Haltiamieli
Kontulainen
Muutama sivu luonnon- ja kansatieteellistä sepustusta yhdestä saaripahasesta... plaah? Voin hyvin kuvitella, ettei tämä osuus KTK:sta ole monen mielestä aivan niin kiehtovimpia. Mutta toisaalta, tässä kerrotaan paljon sellaista, mitä ei muualta löydy kissojen ja koirienkaan kera. Vaikkei sitä kenties tulekaan aina ajatelleeksi, Tolkien kertoi meille Númenorista todella vähän. On tämä teksti, Akallabêth Silmarillionissa, muutama rivi TSH:n liitteissä. Tämän käsittelyssä olevan Númenorin saari -selostuksen tueksi kaikissa itseään kunnioittavissa KTK:n painoksissa on toki myös kartta (niille joilla ei sellaista ole, tässäpä linkki Karen Wynn Fonstadin melkolailla hyvään versioon kartasta), mutta se on hyvin summittainen ja vain Christopherin tekemä kopio isänsä ainokaisesta Númenorin kartasta. Jo sekin kertoo nähdäkseni jotakin, että Tolkien, joka yleensä väsäsi asiat moneen kertaan vuosikymmenten aikana, ei onnistunut (tai ainakaan ei ole löytynyt) tekemään Númenorista kuin tuon yhden vaivaisen kartan.
Númenorista ihmissuvun tarut ponnistavat ja lähtevät liikkeelle (noin vähän liioitellen, sattuihan siellä Beleriandissakin jo jotakin myös ihmisille...), mutta tuosta lähtökohdasta ei tiedetä juurikaan mitään. Suhteeni tähän tietämättömyyteen on kovasti kaksijakoinen: toisaalta se on minusta loistavakin seikka, tekee Keski-Maata omalla tavallaan uskottavaksi - maailmansisäinen selityshän on (joka hyvin selitettiin kappaleen alussa), että melkein koko Númenorin taruntuntemus ja muu tietous katosi Númenorin häviössä, ja Uskollisten myötä säilyneistäkin pirstaleista suuri osuus katosi Kolmannen ajan melskeisiin. Toisaalta sitten taas tämä suuresti epätyydyttää tiedonjanoista sieluani - mitä kaikkia tarinoita Númenorin monituhatvuotiseen historiaan on täytynytkään liittyä!
Siispä näistä molemmistakin seikoista johtuen koen tämän lyhyen selostuksen Númenorista melkolailla kallisarvoiseksi ja tutustumisen arvoiseksi palaksi KTK:ta (ja suhteellisessa selkeydessään ja ristiriidattomuudessaan viihdyttäväksi vaihteluksi vaikkapa pirullistakin pirullisemmalle Galadrielin ja Celebornin tarinalle... odottakaapa vain, jos teistä joku ei vielä sinne asti KTK:ta ole ikänä ehtinyt).
Noniin, kun nyt on esipuhuttu, niin koetetaanpa etsiä tekstistä mielenkiintoisia kohtia pohdittaviksi.
Ensinnä silmiin pomppaa ehdottomasti riitit Meneltarman laella, joihin Silmarillionin Akallabêthissa vain ohimennen viitattiin. Tätä lähemmäs uskonnollisten menojen kuvauksia ei Tolkien lie koskaan päässyt. Kulkueita, kiitospuheita ja jopa suoranaista rukoilua (engl. "offering prayer for the coming year at the Erukyermë in the first days of spring"). Ja harrasta hiljaisuutta.
Joku tätä jo ammoin taisi mietiskelläkin, mutta on mielenkiintoista, että Emeriën Paimenet on kirjoitettu isolla. Kuulostaa kovin suureelliselta, kun kyseessä ovat kuitenkin paimenet, mikä nyt ei normaalisti ole meidän maailmassamme ainakaan tavannut olla hurjan suuriarvoinen ammatti. Kuitenkin mitä ilmeisimmin nämä Paimenet isolla peellä paimensivat ihan normaaleja elikoita.
Nimimerkkini huomioiden useimpia ei kenties yllätä, jos mainitsen Andúniën olevan ehdottomasti suosikkipaikkani Númenorissa, vaikka Eldalondë (kuvaus Nísimaldarin tuoksuvista metsistä puineen on vallan ihana) ja Meneltarma tulevat vain aavistuksen jäljessä. Andúniën kuvauksessa on hitusen välimerellinen tuntu, eikö totta? Aina pian rannan jälkeen nouseville jyrkille rinteille asti rakennettu kaupunki, karu maasto... tosin ylväät havumetsät eivät aivan sopine kuvaan. Voisin silti kuvitella noille seuduille oliivipuita ja viiniköynnöksiäkin.
Eldalondën ja Nísimaldarin kuvauksessa lienee vielä syytä kiinnittää huomiota mainintaan mallorneista (tai malinornëista, kuten tässä quenyaksi asia ilmaistaan). Mihinköhän aikaan Galadriel mahtoi mallornpähkinät saada, ja milloin hän on ne istuttanut Lórienin multaan? Voisiko olla, että hän olisi pitkään ne ensin säilyttänyt itsellään vuosi(tuhansi)a, vai kuinka tämä istuisi aikajanoille? Noh, kenties tähän on syytä palata tuonnempana Galadrielin ja Celebornin tarina -luvun yhteydessä, Nerwen wink wink
Ja mahtavat olla olleet helkkarin korkeita nuo Númenorin mallornit, kun Lórienin puut jäivät niille kakkosiksi. Ei taitaisi nykymaailman punapuista olla juuri vastusta...
