Yo-kirjoitukset

Isilmírë sanoi:
purr sanoi:
erikoisen paljon painotettu Sofi Oksasta, kolme viidestä on kuitenkin aika paljon!

Tulipa suorastaan nostalginen olo. Meillä aikoinaan aineistopohjaisessa aineessa kaikki 12 aihetta käsittelivät tavalla tai toisella tasa-arvoa. Vähänkö oli ärsyttävää yrittää keksiä niistä kirjoitettavaa.
Je meillä oli tekstitaidossa susiaiheisia tekstejä kaikki. Vuotta myöhemmin abit taisivat tuskailla sorsien kanssa. YTL:n äidinkielen kokeiden teemoilla tuntuu olevan ikäluokkaan syvästi yhteisöllistävä merkitys, kun aina samaan aikaan kirjoittaneiden kanssa voi muistella sitä kammottavaa teemaa :D
 
Jep, meillä oli niitä sorsia :D Ei voi sanoa että olisin kauheasti tekstitaitoa rakastanut, se oli heikoimpia osa-alueitani kaikki kirjoittamani aineet mukaanluettuina. Äikän L:kin jäi siitä kiinni - yksi tekstitaitopiste enemmän ja tulos olisi ollut L eikä E. Toisaalta eipä niitä enää jaksa miettiä ja olin äikkään muutenkin hyvin tyytyväinen, alustavat pisteet kun lupailivat M:n ja E:n rajamaastoa :p Fysiikka jäi kanssa pisteen päähän L:stä, mutta kuten sanottu, siitä on jo "niin kauan" ettei enää ole jaksanut aikoihin harmitella.
 
Pakko tulla nyt vasta kirjoittamaan tekstitaidosta. Minusta se oli tavattoman raskas koe luettavaksi. Kaikki olivat joko kolumneja tai tekstejä ja runokin oli pitkä. Ja aiheet! Sofi Oksanen ja sananvapaus alkoivat yksinkertaisesti kyllästyttää ja viimeinen tehtävä oli yhtä tuskaa tehdä. Minusta se oli vain liian raskas, ehkä runo olisi voinut olla keveämpi, eikä sitä kahta A4-pituista. Ei ollut vaikea koe, vaan liian raskas.

Kaiken lisäksi tt-koe oli sopivasti poikaystävän valapäivänä, niin jäinpähän siitäkin paitsi…
 
Se oli kyllä rankka se tekstitaito. Tehtävät sinänsä selkeitä ja helppoja, mutta aineistot olivat vaikeita. Etenkin ensimmäinen teksti medianvapaudesta jäi minulle aivan mysteeriksi, suurella tuskalla kirjoitin sen vertailutehtävän. Ja Sofi Oksasesta ja sananvapaudesta en halua sitten vähään aikaan kuulla mitään.

Äskeinen esseekoe oli sekin ihan mukava. Ei niin mukava kuin monet muut, mitä olemme harjoitusmielessä tehneet, mutta ihan kivan jutun leppoistamisesta sain kuitenkin aikaan. Keksin verrata slow-trendiä/elämäntapaa saunomiseen. :)

Kuitenkin vähän masentaa tällä hetkellä, sillä minulla ei taida olla toivoa saada E:tä äidinkielestä. Täytyisi saada todella korkeat pisteet esseestä, että se tasoittaisi tekstitaidon keskinkertaiset pisteet. Toivottavasti se siellä lautakunnassa eivät tykkää teksteistäni vähemmän kuin opettaja. Yritin kirjoittaa erityisen nätillä käsialalla ihan, että olisivat hyvillä mielin. Minä nimittäin vieläkin kirjoitan pääasiallisesti kaunolla tämänkaltaiset tekstit (jos on kiire ja tärkeintä on saada asia ylös, niin sitten menee tekstaamalla).
 
Esseet ovat aina olleet mieluisempia kuin tekstitaitovastaukset ja nyt oli myös niin. Esseen aiheet olivat mukavia, vaikka tunneilla oltiin harjoiteltu enemmän runojen ja novellien tunnuspiirteitä, mutta tämäkin sujui varsin hyvin. Vastasin siihen 13. kysymykseen, jotain "miksi kympin tytöt ovat ongelma" ja kolumni piti herätellä omia mielipiteitä. Ihmettelin vain, että meillä oli muistaakseni prelissä tai jossain muussa tehtävänä myös näistä "kympin tytöistä" ja miten pystyi taas osumaan sellainen aihe.

