YLE-maksu

Itseäni ei haittaisi jos Yle alkaisi näyttämään mainoksia ohjelmien välissä ja sillä tapaa kattaisi kustannuksiaan.

Kaikilta perittävään maksuun en todellakaan suostuisi kun telkkaria tulee katsottua niin harvoin, ja 175€ on iso summa kun muutenkin elää opintolainalla ja vanhempien tuella.

Voisihan sen veroksi naamioida, jos sitä maksettaisiin tulojen mukaan, tosin siitä ei varmaan taas pitäisi ne joilla on tuloja, mutta eivät telkkua katso.

Maksukortti olisi kätevä tapa siirtyä pois tv-lupasysteemistä, jos vain kaikki boksit olisivat korttipaikallisia. Näin ei kuitenkaan ole, eikä ihmisiä varmasti pakoteta ostamaan uusia, joten se vaihtoehto joudutaan varmaan unohtamaan.
 
Eriol sanoi:
Maksukortti olisi kätevä tapa siirtyä pois tv-lupasysteemistä, jos vain kaikki boksit olisivat korttipaikallisia. Näin ei kuitenkaan ole, eikä ihmisiä varmasti pakoteta ostamaan uusia, joten se vaihtoehto joudutaan varmaan unohtamaan.

Tosin maksukorttikaan ei ole mikään lopullinen ratkaisu. Taloudessa kun voi olla useampi kuin yksi televisio, joten korttejakin pitäisi olla useampia, enkä keksi mitään tapaa miten voitaisiin estää niiden kulkeutuminen maksun maksaneen talouden ulkopuolelle.
 
Eriol sanoi:
Itseäni ei haittaisi jos Yle alkaisi näyttämään mainoksia ohjelmien välissä ja sillä tapaa kattaisi kustannuksiaan.

Ehkä jotenkin pystyisin sietämään Ylen kanavilla mainoksia nimenomaan ohjelmien/elokuvien välissä (ennen elokuvaa ja/tai sen jälkeen), mutta ei missään tapauksessa niiden keskellä. Kaupallisilla kanavilla mainoskatkot saavat joka kerta verenpaineeni nousemaan lähes hengenlähdön tasolle, koska etenkin elokuvat katkaistaan joko jännittävässä, herkässä tai muulla tavoin katselunautinnon täysin pilaavassa kohdassa.

Yle-maksun sijasta ohjelmatuotannon takaaminen ainakin osittain mainostuloilla ja suoraan verovaroista voisi olla melko tasapuolinen vaihtoehto vähävaraisia TV:n katsojia kohtaan. Maksukorttien käytön hankaluutena on tosiaakin se, että pitäisi taas hankkia uusi laite. Minulla ei ole kokemuksia maksukorttilaitteiden toimivuudesta, ehkä ne toimivat hyvin.
 
Centaurea sanoi:
Yle-maksun sijasta ohjelmatuotannon takaaminen ainakin osittain mainostuloilla ja suoraan verovaroista voisi olla melko tasapuolinen vaihtoehto vähävaraisia TV:n katsojia kohtaan.

Sen sijaan se ei olisi tasapuolinen vaihtoehto mainoskanavia kohtaan, silloin Yle kilpailisi niiden kanssa katsojien lisäksi myös mainostajista. Toisaalta se voisi ainakin periaatteessa myös ohjata Ylen politiikkaa väärään suuntaan jos mainosten hinta riippuisi katsojamäärästä, eli rahaa tulisi sitä enemmän mitä enemmän katsojia.
 
Charlie - olet oikeassa. En huomannut ajatella asiaa kaupallisten kanavien tasapuolisen kohtelun kannalta, kun mietin asiaa vähävaraisten kannalta. Lopputulos vaikuttaa aika lohduttomalta: kääntelipä asiaa miten päin tahansa, aina löytyy joltakin kantilta katsottuna ei-tasapuolisesti kohdeltava osapuoli.
 
