Yhdistymiskeskustelu ja -tiedotus: STS + Kontu = ?

Profiiliviesti
Keskustelu on suljettu.
Jaamar sanoi:
Niin joo ja periaatteessa ajatus lakkautettavan yhdistyksen jäsenille lähetettävästä rastiruutuun lapusta on hyvä jos vaan vapaaehtoisia tekijöitä löytyy.

En muista avasinko suuni vai jäikö tämä pään sisälläni olevaksi ajatukseksi, mutta ainakin ajattelin tätä sunnuntaina yhteiskokouksessa. Siitä toki koituu kuluja jokatapauksessa (kirjekuoret+postimerkit+tulostaminen), mutta mikäli se yhtään edesauttaa uuden yhdistyksen parempaa toimimista, se mielestäni on sen arvoista.

Myös yleispätevä infokirje koko yhdistymisestä MOLEMPIEN tämänhetkisten yhdistysten jäsenille olisi mielestäni tarpeen - ja nimenomaan infokirje, ei vielä kysely tai muu.
Olkoonkin, että suurin osa VyKiläisistä varmasti pyörii foorumilla ja tulee huomanneeksi yläpalkin ilmoituksen ja toistuvasti esillä olevan yhdistymiskeskustelun, mutta tiettävästi niitäkin jäseniä on, jotka ehtivät tai viitsivät pyörähtää paikalla vain harvoin. Minua ainakin harmittaisi tilanne, jossa Oikean Elämän verottamien kiireiden takia päätän pitää taukoa Käärmeessä pyörimisestä ja huomaan kesällä, että en päässyt sanomaan asioitani ääneen, koska en tiennyt.

Minulle on henkilökohtaisesti aivan sama, kumpi yhdistyksistä lakkautetaan. Toki yleisistä kokouspaikoista kaukana asuvana kannattaisin mieluummin sitä, johon ei tarvitse ravata kymmentä viikonloppua peräkkäin kokoukseen (Ai että kokous pärjää ilman minuakin? Entä jos kaikki ottavat tämän asenteen ja kohta yksi kaupunki kokoustaa keskenänsä?). Olin aluksi STs:n lakkauttamisen kannalta pitkälti samoista syistä kuin moni muukin, ennen kaikkea siksi, että se jatkuvasti esitettiin helpompana. Mutta jätän tämän auki omalta kohdaltani, minusta molemmilla yhdistyksillä on omat hyvät puolensa, jotka nekin on jo kirjattu aiemmin.

Sivuston ylläpito ja kehitys on minusta ongelma jo nytkin. Jaamarilla oli hyviä pointteja siitä, miten yhdistyksen tulisi nimenomaan tukea sivustoa, mutta ei jarruttaa sitä. Mutta minusta on väärin myös se, että yhdistyksen tukeman sivuston kehitys ja uusiutuminen ja ylläpito on hidasta, koska tavoitettavissa on vain yksi tai kaksi satunnaista ihmistä, joiden varassa homma pyörii - kaikella kunnioituksella sitä kohtaan, että on loppupeleissä Merrin ansiota, että tätä koko keskustelua edes käydään, ja ymmärrän kyllä paremmin kuin hyvin, että on todennäköisesti todella vaikeaa omasta näinkin suureksi kasvaneesta tuotoksesta on luovuttaa vastuuta jollekulle muullekin.

Nimiasia on mielestäni aika selkeä. Jos PRH ei vänkää vastaan, Suomen Tolkien-seura Kontu on mielestäni parempi kuin hyvä, vaikka se onkin "pitkä ja monimutkainen". Todellisuudessa sen pituus ei juurikaan kasva kummankaan yhdistyksen nykyiseen nimeen nähden. Toki perinteet jneyms mutinaamutinaa.

Logoasiaan ehdottaisin kokouksessakin parhaimmaksi vaihtoehdoksi koettua mallia, eli äänestys, jossa mukana olisivat niin VyKin ja STs:n logot, ehkä Konnun monogrammikin, kuin myös sitten jäsenistön itse suunnittelemaa tuotosta, jota pitäisi alkaa piakkoin mielestäni kerätä, jos tämänkaltainen äänestys tulee. Äänestyksenkin suhteen olisi paras saada postilla tiedotus (tai itse koko äänestys ehdokkaineen ja palautuskuorineen) kulkemaan.

Ylipäänsäkin en nyt haluaisi yhtään vältellä postilla jäsenten tavoittamisen merkitystä, olkoonkin, että siitä tulee niitä aiemmin mainitsemiani kuluja ja varsinkin työmäärää (jonka voin tarvittaessa vaikka itse hoitaa, tässä taloudessa on nähty ennenkin yhdistyksen jäsenille vinon pinon kirjeitä postitusta [koska isäni toimii paikallisessa torikauppiasyhdistyksessä, mutta se nyt ei liity tähän]).
Uskoisin, että ainakin STs:n jäsenistö olisi helpoin tavoittaa näin ja tarjota heille mahdollisuus vaikuttaa ja osallistua.
 
Jaamar, olen pahoillani jos tulkitsit tekstini niin, että vähättelisin jotenkin Vykiä tai sen historiaa. Mielestäni erityisesti Kontu on tehnyt keskeistä työtä Tolkien-fandomin eteen Suomessa ja ilman "muuttuvan yhteiskunnan" tarpeisiin vastannutta yhdistystä olisi Tolkien-fandom todennäköisesti virallisesti harmaapartaista ja puisevaa (kaikki kunnia enteille toki). Itse näen yhdistymisessä mahdollisuuden luoda vielä jotain suurempaa (enkä tarkoita pelkästään jäsenmäärää) ja erityisesti yhteistyömahdollisuudet molempien yhdistysten puolelta olevien kontaktien kautta ovat valtavat. Tässä keskeisessä osassa on mielestäni Finncon, jonka fantasiapuoli jää helposti scifin alle ja pitkän linjan fantasiaharrastajana en haluaisi niin olevan!