Minulla ei ole aavistustakaan mikä arvosana minulle tulisi äidinkielestä, mutta toivon sen menevän hyvin (eli pääsen läpi rimaa hipomatta). Eniten pelkään, että menin ohi tehtävänantoon, vaikka yritin lukea esseettä mahdollisemman monta kertaa läpi ja tarkistaen liittyykö tekstini mitenkään siihen.

Ja keskiviikkona historia, toivon mukaan saan korotettua M'stä ylöspäin, kun tällä kertaa olen jopa lukenut kunnolla :p
 
Esseen aiheet ei todellakaan olleet onneksi mitenkään päätähajottavia, vähän tylsiä kylläkin (yllätys?) ja mikään aihe ei saanut kyllä juttua lentämään kovinkaan sujuvasti. Ykkösestä tein, ja tuli kyllä vähän tönkösti kirjoitettu aine... Laskeskelin että oon siinä C ja M välissä melko varmasti, huoh. Toisaalta kiinnostus koko kirjoituksiin ja arvosanoihin laskee kokoajan kuin lehmän häntä :D
Historia mullakin keskiviikkona, iiks. Se onkin ainut aine jonka arvosana edes jotain merkkaa meikäläiselle henkilökohtaisesti. Kaikki muu vaan nyt läpi!
ps. Mäkin ihmettelin tota kympin tytöt-juttua. Ja nauroin kun kaikki pojat olivat valmistautuneet siihen yhteen varmaan kysymykseen eli urheiluun, ja saivat noinkin hienon aiheen itselleen kuin "Kuormittaako urheilu ympäristöä" ;D
 
Kai tuo esseekoe ihan kohtalaisen hyvin meni. En uskalla yhtään sanoa mikä olisi tulossa äikän
arvosanaksi, kun en ole edes kysellyt tekstitaidon pistemääriä. :p
Keskiviikkona minulla on luvassa filosofia. Toivon todella että kysymykset olisivat kivoja,
ja varsinkin sellaisista aihepiireistä jotka osaan parhaiten. Olen kuitenkin mielestäni valmistautunut
aika hyvin.
Onneksi filosofian yo:sta on yli viikko uskonnon yo:hon (25.3), niin ehtii kerrata
uskontoa mukavasti.
 
Vetehinen sanoi:
Ja keskiviikkona historia, toivon mukaan saan korotettua M'stä ylöspäin, kun tällä kertaa olen jopa lukenut kunnolla

Minäkin yritän päästä M:stä E:hen, mutta siitä kunnollisemmasta lukemisesta en menisi takuuseen. Lukeminen on ollut lähinnä mieleenpalauttamista. Lukulomalla en sitten ole oikein muuta lukenutkaan kuin historiaa. Kieliä olisin halunnut ja olisi pitänyt lukea, mutta sain liikaa itseluottamusta, kun sain kaikista preleistä kevyesti E:n (venäjän E:stä hihkuin ääneen, minä en ollut uskaltanut toivoa mitään M:ää parempaa!). Ehkä ei olisi pitänyt ollenkaan lähteä historiaa korottamaan, niin olisin voinut kielissä sitten pärjätä loistavasti, mutta se M jäi sen verran kaivelemaan... Kuinka monena vuonna ne 28 pistettäni olisivatkin riittäneet E:hen? Ei auta surra.

