Yhteenmuuttaminen

Cirandel sanoi:
Hän kyllä lupasi yrittää parhaansa ja opetella.

Minä luultavasti vaatisin, että alkaisi opetella jo nyt eikä vasta sitten kun itse joutuisin kädestä pitäen opettamaan.

Mortal Illusion sanoi:
En jotenkin millään käsitä, miksi ihmiset eivät keskustele näistä asioista etukäteen ennen kuin muuttavat yhteen.

Puhut järkeä. Me ollaan sulhon kanssa vasta lähinnä vitsailtu asiasta... Minä olen "hieman" sotkuinen ihminen kotonani. Kokkaustaitojeni tason miesparka kyllä jo tuntee. Mutta toisaalta, vaikka näistä asioista tulisi ongelma, ei se meidän yhteenmuuttamissuunnitelmia muuttaisi (n. vuoden päästä neljän vuoden 7000 km kaukosuhteen jälkeen suoraan naimisiin - mahdolliset taloudenhoidolliset erimielisyydet tuntuvat tästä perspektiivistä aika pikkuisilta).
 
Mortal Illusion sanoi:
En jotenkin millään käsitä, miksi ihmiset eivät keskustele näistä asioista etukäteen ennen kuin muuttavat yhteen.

Se ei se keskustelu aina riitä. On helppo puhua siitä, miten kotityöt jaetaan tasan jne. jne., mutta vielä helpompi sitten yhteen muutettua ruveta marisemaan sitä, miten ahdistavaa on siivota ja miten kauheaa on tiskata ja loppujen lopuksi yksinkertaisesti jättää kaikki toisen niskoille ja yritellä vain vähän silloin tällöin, että voi väittää osallistuvansa. Ja jos toinen on yhtä sinisilmäinen kuin minä ja ottaa todesta lupaukset siitä, että "kyllä mä rupeen pian tekemään enemmän kotitöitä, mulla on vaan just nyt töissä rankkaa" tai "kyllä mä rupeen tekemään enemmän kotitöitä sitte ku vauva on syntyny", niin lopputulos ei ole kiva.

Eivät kotityöt ole mitään avaruustiedettä, ne kuuluvat jokaisen aikuisen ihmisen elämään yhtä itsestäänselvästi kuin muukin työnteko.

Paitsi niiden äidin piloille passaamien poikien, ilmeisesti. Ja kun vaihtoehtona on eläminen saastan keskellä tai kotitöiden "omiminen", niin ainakin minä valitsen jälkimmäisen. Ruuanlaitto meillä tosin on virallisesti miehen puuhaa, mutta käytännössä ruoka joko tehdään yhdessä tai sitten minun poissaollessani mies ja poika syövät purkkihernekeittoa, makkaraa tms. tai käyvät mäkissä.

Minusta esim. naiset, jotka ovat omineet ruuanlaiton kokonaan itselleen, tekevät karhunpalveluksen miehelle. Mitä tapahtuu, jos toinen sairastuu vakavasti tai kuolee? Tai jos perustetaan perhe ja lapset pitäisi ruokkia?[/quote]
 
Isilmírë sanoi:
]
Se ei se keskustelu aina riitä. On helppo puhua siitä, miten kotityöt jaetaan tasan jne. jne., mutta vielä helpompi sitten yhteen muutettua ruveta marisemaan sitä, miten ahdistavaa on siivota ja miten kauheaa on tiskata ja loppujen lopuksi yksinkertaisesti jättää kaikki toisen niskoille ja yritellä vain vähän silloin tällöin, että voi väittää osallistuvansa.