Yllämainittuun liittyen olisi mielestäni hirveän kiva saada vuosikokous nimenomaan Finnconiin. Ymmärrän kuitenkin myös esim. taloudelliset vaikeudet tämän suhteen (ei siis yhdistyksen vaan jäsenistön puolelta). Käytännössä toki miitin järjestäminen Finnconiin on hyvin mahdollista ja ehdottoman suotavaa nimenomaan jäsenistön yhdistämisen kannalta. Itse lähden siitä olettamuksesta, että myös vykiläisiä on Finnconissa anyways. Eivät kaikki Tolkien-seuralaisetkaan Finnconissa käy! Itselleni on melkeinpä järkyttävävä ajatus, etteivät vykiläiset kävisikään ollenkaan Finnconissa (ehkä osaittain siksi, että olen heitä Finnconissa kuitenkin tavannut!) :)

Toisaalta, asiaa yön yli ajatelleena, olen myös sitä mieltä, että vuosikokous on kuitenkin loppujen lopuksi vain operatiivisten asioiden byrokraattinen välttämättömyys. Sillä on hyvin vähän tekemistä yhdistyksen jäsenistön kanssa, koska tilinpäätös, vastuuvapauden myöntäminen ja uuden hallituksen valinta eivät välttämättä rivijäsenistölle ole kovin mielenkiintoisia asioita. Uuden hallituksen valinnassahan tavoitteena on saada uusia aktiivisia toimijoita. Tuskin vanhoja partoja niinkään kiinnostaa nuo asiat kuin itse harrastuksen ylläpitäminen. Itse en usko haluavani enää Tolkieniin liittyvän yhdistyksen hallitukseen, koska en usko että minulla on (typerää keskustelufoorumi-lätinää lukuunottamatta) kovin paljoa annettavaa. Olin Tolkien-seuran hallituksessa 10 vuotta ja sekin oli ehkä vähän liikaa.

Käytännössä siis vuosikokouksen pitäminen siellä, missä on aktiivisia toimijoita, on mielekkäin ajatus. Vaikka itse en kannatakaan The Miitin yhteyteen kokousta (koska en sinne usko lähteväni), saattaa se käytännön syistä olla silti paras vaihtoehto. Totuushan kuitenkin on, etteivät yksinomaan Tolkien-seuraan kuuluvat henkilöt (ehkä Beniä lukuunottamatta) ole enää kiinnostuneita toimimaan seuran hallituksessa. Vykin puolella sen sijaan "sukupolvenvaihdos" on huomattavasti todennäköisempaa, joskaan ei ehkä vielä ajankohtaista!

Se, mitä tuohon The Miittiin silloin melkeinpä väkisin vaaditaan vain on se, että siellä ei ole rajaa väkimäärällä. Yleensähän miitteihin on vain tietty määrä paikkoja tarjolla (tilan rajallisuuden vuoksi). Vuosikokouksen pitää kuitenkin käsittääkseni käytännössä olla paikka, johon kaikki yhdistyksen jäsenet voivat tulla. Mikäli jokainen haluaisi jäädä viikonlopuksi, olisi aika ikävää joutua sanomaan etteivät voi, koska tilaa ei ole tarpeeksi. Tällaisen paikan löytäminen tuskin on mahdotonta, tulipahan vain mieleeni.

Yhdistyminen tuottaa töitä (ja mahdollisesti kustannuksiakin) kuitenkin, joten mielestäni kyselylomakkeen lähettäminen jäsenistölle ei voi olla kynnyskysymys. Onko yhdistymisen ajaminen järkevää mikäli yhdistysten hallitukset eivät ole halukkaita tekemään yhdistymiseen vaadittuja töitä? That being said: en tiedä onko Jaamar kummankaan yhdistyksen hallituksessa enkä tiedä oliko tuo kummankaan yhdistyksen hallituksen virallinen kanta. Enemmän näkisin lomakkeen lähettämisen jäsenistöstä huolehtimiseksi. Olen myös samaa mieltä Jasdrilin kanssa siitä, että infokirje molempien yhdistysten jäsenistölle siitä, missä käytännössä nyt mennään, olisi todella tarpeen. Käytännössä kirjeitä voisi olla muutamakin, tavallaan "progress reporteja" (kuten isoissa coneissa) eli aina siitä, missä sillä hetkellä mennään yhdistymisen suhteen ja missä asioihin voi vaikuttaa. Näiden ei tarvitse olla kuin A4-lärpäkkeitä ja kuten Mic sanoi, niiden tekeminen ei ole kovin suuri vaiva. :)
 
Olen VyK:in Tapahtumavastaavana toista vuotta, mutta täällä esittämäni kannat ovat omiani eivätkä hallituksen yleisiä. Jos näin on jonkun asian kohdalla niin mainitsen sen erikseen. Tämä tosin ehkä on saattanut joltain osin jäädä epäselväksi kun alkupuolella oli virallisempaa tiedotetta minun suunnaltani. Mutta nyt se on tarkennettu.
Mitä tulee siihen että en ole halukas ottamaan kyseistä postitushommaa omakseni niin tiedän jossain määrin omat rajani puuhissa ja yritän välttää ylikuormitusta. En ole ottanut suuria nakkeja yhdistymisessä, koska A) keväällä on sekä vesilahtimiitti että The Miitin suunnittelu + vuosikertomus ja turvallisuussuunnitelman päivitys B) stressaan yhdistymisasiaa jo jossain määrin valmiiksi enkä halua stressata yhtään ylimääräistä (olen valitettavasti stressiherkkä ihminen) C) Kevät on aina töissä rankkaa aikaa kun on kaikenmaailman retkiä, kevätjuhlia, vanhempainiltoja, vanhempainvartteja yms. "ylimääräistä" D) Olen todella superlaiska postittamaan yhtään mitään ja kaikki etanaposti jää aina roikkumaan (kysykää vaikka Sainilta).
KRO sanoi:
Se, mitä tuohon The Miittiin silloin melkeinpä väkisin vaaditaan vain on se, että siellä ei ole rajaa väkimäärällä. Yleensähän miitteihin on vain tietty määrä paikkoja tarjolla (tilan rajallisuuden vuoksi). Vuosikokouksen pitää kuitenkin käsittääkseni käytännössä olla paikka, johon kaikki yhdistyksen jäsenet voivat tulla. Mikäli jokainen haluaisi jäädä viikonlopuksi, olisi aika ikävää joutua sanomaan etteivät voi, koska tilaa ei ole tarpeeksi.
Tähän mennessä ei ole tainnut käydä niin etteivät kaikki halukkaat olisi mahtuneet The Miittiin? Tosin sekään ei ole mahdotonta jos seuran kautta saadaan lisää aktiivisia jäseniä (mikä on todella toivottavaa). Tuo on hyvä pointti, mutta tapahtumavastaavan ja The Miitti järkkärin näkökulmasta voin sen verran luvata että mikäli jatkan tulevaisuudessa samassa pestissä niin yritämme elää tarpeen mukaan ja jos näyttää siltä että tarvitaan tilavampi paikka niin se pyritään varmasti huomioimaan seuraavana vuonna (valitettavasti todella nopean aikataulun reagointi voi olla aavistuksen hankalampaa kun varaukset pitää tehdä jo niin hyvissä ajoin). Mutta tosiasia on että osallistujamäärä on aina rajallinen yön yli kestävissä miiteissä. Päivävierailijoiden osalta rajoitusta ei ole.
Tämän vuoden todennäköisin paikka joka varmistuu tämän kuun lopussa on aavistuksen pienempi kuin aikaisemmat, mutta selvitän myös patjapaikkamahdollisuuksia (riippuu täysin turvallisuus määräyksistä).