Minusta muuten se itse koetilanne on aika kiva. Ahdistavaa on se, että kaikki tekstit pitää peittää, ei saa olla kääreitä, ei saa olla mitään kummallista mukana, ja aina tulee ikävä tunne, että on kuitenkin unohtanut kännykän taskuun tai muuta. Minä huomasin viime syksynä, että varakynässäni luki isolla A Souvenier From Hastings. Olin unohtanut teipata sen, tai sitten olin ottanut penaalista väärän kynän, en muista enää. Kauhuissani piilotin kynän eväisiin, etteivät valvojat huomaisi. :D Toisaalta meillä valvojat eivät ole koskaan olleet älyttömän tiukkoja. Meillä ei tule ketään mukaan vessaankaan (toisaalta meidän koetilassamme on vessat, joten ei tarvitse ulos asti mennä, ja vessaan sisälle eivät taida valvojat tulla missään). Mutta siis, minusta on mukavaa, kun siellä on niin hiljaista, ja siellä keskittyy pakostakin melkolailla niin hyvin kuin vain on mahdollista. Kuusi tuntia aikana periaatteessa on hyvä, ainakin kielissä, mutta minulla ainakin loppui reaaleissa aika tai käytin sen kokonaan. Muutoin pitkä aika on kiva, kun saa oikeasti kunnolla kaivaa kaiken tiedon päästä ja kunnolla vielä kirjoittaakin sen. Lukion kokeissa muuten oli tapana vähän hoppuilla, kun halusi äkkiä pois ja syömään/kotiin/atk-luokkaan. Kirjoitusten jälkeen pää on aivan tyhjä ja joka paikka jäykkänä istumisesta ja kirjoittamisesta, mutta minusta ainakin on kiva tehdä sillä kaikella tiedolla kerrankin jotain vähän vaativampaa. Minä en myöskään ole jännittänyt kirjoitustilanteita (paitsi silloin, kun minulla oli yhtä kuuntelua edeltävänä yönä iskenyt ripuli), joten mikäs tuossa.
 
Ajatukset olivat aivan pullamössöä eilen yo-kirjoituksissa ja viisi tuntia tuntui menevän aivan ohi viinirypäleitä mutustellessa ennen kuin sain neljää lausetta kirjoitettua.
Perseelleen meni esseekoe ja tulee aivan varmat nolla pistettä siitä, sillä en edes saanut tekstiä kirjoitettua loppuun saati sitten puhtaaksikirjoitettua.

Ikävintä on se, että vastaavasti tekstitaito-osuus kokeessa tuntui menevän meikäläisellä oikeinkin hyvin. Siinä oli helppoa kirjoittaa sivukaupalla hyvää tavaraa, mutta tässä esseekokeessa menin jostain syystä aivan lukkoon kun en saanut ajatuksia kokoon. Ei olisi pitänyt valvoa niin pitkään päivää ennen. Nyt tuntuu niin menetetyltä mahdollisuudelta koko esseekoe, että tekee mieli lyödä päätä seinään. Kovaa.

Onhan tosin minulla 3,5 vuotisena enemmän kuin hyvin mahdollisuutta uusia koe syksyllä, mutta olisi ollut mukava saada asia pois päiväjärjestyksestä.
 
Dracaena sanoi:
vessaan sisälle eivät taida valvojat tulla missään

Tästäpä tuli mieleen hauska juttu, jonka äikänope aikoinaan abivuonna kertoi varoittavana esimerkkinä. Vessaan sisällehän valvojat eivät tosiaan tule, mutta ainakin siihen aikaan kyllä tarkastivat vessan sekä ennen käyntiä että sen jälkeen. Ja eikös yksi kehveli YO-kokelas ollut kuin ollutkin muiluttanut englannin sanakirjan kokeeseen mukaan ja lukenut sitä sitten vessassa. Mutta sitten rohkeus petti (tai juonessa siirryttiin vain seuraavaan vaiheeseen) ja kirjalle kävi kuin Tom Riddlen päiväkirjalle, eli se lensi pönttöön ja huuhdottiin alas. Mutta sepä olikin liian suuri mahtuakseen viemäriin, ja kokelaan poistuttua pönttöön kurkannut valvoja löysi sen kelluskelemasta. Pisteenä i:n päälle kirjan etulehdelle oli kauniisti kirjoitettu omistajan koko nimi. Ei varmaan tarvitse kertoa, hyväksyttiinkö sen wannabe-ylioppilaan englanninkoetta =)
 
Eilen illalla iski ensimmäinen itku ja ahdituskohtaus. Siinä sitten vinguin poikaystävälle puhelimen
välityksellä, miten kaikki on niin vaikeaa ja minä en varmasti osaa mitään ja ei olisi koskaan
pitänyt lähteä lukioon. [22]
Nukuin yöni huonosti ja katkonaisesti. Näin myös paljon painajaisia.
Aamu alkoi ahdistuksella ja pahoinvoinnilla.
Eli ei oikein hyvä mielentila lähteä kirjoittamaan filosofiaa, mutta ehkä se tästä
vähän helpottaisi.
 