Se on kyllä totta, helppo tässä on paasata. Ei vaan jotenkin mahdu kaaliin, miten tilanne niin monessa huushollissa voi olla sellainen. Tuontyyppisiä tarinoita kuulee koko ajan. Ymmärrän, ettei se varsinkaan pitkässä suhteessa voi olla syy mihinkään eroon, mutta jotenkin....Luin joskus jotain ääliömäistä Cosmopolitanin keskustelupalstaa, jossa joku kysyi, että silitättekö poikaystävänne paidat. Vaikka suurin osa ei varmaan silittänyt edes omiaan, yllättävän moni kuitenkin silitti. Sen vielä tajuan, että siivoaa, koska ei halua elää saastan keskellä, mutta että vielä hoitaa toisen vaatehuollonkin, se on jo aika outoa.
 
Tässä, niin kuin monisssa muissakin asioissa perheen arkitaapertamisessa, syyllisyys, syyllistäminen ja etenkin syyllistäytyminen kaatuu naisten ja eritoten äitien niskaan.

Murroskaudet ovat yllättävän pitkiä ja me elämme varmasti sellaista. Vuosikymmeniä sitten naisten työssäkäynti oli vähäisempää ja vaikka töissä käytiinkin, silloinen vielä kaukaisempi malli oli se, että raataminen perheen edestä kuului asiaan eikä siitä sopinut valittaa. Niinpä lapset kasvatettiin niin, että pojilta jäivät kotityöt oppimatta. Ja on melko yleisesti kasvatettu ainakin melkein tähän päivään saakka.

Mutta nyt ei naisilla ole aikaa hoitaa huushollia. Mies ei osaa eikä halua, mikä neuvoksi? Etsitään syyllinen, tietenkin. Niitä on kaksi, molemmat äitejä: on tietysti miehen äiti, joka kasvatti poikansa nykyajan vaatimusten kannalta väärin, mutta myös oma äiti, joka antoi tyttärelleen esikuvan (puhdas koti jne.) ja mikä pahinta, tiedot ja taidot sen toteuttamiseksi, mutta ei toki pystynyt taikomaan aikaa siitä suoriutumiseen.

Syyllisyys siirtyy äidiltä tyttärelle, josta myös saattaa tulla äiti. Hän ei tavoita esikuvaa, mikä aiheuttaa syyllisyyttä, hänellä ei ole aikaa istuttaa uusia ihanteita lapsiin (etenkin poikiin), mikä aiheuttaa syyllisyyttä, eikä hän ehdi eikä pysty auttamaan miestä pois onnellisesta avuttomuudestaan, mikä iskee kipinöitä sekä miestä että jonkin verran (tai paljonkin) anoppiakin kohtaan.

Noidankehä, olisiko se sopiva sana kuvaamaan tilannetta? Pitääkö syyllistyä vielä siitäkin, että arvaa omien poikiensa pullahtavan aikanaan maailmalle yhtä tumpeloina kuin mies? Ja sitten aikanaan kuulee miniänsä suusta lipsahtavan omat enemmän tai vähemmän katkerat repliikkinsä...

Jonkun täytyy kuitenkin tehdä aloite ja uskoisin, että useimmissa tapauksissa se jää naisen tehtäväksi ja se vaatii voimia, aikaa ja hermoja. Ehkä kerta ei riitä, ei riitä vihjaus (ei mene perille), kaunis pyyntö tai perheneuvottelu ("joo toki" ei tarkoita samaa kuin imuriin tarttuminen oma-aloitteisesti), suuttuminen (tyypillisiä vastareaktioita hämmennys, loukkaantuminen-mökötys jne.), itku (suuri hämmennys, vieraantuminen...) eikä lakko (erittäin suuri hämmennys, työsulku...).

Vaan ehkä kuitenkin vähitellen pääsee eteenpäin, kun vain jaksaa yrittää, myöntyy kompromisseihin ja pienten askelten politiikkaan.