Mitä enemmän asiaa ajattelen niin sitä järkevämmältä vuorovuosina miitissä ja Conissa järjestettävä kokous alkaa tuntua. Molemmille on omat kannattajakuntansa ja samalla kokouspaikkakin kiertäisi varmasti aika hyvin. Parillisina Finncon ja parittomina The Miitti? Silloin saisi ensimmäisen yhteisen kokouksen Coniin ja Micin toiveiden mukaan pois Erun seläntakaa. Silti ei jyrättäisi miittajiakaan täysin. Sitä paitsi nyt kun on The Miitin 10V. synttärimiitti jota on viimeistä kertaa järjestämässä Verkkoyhteisö Kontu ry niin voisi yrittää kehittää jotain spesiaalia.
 
Lyhyitä yön hämärtämiä ajatuksia yhdistyskeskusteluihin liittyen.

Oma lähtökohtani on se että kuulun molempiin, mutta en ole aktiivinen jäsen kummassakaan (en edes käärmeen keskusteluissa, vaikka päivittäin juttuja täältä selailenkin). Itse olen hyvin tyytyväinen hiljainen jäsen, ja hiljaisuudestani huolimatta molempien seurojen jäsenyys on minulle tärkeää. Itselläni ei ole mitään tarvetta tai kiinnostusta puuhastella aktivisesti yhdistystoiminnassa tällä hetkellä, eikä siihen kyllä olisi ajallisia resurssejakaan.. Kontu ja käärme riittää minun tarpeisiini toistaiseksi. Itse pidän erittäin tärkeänä että Suomessa on Tolkien-seura (en tässä nyt tarkoita itsessään olemassa olevaa seuraa vaan sitä että seura ylipäätään on) ja minusta keskustelu siitä kumpi seura tulisi lakkauttaa yhdistyessä tuntuu hullulta. Tolkien seura on automaattisesti kirjallisuusseura ja VyKin toiminta on tavallaan niin kuin yksi mahdollinen osa kirjallisuusseuran toimintaa. Kuinka siis voisi STs:n yhdistää VyKiin, sillä toisinpäin ajateltunahan se on ihan luontevaa sulautumista ja voimavarojen yhdistämistä. STs:llä on historiansa ja VyKillä tulevaisuutensa, joten niiden yhdistäminen kuulostaa vallan järkevältä. Ei ole ihmisten mitään syytä kaivautua poteroihinsa ja kiskoa sieltä köyttä ees sun taas (en väitä että tälläistä olisi tapahtunut, kunhan vaan ajattelen), sillä tässä tapauksessa edes asiat eivät riitele, joten miksi ihmisten pitäisi. Ei VyK menetä mitään, eikä Vykiläisten tarvitse alistuvaa mielialaa ottaa, sillä onhan ihan selkeää että se on näistä kahdesta seurasta se joka on aktiivisemmin kiinni tässä päivässä ja tässä ajassa. Jos taasen STs:n jäsenten joukosta löytyy niitä joita ajatus voimavarojen yhdistämisestä huomattavasti elinvoimaisemman seuran kanssa tuntuu huonolta, niin silloin lienee aika mennä peilin eteen miettimään että miksi haluaa elää eilisessä tämän päivän sijaan. Saahan siellä eilisessä roikkua, mutta sinne sitä sitten rupeaa pikkuhiljaa tomuttumaan. Eikä Tolkienin saa antaa tomuttua koskaan (hiphiphuraa!).

Ja vuosikokousasiasta vielä sen verran että jos itse pitäisi miettiä missä yhdeydessä (finnconn, theMiitti vaiko erillinen kokous) itselläni osallistumisen kynnys olisi alhaisin, niin vastaus olisi kyllä tuo ensimmäinen. Se olisi neutraali ja helppo (en tarkoita siis että olisi helppo järjestää vaan että osallistuminen olisi helppoa). Minusta se olisi jo mukavan positiivista julkisuuttta tulevalle yhdistykselle että oltaisiin siellä esillä ja ihmisten tietoisuudessa eikä jossain piilossa. Suomen Tolkien seura- Kontu ry:n vuosikokous "osana" finnconin virallista ohjelmaa olisi mielestäni hyvältä kuulostava ajatus. Itse en todennäköisesti tulisi miittien yhteydessä pidettäviin kokouksiin osallistumaan, sillä miitit eivät taida olla minun juttuni. Miitin yhteydessä olevaan kokoukseen osallistuminen saisi oloni todennäköisesti tuntumaan vielä ulkopuolisemmalta, mikä ei suinkaan ole tavoittelemani tunne yhdistystoimintaan osallistuessani. Toisin kuin täällä on aiemmin keskusteltu, ei voida olettaa että kaikki kokisivat tai haluaisivat kokea miitit miellyttävinä. Lähtökohtaisesti kaikilla STs:n tai VyKin jäsenillä ei ole sisäistä tarvetta miittailla toisiaan, joten sellaiseen osallistuminen ei luonnollisestikaan olisi se tulevankaan seuran hohdokkain juttu. Ne on hyvä lisä ja toimintamuoto, niille jotka niitä kaipaavat. Moni VyKin aktiiveista varmaan on myös aktiivisia miittaajia, mutta meitäkin on moneen junaan.

