Entit ja entvaimot

Jaelle

Hobitti
Pyydän anteeks heti jos enteist on tääl jo, mut tulin vast ja haluun nopeest tähän vastauksen eli: mitä tapahtui entvaimoille? Tiiän kuitenkii jo sen mitä TSH kerrotaan, mut oisko jossaa muual mahollisest lisää tietoo?
 
Tästä aiheesta ei täällä ollakaan keskusteltu vielä. Hyvä aihe sinänsä, tähänkin varmaan löytyy useampia eri mielipiteitä.
Itse ainakin muistelisin, että Entvaimot vain siirtyivät toisille "laitumille" ja ajan myötä katosivat. Tosin minun muistini ei ole parhaita, joten ehkäpä täällä on sellaisia ketkä osaa tähän vastata täysin oikein ja korjaa virheitäni.
 
Hrmm :lol: ...en tarkalleen muista oliko entvaimoista puhetta muualla kuin tsh:ssa, ja jos oli, niin mitä. Heistä ei kuitenkaan tiedetä sen enempää, kuin että he katosivat Ruskeilla mailla tietymättömiin. Olettaisin heidän joutuneet tapetuiksi, tai sitten he olivat muuttaneet sieltä pois ja hajaantuneet, ja ehkä ennen pitkää taantuneet puiksi.
 
Minä ainakin uskon vakaasti, etteivät entvaimot minnekään hävinneet, ainoastaan katosivat ja menivät "hukkaan". Ja TSH:n alussa Sam mainitsi nähneensä joskus Konnussa liikkuvan puun (ja vaikutti varmalta asiastaan), joten olisiko se voinut olla entvaimo?
 
Itse uskon että Entvaimot tapettiin, tai ajettiin hajalle minkä seurauksena niiden määrä väheni, ja suurin osa muuttui puiksi. Ja tuosta konnun "entvaimosta" niin eikös sam vain ollut kuullut, että joku oli nähnyt sellaisen. Eli kuulopuheita :D
 
Minä olen samaa mieltä Ruusan kanssa. Ettei entvaimot hävinneet. Minua on aina mietityttänyt se Samin sanoma liikkuva puu. Itse ajattelisin sen entvaimoksi.
 
Silmarillionissa kerrotaan kuinka Aulën tehdessä kääpiöt, hänen puolisonsa Yavanna halusi jotakin suojelemaan olvaria - kasvavia. ”…He kaivavat maata eivätkä he piittaa siitä mikä kasvaa ja elää maan päällä. Monet Puut saavat tuta heidän säälimättömän rautansa iskut.”
”Kelvar voivat paeta ja puolustautua, mutta olvar jotka kasvavat maassa eivät voi. Ja näistä rakkaimmat ovat minulle puut. Kauan ne kasvavat ja äkkiä kaatuvat, ja elleivät ne kanna hedelmiä maksuksi, vähän niiden menoa kukaan suree. Niin aavistan mielessäni. Jospa puut voisivat puhua kaikkien niiden edestä joilla on juuret ja rangaista niitä jotka tekevät niille vääryyttä.”
”…Katso! Kun Lapset heräävät, silloin herää myös Yavannan ajatus, ja se kutsuu henkiä kaukaa, ja ne menevät kelvarin ja olvarin keskuuteen ja jotkut asuvat niissä ja niitä pidetään kunniassa, ja niiden oikeutettu viha kylvää pelkoa. Mutta vain hetken: niin kauan kuin Esikoiset ovat mahdissaan, kun Toissyntyiset ovat nuoria.” ”…Mutta metsissä kulkevat Puiden Paimenet.”

