Ardan maat ja muodot

Oman haasteensa saisi siitä, että tekisi kartan joka vastaisi Tolkienin kuvauksia mahdollisimman pitkälle, mutta josta oltaisiin korjattu kaikki geologiset mahdottomuudet. Yksi tapa korjata Mordoria olisi kait tehdä siitä ylänkö. Lisäksi sitä joutuisi pyöristämään aika reilulla kädellä. Sitten on toki vielä Musta Portti, jolla helposti saa harmaita hiuksia jos alkaa yhtään kuvitella, että sen takana alkaisi enemmän tai vähemmän tasainen tie.

Monissa muissa kohdissa taas selviää kartan muokkauksessa sillä, että Tolkien ei vain ole sattunut sijoittamaan liikaa tekstiä kuvaamaan kyseisiä alueita, jolloin ne vapautuvat paremmin muokkaukselle.

Yksinäinen vuori tosin jää hankalaksi tapaukseksi. Melkeinpä ainoita tapoja edes jotenkin saada se selitetyksi olisi vaikka se, että olisi alkujaan ollut yhtenäiset vuoret, mutta sitten tyyliin olisi iskenyt useampi jääkausi, jotka juuri sopivasti olisivat jättäneet Yksinäisen vuoren rauhaan. Muun ympäristön puolesta tämä tosin olisi suurinpiirtein mahdotonta tapahtua, jonkin pitäisi lämmittää Yksinäisen vuoren aluetta merkittävästi jottei jäätikkö leviäisi myös sen päälle.
 
Vai pitäisikö geologiset ongelmat käsittää tarinansisäisesti niin, että selitetään Kolmanteen Aikaan asti vuoret Erun ja valarin tempuilla, mutta sen jälkeen yritetään päätellä, mitä kaikkea maailmassa piti tapahtua, jotta Kolmannen Ajan kartta muuttui nykyiseksi maailmankartaksi? Eihän tarinaan kovinkaan hyvin sovi se, että alkuperäiset vuoret olisivat syntyneet puhtaan geologisesti, jos valar kerran sanoivat tehneensä ja muokanneensa niitä…

Muistanko oikein, että Tolkien sanoi Tarun julkaisun jälkeen ajatelleensa, etteivät vuorten muodot sovi Eurooppaan, mutta että silloin oli jo liian myöhäistä niitä korjata? Luulin, että se olisi ollut Kirjeissä, mutta niiden hakemistosta löysin tähän hätään vain epämääräisen maininnan siitä, että Tolkien oli kiinnostunut geologiasta muttei tiennyt siitä paljon (kirjeen #187 alaviite).
 
Alla tiukkaa analyysiä Keski-Maan muodon subjektiivisuudesta:

P6VOKUi.jpg
 
Itse nostaisin keskusteluun vielä gravitaatiolinssit. Jos Arda onkin riittävän massiivinen taittaakseen valoa juuri sen verran, että se kompensoisi maan kaarevuuden. Toki siitä seuraisi muita ongelmia (esim. Miten Arda ei ole musta aukko?), joihin pitäisi keksiä uusia selityksiä.
 
Last edited:
24 kilsaa näkee melko helposti isolta kukkulalta toiselle, että riippuu vähän paikasta tartteeko valoa vääntää. Eri asia on toki erotuskyky, melkoiset haukan silmät pitää kyllä olla jos haluaa vaikka majakalta erottaa laivan nimen noin kaukaa.
 
Rohanin tasanko kumpuili lievästi. Nähtävästi Legolaksen olisi pitänyt seistä noin 60 metrin korkuisella kukkulalla nähdäkseen ratsastajat ilman teleskooppisilmiä. Elleivät ratsastajatkin sattuneet olemaan juuri silloin kukkulan päällä. Mitä maastosta kerrotaan tuossa kohdassa? Välimatkaa oli vajaat 28 kilometriä, rutkasti enemmän kuin tasamaalla (tai merellä) horisontin etäisyys, joka on noin 5 km.
 