Mielestäni kuitenkin me hiljaisemmatkin jäsenet olemme tärkeä osa toimintaa. Vaikkei minulla ole suurta tarvetta tavata teitä muita, niin tieto samanhenkisten olemassa olosta on tärkeää. Äkkiseltään voi ajatella että seura sinne ja seura tänne, mutta kyllä seura ja yhdistystoiminnassakin on kyse paljon suuremmista asioista. Johonkin kuuluminen, jäsenyys, on tärkeä asia nykyihmisenkin elämässä. Itse haluan olla mukana kokemassa tuota jäsenyyttä ja mahdollistamassa omalla jäsyydelläni sitä muillekin. Omassa työssänikin mietin paljon jäsenyyttä -ihmisillä nyt vaan on tarve kokea olevansa osa isompia kokonaisuuksia ja löytää samanhenkistä seuraa. Suomen Tolkien seuraan kuulun juuri tuon jäsenyyden takia, haluan olla osa suurempaa kokonaisuutta. Suomen Tolkien seuralla on oma paikansa maailman Tolkien seurojen isossa joukossa. Olen aina ollut ylpeä jäsenyydestäni, vaikka hupsulta se voi kuulostaakin. Verkkoyhteisö Kontuun taas kuulun siitä syystä että täällä käärmeessä on mukava tavata ja turista samanhenkisten kanssa, ja haluan omalla pikkiriikkisellä panoksellani olla mahdollistamassa muidenkin turinoita (Ja suomenkielinen Kontuwiki on ihan huippu. Minun on pakko se vielä mainita).

En tiedä oliko tässä nyt mitään pointtia, mutta halusin vain kertoa tälläisen hiljaisemman tuplajäsenen näkemyksiä. En tiedä hyödyttääkö se ketään, mutta minulla on oikeus ilmaista näkemykseni vaikka ne aivan hyödyttömiäkin olisivat :D
 
Niin, on eri asia kävellä johonkin saliin conissa, kuin tulla miittiin päivävieraaksikaan. Salista voi aina kävellä ulos huomiota herättämättä, toisin kuin miitistä. Nämä hiljaisemmat ja ujommat jäsenet tulee ottaa huomioon.

tmdoobin mainitsema pointti on hyvä. Miksei uusi, fuusioitunut yhdistys voisi käyttää FinnConin julkisuusarvoa hyväkseen? Julkisuudellahan uusia jäseniä houkutellaan, ei salailulla.
 
Totta, totta. Tolkien-seurahan taisi alkujaan saada hirmuisen kolme - neljäsatapäisen jäsenmääränsä Tolkienin satavuotispäivää rummuttaneen median myötävaikutuksella (minäkin sain tietää seuran perustamisesta lehtijutun kautta) ja uusi pienempi jäsenbuumi käynnistyi käsittääkseni leffojen myötä. Eli jos jäseniä halutaan, sekä Tolkienin että Tolkien-seuran pitää olla esillä.

tmdoobin huomio jäsenyyden tärkeydestä sinällään on minusta osuva. Olen itse pysynyt itsestäänselvästi Tolkien-seuran jäsenenä kaikki nämä vuodet, vaikka hallitusvastuuni päättyi jo vuonna -98 ja aiemmin lähes yliaktiivinen smial Telcontar alkoi samoihin aikoihin hiipua ja hajota ihmisten hajaantuessa eri puolille opiskelemaan ja saadessa muutenkin tärkeämpää sisältöä elämäänsä. Kertaakaan en ole vakavasti harkinnut seurasta eroamista, koska on vain niin kiva kuulua Tolkien-yhteisöön. Olkoonkin, että sen lehdet ovat sisällöltään vähän sitä ja tätä ja ilmestyvät milloin sattuu ja kokoontumiset pääsääntöisesti tylsiä. Pelkkä jäsenyys sinällään pitää kuitenkin tavallaan oven paremmin auki fandomiin: jos vielä joskus haluan aktivoitua, tiedän, missä tolkien-rintamalla mennään ja kuka kukin on. Sitä paitsi on ollut ihan hauskaa piirrellä kalenterikuvia =D

Muoks: kirjoitusvihreiden oikomista
 
Avaanpa minäkin hiljainen tuplajäsen sanaisen arkkuni, tmdoobin innoittamana :) Allekirjoitan ihan kaiken mitä tmdoob kirjoitti ja sen lisäksi sanon vielä, että olen erittäin iloinen tästä yhdistymisestä.

Olen yhdistysihminen, eläköön yhdistykset, vaikkakin toimin ihan toisaalla aktiivisena jäsenenä, eikä aikaa (eikä asiantuntemusta) oletettavasti koskaan tule olemaan siihen että tässä yhdistyksessä toimisin aktiivisemmin. Lähes ensimmäinen asia Käärmeen löytämisen jälkeen oli tutkia miten tähän liitytään, mikä oikein onkaan VyK, mikä on Tolkien-seura ja mikä ero niillä on. Siinä sitten hetki vierähtikin, eli on hieno juttu että nämä kaksi yhdistyvät! Uskoisin, että tämä auttaa uusia potentiaalisia jäseniä hahmottamisessa ja ennen kaikkea liittymisessä.