Itse uskon myös, että entvaimot hajaantuivat ja lopulta muuttuivat puumaisiksi, mutta eivät kuitenkaan kuolleet.
”Eivät he kuolleet!” Puuparta sanoi. ”En minä sanonut kuolivat. Me kadotimme heidät emmekä enää löydä heitä…” ”…Me uskomme tapaavamme heidät vielä, tulevina aikoina, ja kukaties me jostakin löydämme maan jossa voimme elää yhdessä ja olla molemmat tyytyväisiä. Mutta ennustettu on, että se voi tapahtua vasta sitten kun olemme molemmat menettäneet kaiken mitä meillä nyt on…”

Mutta lopulta Puupaimenetkin katoavat, samalla tavalla kuin haltiatkin… ”Me yhdessä matkaan lähdemme, tie länteen vie yhä vain…”

Lainaukset olivat siis Quenta Silmarillionista, Aulë ja Yavanna, s.49-52 ja Taru Sormusten Herrasta s.417-419.
 
Ei Tolkien koskaan kertonut enttien ja entvaimojen kohtaloista. Mutta eivät he ainakaan heti Sormuksen Sodan jälkeen onnellisesti kohdanneet, jos joku sitä toivoi. Epilogissa, jonka Tolkien kirjoitti TSH:hon mutta lopulta päätti olla sitä liittämättä kirjaan, kerrotaan:
"Kysymys:
Entit. Elanor haluaisi kuulla heistä enemmän. Mitä Legolas näki Fangornissa, ja näkeekö hän nykyisin koskaan Puupartaa? Ruusa-tyttö on hyvin huolestunut entvaimojen kohtalosta. Hän etsii heitä aina käydessään metsässä. Löytyvätkö he koskaan? Hän toivoisi että löytyisivät.
Vastaus:
Legolas ja Gimli eivät ole kertoneet mitä näkivät, ainakaan niin että minä siitä tietäisin. En ole kuullut kenenkään nähneen enttejä noiden aikojen jälkeen. Entit ovat hyvin salavihkaisia eivätkä pidä juurikaan ihmisistä, isoista tai pienistä. Myös minä pitäisin siitä, että entvaimot löytyisivät; mutta pelkään ongelman olevan liian vanha ja syvälle ulottuva Konnunväen ratkaistavaksi. Luulen, että ehkäpä entvaimot eivät halua tulla löydetyiksi; ja ehkäpä entit ovat jo väsyneet etsimiseen."


Itse uskoisin, etteivät entit ja entvaimot enää kohdanneet Keski-Maassa. Mutta kun heidän loppunsa tuli, kun he olivat menettäneet kaiken mitä heillä oli ollut ja he kuolivat (ehkä entvaimoille oli näin jo käynyt, enteistä osa vielä sinnitteli), heidän henkensä vaelsivat Länteen haltiasielujen tapaan. Ja siellä, Amanissa, entit ja entvaimot viimein taas kohtasivat.

Muistaakseni Samin maininta serkkunsa näkemästä suuren puun kokoisesta jättiläisestä juontaa juurensa niin kauas TSH:n kirjoittamisen historiaan, ettei enttikansaa vielä silloin oltu edes luotu. Eli alunperin Tolkien ei ainakaan sitä kirjoittanut entvaimohavainnoksi. Toki hän myöhemmin niin saattoi ajatella. Tosin kohtahan on varsin tulkinnanvarainen. Ei siinä välttämättä edes kovin enttimäisiin otuksiin viitata. Tiedä häntä.
 
amarie sanoi:
”…Me uskomme tapaavamme heidät vielä, tulevina aikoina, ja kukaties me jostakin löydämme maan jossa voimme elää yhdessä ja olla molemmat tyytyväisiä. Mutta ennustettu on, että se voi tapahtua vasta sitten kun olemme molemmat menettäneet kaiken mitä meillä nyt on…”

Ja tämä mielestäni merkitsee kuolemaa.
Mutta mihin entit joutuvat kuoleman jälkeen?
Mandosin saleihin?
No, onhan se kiva että haltioilla on muutama entti vähän rehevöittämässä paikkaa. :p
 