Jahtimiesten taival, muistutuksena tai kertauksena, alkaa sillä, että laskeutuvat yläviltä mailta Rohanin ruohostoille. Siinähän yhdessä kohtaa kuvataan vielä, että tullaan oikein ison harjun tai jyrkänteen päältä - ja oliko niin, että sitten alkaa Rohan? Missä kohtaa se Legolaan tähystyskohtaus vastaavasti on? Jos heti alussa, niin sehän menee ihan meidän maailman fysiikkamme osaltakin bueno-OK.

Tai sanotaanko, että säteiden geometrian osalta. Fysiikkaan liittyisi myös Legolaan silmien diffraktiorajan arviointi havainnon tarkkuuden varmistamiseksi. Tuo ylempi pupillin laajuus taitaa liittyä siihen.

Mutta hei! On muitakin mahdollisuuksia! Tiedetään, että toisen ajan lopulta Arda muuttui enemmän myöhempien aikojen kaltaiseksi maailman muodon osalta - mutta mistään muusta ei puhuta mitään. Entä jos muutokset tapahtuivat tipoittain, jotain silloin, jotain tällöin? Entä jos entisaikojen valo oli täysin erilaista? Jos säteet pystyivät kulkemaan käyräksi menneen maailman pintaa käyrästi, ainakin, jos ns. taikuuden kautta niin oli tarve tai niin määrättiin?

Tai jos haltiat näkivät valon kulun käyrästi ja ihmiset suoraan?

Aurinko muuttui suureksi ja valo - suuren gravitaatiopotentiaalin ulkopuolella - suoraksi vasta jollakin myöhemmällä ajalla.
 
Missä kohtaa se Legolaan tähystyskohtaus vastaavasti on?

Kolmen kumppanuksemme jahdin aikana Legolas "spottailee" porukkaa kaukaa ainakin muutamaan otteeseen.

Ensimmäisessä kohdassa Legolas, Aragorn ja Gimli seisovat Emyn Muilin länsirinteellä olevalla harjanteella.

"Harjanne, jolla toverukset seisoivat, vietti jyrkästi alas heidän edessään. Noin kaksikymmentä syltä alempana oli leveä ja kulunut tasanne, joka päättyi äkkijyrkkään kallioon: se oli Rohanin itäinen muuri."

Legolas näkee ison jalan liikkuvan (örkki)ryhmän, jonka hän arvioi olevan ehkä noin kuuden peninkulman (60 km) päässä. Tässä tosin siis seistään kukkulalla (harjanteella) ja ollaan selvästi korkeammalla kuin Rohanin tasangot, mutta kuinka korkealla tarkkaan ottaen, sitä ei sanota. On muuten syytä huomata, että kun jahtimiehemme myöhemmin ovat jo kaukana tasangolla, ei örkkejä enää näykään. Vielä myöhemmin Gimli huomauttaa, että edes Legolas ei näkisi niitä vuoren huipulta ennen kuin aurinko on taivaalla. Ja vielä myöhemmin Gimlimme kyselee näkisivätkö he metsän (Fangorn), jos kiipeäisivät kukkuloille.

Toisessa kohdassa Legolas sitten näkee Rohanin ratsastajat vajaan kolmen peninkulman päästä (30 km). Maastosta sanotaan seuraavaa:

"Toverukset lähtivät nyt pois mäenharjalta, missä saattaisivat olla helppo maali vaaleaa taivasta vasten, ja kävelivät hitaasti alas pohjoista rinnettä."

Aikaisemmin on jo mainittu, että maasto on kumpuilevaa ja mäenharjalla siis seistään tässäkin tapauksessa. Ratsumiehet ovat ilmeisesti alavammassa maastossa, koska myöhemmin sanotaan, että he: "... olivat kääntyneet pois joelta (Entinoja) ja lähestyivät kumpuja."

