Yhdyssanasynonyymiarvoitus

Profiiliviesti
Keskustelu on suljettu.

heksa

Kontulainen
Okei, eli tällaista olen päässäni hautonut...

Tarkoituksena on eräänlainen yhdyssanoihin ja synonyymeihin liittyvä arvoituspeli, jossa yritetään arvata mikä yhdyssana on kyseessä synonyymien avulla. Olen huono selittämään, joten otan esimerkin:

Mikä on vesisusi?
nestehukka

Eli yhdyssanan molemmista sanoista annetaan synonyymi, joista sitten voi arvata oikean yhdyssanan. Kuten esimerkistä näkee, sana voi lopullisessa yhteydessä saada eri merkityksen, joka tuo tähän hauskuutta. :p Tämä peli (jonka itse keksin! *köh köh*) on siitä erikoinen, että arvuuttelijalla on melkein kovempi työ miettiessään sopivaa yhdyssanaa kuin arvaajalla.

Ja joo, tiedän että neste ei ole hyvä synonyymi vedelle, mutta suomen kielestä ei sille parempaa löytynyt ja muita kieliä emme tähän halua sotkea, emmehän? :wink:

Itse jo aivokapasiteettini tuohon susiarvoitukseen tyhjensin joten nopein halukas saa ekan vuoron.

off/ Tämä sivuaa monia muita arvuutustopikkeja aika läheltä, joten kiinni vaan jos siltä tuntuu. /off

off2/ Olisiko (parempia) ehdotuksia topikin nimelle /off2
 
Tuota noin, arvoitukset ovat mielestäni paremminkin Nuotion alaa, ja siellä on jo arvoitustopiikki (viime aikoina hiljentyneen pähkinätopiikin lisäksi).

Yhdyssanasynonyymiarvoitukset ovat ehkä kuitenkin lähinnä sanaleikkipohjaisia kompakysymyksiä (kuten: "Mikä on kallein päivä vuodessa?") eivätkä varsinaisia arvoituksia, koska ne perustuvat nimenomaan sanojen monimerkityksellisyyteen eivätkä ole (mielellään runon tapaisia) vertauskuvallisia kysymyksiä (kuten: "Teräsnokka puuta syöpi, mies hännästä pitää. Mikä se on?").

Silti laskisin nämä tällaiset arvoituksiin kuuluviksi ja toivotan tervetulleiksi välipaloiksi Arvoitus-topiikkiin. Jonkin määritelmän vielä kaipaisin kysymykseen, jotta siitä tulisi kelpo sanaleikkiarvoitus, esimerkiksi näin: "Mikä on tuskallinen vesisusi?"
 
Profiiliviesti
Keskustelu on suljettu.
Ylös