Pieni ajatuksen poikanen luomaan uutta verta tähän keskusteluun :) Oletteko ikinä ajatelleet, että elikö kaukana taka-haradin sademetsissä myös enttejä? Käveleviä valtavia jättiläisiä jotka muistuttavat ulkonäöltään liikkuvia sadepuita, joiden kämmenissä roikkuisi köynöksiä ja vihertäviä tropiikkisia kasveja. En nimittäin usko, että läntinen Keski-Maa oli ainoa alue Ardassa missä asui enttejä tai entvaimoja. Taka-haradista olen aina saannut vaikutteen, että se oli hyvin luonnonläheistä, rehevää ja villiä aluetta, kuin muinainen afrikka ennen kuin eurooppalaiset saapuivat tai vilkkaat kauppareitit luotiin. Eli täydellinen paikka enteille elää ;)

Mitä mieltä olette?
 
Hei, toihan oli loistava huomio. Itse en ole koskaan lukenut tai kuullut Taka-Haradista juttuja, mutta jos se tosiaan on sellainen paikka niin luulisin että siellä todellakin olisi Enttejä. Ehkäpä myös Entvaimoja.

Vaikka Keski-Maan tuntemukseni sijoittuukin lähes ainoastaan läntiseen osaan, olen silti melko varma, että muuallakin oli elämää. (tai siis tokihan siel elämää on, kyllähän se tiedetään)..
 
Jotain tietoa mitä löysin Haradin maista. Ajattelin että saattaisi kiinnostaa.

"The Near and Far Harad, South and South-East of Gondor and Harondor, South of Mordor and West of Khand. The Northern border of Harad was river Harnen and the South-Western Ephel Dúath. The border to Khand is unknown. In generally is Harad, Far Harad and Umbar called Haradwaith ( Sutherland.) and belongs to the landmass called the Hither Lands which is stretching far down below the equator of the world between Belegaer and the Inner Sea. In the Northern Near Harad below Ephel Dúath,West of Khand but East of Harnen is the Desert of Lostladen.

In Harad lived the human race called Southrons and Haradrims, people very much in likeness of the Western people but in alliance with Sauron. Of this people it is told that they are " a grim people who are not easily daunted by shade or blade "

In the Far Harad lived blackskinned men with white eyes and red tongues looking like half-throlls. It was green, warm and very tropic land. Wildbeasts, strange creatures and animals which are still mostly unknown for western men lived in Far Harad."

Kiehtovaa :) Tietääkseni Taka-Haradissa ei ollut varsinaista valtakuntaa juuri missään, vaan kuten muinaisessa afrikassakin, kaikkialla saattoi asua tummaihoisia heimoja jotka saivat varsinaisen ravintonsa luonnosta. Tosin uskon, että Haradrimin miehet hiukan pohjoisempaa tekivät silloin tällöin ryöstöretkiä etelään tummien ihmisten maille, kuten arabitkin sekä turkkilaiset tekivät afrikan kohdalla. Muuten näen Taka-Haradin hyvin villinä ja luonnonläheisenä alueena Keski-Maassa, missä ei ollut ihmisellä juurikaan valtaa, vaan he elivät luonnon armoilla. Juuri tällaisessa ympäristössä Entillä voi olla liiankin tyytyväiset oltavat. Ja kuten tuossa englankielisessä tekstissä luki, Taka-Harad oli vihreää, lämmintä sekä trooppista aluetta. Villipedot, salaperäiset/oudot olennot ja eläimet elivät siellä, monet näistä olennoista ovat yhä tuntemattomia läntisille ihmisille.
 