On kuitenkin muistettava, että sotaa ei käydä niin, että tartutaan kivääriin, juostaan suon yli ja huudetaan "Haaaa!" Ensin tehdään sotasuunnitelma, päätetään tavoitteista ja lasketaan ammusvarastot. Sitten laaditaan strategia, joka perustuu omiin resursseihin, maaston arviointiin ja ennen kaikkea tiedusteluun. Vastapäisessä metsässä molottava vastustaja pitää tuntea perinpohjin, sen heikkoudet ja vahvuudet on otettava selville ennen kuin lähdetään hienoon kiertoliikkeeseen. Ja on iskettävä silloin kun naapuri ei osaa sitä odottaa. Paras voitto on se, kun kukistettu vihulainen ei tajua edes taistelleensa.

Minä puhun vertauksilla, mutta uskon lujasti siihen, että kadetti kyllä osaa soveltaa tämän käytäntöön omalla rintamallaan. Helppoa ja nopeaa voittoa ei kannata kuitenkaan odottaa, mutta kun ensin tekee tavoitteet itselleen selviksi, niiden saavuttaminen on vain ajan kysymys. Malttia siinä vain tarvitaan ja tietenkin myös tukea ja neuvoja toisilta kenraaleilta. Kokemuksia kannattaa vaihtaa ja hankkia hyviä vinkkejä.

Onko äijällä ja kakaroilla siis mitään mahdollisuuksia? Ei, kerta kaikkiaan ei, jos olet päättänyt voittaa. Päättäväisyys se antaa voimaa pienten (ja suurempienkin) takaiskujenkin sattuessa, kun jaksaa uskoa kulkevansa kohti lopullista voittoa.
 
Tik se lähestulkoon yllyttää muutosvastarintaan. Teinkö virheen kun aamulla vein oma-aloitteisesti roskat ulos? Olisiko pitänyt odottaa pyyntöä? Miltei kunnioitusta herättää se mies, joka ei ankarasta vihjailusta huolimatta alkanut tiskata likaisten astioiden vuorta vaan tarjoutui ostamaan kaupassa käydessään myös kertakäyttöastioita. Minä en laita ruokaa enkä silitä, sillä kumpaakaan hommaa en hallinnut edes yksin asuessani. Jos ruoanlaitto ja silitys äkkiä sälytettäisiin minulle, niin söisimme joka päivä purkkiruokia ja kulkisimme ryppyisissä vaatteissa. Kyllähän se minulle passaisi, jollei tarvitsisi kaiken aikaa kuunnella katkeraa valitusta.

Kotitöiden kanssa tulee helposti B. Virtas -efekti. Eräässä stripissä tossukka imuroi ja tiskasi kotonaan ja tuumi: "Luulenpa, että vaimo ilahtuu kun tulee ja huomaa, että on imuroitu ja tiskattu." No, vaimo tuli ja reaktio oli: "Väärin imuroitu! Väärin tiskattu!" "Väärin luultu", B. Virtanen voihkaisi. Työ tekijäänsä kiittää, sillä puoliso ei milloinkaan.
 
Jatkaakseni sotaisaa vertaustani (sotaa ei käydä puolisoa ja penskoja vaan perheen pahoinvointia vastaan), B. Virtasen vaimo on kelvoton upseeri, Lammio tai Karjula, joka on ansainnut niskoittelevan jermunsa. Pois sellainen sodanjohto meistä! Toista maata on Koskela (vaikka on hänessäkin vikansa, joten en kannusta tonkimaan esimerkkiä tämän syvemmälle ainakaan tässä topiikissa), joka tuntee korpisoturinsa ja saa nämä liikkeelle kerta toisensa jälkeen, koska tietää mistä narusta pitää vetää ja koska hän ennen kaikkea haluaa pitää komppaniansa hengissä.

Niin, ja eihän sinulle, Pagba, ruoanlaittoa ja silitystä pidä mitenkään äkkiä sälyttää, vaan pikkuhiljaa, kannustaen ja kehuen, palkiten ja maanitellen. Näin jos tapahtuu, sinua viedään kuin pässiä narusta ja sinä sen kun naureskelet tyytyväisenä, ylpeänä uusista taidoistasi ja ihmeissäsi siitä, miten arki voi sujua vieläkin sutjakkaammin.