Eli kyllä Tolkien noissa kohdissa on ainakin jossain määrin horisontin etäisyyttä ja näköaluetta ajatellut.
 
Tolkien Gatewayssa on Didier Willisin piirtämä kaavio kolmannen ajan saarista läntisellä merellä:

Didier_Willis_-_Location_of_Tol_Morwen.png


Niin kuin näkyy, Tol Fuin oli aika iso maaklöntti. Mutta mitä pitäisi sanoa sen olemassaolosta? Se oli mukana Keski-Maan kartan ensimmäisessä luonnoksessa mutta koska Tolkien jätti sen pois seuraavista, pitäisi varmaan ajatella, ettei sitä ole koskaan ollutkaan sen enempää kuin hobittien sukupuiden varhaisten versioiden hahmoja.

Tol Morwen, joka näkyy myös kartassa, on toinen juttu, sillä sitä ei ilmeisesti (???) ole koskaan merkitty mihinkään karttoihin mutta sen olemassaolo on paljon vakaammaalla pohjalla, koska sen syntymisestä kerrotaan teksteissä. Miten sitten lienee sille käynyt Maailman muuttumisessa? Oliko se liian lähellä murtumaa? Tästä lähteet vaikenevat.
 
Mutta mitä pitäisi sanoa sen olemassaolosta? Se oli mukana Keski-Maan kartan ensimmäisessä luonnoksessa mutta koska Tolkien jätti sen pois seuraavista, pitäisi varmaan ajatella, ettei sitä ole koskaan ollutkaan sen enempää kuin hobittien sukupuiden varhaisten versioiden hahmoja.
Tästä onkin pitänyt kysyä voiko Kontuwikiin tuoda näitä varhaisempia hahmoja jotenkin. Selvää on ainakin se että nämä pitää selvästi merkitä johonkin luokkaan josta käy selväksi että ne eivät ole JRR Tolkienin itsensä julkaisukelpoisiksi katsomia hahmoja, sukulaisuussuhteet ym. pitäisi jättää pois. Samoin, joskus laati omaa luetteloa Kadonneiden tarujen nimistöstä verraten Silmarillioniin, jotta tekstin seuraaminen olisi helpompaa. onko näitä mahdollista liittää Kontuwikiin ("aakkostettu luettelo eroista Silman ja Kadonneiden tarujen henkilöhahmojen nimien välillä"?)

Sopisiko wikin ylläpitäjille esimerkiksi jonkinlainen ilmoitustaulu tämän kaltaisten artikkelien otsikon alle? "Tämä artikkeli kertoo (kirjan nimi) hahmosta jne..."
 
Last edited:
Kaikki nimet ovat toki vapaata riistaa ja ansaitsevat artikkelin mutta osan voi ehkä liittää otsikolla ”nimen/tarinan kehityksestä” lopullista hahmoa käsittelevään artikkeliin, kokonaan hylätyt selvästi ilmoittaa sellaisiksi. Tol Fuin lie sellainen.
 
Obo Tuk-Tuk ja muut TSH:n varhaisversion juhlavieraat saattavat siis saada vielä omat sivunsa. Ajattelin toki lähinnä koostetta vaikka jaotellen versioittain mutta taitaa mennä jo aiheesta sivuun. Tol Fuin on sikäli kiinnostava että sehän oli Berenin kotiseutua, joten Valarilla saattoi olla syynsä suojella sitä tullessaan taistelemaan Suurta Pahaa vastaan.
 
Mietityttää käsite "Maailman sydän" (engl. "heart of the World"). Mikä se on ja mitä se ei ole?