Léralondë sanoi:
Tietääkseni Taka-Haradissa ei ollut varsinaista valtakuntaa juuri missään, vaan kuten muinaisessa afrikassakin, kaikkialla saattoi asua tummaihoisia heimoja jotka saivat varsinaisen ravintonsa luonnosta. [...] Muuten näen Taka-Haradin hyvin villinä ja luonnonläheisenä alueena Keski-Maassa, missä ei ollut ihmisellä juurikaan valtaa, vaan he elivät luonnon armoilla.
Tämähän menee kovin spekulaation puolelle. Yhtä hyvin Taka-Haradissa saattoi olla suuria ja loisteliaita valtakuntia (esim. muinaisen Intian malliin). Itse uskoisin, että noille laajoille maille mahtui monenlaista. Niin imperiumeja kuin lähes asuttamattomia sademetsiäkin.
Kysymys enttien olemassaolosta on vaikea, ja se lienee täysin jokaisen oman tulkinnan varassa. Nähdäkö Keski-Maan koillisnurkka "hyvien kansojen" ainoana asuinseutuna (kuten Tolkien asian esittää), vai laajentaako ajatusta niin, että kaukana idässä ja etelässäkin saattoi olla Mustien ruhtinaiden vastaisia maita. Haltiavaltakuntia, enttejä, puolituisia jne.
Itse näen entit huvenneena, lähes sukupuuttoon kuolleena kansana, jonka viime rippeet ovat vetäytyneet koilliseen "suojaan" haltiamaiden läheisyyteen. Jotenkin se sopii näkemykseni mukaan paremmin Tolkienin maailmaan kuin se, että noita otuksia olisi jossain toisaalla yhä runsaastikin.

Mutta yhtä totuutta ei tässä asiassa ole.
 
Noh, jos nyt katsomme asiaa hiukan realistisemmin (Mikä toki on ikävää Tolkienin ihanteellisen maailman kannalta, mutta silläkin on ollut osansa tarinoiden aikana) niin Taka-Haradista kertovan tekstin mukaan moiseen Ardan osaan on hyvin vaikea perustaa suurta ja kukoistavaa valtakuntaa, ellei sitten pohjoisesta käsin olisi luotu siirtokuntaa tai kauppareittiä sittenkin rakennettu. Tästä meillä tosin ei ole mitään todisteita, joten on vaikea asiasta keskustella.

En voi uskoa kovin luotettavasti siihen, että haltioiden kansoista kukaan koskaan saapui Taka-Haradiin luomaan omaa kaupunkiaan, mutta toki ei missään nimessä suljeta sitä pois. Haltiat kyllä vaelsivat, mutta on jotenkin epäuskottavaa kuvitella heidän joskus kukoistaneen Haradin villeissä, ellei jopa jonkin verran kaaottisissa olosuhteissa, varsinkin kun sellainen valloituksen haluinen vihollinen kuten Haradrim eli liiankin lähellä. Muutenkin kyseisessä maanosassa tuntui olevan Haradrimin lisäksi monia muitakin vihollisia, kuten nämä tummaihoiset puolipeikkoja muistuttava kansa (Ardan nekrut :D ) Ei varmaan kukaan mielellään katselisi kauaa kun kalpeaihoinen kansa astelee kamaralle missä heitä viimeiseksi odottaisi tai edes tahtoisi näkevän, ainakin itse näkisin silloin haltiat melko imperialistisina.

Muttah... miten vain, en halua mennä liian kirjaimelliseksi. Kuitenkaan en pysty uskomaan, että Ardan läntinen osa oli ainoa alue missä enttejä oleskeli aikoinaan. Kaikkialla muuallakin oli laajaa ja kukoistavaa metsää. Yhdyn kuitenkin siihen, että lopulta suurin osa enteistä katosi kaikkialta koska maailma muuttui. Tolkienissa oli se yksi ja ainoa vika, että hän sijoitti suurimman osan tarinoistaan ja niiden tapahtumat yhdelle alueelle (Beleriand, Kuolemattomat maat, niin edelleen ovat tietysti eriasia sikseen) Keski-Maasta olisi jäänyt vaikka kuinka paljon vielä kerrottavaa, mutta siihen olisi tarvittu Tolkienin kohdalla liiankin monen miehen elämä.
 
Tree-Men

Haltiamieli sanoi:
Muistaakseni Samin maininta serkkunsa näkemästä suuren puun kokoisesta jättiläisestä juontaa juurensa niin kauas TSH:n kirjoittamisen historiaan, ettei enttikansaa vielä silloin oltu edes luotu. Eli alunperin Tolkien ei ainakaan sitä kirjoittanut entvaimohavainnoksi. Toki hän myöhemmin niin saattoi ajatella. Tosin kohtahan on varsin tulkinnanvarainen. Ei siinä välttämättä edes kovin enttimäisiin otuksiin viitata. Tiedä häntä.