Minä en ymmärrä YLE-maksussa (tai tv-luvassa) sitä, miksi sen pitää olla talouskohtainen. Yksin elävä maksaa 175e, mutta pariskunta vain 87e per hlö. Tuskin se yksin asuva kuitenkaan käyttää YLEn palveluita tuplasti enemmän. Jos tälläinen maksu tulee, sen pitäisi ehdottomasti olla henkilökohtainen. Tällöin yksin asuville ei tule kohtuutonta maksua. He kun usein ovat vielä pienituloisia (esim. eläkeläisiä ja opiskelijoita).
 
Nythän tilanne näyttää jokseenkin huonolta, eli hallitus on hyväksynyt tämän kehnon ratkaisun. Toivo sen kaatumisesta eduskunnassa taitaa olla olematon.
 
Lueskentelin juuri maikkarin uutisista Jungnerin kommentteja koskien Yle-maksua. Yle ei näemmä ole tyytyväinen maksun suuruuteen, ja joutuu näinollen säästökuurille. Irtisanomisia tulisi n. 400-500.

Noista kommenteista juohtuu mieleeni kysymys; kuinka suuri maksun pitäisi sitten olla? Tv-lupamaksuhan nousee ensi vuonna näköjään kolme prosenttia vielä, ja se tuntuu isolta lisäykseltä ainakin minun mielestäni suureen summaan. Jos valitsee erämaksun, joutuu maksamaan siitä lisää. Muutamat eurot eivät ehkä ole sinällään niin paljoa, mutta jos joutuu maksamaan kaikki kalliimmat laskut erissä, se summa kohoaa äkkiä isommaksi. Pakollinen maksu tuntuu vain niin järjettömältä, huoh.

Saapahan nähdä miten tämä toimii käytännössä.
 
Anewielh sanoi:
Noista kommenteista juohtuu mieleeni kysymys; kuinka suuri maksun pitäisi sitten olla?
Negatiivinen eli ongelmaa on lähestyttävä toisesta päästä. Ylen olisi siis karsittava menojaan.

Nythän tilanne on samanlainen kuin jos palkkani ei enää riittäisi kattamaan kaikkia menojani. Menenkö siinä vaiheessa a) takahuoneeseen tasapainottamaan budjettiani b) pyydän työnantajaani maksamaan minulle lisää palkkaa? Oikeasta vastauksesta saa papukaijamerkin.

Ymmärrän toki Ylen yhteiskunnallisen roolin. Ymmärrän myös Ylen syntyneen toisella aikakaudella, jolloin se sai audiovisuaalisen median monopolin, ja että se toimii nykyään samoilla markkinoilla yritysten kanssa, joiden on pakko tuottaa voittoa selvitäkseen hengissä. Tilanne on ristiriitainen.

Hallituksen eilisessä päätöksessä oli kyse siitä, yrittääkö Yle sopeutua yhteiskuntaan vai yhteiskunta sopeutua Yleen. Hallitus on mielipiteensä ilmaissut.
 
Hilgaria sanoi:
Nythän tilanne on samanlainen kuin jos palkkani ei enää riittäisi kattamaan kaikkia menojani. Menenkö siinä vaiheessa a) takahuoneeseen tasapainottamaan budjettiani b) pyydän työnantajaani maksamaan minulle lisää palkkaa? Oikeasta vastauksesta saa papukaijamerkin.

Tyhmähän sitä olisi jos ei pyytäisi lisää. Ja onnellinen jos työnantaja suostuu maksamaan.
 
Näinhän se meidän oma rakas hallituksemme sen YLE-veron pisti läpi vaikka osa eduskuntaa sekä suurin osa kansaa oli kyseistä maksua vastaan. YLE:n puolelta kaavaillaan jo 199 euroa vaikka alunperin puhuttiin vain 175 eurosta. Uudet vaalit ovat tosin 2011 joka ehkä herättää pienen toivon kipinän, että uusi porukka hiukan tätä miettisi. Jos tuo menee tuollaisena läpi niin maksu nousee takuulla kohta kolmeen hunttiin, koska YLE kaipaa lisää liksaa eikä karsiminen tietenkään tule kyseeseen.

YLE pistää hallitusta ihan kuusi nolla, ja tuntuukin, että koko hallituksemme on YLE:n talutusnuorassa. Miksi pitää runnoa laki läpi vaikka ei ole hintaa vielä päätetty lopullisesti eikä tarkempia tietoja kokonaisuudesta julkaistu?