Ainulindalëssa sanotaan näin:
And I will send forth into the Void the Flame Imperishable, and it shall be at the heart of the World, and the World shall Be​
Ja minä lähetän Tyhjyyteen Sammumattoman liekin, ja se on oleva Maailman sydämessä, ja Maailma on Oleva; (Silm. Ain., s. 8)​

Ja Valaquentassa edellistä kerraten näin:
Therefore Ilúvatar gave to their vision Being, and set it amid the Void, and the Secret Fire was sent to burn at the heart of the World; and it was called Eä.​
Sen tähden Ilúvatar teki heidän näystään Olevan ja pani sen Tyhjyyden keskelle, ja Salainen tuli pantiin palamaan Maailman sydämeen; ja sen nimi oli Eä (Silm. Val., s. 13)​

Ainulindalëssa sanotaan vain, missä Sammumaton liekki on oleva, mutta Valaquentassa tuo "and it was called Eä" kaipaa ehkä selitystä: onko "it" yhtä kuin "vision" vai viittaako se "Sammumattomaan liekkiin maailman sydämessä"? Jotenkin ymmärtäisin niin, että "it was called Eä" voisi viitata käsitteeseen "heart of the World" mutta voi olla toisinkin.

Ja hieman eri tapaus on se, kun Silmarilien kohtalosta kerrotaan (paljon) myöhemmin näin:
And thus it came to pass that the Silmarils found their long homes: one in the airs of heaven, and one in the fires of the heart of the world, and one in the deep waters.​
Ja niin tapahtui, että Silmarilit löysivät kukin kotinsa, yksi taivaan ilmoissa, yksi maan tulissa ja yksi aaltojen sylissä. (Silm. XXIV, s. 261)​

Suomennoksessa ei ole edes huomioitu "maailman sydäntä", joka tässä tuntuu viittaavan Ardan sisuksiin. Vai pitäisikö kaiken kaikkiaan ajatella, että Eä on Maailman sydän ja Arda on Eän sydän, keskipisteen keskipiste?
 
Luulenpa että sammumaton liekki ja maailman sydän voitaisiin tulkita tässä nykyisessä modernissa maailmassa joidenkin arkaaiseksi ja epäsopivaksi katsoman katolisen kristinuskonnon käsitteiden 'Pyhä Henki' ja 'maailman valo' vastineiksi. Nykymaailman moderni markkinaliberalisminäminäminä ei tietenkään tunnusta yhteistä henkistä omaisuutta minkään arvoiseksi, koska se ei ole pörssissä, joten neoliberalistisesta Silmarillionista nämä käsitteet tulisi poistaa. Muutenkin siitä tulisi mielenkiintoinen opus jossa lähinnä kai käsiteltäisiin aseteknologian eroja ja kustannuksia
(en viittaa mihinkään tulevaan tv-sarjaan nimeltä, etten hauku mitään nimeltä mainitsematonta osaa kansasta rumilla sanoilla, koska haukku tekee haavan ja se aiheuttaisi kuluja mikäli sopivan neoliberalistista ilmaista psykologia ei löydy.)

Ei-lokaalinen osittain jaettu henki, kuitenkin Iluvatarin hallinnoima liki panteistinen käsite, ja usko siihen että kolmas soitto päättyy hyvin, kenties. Fyysisenä kappaleena maailman sydämen voisi kenties tulkita Ean tukirakenteen ytimeksi, miten muuten voitaisiin selittää Morgothin halu kaivaa syviä luolia. Tässä kohtaa herää epäily että örkkien syntyperä olisi samanlainen kuin kääpiöiden, kenties Melkor jo soitossa otti osan Iluvatarin lasten teemasta ja punoi sen örkkien roduiksi. Näin ollen örkkien keskinäiset riidat voitaisiin tulkita Iluvatarin heille antaman hengen ja sielun ilmentymiksi, ja Morgothin kontrollin olevan näihin joissain olosuhteissa aavistuksen vajaa.

Kysyt vaikeita asioita, Tik. Mutta vaikeitakin pitää joskus kysyä. En tiedä oliko Professorillakaan selkeää käsitystä näistä, kuinka voisinkaan tietää, ja uskon asioissa on tärkeää usko, ja vain harvoin nimeltä mainitsemattoman suuryrityksen pörssiarvo.
 