Koska lie entit luotu? Return of the Shadow s. 254 C. Tolkien mainitsee tuosta kohtauksesta. Isänsä oli kuulemma ensin kirjoittanut jättiläisistä (giants) mutta muuttanut nimen muotoon Tree-Men. Käsikirjoituksen tuota osaa ei sitten juuri enää muutettu, joten Tree-Men on hyvin vanhaa perua, mitä tulee tarun syntyhistoriaan.

C.T. viittaa vielä vanhaan Eärendelin matkojen synopsikseen (The Book of Lost Tales 2, s. 254, 262), jossa mainitaan kahteen otteeseen Tree-Men - Eärendelin oli tarkoitus näitä tavata tarinassa, joka ei koskaan valmistunut.

Näin ollen luulisin, että Tree-men viittaa ennemminkin puuta muistuttaviin jättiläisiin kuin puun kokoisiin jättiläisiin (Mitä ne sitten voisivat olla? Vuorenpeikkoja? eikö niitä olisi sellaisiksi tunnistettu? ja tuskin olisi ainakaan verrattu jalavaan..). Mutta entvaimojako? Tuskin, ennemminkin huorneja tai enttejä. Olisivatko entvaimot edes viihtyneet siellä Pohjannummilla?

Enteistä oli vielä Tolkienin kirjeissä jotakin, kun vain muistaisin mitä ja missä.
 
Tik sanoi:
Olisivatko entvaimot edes viihtyneet siellä Pohjannummilla?

Puuparta sanoo Merrille ja Pippinille: "Mutta he [entvaimot] pitäisivät teidän maastanne --". Eikä Pohjannummet varmasti kovinkaan paljon ilmastoltaan poikkea Konnusta, koska eiväthän ne kaukana ole. Yhtään puuta siellä ei kyllä kasva, mutta eivätkö entvaimot juuri sellaisesta pidä? Itse olen sitä mieltä, että Konnun Pohjoisneljännes olisi hyvä paikka sekä enteille että entvaimoille, sillä siellähän on puuttomien nummien lisäksi myös metsiä, kuten Sam mainitsee. Ilmeistä kuitenkin on, etteivät entit tai entvaimot sinne asettuneet, koska kyllä siitä varmasti Länsikairan Punaisessa Kirjassa olisi mainittu.

Kuten aiemmin on todettu Tolkien ei kerro, löytävätkö entit ja entvaimot koskaan toisiaan. Meillä on kuitenkin pätevä syy uskoa (ja spekulointiahan tämä koko keskustelu on), että he joskus neljännellä ajalla tai myöhemmin löysivät toisensa. Puuparta näet kertoo: "Me uskomme tapaavamme heidät vielä, tulevina aikoina, ja kukaties me jostakin löydämme maan jossa voimme elää yhdessä ja olla molemmat tyytyväisiä. Mutta ennustettu on, että se voi tapahtua vasta sitten kun olemme molemmat menettäneet kaiken mitä meillä nyt on". Tolkienin teoksissa esiintyy lukuisia ennustuksia, mutta mieleeni ei juolahda yhtäkään, joka ei aikanaan toteutuisi. Toteutumattomat ennustukset eivät ole Tolkienin - eivätkä ylipäätänsä minkään tarujen - tapaista. Miksi siis tämä jäisi toteutumatta.

Ja mikä sitten on tuo maa, josta ennustuksessa puhutaan? Kontu? Tuskin. Asiaa varmasti valaisee haltioiden sepittämä dialogimuotoinen laulu entvaimojen etsinnästä, jossa molemmat laulavat: "Me yhdessä matkaan lähdemme, tie länteen vie yhä vain, / siellä josain on maa missä levon saa sydän meidän / molempain." (Tuli muuten mieleen, että tuo lauluhan on ERITYISEN mielenkiintoinen alluusio Raamatun Laulujen lauluun). Eli Amanista tässä varmaan puhutaan, ja joku jo sanoikin, että siellä he viimein kohtaavat.
 