VyKin sulautuminen Tolkien-seuraan tuntuu loogisemmalta kuin päinvastoin. Nimenä Suomen Tolkien-seura Kontu kuulostaa hyvältä. Logon historiasta en tiennyt mitään ennen tätä keskustelua, mutta minusta molempia (Toven logoa ja Konnun monogrammia) voisi ihan hyvin käyttää rinnakkain. Kokouspaikasta sen verran, että kynnys tulla miittiin on hiljaiselle jäsenelle (ainakin minulle) paljon suurempi kuin kynnys tulla Finnconiin :)
 
Summa summarum:

Kohtuullisen yleinen mielipide taitaa olla se, että VyK yhdistyy STs:ään. Se on nimiasian kannalta tärkeää ja seurojen luonteen huomioon ottaen järkevää. Minulle asia on aivan sama, kunhan saadaan yhdistyminen toteutettua ja homma toimimaan. :)

Logoasiassa Toven piirtämä logo on saanut vahvaa kannatusta, ja olen sen kannalla edelleenkin, joskaan en pidä äänestystäkään huonona asiana. (Osittain siksi että luotan STsn vanhan logon murskavoittoon...) Konnun monogrammi toimii verkkosivun tunnuksena hyvin ja saa toimia jatkossakin, Kontuhan on Kontu joka tapauksessa.

Monessa asiassa olen Merrin kanssa samaa mieltä. VyK perustettiin pääasiassa tukemaan Kontua sivustona ja yhteisönä, sekä mahdollistamaan miittien järjestäminen. Näitä toimintoja on helppo jatkaa Tolkien seuraan yhdistettynäkin, osana laajempaa kirjallisuusseuraa ja sen toimintaa. Samalla kuitenkin olen myös Jaamarin kanssa samaa mieltä, ettei yhdistys itsessään ole ongelma Konnun teknisessä kehityksessä, vaan huonot toimintakäytännöt. Kaikki asiaan nokkansa tunkeneet tietävät, ettei Konnun kehittäminen ole hallituksen puolelta toiminut ja tähän tarvitaan muutosta joka tapauksessa. Se, minkä yhdistyksen alla muutos parempaan tapahtuu, ei minusta ole kovin olennaista, ts. asia ei varsinaisesti kuulu tähän topikkiin.

Vuosikokouksen paikkaa ei toki tarvitse sääntöihin kirjata. Asiaa makusteltuani, Finncon alkaa tuntua entistä paremmalta vaihtoehdolta. Vuosikokous hyötyisi niistä miittejä karttavista kävijöistä, joita Finncon houkuttelee paikalle, sekä toisinpäin. Itse tunnen oloni coneissa helposti eksyneeksi, mutta jos vuosikokous olisi siellä, tulisin ilman muuta paikalle, koska silloin paikallaololle olisi jokin hyvä syy, ei pelkkä conihaahuilu! Toisaalta, kuten KRO viisaasti sanoi, vuosikokous kuitenkin on lähinnä byrokraattinen välttämättömyys, eikä monillekaan rivijäsenistä ole kovin houkutteleva tilaisuus. Sehän on tylsää, kaiken muun paitsi äänestämisen osalta. Vuosikokouksen pitäminen siellä, missä on aktiivisia toimijoita, on mielekkäin ajatus, oli se sitten The Miitti tai Finncon. Eiköhän tästä vielä sopuun päästä.

Ehdottomasti kaikille jäsenille on lähetettävä tiedotus ja rasti ruutuun -tyyppinen liittymislomake, jotta saadaan tarpeeksi moni pysymään mukana. Rivijäsenet ovat tärkeitä ja toivottavasti myös seurat ovat tärkeitä jäsenilleen. Itsekin liityin seuroihin ihan yhteisöön kuulumisen ilosta, ja päädyin aktiiviksi vain vahingossa. Ilahduttavaa lukea teidänkin viestejänne yhdistymisestä Aethla ja tmbdoob!

- VyK:n varaPJ Minya, omissa nimissään, ei virallinen kanta
 
Aikaa on kulunut ja asiat ovat saaneet hautua päässä. Vuosikokouksesta ehdottaisin sellaista että ensimmäinen yhteinen kokous jossa kasataan ensimmäinen hallitus olisi finnconissa jotta saataisiin molemmista yhdistyksistä porukkaa paikalle vaikka osallistujia sitten olisikin vähemmän ohjelmien päällekkäisyyden vuoksi. Sen jälkeen katsottaisiin aina vuoden toimintaa sunniteltaessa missä kokous pidetään. Tähän voisi vaikuttaa Conin ja miitin ajankohta ja sijainti kyseisenä vuonna, ohjelman määrä kummassakin tapahtumassa ja vähän sekin mikä on alkanut tuntua hyvältä kun on pari kertaa kokeiltu. Määritettäisiin siis aikaväli jolla kokous on ja katsottaisiin tilanteen mukaan. Käytäntö varmasti lopulta osoittaa kumpi/mikä on paras ja toimivin ratkaisu. Ja hallituskausi ehdottomasti alkamaan alkusyksystä eikä vuodenvaihteesta.

Kannatan edelleen hyvin vahvasti logoäänestystä. Minäkin valitettavasti uskon STs:n logon voittoon, mutta silloin olisi edes pieni mahdollisuus että saataisiin nähdä joku uusi ja upea logo yhdistyneen seuran tunnuksena. Ja jos ei muuta niin seura voi tehdä seuraavana vuonna logokalenterin johon kasaa erilaisia logoja ja logoehdotuksia seurojen matkan varrelta ;) Kun kalenterin kuvittajia kerran on vaikea löytää.
 
Aluksi pahoitteluni, etten ole pystynyt osallistumaan keskusteluun enempää. Vara-pj Minyaleiel hoitaa tällä hetkellä VyKissä minun tehtäviäni. Kommentoin tässä vain lyhykäisesti yhteen aiemmin mainittuun kohtaan joka on mielestäni jäänyt huolestuttavan vähälle huomiolle.

Merri sanoi:
Tällä tavoin sivustoa koskeva tarpeeton päätöksenteko kokouksien kautta jäisi pois ja asioista voidaan sen sijaan keskustella ja Kontua kehittää yhdistyksen tarpeet huomioiden sen sijaan että yhdistys sanelisi sen, mitä Kontu on ja mitä sille tehdään. Yhdistyksen hallituksen ei tällä tavoin tarvitse välittää teknisistä ratkaisuista tai yhteisön touhuilusta, pääasia on että minulla on vastuu sivuston kehittämisestä ja että otan huomioon sekä yhteisön että yhdistyksen tarpeet.