Valaquentassa edellistä kerraten näin:
Therefore Ilúvatar gave to their vision Being, and set it amid the Void, and the Secret Fire was sent to burn at the heart of the World; and it was called Eä.
Sen tähden Ilúvatar teki heidän näystään Olevan ja pani sen Tyhjyyden keskelle, ja Salainen tuli pantiin palamaan Maailman sydämeen; ja sen nimi oli Eä (Silm. Val., s. 13)
Ainulindalëssa sanotaan vain, missä Sammumaton liekki on oleva, mutta Valaquentassa tuo "and it was called Eä" kaipaa ehkä selitystä: onko "it" yhtä kuin "vision" vai viittaako se "Sammumattomaan liekkiin maailman sydämessä"? Jotenkin ymmärtäisin niin, että "it was called Eä" voisi viitata käsitteeseen "heart of the World" mutta voi olla toisinkin.

Tuossa Valaquentan kohdassa viittaussuhteet tuntuvat tosiaan hiukan monimielisiltä, ainakin näin englantia äidinkielenään puhumattomalle, mutta eikö ole kuitenkin aika yleisesti hyväksyttyä että "Eä" olisi maailmankaikkeus. (Esim. kontuwikin hyvillä viitteillä varustettu artikkeli.) tällöin tulkinta olisi
the Secret Fire was sent to burn at the heart of the World; and it was called .

Nuo "sammumaton liekki" ja "salainen tuli" -jutut sensijaan ovat vaikeampia. Ainulindalen ja Valaquentan tapauksissa ne viittaavat jonkinlaiseen maailmankaikkeutta ylläpitävään luomisvoimaan, jonka ei tarvitse olla näkyvää tulta tai olla yhteydessä maan sisusten vulkaanisiin tuliin (toisin kuin silmarillien katoamisesta kertovan kohdan "the fires of the heart of world").

Mutta kun Ainulindalen luomiskertomuksessa Eä perustettiin lähettämällä "the Flame imperishable" tyhjyyteen, "maailman sydämeksi", niin onhan tämä "liekki" ainakin perustamisvaiheessa voinut lokalisoitua nimenomaan Ardan keskipisteen paikkeille. Tolkienin myöhemmin harkitsemassa pyöreän maan mallissa (jossa Arda on meidän tuntemamme kaltainen aurinkokuntajärjestelmä kaukana toisista sijaitsevine planeettoineen) tuo "maailman sydän", josta käsin "Sammumaton tuli" pyörittää asioita ja ylläpitää elämää, olisi kenties voinut olla Aurinko. Tällöin "Sammumaton tuli" (mahdollisten okkulttisten ominaisuuksiensa lisäksi) olisi voinut olla myös varsin konkreettisesti näkyvää.
 
Last edited:
Arienin rooli aurinkolaivan kapteenittarena on kenties merkittävämpi kuin luulemmekaan, Morgothkin pelkäsi häntä ja punoi juoniaan pimeässä. Onhan aivan toista tapella Tilionia ja Earendilia vastaan kuin suurta Maiaria, jolla on oma mystinen voimanlähde jatkuvasti hallussaan. Kenties Arien oppi kolmannen soiton ihmisten teeman parhaimmin koko Maiarista, mistä syystä aurinko on käsitetty usein jumalaisena kautta historian.
Oikeastaan voisin alkaa rinnastaa Arienia Auringon Jumalatar Amaterasuun. Mutta että Japanin Keisariperhe ja muut jumaluuksiin sidotut hallitsijasuvut olisivat viimeisiä numenorilaisia? Ei ehkä sentään, kansojen sekoittuminen on varmasti kolmannen ajan lopusta laskien ollut riittävää että puhuminen nykyajan Numenorilaisista on Atlantislaisten jättien tavoin varsin turhaa. Vähintäänkin he ovat sekoittaneet Arienin Melianiin, mikäli he puhuvat enkeli/jumaluus alkuperästä.
 
