Dark Souls

Erynduin

Kontulainen
Saan kunnian aloittaa keskustelun tästä pelisarjasta! Aluksi oli Demon's Souls, sitten Dark Souls ja Dark Souls II. Ensi vuoden puolella on tulossa Dark Souls III. Onko foorumilla muita pelisarjan pelaajia? Itse olen tahkonut näitä pelejä yhteensä satoja tunteja, mutta Demon's Soulsia en niin paljoa. Mukaan voidaan laskea myös Bloodborne, joka on vähän enemmän spin-off. Sitä en itse ole päässyt pelailemaan, kun en Ps4-konsolia omista.

Itse suosin faithia tai intelligenceä painottavia ritarityyppisiä hahmoja, jotka saavat apua meleetaisteluun miracleistaan/spelleistään. Tämäntyyppiset buildit ovat yleensä olleet mainioita myös PvP:ssä, joka on yksi suosikki osa-alueistani Souls-peleissä. Invadeeminen ja duelaaminen on vaan pirun hauskaa. Varsinkin jos voittaa.

Souls-peleissä maailma on aina ollut todella kiehtova: Laaja ja mystinen fantasiamaailma jossa tuntee olevansa suhteellisen yksin seikkailemassa ja taistelemassa vihollisia vastaan. Tuntuu kuin heitettäisi maailmaan, jolla on tuhansien vuosien takainen historia mutta itse tulee paikalle myöhässä; vasta kun sivilisaatiot ovat lakanneet olemasta ja jäljellä on enää jylhiä raunioita menneiden aikojen mahtavista linnoista, mielensä menettäneitä ihmisten kuoria ja vaarallisia hirviöitä. Itseeni vetoaa tällainen yksinäisen ritarin vaellus.

Saataisiinkohan aikaan keskustelua? Millaisilla buildeilla pelaatte, vihaatteko vai rakastatteko PvP:tä, autatteko muita pelaajia? Mitä mieltä pelien visuaalisuudesta, tarinasta, äänimaailmasta, jne?
 
Aldarian taas nostelee vanhaa esiin... ;)

Hiukan olen pelaillut ensimmäistä Dark Souls peliä. En todellakaan voi sanoa olevani kuin noviisi sen parissa mutta periaatteessa peli, sen maailma ja idea ovat kyllä makuuni. Oma suosikkini (kuten lähes kaikissa roolipeleissä) on myös ritarityyppi (tai siis raskashaarniskainen meleetaistelija), taikuus tahtoo aina jäädä vähemmälle. Toisella hahmolla olen tosin yrittänyt suuntautua ketterämpään taistelijaan, jolla on helpompi pysyä vihulaisten iskujen ulottumattomissa. Kuolee sitä siltikin useasti. :grin:

Olen vähän sellainen "yksinäinen susi" näissä peleissä, joten "jolly co-oppia" olen harrastanut vain muutaman kerran, silloinkin apua saavana osapuolena. PvP ei myöskään oikein ole minun alaani. Hyvää tuuriani? en varsinaista invaasiota ole kuitenkaan kokenut. Kerran tosin luulin jo niin käyneen. Olin (mielestäni) jo tarpeeksi nihkeässä tilanteessa NPC vihujen kanssa, kun selkäni taakse ilmaantui hahmo. Luulin sen itseasiassa olevan joku pelin "kivoista yllätyksistä" ja hädissäni pyörähdin ympäri ja mätkin muutamia hätäisiä iskuja sitä kohti miekallani (taisin jopa osuakin). Sitten, vastaiskuja peläten, kierin pois sen ulottuvilta. Kyseinen hahmo, jonka nyt käsitin olevan jonkun toisen pelaajan, ei kuitenkaan tehnyt uhkaavia eleitä. Luultavasti hän vain kirosi mielessään "noob" pelaajaa ja jätti sitten lattialle lahjaksi esineen ja poistui. Ko. esine oli miekka, joka olikin sitten monta kertaluokkaa parempi kuin silloin käyttämäni. Minä sain siis paremman aseen ja hän "kiitokseksi" muutaman nirhaman. :D Mutta niin kai se on, että aina kun tekee invaasion toisen pelimaailmaan niin pitää olla varautunut kaikkeen.
 
Kaikki souls-pelit on koluttu läpi useampaan kertaan.Demon's Souls on mulle se rakkain ja heti perään ensimmäinen Dark Souls.Bloodborne on loistava ihan jo sen takia että se tuo vaihtelua tuohon keski-aikaiseen menoon ja uusia mekaniikoita(+Cthulhut!).
DS2 on ihan ok mutta alkaa maistumaan puulta liian usein.Kentät on jotenkin tylsiä.
DS3:sta oon vähän kahta mieltä.Tykkään kun kontrollit on entistä tarkemmat ja maailma on kiehtova mutta onhan tuossa vähän kierrätyksen makua kun melkein jokaiselle kentälle löytyy vastine aiemmista peleistä.Sama koskee myös pomoja.Ei se tosin aina huono asia ole.Suurin nipotuksen aihe löytyy kuitenkin moninpelistä ja uudesta poise-mekaniikasta.Miksi se piti muuttaa kun vanha toimi niin hyvin?
Moninpelissä on aivan liikaa huonosti käyttäytyviä häiriköitä ja etenkin PC puolella huijareita on todella paljon.Ja tuo uusi poise-mekaniikka tekee ritarilla pelaamisesta vähemmän hauskaa.En ole enää raskaasti haarniskoitu tankki vaan kuperkeikkaa heittävä ninja jolla nyt vaan sattuu olemaan haarniska.
Ja Blades of the Darkmoon on mun convenantti nyt ja aina.Tykkään käydä rankaisemassa ilkeitä invadereita. :)
Täytyy myös lisätä että Dark Souls-peleistä löytyy myös häiriköiden lisäksi uskomattoman upeita kaksintaistelukokemuksia todelliseen herrasmiestyyliin.Niissä häviökin tuntuu kunniakkaalta.
 
Ylös