VyKin perustamiseen oli kaksi syytä:

- saada miittijärjestämisen vastuu (rahaliikenne & mahdolliset vuokrattavalle tilalle tapahtuvat vahingot) pois yksityishenkilöiden harteilta

- taata Kontu-sivuston jatkuvuus niin, että vastuu jaetaan usemmalle kuin yhdelle henkilölle, koska Merrin työtilannetta ja muuta henkilökohtaista elämää ei kukaan näe kristallipallostaan vuosikausiksi eteenpäin

En väitä, etteikö matka olisi ollut kuoppainen ja etteikö monella tapaa tuo "kuka vastaa sivuston kehityksestä"-kysymys vieläkin hakisi lopullista vastaustaan. Näin siis käytännön tasolla, paperillahan asia on selvä: seura omistaa, hallitus päättää, Merri toteuttaa.
Näen silti nykyisen hitaankin kehityksen parempana vaihtoehtona kuin sen, että sivuston kehitys jää taas yksin Merrin harteille. Käytäntö kun on osoittanut sen, että pelkkä "keskustelu asioista" ei johda mihinkään. Hallituksen sisällä/hallitukseen löytyy aina korvaavia henkilöitä kun joku estyy hoitamasta tehtäviään (kuten minä nyt), mutta kuka korvaa Merrin jos hän estyy? Tämän vuoksi en missään tapauksessa pidä hyvänä ideana, että uusi seura luopuisi sivuston omistuksesta ja kehittämisvastuusta. Ratkaisu on siirtyä sellaiselle julkaisupohjalle jota kuka tahansa hallituslaisista pystyy päivittämään ja ylläpitämään (ja näistä teknisistä ratkaisuista on jo pitkät keskustelut hallituksen omassa huoneessa, turha tehdä siitä OT:tä tänne).
 
Nyt. Nyt loppu tälle!

Ainut asia, joka minut on koskaan saanut harkitsemaan Konnun suhteen lopettamista on juuri tämä säännöllisin väliajoin kuuluva "jos Merri ei jatka". Ja tätä ei kuulu mistään muualta kuin yhdistyksen suunnalta. Se nostetaan aina pöydälle. Jos 2006. Jos 2007. Jos 2008. Jos 2009. Jos 2010. Jos 2011!

Olen kuunnellut tätä loukkausta jo tarpeeksi monta vuotta. Se saa nyt luvan loppua.

Koko asia on ongelma vasta kun kuolen, halvaannun tai menetän järkeni. Näistä viimeinen on lähivuosien aikana todennäköisin jos saan kuulla tästä vielä kerrankin, että "jos".

Yhdistys voi taata sivuston jatkuvuuden, mutta sen ei tarvitse ottaa aktiivista osaa ennen kuin jatkuvuus tarvitsee taata. Yhdistys voi taata sivuston toimivuuden maksamalla ne minimaaliset summat rahaa, jotka Konnun pyörittämiseen kuluu (vuosittainen .info-domainmaksu, sivutila on ilmainen!)
 
Onko se loukkaus jos pohtii tulevaisuuden mahdollisesti tuomia muutoksia? Onko se epäluottamuslause jos varautuu siihen että toinen esimerkiksi satuttaa itsensä pahasti? Onko se epäluottamuslause jos myöntää sen realiteetin että elämäntilanteet muuttuvat jokaisella? Minusta on nyt aika turha menettää malttiaan tässä asiassa. Yhdistyksen tarkoitus on kuitenkin aina ollut ja tulee olemaan Sekä sivuston että Merrin tukeminen. Ja Sanon taas että tässä kohtaa yhdistys on epäonnistunut. Mutta ei se tarkoita että pitää heittää hanskat tiskiin. Mutta se että homma toimii vaatii sitä että yhdessä haetaan se sopiva ja toimiva systeemi ja tapa. Todennäköisesti se tarkoittaa Merrille paljon enemmän vapautta toimia ihan omin päin. Suurin ongelma varmasti hallituksen puolelta katsottuna on se ettei hallituksessa ole ihmistä joka ymmärtäisi tarpeeksi sivuston teknisestä puolesta että osaisi kommentoida siihen juuri mitään. Ehkä yhdistyksen pitäisi uudestaan yrittää löytää ihminen joka toimii Merrin ja hallituksen välisenä linkkinä ja arvioi mitkä toimet ovat niin suuria että niistä kannattaa kysyä. Sitä yritettiin kokeilla enkä tiedä mihin se kariutui. Lisävapaus Merrille nyt joka tapauksessa on ihan selvästi se mitä on tarvittu jo jonkunaikaa. Mutta sen lisäksi että hallitus perääntyy muutaman ison askeleen se vaatii myös sitä että Merri on valmis edelleen yhteistyöhön. Muuten kaikille jää paha maku jutusta päättyipä se kuinka hyvänsä. Tuo räjähdys nyt oli aika turha tässä välissä.
Olen edelleen sitä mieltä että sivusto voisi jäädä yhdistyksen alle ja yhdistys muuttaa toimintatapojaan. Mikä on myös ihan luonnollista kun yhdistyksen toimenkuva tulee olemaan laajempi kuin VyK:n. Silloin sivusto on suhteessa paljon pienempi osa yhdistyksen toimintaa.
 
Asia tuodaan esille usein, eikä se ole minusta niin olennainen, että se tarvitsee moista näkyvyyttä. Sen voisi tuoda myös toisella tapaa esille, mutta yhdistyksen kantavana perusteena olemassaololleen se on huono.

Yhdistys ei ole liiemmin tukenut minua. Voin kaivaa monta esimerkkiä, joissa yhdistys on tehnyt täysin päinvastaista. Ja josta olen ollut hiljaa. Ja joita en tuo nytkään esille, koska se on täysin tarpeetonta.

Minä en ole heittämässä hanskoja tiskiin. Yhdistys ei ole kehittänyt Kontua kontulaisille, eniten kiinnostavat jäsenedut. En näe mitään syytä sille, että yhdistyksen byrokratiaa tarvitaan Kontua sivustona koskevissa asioissa ennen kuin sivusto on ilman ylläpitäjää.
 