Last edited:
Kenties spämmiä mutta kenties relevanttia laakean maan navigointia. On siellä asiaa, kysytään Numenorilaisten kompasseista ja siitä mitä tehdään jos magneettista kompassia ei ole. Päädytään siihen että Numenorilaiset käyttivät luultavasti polynesialaisten purjehtijoiden tapaan tähtikompassia, jossa laivan suntaa verrataan kahdesta eri tähdestä saatuun linjaan. (tarkempaa kuvausta haluavat osaavat varmaan itse hakea)
 
Last edited:
Ja minä lähetän Tyhjyyteen Sammumattoman liekin, ja se on oleva Maailman sydämessä, ja Maailma on Oleva
Saman kappaleen lopussahan kerrotaan vielä: "Ja äkkiä ainur näkivät kaukana valon, kuin pilven jonka keskellä oli liekki; - - ja se oli Eä, Maailma joka On."
Alkutekstissä "as it were a cloud with a living heart of flame" eli "keskellä" on oikeastaan suomentajan lisäämä tarkennus. Mutta ilmeisesti liekki siis oli tässä kohdassa ihan konkreettisesti näkyvä tuli.

Liekkikertomus (oikeastaan suurin osa Ainurin soitosta) on säilynyt aika samanlaisena ensimmäisestä versiosta lähtien. Siellä (HoME I): 'Ilúvatar said: "Behold - - your music! - - One thing only have I added, the Fire that giveth Life and Reality" - and behold, the Secret Fire burnt at the heart of the world.'

Kuitenkaan kaavioista ja kartoista, joita Tolkien piirsi maailmastaan, ei tunnu löytyvän sydäntä eikä liekkiä: HoME I:n "maailmanveneessä" ei oikein näy edes keskipistettä tai muuta paikkaa, jota voisi kutsua sydämeksi. Ambarkantan (HoME IV) monissa kuvissa maailma on sentään symmetrinen ympyrä, joten sillä voisi olla keskus tai sydän - mutta kartoissa ei näy siellä oikein mitään. Ellei sitten laske Ambarkantan ensimmäisen karttakuvan (Diagram I) keskellä olevaa A-kirjainta, jolle Christopher ei keksinyt selitystä: "The letter A in the centre, of obscure significance, is also written over an erasure." Tämäkin on maanpinnan yläpuolella, joten siihen on vaikea kuvitella edes ylipyyhittyä maailman sydäntä. Ehkä maailman sydän on kuitenkin vain kuvainnollinen ilmaus?

HoME X:ssä Ainulindalën C-version kommentaarissa Christopher päättelee, että ennen tätä versiota maailma oli pelkkä Maan ympäristö, mutta tässä C-versiossa Maa on maailman sisäpuolella ja vain osa siitä (tosin Christopher ihmettelee sitä, että osa tekstistä näyttää olevan vielä ristiriidassa tämän ajatuksen kanssa). Seuraavassa D-versiossa mukaan tuli nimi Eä koko olevalle maailmalle.

Auringon tärkeydestä sanoo ehkä jotain eräs yksityiskohta: nimen Eä edeltäjä näissä Ainulindalë-versioissa oli "halls of Aman" ja tämän edeltäjä "halls of Anar". Kommentaarissaan (HoME X, Ainulindalë-luvun lopussa) Christopher ei ole varma, onko tämä sama Anar kuin aurinko: Anar-nimi on hyvin vanha, mutta ymmärtääkseni ajatus koko maailmasta (ei vain Maasta) "auringon saleina" ei tuntunut Christopherista järkevältä. En ole kyllä varma, ymmärsinkö nämä yksityiskohdat ihan oikein.

Tämän enempää en saanut irti HoMEn selaamisesta...
 
Ylös