Kotiaskareissa passiivinen (ei siis paikkoja hajottava ja räyhäävä etc.) mies on siksi ohjailtavissa, että hän ei passiivisuudellaan pyri mihinkään, olla möllöttää vain kuin tahmea läjä maskuliinista massaa, kunnes pienet ja lempeät töytäisyt saavat hänet vähitellen liikkeelle oikeaan suuntaan. Onhan paljon hienompi olla kiinteä ja kimmoisa pallo kuin sohvalla röhnöttävä tahmea massaköntti.

PS. Ruoan laittaminen yhdessä on harvinaisen mukavaa touhua, niin puolisoiden kesken ja lapset apuna kuin myös ystävien kesken. Aina joku on siinä viisaampi, ja hän tehköön aloitteen älköönkä lannistuko ennen kuin onnistuu. Joka kerta oppii lisää ja haluaa ryhtyä siihen toistekin. Näin on vissi.

Ruoanlaittajan moittiminen puolestaan on mitä vaarallisinta: vaivaa nähnyt on toisinaan kritiikille hyvinkin herkkä, ja pienikin sellainen voi helposti aiheuttaa traumoja, joten vähäiset makuvirheet ja kattauksen puutteet kannattaa ohittaa, täyskatastrofit puolestaan lyödä leikiksi asenteella "ensi kerralla sitten". Toisaalta kun pienistäkin saavutuksista uudella alalla kehutaan, ne otetaan vastaan moninkertaisella kiitollisuudella.

Eikä mitään, kerrassaan mitään, hyvää työtä saisi pitää itsestäänselvyytenä. Pienikin kiitos rutiiniaskareesta noteerataan. Tässä lajissa me erehdymme jatkuvasti, mutta ihanteena tätä asennetta voisi pitää. Tosin on olemassa katkeroitumisen mahdollisuus, jos toinen (tiedät kyllä kumpi tavallisesti, ah ja voi) osapuoli ei noteeraa samalla tavalla huomaavaisen osapuolen suorituksia.

Tiedostaminen ja heräävien tuntemusten käsittely auttaa jonkin verran, toki niin, mutta en minä kieltäisi ketään aina joskus pimahtamasta. Sekin auttaa selviämään.
 
Positiivinen asenne tosiaan kannattaa palautteessa. Erään suomenruotsalaisen perheen vesa yritti antaa pianoesityksen kun kodissa oli vieraita. Poika pimputteli niin hyvin kuin pystyi, mutta lopputulos oli vähemmän musikaalinen. Hyvin poika sen itsekin tiedosti kun jäi esityksen päätteeksi hiljaisena istumaan pianojakkaralle. Silloin hänen isänsä tuli hänen luokseen, laski kätensä pojan olkapäälle ja sanoi: "Det gör ingenting om man inte kan."
 
Ja koska Pagba on niin positiivinen, että hän siteeraa alalla ehkä ylittämätöntä auktoriteettia, Sigmund Freudia, hän osoittanee vilpittömyytensä ja ottaa projektikseen silittämisen jalon taidon oppimisen ikään kuin oma-aloitteisesti. Aloittakoon varmuuden vuoksi omista paidoistaan, ehkä mieluiten T-paidoista, jotka sietävät myös kuumaa rautaa (varo painettuja merkkejä, silitä nurjalta puolelta!) ja tämän, kenties vaivihkaa mutta näyttävästi suoritetun demonstraation seurauksia (jos nyt kukaan jaksaa kehua niin turhaa [???] työtä kuin T-paitojen silittämistä, en minä ainakaan, ellen sitä erikseen pyydä syystä tai toisesta - ehkä on parasta sittenkin ottaa jokin puuvillainen kauluspaita käsittelyyn) pohtikoon.

