin Finnconia kokouspaikaksi ensimmäistä kertaa. (Ei, en ole koskaan käynyt, mutta tässäpä olisi minulle loistava syy käydä ensimmäistä kertaa!) Mielestäni se olisi neutraalimpi paikka kuin The Miitti - toki The Miitissäkin on paljon STS:läisiä, mutta niistä kaikki taitavat olla näitä "tuplajäseniä". Jatkossa kiertävä kokouspaikka olisi tasapuolinen - vaikka sitten jatkossa The Miitissä.

Toven logoa ja Konnun monogrammia kannatan käytettävän rinnakkain.
 
Oma toivoni työryhmästä on jo kuopattu. Työryhmähän väistämättä johtaisi siihen, että sivuston sisältöä tulisi toimittaa. Tämä taas sotii Konnun nykyistä rakennetta vastaan, sillä Kontuhan on pääasiallisesti yhteisö. Kontuwiki on avoin kenelle vain rekisteröityneelle ja keskustelualueen kautta tieto kulkee parhaiten.

Tämän vuoksi olen ehdottanut sivuston rakenteen keventämistä siten, että meillä olisi selkeästi vain Kontuwiki ja keskustelualue. Näiden avoimuus ja sopiva toteutus keventävät teknistä ylläpitoa ja tarvetta omalle kehittämiselle. Tällä hetkellä on tiedossa, mille pohjalle sivusto rakennetaan, mutta kaikkia yksityiskohtia ei ole vielä hiottu loppuun asti. Keskustelualueelle kuitenkin tulee ohjelmiston vaihtamisen myötä uusia ominaisuuksia, jotka poistavat nykyisiä ongelmia.
 
Incánus sanoi:
***Sillä PRH
ei tule hyväksymään sellaista muutosta, että STs
ajettaisiin alas ja VyKin nimi muutettaisiin STsK:si
koska se on aivan liian lähellä entistä STs:sää. Eli
nimiasia huomioiden, tulisi sitten VyK ajaa alas.

Tämä ratkaisi asian minun puoleltani. Smialin toiminnassa olen huomannut, miten paljon helpompi toimintaa on markkinoida ulkopuolisille STs nimellä. Esimerkiksi keväällä, kun olimme yhteydessä paikalliseen kouluun ja kirjastoon Tolkien Reading Dayn tiimoilta. Nimen takia puollan VyK:n alasajoa. Sillä ei ole niin suurta väliä minulle onko STsK vai STs.

Edelleen markkinointikannalta tuo Toven logo on mielestäni ainutlaatuinen. Loistavaa, että meillä yleensä on sen käyttöoikeus. Kuten KRO toivon sen säilymistä ainakin jossain käytössä, tosin tätä varmaan säätelee se annettu käyttöoikeus. Onko se kirjallisesti jossain vai miten tämä käyttöoikeusasia toimii?
 
Profiiliviesti
Keskustelu on suljettu.
Ylös