Viestini sivuaa nyt yhdistymistä jo aika pahasti, mutta:

Merri sanoi:
Yhdistys ei ole liiemmin tukenut minua. Voin kaivaa monta esimerkkiä, joissa yhdistys on tehnyt täysin päinvastaista. Ja josta olen ollut hiljaa. Ja joita en tuo nytkään esille, koska se on täysin tarpeetonta.

On minusta hiukan epäreilua syyttää mistään minkä kokee vääryydeksi, jos asiasta ei kerran huomauta "koska se on tarpeetonta". Osaako kukaan tarkalleen hallituksessa kertoa, mikä Merrin ja hallituksen yhteistyössä mättää? Paljon helpompaa se on sanoa, jos kuullaan myös Merriltä kanta, se, että mikä Merrin mielestä mättää. Kukaan ei kuitenkaan ole ajatuksenlukija eikä näe päälle, missä tehdään väärin ja mikä on Merriltä pois hallituksen tyhmyyden takia.

On melkein tyhmää suostua kohteluun, jossa jää itse altavastaajaksi eikä saa tarvitsemiaan vapauksia tai oikeuksia - ja silti ei huomauta asiasta selkosanaisesti, vaan edelleen pidetään tarpeettomana avata suutaan. Kehitystä ei ole, jos epäkohtia ei tuoda julki.

Minua on itseäni pänninyt jossain määrin aina hallituksessa ollessani (nyt siis toista kautta) se, ettei tähän asiaan ole kunnolla puututtu tai kunnolla saatu aikaiseksi, oli se kumman osapuolen laiskuutta hyvänsä. On hallitukselta epäreilua olettaa, että Merri tekee tasan mitä halutaan ja milloin halutaan; mutta toisaalta koska yhdistys on sivuston omistaja papereissa, täytyy sen toimia niin kuin yhdistyksen sivun voi olettaa toimivan (uudet ratkaisut tulevat käyttöön vasta ollessaan toimivia ja valmiita), jolloin sitä ei voi myöskään käyttää leikkikenttänä ja kokeilla yhtenä viikonloppuna tätä ja toisena toista.

Sain myös Merrin viestistä nyt sellaisen kuvan, ettei Merri koskaan edes voi poistua kuvioista. Hieno ajatus sinänsä, mutta väitän, että elämä on niin arvaamatonta, että on vahinko kaikille, jos Merri joutuu pitkäksi jaksoksi sairaalaan jäätyään rattijuopon tai huolimattoman autokuskin alle pyörällä ajaessaan itse kaikkien turvallisuussäädösten mukaan.

Näkisin asian niin, että hallitus EI halua rajoittaa Merrin toimintaa, mutta haluaa, että ON OLEMASSA varasuunnitelma - toisin sanoen joku muukin Merrin lisäksi, joka ymmärtää minkä kaiken päälle koko Kontu teknisesti rakentuu. Esimerkiksi.

On todella, todella ihailtavaa, miten Merri on luonut tämän kaiken ja jaksaa pakertaa sen parissa edelleen, ja tietenkin on ymmärrettävää, että Merrille on vaikea kuvitella ketään muuta tekemässä samaa työtä joskus tulevaisuudessa, jonka on aina ennen tehnyt itse.

Korjatkaa toki vääriä näkökantojani ja asioita joita olen ymmärtänyt väärin. Myöskin haluan korostaa, että vikaa on molemmissa osapuolissa, sekä hallituksessa (saamattomuus) että Merrissä (vaitiolo asioista jotka kaihertavat), ja myönnän myös itse osasyyllisyyteni, koska en ole tämän aktiivisemmin yrittänyt ajaa tilanteen korjausta.
 
Jasdril:
En halua lietsoa ongelmia esille henkilötasolla. Osa ongelmista on vanhoja, ja niiden tapahtuma-aikaan olen ollut masentunut ja muutoinkin kulkenut virran viemänä. Näistä johtuen olen pitänyt suutani kiinni asioista, aivan kuten totesit. Pääosin minulta on kielletty asioita. Osa ihan syystä, toiset taas ei. Yksi asia josta minua on kielletty puhumasta on suhteeni hallituksen kanssa.

Tämänhetkisen hallituksen ongelman toitkin esille: sivustoa koskevia asioita ei nosteta esille. Asiat eivät edisty. Minä koetin viime syksynä tehdä asiat juuri hallituksen toiveiden mukaisesti. Sovin aikatauluja. En kuitenkaan ottanut vastuuta siitä, että patistaisin hallitusta toimimaan, koska se ei ole minulle kuuluva asia, se on asia joka hallituksen täytyy omatoimisesti kyetä hoitamaan. Seuraavan kerran kuulin hallituksen suunnalta mitään vuodenvaihteen tienoilla.

Miten minun pitäisi reagoida? Olla tekemättä Konnun suhteen mitään? Paapoa hallitusta toimintaan? Koettaa saada hallitus tajuamaan, että Kontu ei ole pelkästään heidän jäsenetujaan varten? Kaikki aloitteet Konnun kehittämiseksi kontulaisia ajatellen ovat tulleet minun suunnaltani, mikäli miittejä ei lasketa. Tällä hetkellä tärkeintä olisi saada tekninen uudistus läpi, mutta se jumittaa.

Mitä "varasuunnitelman" eteen tulee, niin 1) yhdistyksellä on tunnuksien tiedot ja 2) yksi kontulainen on kyllin rakas varmasti toimittaakseen teille tiedon siitä, että olen täysin estynyt.

Ja kyllä Kontu aina pyörii yhden sairaalakomennuksen yli! Olin vuoden melkein kokonaan ilman nettiä ja Kontu selvisi siitäkin. Ei, kyllä se on "markkinointipuhetta".

Kontu on olemassa, koska kontulaiset ovat olemassa. Ei se ole minusta kiinni. Ei ole ollut enää vuosiin.
 
Jaamar sanoi:
Ehkä yhdistyksen pitäisi uudestaan yrittää löytää ihminen joka toimii Merrin ja hallituksen välisenä linkkinä ja arvioi mitkä toimet ovat niin suuria että niistä kannattaa kysyä. Sitä yritettiin kokeilla enkä tiedä mihin se kariutui.