YLE:n toiminta on muutenkin paisunut ihan liiallisuuksiin. Minusta olisi hyvä jos YLE rajoittaisi ohjelmistoaan yhteen tai kahteen telkkukanavaan sekä muutamaan radiokanavaan tämän nykyisen sijasta, ja nettiin sähköinen tunnistus ilmaiseksi, että voivat tutkailla ketä käyttää. Jos joku haluaa enemmän niin sitten maksulliseksi loppusisältö.

Jos vain on mahdollista välttyä maksamasta niin minä en tuota maksa. YLE ei omista nettiä eikä kännykkää vaikka koittavat nykyään niistäkin rahaa ottaa. YLE:n monopoli pitäisi rikkoa, ja pistää kilpailu vihdoin reiluksi. Miksi minun pitäisi maksaa siitä, että en heidän palveluitaan käytä, mutta minulla on netti kotosalla?

Tässä haisee selvästi ns. hyvä-veli-sopimukset sekä pienoinen korruptio, koska muutama päättäjä kykenee tälläisen suuresta vastustuksesta huolimatta pistää läpi. Jos vain olisi Suomessakin mielenosoituksia niin heti semmoiseen mukaan lähtisin. Suomalaiset vain nielee kaiken valittaen ehkä netissä hiukan ja adressin ehkä kokoaa asiasta..

Jos asuntokohtaiseksi tulee niin väestörekisterin osoitteeni muuttuu samantien vanhempien luokse, koska he luultavasti kuitenkin maksavat tuon kun nytkin maksavat telkkulupaa jo kiltisti. Toinen tietenkin jos uskonto kieltää kaiken tuommoisen ja sen varjolla pääsisi.

Ja lopuksi haluan vielä todeta, että YLE ei ole koskaan ilmainen ollutkaan vaikka monesti niin väitetään. Aina siitä on saanut maksaa..
 
Vinku sanoi:
Jos vain olisi Suomessakin mielenosoituksia niin heti semmoiseen mukaan lähtisin.

Suomessa on useita mielenosoituksia joka päivä. Sellaisen saa kuka tahansa organisoida. Sinulla on siis vapaat kädet koota porukka ja lähteä heiluttelemaan banderolleja.

Suomalaiset vain nielee kaiken valittaen ehkä netissä hiukan ja adressin ehkä kokoaa asiasta..

Useampaan otteeseen eduskuntatalon edessä banderolleja kannatelleena ja vastalauseita kuorossa huutaneena olen tästä hiukan eri mieltä. Mutta toki jos ei itse ole koskaan miekkarissa ollut eikä sellaista nähnyt, näkökulma voi olla toinen.

Ja lopuksi haluan vielä todeta, että YLE ei ole koskaan ilmainen ollutkaan vaikka monesti niin väitetään. Aina siitä on saanut maksaa..

Ei mikään julkinen palvelu ole ilmainen. Ne vain rahoitetaan yhteisesti verovaroista, jotta kaikilla olisi mahhdollisuus niitä omasta varallisuudesta riippumatta käyttää. Siksi kaikille talouksille pakollinen YLE-maksu tuntuukin niin idioottimaiselta, koska käytännössä se nimenomaan rajaa pois tämän nimenomaisen, julkiseksi tarkoitetun palvelun piiristä ne, joilla ei sen käyttöön ole varaa.
 
Isilmírë sanoi:
Vinku sanoi:
Suomalaiset vain nielee kaiken valittaen ehkä netissä hiukan ja adressin ehkä kokoaa asiasta..

Useampaan otteeseen eduskuntatalon edessä banderolleja kannatelleena ja vastalauseita kuorossa huutaneena olen tästä hiukan eri mieltä. Mutta toki jos ei itse ole koskaan miekkarissa ollut eikä sellaista nähnyt, näkökulma voi olla toinen.
Suomalaiset mielenosoitukset ainakin nykyään ovat säälittävän, eikä muutaman sadan ihmisen joukolla eduskunnan mielipidettä muuteta. Esimerkiksi näin kärjistetysti Ranskassa hallitus pelkää kansaa, eikä toisinpäin, niin kuin täällä Suomessa. Myönnettäköön toki että ihmisiä on paljon enemmän, mutta ei suomalaisten mielenosoitusinto kovin korkealla ole. Suurin osa ihmisistä tyytyy vain purnaamaan asiasta netissä. :D