Voi olla, että joudun häpeään, voi olla että en. Kokeileminen kannattaa kuitenkin. Eihän tämän pitäisi olla mitään lähtökohdiltaan yksipuolista touhua. Eikä varmasti olekaan.
 
Siitä se kiikastaakin. Olen kokeillut. Vaatteet ovat minun silitystyöni jäljiltä yhtä ryppyisiä kuin aloittaessa. Olen tullut siihen tulokseen, että fysiikan lait eivät päde minun kohdallani kun silityksestä on kyse. Jotenkin rauta ja kangas tietävät, että juuri minä yritän saada ryppyjä suoristettua ja mitään ei tapahdu. Se johtuu luultavasti kvanteista.
 
Meillä ei kukaan silitä vaatteita =) Paitsi jos ollaan juhlaan menossa tai jos on kyse minun duunipaidoistani.

Tik sanoi:
Eikä mitään, kerrassaan mitään, hyvää työtä saisi pitää itsestäänselvyytenä. Pienikin kiitos rutiiniaskareesta noteerataan. Tässä lajissa me erehdymme jatkuvasti, mutta ihanteena tätä asennetta voisi pitää. Tosin on olemassa katkeroitumisen mahdollisuus, jos toinen (tiedät kyllä kumpi tavallisesti, ah ja voi) osapuoli ei noteeraa samalla tavalla huomaavaisen osapuolen suorituksia.

Tai jos toinen osapuoli ottaa lähestulkoon loukkauksena ehdotukset oman aktiivisuutensa lisäämisestä kotitöiden suhteen, mutta katsoo olevansa vastavuoroisesti oikeutettu mm. äkäiseen valitukseen, jos vaikkapa hänen kalsarilaatikkonsa alkaa näyttää tyhjältä. Kas kun se pyykinpesu on niin mahdottoman vaikeaa, ja kun töissäkin pitää käydä ja vielä vahtia kakaraa vaimon huidellessa ties missä työvuorossa...

Jestas että on kiva valittaa tänne =) Ehkä saa pahimmat taas purettua ja jaksaa sitten kärsivällisesti yrittää eteenpäin. Oppi taloustöiden kuulumisesta kaikille perheenjäsenille ei kyllä kymmenessä vuodessa ole mennyt perille, mutta ihan vieläkään en sentään toivosta luovu...
 
Noihin Pagban vaikeuksiin pitää vain sanoa, että kyllä se siitä. Ei tosiaan ole reilua, jos joku arvostelee työn jälkeä ja varmaan isossa osassa kotitöiden jakoa on kyse siitäkin, ettei nainen arvosta miehen taitoja, kun "minun kodissani tehdään makaronilaatikko näin". Eihän sitä tarvitse osata silittää paremmin kuin miltä itse haluaa paitojensa näyttävän - tai ei ollenkaan, minä en ainakaan silitä.

Mutta siis. Ruuanlaitolla ja ruuanlaitolla on eroja: nykyään melkein kaikkea myydään puolivalmiina, tyyliin perunasipulisekoitusta ja muuta. En minäkään ruokaa osaa kovin hyvin laittaa, mutta selviän suuresta osasta viikkoa ilman einesruokaa. Sillä, että osaa keittää perunoita/pastaa/riisiä sekä paistaa jauhelihaa tai broileria sekä sekoittaa munamaitoa, pärjää jo pitkälle. Tuollaisen peruskokkaamisen voi ihan oikeasti oppia, kun ei vaadi itseltään liikoja. Itse esimerkiksi välttelen edelleen kokolihapihvejä, en osaa marinoida, laittaa kalaa enkä tehdä mistään kauniin näköistä, mutta hengissä olen pysynyt.
 
Tuommoista ongelmaa tuntuu meilläkin aina joskus olevan, mutta hivenen toiseen suuntaan. Meillä emäntä ei yleensä tiskaa syönnin jälkeen, joten hänen tiskinsä kasautuvat sitten ja muutenkin keittiö on usein hänen jäljiltään hävityksen kauhistus. Tyhjiä pahvilootia (murot, pizzat, tölkit) pöydillä, lehdet sekaisin ruokapöydällä ja kasa astioita odottamassa.