Jaelle sanoi:
ja haluun nopeest tähän vastauksen eli: mitä tapahtui entvaimoille? --- mut oisko jossaa muual mahollisest lisää tietoo?

Tämä tiedonmurunen ei tosiaankaan tule nopeasti, mutta se ei ole nähdäkseni esiintynyt vielä tässä keskustelussa, joten tässä teille [pikasuomennettu] pätkä Tolkienin kirjeestä 144 (vuodelta 1954): "Luulen, että entvaimot olivat tosiaankin kadonneet lopullisesti; heidät tuhottiin puutarhojensa mukana Viimeisen Liiton sodassa (3429-3441 TA), kun Sauron harjoitti poltetun maan taktiikkaa ja tuhosi heidän maansa pysäyttääkseen Liittolaisten etenemisen Anduinia alaspäin (vol. II:ssa on viittaus siihen [Ruskeat maat...]). He säilyivät vain 'maanviljelyksessä', joka välittyi ihmisille (ja hobiteille). Jotkut tietysti saattoivat paeta itään tai jopa jäädä orjiksi: jopa tällaisissa taruissa tyranneilla on oltava taloudellinen ja maataloudellinen pohjarakenne sotilailleen ja metallityöläisilleen. Jos yhtään entvaimoja selviytyi, he olisivat etääntyneet todella kauas enteistä ja kaikki lähentyminen olisi ollut vaikeaa - elleivät sitten kokemukset teollisesta ja militarisoidusta maanviljelyksestä olisi muuttaneet heitä hieman anarkistisemmiksi. Toivon niin. Mutta en tiedä."
 
Avoimia kysymyksiä enteistä 1 - 3

( 1 ) Puuparta kertoo M&P:lle, että Monet ihmiset oppivat entvaimojen taidot ja kunnioittivat heitä suuresti. Mitä luulette, koska, keitä ja missä nämä ihmiset mahtoivat olla?

( 2 ) Puuparta jatkaa: Me ylitimme Anduinin --- maa oli jäänyt sodan jalkoihin. Minkä sodan luulette olleen kyseessä?

( 3 ) Ja vielä: Me kysyimme kaikilta jotka kohtasimme, minne olivat entvaimot menneet - - - haltiat ovat tehneet paljon lauluja Enttien Etsinnästä - - - jotkut niistä ovat kulkeutuneet myös ihmisten suuhun. Keitä entit mahtoivat kohdata? Ihmisiä ollenkaan?
 
Re: Avoimia kysymyksiä enteistä 1 - 3

Tik sanoi:
( 1 ) Puuparta kertoo M&P:lle, että Monet ihmiset oppivat entvaimojen taidot ja kunnioittivat heitä suuresti. Mitä luulette, koska, keitä ja missä nämä ihmiset mahtoivat olla?

Arvatenkin samoja ihmisiä, jotka rakastivat luonnostaan sitä, että kaikki pysyi sillä paikalla mihin he olivat sen asettaneet? :twisted: Salakuittailutulkinta. (Vaikka monet varmasti oppivat toki niitä taitojakin ja kunnioittivat entvaimoja niiden vuoksi...) Entvaimojen kuvaus sivulla 417:hän nyt on muutenkin tyyliltään "eräs mahdollinen miehen tiivistynyt näkökulma" ja/tai tahallinen satiiri tietyistä "naisellisista" (kontrollifriikkiyteen vivahtavista ihmisen) ominaisuuksista.

Eipä silti, saattoivathan ne entvaimojen opettamat ihmiset olla vaikka esimerkiksi muinaisten kreikkalaisten (tai keiden tahansa maanviljelyä tai viininviljelyä harjoittaneiden muinaisten indoeurooppalaisten) tmv. tämänpuoleisten maiden "hesperiidien" esi-isiä.
 
Ylös