Pakollinen, samansuuruinen maksu kaikilla on kyllä suoraan sanottuna täysin perseestä. Ottaisivat edes veroista jos on pakko, olisi sentään tuloihin suhteutettu tuo rahamäärä. Itse katselen televisiota todella harvoin ja Ylen uutisiakaan ei tule luettua juuri koskaan. Sitten kun tuo mediamaksu astuu voimaan niin elän (toivottavasti) jo itsekseni ja kyllähän mokoma lovi lompakossa tuntuu todennäköisesti arjessakin.
 
Vinku sanoi:
Miksi pitää runnoa laki läpi vaikka ei ole hintaa vielä päätetty lopullisesti eikä tarkempia tietoja kokonaisuudesta julkaistu?

No sinänsä päätöksenteon järjestys on ihan oikea. Ensin pitää päättää suurista periaatteellisista linjoista ja yksityiskohdista sen jälkeen. Tässä siis päätettiin ennen kaikkea siitä mikä on Ylen tuleva rahoitusmuoto eikä kerättävän maksun suuruus ole päätöksen kannalta kovin olennainen asia. Toki vaihtoehdot pitää arvioida etukäteen sen verran tarkkaan, että mahdolliset käytännön ongelmat selviävät.

Toinen tietenkin jos uskonto kieltää kaiken tuommoisen ja sen varjolla pääsisi.

Ei uuden maksun ole tarkoitus riippua mitenkään siitä käyttääkö palveluita, joten ei se vaikuta asiaan mitenkään.

Isilmírë sanoi:
Siksi kaikille talouksille pakollinen YLE-maksu tuntuukin niin idioottimaiselta, koska käytännössä se nimenomaan rajaa pois tämän nimenomaisen, julkiseksi tarkoitetun palvelun piiristä ne, joilla ei sen käyttöön ole varaa.

Miten niin rajaa? Palvelun käyttö ei edelleenkään maksa mitään ja sitä voi käyttää kykeni siitä maksamaan tai ei.
 
Isilmírë sanoi:
Suomessa on useita mielenosoituksia joka päivä. Sellaisen saa kuka tahansa organisoida.
Tässä ei nyt tarvita yhden tai kahden miehen pientä hihhulointia vaan isompaa liikettä samanlaisesti mitä ulkomailla on nähty. Pitäisi olla joku isompi taho organisoimassa, että saisi edes väkeä kokoon tarpeeksi oikeata mielenilmaisua vastaan. Ketään poliitikkoa ei varmasti kiinnosta jonkun yhden tai kahden tapauksen järjestämä mielenilmaus, mutta jos muutaman kaupungin väki lähtisi kerralla niin se varmasti toisi jo vähän puhetta. Vähän Ranskan asennetta täälläkin kaivattaisiin..

Pieniä mielenosoituksia olen kyllä nähnyt, mutta mitään massiivista kansan mielipiteen näyttöä en kyllä ole nähnyt tässä maassa.

charlie sanoi:
Ei uuden maksun ole tarkoitus riippua mitenkään siitä käyttääkö palveluita, joten ei se vaikuta asiaan mitenkään.
Itse en usko, että kaikki menisi noin, koska on paljon niitä, jotka eivät kykene käyttämään YLE:n palveluita. Jotain myönnytyksiä pitää niille tehdä, jotka eivät koskaan tuota turhaa palvelua tarvitse. Onhan siellä eduskunnassa noita mietittykkin, Vanhanenkin lupaillut jotain vaikka hänen lupauksiin ei ole luottaminen aina.

Ainoa oikea tapa rahoittaa tätä systeemiä olisi pieni pakollinen maksu mikä kattaisi YLE:n uutiskanavan ja yhden radiokanavan. Viihde ja muu uutisoinnin kannalta turha tulisi siirtää mainosrahoituksen piiriin tai sähköisen tunnistuksen taakse niin, että voisi valvoa ketä sitä käyttää. YLE ei tunnu tarjoavan mitään hyvää meille nuorille, joten miksi meidän pitäisi tarjota sille kaviaarit ja sushit?