Antonié sanoi:
Esseen aiheet ei todellakaan olleet onneksi mitenkään päätähajottavia, vähän tylsiä kylläkin (yllätys?) ja mikään aihe ei saanut kyllä juttua lentämään kovinkaan sujuvasti.

Olen samaa mieltä, aiheita lukiessa ei suorastaan tullut mitään paniikkia, ettei olisi mistään saanut kirjoitettua, mutta toisaalta yksikään aihe ei myöskään pompannut silmiin sillä tavalla että olisi heti iskenyt sellainen "tästä mä kirjoitan!" -fiilis. Lopulta päädyin sitten kirjoittamaan hitausliikkeestä. Haaveilen edelleen L:stä, mutta hyvinkin todennäköisesti turhaan... : D

Tämänpäiväinen psykologia vedettiin kivasti läpi kolmen tunnin yöunilla ja erittäin vähäisellä lukemisella. Mutustin evääni ja kirjoittelin puolinukuksissa kuusi lyhyttä esseetä. Tiedän jo nyt, että se meni surkeasti, mutta oikeastaan ei edes juuri jaksa kiinnostaa. Olen niin korviani myöten täynnä yo-kirjoituksia ja käsi on kohta suurinpiirtein kuoliossa kaikesta kirjoittamisesta. : D
 
Joopa joo, taidanpa mennä hakkaamaan päätäni vähän lisää seinään. Historiassa loppui aika kesken kokeen, joten 3 hemmetin tehtävää jäi viimeistelemättä. Onpahan onneks ohi, mut harmittaa ku tietää että olisi pystynyt ehkä kuitenkin vähän parempaan suoritukseen. Mites muilla meni reaalit tänään? :)
 
Voisin jopa sanoa, että ihan hyvin. Toivon mukaan saan arvosanaani korotettua, koska siihen oli pyrkimys.

Aikamoinen tuuri kävi, kun yksi jokeritehtävistä käsitteli Kiinaa ja sen ulkopolitiikkaa ja olin juuri eilen lukenut Kiinasta :grin: Kaksi A4 sain kirjoitettua jopa! Normaalisti kirjoitan sen 1 1/2, mutta nyt tuli tekstiä! Toinen mihin sain paljon tekstiä oli tehtävä brittiläisen imperiumin kartasta. Mukava koe oli, ei mitään liian hankalaa tai liian helppoa.
 
Hmmm. Ihan kivasti oikeastaan meni englannin kirjalliset osuudet tänään. Ei välttämättä loistavasti, mutta vastauksia syntyi helposti ja nopeaan tahtiin ja se on yleensä sen merkki, että osaa asiat ainakin joten kuten.

Vähän epäluuloisella mielellä menin kokeeseen, mutta nyt on sellainen fiilis, että voi alkaa viettämään viikonloppua puhtaalla omatunnolla.
Tuc-keksit ja viinirypäleenrippeet pitäisi vain vielä ahtaa suuhuni....
 
Keskiviikon reaali eli historia meni kai hyvin. Se oli ihan mukava ja leppoisa koe, tai olisi ollut, jos minä ymmärtäisin mitään siitä, mitä tapahtui 1900-luvulla, etenkin toisen maailmansodan jälkeen. Jokereista olisi saanut kohtuullisen helpolla pisteitä, jos olisi ollut edes jonkinlainen käsitys tästä lähemmästä historiasta. Vaikka minä olen yleisesti Kiinasta kiinnostunut, niin en kuitenkaan osannut sanoa mitään fiksua sen ulkopolitiikasta 50-luvulta eteenpäin (ja silti piti tehdä jokerit? [22]).

Englannin kokeesta kuulin opettajan jo valittaneen sitä, kun kaikki tekstit olivat ympäristö- ja luontoaiheisia. En ollut itse ajatellut asiaa sen enempi, en ollut edes lukenut sen vertaa, että sanoja olisin kerrannut aihepiireittäin. Opettaja ihmetteli myös kirjeentäyttötehtävää, koska se ei suoraan ollut puhekurssista ja kieliopillisesti ei ollut kovin kummoinen. Silti minusta tuntuu, että sanoin väärin yhden asian.
Kirjoitelmat olivat erityisen mukavia. :) Tuli hyvä mieli sitä kirjoitellessa, kun kerroin mukavista syömäkokemuksista syntymäpäivien yhteydessä.
Yleisesti aika kiva koe. Kaksikymmentä yli kaksitoista lähdin.