Minulla on se ongelma, että en halua olla siivoamassa toisten jälkiä koko ajan, joten hommat sitten kasaantuu aina joskus. Itse tiskaan aina sapuskoinnin jälkeen, joten minun tiskejäni on todella harvoin tekemättä. Emme useinkaan syö samaan aikaan erillisten työvuorojen takia, joten usein molemmilla on omia sapuskoitaan.

Muut siivoamiset tehdään usein yhdessä, mutta usein emäntä koiransa takia imuroi useammin kun vastaavasti minä taas hoidan pyykit koneeseen ja koneesta useammin.

Aika hassua tottua tuommoiseen kun on vuosia asunut hyvin siistin kämppiksen kanssa joka jopa minulle valitteli joskus kun oli jotain pielessä ja olen sentään aika siisti tapaus loppujen lopuksi.

Tiskaamisongelman varmaan hoidamme pienellä astianpesukoneella. Ehkäpä vielä joskus saamme sen keittiönkin raivattua ja tietyt säännöt noihin lehtiin ja pahvilootiin.
 
Yhteenmuuttaminen poikaystävän kanssa on vähitellen siirtymässä kaukaisesta haaveesta toivottavasti jo vuoden sisällä toteutuvaksi tulevaisuudeksi.

Poikakaveri on hakemassa keväällä samaan kaupunkiin opiskelemaan kuin minäkin. Koitan kovasti olla painostamatta lukemaan, mutta motivaatiota näyttää riittävän ihan hyvin ilman minun puuttumistanikin. Ja kuulemma työpaikan vaihto kävisi myös ihan hyvin, ellei opiskelupaikka irtoa.

Vaikka muutin vasta tänä syksynä pois vanhempien luota, ei ensi kesänä tai syksynä yhteenmuutto tunnu liian aikaiselta, ollaanhan tässä kituutettu kaukosuhteessa jo ihan tarpeeksi kauan. Tiedän kyllä, ettei yhteisissä maitokaupankäynneissä tai siivoushetkissä riitä kovin pitkään glamouria, vaikka tällä hetkellä niistä haaveilenkin, mutta me ollaan käyty läpi jo monenlaista muutakin, miksei suhde kestäisi tämänkin, jos molemmilla vaan tahtoa riittää? Kotityöt ovat jakautuneet mielestäni ainakin viikonloppuvisiiteillä suuntaan ja toiseen ihan näppärästi, molemmilla on tietyt asiat, joiden haluaa olevan tiptop mutta siisteystasovaatimukset eivät eroa liian suuresti.

Ja on tosi mukavaa katsella yhdessä asuntoilmoituksia, muidenkin kuin vuokra-asuntojen. Todennäköisesti päädytään johonkin opiskelija-asuntosäätiön perhekaksioon, mutta saa sitä silti haaveilla.
 
douv sanoi:
Poikakaveri on hakemassa keväällä samaan kaupunkiin opiskelemaan kuin minäkin.

-- ollaanhan tässä kituutettu kaukosuhteessa jo ihan tarpeeksi kauan.

Minulla on ihan sama tilanne. Jo aiemmin mainitsemani mammanpoikaongelman lisäksi eniten ongelmaa näin etukäteen tuntuisi olevan asunnon valinnassa. Poikakaveri haluaisi mahdollisimman pienen ja halvan, koska hän haluaa säästää rahaa. Ihan kuin minä jaksaisin asua sen kanssa 25 neliön laatikossa. Tarvitsen omaakin tilaa. Minä taas haluaisin kaksion ja vähintään 40 neliötä. Sauna olisi mahtava. Kaksin kun asuu on varaa vähän hienompaankin.
 
Ylös