Ja miettikää pienipalkkaisia tai opiskelijoita. Miten suuren loven tuommoinen 200-300 euroa vuodessa tekeekään heidän kukkaroonsa?

charlie sanoi:
Palvelun käyttö ei edelleenkään maksa mitään ja sitä voi käyttää kykeni siitä maksamaan tai ei.
Palvelun käyttö on aina maksanut, ja tulevaisuudessa maksamme siitä vielä enemmän. Tuo YLE-vero tulee nousemaan vuosi vuodelta enemmän kuin meidän palkkamme, joten nautiskele siitä sitten "ilmaiseksi".

Isilmírë sanoi:
Useampaan otteeseen eduskuntatalon edessä banderolleja kannatelleena ja vastalauseita kuorossa huutaneena olen tästä hiukan eri mieltä.
Saitteko mitään aikaiseksi, muuttuiko mikään tämän jälkeen? Pääsittekö päättäjien jutustelun aiheeksi?
 
Vinku sanoi:
Pieniä mielenosoituksia olen kyllä nähnyt, mutta mitään massiivista kansan mielipiteen näyttöä en kyllä ole nähnyt tässä maassa.

Johtunee pitkälti siitä, että suurimmaksi osaksi kansaa ei kiinnosta. Jos joku soittaa ja kysyy mitä mieltä asiasta on niin Yle-maksua epäilemättä enimmäkseen vastustetaan, mutta noin käytännössä asiasta ei jakseta välittää.

Itse en usko, että kaikki menisi noin, koska on paljon niitä, jotka eivät kykene käyttämään YLE:n palveluita. Jotain myönnytyksiä pitää niille tehdä, jotka eivät koskaan tuota turhaa palvelua tarvitse.

Toivot niin, mutta eivät ne millään tavalla pakollisia ole. Yle-maksun ei ole tarkoitus olla mitenkään riippuvainen palvelun käytöstä, se kuuluu sen perusajatuksiin. Jos jotain myönnytyksiä on tulossa, ne kohdistuvat vähävaraisiin. Muut mahdolliset muutokset tekevät maksusta vain entistä järjettömämmän.

Onhan siellä eduskunnassa noita mietittykkin, Vanhanenkin lupaillut jotain vaikka hänen lupauksiin ei ole luottaminen aina.

Vanhanen ei luvannut mitään vaan ajatteli ääneen. Ja kyseinen ajatus oli niin typerä, että liekö taas käynyt jossain hiihtelemässä kun on saanut sellaisen päähänsä. Vanhanenhan ideoi, että maksusta voisi vapautua vakuuttamalla ettei käytä Ylen palveluita. Tämä älynväläys poistaa Yle-maksun ainoan hyvän puolen ja yhdistää sen ja nykyisen mallin huonoimmat puolet.

YLE ei tunnu tarjoavan mitään hyvää meille nuorille

Kenelle "teille"? Vaikka olenkin sinua muutaman vuoden vanhempi niin katson kuuluvani yhtä hyvin perustein nuoriin ja minulle Yle tarjoaa paljonkin hyvää.

Palvelun käyttö on aina maksanut

Ei ole. Palvelun käytöllä ei ole ollut maksun kanssa mitään tekemistä eikä tule olemaan. Ja pointtini alkuperäisessä viestissä oli siis sen ihmettely, että mitä oikein tarkoitit sanoessasi maksun rajaavan palvelun piiristä pois ne, joilla ei ole siitä varaa maksaa. Näinhän ei ole, koska palvelun käyttö ei riipu kyseisestä maksusta.
 
Ylen kaikki palvelut ovat käsittääkseni tähän asti olleet maksullisia (siis muuten kuin verorahoista kustannetulta osalta) vain televisiolupamaksun kohdalla. Jos en tätä uutta linjaa ole aivan väärin ymmärtänyt, niin uusi Yle-maksu puolestaan koskee kaikkia talouksia, jotka eivät pysty osoittamaan, etteivät käytä mitään Ylen palvelua. Siis radiokanavia, nettisivuja tai mitä tahansa mitä Yle kansalaisille tarjoaa.