Allekirjoittaneen piti toimia tässä tehtävässä. Tosin aivan tarkasti tätä tehtävää ei alunperinkään määritetty. Tehtävään olen edelleen valmis, jos minut siihen huolitaan.

Syksyllä olin kuitenkin hyvinkin tietoinen silloisista teknisistä suunnitelmista, mutta hallituksen suunnalta ei kuulunut juurikaan kommentteja muutamaa lukuunottamatta. Aivan kaikki eivät edes vaivautuneet kirjautumaan kokeiltavana olleeseen järjestelmään. Kuinka siinä sitten voi mitään kellekään selvittää, kun ei oteta selvää mistä on kyse ja että voisi edes jotain kysyä.

Minun mielestäni Merrille kuuluisi paljon vapaammat kädet suunnittelun ja toteutuksen suhteen. Minä lupaan pysytellä kärryillä teknisestä puolesta, että edes joku tietää missä mennään. Tulkoon yhdistys mukaan toiminnan takaamiseen jos ja kun aihetta sille joskus tulee. Nyt aihetta ei kuitenkaan vielä ole.

Nyt suunnitteilla olevista ohjelmistoista tiedän jo jonkin verran, kun testaan niiden toimintaa myös omalla tahollani.
 
Sanonpa minäkin jotain, vaikka maan hiljaisena rivijäsenenä koetankin pysyä tässä yhdistyksessä.

Ensinnäkin - pöytäkirjaan tulee kokouksessa paikalla olleiden oikeat nimet - ne ovat virallisia asiakirjoja ja päätöksistä ovat juridisessa vastuussa ne luonnolliset henkilöt, jotka on valittu hallitusten jäseniksi päätöksiä tekemään. Että lisätkääpä tuohon linkkiinne maininta siitä, että allekirjoitettu pöytäkirja on asianmukainen ja sisältää nimet.

Kun toisen yhdistyksen lakkauttamisesta päätetään yhdistyksen yleisessä kokouksessa, siinäkin pöytäkirjassa on paikalla olleiden nimet. Yhdistysrekisterissä ei niccejä harrasteta.

Jäljelle jäävän yhdistyksen säännöissä pitää määrätä siitä, että jäsensihteeri voi ottaa jäsenet. Tämä johtuu yhdistyslain 12 pykälän määräyksestä, että yhdistyksen hallitus ottaa jäsenet ellei yhdistyksen säännöissä toisin määrätä. Delegointi ei minua vanhana järjestökääkkänä mitenkään miellytä, mutta jos sellaiset säännöt päätämme hyväksyä, niin elän niiden kanssa kyllä.

Sinänsä minulle on samantekevää, kumpi yhdistys lakkaa - mutta jäljelle jäävän yhdistyksen nimen on syytä olla muotoa Suomen Tolkien-seura. Vaikka vain siksi, että yhdistys on jo kunnioitettavan ikäinen ja professorin työn vuoksi kai me kaikki enemmän tai vähemmän tähän yhteisöön kuulumme. Muita hyviä perusteita on aiemmissa puheenvuoroissa esitetty.

Joku tuossa edellä esitti(anteeksi, vanha ehti jo unohtaa, kuka/ketkä), että verkoyhteisön nimi voisi edelleen olla Kontu. Ihan kannatettava kompromissi ja molemmat domainit voidaan perustellusti säilyttää.
 
Marssijärjestys on ilman muuta Tolkien-seuran sääntöjen muuttaminen Konnun hallituksen toiveiden mukaan. Näin voimme halutessamme säilyttää logon ilman lisäkommervenkkejä.

En kaipaisi lainkaan painettuja lehtiä, mutta mieluusti lukisin ne netistä. En myöskään kaipaa painettuja jäsentiedotteita.

Seuran säännöissä voisi olla kohta, jossa tiedotuksen todetaan tapahtuvan yhdistyksen "Kontu"-sivustossa ja lisämaksusta saa kotiinsa printtiversion.

"Suomen Tolkien-seura Kontu ry." on nimenä aivan liian pitkä ja vaikea! Sitä ei saa hyväksyä tuollaisena. Miksi sitä Suomi-sanaa pitää nimessä pyörittää? Kyllähän kaikki varmaa tietävät, että Suomessa sitä ollaan.
Ehdotan nimeksi pelkkää "Tolkien-seura ry", jolla on netissä palvelu nimeltä "Tolkien-seuran Kontu". Se, että muualla on tapana lisätä tuohon "Tolkien Societyyn" joku paikan nimi, ei mielestäni ole peruste jättää sitä yhdistyneen yhdistyksen nimeen.

Yhdistyneelle seuralle täytyy tehdä virallinen logo, joka on modernimpi ja soveltuu painettavaksi nykyistä paremmin.
Nykyinen logo (toivon mukaan uudella nimellä) voi toki jäädä kunnialogoksi, josta tehdään sitten rintamerkkejä, paitoja tai mitä milloinkin.
 
Pelkän Tolkien-seuran nimen kääntäminen englanniksi tuottaisi hankaluuksia, koska The Tolkien Society on jo olemassa. Seurallamme näetsen on pitkään ollut kansainvälistäkin toimintaa. Sekaannuksien välttämiseksi kannattaa edelleen painottaa, että kyseessä on nimenomaan Suomen Tolkien-seura.
 
Olen Verkkoyhteisö Konnun alusta asti karsastanut miittejä (mitä ne sitten lienevät).

En ymmärrä miittien ideaa, kuten en larppausta, slurppausta tai muita roolipelejä (tietokoneella tai lautapeleinä). Olen kalkkis joo, tiedän... :))

Näin 44-vuotiaana otan ilolla vastaan Tolkien-seuran ihmisten ikäiset jäsenet ja vuosittaiset ihan rehelliset kokoukset ja kokoontumiset, ilman lauluja, pelejä ja leikkejä.

Kannatan lämpimästi kokouksien järjestämistä Finnconin yhteydessä.
 
Profiiliviesti
Keskustelu on suljettu.
Ylös