Númenorilaisten innostus hevosiin on myöskin huomattava. Voisiko itseasiassa olla niin, että Emeriën Paimenet olivatkin hevostenkasvattajia ("hevospaimenia")? Vai mainitaanko jossain selkeästi, mitä eläimiä he paimensivat (lampaita, lehmiä...)?
Jokohan tämä riittäisi alkuunsa, ja antaisin nyt vuoron teille? Olkaa hyvät.
Númenorista ihmissuvun tarut ponnistavat ja lähtevät liikkeelle (noin vähän liioitellen, sattuihan siellä Beleriandissakin jo jotakin myös ihmisille...), mutta tuosta lähtökohdasta ei tiedetä juurikaan mitään. Suhteeni tähän tietämättömyyteen on kovasti kaksijakoinen: toisaalta se on minusta loistavakin seikka, tekee Keski-Maata omalla tavallaan uskottavaksi - maailmansisäinen selityshän on (joka hyvin selitettiin kappaleen alussa), että melkein koko Númenorin taruntuntemus ja muu tietous katosi Númenorin häviössä, ja Uskollisten myötä säilyneistäkin pirstaleista suuri osuus katosi Kolmannen ajan melskeisiin. Toisaalta sitten taas tämä suuresti epätyydyttää tiedonjanoista sieluani - mitä kaikkia tarinoita Númenorin monituhatvuotiseen historiaan on täytynytkään liittyä!
Siispä näistä molemmistakin seikoista johtuen koen tämän lyhyen selostuksen Númenorista melkolailla kallisarvoiseksi ja tutustumisen arvoiseksi palaksi KTK:ta (ja suhteellisessa selkeydessään ja ristiriidattomuudessaan viihdyttäväksi vaihteluksi vaikkapa pirullistakin pirullisemmalle Galadrielin ja Celebornin tarinalle... odottakaapa vain, jos teistä joku ei vielä sinne asti KTK:ta ole ikänä ehtinyt).
Noniin, kun nyt on esipuhuttu, niin koetetaanpa etsiä tekstistä mielenkiintoisia kohtia pohdittaviksi.
Ensinnä silmiin pomppaa ehdottomasti riitit Meneltarman laella, joihin Silmarillionin Akallabêthissa vain ohimennen viitattiin. Tätä lähemmäs uskonnollisten menojen kuvauksia ei Tolkien lie koskaan päässyt. Kulkueita, kiitospuheita ja jopa suoranaista rukoilua (engl. "offering prayer for the coming year at the Erukyermë in the first days of spring"). Ja harrasta hiljaisuutta.
Joku tätä jo ammoin taisi mietiskelläkin, mutta on mielenkiintoista, että Emeriën Paimenet on kirjoitettu isolla. Kuulostaa kovin suureelliselta, kun kyseessä ovat kuitenkin paimenet, mikä nyt ei normaalisti ole meidän maailmassamme ainakaan tavannut olla hurjan suuriarvoinen ammatti. Kuitenkin mitä ilmeisimmin nämä Paimenet isolla peellä paimensivat ihan normaaleja elikoita.
Nimimerkkini huomioiden useimpia ei kenties yllätä, jos mainitsen Andúniën olevan ehdottomasti suosikkipaikkani Númenorissa, vaikka Eldalondë (kuvaus Nísimaldarin tuoksuvista metsistä puineen on vallan ihana) ja Meneltarma tulevat vain aavistuksen jäljessä. Andúniën kuvauksessa on hitusen välimerellinen tuntu, eikö totta? Aina pian rannan jälkeen nouseville jyrkille rinteille asti rakennettu kaupunki, karu maasto... tosin ylväät havumetsät eivät aivan sopine kuvaan. Voisin silti kuvitella noille seuduille oliivipuita ja viiniköynnöksiäkin.
Eldalondën ja Nísimaldarin kuvauksessa lienee vielä syytä kiinnittää huomiota mainintaan mallorneista (tai malinornëista, kuten tässä quenyaksi asia ilmaistaan). Mihinköhän aikaan Galadriel mahtoi mallornpähkinät saada, ja milloin hän on ne istuttanut Lórienin multaan? Voisiko olla, että hän olisi pitkään ne ensin säilyttänyt itsellään vuosi(tuhansi)a, vai kuinka tämä istuisi aikajanoille? Noh, kenties tähän on syytä palata tuonnempana Galadrielin ja Celebornin tarina -luvun yhteydessä, Nerwen wink wink
Ja mahtavat olla olleet helkkarin korkeita nuo Númenorin mallornit, kun Lórienin puut jäivät niille kakkosiksi. Ei taitaisi nykymaailman punapuista olla juuri vastusta...
Númenorilaisten innostus hevosiin on myöskin huomattava. Voisiko itseasiassa olla niin, että Emeriën Paimenet olivatkin hevostenkasvattajia ("hevospaimenia")? Vai mainitaanko jossain selkeästi, mitä eläimiä he paimensivat (lampaita, lehmiä...)?
Jokohan tämä riittäisi alkuunsa, ja antaisin nyt vuoron teille? Olkaa hyvät.