Enkä vieläkään tajua, ettei tarvitse enää lukea historiaa.
 
Ruotsi kirjoitettu! Tästä on kiinni pääsenkö ylioppilaaksi vai en! Ei siis minkäänlaisia paineita :D Mutta, mutta, varsin peruskauraa minusta tämä oli minulle, välillä vaikeuksia ymmärtää, mutta montaa kertaa lukemalla ymmärsin mitä tekstissä luki ja kielioppimonivalinnassa menin osaksi arvauksilla. Nyt vain toivotaan että päästään läpi, mitään muuta en nyt uskalla toivoa.

Ja perjantaina on maantieto! Sen jälkeen tämä on ohi! :1420:
 
Viimeistä viedään aivan pian.
Olen mielestäni ihan hyvin valmistautunut uskonnon yo:seen, mutta taas riippuu hirveästi kysymyksistä että
miten se koe sujuu. Kirkon alkuhistoria olisi ainakin hyvin muistissa. Pitää vielä huomenna kertailla viimeisiä juttuja.
Tarkastin muuten englannin monivalintani, ja ne menivät yllättävän hyvin: 46/50!

Toivotaan, että toinen kerta toden sanoisi ja L napsahtaisi. :p
 
Nyt on lyhyt venäjä kirjoitettu ja lukiotaival takana.
Alustavat pisteetkin olen kysynyt, paitsi venäjästä niitä emme saa edes tietää, koska koulussamme ei ole venäjän opettajaa niitä tarkastamassa.
Pahasti vaikuttaisi siltä, että historia jäi jopa kaksi pistettä syksyistä huonommaksi. Pitää käydä todella hyvä tuuri, että se siitä nousisi, riippuu pisterajoista. Ehkä minä selviän siitä M:stäkin.
Tuntuu, että keskimäärin prelit menivät kaikki paremmin kuin itse yo:t, ja etenkin tämän venäjän kohdalla harmittaa - tuntui niin vaikealta ja meni arvailuksi, että en uskalla toivoa E:tä. Pitikin vielä sattua talven ensimmäinen nuha häiritsemään. Muut sitten menivät melko hyvin, äidinkielikin meni paremmin kuin odotin.

Sitten odottelemaan toukokuun loppua. Lakkiaisia odotan jo, en tosin sitä puheiden pitämistä ja maljannostoa (minä päätin, että minun lakkiaisissani ei sitten alkoholia tarjoilla, vaikka isäni kuinka mölysi, että pitäähän sitä nyt kuohuviiniä olla. Juokoot keskenään, niin kuin aina muutoinkin) vaan sukulaisten näkemistä. Suku asuu pääosin etelärannikolla, ja heitä näkee vain hautajaisissa ja rippijuhlissa. Niin ja tietenkin olisi kiva saada stipendejä ja paljon rahaa. >:]

PS: Sain juuri kuulla, että pahin kilpailijani heti ala-asteelta lähtien sai äidinkielestä huonommat pisteet kuin minä. Vahingoniloa!
 
Dracaena sanoi:
Lakkiaisia odotan jo, en tosin sitä puheiden pitämistä ja maljannostoa (minä päätin, että minun lakkiaisissani ei sitten alkoholia tarjoilla, vaikka isäni kuinka mölysi, että pitäähän sitä nyt kuohuviiniä olla.
(Kai yo-kirjoituksiin voi sisällyttää lakkiaisista juttelemisen? Muussa tapauksessa olkoon tämä hävytöntä offia.:p)
Sama täällä. Alkoholi on tyhmää ja kallista ja sitäpaitsi mehu ja limsa maistuvat paremmalta. Olen myös huomauttanut, etten
tahtoisi lahjaksi mitään viiipulloja ym. koska niillä ei ole minulle mitään käyttöä.

Itse en ole pisteitä kysellyt. Kyllä ne kaikki ainakin läpi menevät, pitää soitella
joskus lukiolle ja kysyä sitten niitä virallisia tuloksia. Nyt en jaksa vaivata päätäni niillä. :p
 
Ylös