Mitä miekkareihin tulee, niin niissä missä olen mukana ollut on ainakin kansanedustajia saatu paikalle puhumaan mielenosoittajien kanssa, esittämään oma kantansa asioista ja joskus jopa lupautumaan puhumaan milenosoittajien puolesta päätöksiä tehtäessä. Ei kai kukaan oikeasti kuvittelekaan, että jollain mielenosoituksella saadaan kertarysäyksellä kaikki 200 edustajaa samalle puolelle mielenosoittaien kanssa ja asiat muuttumaan kertaheitolla, varsinkin kun miekkareita oikeasti järjestetään tuhkatiheään? Nytkin on meneillään jokin Oranssi liike tms., joka järjetää joka viikko miekkarin demokratian muistoksi tavoitteenaan ilmeisesti ainakin Vanhasen ero, mahdollisesti myös koko eduskunnan hajottaminen (toisen käden tietoa jonka tarkkuudesta en ole varma).

Siksi en usko, että mitään radikaalia tapahtusi, vaikka eduskuntatalolle saataisiin kasaan 10 000 ihmistö eri kaupungeista Yle-maksua vastustamaan. Yksi miekkari ei kesää tee, vaan asiaa täytyy pitää jatkuvasti esillä toistuvilla mielenilmauksilla ja sille pitää mielellään hankkia myös mediajulkisuutta. Eikä siihen tarvita mitään "isompaa tahoa" järjestämään, moni isokin miekkari alkaa vaikkapa Naamakirjan sivuilta, kun joku viitseliäs yksilö kerää ryhmän samanmielisiä ihmisiä kasaan ja saa heidät liikkeelle.
 
Isilmírë sanoi:
Ylen kaikki palvelut ovat käsittääkseni tähän asti olleet maksullisia (siis muuten kuin verorahoista kustannetulta osalta) vain televisiolupamaksun kohdalla.

Kun sanon etteivät Ylen palvelut ole maksullisia niin tarkoitan ettei maksuvelvollisuus mitenkään riipu palveluiden käyttämisestä eikä myöskään oikeus niiden käyttöön maksun suorittamisesta. Maksu ja palvelu ovat siis erilliset.
Toiseksi Yleä ei ole tähän mennessä rahoitettu lainkaan verovaroista.

Jos en tätä uutta linjaa ole aivan väärin ymmärtänyt, niin uusi Yle-maksu puolestaan koskee kaikkia talouksia, jotka eivät pysty osoittamaan, etteivät käytä mitään Ylen palvelua.

Se koskee kaikkia talouksia, piste. Tuo käyttämättömyyden osoitus oli kepun fantasia eikä sitä ole tulossa käyttöön jos maailmassa on hitunenkin järkeä.
 
Eli tämän jälkeen Ylen palvelut ovat maksullisia. Piste. Kuinka kivaa.

Minä olen aina kuvitellut, etteivät pelkät TV-lupamaksut ole riittäneet pitämään Yleä pystyssä, vaan rahoitusta on tullut myös valtion taholta eli veronmaksajienn pussista. Ilmeisesti olen ollut hakoteillä.
 
Vinku sanoi:
YLE ei tunnu tarjoavan mitään hyvää meille nuorille,

Ei ole YLE:n vika jos sen tarjoama hyvä ei kelpaa. YLE tarjoaa tasokasta asiaohjelmaa (vrt. esim. Ulkolinja ja 4D, jos "nuori" viihtyy paremmin jälkimmäisen parissa voin silti vakuuttaa että YLE:n tarjonta on "parempi"). Se tuo maahan elokuvia joita muuten ei Suomessa näkisi, sen radiokanavilta kuulee välillä asiaakin (esim. Kirjakerho, Nadjan huone, Epookki, ja mitä niitä nyt onkaan!)

Voisin jatkaa tästä aiheesta ad nauseam, mutta menisi liikaa offiksi. Ei pidä koko kansaa rankaista vaikka liian suuri osuus tyytyisikin tv-tarjonnassaan pelkkiin "Salkkareihin", "Täykkäreihin", "Kaunareihin" ja kohudokkareihin. Ei Idioluutiolle - olen valmis siitä maksamaan vähintään YLE-maksun verran. ;)
 
Ylös